eitaa logo
استاد فیاض بخش
16.7هزار دنبال‌کننده
370 عکس
211 ویدیو
36 فایل
🔹پاسخ به سوالات: @JelvehnoorAdmin 🔹ادمین موسسه و امور کلاس‌ها: @JelvehAdmin 🔸بخش فروش: @JelvehAdmin ▫️سایت موسسه جلوه نور علوی: www.jelveh.org ▫️تلگرام: https://t.me/Jelvehnooralavi ▫️بله: https://ble.ir/Jelvehnooralavi
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 عکس‌نوشته| ولایت "کمال اخیر" انسان است. 📍مرحوم علامه طباطبایی(ره) در آغاز رساله «الولایه» تعبیر لطیفی دارند؛ ایشان می‌فرمایند: «الولایة... هی الکمال الاخیر الحقیقی للانسان...» (ولایت بالاترین مرتبه کمال حقیقی انسانی است) یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیای الهی(ع) باشد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌@jelvehnooralavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| رابطه ولایت و معرفت‌النفس در بیان امام خمینی(ره) استاد فیاض‌بخش 🔹امام خمینی(ره)، آن پرچم‌دار و معلم بزرگ حقیقت ولایت در دوران معاصر، کتاب ارزشمندی دارند به نام "مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه" که تماما برای تبیین باطن و حقیقت مقام ولایت است. 🔹همه سخن در این کتاب آنست که اگر دست ما از رسیدن به حقیقت و ذات خداوند کوتاه است و او در کمون غیب از ازل تا به ابد مستتر است، اما آن حقیقت عظیم ربوبی تجسمی خلقی یافته و در کالبد انسانی تجلی و ظهور پیدا کرده، و آن همانا مقام خلافت و ولایت است. 🔹اگر کسی بخواهد به باری متعال (حتی به مراتب دانی آن) معرفت یابد، بداند که راه آن شناخت ولایت است. و حقیقت ولایت نیز بر کسی شناخته نمی‌شود مگر از راه شناخت حقیقت خود و معرفت‌النفس. 👈 اگر علاقه‌مند به مطالعه بیشتر پیرامون این مطلب هستید، رجوع کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، جلد۳، صفحه۱۲۵: برهان امام واسطه فیض الهی. استاد فیاض‌بخش ذیل این برهان و در فصل پنجم، به تبیین نگاه عرفان به توحید و ولایت می‌پردازند. ☑️ کانال جلوه نور علوی ‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر 📍دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را از مقام ولایت ارائه کردند: مرحوم امام، به ویژه در کتاب ارجمندشان «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة» و مرحوم علامه طباطبایی، خصوصا در اثر سترگشان رساله «الولایة». بنده به جرات شهادت می‌دهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی‌کردیم. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت| دو معلم حقیقت ولایت در روزگار معاصر 📍دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را ا
📝 دو شخصیت هستند که در آثارشان عالی‌ترین تبیین را از ولایت و امامت ارائه کردند: حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) 🔻ولایت یک حقیقت ملکوتی است که اولین اسم صادر از پروردگار است و تمشیت کل امور عالم را مقام ولایت ثابت می‌کند. ولایت یک چیزی است که تمام امور عالم را اداره میکند. ولایت یک امر حقیقی است. ▫️لذا ما در مسئله ولایت اگر تمام عمرمان را اختصاص بدهیم و اگر تمام تلاشمان را برای فهم ولایت بکنیم نه‌تنها ضرر نکردیم بلکه این مدخلی است برای فهم تمام معارف دین؛ ▫️این معنای از ولایت مد نظر قرآن و روایات ما است؛ و این چیزی است که بزرگان ما در آثار کلامی خود چندان بدان نپرداخته‌اند. این معنا را انصافا دو شخصیت در آثارشان به بیان برهانی تبیین نموده‌اند، که هردو معاصر ما بودند و بنده معتقدم ما مدام باید سر سجده فرود آوریم که در عهدی زندگی میکنیم که این دو بزرگوار را دیده‌ایم، یکی مرحوم امام امت(ره)، و دیگری مرحوم علامه طباطبائی(ره). ▫️مرحوم امام در کتاب مصباح الهدایه به این مطلب پرداخته‌اند و مرحوم علامه در رساله الولایه. و بنده به جرات شهادت میدهم که اگر این دو بزرگوار نبودند ما ولایت را به این معنا درک نمی‌کردیم. 🔺مرحوم علامه در رساله الولایه تعبیر لطیفی دارند، ایشان می‌فرمایند: «الولایه هی الکمال الاخیر للانسان»، یعنی انسان اگر انسان است، به حقیقت ولایت است که انسان است، یعنی انسان تا زمانی انسان است که متولی به ولایت اولیاء الهی باشد. و یا مرحوم امام امت در کتاب مصباح الهدایه خود در معنای ولایت می‌فرمایند: «فإنّ الولاية هي القرب، أو المحبوبيّة، أو التصرّف، أو الربوبيّة، أو النيابة. و كلّها حقّ هذه الحقيقة، و سائر المراتب ظلّ و في‏ء لها، و هي ربّ الولاية العلويّة(ع) الّتي هي متّحدة مع حقيقة الخلافة المحمّديّة (ص) في النشأة الأمر و الخلق‏» گویی تمام امور عالم از طریق ولایت است که تربیت و تمشیت می‌شود. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📍به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم، دوره ۶جلدی کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» با ۲۰٪ تخفیف عرض
📍از بدو عرضه کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، همواره این گلایه و تأسف از طرف علاقه‌مندان وجود داشته که اولاً قیمت کتاب گران است و ثانیاً حجم آن زیاد است و تردید داریم که بتوانیم از عهده مطالعه آن برآییم؛ خصوصا آنکه می‌دانیم کتاب تخصصی و سطح مطالب بالاست. ما همواره به این دوستان این پیشنهاد را ارائه می‌کنیم: ضرورتی به خرید دوره کامل ۶جلدی نیست. اگر مایل به مطالعه براهین عقلی کتاب هستید، ابتدا فقط جلد ۱ را خریداری بفرمایید. در جلد اول مقدمه مفصلی (در بیش از ۱۰۰ صفحه) با عنوان «کلیاتی درباره امامت عامه» آمده که جهت‌گیری کلی و روح حاکم بر کتاب را ارائه نموده. در ادامه نیز سه برهان کلامی مهم پیرامون مقام امامت و ولایت ارائه شده که مطالعه آنها به‌خوبی سطح مطالب کتاب و نحوه ورود مؤلفان به بحث و خروج از آن و میزان تسلط ایشان بر موضوع مورد بحث را به خواننده نشان می‌دهد. اگر علاقه‌مند به مباحث قرآنی هستید، ابتدا جلد چهارم را خریداری بفرمایید. در این جلد مقدمه‌ای آمده که روش پرداختن مؤلفان به آیات ولایی قرآن کریم و روش تفسیری و تحلیلی آیات شریفه را شرح داده و در ادامه ۱۲ آیه از مهم‌ترین آیات قرآن کریم پیرامون امامت و ولایت مورد بحث و بررسی قرار گرفته. سپس اگر به مطالعه دیگر مجلدات علاقه‌مند شدید، می‌توانید به تدریج آن را تهیه بفرمایید. ▪️لینک خرید دوره ۶جلدی https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2027 ▫️لینک خرید جلد ۱ (براهین کلامی) https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2028 ▫️لینک خرید جلد ۴ (براهین قرآنی ۱) https://www.zibagift.com/eshop/Detail/2031 🌐 برای آشنایی بیشتر با کتاب، حتما این مطلب را مطالعه فرمایید: https://www.jelveh.org/Projects/Detail/7311/ آیدی ادمین کانال جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی سوالات: @Jelvehadmin ☑ کانال جلوه نور علوی @jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3): با اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر خم، موضوع ولایت و رهبری مسلمانان از جنبۀ شخصی و انحصاری به جنبۀ نوعی و ساختارین مبدل شد. 📚برای مطالعه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال، مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت | ولایت در قرآن 🔹بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3): با اعلام ولایت امیرالمؤمنین(ع) در غدیر
🔸ولایت در قرآن| بخش سوم: آیه اکمال (مائده، 3) ▫️آنچه مسلم است، آیۀ سوم سورۀ مائده در سال‌های آخر بعثت نبوی بر رسول اکرم(ص) نازل شده. به نظر قاطبۀ مفسّرین، این قسمت از آیه ارتباطی با قسمت‌های دیگر ندارد. استدلال به این آیۀ شریفه از دو منظر قابل طرح است: الف) بررسی احتمالات گوناگون دربارۀ مصداق کلمۀ «الیوم» در آیه و رسیدن به این نتیجه که مراد از آن فقط می‏تواند روز غدیر خم باشد، و اثبات اینکه سایر احتمالات ذکر شده، با سیاق آیه و امر مهمی چون تکمیل کل دین سازش ندارد: با بررسی فضای حاکم بر نزول آیه، روشن می‌شود که پس از واقعۀ غدیر خم، به تصریح الهی، کفار از ضربه زدن به اسلام مأیوس شدند؛ در حالی که پیش از آن لحظه‌ای از نابود کردن دین توحید مأیوس نبودند. تصور آنان چنین بود که با از بین رفتن محوریت دین، یعنی شخص پیامبر(ص)، می‏توانند نیات خود را عملی سازند. لذا منتظر فرصت بودند تا با رحلت رسول خدا(ص)، اسلام را از مسیر خود به گونه‌ای خارج سازند که دیگر با مطامع آنان ناسازگار نباشد. راهکار الهی در ناامید ساختن چنین پروای خامی، تغییر رهبری دینی از جنبۀ شخصی به جنبۀ نوعی و ساختارین بود؛ یعنی از شخص رسول‏الله(ص) به شجرۀ طیبۀ امامت و ولایت(ع) منتقل گردد. بدین ترتیب، در روز غدیر خم اکمال دین تحقق یافت. ب) تحلیل آیه با دقت در معانی و مفاهیم لغوی آن: با این بررسی متوجه می‌شویم که تأکید آیه بر خشیت پروردگار، تأکید بر حفظ حریم ولایت الهی است. همچنین با تدبّر در آیۀ شریفه، مسلمانان به این بصیرت دینی می‏رسند که ولایت الهی منحصر در وجود مبارک پیامبر(ص) نیست؛ بلکه امر مستمری است که هر روز در ولیّی از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‏شود. چنین ولیّ خدا می‌باید مانند پیامبر اکرم(ص) معصوم به عصمت الهی و به تعلیم الهی، عالم بر علوم ربانی و معارف غیبی باشد؛ قطعاً چنین مقامی مانند رسول خدا(ص) نه با انتخاب مردم، بلکه از سوی پروردگار تعیین می‌گردد و اطاعت از او، اطاعت از رسول اکرم(ص) و پروردگار است. بدین ترتیب، ساختار رسالت در روز غدیر خم به نحو کامل تبیین گردید؛ تا مؤمنان دریابند که اصل مهم، پذیرش ولایت الهی است، که به تناسب زمان، در هریک از اولیاء الهی(ع) متجلّی می‌گردد؛ در زمان حیات نبیّ مکرم اسلام(ص) در شخص ایشان و در ازمنۀ بعد، در امامان معصوم(ع) که به تنصیص الهی معرفی می‌شوند، ظاهر می‌گردد. 📚این مطلب خلاصه برهان امامت بر اساس آیه شریفه اکمال است. برای مطالعه متن کامل مراجعه کنید به کتاب «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل»، ج۴، صفحات 299 تا 360. 👈برای آشنایی بیشتر با دوره ۶جلدی «ولایت و امامت از منظر عقل و نقل» اینجا بروید.👉 ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
10.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔉 بشنوید| حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار می‌دهد. «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا ع وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاكَرُوا يَوْمَ الْغَدِيرِ فَأَنْكَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ فَقَالَ الرِّضَا ع حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ فِي السَّمَاءِ أَشْهَرُ مِنْهُ فِي الْأَرْضِ» 🔹محمد بن ابی نصر بزنطی نقل می‌کند که در خدمت امام رضا علیه‌السلام بودیم و جمعیتی فراوان مشغول گفتگو درباره غدیر بودند و برخی منکر این واقعه بودند. امام فرمود: «پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است از اهل زمین.» ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
🔉 بشنوید| حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار می‌دهد. «عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِ
❇️حضرت فاطمه(س) روز عید غدیر برای همه نثار می‌دهد. ابی‌نصر بزنطی می‌گوید در یک مجلسی در روز عید غدیر در خدمت امام رضا(ع) بودم که ایشان به من فرمود: «در روز غدیر خداوند گناه 60 سال را از مردان و زنان مومن و مسلم می‌زداید و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ می‌رهاند، در این روز آزاد می‌کند.» ▫️«...الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي‏هَذَا الْيَوْمِ..» کسی که یک‌درهم در روز عیدغدیر به برادر مؤمنش هدیه دهد، معادل هزاردرهم در روزهای دیگر است. ▫️«...فَتَطَايَرُ تِلْكَ الطُّيُورُ فَتَقَعُ فِي ذَلِكَ الْمَاءِ وَ تَتَمَرَّغُ عَلَى ذَلِكَ الْمِسْكِ وَ الْعَنْبَرِ فَإِذَا اجْتَمَعَتِ الْمَلَائِكَةُ طَارَتْ تِلْكَ الطُّيُورُ فَتَنْفُضُ ذَلِكَ وَ إِنَّهُمْ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ لَيَتَهَادَوْنَ نِثَارَ فَاطِمَةَ(ع)...» در ادامه روایت، امام می‌فرماید: پرندگان بهشتی در حوضی که پر از مشک و عنبر است بال خود را اندود می‌کنند و بر بالای سر ملائک در هنگام اجتماع غدیر پرواز می‌کنند و از بال‌های خود از آن عطر بر سر فرشتگان می‌پاشند و از همه بالاتر اینکه... در آن روز حضرت فاطمه(س) برای همه نثار می‌دهد؛ 📍بنابراین عید غدیر، روز عیدی گرفتن از محضر مبارک صدیقۀ طاهره(س) می‌باشد. ▫️این نکتۀ بلندی است که اگر این روز را پاس می‌داریم و از خداوند، رسول اکرم(ص)، و امیرمومنان(ع) انتظار هدیه داریم،آن را از وجود مبارک صدیقۀ طاهره(س) بخواهیم. ▫️پایان روز غدیر که می‌شود پروردگار به ملکوتیان می‌فرماید: باز گردید به مقامات خودتان که این روز به خاطر کرامت محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و مقام ولایت است که ما به شما این‌همه انعام کردیم. ▫️اگر چه بی ادبی‌ است که انسان هدیه خود را معین کند، ولی از روایت استفاده می‌شود که اهل‌بیت(ع) بواسطه عظمت روز عید غدیر این درخواست را می‌پذیرند. پس از آن حضرات بخواهد که ظهور نورانی حضرت حجت(عج) را، که ایشان حقیقت ولایت و صاحب ولایت هستند تعجیل بگرداند... ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📹 ببینید| غدیر؛ عید ظهور حقیقت انسان استاد فیاض‌بخش 💐💐 ویژه‌برنامه عید سعید غدیر خم ۱۳۹۹ 6⃣ قسمت ش
🔸به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر، خلاصه این برنامه به حضورتان تقدیم شده‌است. 🔸این برنامه دربردارنده آداب، مراقبات و دستورالعمل‌هایی پیرامون روز عید غدیر می‌باشد 🔗 ضمن عرض تبریک پیشنهاد میکنیم نسخه کامل تصویری و صوتی این برنامه را از آرشیو کانال ببینید. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
📷 عکس‌نگاشت| ولایت و معرفت‌النفس 📍در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، سیر در مراتب نفس و معرفت‌النفس، سیر در مراتب ولایت است. بدین ترتیب ولایت مجرای سیر و سلوک است؛ یعنی سیر سالک در نفس خود اما در بستر ولایت رخ می‌دهد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi
استاد فیاض بخش
📷 عکس‌نگاشت| ولایت و معرفت‌النفس 📍در مکتب تربیتی علامه طباطبایی(ره)، سیر در مراتب نفس و معرفت‌النفس
🔰 سیر در مراتب نفس، سیر از مودت به ولایت است. 🔻در مکتب تربیتی حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره)، مسیر معرفت پروردگار و سیر به سوی پروردگار از معرفةالنفس می‌گذرد. ▫️سیر به مراتب عالی نفس نیز -همان‌طور که گذشت- مشتمل بر سه مرحله است: از مرتبه نفس اماره به مرتبه نفس لوامه و نهایتا به مرتبه نفس مطمئنه؛ و مرتبه نفس مطمئنه همان مرتبه‌ای است که انسان بر صراط مستقیم مستقر می‌شود و با آن یگانه می‌شود ▫️اینجا جای طرح مطلبی اساسی درباره سیر معرفةالنفسی است و آن اینکه دست‌مایه تمام این مراتب در مکتب مرحوم علامه طباطبائی(ره) بحث ولایت است. ▫️در توضیح مطلب لازم است بدانیم ولایت در ابتدا به معنای مودت؛ در وسط به معنای محبت شائقانه و در مرتبه نهایی به معنای ولایت است ▫️خداوند در سوره مبارکه شعراء از زبان همه انبیاء الهی می‌فرماید: «وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلى‏ رَبِّ الْعالَمين‏» ما در مقابل رسالت خود از شما اجری نمی‌خواهیم؛ اجر ما را خدا می‌دهد. ▫️در سوره مبارکه سبأ می‌فرماید: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُم‏...» یعنی اجری که من از شما می‌خواهم، آن هم مال شما و به نفع خودتان است. ▫️اما در سوره مبارکه فرقان می‌فرماید: «قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى‏ رَبِّهِ سَبيلاً» یعنی اجر من این است که شما در صراط مستقیم قرار بگیرید. چگونه؟ ▫️آیه ۲۳ سوره مبارکه شوری پاسخ این پرسش را چنین می‌فرماید: «لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً» پس «مودة فی القربی» یعنی ابراز محبت به معنای مودت، دستمایه تمام مراتب اخلاقی و سیر در سبیل الی الله است ‌ ▫️اما اگر «مودة فی القربی» راه به سوی صراط مستقیم است، پس «القربی» عین صراط مستقیم هستند، چنان‌که در زیارت جامعه می‌فرماید:«اَنْتُمُ الصِّرَاطُ الْأَقْوَم». لذا «مودة فی القُربی» مودت به صراط مستقیم است که نهایت آن، یگانگی با صراط مستقیم و اتحاد با سبیل الی الرّب خواهد بود. بر همین مبناست که می‌فرماید: «مَنِ اعْتَصَمَ بِكُمْ فَقَدِ اعْتَصَمَ بِاللَّهِ» ▫️بنابراین سیر در مراتب نفس و معرفةالنفس، همان سیر در مراتب ولایت است. به تعبیری می‌توان گفت: «من عرف نفسه، اعتصم بکم و من اعتصم بکم اعتصم بالله» یعنی هر کس خودش را بشناسد، ولایت را شناخته است و هر کس ولایت را بشناسد، خدا را شناخته است. 🔺این حلقه مفقوده‌ای است که در فهم حدیث شریف «من عرف نفسه فقد عرف ربه» باید به آن توجه کرد. ☑️ کانال جلوه نور علوی 🆔‌‌‌‌‌‌‌‌@jelvehnooralavi