eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
91 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
استقلال یا عدم استقلال اجتماع امر و نهی در برابر تعارض وتزاحم می گوید اجتماع امر و نهی بابی مستقل از تعارض و تزاحم نیست بلکه صغرای آنها است. اگر در اجتماع امر و نهی امتناعی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تعارض می شود و اگر جوازی شدید، موارد اجتماع امر و نهی، تزاحم می شود. در حالی که مرحوم ، اجتماع امر و نهی را باب مستقلی از تعارض و تزاحم می داند. اگر دو ملاک باشد، اجتماع امر و نهی و اگر یکی ملاک لا علی التعیین باشد، تعارض می شود. در اینجا به نظرم حق با مرحوم نائینی است. اجتماع امر و نهی را نمی توان بابی جدا از تعارض و تزاحم دانست. ✍️خارج اصول،استاد ،جلسه دوم،1402/07/04 ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
نظر مرحوم آخوند خراسانی نسبت به صحت وفساد ▪️ایشان خیلی در اینجا راجع به صحت و فساد بحث نکرده است بلکه در صحیح و اعم بحث کرده است. ایشان می گفتند که صحیح یعنی تام الأجزاء و الشرائط که چنین چیزی، لوازم و آثاری دارد مانند اسقاط اعاده و قضاء. فاسد، غیر تام الأجزاء و الشرائط است که آثار و لوازم عمل را هم ندارد. ◽قائلین به مبنای آخوند، وقتی در روایات به جایی می رسند که امام می گوید اعاده لازم نیست، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء و الشرائط بوده است. ▪️ در روایات هم کمتر کلمه صحیحٌ فاسدٌ تامٌ یا ناقصٌ داریم. معمولا در فقه سؤال می پرسند که اعاده کنم یا خیر و حضرت در جواب می فرمایند یعید یا لا یعید. ◽آخوند از لا یعید، تام الأجزاء و از یعید، ناقص الأجزاء را کشف می کنند. ▪️این مبنی اگر در روایات أخلاقی وارد بشود، وقتی اثر عرفانی یا اخلاقی متوقع را می بینند، کشف می کنند که آن عمل تام الأجزاء بوده است. ✍️خارج اصول،استاد حسینی نسب،جلسه سوم،1402/07/05 _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
توحید صدوق ۱۴.mp3
14.75M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه چهاردهم 📍معنای صحیح عبارت: «لَیْسَ مُنْذُ خَلَقَ اسْتَحَقَّ مَعْنَی الْخَالِقِ» 📍تقریر عرفا از عبارت «عالم و لا معلوم» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
توحید صدوق ۱۵.mp3
21.54M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه پانزدهم 📍معنای عبارت: «لَمَّا تَجَلَّی صَانِعُهَا لِلْعُقُول» 📍عدم فرق بین معرفت و اثبات خداوند 📍انحصار ایمان به خدا از طریق عقل 📍معنای اخلاص در برابر تشبیه 📍رد قاعده معطی شیء فاقد شیء نیست. 📍تفاوت صفات خدا با صفات خلق 📍کمال ایمان به خدا اقرار به وجود اوست. 📍هر آنچه در مورد مخلوق امکان دارد در مورد خداوند متعال محال است. 📍معنای عبارت : «وَ بِالْإِقْرَارِ یَکْمُلُ الْإِیمَانُ بِهِ» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
توحید صدوق ۱۶.mp3
11.55M
🎙خوانش کتاب شریف توحید صدوق ✅ جلسه شانزدهم 📍معنای عبارت: «إِذاً لَتَفَاوَتَتْ ذَاتُهُ» 📍انحصار معرفت خدا به واسطه مخلوقات 📍عدم صحت اقامه برهان لمی برای اثبات خداوند 📍استحاله ازلی بودن شیء متجزی 📍عدم امکان فرض تمام و نقصان داشتن برای خداوند 📍عدم ظلم به خدا در تنزیه ذات او از ویژگی های مخلوقات 📍استحاله ابتدا داشتن خداوند 📍بیان معنای عبارت : «کَیْفَ یُنْشِئُ الْأَشْیَاءَ مَنْ لَا یَمْتَنِعُ مِنَ الإِنْشَاءِ» ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
باید‌سُرود: جلوه‌ی‌خِیبَرگُشای‌ما‌صادق بایدنِوشت‌: حیدرِکَرّٰارِمَعرفت‌احمَــد... ولادت پیامبر گرامی اسلام،همچنین امام جعفر صادق (ع) مؤسس مذهب جعفری بر شما بزرگواران گرامی باد.🌺 @KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
🎁به حول و قوه الهی با کسب اجازه از استاد بزرگوار،جناب آقای موسوی کرمانشاهی صوت تدریس کتاب رسائل شیخ انصاری ایشان در کشکول منتشر خواهد شد. 🔹علیرغم اینکه استادْ متبحّر ومعلم فنّ هستند پیشنهاد میکنم رفقای بزرگوار، مانند حقیر از استماع اصوات وی مستفیض شوند. _______________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
402.7.4_اصول_استاد موسوی_جلسه 1.MP3
15.22M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤 استاد موسوی کرمانشاهی 🔶 جلسه اول 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[فاعلم انّ المكلّف اذا التفت الى حكم شرعى]: در مورد كلمه «مكلّف» دو احتمال وجود دارد: ❇️احتمال اوّل آنست كه مراد از مكلف خصوص مجتهد است. چه آنكه غرض و هدف اصلى در كتاب رسائل، بحث و بررسى، از ادلّه‌اى است كه بطور تفصيل، مكلف را با احكام شرعى آشنا مى‌سازد و آشنائى اين‌چنينى تنها در مورد مكلف صاحب‌نظر و مجتهد، مطرح مى‌باشد. ثانيا يكى از حالات عارض بر مكلف، حالت «شك» است و مكلّف در حال شك، دست به دامان اصول عمليه برده و يكى از اصول عمليه را بكار مى‌اندازد. جارى ساختن اصل عملى، نياز به فحص و بررسى از ادلّه ظنّيه، دارد و فحص و بررسى تنها از عهده مجتهد برمى‌آيد و شخص عامى و غير مجتهد عاجز خواهد بود. ❇️احتمال دوم آنست كه منظور از «مكلف» اعمّ از مجتهد و عامى باشد. چه آنكه يكى از حالات عارض بر مكلف، آنست كه نسبت به حكم شرعى، «قطع» و يقين حاصل نمايد. لزوم عمل كردن برطبق يقين، اختصاص به مجتهد ندارد و شخص عامى ايضا مى‌تواند و بايد برطبق قطعش عمل نمايد. در مسئله فحص (گرچه شخص عامى) عاجز است و لكن مجتهد و مقلّد شخص عامى بنيابت از او فحص و بررسى را انجام خواهد داد. _______________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
402.7.5_اصول_استاد موسوی_جلسه2.MP3
15.52M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤 استاد موسوی کرمانشاهی 🔸 جلسه دوم 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
✍️ اعلم أنّ المكلّف إذا التفت... 🔷 فإن قلت إنّ التّقييد بالشّرط مستدرك إذ المكلّف لا بدّ أن يكون ملتفتا و إلاّ لم يكن مكلّفا لقبح تكليف غير الملتفت قلت إنّ المراد بالمكلّف هنا هو المكلّف الواقعي مع قطع النّظر عن كونه ملتفتا و عدمه لأنّ الالتفات‏ شرط لتنجز التّكليف لا لتعلق التكليف الواقعي في الجملة فيرجع الحاصل إلى أن من جميع الشّرائط العامة من البلوغ و القدرة و العقل إذا التفت إلى حكم شرعي إلى آخر ما ذكره و مقابله من لم يجمعها فيخرج منه التفات الصّبي و المجنون و العاجز لعدم ترتب أثر شرعا و عقلا على التفات هؤلاء 🔷 و يحتمل أن يريد به المكلّف العالم بالأحكام إجمالا الجاهل بتفاصيلها فيكون المراد بالحكم الّذي هو متعلّق الالتفات هي الأحكام الخاصّة من وجوب الصّلاة و حرمة شرب الخمر أو نحوهما و يحتمل أن يكون الشّرط واردا لبيان الموضوع لما عرفت من كون الالتفات شرطا لتنجّز التّكليف فيكون مأخوذا في موضوعه‏. 📕أوثق الوسائل في شرح الرسائل ( طبع قديم )، ص: 3 ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
✍امام رضا علیه‌السلام: كار شايسته و كوشش در پرستش و عبادت را تنها به اعتماد و پشت‌گرمىِ محبّت آل محمّد صلی‌الله عليه و آله رها نكنيد. 📚فقه‌الرضا عليه‌السلام، ص۳۳۹ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 💠@KASHKUL_SHARAYEA
بسم الله الرحمن الرحیم • اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
402.7.8_اصول_استاد موسوی.MP3
20.47M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤استاد موسوی کرمانشاهی 🔸 جلسه سوم 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
402.7.9_اصول_استاد موسوی.MP3
18.41M
📕اصول فقه، رسائل، قطع و ظن 👤استاد موسوی کرمانشاهی 🔸جلسه چهارم 📅۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ___________________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: ✓ ایتا ↶ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2 ✓ تلگرام ↶[تنها کشکول حوزوی در تلگرام] https://t.me/KASHKUL_SHARAYEA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
• اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلِيلاً وَعَيْناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فِيها طَوِيلاً.
🎁ناگفته هایی از علامه امینی رحمه‌الله در 110پست به مرور ارائه می شود... @KASHKUL_SHARAYEA
(۱) عبدالحسین امینی ملقب به علامه امینی ، ازعلمای بنام شیعه و نویسنده کتاب الغدیر. زندگی: در روستای (سردها) از تـوابع شهرستان سـراب به دنیا آمـد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند. در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مرحله‌ای از تحصیل دوباره به تبریز بازگشت. بعد از مدتی تدریس و تحقیق در تبریز دوباره به نجف رفت و برای همیشه در آنجا ماند. وی در سال ۱۳۳۵ قمری تألیف کتاب «شهداء الفضیله» را آغاز کرد. موضوع این کتاب درباره «عالمانی بود که در راه حق به شهادت رسیده‌اند». در این کتاب زندگی بیش از ۱۰۰ عالم شیعه از قرن ۴ تا ۱۴ ذکر شده‌است. آثار: * الغدیر * تفسیر فاتحه الکتاب * شهداء الفضیلة * سیرتنا وسنتنا * ثمرات الأسفار * ریاض الأنس * المقاصد العلیة * کامل الزیارات * سیـره نبینا * اعلام الانام فـی معرفة الملک * رساله در علـم درایه * رساله در نیت ___________ ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔹کانال /عضویت: https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا