eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 انتظار فرج 💠 ▫️امام باقر علیه السلام فرمودند: 🔹« مَا ضَرَّ مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِأَمْرِنَا أَلَّا يَمُوتَ فِي وَسَطِ فُسْطَاطِ الْمَهْدِيِ وَ عَسْكَرِهِ » 🔸آنکه در انتظار امر ما بمیرد از اینکه در وسط خیمه مهدی و لشکرش از دنیا نرفته ضرر نکرده است. كافي؛ ج1؛ ص372 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
💠 حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف): " ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی ماند ". #احکام_و_مسائل_شرعے
💠 حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف): " همانا ما در رسیدگی و سرپرستی نسبت به شما کوتاهی نکرده و یاد شما را از خاطر نمی بریم ". #احکام_و_مسائل_شرعے
🌿 ایستادن موقع شنیدن نام امام عصر {علیه السلام} 🔵 سوال : آیا در موقع شنیدن نام مبارک امام زمان {علیه السلام} با لفظ {قائم}، ایستادن واجب است؟ 🔴 جواب : ایستادن، مستحب است و در روایتی آمده است که حضرت امام رضا {علیه السلام} وقتی نام مبارک امام زمان {علیه السلام} را شنیدند، ایستادند و به عنوان احترام، دست بر سر گذاشتند. 📚 استفتائات کتبی از دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🔻كجاست آن عزیزى كه پس از ظهورش خون شهید مظلوم كربلا را از دشمنان باز پس خواهد گرفت⁉️ امام باقر(ع): " ما اولیاى دم امام حسین(ع) هستیم. هنگامى كه قائم ما قیام كنند پیگیرى خون امام حسین(ع) را خواهد كرد ".
✨ امام کاظم {علیه السلام} " خوشا به حال شیعیان ما که در دوران غیبت قائم ما {عجل الله تعالی فرجه الشریف} به رشته ولایت ما چنگ می زنند و بر موالات ما و بیزاری از دشمنان ما ثابت قدم مانده اند . آنان از ما هستند و ما از ایشانیم ".
🌷 امام جواد (علیه السلام) می فرمایند: " قائم ما ، حضرت مهدی (عج الله) است که واجب است در دوران غیبت او انتظارش را بکشند و در زمان ظهورش از وی اطاعت کنند و او سومین فرزند من است ".
🚨 🌟 السَّلامُ عَلَيْكَ يابَقِيَّةَ الله فِي أَرْضِهِ . . . 📢 | منتظرانی پرهیزکار و خوش اخلاق باشید | ابو بصیر گوید روزی حضرت (ع) فرمودند : 🌟 . . . " إِنَّ لَنَا دَوْلَةً يَجِيءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ ". - ثُمَّ قَالَ : " مَنْ سُرَّ أَنْ يَكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ ، وَ لْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ ، فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ ، فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا ، هَنِيئاً لَكُمْ أَيَّتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ ". 🌟 برای ما دوران حکومتی است که خدا هر وقت بخواهد آن را می آورد. - آن گاه فرمود : هر که یار امام قائم شدن او را مسرور می کند باید منتظر باشد و در حال انتظار، پرهیزکاری و اخلاق نیک پیشه کند، که چنین کسی اگر بمیرد و قائم پس از (مرگ) او قیام کند، پاداش او مثل پاداش کسی است که آن حضرت را درک کرده باشد. پس تلاش کنید و منتظر باشید، گوارا باد بر شما ای گروهی که مشمول رحمت خدایید. 📚 ترجمه کتاب شریف منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر، تألیف مرجع مهدوی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته، ج ۵، ص ۱۹۱ https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾 🔹امام رضا علیه السلام : " لَو كانَ فيكُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائِمُنا ". (( اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود ، قائم ما قيام می كرد )). ۶۳ https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
🗞 📚 ويژگى زمان ظهور امام زمان عليه السلام 📚 🔸روزى كه حكومت عدل جهانى برپا شود، يك وجب كوير بر روى زمين نخواهد ماند: 💠«يَجْعَل لَّكُمْ جَنتٍ وَ يَجْعَل لَّكُمْ أَنْهرًا»💠 🔸تمام كويرها باغ مى شود و نهر آب هم در آن جارى مى شود. در آن روز جمعيت هم به اندازه امروز نيست، چون قبل از آمدن ايشان، ستمگران دنيا به جان هم مى افتند و دو سوم جمعيت كره زمين به دست خود مردم زمين نابود مى شوند. و يك سوم جمعيت مى ماند، كه آنها هم طولى نمى كشد كه تسليم ايشان مى شوند. 🔸در روايات آمده است كه تنها جنگى كه با امام زمان عليه السلام مى شود، از طرف سه قوم يهود، لاييك و اعراب است كه هم زمان با ظهور حضرت، براى نابودى ايشان دست به دست هم مى دهند. اولين دولتى هم كه وارد جنگ با ايشان مى شود، وهابيّت است. بعد هم اسرائيل، بعد هم لاييك. ولى همگى به هلاكت مى رسند. وقتى شرّ آنها از زمين كنده مى شود، آن وقت جهان رو به گلستان شدن مى رود. 🔸مسيحيان واقعى عالم هم با ايشان نمى جنگند، چون مسيحى ها عيسى عليه السلام را مى بينند كه در نماز به امام عليه السلام اقتدا مى كند. 🔸در معيشت مادى، هر كاسبى به مشترى التماس مى كند. همه جا نعمت و بركت به وفور يافت مى شود. اين ها از بركت ايمان و عدالت است. اگر دولت ها حاضر شوند كه اين عدالت را امتحان كنند، آن وقت مى بينند كه كشور چگونه متحوّل مى شود. چنان امنيّت برقرار مى شود كه امام باقر عليه السلام مى فرمايند: 🔸اگر زنى، شترى را كه يك طرفش طلا و طرف ديگر آن را نقره بار كرده است، از بازار بغداد تا شام برود، يك چشم نامحرمى به او دوخته نمى شود، يا دستى به بار شتر او دست دراز نخواهد شد. 💠«الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَلَمْ يَلْبِسُواْ إِيمنَهُم بِظُلْمٍ أُوْلئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ» 💠 📎 برگرفته از کتاب آثار مثبت عمل اثر استاد حسین انصاریان https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 حضرت امام رضا علیه السلام : " حريصانه‌ به‌ دنبال‌ قضاى‌ حاجت‌ حاجتمندان‌ باشيد ، هيچ‌ عملى‌ بعد از واجبات‌ بالاتر از شاد كردن‌ مسلمان‌ نيست ‌". 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 🔻همان بِرّ که کاری ، همان بدروی ! 📝 حضرت امام صادق علیه‌السلام فرمود : « بَرُّوا آبَاءَكُمْ يَبَرَّكُمْ أَبْنَاؤُكُمْ وَ عِفُّوا عَنْ نِسَاءِ النَّاسِ تَعِفَّ نِسَاؤُكُمْ » " با پدران خود خوش‌رفتارى کنید تا مشمول نیکی و خوش‌رفتارى فرزندان خود گردید ؛ و نسبت به زنان مردم رعایت عفّت و پاکدامنى بنمایید تا زنان‌تان عفیف و پاکدامن گردند ". 📚 کافی ، ج۵ ، ص۵۵۴ ، ح5 . 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
🚖 تغییر کیلومتر شمار خودرو برای فروش ⚓ سؤال : کسانی که را می کنند و آن را کاهش می دهند ، مرتکب حرام می شوند ؟ اگر خریدار بعد از معامله فهمید ، آیا می تواند معامله را فسخ کند ؟ 🚘 جواب : اگر موجب شود ، حرام است و چنانچه در قیمت تأثیر داشته باشد و تفاوت قیمت به قدری باشد که عرفا مسامحه نمی شود ، خریدار حق فسخ دارد . 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ ✅ محارم رضاعی شیرخوار  📝 پرسش : چه کسانی به کودکی که از غیر مادر خود شیر می خورد محرم می شوند ؟ 📖 پاسخ : هرگاه زنى کودکى را با شرایط شرعی ، شیر دهد آن بچه به این عدّه محرم مى ‏شود : 1⃣ خود آن زن و او را مادر رضاعی مى‏ گویند . 2⃣ شوهر آن زن که شیر مربوط به اوست و او را پدر رضاعی گویند . 3⃣ پدر و مادر آن زن هر چه بالا روند ، اگر چه پدر و مادر رضاعی او باشند . 4⃣ بچه ‏هایى که از آن زن به دنیا آمده ‏اند یا به دنیا مى ‏آیند . 5⃣ بچه ‏هاى اولاد آن زن هر چه پایین روند چه از اولاد او به دنیا آمده ، یا اولاد او آنها را شیر داده باشند . 6⃣ خواهر و برادر آن زن اگر چه رضاعی باشند . 7⃣ عمو و عمّه آن زن اگر چه رضاعی باشند . 8⃣ دایى و خاله آن زن اگر چه رضاعی باشند . 9⃣ اولاد شوهر آن زن که مربوط به اوست هر چه پایین روند ، اگر چه اولاد رضاعی او باشند . 🔟 پدر و مادر شوهر آن زن که مربوط به آن شوهر است هر چه بالا روند . 1⃣1⃣ خواهر و برادر شوهرى که شیر مربوط به اوست اگر چه خواهر و برادر رضاعی او باشند . 2⃣1⃣ عمو و عمّه و دائى و خاله شوهرى که شیر مربوط به اوست هر چه بالا روند اگر چه رضاعی باشند ، همچنین عدّه دیگرى که در مسائل بعد گفته مى ‏شود به واسطه شیر دادن محرم مى ‏شوند. ✅ عدم محرمیّت شوهر زن شيرده به خواهران شيرخوار  📝 پرسش : آیا شوهر زنی که به بچه دیگری شیر می دهد ، به خواهران شیرخوار محرم می باشد ؟ 📖 پاسخ : هرگاه زنى بچه ‏اى را با شرایط شیر دادنی که موجب محرمیت می گردد شیر دهد شوهر آن زن که شیر مربوط به اوست به خواهرهاى آن بچه محرم نمى ‏شود ، ولى احتیاط مستحب آن است که با آنان ازدواج نکند ، همچنین خویشان شوهر با خواهر و برادر آن بچه محرم نمى‏ شوند . ✅ عدم محرمیّت مادر رضاعی به برادران شیر خوار  📝 پرسش : آیا زنی که به بچه ای شیر می دهد ، به برادران شیر خوار محرم می شود ؟ 📖 پاسخ : هرگاه زنى کودکى را شیر دهد به برادرهاى آن بچه محرم نمى‏ شود و نیز خویشان آن زن به برادر و خواهرهاى بچه ‏اى که شیر خورده محرم نمى ‏شوند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ 🚨 بهشت مشتاق امام حسن علیه السلام 🔹جابر بن عبدالله انصاری می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : " إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتاٰقُ إِلیٰ اَرْبَعَةٍ مِنْ اَهْلیٖ قَدْ اَحَبَّهُمُ اللهُ وَ اَمَرَنیٖ بِحُبِّهِمْ ، عَلِیُّ بْنُ اَبِی طاٰلِبٍ وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ وَالْمَهْدِیُّ الَّذیٖ یُصَلّیٖ خَلْفَهُ عیسیَ بْنُ مَرْیَمَ " " بهشت مشتاق چهار نفر از اهل بیت من می باشد که خداوند متعال آنان را دوست دارد و مرا ( نیز ) به دوستی آنان دستور داده است . ( آنان عبارتند از ) : که در هنگام ظهورش به او اقتدا نموده و در پشت سر او خواهد خواند. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ اگر کسی حق الناس بر گردنش هست چه کار کند ؟ اگر صاحبان آنها را می شناسد باید مال یا بدهی خود را به آنها ادا کند و اگر نمی شناسد یا دسترسی ندارد و از رسیدن به آنها مأیوس شده است بعد از اجازه گرفتن از طرف آنها صدقه بدهد . 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
✅ رشوه برای صدور مجوز 📝 سؤال : برای گرفتن #مجوز_ساخت خانه کلنگی اقدام کرده ایم ، جواز ساخت چهارطبقه به ما می دهند ، اما یک شرکت خدمات مهندسی مدعی است با دریافت حق العمل می تواند مجوز ٥ طبقه را بگیرد ، با توجه به اینکه از نحوه عملکرد شرکت ـ قانونی یا غیرقانونی ـ مطمئن نیستیم ، آیا #پرداخت_حق_العمل #مصداق_رشوه و محل اشکال است ؟ 📖 جواب : اگر طبق مقررات مجوز بگیرد ، اشکال ندارد .
﷽؛ ♨️ لعن «رباخوار» در روایات روایات اسلامی چه افرادی را در رابطه با «رباخواری» لعن نموده است ؟ طبق برخی روایات وارد شده درباره حرمت ربا ، همه کسانی که با ربا ارتباط دارند مانند : رباخوار یا هر کسی که آگاهانه از مالی که از ربا بدست آمده استفاده کند ، فروشنده مال ربوی ، ربا دهنده ، محاسبه کننده ربا و شاهد عقد ربا ، مورد لعن و نفرین رسول خدا (صلےالله علیه و آله) قرار می گیرند . گستردگی این لعن ، نشان دهنده عظمت حرمت ربا و قبح و زشتی آن می باشد . رواياتى به ما رسیده است كه ربا و تمام كسانى كه به نوعى با آن ارتباط دارند را لعنت مى كند ؛ مانند سخن اميرمؤمنان على (عليه السلام) که مى فرمايد : «لَعَنَ رَسُولُ الله (صلى الله عليه و آله) اَلرِّبا وَ آكِلَهُ و َبائِعَهُ و َمُشْتَريَهُ وَ كاتِبَهُ و َشاهِدَيْهِ».¹ پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) در اين روايت «ربا» و پنج گروه را ـ كه در ارتباط با ربا هستند ـ لعنت كرده است : 1⃣ رباخوار یا هر كسى كه از پولی که از ربا تهيّه شده است ، با علم و آگاهى استفاده كند . (مثلا ميهمان رباخوار مى شود و از غذايى که با پول ربا تهیه شده استفاده می کند). 2⃣ فروشنده مال ربوی . 3⃣ ربا دهنده . 4⃣ كسى كه ربا را محاسبه مى كند . 5⃣ شهود قرارداد ربا . در هر مورد ، كه يك چيز حرام ، به اين گستردگى مورد لعن خداوند قرار مى گيرد ² دليل بر عظمت حرمت آن كار ، و قبح و زشتى فوق العاده آن است ³. ¹ تهذيب الأحكام، طوسى، محمد بن الحسن، محقق / مصحح: خرسان، حسن، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 قمری، چاپ چهارم، ج 7، ص 15، باب (فضل التجارة و آدابها و غير ذلك مما ينبغي للتاجر أن يعرفه و حكم الربا)؛ وسائل الشيعة، عاملى، شيخ حر، محمد بن حسن، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام)، قم، 1409 قمری، چاپ اول، ج 18، ص 127، باب (تحريم أخذ الربا و دفعه و كتابته و الشهادة عليه) البته مرحوم شيخ حر عاملى در همين باب روايات ديگرى نيز، شبيه اين مضمون از امام صادق(عليه السلام) وحضرت على(عليه السلام) نقل كرده است، همانطور كه مرحوم محدّث نورى نيز در مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، همان، ج 13، ص 332، باب (تحريمه) روايتى نقل كرده است و اين گروه از روايات در كتب روايى عامّه نيز آمده است؛ بيهقى در كتاب سنن البيهقي الكبرى، البيهقي، أحمد بن الحسين بن علي بن موسى، تحقيق: محمد عبد القادر عطا، مكتبة دار الباز، مكة المكرمة، 1414ق. 1994 م، ج 5، ص 275، روايتى در اين زمينه نقل مى كند. نكته جالب اينكه در اين گروه از روايات كه خاصّه و عامّه نقل كرده اند ربا و متعلّقات آن، هم مورد لعن و نفرين خداوند و هم مورد لعنت رسول خدا(صلى الله عليه و آله) و هم مورد نفرين ملائكه خداوند، قرار گرفته است. ² شراب نيز همينطور است، در چندين روايت وارده شده است كه خداوند در شراب 10 گروه را لعنت كرده است (الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 قمری، چاپ چهارم، ج 6، ص 398، باب (شارب الخمر)؛ من لا يحضره الفقيه، همان، ج 4، ص 8، باب (ذكر جمل من مناهي النبي). ³ گردآوری از کتاب: ربا و بانكدارى اسلامى، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1380 شمسی، چاپ اول، ص 23. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ ♨️ اجماع فقها بر حرمت «ربا» آیا می توان برای حکم به تحریم ربا به «اجماع فقها» استدلال کرد ؟ تحريم ربا از نظر علماى شيعه بلكه جميع علماى اسلام مسلّم است و نه تنها آن را حرام دانسته اند ، بلكه منكر آن را مرتد خوانده اند ، و اين حكم را جزء ضروريات دين اسلام شمرده اند ؛ بنابراين اگر كسى با علم به ضرورى بودن حرمت ربا ، منكر آن شود از زمره مسلمين جهان خارج است . تحريم ربا از نظر علماى شيعه بلكه جميع علماى اسلام مسلّم است ¹ و نه تنها آن را حرام دانسته اند ، بلكه منكر آن را مرتد خوانده اند ، و اين حكم را جزء ضروريات دين اسلام شمرده اند ؛ بنابراين اگر كسى با علم به ضرورى بودن حرمت ربا ، منكر آن شود از زمره مسلمين جهان خارج است.² در حديثى مى خوانيم :  «بَلَغَ اَبا عَبْدالله(عليه السلام) عَنْ رَجُل اَنَّهُ كانَ يَأكُلُ الرِّبا و َيُسَمّيهِ اللِّباء فَقال: لَئِنْ اَمْكَنَنِيَ اللهُ مِنْهُ لاَضْرِبَنَّ عُنُقَهُ»؛ (يكى از ياران امام صادق(عليه السلام) مى گويد : به امام صادق (عليه السلام) خبر رسيد كه مردى رباخوارى مى كند و ـ از روى انكار و استهزا ـ ربا را «لباء» [اولين شيرى كه مادر به نوزادش مى دهد و مايه حيات اوست] مى نامد . حضرت امام صادق(عليه السلام) فرمودند : اگر خداوند مرا بر او مسلّط كند و او در دسترس من قرار گيرد گردن او را خواهم زد).³ به هر حال اجماع و اتّفاق همه علماى اسلام بر حرمت رباست ، بلكه اين حكم از ضروريات دين است.⁴ ¹ در اين زمينه فقها بسيار سخن گفته اند كه به دو نمونه آن اشاره مى شود: الف: صاحب جواهر در كتاب پرارزش خود ـ كه هيچ فقيهى بى نياز از آن نيست - مى فرمايد: «الفصل السابع في الربا المحرّم كتاباً و سنّةً و إجماعاً من المؤمنين بل المسلمين بل لا يبعد كونه من ضروريات الدين فيدخل مستحلّه فى سلك الكافرين»؛ (ربا از نظر قرآن، احاديث معصومين(عليهم السلام) و اجماع شيعيان بلكه تمام مسلمانان حرام است؛ بلكه بعيد نيست كه از ضروريات دين باشد و منكر آن در زمره كافرين باشد)(جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، نجفى، محمد حسن بن شيخ باقر بن شيخ عبد الرحيم، محقق/ مصحح: قوچانى، عباس و آخوندى،‌ على، دار احياء التراث العربى، بيروت، بی تا، چاپ هفتم، ج 23، ص 332). ابن قدامه كه از فقهاى معروف اهل سنّت است مى گويد: «الربا في اللغة هو الزيادة... و هو محرّم بالكتاب و السنّة و الإجماع... و أجمعت الاُمّة على أنّ الربا محرّم»؛ (ربا در لغت به معناى زياده است... و از نظر قرآن و روايات و اجماع، حرام است)(المغني في فقه الإمام أحمد بن حنبل الشيباني، ابن قدامة المقدسي، عبد الله بن أحمد، دار الفكر، بيروت، 1405 قمری، چاپ اول‌، ج 4، ص 133). ² ضرورى به احكامى گفته مى شود كه هر تازه مسلمانى كه وارد جمعيّت مسلمانان مى شود پس از مدّت كوتاهى، پى مى برد كه اين حكم، يكى از احكام اسلام است؛ مثل وجوب نماز و حرمت شراب و ... . ³ الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407 قمری، چاپ چهارم، ج 5، ص 147، باب (الربا). ⁴ گردآوری از کتاب: ربا و بانكدارى اسلامى، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: عليان نژادى، ابوالقاسم، مدرسه امام على بن ابى طالب(علیه السلام)، قم، 1380 شمسی، چاپ اول، ص 26. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
🌸🌼 تيمم چه فایده ای دارد؟ آیا این عمل منافاتی با بهداشت ندارد؟ 🌷 1.آشکار سازی تواضع از نظر عبادی، تيمم يكى از عبادات است و روح عبادت در آن منعكس مى باشد. انسان پيشانى خود را كه شريفترين عضو بدن او است با دستى كه بر خاك زده، لمس مى كند تا فروتنى و تواضع خود را در پيشگاه خداوند آشكار سازد. 🌷 2.از بین برنده میکروب ها از نظر پزشکی، ثابت شده كه خاك به خاطر داشتن باكتري هاى فراوان مى تواند آلودگيها را از بين ببرد، کار اين باكتريها تجزيه كردن مواد آلى و از بين بردن انواع عفونتها است. این باکتری ها در سطح زمين و اعماق كم كه از هوا و نور آفتاب بیشتر استفاده می كنند فراوانند، اصولا خاك خاصيتى شبيه مواد «آنتى بيوتيك» دارد و تاثير آن در كشتن ميكربها فوق العاده زياد است. بنابراين «خاكِ پاك» نه تنها آلوده نيست بلكه كشندة ميكرُبهاي موذي است و مى تواند جانشین مناسبی برای آب باشد ، با اين تفاوت كه آب حلال است، يعنى ميكربها را حل كرده و با خود مى برد، ولى خاك ميكربكش است. البته خاكِ تيمم باید كاملا پاك باشد همانطور که قرآن می گوید: « با خاك پاكى تيمّم كنيد!» همچنین تعبیر به «صعید» که از ماده " صعود" گرفته شده اشاره به اين است كه بهتر است خاكهاى سطح زمين كه در معرض تابش آفتاب و مملو از هوا و باكتريهاى ميكربكش است، براى اين كار انتخاب شود. 🌷 3.از نظر روانی، اگر وضو و غسل، بدلي نداشته باشد و بدون بدل، مكرّر نماز خوانده شود روحیه مواظبت برای گرفتن طهارت در شخص ضعيف شده و زمینه های سستی در انجام فرائض دینی برای افراد فراهم گردد. 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔑بازماندگان شخص مرده، بر اثر از دست دادن عزیزی از خود، احساسات و عواطف بر انگیخته ای دارند و نمی توانند رابطه ی خود را با او قطع شده ببینند، آنها به دلیل انس و علاقه ای که به او داشته اند، حتّی پس از مرگ میخواهند او را ببوسند و در آغوش پر مهرشان بگیرند. از سویی این حقیقت نیز روشن است که بدن مرده، در اثر مسمومیّت های مختلف و از دست دادن قدرت دفاعی، آلوده به انواع میکروبهاست و نزدیک شدن به آن از نظر بهداشتی خطرهایی در پی دارد. 🔑اسلام برای آنکه همه ی افراد _ به ویژه بازماندگان مرده _ را از آلودگی به انواع میکروبها و ابتلا به امراض گوناگون باز دارد و با این حال با عواطف و احساسات آنها مقابله نکرده باشد، دستور داده که هرکس با بدن مرده تماس پیدا کرد، باید تمام بدنش را شست و شو داده و غسل نماید. این دستور در عین آنکه تماس افراد را با فرد مرده محدود می نماید و آنها را از انواع امراض احتمالی دور میکند، عواطف و احساساتشان را نیز نادیده نگرفته است و هرگاه این تماس اتفاق بیفتد، بهترین و ساده ترین شکل شست و شو و رفع آلودگیهای احتمالی خواهد بود. 🔑ممکن است بعضی اشکال کنند که اگر غسل_مس_میت برای جلوگیری از آلودگی و ابتلا به امراض است، پس چرا بعد از غسل دادن مرده، دست زدن به او موجب غسل نمی شود؟ 🔑پاسخ این اشکال روشن است؛ زیرا غسل دادن مرده با آب مخلوط به سدر و کافور و آب خالص، عاملی مؤثّر در ضد عفونی و پاکیزه شدن مرده است و دست کم برای مدتی آن خطرها را از بین خواهد برد. 🔑بدیهی است پس از این شست و شو ها میّت را در مدتی کوتاه به خاک می سپارند و احتمال بروز میکروبهای جدید و سرایت آن به انسان منتفی خواهد بود. 🔑گفتنی است آنچه درباره ی و گفته شد، گوشه ای از فلسفه این احکام است؛ ممکن است نکات دیگری وجود داشته باشد که هنوز از نظر ما پنهان است. 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🚐 غش (فریب) در فروش خودرو #سؤال امروزه عرفاً 🔊 هنگام #فروش_اتومبیل یا موتور ، قسمت هایی که زدگی یا خرابی دارد را ، #پُلیش میکشند ، یا #رنگ میکنند ، آیا معامله با این شرایط اشکال دارد یا خیر ؟ #جواب اگر با این کار عیبی را می پوشانند که خریدار متوجه آن نشود ، هر چند کار حرامی مرتکب می شوند ، اما اصل معامله صحیح است و خریدار در صورتی که بعد از معامله متوجه عیب شود ، میتواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را مطالبه کند .
﷽؛ " صیاد پی صید دویدن عجبی نیست صید از پی صیاد دویدن عجب این است "
madar.kafi-p.mp3
3.33M
🌷 حاج آقا شیخ محسن کافی 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi