فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفسیر آیه 224بقره
استاد قرائتی
🔸◾️ احترام نام خداوند و مقدّسات بايد حفظ شود. «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ»
🔸◾️ سوگند، نبايد مانع انجام كار نيك واصلاح ميان مردم قرار گيرد. «لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَيْمانِكُمْ»
«1». بحار، ج 76، ص 47.
تفسير نور(10جلدى)، ج1، ص: 352
#درسهای_قرآنی صفحه35
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
🆔@onsbaghorankarim
‹🇮🇷شهیدجهادعمادمغنیه🇵🇸›
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 💠 آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پست كرده، و آن كه راز سختى هاى
🌹شرح #حکمت2 (۲)
چهار عامل از عوامل طمع ورزی در نهج البلاغه بیان شده است:
1. هوای نفس: در نامه 45 خطاب به عثمان بن حنیف فرماندار بصره مینویسند: (من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاك، و از مغز گندم، و بافته هاى ابريشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، امّا هيهات كه هواى نفس بر من چيره گردد، و حرص و طمع مرا وا دارد كه طعامهاى لذيذ بر گزينم، در حالى كه در «حجاز» يا «يمامه» كسى باشد كه به قرص نانى نرسد، و يا هرگز شكمى سير نخورد)
2. احساس حاجت و نیازمندی به مردم: در نامه 53 در سیمای قضات وداوران خطاب به مالک اشتر می نویسند: (پس از انتخاب قاضى، هر چه بيشتر در قضاوت هاى او بينديش، و آنقدر به او ببخش كه نيازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نيازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار كه نزديكان تو، به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد.)
3. سستی دریارس حق که طمع دشمن را بر می انگیزد : در بند 3 خطبه 166 می فرمایند :( اى مردم اگر دست از يارى حق بر نمى داشتيد، و در خوار ساختن باطل سستى نمى كرديد، هيچ گاه آنان كه به پايه شما نيستند در نابودى شما طمع نمى كردند، و هيچ قدرتمندى بر شما پيروز نمى گشت)
4. تکبر و سرکشی : در بند 4 خطبه 192 فرمودند:( افراد سركش شما تسليم شيطان شدند، و طمع ورزى او در شما كارگر افتاد، و اين حقيقت بر همه آشكار گرديد، و حكومت شيطان بر شما استوار شد، و با لشكر خويش به شما يورش برد، و شما را به ذلّت سقوط كشانيد.)
🎙🖤حجت الاسلام مهدوی ارفع
محفل انس باقرآن کریم
@onsbaghorankarim
‹🇮🇷شهیدجهادعمادمغنیه🇵🇸›
💠 درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد، و نه پستانی تا
🌹سهم #روز_دوم: از حکمت ۱۳ تا حکمت ۲۵
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 چون نشانه های نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسی، نعمتها را از خود دور نسازيد.
📒#حکمت13
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 كسي را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا باشد.
📒 #حکمت14
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 هر فريب خورده اي را نمي شود سرزنش كرد.
📒 #حکمت15
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 كارها چنان در سیطره ی تقدير است كه چاره انديشی به مرگ می انجامد.
📒 #حکمت16
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 (از امام پرسيدند كه رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: موها را رنگ كنيد، و خود را شبيه يهود نسازيد يعني چه؟ )
فرمود: پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اين سخن را در روزگاري فرمود كه پيروان اسلام اندك بودند، اما امروز كه اسلام گسترش يافته، و نظام اسلامي استوارشده، هر كس آنچه را دوست دارد انجام دهد.
📒 #حکمت17
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 (در باره آنان كه از جنگ كناره گرفتند)
حق را خوار كرده، باطل را نيز ياري نكردند.
📒 #حکمت18
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 آن كس كه در پی آرزوی خويش تازد، مرگ او را از پاي درآورد.
📒 #حکمت19
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠از لغزش جوانمردان درگذريد، زيرا جوانمردی نمی لغزد جز آنكه دست خدا او را بلندمرتبه می سازد.
📒#حکمت20
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 ترس با نااميدي و شرم با محروميت همراه است، و فرصتها چون ابرها مي گذرند، پس فرصتهاي نيك را غنيمت شماريد.
📒 #حکمت21
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 ما را حقی است اگر به ما داده شود، وگرنه بر پشت شتران سوار شويم و براي گرفتن آن برانيم هر چند راه رفتن ما در شب به طول انجامند.
(اين از سخنان لطيف و فصيح است، يعنی اگر حق ما را ندادند، خوار خواهيم شد و بايد بر ترك شتر چون بنده بنشينيم.)
📒 #حکمت22
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠 كسی كه كردارش او را به جایی نرساند، افتخارات خاندانش او را به جايي نخواهد رسانيد.
📒 #حکمت23
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠از كفاره گناهان بزرگ، به فرياد مردم رسيدن، و آرام كردن مصيبت ديدگان است.
📒#حکمت24
┄┅═══✼🦋✼═══┅┄
💠و درود خدا بر او فرمود: اي فرزند آدم! زمانی كه می بينی خداوند انواع نعمتها را به تو می رساند، در حالی که تو معصيت كاری، بترس.
📒 #حکمت25
🖤محفل انس باقرآن کریم
@onsbaghorankarim
002.سهم روز دوم.mp3
2.94M
🔈ختم گویای #نهج_البلاغه در ۱۹۲ روز.
🌷تقدیم به روح پاک و مطهر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس
🔷سهم روز دوم : از حکمت ۱۳ تا حکمت۲۵
🖤محفل انس با قرآن کریم
@onsbaghorankarim
🔔اول خودت را بساز❗️
بزرگی را گفتند ؛
تو برای تربیت فرزندانت چه می کنی❓
گفت: هیچ کار...
گفتند: مگرمیشود❓
پس چرا فرزندان تو چنین خوبند⁉️
گفت: من در تربیت خود کوشیدم، تا الگوی
خوبی برای آنان باشم.
💠 كسى كه خود را رهبر مردم قرار داد، بايد پيش از آن كه به تعليم ديگران پردازد، خود را بسازد، و پيش از آن كه به گفتار تربيت كند، با كردار تعليم دهد ، زيرا آن كس كه خود را تعليم دهد و ادب كند سزاوارتر به تعظيم است از آن كه ديگرى را تعليم دهد و ادب بياموزد
📚 #نهج_البلاغه ،حکمت٧٣
🔷🔷✨🔹🌿🌹🌿🔹✨🔷🔷
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
╭━═━🍃❀🖤❀🍃━═━╮
@onsbaghorankarim
╰━═━🍃🖤❀🍃━═━╯
💔 درد دلهای امیرالمومنین در نهج البلاغه (۱)
🔴 نکوهش کوفیان:
✅ گرفتار کسانی شده ام که چون امر می کنم فرمان نمی برند، و چون آنها را فرا می خوانم اجابت نمی کنند. ای مردم بی اصل و ريشه! در ياری پروردگارتان برای چه در انتظاريد؟ آيا دينی نداريد که شما را گرد آورد؟ و يا غيرتی که شما را به خشم وادارد؟
📜 #نهج_البلاغه، بخشی از خطبه۳۹
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@onsbaghorankarim
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
03.شرح حکمت 2,قسمت سوم.mp3
3.24M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت2 / بخش اول
⭕️ طمع ورزی 3⃣
🔺سه راه پیشگیری و درمان طمع ورزی در نهج البلاغه
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
@onsbaghorankarim
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
🌹شرح حکمت2 (۳)
سه راه پیشگیری و درمان طمع ورزی در نهج البلاغ بیان شده است:
1. یاد مرگ :دربند2 خطبه 188 می فرمایند: (مردم شما را به ياد آورى مرگ، سفارش مى كنم، از مرگ كمتر غفلت كنيد، چگونه مرگ را فراموش مى كنيد در حالى كه او شما را فراموش نمى كند و چگونه طمع مى ورزيد در حالى كه مرگ به شما مهلت نمى دهد.)
2. عدالت و مساوات : دربند1 نامه27 به محمد بن ابی بکر می نویسند:( با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو و خندان باش. در نگاه هايت، و در نيم نگاه و خيره شدن به مردم، به تساوى رفتار كن، تا بزرگان در ستمكارى تو طمع نكنند، و ناتوان ها از عدالت تو مأيوس نگردند) در نامه46 به مالک اشترمی نویسند: (در نگاه و اشاره چشم، در سلام كردن و اشاره كردن با همگان يكسان باش، تا زورمندان در ستم تو طمع نكنند، و ناتوانان از عدالت تو مأيوس نگردند)
3. تقوا : در بند مربوط به سیمای کارگزاران دولتی در نامه 53 می نویسند:( از خاندان هاى پاكيزه و با تقوى، كه در مسلمانى سابقه درخشانى دارند انتخاب كن، زيرا اخلاق آنان گرامى تر، و آبرويشان محفوظ تر، و طمع ورزیشان كمتر، و آينده نگرى آنان بيشتر است.)
🎙🌸حجت الاسلام🌱مهدوی ارفع
🆔@onsbaghorankarim
💢آیت الله #بهجت(رحمةالله علیه):
راه خلاص از گرفتاری ها ؛منحصر است به فرج ولیّ عصر(عج الله فرجه) ؛نه دعای همیشگی و لقلقه زبان ... بلکه دعای باخلوص وصدق نیَّت وهمراه باتوبه.»
📚در محضر بهجت ج2/ ص347
#سلام_امام_زمانم 🌱
ڪوفـيان بـا «ظهور» حسيـن(علیه السلام) و
مـا بـا «غـيبـت»
تـو امـتحـان شـديــم،
بـہ راستے ڪداميڪ
سخـت تـر اسـٺ!!!
ظهور.... يـا غيــبـٺ؟!
امیدغریب های تنها کجایی!💔
#اللهمعجللولیکالفرج
تعجیل در فرج آقا صلوات✨
•○•○•○•○•○•○•○•
🦋 #شرح_دعای_عهد
🗂 قسمت ۴۱
☀️بخش ششم: درخواست رجعت
رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا، و از اعتقادات شیعه است.
در زیارت امام مهدی (عج) میخوانیم:
اگر مرگ پیش از ظهور شما، مرا دریابد در پیشگاه خدا نزد شما توسل میجویم که بر محمد و خاندانش درود فرستد و بار دیگر ما را در عصر ظهور و حکومت عادلانه و باشکوه شما به دنیا بازگشت دهد... (بحارالانوار، جلد ١٠٢، ص ١٠٣)
درباره نقش اعتقاد به رجعت در زندگی شیعه، می توان گفت که بدون تردید همان گونه که انتظار فرج، عبادتی بس بزرگ است و نقش مهم و به سزایی در پویایی و تحرک جامعه ایفا میکند، اعتقاد به رجعت و بازگشت، هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) نیز می تواند نقش مهم و به سزایی در نشاط دینی و امید در حکومت جهانی آن حضرت داشته باشد.
در روایات آمده است که یک گروه از رجعت کنندگان، کسانی هستند که دارای ایمان محض هستند؛ از این جهت شخص علاقهمند به درک محضر آن امام آخرین و حجت الهی، نهایت تلاش خود را به کار خواهد برد تا به درجات بالای ایمان برسد تا در زمره رجعت کنندگان باشد.
از این رو اهمیت اعتقاد به رجعت، کمتر از اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج نیست.
در ادامه نمونهای از آیه قرآن که به مساله رجعت اشاره می کند آمده است:
خداوند درآیه ۸۳ سوره نمل میفرماید: «و آن روز از هر امتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کردهاند، محشور میگردانیم؛ سپس آنان نگاه داشته میشوند تا همه به هم بپیوندند». علامه طباطبایی، درباره این آیه میگوید:
«و از ظاهر آیه برمیآید که حشر در آن، حشر در غیر روز قیامت است؛ زیرا حشر در قیامت، اختصاص به یک گروه از هر امت ندارد؛ بلکه تمامی امت ها در آن محشور می شوند و حتی به حکم آیه «و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا» یک نفر هم از قلم نمی افتد و اما در این آیه میفرماید: از هر امتی فوجی را محشور میکنیم ...»
منتظر در زندگیاش باید واقع نگر باشد و آن را با رؤیا و خواب و خیال، سپری نکند؛ او ظهور ولی عصر (عج) را انتظار میکشد و دعاگوی تعجیل در فرج حضرت است اما در عین حال، احتمال میدهد که نتواند در دوره عمر خود، ظهور را درک کند.
آری، منتظر، مرگ را نزدیک می داند، در نظر او ظهور هم نزدیک است، اما در عین حال، با این تصور که ممکن است مرگ او زودتر از فرج محقق شود، برای رجعتش در زمان ظهور، دعا میکند.
🔸تفسیر المیزان، ج ۱۵، علامه طباطبایی
🔸زندگی مهدوی در سایه دعای عهد
🔸مجله پرسمان، شماره ٢١، خرداد ١٣٨٣
ادامه دارد...
#سلام_امام_زمانم 🏴
💔امشب دخیلم بر عمو جانت اباالفضل
شاید میان روضه سقا بیایی...
💔در انتظار تو تمام لحضه ها را
اقا نگاهم مانده بر در تا بیایی...
#اللهمعجلالولیکالفرج
تعجیل در فرج آقا صلوات🍃
°■°■°■°■°■°■°■°
🌾 هرصبح به عشق تو #دعای_عهد را زمزمه میکنم...
☀در شروع روزهای انتظارمان
با قرائت دعای عهد،
با امام زمانمان،
(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
تجدید بیعت می کنیم☀
آن عهد این است🤝
#متن_دعای_عهد
🦋 #شرح_دعای_عهد
🗂 قسمت ۴۱
☀️بخش ششم: درخواست رجعت
رجعت به معنای بازگشت دوباره به دنیا، و از اعتقادات شیعه است.
در زیارت امام مهدی (عج) میخوانیم:
اگر مرگ پیش از ظهور شما، مرا دریابد در پیشگاه خدا نزد شما توسل میجویم که بر محمد و خاندانش درود فرستد و بار دیگر ما را در عصر ظهور و حکومت عادلانه و باشکوه شما به دنیا بازگشت دهد... (بحارالانوار، جلد ١٠٢، ص ١٠٣)
درباره نقش اعتقاد به رجعت در زندگی شیعه، می توان گفت که بدون تردید همان گونه که انتظار فرج، عبادتی بس بزرگ است و نقش مهم و به سزایی در پویایی و تحرک جامعه ایفا میکند، اعتقاد به رجعت و بازگشت، هنگام ظهور حضرت مهدی (عج) نیز می تواند نقش مهم و به سزایی در نشاط دینی و امید در حکومت جهانی آن حضرت داشته باشد.
در روایات آمده است که یک گروه از رجعت کنندگان، کسانی هستند که دارای ایمان محض هستند؛ از این جهت شخص علاقهمند به درک محضر آن امام آخرین و حجت الهی، نهایت تلاش خود را به کار خواهد برد تا به درجات بالای ایمان برسد تا در زمره رجعت کنندگان باشد.
از این رو اهمیت اعتقاد به رجعت، کمتر از اعتقاد به مهدویت و انتظار فرج نیست.
در ادامه نمونهای از آیه قرآن که به مساله رجعت اشاره می کند آمده است:
خداوند درآیه ۸۳ سوره نمل میفرماید: «و آن روز از هر امتی، گروهی از کسانی را که آیات ما را تکذیب کردهاند، محشور میگردانیم؛ سپس آنان نگاه داشته میشوند تا همه به هم بپیوندند». علامه طباطبایی، درباره این آیه میگوید:
«و از ظاهر آیه برمیآید که حشر در آن، حشر در غیر روز قیامت است؛ زیرا حشر در قیامت، اختصاص به یک گروه از هر امت ندارد؛ بلکه تمامی امت ها در آن محشور می شوند و حتی به حکم آیه «و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا» یک نفر هم از قلم نمی افتد و اما در این آیه میفرماید: از هر امتی فوجی را محشور میکنیم ...»
منتظر در زندگیاش باید واقع نگر باشد و آن را با رؤیا و خواب و خیال، سپری نکند؛ او ظهور ولی عصر (عج) را انتظار میکشد و دعاگوی تعجیل در فرج حضرت است اما در عین حال، احتمال میدهد که نتواند در دوره عمر خود، ظهور را درک کند.
آری، منتظر، مرگ را نزدیک می داند، در نظر او ظهور هم نزدیک است، اما در عین حال، با این تصور که ممکن است مرگ او زودتر از فرج محقق شود، برای رجعتش در زمان ظهور، دعا میکند.
🔸تفسیر المیزان، ج ۱۵، علامه طباطبایی
🔸زندگی مهدوی در سایه دعای عهد
🔸مجله پرسمان، شماره ٢١، خرداد ١٣٨٣
ادامه دارد...