eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 📝 چیست ؟ 📖 در این مورد اقوال و نظرات مختلفی بیان شده است که باختصار نظری به تک تک آن ها می اندازیم :     👈 در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن دارمی جلد اول صفحه ۴۳) از ابن جوزی روایت شده که روزی قحطی شدیدی در مدینه بوجود آمد ، مردم نزد عایشه همسر پیامبر آمدند ، او گفت به قبر پیامبر بنگرید آنان نیز دریچه ای از سقف قبر آن حضرت به آسمان باز کردند به طوری که میان قبر و آسمان هیچ سقف و پوششی نبود در این حال رحمت الهی از آسمان نازل شد . 👈 بعد ها باز کردن این دریچه هنگام خواندن نماز باران جزو سنت های مردم مدینه شد که تا قرن نهم زمان حیات سمهودی ادامه داشته و از آن زمان تا کنون نیز بر گنبد قابل مشاهده است . 👈 دقیقا به موازات این پنجره بر روی گنبد سبز ، بر روی گنبد زیرین نیز پنجره ای وجود دارد . 👇 ✨ اولاً : در زمان عایشه بر قبر مطهر گنبدی ساخته نشده بود . شاید تنها رواندازی از جنس پارچه بر روی آن قرار داده بودند و مردم در واقع حائل بین قبر و آسمان را برداشتند به این صورت معنی این روایت این است که آسمان با دیدن قبر مطهر حضرت اندوهگین شده و بارش باران نمادی از اشک آسمان درفراق پیامبری جاری شد که خدا در شأن او فرمود : لولاک لما خلقت الافلاک ✨ ثانیاً : این اتفاق که در کتب اهل سنت نیز به آن اشاره شده با این اعتقاد وهابیون که استمداد و توسل به اشخاص بعد از مرگشان شرک است در تضاد است . چه اینکه طبق این روایت مردم پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در زمان عایشه همسر ایشان و با توصیه او متوسل به پیامبر و قبر شریف آن حضرت شدند . ✨ ثالثاً : سالیان سال است که این پنجره را هنگام خواندن نماز باران باز نمی کنند گو اینکه علت آن بی اعتقادی وهابیون به این گونه مسائل است . ✨ رابعاً : اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این دست روایات زیاد اعتماد کرد چرا که کتب اهل سنت مشحون و پر از روایاتی است که در صدد فضیلت تراشی برای عایشه هستند . واقعاً این سوال جدی است که اگر در مدینه قحطی شده چرا مردم نزد علی علیه السلام که آگاه ترین مردم و نزدیک ترین آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود نرفتند . و یا سراغ یکی از صحابه نزدیک پیامبر همچون سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد خلیفه اول که خلافت مسلمین را یدک می کشید نرفتند تا از او در این رابطه سوال کنند !!. ✨ از این رو صحت این دست روایات که به گونه ای ظریف از میان همسران پیامبر تنها پای عایشه را به میدان می کشد ، قابل تأمل است .   👈 سمهودی تاریخ نگار معروف قرن نهم نقل می کند : گنبد مسجد النبی دو سقف داشت که بر سقف بالایی پنجره ای مشرف بر سقف زیرین بود . لازم به ذکر است ساخت گنبد های دو جداره در آن زمان مرسوم بوده و هم اینک نیز در ساخت گنبدها از این تکنیک استفاده می شود . از نظر فنی و مهندسی این نوع ساخت گنبد استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دوچندان می کند . 👈 اما گذاشتن پنجره بر روی گنبد بیرونی ممکن است به یکی از جهات زیر باشد : ✨ اول : این پنجره وظیفه رساندن نور را به فضای ما بین دو گنبد برعهده داشته است . چه اینکه با وجود نبود وسایل نور دهی این کار روش مناسبی به نظر می رسیده است . شبیه این کار در مورد کعبه مکرمه نیز وجود داشت که در اطراف کعبه سنگهای مرمری را تعبیه کرده بودند تا فضای مابین سقف اول و دوم کعبه با تابش نور خورشید به این سنگ ها روشن شود . ✨ دوم : این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به روی گنبد بوده است . به نظر می رسد با توجه به نقدهایی که به قول اول وارد است این قول قابل قبول باشد . 👈 در برخی از سایت های اینترنتی چنین آمده که پس از این که وهابیون گنبد و ضریح امامان بقیع علیهم السلام را تخریب کردند تصمیم گرفتند تا گنبد مرقد مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله را نیز تخریب کنند . بدین جهت یکی از آنان از گنبد بالا رفته و در حالی که قصد داشته اولین ضربه را بزند صاعقه ای می زند و او بیهوش شده و می میرد . 👈 پس از آن هیچکس نتوانست جنازه او را از سطح گنبد برداشته پایین آورد . هاتفی از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله به یکی از عرفای مدینه خبر می دهد که نمی توانند این جنازه را از روی گنبد جدا کنند همان جا روی گنبد او را بپوشانید تا عبرتی برای دیگران باشد . 👈 این قول هیچ استناد تاریخی ندارد و در بررسی های به عمل آمده در آن ایام چنین اتفاقی نقل نشده است . لذا صحت آن محل تردید جدی است و قابل قبول نیست . گرچه از نظر اعتقادی اینگونه اتفاقات منعی ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/49567.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 📝 چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت ؟ 1⃣ سگ حیوان نجس العین است ونجاست سگ ذاتی است یعنی خلقت سگ ازآغاز به همین گونه بوده است . ذاتی هرچیزی را نمی توان از آن چیز جدا کرد و اصطلاحا گفته میشود : الذاتی لایعلل . امرذاتی قابل تعلیل و علت داشتن نیست . 2⃣ خداوند حکیم است و احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد ، تشریع شده اند یعنی در آن چه خداوند به انجام آن دستور داده ، فواید و مصلحت هایی وجود دارد که با توجه به آن ها ، به انجام آن دستور داده شده است ؛ و درآن چه ممنوع و حرام شده ، مفسده و مضراتی وجود داشته که خداوند با توجه به آن ها ، آن را ممنوع و حرام کرده است . 🔻سگ یکی از نجاسات و نجس العین است یعنی تمام اجزاء بدنش حتی آب دهان او نجس است . حکم نجس بودن آن هم در احادیث معصومین بیان شده است و قبول احادیث معصومین هم به حکم آیات قرآن واجب است . در اسلام چیزی بنام سگ خانگی نیست و نگهداری سگ در خانه جایز نمی باشد . 🔻نگهداری سگ مشکلاتی را برای زندگی ایجاد میکند . در روایت از امام صادق (ع) از نوشیدن و وضو گرفتن با پس مانده آبی که بعضی از حیوانات ( گوسفند ، گاو ، شتر ، الاغ ، اسب ، استر وسنورو درندگان ) نوشیده اند ، سوال کرد . امام فرمود : بنوش و وضو بگیر . سپس از سگ سوال کردم . امام فرمود : نه . پرسیدم : آیا او یک درنده (مثل دیگر درندگان ) نیست ؟ فرمود : نه به خدا ، او نجس است . نه به خدا ، او نجس است . 🔻امام صادق (ع) می فرماید : همانا خداوند نیافرید موجودی را که نجس تر از سگ باشد . فرمود : هرگاه سگ از ظرفی آب خورد ، آن آب را دور بریز . فرمود : هرگاه رطوبتی از سگ به لباس شما برخورد کرد ، پس آنرا بشویید . 3⃣ اما ازنظر علمی و پزشکی در نجاست سگ آلودگی زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می شود ، مفید بودن و منفعت داشتن و یا وفادار بودن سگ ، دلیل بر حلیت و پاک بودن نیست ، چرا که خون ، با آنکه از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و زندگی انسان به آن بستگی دارد ، دلیل بر این نشده تا پاک باشد . همچنین نجاست او یعنی با آب و خاک هم پاک نمی شود و خوردن گوشت او حرام است زیرا با پیشرفت های علمی ، بعضی ازفلسفه های آن کشف گردیده است . سگ بیولوژیکی ضعیف دارد و بسیار مستعد ابتلا به عفونت های انگلی است . 🔻علاوه بر این مصرف گوشت سگ با هشت نوع بیماری در ارتباط است و کرم تریشن از طریق سگها نیز قابل انتقال است و بافت های سگ نیز به راحتی آلوده می شوند . در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است . وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید ، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد . سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند . اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود ، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود . 🔻وهمچنین براساس پژوهش های جدید درراههای انتقال ویروس ایدز ازحیوانات به انسان برروی جنس سگ و میمون همزیستی باآنها سبب ابتلای انسان به ویروس ایدز میشود . و بهداشتی بودن یا مراقبت از سگ و تمیزی او هیچ تاثیری دردفع میکروب و ابتلا به ایدز ندارد.این یکی از حکمت هایی است که اسلام سگ را نجس العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است ، علت های دیگری از نظر زیست شناسی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ خونی است که غالباً در هر ماه به مدت چند روز از رحم زن به طور طبیعی خارج می شود . این خون هنگام انعقاد نطفه ، غذای فرزند است . خونی است که در غیر ایام حیض و نفاس از رحم زن خارج می شود و مربوط به بکارت و زخم نیست . خونی است که بر اثر زایمان نوزاد ، به مدت معینی از رحم زن بیرون می آید . 📝 سوال : آیا جایز است زنی که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امام زادگان علیهم‌السلام شود ؟ 📖 جواب : جایز است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛   مأموم نباید جلوتر از امام بایستد - چه مرد باشد چه زن ، یک نفر باشد یا چند نفر باشند - بلكه اگر مأمومینِ مرد در جماعت حضور دارند و بیشتر از یک نفر هستند ، احتیاط واجب آن است كه مساوی امام جماعت نایستند و مقداری عقب‌‌تر بایستند و احتیاط مستحب است كه پشت سر امام بایستند ولی اگر مأمومِ مرد ، تنها یک نفر باشد ، اشكال ندارد كه مساوی امام بایستد و احتیاط مستحب است كه در مكان ركوع و سجده و نشستن خودش هم از امام جلوتر نباشد . بعد از تکبیر امام اگر صف جلو ، آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد ، کسی که در صف بعد ایستاده ، می‌تواند تکبیر بگوید ، ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود . مستحب است هنگام گفتن «قَدْ قامَتِ الصَّلاةُ» مأمومین برخیزند و آماده نماز جماعت شوند . اگر در صف‌‌های جماعت جا باشد ، مكروه است انسان تنها بایستد . مكروه است مأموم ذكرهای نماز را چه واجب و چه مستحب ، طوری بگوید كه امام جماعت بشنود . برای کسی که بعد از مسّ میت غسل نکرده است ، توقف در مسجد و نزدیکی با زن و خواندن آیه‌هایی که سجده واجب دارد ، مانعی ندارد ، ولی برای نماز و مانند آن باید غسل کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ غسل با وجود موی مصنوعی 📝 سؤال : آیا غسل و وضوی کسی که جلوی سرش موی مصنوعی گذاشته است ، اشکال دارد ؟ 📖 جواب : اگر موی مصنوعی به صورت کلاه گیس باشد ، باید برای غسل و وضو برداشته شود ؛ ولی اگر مو بر پوست سر کاشته شده و مانع رسیدن آب به پوست سر باشد و برداشتن آن ممکن نباشد (یا مستلزم ضرر یا مشقت غیر قابل تحمل باشد) ، باید غسل و وضوی جبیره ای انجام شده و بنابر احتیاط ، تیمّم نیز انجام شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💎 در یادگیری عقاید حقه‌ی شیعه کوتاهی نکنید ؛ آنچه در توان دارید به کار گیرید . ⏰ این عمر می‌گذرد ، مراقب باشید به غفلت نگذرد ؛ معارف اهل‌بیت را یاد بگیرید ، احکام اسلام را یاد بگیرید ، بعد دیگران را هم با این معارف آشنا کنید . 💡 اگر بتوانید یک بیگانه از را با آن حضرت آشنا کنید ، یک تارک الصلاة را با نماز آشنا کنید ، اجرتان به اندازه‌ای است که قابل وصف نیست ... از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 💎 همه انبیاء ‌به زیارتش می‌ روند ، تمام ملائکه هر شب جمعه دور قبر او می گردند ، اما یک زیارت استثنائی است ... آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐