📝 تبیین مقام ولایت(عالیترین مرتبه انسان) بر اساس خطبه غدیریه
▫️پیامبر اکرم(ص) در خطبۀ غدیریة، میفرمایند: «اَ لَسْتُمْ تَشْهَدُونَ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ» ای مسمانان آیا اینگونه نیست که شما به تعلیم من از سوی پروردگار شهادت دادید که «اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ» که اشاره دارد به آن آیۀ شریفۀ(أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ). و بعد میفرماید: «ان محمداً عبدُه وسولُه(ص)» همه گفتند: بله. بعد فرمود: آیا شهادت ندادید به اینکه بهشت، جهنم، موت، ساعة، و... حق است؟ همه اعتراف کردند.
▫️بعد حضرت فرمودند: خدایا! شاهد باش که من دین تو را به اینها منتقل کردم، ولی عالیترین مرتبۀ دین به دنبال این بیان است که (النَّبىِ أَوْلىَ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ) و بعد فرمودند: «ثمّ قال: أيّها الناس أ لا تسمعون!؟ ألا فإنّ اللّهَ مولاي» ای مردم بدانید که خداوند، مولای من است، البته نه به معنای متعارف، بلکه منظور حضرت(ص) این است: کسی که خالق، مالک، ولیّ، و مدبر همۀ امورم میباشد، پروردگار من است؛ مدبر انسان به حسب ظاهر، در درجه اول، نفسْ و عقلش است، چون ولایت بر انسان را مرتبۀ عالیاش بر عهده دارد؛
▫️بنابراین وقتی رسول اکرم(ص) میفرماید: «مولای من پروردگار است» یعنی خدایی که مالک و ولی و مدبر من است، از حقیقت انسانیتم بالاتر میباشد. و حضرت پیامبر(ص) با توجه به این سیاق میفرماید: «و اَنَا اَوْلی بكم مِنْ اَنْفُسِكم» آیا شهادت نمیدهید که من مولای همۀ مومنان هستم، یعنی ولایت پیامبر اکرم(ص) بر مومنان، از ولایت آنها برحقیقتشان بالاتر است.
معنایش این است که مومنان ولایت بر خودشان را با علم حضوری مشاهده میکنند، و برای رسیدن به آن ولایت، باید حقیقت خودشان را ببینند، و اگر بخواهند به ولایت نبوی برسند باید به ولایتشان بر خودشان توجه کنند ودرنهایت به این معنا برسند که قبل از اینکه خودشان بر خودشان احاطه، و ولایت داشته باشند، مقام ولایی پیامبراکرم(ص) بر آنها احاطه دارد و قبل از حضرت رسول اکرم(ع)، مقام ولایی پروردگار بر آنها اشراف دارد.
▫️بعد در همین سیاق ادامه میدهند و امیرمومنان علی(ع) را بر دست بلند کرده، فرمودند: ای مردم بدانید:
🔸«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فعليّ مولاه»
«هرکسی که من این مقام ولایت را برای او دارم، علی(ع) نیز برایش دارد»، -بهتعبیر کسانی که حاضر بودند، حضرت؟ص؟ آنچنان امیرمومنان(ع) را بلند کردند که سفیدی زیر بغل حضرت نمایان شد، تا همه ببینند- «اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ» «پروردگارا! این مقام را برای آن کسانی که مزین به این مقام هستند برقرار بدار، و آن کسانی که با این مقام دشمن هستند تو هم آنها را از این مقام دور کن، و با آنها دشمنی کن!»؛
▫️بنابراین با کمی دقت انسان متوجه میشود که پیامبراکرم(ص) چقدرعمیق مطلب را برهانی و وجدانی تبیین میکنند؟
▫️پس مقام ولایت در بیان نورانی رسول اکرم(ص) تنها یک مقام صوری و اعتباری نیست که او امیر است چنانکه من امیرم، او دوست شماست همانطور که من دوست شما هستم، بلکه عالیترین مقام ولایت که از پروردگار سرچشمه گرفته و به رسول اکرم(ص) میرسد، و بعد هم در امیرمومنان(ع) و اولاد(ع) ایشان تا وجود مبارک امام عصر(عج) ادامه پیدا میکند.
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن
🔹بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱):
انتخاب واژه «نفس» برای امیرالمومنین(ع) در این آیه، گویای وحدت شخصیت و مشابهت مقام ولایت تکوینی و تشریعی ایشان با پیامبر اکرم(ص) است.
📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مباهله، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۱۳ تا ۵۶.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
#عید_ظهور_حقیقت_انسان
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱): انتخاب واژه «نفس» برای امیرالموم
🔸ولایت در قرآن| بخش چهارم: آیۀ مباهله (آلعمران، ۶۱)
▫️این آیه به اتفاق فریقین در شأن خمسۀ طیبه(ع) نازل شده و منقبتی عظیم برای آنان است. بر اساس این آیه، با دو بیان میتوان مقام وصایت حضرت علی(ع) را (مستقل از روایات وارده ذیل این آیه) تبیین نمود:
۱. اوّل آنکه خداوند در این آیه از امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به عنوان نفس نبی(ص) یاد کرده؛ چنین شخصیتی، جدای از تصریح آن حضرت بر وصایت امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، قطعاً اصلح و شایستهترین فرد بعد از رسول اکرم(ص) برای جانشینی و زعامت امت است.
۲. دوم آنکه سیاق آیه به گونهای است که همۀ پنج تن(ع) در مقابل کفر یکپارچه هستند و در نتیجه، آنچه پیامبر(ص) مردم را بدان دعوت میکرد، در این افراد به نحو اتمّ وجود داشت. به همین علت بود که علیرغم وجود سایر مسلمین و مؤمنین در میان امت اسلام، تنها خمسۀ طیبه(ع) در مباهله شرکت داده شدند.
▫️بر این اساس، میتوان گفت که مقام نفس نبی، بالاترین مرتبه را بعد از پیامبر(ص) در میان مسلمین واجد است و این شخصیت ارجمند، به اتفاق فریقین، حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است. بدیهی است که چنین شخصیتی، علاوه بر نصوص متعدد روایی، عقلاً معصوم به عصمت الهی و عالم به علوم ربانی است و بعد از نبی(ص) باید جانشین حضرتش در میان امت اسلام باشد.
📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مباهله است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۱۳ تا ۵۶.
📚در جلدهای ۳ تا ۶ این کتاب، ۴۰ آیه پیرامون ولایت و امامت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته
🌐برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به لینک زیر بروید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311
☑️کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
🔻آیت الله سعادت پرور در کتاب فروغ شهادت میفرمایند:
"از بیان «وتر الموتور» در زيارت عاشورا استفاده میشود که سيدالشهداء(ع) «دُردانه» پروردگار است و خداوند در ارتباط با او حساب ويژهای دارد و کسی که به ايشان متوسل شود، از فضل خاص خداوند بهرهمند میگردد."
📍در آستانه ماه محرم، حتما دفتر پنجم از مجموعه ادب حضور را مطالعه فرمایید:
📕 آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) بویژه در محرم و صفر؛
همچنین استاد فیاضبخش در این کتاب بطور مفصل به آداب زیارت و راهپیمایی اربعین پرداختهاند.
🛒برای تهیه این کتاب به این لینک مراجعه نمایید:
🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2020
📚 پیشنهاد میکنیم مجموعه کامل ۵ جلدی ادب حضور را تهیه بفرمایید. این مجموعه شامل آداب و مراقبات ماههای رجب، شعبان، رمضان، اربعین موسوی و عزاداری سیدالشهدا(ع) بنا بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره) است.
🛒 لینک خرید مجموعه ۵جلدی با تخفیف ویژه و ارسال پستی به سراسر کشور:
🌐https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2012/
📱لینک دانلود نسخه الکترونیکی "آداب و مراقبات عزاداری سیدالشهدا(ع) (دفتر پنجم)" (رایگان)، در سایت و اپلیکیشن طاقچه:
🌐https://b2n.ir/mohrm-ebook
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@JelvehNoorAlavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 ببینید| محرم امسال؛ فرصتی برای خرق عادتها
🔹آنچه که انسان را نابود میکند جهل دینی است. جهل از یک منظر به این معناست که انسان عباداتش را از روی عادتهای قومی و خانوادگی انجام دهد؛ عمری نماز بخواند ولی نماز برایش عادت شده باشد؛ عمری عزاداری کند -جسارت به نماز و عزاداری نباشد- اما از روی عادت.
🔹در این روزگار خداوند ابتلایی برای ما مؤمنان قرار داده است که به دلیل شیوع بیماری کرونا نمیتوانیم مانند همیشه سوگواری کنیم.
🔹کرونا از این جهت برای ما نعمت است که حجاب عادتهایمان را پاره کنیم. اگر بناست عزاداری کنیم، عزاداری تنها و غریبانه را هم سیدالشهدا(ع) میپذیرد؛ مگر نبود که اهلبیت عصمت و طهارت(ع) در زمان خلفای ظلم در زیرزمینهایشان عزاداری میکردند.
🔹 مؤمن و بهخصوص سوگوار حسینی(ع) سربازی است که اگر در یک جبهه نتواند بجنگد به زمین نمینشیند؛ بلکه در جبههای دیگر به جنگ شیطان میرود و برای محبوب خود ابراز عاشقی میکند. محبوب در هر صورتی جلوه کند برای عاشق محبوب است.
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 ببینید| ادب حضور در مجالس سیدالشهدا(ع)
🔹رسول اکرم(ص) به جناب اباذر به عنوان اولین وصیت فرمودند: «يا أَبَاذَر، اعبُدِ الله كَأَنَّكَ تَراه» یعنی خدا را آنچنان عبادت کن که داری خدا را میبینی و عبادت میکنی؛ «فَإنْ كُنتَ لَا تَراهُ فَإِنَّه يَراك» که اگر تو او را نمیبینی، او تو را میبیند.
🔹از این بیان پیامبر اکرم(ص) میتوان نتیجه گرفت که نگاه ما نسبت به سیدالشهدا(ع) -که ولایت بر همه عالم دارند- هم باید به همین گونه باشد. ما در همه عمرمان در محضر حضرتش هستیم.
🔹مرحوم علامه طباطبایی(ره) و به پیروی از ایشان آیتالله سعادتپرور(ره) همواره توصیه میکردند که در ایام محرم انسان خود را در حرم حسینی(ع) ببیند؛ یعنی ادب حضور را در امور زندگی خود، در عزاداری خود، در سیاه پوشیدن خود، در رفتن به عزای حسینی(ع) و حتی در نماز خواندن خود طوری رعایت کند که گویی در حرم حسینی(ع) و در محضر سیدالشهدا(ع) است.
📍در ایام محرم همه مجالس و حتی همه عالم در عزای حسینی(ع) است؛ پس همه عالم حرم حسینی(ع) است، لذا باید با چنین توجه لطیفی ادب حضور در محضر سیدالشهدا(ع) را در محرم رعایت نمود.
☑️ کانال جلوهنورعلوی
🆔@jelvehnooralavi
سیر در باطن عاشورا.pdf
320K
📖 مطالعه فرمایید| سیر در باطن عاشورا
📍جزوه "سیر در باطن عاشورا" مشتمل بر بیانات استاد محمدتقی فیاضبخش در دهه اول محرم سال ۱۳۹۹.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📖 مطالعه فرمایید| سیر در باطن عاشورا 📍جزوه "سیر در باطن عاشورا" مشتمل بر بیانات استاد محمدتقی فیاض
📖جزوه "سیر در باطن عاشورا"
بیانات استاد محمدتقی فیاضبخش در دهه اول محرم سال ۱۳۹۹
🔹در این جزوه با تاکید بر نگاه باطنی به قیام حضرت سیدالشهدا(ع) معانی تازهای از مقولاتی چون "سوگواری بر مصیبت اهلبیت" و "معیت با امام(ع)" و "جهاد در راه امام(ع)" پیش کشیده شده است.
🔹این جزوه در سه بخش با عناوین "همراهی با کاروان حسینی برای سیر به مدارج شهادت"، "سیر در باطن دین(ولایت)" و "آثار و لوازم سیر در باطن دین(ولایت)" تدوین و ارائه شده است.
🔹در قسمتی از این جزوه به نگاهی که این جزوه را از مطالب رایج حول مسئله عاشورا متمایز میکند، چنین اشاره رفته است:
🔸"یک بحث بسیار پیچیده و بسیار دقیقی درباره محرم و عاشورای حسینی(ع) وجود دارد و آن این است که با توجه به اینکه همه افعال امام (از مدینه تا مکه و از مکه تا کربلا) ظهورات مقام ولایت است و مقام ولایت ظاهر و باطن دارد، پس عاشورا نیز ظاهر و باطن دارد. پس نباید ما به صرف خواندن تاریخ عاشورا، سطحی از عاشورا را مرور کنیم و به صرف تحلیلهای سیاسی نسبت به تاریخ عاشورا، فقط متوجه ظاهر عاشورا باشیم.
🔸بنابراین باید توجه داشت همه مسائل ظاهری عاشورا؛ مثل نماز امام در روز عاشورا و خطبهها و گفتگوهای ایشان با اصحاب و لشکر عمرسعد و ... در روز تاسوعا و عاشورا گویی همه یک سِیر در سطح عاشورا است، در حالی که حقیقتِ دین در باطن آن است! پس باید با یک رویکرد دقیقتر به نهضت سیدالشهدا(ع) نگاه کنیم و جای این نگاه خالی است که در مراتب و بطون حرکت عظیم وجود مبارک خامسآلعبا(ع) بررسی دقیقی انجام شود."
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🚩🚩🚩🏴
📽 ببینید| روضه حضرت علی اصغر
استاد فیاضبخش
@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| اصلاً حسین جنس غمش فرق میکند...
🔹مرحوم سیدبنطاووس در کتاب شریف اقبالالاعمال در آستانه ورود به غروب روز عرفه، بعد از اینکه دعاهای مفصلی را از جمله دعای سیدالشهدا(ع) در روز عرفه را نقل میکند، کلامی را ذکر میکند که انصافاً اشک هر انسان متوجهی را درمیآورد. ایشان میگوید اگر در روز عرفه تو جزء کسانی بودی که گناهانت آمرزیده شد و دعایت مستجاب شد، خدا را شکر کن، ولی اگر نبود، این دعا را با من زمزمه کن:
🔹بارالها، اگر من آنقدر شقی بودم که حتی در ایام ماه مبارک رمضان، شب عید فطر و این همه فرصت، قابلیت پاک شدن نداشتم، لااقل خدایا اجر مصیبت جهنمی بودن را به من عنایت بفرما که لااقل از این اجر بهرهمند بشوم! بلکه تو یک گوشهچشمی به من عنایتی کنی!
🔹ولی عزیزان من! روز عرفه هم آخرین فرصت نیست! خداوند فرصت دیگری بعد از این ایام مبارک برای ما شیعیان سیدالشهداء(ع) قرار داده و آن دهه محرم است.
🔹اگر در این شبها دل بسوزد و قطره اشکی از سر معرفت در درگاه سیدالشهدا(ع) ریخته شود؛ مطمئن باشیم که خداوند در خیمه حضرت ما را بیش از عرفه مشمول عنایت قرار میدهد.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| روضه شهادت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس (علیهالسلام)
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| روضه وداع امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در شب عاشورا
🏴صلی الله علیک یا ابا عبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📍مهم، توجه فرمایید📍
🎥 فیلم| دستورات و توصیه هایی برای بزرگداشت روز عاشورا
استاد فیاض بخش
🔸ثواب زیارت سیدالشهداء(ع) در روز عاشورا، بنا بر روایت امام باقر(ع)
🔸کیفیت زیارت و عزاداری امام(ع) در این روز
🔸عاشورا «روز نحس» است.
🏴 عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ(ع) وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ(عج) مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ(ص)
☑️ کانال جلوه نور علوی
@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| روش اربعین زیارت عاشورا طبق دستور استاد سیدعلی آقا قاضی طباطبایی(ره) از روز عاشورا تا اربعین
استاد فیاضبخش
🔻 بدانید که زیارت عاشورا برای اهل سیر و سلوک، کبریت احمر است؛ چنانکه مرحوم حداد میفرمود: «درک من از مقام توحید، اثر زیارت عاشوراست.»
▫️دستور العمل مرحوم علامه -که از استادشان سید علی آقای قاضی دریافت کردند- در انجام زیارت عاشورا به مدت یک اربعین بدین ترتیب بود که شخص در صبح روز عاشورا و در مجلس واحد ابتدا نماز زیارت عاشورا را زیر آسمان بخواند و سپس زیارت عاشورا را همراه با صد لعن و صد سلام کامل به همان حال بخواند و زیارت را تمام کند.
▫️سپس از روز یازدهم محرم، هر صبح نماز و زیارت عاشورا را به همان نحو تا ابتدای صد لعن بخواند و یک بار هم لعن بخواند و سپس به سراغ امور روزانهاش برود و تا هنگام غروب و به تدریج ۹۹ لعن و ۱۰۰ سلام را بگوید و تا غروب آفتاب زیارت را تمام کند.
▫️بدین ترتیب گویی که شخص در تمام طول روز مشغول زیارت عاشورا بوده است.
🔺اگر انسان این کار را چهل روز، یعنی تا روز اربعین، ادامه دهد بسیار مطلوب است و اثرات بسیار عجیبی دارد.
@jelvehnooralavi
🏴🚩🏴🚩
📍این رسم بسیاری از بزرگان و اهل معنا بوده که در ایام محرم، خصوصاً در اوقات خاص، مانند بینالطلوعین که حال خوشی داشتند، خود به تنهایی و در عبادتگاهشان و یا در محلی خلوت (مثلاً در بیابان) برای خویش روضهخوانی و مرثیهسرایی میکردند. گاه ایشان از یک مداح درخواست میکردند که برایشان روضه بخواند. برخی نیز دفترچهای به همراه داشتند و نزد خود شعر مینوشتند و برای سیدالشهداء(ع) میخواندند. این قبیل کارها برکات زیادی دارد و مجرّب است.
▫️توصیه میشود که انسان در ایام عزای اهل بیت(ع)، علاوه بر شرکت در مجالس روضه و مرثیهخوانی، اگر توفیق نوحهخوانی و مداحی در مجالس اهل بیت(ع) را ندارد، در خلوت خویش برای خودش مدیحهسرایی و روضهخوانی کند، شعری بسراید و به ساحت ایشان عرضه کند و بدین ترتیب نامش را در اصناف مختلف خدمتگزاران آن حضرات ثبت نماید.
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله...
#شب_جمعه
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
Emam sajjad.mp3
3.17M
🔉 بشنوید| ذکر مصائب کاروان اسرای اهل بیت(ع) از زبان حضرت زینالعابدین(ع)
استاد فیاضبخش
▪️حضرت امام زینالعابدین(ع) فرمود: «مرا بر شترى لَنگ و بدون جهاز سوار کردند و سر حسین(ع) بر بالاى عَلَمى بود و زنانمان پشت سرِ من بر اَسترانى بدون پالان سوار بودند؛ کسانى که ما را مىبردند از پشت سر و گرداگردمان با نیزه ما را احاطه کرده بودند و آزار مىدادند؛ اگر اشکى از دیده یکى از ما فرو مىچکید، با نیزه به سرش مىکوبیدند تا آنکه وارد شام شدیم؛ جارچى جار زد: اى شامیان! اینان، اسیران اهلبیتِ ملعوناند».
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
✳️ روایتی بسیار عجیب و زیبا درباره زیارت سیدالشهداء(ع):
🚩 دعای امام صادق(ع) در حق زائران امام حسین(ع):
🔻 معاوية بن وهب نقل كرده: اذن خواستم كه بر امام صادق(ع) داخل شوم، به من گفته شد كه داخل شو، پس داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان يافتم. پس نشستم تا حضرت نمازشان را تمام كردند. پس شنيدم كه با پروردگارشان مناجات نموده و میگفتند:
🔸️بار خدايا، اى كسى كه ما را اختصاص به كرامت داده و وعده شفاعت دادی... من و برادران و زائرين قبر پدرم حسين(ع) را بيامرز؛ آنان كه اموالشان را انفاق كرده و ابدانشان را به تعب انداختهاند، به جهت ميل و رغبت در احسان به ما و به اميد آنچه در نزد توست به خاطر صله و احسان به ما و به منظور ادخال سرور بر پيغمبرت(ص) و به جهت اجابت كردنشان فرمان ما را و به قصد وارد نمودن غيظ بر دشمنان ما... بار خدايا، دشمنان ما، به واسطه خروج بر ايشان، آنان را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند؛ ولى اين حركت اعداء، ايشان را از تمايل به ما باز نداشت و اين ثبات آنان از باب مخالفتشان است با مخالفين ما؛
🔸️پس تو اين صورتهایى كه حرارت آفتاب آنها را در راه محبّت ما تغيير داده مورد ترحّم خودت قرار بده و نيز صورتهایى را كه روى قبر اباعبدالله(ع) میگذارند و برمیدارند مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنين به چشمهایى كه از باب ترحم بر ما اشك ريختهاند نظر عنايت فرما... خداوندا، من اين ابدان و اين ارواح را نزد تو امانت قرار دادم تا در روز عطش اكبر كه بر حوض كوثر وارد میشوند، آنها را سيراب نمایى.
🔸️هنگامى كه امام از دعا فارغ شدند، عرض كردم:
فدايت شوم، اين فقرات و مضامين ادعيهاى كه من از شما شنيدم، اگر شامل كسى شود كه خداوند عز و جلل ا نمیشناسد، گمانم اين است كه آتش دوزخ هرگز به آن فائق نيايد! به خدا سوگند آرزو دارم حضرت امام حسين(ع) را زيارت كرده ولى به حج نروم.
🔸️امام(ع) به من فرمودند: چقدر تو به قبر آن جناب نزديك هستى، پس چه چيز تو را از زيارتش باز میدارد؟
سپس فرمودند: اى معاويه، زيارت آن حضرت را ترك مكن.
عرض كردم: فدايت شوم، نمیدانستم كه امر چنين بوده و اجر و ثواب آن اين مقدار است.
🔺️حضرت فرمودند: اى معاويه، كسانى كه براى زائرين امام حسين(ع) در آسمان دعا میکنند، به مراتب بيشتر هستند از آنان كه در زمين براى ايشان دعا و ثنا مینمايند.»
(کامل الزیارات، باب۴۰، ح۲)
🏴 صلی الله علیک یا اباعبدالله...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| ذکر مصائب اهل بیت(ع)
ماجرای ورود کاروان اسرا به شام
استاد فیاضبخش
🚩 داد مظلومی تو ملک جهان را پر کرد
عالمی نیست که با یاد غمت درهم نیست...
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| زیارت یعنی توجه و حضور
🔹راهپیمای به سوی کربلا تمام هم و غمش در هر حالتی، در قیام و قعودش، نشست و برخاستش، خوابیدن در موکبها و... یک هدف بیشتر نیست؛ آنکه هر چه زودتر خود را به محبوبش برساند. تمام توجهشان به سوی محبوب است.
🔹به خصوص آنان که دیرتر راه میافتند سریعتر گام برمیدارند تا روز اربعین خود را به محبوب یعنی سیدالشهدا(علیهالسلام) برسانند.
🔹 زائران در راهپیمایی اربعین، از همان ابتدا و از هر جا که به راه افتادهاند (حتی از محلهای دور) وقتی به سمت کربلای معلی حرکت میکنند، خود را در محضر سیدالشهدا(علیهالسلام) مشاهده میکنند.
🔹اگر انسان در این ایام که متعلق به حضرت است، همین حال را در خود ایجاد کند و خویشتن را همواره در محضر امام ببیند، گویی در محضر حسینی(ع) است.
📍تفاوت انسانهای حسینی(ع) با دیگران در آن است که ایشان خود را دائما با سیدالشهدا علیهالسلام محشور و محضور میبینند؛ همین زیارت است.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
ارتحال آیت الله حسنزاده آملی را تسلیت عرض میکنیم.
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | وصیت پیامبر(ص) به امت؛ طلب اجر رسالت
در آیه مذکور، اصلیترین حق رسول اکرم(ص) بر مردم، مودت و اطاعت از اهل بیت(ع) بیان شده. مفهوم مخالف این آیه چنین میشود که عدم اطاعت از اهل بیت(ع) به معنای امتناع از ادای بالاترین اجر رسالت نبوی(ص) است و کسی که مرتکب چنین جرمی شود، هیچیک از حقوق نعمت برخورداری از هدایت پیامبر(ص) را ادا ننموده است. به همین دلیل است که میبینیم در روایات پیرامون کفر، چنین فردی در ردیف کفار جاهلیت محسوب میشود.
📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | وصیت پیامبر(ص) به امت؛ طلب اجر رسالت در آیه مذکور، اصلیترین حق رسول اکرم(ص) بر مردم،
🔸وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت
▫️«اجر» در لغت به معنای پاداش است و معمولاً در ثواب به کار میرود؛ با این تفاوت که «اجرت» در ثوابهای دنیوی است، اما اجر، در ثوابهای دنیوی و اخروی هر دو به کار میرود؛ در قرآن معمولاً اجر به معنای جزای عملی عبادی به کار میرود که ظاهر آن پاداش متعارف و باطن آن مقامات قرب و درجات ولایت است.
▫️اجر در آیۀ (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً) به معنای پاداشی است که امت موظف است در قبال زحمت رسالت و هدایت امت، نسبت به حضرت رسول(ص) ادا نماید پاداشی را که خداوند برای پیامبر(ص) قرار داده است، متناسب با آن موهبت عظیم است؛ به این ترتیب که ابراز محبت ظاهری، احترام گذاشتن و نیکی کردن به آنها است و مودت باطنی، امتثال فرامین آنها و تولّی به ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛ چنانکه عیناً این معنا دربارۀ محبت به رسول خدا(ص) یا پروردگار به کار میرود.
▫️مودت در لغت به معنای علاقهمندی و محبت کردن به فردی است . مودت در محبتهای مادی و معنوی، هر دو به کار میرود. در مودت، معنای محبت و تمنا بر بودن چیزی وجود دارد. دربارۀ تفاوت این واژه با محبت گفته شده که مودت عبارت از محبتی است که آثار آن در عمل ابراز شود.
▫️مودت در ذویالقربای رسول خدا(ص) به معنای ابراز ارادت به ساحت آنان و تولّی به ولایت آنها است همچنین در واژههایی مثل مودت و محبت که در آنها معنای گرایش و تقرب به چیزی وجود دارد، در معنای ملازمی آنها نوعی تمایل به همگونی و مأنوس شدن دائمی با محبوب دیده میشود؛ به گونهای که محب تمایل به قرب به محبوب دارد.
▫️اکنون دربارۀ آیۀ مورد بحث میتوان گفت که اگر مودت در امور معنوی باشد، معنای لازم آن اتحاد نسبی میان محبوب و محب است؛ لذا پاداش رسالت پیامبر اکرم(ص) باید امری متناسب با آن باشد و طبعاً پاداشهای مادی -هر مقدار هم که ارزشمند باشند- متناسب با آن امر خطیر نیستند. در این سیاق، مودت به ذویالقربی بدان معنی است که مردم باید چنان نزدیکی و همراهی با حضراتشان داشته باشند که گویی ذوب در ولایت و سراپا گوش به فرمان آنها شوند.
▫️مراد از قرابت در آیۀ مورد بحث، نزدیکان نبی مکرم(ص) هستند. گرچه مبنای نزدیکی و قرابت دربارۀ اولیای الهی(ع)، صرف خویشاوندی نیست؛ بلکه اصل در محبت و قرابت، کلمۀ توحید است.
▫️در میان اقربای رسول اکرم(ص) نیز، افرادی مثل ابولهب(عموی آن حضرت) بودند که علیرغم قرابت نزدیک، مورد لعن و نفرین پروردگار قرار گرفتند.
▫️در آیۀ شریفه، مراد از «القربی» اوّلاً کسانی هستند که به لحاظ اعتقادی و همگونی توحیدی، نزدیکترین افراد به فرهنگ دینی رسول خدا(ص) باشند؛ ثانیاً، قرابت نسبی آنان نیز از همۀ اقربای آن حضرت در عالیترین مرتبه باشد. بدیهی است که مصداق چنین قرابتی -خواه به لحاظ نَسَبی و یا اعتقادی- به شهادت تاریخ، تنها در دایرۀ خمسۀ طیبه(ع) میگنجد که خداوند در آیات مختلف قرآن با شکوه و عظمت خاصی از آنان یاد میکند.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک مراجعه نمایید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
🔸وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت ▫️«اجر» در لغت به معنای پاداش است و معمولاً در ثواب به کار میر
🔸ولایت در قرآن| وصیت پیامبر به امت؛ طلب اجر رسالت
▫️سیرۀ همۀ انبیا و اولیای الهی(ع) بر آن بوده که هرگز از امت خود در مقابل ابلاغ رسالت الهی و هدایت آنان چیزی مطالبه نمیکردند؛ در حالی که خداوند در آیۀ ۲۳ سورۀ شوری، مطالبۀ حقی از امت اسلام مینماید که با دقت در بیان آیه روشن میشود که حامل پیام خاصی در راستای رسالت حضرتش میباشد؛ به این ترتیب که:
▫️اوّلاً، شکر امت در قبال زحمات رسالت نبوی(ص)، اجابت دعوت آن حضرت است؛ ثانیاً، راه بهرهمندی از هدایت رسول خدا(ص)، ابراز مودت به ذریۀ طیبۀ آن حضرت میباشد؛ ثالثاً، با توجه به آنکه مودت در لغت به معنای ابراز محبتی است که در عمل ظاهر شود، مودت به اولیای الهی(ع) هنگامی محقق میشود که محب در راستای هدایت و امتثال فرامین آنان گام بردارد.
▫️بنابراین، امر به مودت به ذویالقربای رسولاکرم(ع) در آیه، اشاره به اصل تولّی و تبرّی دارد؛ به این ترتیب که خداوند امر به تولّی به ولایت آن دسته از ذویالقربای پیامبر(ص) مینماید که عصمت آنان مانند حضرتش به ضمانت الهی و علم آنان به تعلیم پروردگار باشد. خداوند همچنین امر به تبرّی از دشمنان آنان مینماید.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۵، صفحات ۵۵۰ تا ۶۱۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» به این لینک مراجعه نمایید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
📷 عکسنگاشت | پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم
رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست، پیامبر اکرم(ص) و ائمۀ هدی(ع) هستند که محبّت و احترام به آنان، مقدم بر والدین صلبی و دیگر ارحام مادی است.
📚 برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه مودت، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰.
👇توضیحات بیشتر را در پست بعد مطالعه فرمایید.👇
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکسنگاشت | پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم رحِم حقیقی انسان که رسیدن فیوضات الهی به واسطۀ اوست،
🔸ولایت در قرآن| پیامبر و اهلبیت(ع) بالاترین رحم
▫️اصل در «رَحِم» (بر وزن خشن) به محلّ رشد و نموّ فرزند قبل از تولّد گفته میشود. این واژه تسرّی داده شد و به کسانی اطلاق گردید که در نسل، به یک پدر یا مادر منتهی میشوند ؛ امّا معنای اصلی آن از مادّۀ «رحم» گرفته شده که به معنای رأفت و رقّت و عطوفت است.
▫️در رحمت، تجلّی رأفت و محبّت در مقام تعلّق و اظهار است که راحم، خیر و صلاح مرحوم را میخواهد و با مهربانی که به او میکند، ابراز رحمت مینماید. البتّه از آنجا که مهربانی از سر عقل است، گاه خوشایند مرحوم نیست؛ مثل دوای تلخی که پزشک به بیمار میدهد و این از سر رحمت است.
▫️«الرَحِم» (بر وزن فَعِل) صفت مشبهه است و اشاره به دوام و ثبوت رحمت در کسی دارد و در لغت به معنای کسی است که رحمت از او سرازیر است و محبّت رحمیّت از او و به اوست. بر این اساس، اصطلاحاً به خویشاوندان نسبی، بنابر قاعدۀ الاقرب فالاقرب، «رَحِم» گفته میشود؛ به این ترتیب که هر مقدار نسبت اتحاد به یک رحم نزدیکتر باشد، رحمیّت بیشتر است؛ نظیر رابطۀ مادر و فرزند.
▫️بر اساس آنچه در معنای لغوی رحم بیان شد، روشن میگردد که در مرتبۀ اوّل، بالاترین رَحِم برای همۀ انسانها که منبع همۀ رحمتها و مبدأ همۀ کمالات در نظام تکوین و تشریع است، ذات باری متعال میباشد؛ در مرتبۀ دوم، اوّلیاء الهی، یعنی رسول اکرم(ص) و عترت طاهره(ع)، نزدیکترین رحم به انسان هستند؛ هم آنان که تکویناً و تشریعاً طریق رحمت الهی بر عالم میباشند.
▫️در مرتبۀ بعد، هادیان غیرمعصومی که حق حیات معنوی و هدایت توحیدی بر انسان دارند، رحم او محسوب میشوند. در این مرتبه، والدین اوّلین رحم محسوب میشوند؛ زیرا واسطۀ خلقت مادی فرزندان خود و تربیت معنوی آنها هستند. بدین ترتیب، در درجات بعد همۀ کسانی که نوعی قرابت نسبی با انسان دارند، ارحام او محسوب میگردند.
▫️«وصل» عبارتست از اتّحاد دو شیء با یکدیگر در برخی قسمتها؛ مثل اتحاد طرفین دایره با یکدیگر. این واژه در امور مادی و معنوی هر دو به کار میرود . اتحاد مادی روشن است و در امور معنوی، میتوان به عقد مشارکت در انجام امری و یا پیمان ازدواج و یا اخوت بین دو فرد، اشاره کرد.
وصل معنوی معمولاً در اوصاف به کار میرود؛ به گونهای که دو شیء در برخی از صفات با یکدیگر متّحد میشوند.
📚 این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه صله رحم است. برای مطالعه متن کامل، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۶، صفحات ۳۴۰ تا ۳۸۰.
👈 برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید:
🌐https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/
☑️ کانال جلوه نور علوی
🆔@jelvehnooralavi