eitaa logo
کشکول
2.2هزار دنبال‌کننده
85 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
آقا مبارک است رَدای امامتت ای غایب از نظر به فدای امامتت.. 🔹آغاز امامت و ولایت قطب عالم امکان، فخرزمان، امان مردمان، اعلی حضرت دوران، صاحب العصر والزمان مبارک باد☘☘ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @KASHKUL_SHARAYEA
خارج مکاسب محرمه.mp3
977.4K
(۱) 🎙️استاد عبدی،خارج مکاسب محرمه،جلسه اول،1402/07/01 🔷مناقشه میرزا جواد آقای تبریزی بر تیمّن وتبرّک شیخ انصاری رحمهما الله به همراه پاسخ : (المناسب التیمن قبل الاخبار بالکتاب المجید) 🔶لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا... بررسی معنای باء و الّا _____________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
جرعه ای از نظرات در تمایز علوم 🔹 تمایز را به موضوع می دانسته است 🔸 تمایز را به روش می داند 💠ما (استاد )قائل بودیم که تمایز در علوم أصالی به موضوع و در علوم آلی به غرض است. چرا که در علوم أصالی خود موضوع هدف است و شما برای شناختن آن موضوع، علم را می خوانید اما در علوم آلی، این علم برای علم دیگری بحث می شود نه برای خودش؛ لذا موضوع مهم نیست و غرض مهم است. علم اصول چون علم آلی است پس ما باید همانطور که مرحوم آخوند بحث کرده، بحث کنیم. 📍در تمایز علوم نظرات دیگری مانند سنخ ذاتی مرحوم امام – که می گویند سنخ بحث اجتماع امر و نهی با سنخ بحث دلالت نهی بر فساد متفاوت است - و تمایز به محمول آقای بروجردی – البته ایشان موضوعی است اما عکس الحمل قائل است - نیز وجود دارد. خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03 ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
ارتباط مسأله اجتماع امر و نهی و دلالت نهی بر فساد البته این دو بحث بی ربط نیستند. مرحوم آخوند می گوید اگر کسی در اجتماع امر و نهی امتناعی بشود و جانب نهی را مقدم کند – کما این که در صلاة و غصب همین اتفاق می افتد چه از باب عنوان ثانوی و اولی که ما قائل بودیم یا راه های دیگر - صغرای برای دلالت نهی بر فساد می شود. کما این که اگر در اجتماع امر و نهی جوازی شدید، صغرای برای بحث دیگری می شود که اگر امر انشائی داشته باشیم اما چون مبتلی به مزاحم است و به فعلیت نرسیده باشد – بنا بر انحلال- یا به تنجز نرسیده – بنا بر خطابات - آیا امر غیر فعلی یا امر غیر منجز برای صحت عبادت کافی است یا خیر؟ که ما(استاد) قائل بودیم کافی است چون قائل به خطابات بودیم و تزاحم که می شد فقط أمر از تنجز می افتاد اما فعلیت داشت و امر فعلی کاشف از مصلحت غالبه بود لذا عبادت تصحیح می شد و نهایت استحقاق عقاب وجود داشت اما عبادت درست بود. البته اگر کسی در اجتماع امر و نهی، امتناعی بشود و جانب امر را مقدم کند، دیگر مسأله اصولی دیگری نمی خواهد چون تنها یک امر فعلی دارد که قطعا دال بر صحت و اتیان مأمور به خواهد بود. خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03 _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
🔷به قول آسید أبوالحسن، اصول مانند کشکول است و غرضی به نام استنباط حکم شرعی دارد که هر چیزی به درد استنباط شرعی – تحصیل حجت من ناحیة عامة – بخورد در اصول بحث کرده اند که یک سری از آنها عرفی و یک سری عقلی و نقلی است. 🔶 پس روش و سنخ واحد ندارد. موضوع هم در ظاهر ندارد ولو این که با تقییدات وارده می توان نهایتا گفت که موضوع، هر آن چه احتمال دارد حجت شرعیه باشد، است. ✍️خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه اول،1402/07/03 _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
استقلال یا عدم استقلال اجتماع امر و نهی در برابر تعارض وتزاحم می گوید اجتماع امر و نهی بابی مستقل از تعارض و تزاحم نیست بلکه صغرای آنها است. اگر در اجتماع امر و نهی امتناعی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تعارض می شود و اگر جوازی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تزاحم می شود. در حالی که مرحوم ، اجتماع امر و نهی را باب مستقلی از تعارض و تزاحم می داند. اگر دو ملاک باشد، اجتماع امر و نهی و اگر یکی ملاک لا علی التعیین باشد، تعارض می شود. در اینجا به نظرم حق با مرحوم نائینی است. اجتماع امر و نهی را نمی توان بابی جدا از تعارض و تزاحم دانست. ✍️خارج اصول،استاد ،جلسه دوم،1402/07/04 ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
نظر مرحوم آخوند خراسانی نسبت به صحت وفساد ▪️ایشان خیلی در اینجا راجع به صحت و فساد بحث نکرده است بلکه در صحیح و اعم بحث کرده است. ایشان می گفتند که صحیح یعنی تام الأجزاء و الشرائط که چنین چیزی، لوازم و آثاری دارد مانند اسقاط اعاده و قضاء. فاسد، غیر تام الأجزاء و الشرائط است که آثار و لوازم عمل را هم ندارد. ◽قائلین به مبنای آخوند، وقتی در روایات به جایی می رسند که امام می گوید اعاده لازم نیست، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء و الشرائط بوده است. ▪️ در روایات هم کمتر کلمه صحیحٌ فاسدٌ تامٌ یا ناقصٌ داریم. معمولا در فقه سؤال می پرسند که اعاده کنم یا خیر و حضرت در جواب می فرمایند یعید یا لا یعید. ◽آخوند از لا یعید، تام الأجزاء و از یعید، ناقص الأجزاء را کشف می کنند. ▪️این مبنی اگر در روایات أخلاقی وارد بشود، وقتی اثر عرفانی یا اخلاقی متوقع را می بینند، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء بوده است. ✍️خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه سوم،1402/07/05 _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
توحید صدوق ۱۴.mp3
14.75M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه چهاردهم 📍معنای صحیح عبارت: «لَیْسَ مُنْذُ خَلَقَ اسْتَحَقَّ مَعْنَی الْخَالِقِ» 📍تقریر عرفا از عبارت «عالم و لا معلوم» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
توحید صدوق ۱۵.mp3
21.54M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه پانزدهم 📍معنای عبارت: «لَمَّا تَجَلَّی صَانِعُهَا لِلْعُقُول» 📍عدم فرق بین معرفت و اثبات خداوند 📍انحصار ایمان به خدا از طریق عقل 📍معنای اخلاص در برابر تشبیه 📍رد قاعده معطی شیء فاقد شیء نیست. 📍تفاوت صفات خدا با صفات خلق 📍کمال ایمان به خدا اقرار به وجود اوست. 📍هر آنچه در مورد مخلوق امکان دارد در مورد خداوند متعال محال است. 📍معنای عبارت : «وَ بِالْإِقْرَارِ یَکْمُلُ الْإِیمَانُ بِهِ» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
توحید صدوق ۱۶.mp3
11.55M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه شانزدهم 📍معنای عبارت: «إِذاً لَتَفَاوَتَتْ ذَاتُهُ» 📍انحصار معرفت خدا به واسطه مخلوقات 📍عدم صحت اقامه برهان لمی برای اثبات خداوند 📍استحاله ازلی بودن شیء متجزی 📍عدم امکان فرض تمام و نقصان داشتن برای خداوند 📍عدم ظلم به خدا در تنزیه ذات او از ویژگی های مخلوقات 📍استحاله ابتدا داشتن خداوند 📍بیان معنای عبارت : «کَیْفَ یُنْشِئُ الْأَشْیَاءَ مَنْ لَا یَمْتَنِعُ مِنَ الإِنْشَاءِ» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
باید‌سُرود: جلوه‌ی‌خِیبَرگُشای‌ما‌صادق بایدنِوشت‌: حیدرِکَرّٰارِمَعرفت‌احمَــد... ولادت پیامبر گرامی اسلام،همچنین امام جعفر صادق (ع) مؤسس مذهب جعفری بر شما بزرگواران گرامی باد.🌺 @KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
🎁به حول و قوه الهی با کسب اجازه از استاد بزرگوار،جناب آقای موسوی کرمانشاهی صوت تدریس کتاب رسائل شیخ انصاری ایشان در کشکول منتشر خواهد شد. 🔹علیرغم اینکه استادْ متبحّر ومعلم فنّ هستند پیشنهاد میکنم رفقای بزرگوار، مانند حقیر از استماع اصوات وی مستفیض شوند. _______________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
402.7.4_اصول_استاد موسوی_جلسه 1.MP3
15.22M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤 استاد موسوی کرمانشاهی 🔶 جلسه اول 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[فاعلم انّ المكلّف اذا التفت الى حكم شرعى]: در مورد كلمه «مكلّف» دو احتمال وجود دارد: ❇️احتمال اوّل آنست كه مراد از مكلف خصوص مجتهد است. چه آنكه غرض و هدف اصلى در كتاب رسائل، بحث و بررسى، از ادلّه‌اى است كه بطور تفصيل، مكلف را با احكام شرعى آشنا مى‌سازد و آشنائى اين‌چنينى تنها در مورد مكلف صاحب‌نظر و مجتهد، مطرح مى‌باشد. ثانيا يكى از حالات عارض بر مكلف، حالت «شك» است و مكلّف در حال شك، دست به دامان اصول عمليه برده و يكى از اصول عمليه را بكار مى‌اندازد. جارى ساختن اصل عملى، نياز به فحص و بررسى از ادلّه ظنّيه، دارد و فحص و بررسى تنها از عهده مجتهد برمى‌آيد و شخص عامى و غير مجتهد عاجز خواهد بود. ❇️احتمال دوم آنست كه منظور از «مكلف» اعمّ از مجتهد و عامى باشد. چه آنكه يكى از حالات عارض بر مكلف، آنست كه نسبت به حكم شرعى، «قطع» و يقين حاصل نمايد. لزوم عمل كردن برطبق يقين، اختصاص به مجتهد ندارد و شخص عامى ايضا مى‌تواند و بايد برطبق قطعش عمل نمايد. در مسئله فحص (گرچه شخص عامى) عاجز است و لكن مجتهد و مقلّد شخص عامى بنيابت از او فحص و بررسى را انجام خواهد داد. _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
402.7.5_اصول_استاد موسوی_جلسه2.MP3
15.52M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤 استاد موسوی کرمانشاهی 🔸 جلسه دوم 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
✍️ اعلم أنّ المكلّف إذا التفت... 🔷 فإن قلت إنّ التّقييد بالشّرط مستدرك إذ المكلّف لا بدّ أن يكون ملتفتا و إلاّ لم يكن مكلّفا لقبح تكليف غير الملتفت قلت إنّ المراد بالمكلّف هنا هو المكلّف الواقعي مع قطع النّظر عن كونه ملتفتا و عدمه لأنّ الالتفات‏ شرط لتنجز التّكليف لا لتعلق التكليف الواقعي في الجملة فيرجع الحاصل إلى أن من جميع الشّرائط العامة من البلوغ و القدرة و العقل إذا التفت إلى حكم شرعي إلى آخر ما ذكره و مقابله من لم يجمعها فيخرج منه التفات الصّبي و المجنون و العاجز لعدم ترتب أثر شرعا و عقلا على التفات هؤلاء 🔷 و يحتمل أن يريد به المكلّف العالم بالأحكام إجمالا الجاهل بتفاصيلها فيكون المراد بالحكم الّذي هو متعلّق الالتفات هي الأحكام الخاصّة من وجوب الصّلاة و حرمة شرب الخمر أو نحوهما و يحتمل أن يكون الشّرط واردا لبيان الموضوع لما عرفت من كون الالتفات شرطا لتنجّز التّكليف فيكون مأخوذا في موضوعه‏. 📕أوثق الوسائل في شرح الرسائل ( طبع قديم )، ص: 3 ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
✍امام رضا علیه‌السلام: كار شايسته و كوشش در پرستش و عبادت را تنها به اعتماد و پشت‌گرمىِ محبّت آل محمّد صلی‌الله عليه و آله رها نكنيد. 📚فقه‌الرضا عليه‌السلام، ص۳۳۹ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠@KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.