❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[8]:
شیخ و برادرش پس از شش سال مسافرت، به دزفول بازگشتند. مردم برای استقبال از آنان تا چهار فرسخی شهر آمده بودند. شیخ نیز به گرمی از آنان دل جویی و برایشان دعا کرد. پیش از ورود به شهر، شیخ از احوال شیخ محسن برادر شیخ اسداللّه صاحب کتاب مقابس پرسید که در رأس یکی از خاندانهای علمی دزفول قرار داشت و از عالمان برجسته آن شهر شمرده میشد. وقتی شنید که وی در بستر بیماری است، برای آن که یگانگی و همدلی میان خود و او را به مردم نشان دهد، نخست از شیخ محسن عیادت کرد و ساعتی بر بالینش نشست.
سپس به منزل خود رفت.
شیخ نزدیک به چهار سال در دزفول ماند آن گاه که شیخ محسن از دنیا رفت، شیخ محمدطاهر، فرزند ارشد او در نماز گزاردن بر جنازه پدر مقدم داشت و خود به او اقتدا کرد. این امر سبب شهرت زیادی برای آقاشیخ محمدطاهر گشت. [۱]
بازگشت شیخ به نجف اشرف دو علت مهم داشت:
۱. شیخ به مرکز حوزههای علمیه هم چون نجف اشرف، علاقه زیادی داشت؛ زیرا در آن جا بیشتر میتوانست خدمات علمی انجام دهد.
۲. گویند روزی در زمان سکونت شیخ در دزفول، دو نفر برای داوری در یک درگیری شخصی نزد شیخ میرسند و قرار میشود که شیخ فردا میان آن دو حکم صادر کند. شب هنگام از سوی یکی از شخصیتهای با نفوذ شهر به شیخ خبر میدهند که چون یکی از طرفهای دعوا از وابستگان اوست، در صدور حکم، از وی جانب داری شود. شیخ کاملاً رنجیده خاطر گشته، میفرماید: «ماندن در شهری که با نفوذان آن، در حکم شرع دخالت میکنند، صلاح نباشد». از این رو، شبانه تا منطقه سیاه منصور که در دو فرسنگی شهر است، پیاده میآید و صبح، الاغی کرایه میکند و به خانه حاج سیداحمد جزایری از عالمان شوشتر وارد میشود.
وقتی صبح آن روز، خبر مسافرت شیخ در شهر دزفول منتشر شد، [۲] جمعیت زیادی از مردم به همراهی عالمان آن جا به شوشتر آمدند تا شیخ را به دزفول
بازگردانند. بزرگان شوشتر هرچه اصرار کردند، شیخ خواسته آنان را نپذیرفت و راهی عتبات عالیات شد.
شیخ از شوشتر رهسپار عراق گردید و در سال ۱۲۴۹ ه. ق [۳] وارد نجف اشرف شد. در آن روزگار، دو تن از مردان بزرگ علمی شیعه؛ یعنی شیخ علی فرزند شیخ جعفر کاشف الغطا و شیخ محمدحسن (صاحب جواهر) در رأس حوزه نجف بودند.
شیخ چند سالی نزد شیخ علی شاگردی کرد تا این که مرجع اهل زمانه گردید. روزی شیخ علی به شیخ جعفر شوشتری فرمود: «گمان نکن که شیخ مرتضی برای بهره بردن از درس در مجلس ما حاضر میگردد، بلکه وی شنیده است که در خانوادههای علمی (نزد بزرگان علم) تحقیقاتی هست. از این رو، برای به دست آوردن آنها در درس ما حاضر میشود».
پس از این، شیخ چند سال در هیچ حوزه درسی دیگری حاضر نشد و به تدریس و تصنیف روی آورد. گفتنی است در سال ۱۲۴۹ ه. ق؛ یعنی یک سال پس از فوت پدر شیخ، پسر عمویش، خانواده شیخ را به نجف آورد.
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۲.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۳.
[۳]: آشنایی با علوم اسلامی، مرتضی مطهری، صدرا، ۱۳۶۸، چ ۶، ج ۳، ص ۱۰۱. ایشان تاریخ ۱۲۵۲ و ۱۲۵۳ را سال مسافرت آخر شیخ به عتبات برشمرده است.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#سفر_به_نجف
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج9
طهارت
(: با نوای استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
Voice 001.m4a
43.18M
❇️#تدریس_کتب❇️
💠تدریس کتاب وسائل الشیعه، جلد اول، باب دوم ( ثبوت الکفر و الارتداد بجحود بعض الضروریات و غیرها مما تقوم الحجه فیه بنقل الثقات)
✳️ جلسه چهارم
#وسائل_الشیعه
#احکام
#وجوب_عبادات_خمس
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[9]:
درباره مقام علمی شیخ انصاری گفته اند: سیدحسین کوه کمره ای که از عالمان
روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردانش در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید. سیدحسین، به درس او گوش داد و احساس کردکه وی بسیار محققانه بحث میکند. روز دیگر زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد. وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیشتر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیشتری خواهند برد.
از این رو، روز دیگر به شاگردانش گفت: «این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره میبرم؛ همه با هم به درس او میرویم. » از آن روز سیدحسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ حاضر میشدند. [۱]
نام استادانی که شیخ در محضر آنان شاگردی کرده و از خرمن دانش ایشان بهره برده، به قرار زیر است:
۱ شیخ حسین انصاری دزفولی: فرزند شیخ احمد و از عالمان بزرگ خوزستان، جامع معقول و منقول و آراسته به زهد و تقوا بود. شیخ حسین در سال ۱۲۵۳ ه. ق در دزفول از دنیا رفت. او سه فرزند به نامهای شیخ محمدجعفر و شیخ عبدالکریم و شیخ علی اکبر داشت که هر سه از اهل علم بودند. شیخ انصاری تا ۱۷ سالگی از محضر شیخ حسین بهره برده است. [۲]
۲ شریف العلما: ملامحمد یا محمدشریف فرزند حسنعلی آملی مازندرانی از فقیهان بزرگی بود که در علم اصول مهارت داشت و نادره روزگار خود بود. در مجلس درس او بیش از هزار نفر شرکت میکردند. شیخ انصاری و سعید العلمایمازندرانی از جمله شاگردان او هستند. وی در سال ۱۲۴۵ ه. ق در کربلا از دنیا رفت.[۳]
۳ و ۴ شیخ موسی و شیخ علی کاشف الغطا: اینان فرزندان شیخ جعفر کبیر معروف به کاشف الغطا هستند که نسبش به مالک اشتر میرسد. این دو برادر از مردان علمی و مایه افتخار دانشمندان مذهب جعفری به شمار میروند. شیخ انصاری نزدیک به یک سال یا بیشتر نزد شیخ موسی شاگردی کرد.
شیخ موسی در سال ۱۲۴۱ ه. ق درگذشت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد. شیخ علی نیز در سال ۱۲۵۴ ه. ق به طور ناگهانی در صحن مطهر امام حسین علیه السلام در کربلا، دار فانی را وداع گفت. جنازه اش بر دوش مردم، به نجف اشرف برده شد و نزد پدر و برادرش دفن گردید. شیخ انصاری به مدت ۵ سال از محضر شیخ علی بهره بُرد.
۵ سیدمحمد مجاهد فرزند سیدعلی (صاحب ریاض): از مجتهدان بزرگ و نویسنده کتاب مناهل در فقه است که گاهی صاحب مناهل نیز نامیده میشود. وی ۱۳ سال در اصفهان اقامت داشت و عالمان معروف اصفهان در مجلس درسش حاضر میشدند. [۴] او کتاب مفاتیح را در علم اصول در آن شهر نگاشت. در سال ۱۲۳۱ ه. ق که خبر درگذشت پدر را شنید، به کربلا بازگشت و ریاست علمی آن
جا را به عهده گرفت. شیخ انصاری ۴ سال نزد وی شاگردی کرد. [۵] این استاد بزرگ در سال ۱۲۴۲ ه. ق از دنیا رفت و در کربلا به خاک سپرده شد.
۶ حاج ملااحمد فرزند حاج ملامهدی بن ابی ذر: اهل نراق بود و به این جهت به نراقی معروف شد. ملااحمد نراقی، عالمی معروف و علامه ای مشهور بود و در فقه، اصول، فلسفه و ریاضی مهارت داشت. هم چنین از مذهبهای باطل و دینهای منسوخ آگاهی کامل داشت. وی از مشاهیر فقیهان روزگار خود به شمار میرفت. نراقی در شعر نیز تبحر داشت و در شعر، تخلّص صفایی را برگزیده بود. ایشان در سال ۱۲۴۵ ه. ق درگذشت که پیکرش را به نجف اشرف بردند و در صحن مطهر امام علی علیه السلام به خاک سپردند. [۶] شیخ نزدیک به ۴ سال در کاشان در مجلس درس ملااحمد نراقی حاضر میشد.
----------
[۱]: گلشن ابرار، ص ۳۳۹، برگرفته از: عدل الهی، مرتضی مطهری.
[۲]: فقهای نامدار، ص ۳۳۲.
[۳]: ریحانة الادب، ص ۱۹۰؛ شریف العلما و سیدمجاهد هم عصر بودند و شیخ چهار سال در درس هر دو شرکت کرد. بار دیگر که از ایران برگشت، یک سال نزد شریف العلما درس خواند.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹.
[۵]: فقهای نامدار، ص ۳۳۲. نویسنده کتاب، مدت شاگردی شیخ نزد سیدمجاهد را دو سال نوشته است.
[۶]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۱۹۴.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#مقام_علمی_شیخ
#اساتید
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج10
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[10]:
بیشتر مجتهدان و عالمان معروف شیعه در میانه قرن سیزدهم تا اوایل قرن چهاردهم، شخصیتهای برجسته ای هستند که از مکتب علمی شیخ انصاری برخاسته اند. ناگفته نماند که مقصود از شاگردان شیخ کسانی هستند که در مجلس درس شیخ حاضر میگشتند وگرنه شیخ در علم فقه و اصول، شالوده ای ریخته است که پس از او، هر عالم دینی که در جهان تشیّع پرورش یابد، ریزه خوار خوان فضل و دانش شیخ انصاری شمرده میشوند.[۱]
در جلسه درس شیخ نزدیک به پانصد نفر حاضر میشدند. البته میرزامحمد
همدانی شاگرد شیخ شمار شاگردان شیخ اعظم را تا سه هزار نفر یا بیشتر برمی شمارد.
شاگردان درجه اول و ممتاز شیخ چهار نفرند:
۱. میرزای شیرازی؛
۲. میرزای رشتی؛
۳. آقا حسن نجم آبادی (تهرانی) ؛
۴. آقاسیدحسین کوه کمره ای.
خود شیخ فرموده است: «من برای سه کس درس میگویم: میرزا محمد حسن شیرازی و میرزا حبیب اللّه رشتی و آقا حسن طهرانی. » در این جا از آقا حسین کوه کمره ای نام برده نشده است. شاید به دلیل سن زیاد، آقا سیدحسین در روزهای آخر عمر در درس شیخ شرکت نمی کرده است.[۲]
در این جا، برخی از شاگردان شیخ انصاری را برمی شماریم:
۱ حاج میرزا محمدحسن شیرازی (معروف به میرزای شیرازی و میرزای مجدّد)
وی از مجتهدان بزرگ روزگار و جامع معقول و منقول، حاوی اصول و فروع و زعیم شیعه در عصر خود بود. میرزای شیرازی در سیاست نیز صاحب نظر بود و فتوای معروف تحریم تنباکو از اوست. میرزای شیرازی در شعبان ۱۳۱۲ ه. ق در ۸۲ سالگی از دنیا رفت و در نجف اشرف دفن گردید.
۲ حاج میرزا حبیب اللّه رشتی
ایشان از عالمان و فقیهان بزرگ امامی بود و پدرانش اهل قوچان بودند. وی علوم خود را نزد مولا عبدالکریم ایروانی در قزوین تکمیل کرد تا آن که در ۲۵ سالگی از این استاد، اجازه اجتهاد گرفت. وی در درس صاحب جواهر و شیخ انصاری شرکت میکرد، در حالی که خود در مرتبه بالایی از علم بود. پس از
درگذشت شیخ، کار تدریس در حوزه نجف اشرف به محقق رشتی واگذار گردید. وی در سال ۱۳۱۲ ه. ق از دنیا رفت و در صحن مطهر حضرت علی علیه السلام به خاک سپرده شد. [۳]
۳ آقاحسن نجم آبادی تهرانی
وی از فاضل ترین شاگردان شیخ بود. پس از وفات شیخ، عالمان در تعیین ایشان برای ریاست علمی و زعامت شیعه اتفاق نظر داشتند، ولی او به دلیل پارسایی و تقوایش، این امر را نپذیرفت و مردم را به میرزای شیرازی ارجاع داد. نجم آبادی در حدود سال ۱۲۸۴ ه. ق به رحمت ایزدی پیوست.
۴ سیدحسین کوه کمره ای
یکی از رجال نامی اصول و مراجع مهم شیعه بود. ایشان در کوه کمر به دنیا آمد و در آن جا رشد یافت و به تبریز رفت. از وقتی که شیخ انصاری، درس خارج را آغاز کرد تا زمانی که شیخ زنده بود، وی در درس ایشان شرکت میکرد. سید در سال ۱۲۹۱ ه. ق، دار فانی را وداع گفت.
۵ حاج شیخ جعفر شوشتری
۶ سیدجمال الدین اسد آبادی
در شعبان سال ۱۲۵۴ ه. ق در روستای اسدآباد همدان به دنیا آمد. چهار سال تمام از محضر شیخ بهره بُرد و در علم تفسیر، حدیث، کلام، حکمت، منطق، ریاضی، طب و هیأت از استادان فن بهره گرفت. تمام مخارج سید در این چهار
سال به عهده شیخ بود. سید به کشورهای گوناگون سفر کرد و در راه بیداری و اتحاد مسلمانان بسیار کوشید.
۷ شیخ محمد طه نجف
وی یکی از دو نفری است که میرزای شیرازی در احتیاط هایش، مردم را به ایشان ارجاع میفرمود.
۸ آخوندمحمدکاظم خراسانی
وی دو سال و چند ماه از محضر شیخ بهره بُرد و پس از درگذشت او، تحصیلاتش را نزد میرزای شیرازی به پایان رساند. ایشان ۱۲۰ نفر مجتهد تربیت کرده است. آخوند خراسانی از کسانی است که به واجب بودن مشروطیت، برکناری محمدعلی شاه قاجار از قدرت و لزوم اتحاد و هماهنگی میان مسلمانان، حکم قطعی صادر کرد. مشهورترین کتابش، کفایه الاصول است که در حوزههای علمیه تدریس میشود.
۹ میرزا محمد همدانی کاظمی
صاحب کتاب فصوص الیواقیت فی نصوص المواقیت است.
۱۰ شیخ اسماعیل برغانی
۱۱ ملا فتحعلی سلطان آبادی
۱۲ شیخ محمدحسن مامقانی
۱۳ حاج میرزا ابراهیم خویی
۱۴ شیخ ابوالقاسم دامغانی
۱۵ حاج میرزا حسین نوری
۱۶ شیخ جعفر کاشف الغطا
۱۷ میرزاجواد آقا مجتهد تبریزی
۱۸ میرزامحمدحسن آشتیانی
۱۹ حاج سیدعبدالصمد جزایری[۴]
----------
[۱]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۲۰۱؛[۲]: ابعاد شخصیت شیخ انصاری، صص ۵ ۶.
[۳]: ابعاد شخصیت شیخ انصاری، ص ۲۷؛ اسلام مجسّم، نوری همدانی، ص ۷۵.
[۴]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، صص ۲۶۱ و ۲۸۰.
نک: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، صص ۳۴۸ و ۳۵۹؛ دائرة المعارف تشیع، ج ۲، ص ۵۵۸؛ فقهای نامدار، ص ۳۳۴؛ مکارم الآثار، ج ۲، صص ۴۸۷ ۵۱۷. نویسنده مکارم الآثار، نزدیک به سیصد شاگرد را نام برده است.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#شاگردان_شیخ
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد حمید وحیدی.mp3
1.2M
استاد حمید وحیدی
مطلب سخت وپیچیده اگر برایتان تثبیت شد، دیگر به زودی از یادتان نمیرود.
#مشکلات_مطلوب_در_راه_تحصیل
عمدا باید کتاب یک مقدار سخت باشد، این مطلب را امثال شیخ انصاری ها عملا ارائه کردند.
#اگر_همه_مختصر_میخوانند_شما_مطول_بخوانید
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[11]:
شیخ در آموزش، روش خاصی داشت. او با زبانی ساده و زیبا درس میگفت و با بهترین بیان و برهان، نظر خود را اثبات میکرد. گاه نظر بیشتر عالمان پیشین را نمی پذیرفت و از یک رأی و نظر نادر پشتیبانی میکرد. دیدگاههای گوناگون را نقل نمی کرد، بلکه به زیبایی، آرای محققان و عالمان را اثبات میکرد. حافظه بسیار خوب و هوش بالایی داشت. کتاب مطوّل نوشته تفتازانی را چهل بار در دوران درسی و تدریسش، دوره کرد. ایشان در دانشهای گوناگونِ نحو، صرف، منطق، معانی و بیان چیره دست بود.[۱]
اجازه نزد عالمان امامیه بر دو نوع است:
۱. اجازه اجتهاد؛
۲. اجازه روایت.
اجازه اجتهاد آن است که مجتهد جامع الشرایطی، به دیگری که شرایط اجتهاد را دارا باشد، اجازه دهد تا احکام شرعی را از منابع اسلامی استنباط کند. این اجازه، برای گیرنده آن اطمینان علمی ایجاد میکند. پس از درگذشت صاحب جواهر، چهارصد مجتهد مسلّم، نه تنها اجتهاد شیخ، بلکه اَعْلَم بودن وی را نیز تصدیق کردند.[۲]
اجازه روایتی آن است که مجتهدی به مجتهدی دیگری اجازه دهد تا روایتهای یک کتاب حدیثی را نقل کند، هر چند آن کتاب نوشته خودش نباشد. این اجازه فایدههای بسیاری دارد. کسانی که به شیخ، اجازه روایت داده اند عبارتند از:
۱ حاج ملااحمد نراقی؛
۲ سیدصدرالدین عاملی؛
۳ شیخ محمد سعید دینوری.
-•_-•_-•_-•_-•_-•_-•_-•
[۱]: معارف الرجال فی تراجم العلما و الادبا، ج ۲، ص ۴۰.
[۲]: زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص ۹۷.
#دریا_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#مطول_و_چهل_بار_دوره
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج11
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️#شخصیت_شناسی❇️
💠دریای فقاهت
🔰شیخ مرتضی انصاری[12]:
با آن که چشم شیخ ضعیف بود و در امور مرجعیت تشیّع و رسیدگی به تربیت و تدریس عالمان علوم دینی، گرفتاریهای فراوانی داشت، بیش از سی جلد کتاب نوشت که هر کدام در موضوع خود کم نظیرند.
وی در هر زمینه ای که قلم زده، چنان آن موضوع را بررسی کرده است که نکته ناگفته ای باقی نگذارده و به اصطلاح اهل فن، ورود و خروجش کاملاً آشکار است. خوشبختانه بیشتر نوشتههای ایشان به چاپ رسیده است.
آثار قلمی شیخ به قرار زیر است:
۱ رساله ای در ارث
۲ رساله ای در تقیه
۳ رساله ای در تیمم
۴ رساله ای در خمس
۵ رساله ای در زکات
۶ رساله ای در صلات
۷ رساله ای در تقلید (در این رساله درباره تقلید میت و اَعلم بحث شده است).
۸ رساله ای در رضاع
۹ رساله ای در خلل
۱۰ حاشیه بر استصحاب قوانین
۱۱ مناسک حج
۱۲ حاشیه بر نَجاةُ العبادِ شیخ محمدحسن نجفی (صاحب جواهر)
توضیح این که وقتی با اصرار از شیخ خواسته شد رساله عملیه خود را منتشر کند، وی از شدت ورع و رعایت احتیاط نمی پذیرفت تا این که سرانجام به احترام عالمان پیشین و باقی ماندن نامشان، بر بعضی از رسالهها حاشیه نوشت که از جمله آنها همین کتاب حاشیه بر نجاة العباد است.
۱۳ حاشیه بر حاشیه بغیة الطالب
۱۴ کتاب طهارت
۱۵ کتاب رجال
۱۶ رساله ای در قطع
۱۷ رساله ای در ظنّ (این رساله، به نام رسالة فی حجیة المظنة چاپ شده است).
۱۸ رساله ای در اصالة البرائة
۱۹ رساله ای در استصحاب
۲۰ رساله ای در تعادل و تراجیح
پنج رساله اخیر در یک مجلّد گردآوری شده و فرائد الاصول فی تمییز المقبول یا رسائل نام گرفته است.
۲۱ رساله ای در قاعده «لا ضرر و لا ضرار»
۲۲ رساله ای در قضاء عن المیت
۲۳ رساله ای در تحقیق مسأله مشتق
۲۴ مواسعه و مضایقه
۲۵ اثبات التسامح فی ادلة السنن
۲۶ رساله ای در قاعده «من ملِکَ شَیْئا مَلک الاقرار بِه»
۲۷ مکاسب یا متاجر (از کتابهای درسی حوزههای علمی است).
۲۸ اصول الفقه (مشتمل بر ۶۲ بحث از بحثهای اصول فقه است).
۲۹ رساله در رد کسانی که اخبار را قطعیة الصدور میدانند.
۳۰ رساله ای در قرعه
۳۱ حواشی متفرقه بر عوائد نراقی
۳۲ رساله ای در ردّ حرام بودن متعه [۱]
----------
[۱]: ریحانة الادب، ج ۱، ص ۱۹۳؛ مکارم الآثار، صص ۴۸۷ ۵۱۷.
#دریا_ی_فقاهت
#شیخ_مرتضی_انصاری
#آثار_علمی
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع، استادحسینی، ج۱۲،طهارت.mp3
7.43M
❇️#تدریس_کتب❇️
🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج12
طهارت
(: با تدریس استاد رضا حسینی •
⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه
#شرائع_الاسلام
#محقق_حلی
#کشکول
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
💠انواع معانی (حجة) در کلمات اصولیین:
۱_وجوب متابعت، القطع حجة أی یجب متابعته
۲_طریقیت به سوی واقع، القطع حجة أی طریق إلی الواقع
۳_معذور بودن، القطع حجة أی معذر عند الخطاء
۴_منجز بودن، القطع حجة أی منجز للواقع عند الإصابه
۵_ما یحتج به علی الغیر، القطع حجة أی به یحتج المولی علی العبد ان کان قطعه موافقا للواقع ولم یعمل والعبد علی المولی اذا عمل به والحال انه مخالف للواقع
۶_مجموعه صغرا وکبرای منطقی، کما هو المعروف عند المناطقه
۷_حد وسط در استدلال، لأن الاوسط ما به یحتج لثبوت الاکبر للاصغر
۸_اصطلاح اصولی، أی کل شیئ یثبت متعلقه ولایبلغ درجة القطع
[منبع: شرح رسائل استاد علی محمدی، ج۱؛ص۱۳_۱۴]
#الحجة_فی_علم_الاصول_عند_الفحول
#شرح_رسائل
#اصول_الفقه
https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2