eitaa logo
استاد فیاض بخش
15.2هزار دنبال‌کننده
344 عکس
189 ویدیو
31 فایل
🔹️ارتباط با ما: @JelvehnoorAdmin 🔸️بخش فروش: ▫️ایتا: ۰۹۰۳۳۹۸۷۹۹۰ ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi ▫️اینستاگرام: https://www.instagram.com/fayyazbakhsh_org/
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی 🌙ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 خلاصه قسمت نهم: روز عرفه ▫️عرفه عید عاشقان و روز خلوت با محبوب کل است، روزی که اگر کسی موفق به بستن بار خود و خلوت تام با محبوب نشود دیگر معلوم نیست در سایر اوقات قادر به یافتن چنین فرصتی بشود. ▫️روز عرفه همانند شب‌های قدر نقطه عطفی برای زندگی انسان محسوب می‌شود و او باید از همان روزهای نخست خود را به نحوی آماده کند تا محبوب او را بطلبد و الا احدی با پای خود به کوی محبوب راه نخواهد یافت. ▫️مرحوم سید در اقبال در لحظات پایانی روز عرفه تعابیر لطیفی دارد که شایسته است انسان به این نحو با خدای خود به راز و نیاز بپردازد؛ «اللهم لاتحرمنی خیر ما عندک لشر ما عندی...» خدایا مبادا مرا بخاطر کاستی‌ها و زشتی‌هایی دارا هستم از امروز محروم کرده و بی‌نصیب گذاری... . و اگر چنانچه به خاطر همین کاستی‌ها، حکم به محرومیت و جاماندن من از پذیرفته شدگان امروز(عرفه) نمودی، لااقل مرا به عنوان مصیبت زده‌ای که به خاطر از دست دادن این لحظات مصیبتی را متحمل شده‌ است اجر و پاداشی را عنایت بفرما. ▫️و اما اهم اعمال روز عرفه از غسل و نماز توبه آغاز می‌شود چرا که انسان در این روز چون می خواهد به محضر درگاه الهی و مهمان خانه و نهان خانه پروردگار وارد بشود با پاکیزه و طاهر به حضور برسد. ▫️دستور دیگر در روز عرفه ارتباط برقرار کردن با امام عصر(عج) می‌باشد به این نحو که مثلا تمام اعمال و عبادات آن روز را به محضر ایشان اهدا نماید، البته توسل به مادر ایشان حضرت نرجس خاتون(س) و علی‌الخصوص توسل به حضرت صدیقه طاهره(س) به این صورت که به محضر ایشان هدایایی اهدا شود تا رضایت این بزرگواران را جلب نموده و با توجه به مهر مادری نسبت به حضرت واسطه خیر میان ایشان و ما شوند تا به این سبب حضرت گوشه چشم و نیم‌نگاهی به سالکان داشته باشند. ▫️یکی از چیزهایی که در این بین بسیار زیبا و راه گشاست، توسل به آستان مقدس اباعبدلله علیه السلام است که موجب رقت قلب می شود و از آنجایی که رقت قلب یک اصل مسلم برای قبولی دعاست و لذا بهترین راه و میانبر برای حصول آن، گریه بر سیدالشهدا است. ▫️انسان از ادعیه غفلت ننموده و در این میان چه بصورت جمعی و چه انفرادی در هرصورت زیبا خواهد بود. در جمع زیباست، چون خداوند به جمع نگاه می‌کند و اگر چنانچه دلی شکسته باشد خداوند به یمن آن دل شکسته به همگان توجه می نماید یا اگر یک استجابت برای بنده ای سرزده باشد سایرین نیز پذیرفته پذیرفته درگاه حق می شوند بخصوص ارواح پاک جمع بر یکدیگر موثر بوده و اگر فردی حال خوبی نداشته باشد می تواند از حال جمع بهره ببرد. از سوی دیگر دعای در انفراد نیز جایگاه خود را داشته و چه بسا انسان در تنهایی می تواند به نحوی با خداوند سخن بگوید که در جمع امکان آن فراهم نباشد. بخصوص دعای انفرادی اگر در اماکنی باشد که زمینه حال خوش را برای انسان فراهم بیاورد انسان می تواند از دنیا و مافیها فارغ گردد. ▫️و بعد از آن توصیه به انتخاب ادعیه بلند کرده‌اند که معروف است اهل دل عرفه سیدالشهداء را توصیه کرده و بر آن اهتمام داشتند. ▫️به تعبیر مرحوم علامه و استاد سعادت پرور(رحمهما الله) انسان باید به هر زبانی که می‌تواند با خدای خود راز و نیاز کند و لذا چون دعای عرفه دارای مضامین بلندی است اگر به فرض کلام معصوم نیز نباشد نباید بخاطر این تشکیک‌هایی که مطرح است آن مضامین بلند را از دست داد. ▫️و بالاخره در لحظات پایانی روز عرفه به ادعیه ای که مرحوم سید در اقبال برای این لحظات که از زیباترین لحظات روز عرفه است آورده، به راز و نیاز بپردازد. ☑️ کانال جلوه‌نورعلوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| روز عرفه 🔹 اگر شب قدر، شب نزول قرآن است، روز عرفه روز صعود‌ دعاست. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| روز عرفه 🔸 اگر عدم مغفرت الهی به معنای نابودی و هلاکت ابدی عبد است، روز عرفه آخرین سنگر برای توبه‏ بندگان محسوب می‏‌شود و به همین دلیل است که مرحوم سید بن طاووس(ره) دعای سوزناکی را برای آخرین لحظات عصر عرفه نقل می‏‌کنند؛ به این مضمون که: «بار الها، اگر در این آخرین مرحله از فرصت قبولی توبه، به دلیل شقاوت و افسردگی‌ام از قافله سالکان عقب افتاده‏‌ام و توفیق مغفرت برایم حاصل نشده، پس مصیبت‏ زده‌ای هستم که از تو مسألت دارم مرا از اجر مصیبت ‏دیدگان محروم نگردانی.» ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
❇️ توصیه هایی برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از روز عرفه استاد فیاض بخش 🔻سعی کنیم بیش از قبل توسّل به ساحت مقدس امام عصر(عج) داشته باشیم و با نثار هدیه به پیشگاه ایشان، درخواست عنایت خاص حضرتش را در این ایام بنماییم. ▫️خصوصاً اعمال و معرفت خود را به محضر ایشان عرضه کنیم تا نواقص آن را به فضل و کرمشان اصلاح و تکمیل فرمایند. ▫️غسل و زیارت سید الشهداء(ع) از اهم اعمال این روز است؛ با تفصیلی که در کتب ادعیه آمده. ▫️روز عرفه در بین ایام سال به روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار معروف است؛ تا به آنجا که در انتخاب میان روزه این روز -با همه سفارشی که به آن شده- با دعا، دومی مقدم است. لذا باید همه تلاشها در جهت اقامه دعا در این روز باشد و توصیه حقیر آنست که هرچند روز عرفه تعطیل رسمی نیست، ولی اهتمامتان این باشد که از صبح خود را خسته نکنید و بعد از ظهر را تعطیل نمایید و با فراغ بال به دعا و نیایش بپردازید. ▫️هرچند برای روز عرفه غسل خاص توصیه شده، ولی مرحوم سید در اقبال توصیه میکنند که با همان غسل، نیت غسل زیارت سید الشهداء(ع) و امام عصر(عج) و نیز غسل توبه و همه اغسالی را که در گذشته از انسان فوت شده را بنماید تا با دلی پاک و روحی شاداب به ضیافت عرفه وارد شود. 🔸 چگونگی خواندن دعای عرفه: ▫️خواندن دعا در جمع، خصوصاً اگر بیش از چهل نفر باشند، به اجابت نزدیکتر است و لذا بهتر است دعا در جمع خوانده شود. 👈 اما با توجه به شرایط خاص امسال و محدودیت در برگزاری اجتماعات، بهتر است انسان در تنهایی دعا را بخواند. در این صورت توصیه می‌شود مکان خلوتی که حداقل حواس‌پرتی را داشته باشد برگزیند. همچنین خوب است که به اتفاق خانواده به اعمال این روز بپردازد. ▫️ همچنین توصیه شده مکانی را انتخاب کند که او را به یاد مرگ و تنهایی در برزخ و قیامت بیندازد؛ لذا رفتن به بیابان و یا قبرستان و یا اماکن مخروبه‌ای که مورد توجه نیست، در این باب مناسب است. ▫️خلاصه اینکه بهتر است در این روز و هنگام دعا، انسان هر کجا که هست خود را فارغ برای خداوند قرار دهد و عوامل مزاحم را به حداقل برساند. 🔺از اهمّ مطالبی که در آداب دعا توصیه شده، اول از همه توسّل به اهل بیت(ع) و درود و سلام به ساحت مقدس آنهاست. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| این چهل شب 🌙ویژه برنامه اربعین موسوی ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 قسمت دهم: شب و روز عید قربان ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌@JelvehNoorAlavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید| فایل صوتی کامل برنامه این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی، به بیان استاد محمدتقی فیاض‌بخش 🌙 ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ 🔸 قسمت دهم: شب و روز عید قربان ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📝 این چهل شب خوشه‌ای از خرمن معارف اربعین موسوی 🌙ذی‌قعده و ذی‌حجه ۱۴۴۲ استاد فیاض‌بخش 🔸 خلاصه قسمت دهم: شب و روز عید قربان ▫️شب و روز عید قربان در مقام و مرتبه مانند شب و روز عید فطر می‌باشد و به نوعی سالک آخرین و بلند ترین گام‌ها را برای لقاء محبوب برمی‌دارد. ▫️ادعیه عید فطر سراسر بیانگر جایزه و ثمره است و همانگونه که بعد از ۳۰ روز روزه‌داری و بندگی اینگونه خطاب می‌شود که: «هلموا الی جوائزکم...» در ایام پایانی ذی‌حجه نیز که سالک بعد از گذراندن ۴۰ روز روزه‌داری و مراقبت و تزکیه به عید قربان می‌رسد خطاب «هلموا الی جوائزکم...» متوجه او می‌شود. ▫️مرحوم سید در اقبال، دعای ام‌داود را در میان اعمال روز عید نیز مطرح کرده و این توصیه یک لطیفه‌ای دارد و آن اینکه ام‌داود برای رهایی فرزندش از زندان متوسل به این دعا شدند و لذا گویا سالک با انجام این عمل برای نجات روح و قلب خود از زندان نفس و بند شیطان تلاش می‌کند. ▫️بنابراین شب عید قربان از زیباترین شب‌هاست که شب جوائز و شب رهایی است که احیاء آن نیز توصیه شده است. ▫️از ادعیه لحظات روز عید و بخصوص قنوت نماز آن پیداست که سالک رسیدن به مقام تام ولایت را از خداوند می‌خواهد و لذا این‌گونه درخواست می‌کند که خدایا من هرآنچه را که به اهل بیت و پیامبرت(علیهم السلام) عنایت فرمودی را خواهان هستم و وجودچنین درخواست‌هایی دلیل بر امکان وصول انسان به این مراتب و مقامات بوده و بیانگر این است که دایره رشد و سیر لقاء سالک حد و مرز ندارد و اگر چنانچه امکان وصول وجود نداشت به انسان آموزش داده نمی‌شد. ▫️نکته ای که وجود دارد چون این مراتب در غایت قصوای لقاء الهی است به همان میزان وصول به آن سخت خواهد بود. ▫️در این میان میانبر اربعین موسوی و روز عرفه و از همه زیباتر میانبر شب و روز عید قربان که ایام قربانی کردن نفس است، راه وصول به آن مقامات آسان‌تر می شود. لذا انسان باید با تمام وجود خود را آماده عید قربان کرده و با رعایت نظافت و طهارت و حضور در مصلی و خواندن نماز عید، از خداوند بخواهد که تمامی مضامین و مراتب دعای قنوت را به نحو تام تمام در حق او به اجابت برساند. ▫️نکته پایانی روز عید خواندن دعای ندبه است و این عمل به این معناست که مومن باید وجود قرار گرفتن در این عید بزرگ باید در فراق صاحب و مولای خود ندبه کرده و گریه کند و از خداوند ظهور ایشان را طلب کند. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... استاد فیاض‌بخش 👈 فایل صوتی کامل این مطلب در پست بعد خواهد آمد. 🌷عید سعید قربان بر شما مبارک. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 بشنوید| حضرت ابراهیم(ع) از همان اوان جوانی یک دلشوره‌ای داشت... 👈 این فایل، بخشی از سخنرانی استاد فیاض‌بخش در مراسم عزاداری شب عاشورای سال ۹۸ است. ▫️ایشان در این سخنرانی به تشریح سیروسلوک توحیدی حضرت ابراهیم(ع) و طی امتحانات الهی می‌پردازند که حضرتش را به مقام منیع "امامت" نائل گرداند. ▫️در این میان، توسل ابراهیم(ع) به سیدالشهداء(ع) جایگاه ویژه‌ای دارد و ماجرای ذبح اسماعیل(ع) به حادثه کربلا پیوند می‌خورد:  «وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» (صافات، ۱۰۷) 🔸به مناسبت عید سعید قربان، خلاصه این سخنرانی به حضورتان تقدیم شده‌است. 🔗 فایل صوتی کامل این سخنرانی را از این لینک دانلود فرمایید (بحث حضرت ابراهیم از دقیقه ۴۹ است): https://www.jelveh.org/Files/Content/Media/3295-20190911080858898.mp3 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| ولایت نمک سیر و سلوک است. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش اول: آیه اولی‌الامر (نساء، ۵۹): خداوند در این آیه «اولی‌الامر» را شخصیت‌هایی معصوم معرفی می‌فرماید که اطاعتشان هم‌ردیف اطاعت از خدا و پیامبر اکرم(ص) واجب است. علم الهی ایشان نیز از آیه قابل نتیجه‌گیری است. 📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات ۱۹۷تا۲۳۴. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
🔸ولایت در قرآن| بخش اول: آیه اولی‌الامر (نساء، ۵۹) ▫️این آیۀ شریفه به مؤمنین امر می‌نماید كه از خدا و رسول و اولی‌الامر اطاعت كنند. ادبیات آیه به گونه‌ای است که اطاعت از رسول، عین اطاعت از پروردگار و به طور مطلق است؛ یعنی آنچه رسول فرمود، کلام حق و صواب است و هیچ خطایی در آن راه ندارد. ▫️اطاعت از اولی‌الامر نیز با همان اطلاق و به همان شدت و در سیاق اطاعت از رسول وارد شده؛ پس اطاعت از اولی‌الامر نیز مطلق است و ملاک در صواب بودن یک فعل، اطاعت بی‌قید و شرط از فرامین اولی‌الامر است. ▫️این تقارن دلالت بر آن دارد كه امر اینان هم‌سنخ امر خداوند و در نظام طولی با آن قرار دارد؛ لذا نباید تنافری با امر خداوند داشته باشد. ▫️ولایت پیامبر(ص) در اوامر و نواهی، حداقل در دو زمینۀ شریعت و امور اجتماعی بوده است؛ در عین حال، ایشان واجد اوصاف و شرایط خاصی از جمله علم و عصمت الهی بوده‌اند. بر همین اساس، اولی‌الامر نیز باید دارای ویژگی‌هایی هم‌سنخ با رسول خدا(ص) باشند؛ تا اوامر آنان با پیامبر(ص) سنخیّت داشته باشد. ▫️از همین جا مشخص می‌شود که نمی‌توان اصطلاح «اولی‌الامر» را به هر انسان معمولی، نظیر منتخبین مردم و یا اشخاصی که با زور و قهر بر جوامع حاکم می‌شوند و یا حاكمان موروثی و یا امرا و فرماندهان لشگری و کشوری، به اعتبار مقام و موقعیتشان، اطلاق کرد. بلکه اولی‌الامر نیز باید مثل پیامبر اکرم(ص)، از علم و عصمت الهی برخوردار باشند؛ تا اطاعت از آنان همان اطاعت از خدا و رسول(ص) محسوب گردد. ▫️از آن‏جا که تشخیص چنین عصمتی از عهدۀ بشر خارج است، تعیین مصادیق اولی‌الامر نیز از ناحیۀ پروردگار انجام می‌گیرد. ▫️چنانچه مراد از «امر» در آیۀ شریفه، «عالم امر» باشد، در این صورت، علاوه بر اثبات ولایت رسول اکرم(ص) در نظام تشریع، مقام ولایت ایشان در نظام تکوین را نیز اثبات می‌نماید. به همین ترتیب، اولی‌الامر باید کسانی باشند که همانند رسول خدا(ص) اشراف بر عالم ملکوت داشته و در نتیجه، صاحب علم و عصمت الهی هستند. 📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۴، صفحات ۱۹۷ تا ۲۳۴. 👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک بروید: https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
Brochur Velayat.pdf
2.32M
⚡️حتما مطالعه بفرمایید. 📖 بروشور معرفی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» تالیف استاد محمدتقی فیاض‌بخش و دکتر فرید محسنی 📝 جناب علامه طباطبایی(ره) پیرامون پیچیدگی این مسئله و کمبود تحقیقات پیشینیان و همچنین روش خود در تحقیق پیرامون این مهم، در مقدمه رساله «الانسان بعد الدنیا» می‌فرمایند: روشی را که ما در این رساله انتخاب کردیم، از تفسیر آیه با آیه و روایت با روایت، روشی است عمیق با گستره وسیع؛ که استیفای کامل آن در گنجایش یک رساله نیست... انصاف در آن است که اعتراف کنیم قدمای ما از مفسّرین و شارحان حدیث، کمتر به این روش در فهم معارف قرآن و روایات پرداخته‌اند و چیزی از آنان به ما نرسیده است و جز کمی از فراوان این معارف در اختیار ما قرار ندارد. در نتیجه، کسی که به طور جدی بخواهد در این عرصه وارد شود و در اهداف و غایات این مهم تحقیق نماید، همچون مجاهدی است که در صحنه پیکاری جدی در برابر شمشیرها و نیزه‌های فراوان، بدون سلاح و سپر وارد کارزار شود. و تنها خداوند یاور است... (برشی از متن بروشور) ☑️ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
🔰 همان طور که به خاطر دارید، مجموعه برنامه‌هایی با عنوان "غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان" در ایام عید غدیر سال گذشته در کانال جلوه نور علوی منتشر کردیم. استاد فیاض‌بخش در این برنامه‌ها به تبیین حقیقت معنای ولایت در مکتب علامه طباطبایی(ره) و از دیدگاه معرفت‌النفس پرداختند. ایشان طی شش قسمت به مباحث زیر پرداختند: ▫️مراتب معرفت به حقیقت عید غدیر ▫️تبیینی معرفت‌النفسی از دلیل عظمت عید غدیر ▫️غدیر، تجلی بالاترین مرتبه انسانیت انسان (کمال اخیر انسان) ▫️سیر در مراتب نفس و معرفت‌النفس، سیر در مراتب ولایت است. ▫️تبیینی از باطن آداب و دستورات شب و روز عید 🌐 فیلم برنامه‌ها همراه با صوت و متن خلاصه برنامه در کانال منتشر شده که در آرشیو کانال قابل دسترسی است. 📹همچنین فیلم برنامه‌ها با کیفیت HD در کانال مؤسسه در آپارات قرار دارد: 🌐https://www.aparat.com/playlist/1117780 👈 پیشنهاد می‌کنیم با توجه به نزدیک بودن عید غدیر این مجموعه را دوباره مشاهده بفرمایید. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌@jelvehnooralavi
Ghadir; zohoor haghighat Ensan.pdf
1.58M
📖 مطالعه فرمایید| در عظمت روز عید غدیر و مراتب حقیقت این روز ارجمند 🔻حقیقت عید غدیر که آن را اعظم اعیاد و ایام و بلکه روح همه ایام قرار داده است، چیست؟ حقیقت این روز، حقیقتی ذومراتب است که با استمداد از آیات قرآن و همچنین بیانات اهل‌بیت(ع) پیرامون روز غدیر، مراتب آن حقیقت قابل برداشت است: 🔹 مرتبه اول: تعیین وصایت امیرالمؤمنین(ع) در این روز بوده است. 🔹مرتبه دوم: در این روز، محوریت عالم اسلام و امارت و صدارت امت، از «فرد»، یعنی شخص رسول‌الله(ص) به «نوع»، یعنی صاحبان مقام عصمت و ولایت تبدیل شد. 🔹 مرتبه سوم: روز غدیر خم، روز تعیین مقام عصمت جهت تعلیم امت در بعد حکمت نظری و عملی است. 🔹 مرتبه چهارم: معرفی امیرالمؤمنین(ع) بعنوان رهبر جامعه و رئیس حکومت 🔹مرتبه پنجم: عید غدیر روز ظهور حقیقت انسان در مقام ولایت 🔹مرتبه ششم، غدیر عید ظهور ولایت 👈 آنچه گفتیم بخشی از متن مباحث استاد فیاض‌بخش در مجموعه برنامه "غدیر؛" ظهور حقیقت انسان بود که سال گذشته در کانال منتشر شده است. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش دوم: آیه رؤیت اعمال (توبه، ۱۰۵): بنا بر این آیه، امام بر ظاهر و حقیقت اعمال عباد اشراف دارد و در پیشگاه الهی بدان شهادت می‌دهد. لازمۀ این امر، عصمت و علم الهی او بر اسرار عالم است. 📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه رؤیت اعمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۵، صفحات ۵۳ تا ۹۵. 👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
🔸ولایت در قرآن| بخش دوم:‌ آیۀ رؤیت اعمال ▫️مخاطب این آیه عموم مردم (اعم از مؤمن و كافر) است. اطلاق آیه در رؤیت اعمال، بدان معناست که كل اعمال همۀ انسان‌ها در همۀ زمان‌ها و همۀ مراحل آن (از نیت عمل گرفته تا گفتار و رفتار) مشمول این سخن خداوند قرار می‌گیرد. ▫️همچنین آیۀ شریفه تصریح فرموده که این رؤیت فقط مختص خداوند، پیامبر(ص) و برخی از مؤمنین است. ▫️منظور از مؤمنین در آیه، همۀ اهل ایمان نیستند؛ زیرا این رؤیت به رؤیت خداوند عطف گردیده و لذا فراتر از رؤیت ظاهر اعمال است. بر اساس روایات مختلف، منظور آیۀ شریفه از مؤمنین، ائمۀ اطهار(ع) است. ▫️با استفاده از آیۀ شریفه می‌توان موضوع رؤیت اعمال انسان‌ها را -که لازمۀ آن اشراف بر عالم ملکوت و باطن اعمال و نیات انسانی است- به شرح قیاس زیر اثبات نمود: اوّلاً، خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع)، ناظر بر باطن اعمال انسان‌ها هستند. ثانیاً، ناظر بر باطن اعمال، باید اشراف بر ملکوت انسان‌ها داشته باشد. در نتیجه: خدا و رسول(ص) و مؤمنون(ع) اشراف بر ملکوت انسان‌ها دارند. ▫️با تدبّر در نتیجۀ منطقی حاصله، می‌توان موارد زیر را استنتاج نمود: ۱- رسول خدا(ص)، با عنایت الهی، از عالم غیب آگاهی دارد و علم او متعارف و اکتسابی نیست. از آنجا که علم و رؤیت مؤمنین مذکور در آیه به خدا و رسولش(ص) (از جهت اشراف بر اعمال عباد) عطف گردیده است، بنابراین، رؤیت آنان (به اذن خداوند) مشرف بر ظاهر و باطن اعمال عباد است. ۲- لازمۀ اشراف بر ظاهر و باطن اعمال عباد، علم و عصمت از ناحیۀ خداوند است. ۳- بنابر روایات وارده، کسانی که برخوردار از علم و عصمت الهی هستند، منحصر در ائمۀ هدی(ع) می‌باشند. ۴- منظور از «المؤمنون» در این آیه، امامان معصوم(ع) از فرزندان حضرت زهرا(س) می‌باشند. به لحاظ ضرورت رؤیت اعمال همۀ انسان‌ها در طول تاریخ، لازم است همواره این امر استمرار داشته باشد. ۵- با استفاده از آیۀ شهادت و اِخبار پیامبر(ص) و امامان(ع) از اعمال بندگان در روز قیامت، می‌توان حضور دائمی مقام امامت در میان مردم تا روز قیامت را نتیجه گرفت. ۶- هرچند مخاطب این آیه منافقینی هستند که از فرمان رسول خدا(ص) سرپیچی کردند، ولی خداوند قاعده‌ای کلی را برای همۀ زمان‌ها بیان می‌دارد و می‌فرماید که هر عملی که امت اسلام و خلایق انجام می‌دهند، همان طور که خداوند ظاهر و باطن و نیات آن‌ها را می‌داند، رسول او(ص) و امامان(ع) نیز مطلع هستند و چنین مقامی خبر از مقام ولایت امام بر امت دارد. 📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اولی‌الامر است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد5، صفحات 53 تا 95. 📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته‌ 👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به آدرس زیر مراجعه نمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ ☑️کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📍به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم، دوره ۶جلدی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» با ۲۰٪ تخفیف عرضه می‌گردد. 🛒 لینک خرید: ▪️لینک خرید دوره ۶جلدی: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027 ▫️اگر مایل به خرید دوره نیستید ولی می‌خواهید مجلدات مختلف را بخرید، از امکان سبد خرید در سایت استفاده بفرمایید: 🌐https://www.zibagift.com/eshop/List/1044 🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما اینجا را مطالعه فرمایید: 🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311 ☎ برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09127974750 ☑ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نوشته| ولایت "کمال اخیر" انسان است. 📍مرحوم علامه طباطبایی(ره) در آغاز رساله «الولایه» تعبیر لطیفی دارند؛ ایشان می‌فرمایند: «الولایة... هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان...» (ولایت بالاترین مرتبه کمال حقیقی انسانی است) یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیای الهی(ع) باشد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| رابطه ولایت و معرفت‌النفس در بیان امام خمینی(ره) استاد فیاض‌بخش 🔹امام خمینی(ره)، آن پرچم‌دار و معلم بزرگ حقیقت ولایت در دوران معاصر، کتاب ارزشمندی دارند به نام "مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه" که تماما برای تبیین باطن و حقیقت مقام ولایت است. 🔹همه سخن در این کتاب آنست که اگر دست ما از رسیدن به حقیقت و ذات خداوند کوتاه است و او در کمون غیب از ازل تا به ابد مستتر است، اما آن حقیقت عظیم ربوبی تجسمی خلقی یافته و در کالبد انسانی تجلی و ظهور پیدا کرده، و آن همانا مقام خلافت و ولایت است. 🔹اگر کسی بخواهد به باری متعال (حتی به مراتب دانی آن) معرفت یابد، بداند که راه آن شناخت ولایت است. و حقیقت ولایت نیز بر کسی شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت حقیقت خود و معرفت‌النفس. 👈 اگر علاقه‌مند به مطالعه بیشتر پیرامون این مطلب هستید، رجوع کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۳، صفحه۱۲۵: برهان امام واسطه فیض الهی. استاد فیاض‌بخش ذیل این برهان و در فصل پنجم، به تبیین نگاه عرفان به توحید و ولایت می‌پردازند. ☑️ کانال جلوه نور علوی ‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر 📍دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را از مقام ولایت ارائه کردند: مرحوم امام، به ویژه در کتاب ارجمندشان «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة» و مرحوم علامه طباطبایی، خصوصا در اثر سترگشان رساله «الولایة». بنده به جرات شهادت می‌دهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی‌کردیم. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📝 دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را از ولایت و امامت ارائه کردند: حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) 🔻ولایت یک حقیقت ملکوتی است که اولین اسم صادر از پروردگار است و تمشیت کل امور عالم را مقام ولایت ثابت می‌کند. ولایت یک چیزی است که تمام امور عالم را اداره میکند. ولایت یک امر حقیقی است. ▫️لذا ما در مسئله ولایت اگر تمام عمرمان را اختصاص بدهیم و اگر تمام تلاشمان را برای فهم ولایت بکنیم نه‌تنها ضرر نکردیم بلکه این مدخلی است برای فهم تمام معارف دین؛ ▫️این معنای از ولایت مد نظر قرآن و روایات ما است؛ و این چیزی است که بزرگان ما در آثار کلامی خود چندان بدان نپرداخته‌اند. این معنا را انصافا دو شخصیت در آثارشان به بیان برهانی تبیین نموده‌اند، که هردو معاصر ما بودند و بنده معتقدم ما مدام باید سر سجده فرود آوریم که در عهدی زندگی میکنیم که این دو بزرگوار را دیده‌ایم، یکی مرحوم امام امت(ره)، و دیگری مرحوم علامه طباطبائی(ره). ▫️مرحوم امام در کتاب مصباح الهدایه به این مطلب پرداخته‌اند و مرحوم علامه در رساله الولایه. و بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی‌کردیم. 🔺مرحوم علامه در رساله الولایه تعبیر لطیفی دارند، ایشان می‌فرمایند: «الولایه هی الکمال الاخیر للانسان»، یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیاء الهی باشد. و یا مرحوم امام امت در کتاب مصباح الهدایه خود در معنای ولایت می‌فرمایند: «فإنّ الولاية هي القرب، أو المحبوبيّة، أو التصرّف، أو الربوبيّة، أو النيابة. و كلّها حقّ هذه الحقيقة، و سائر المراتب ظلّ و في‏ء لها، و هي ربّ الولاية العلويّة(ع) الّتي هي متّحدة مع حقيقة الخلافة المحمّديّة (ص) في النشأة الأمر و الخلق‏» گویی تمام امور عالم از طریق ولایت است که تربیت و تمشیت می‌شود. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📍از بدو عرضه کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، همواره این گلایه و تأسف از طرف علاقه‌مندان وجود داشته که اولاً قیمت کتاب گران است و ثانیاً حجم آن زیاد است و تردید داریم که بتوانیم از عهده مطالعه آن برآییم؛ خصوصا آنکه می‌دانیم کتاب تخصصی و سطح مطالب بالاست. ما همواره به این دوستان این پیشنهاد را ارائه می‌کنیم: ضرورتی به خرید دوره کامل ۶جلدی نیست. اگر مایل به مطالعه براهین عقلی کتاب هستید، ابتدا فقط جلد ۱ را خریداری بفرمایید. در جلد اول مقدمه مفصلی (در بیش از ۱۰۰ صفحه) با عنوان «کلیاتی درباره امامت عامه» آمده که جهت‌گیری کلی و روح حاکم بر کتاب را ارائه نموده. در ادامه نیز سه برهان کلامی مهم پیرامون مقام امامت و ولایت ارائه شده که مطالعه آنها به‌خوبی سطح مطالب کتاب و نحوه ورود مؤلفان به بحث و خروج از آن و میزان تسلط ایشان بر موضوع مورد بحث را به خواننده نشان می‌دهد. اگر علاقه‌مند به مباحث قرآنی هستید، ابتدا جلد چهارم را خریداری بفرمایید. در این جلد مقدمه‌ای آمده که روش پرداختن مؤلفان به آیات ولایی قرآن کریم و روش تفسیری و تحلیلی آیات شریفه را شرح داده و در ادامه ۱۲ آیه از مهم‌ترین آیات قرآن کریم پیرامون امامت و ولایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته. سپس اگر به مطالعه دیگر مجلدات علاقه‌مند شدید، می‌توانید به تدریج آن را تهیه بفرمایید. ▪️لینک خرید دوره ۶جلدی https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027 ▫️لینک خرید جلد ۱ (براهین کلامی) https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2028 ▫️لینک خرید جلد ۴ (براهین قرآنی ۱) https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2031 🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما این مطلب را مطالعه فرمایید: https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ آیدی ادمین کانال جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی سوالات: @Jelvehadmin ☑ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3): با اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر خم، موضوع ولایت و رهبری مسلمانان از جنبۀ شخصی و انحصاری به جنبۀ نوعی و ساختارین مبدل شد. 📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
🔸ولایت در قرآن| بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3) ▫️آنچه مسلم است، آیۀ سوم سورۀ مائده در سال‌های آخر بعثت نبوی بر رسول اکرم(ص) نازل شده. به نظر قاطبۀ مفسّرین، این قسمت از آیه ارتباطی با قسمت‌های دیگر ندارد. استدلال به این آیۀ شریفه از دو منظر قابل طرح است: الف) بررسی احتمالات گوناگون دربارۀ مصداق کلمۀ «الیوم» در آیه و رسیدن به این نتیجه که مراد از آن فقط می‏تواند روز غدیر خم باشد، و اثبات اینکه سایر احتمالات ذکر شده، با سیاق آیه و امر مهمی چون تکمیل کل دین سازش ندارد: با بررسی فضای حاکم بر نزول آیه، روشن می‌شود که پس از واقعۀ غدیر خم، به تصریح الهی، کفار از ضربه زدن به اسلام مأیوس شدند؛ در حالی که پیش از آن لحظه‌ای از نابود کردن دین توحید مأیوس نبودند. تصور آنان چنین بود که با از بین رفتن محوریت دین، یعنی شخص پیامبر(ص)، می‏توانند نیات خود را عملی سازند. لذا منتظر فرصت بودند تا با رحلت رسول خدا(ص)، اسلام را از مسیر خود به گونه‌ای خارج سازند که دیگر با مطامع آنان ناسازگار نباشد. راهکار الهی در ناامید ساختن چنین پروای خامی، تغییر رهبری دینی از جنبۀ شخصی به جنبۀ نوعی و ساختارین بود؛ یعنی از شخص رسول‏الله(ص) به شجرۀ طیبۀ امامت و ولایت(ع) منتقل گردد. بدین ترتیب، در روز غدیر خم اکمال دین تحقق یافت. ب) تحلیل آیه با دقت در معانی و مفاهیم لغوی آن: با این بررسی متوجه می‌شویم که تأکید آیه بر خشیت پروردگار، تأکید بر حفظ حریم ولایت الهی است. همچنین با تدبّر در آیۀ شریفه، مسلمانان به این بصیرت دینی می‏رسند که ولایت الهی منحصر در وجود مبارک پیامبر(ص) نیست؛ بلکه امر مستمری است که هر روز در ولیّی از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‏شود. چنین ولیّ خدا می‌باید مانند پیامبر اکرم(ص) معصوم به عصمت الهی و به تعلیم الهی، عالم بر علوم ربانی و معارف غیبی باشد؛ قطعاً چنین مقامی مانند رسول خدا(ص) نه با انتخاب مردم، بلکه از سوی پروردگار تعیین می‌گردد و اطاعت از او، اطاعت از رسول اکرم(ص) و پروردگار است. بدین ترتیب، ساختار رسالت در روز غدیر خم به نحو کامل تبیین گردید؛ تا مؤمنان دریابند که اصل مهم، پذیرش ولایت الهی است، که به تناسب زمان، در هریک از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‌گردد؛ در زمان حیات نبیّ مکرم اسلام(ص) در شخص ایشان و در ازمنۀ بعد، در امامان معصوم(ع) که به تنصیص الهی معرفی می‌شوند، ظاهر می‌گردد. 📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360. 👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید.👉 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi