eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
94 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ ✔️الاستصحاب الموضوعي: و يراد به استصحاب موضوع من مواضيع حكم ما، كاستصحاب حياة زيد، و كرّيّة الماء لترتيب الحكم. * و بمثال أوضح نقول إذا شك في بقاء طهارة الماء فإنه يستصحب بقاء الطهارة، و هذه الطهارة موضوع للحكم بجواز شربه فيترتب جواز الشرب على الاستصحاب الموضوعي، لأنه ينقّح موضوع هذا الأثر الشرعي. ** يوم الشك في أنه من شعبان أو رمضان يبنى على أنه من شعبان فلا يجب صومه و أن صام ينويه ندبا أو قضاء أو غيرهما. و على الجملة لا ينبغي التأمل في صحة الصوم في يوم الشك و أنه مشروع في حد نفسه، للنصوص المتواترة، و الممنوع هو صومه بعنوان رمضان، فلا تقاومها الروايات المانعة من صومه، فإن كانت قابلة للتأويل، فهو إلا فلتطرح، أو تحمل على التقية. بل يمكن أن يقال إن الصحة هي مقتضى الاستصحاب الموضوعي أيضا أعني أصالة بقاء شعبان، و عدم دخول رمضان، فالحكم مطابق للقاعدة، حتى و أن لم ترد رواية أصلا. كيف و الروايات الصريحة في الجواز كافية و وافية .... 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️نقشه کلی : 1️⃣_روایة الحدیث(علم اصول الحدیث) 2️⃣_درایة الحدیث ❇️بخش اول نیز به دو دسته تقسیم میشود: 1️⃣_علم رجال 2️⃣علم مصطلح الحدیث 📚علم الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص20 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
elzamate-talabegi-3-pajoohesh-ostadmarvi-1401.09.23.mp3
1.53M
❇️❇️ ✔️الزامات وبایسته های طلبگی پایان درس خارج فقه روز چهار شنبه 1401/9/23 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رموز موفقیت - استاد علیدوست.pdf
122.8K
❇️❇️ 💯رموز موفقیت ایت الله علیدوست 🔹 چند نکته طلایی 🔹 8 رمز برای رسیدن به موفقیت ✍️فرمایشات آیة الله علیدوست به مناسبت شروع سال تحصیلی 1401-1402 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2443500753(1)(1).mp3
5.51M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج31 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 3️⃣ مقدسی خوشرو مقدس بود اما مقدسی که خوشرویی را نیز از عبادات می شمرد با اینکه ذکر خدا در لحظه لحظه زندگی از زبان و یادش محو نمی شد اما کسی نبود که در محافل و مجالس در خود فرو رود ، بلکه با رویی و کلامی آمیخته به طنز غنچه لبخند را بر لبان یکایک مردم می نشاند . وی در شوخ طبعی و حاضر جـوابـی سـرآمد روزگار خود بود و در لطیفه هایش حکمت و پیام نهفته بود . طنزگوئی او حتی دامان علما را نیز می گرفت . علامه که علاقه شدیدی به کشیدن قلیان داشت ، همیشه در کنار کتابهای انباشته بر روی هم و کاغذها و قلمها و میز کوچکی که بر روی آن می نگاشت ، قلیانش آماده بود . « علاقه اش چنان بود که گاهی هنگام تدریس و موعظه نیز دستور می داد قلیان بیاورند . »(۱) روزی یکی از معاصـريـن عـلامـه رساله ای در حرمت تـنـبـاكو نگاشت و آنرا در پارچه ای زیبا پیچید و نزد علامه فرستاد . علامه پس از مطالعه ، کتاب را نزد او فرستاد و پارچه را نگه داشت و در جواب او چنین نوشت : « من از این رساله فایده ای ندیدم مگر همان پارچه ، تا آن را کیسه تنباکو کنم . چه نیکو کیسه ای است . »(۲) 📚(۱): زندگینامه علامه مجلسی ج1،ص190 📚(۲): کارنامه علامه مجلسی، ص181 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 32.mp3
7.34M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج32 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 33.mp3
7.15M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج33 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️أصالة الاشتغال: و هو أصل يحكم به العقل و مفاده: أن كل تكليف يحتمل وجوده و لم يثبت إذن الشارع في ترك التحفظ تجاهه فهو منجّز و تشتغل به ذمة المكلف. * في تحديد الزمان الذي يصح فيه الصوم اعتبر النهار زمانا له، و مبدؤه طلوع الفجر الثاني و وقت الإفطار، و هو سقوط القرص، أو ذهاب الحمرة من الشرق. و يجب الإمساك من باب المقدمة العلمية في جزء من الليل في كل من الطرفين ليحصل العلم‌ بإمساك تمام النهار. و إنما وجب الإمساك من باب المقدمة لحكومة العقل بلزوم إحراز الامتثال بعد تنجز التكليف و وصوله فإن الاشتغال اليقيني يستدعي الفراغ اليقيني، فلا يكفي باحتمال الامتثال، بل لا بد من الجزم به المتوقف على دخول جزء من غير الواجب و ضمه إلى الواجب ليحصل بذلك الجزم بتحقيق المأمور به، و لأجل ذلك يحكم بوجوب ضم مقدار من خارج الحد في غسل الوجه و اليدين في الوضوء مثلا. و عليه يبتني وجوب الاجتناب عن أطراف العلم الإجمالي في الشبهات التحريمية، و وجوب الاتيان بها في الشبهات الوجوبية، و عليه فهذه الكبرى- أي حكم العقل- بوجوب المقدمة العلمية من باب الاحتياط، و تحصيلا للجزم بالامتثال مما لا غبار عليها. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص52_53 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[5]: مرحوم آقای آخوند در مسجد طوسی تدریس میکرد و عدد شاگردان او را هزار تا سه هزار نفر گفته اند که اغلب آنها از افاضل بودند . نام سی صد و ده نفر از آنان در کتاب یاد شده است و ما در این جا چند نفر از آنان را یاد میکنیم : آيات الله العظام : ۱. آقا میرزا ابوالحسن مشکینی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۵۸ ق . ۲. آقا سید ابوالحسن اصفهانی که از مراجع بزرگ تقلید شیعه بود ، متوفای ۱۳۶۵ ق . ۳. آقا سید ابوالقاسم کاشانی ، همان مجاهد معروف ، متوفای ۱۳۸۱ ق . ۴. آقا سید جمال الدین گلپایگانی ، یکی از مراجع تقلید ، متوفای ۱۳۷۷ ق . ۵. شیخ محمد جواد بلاغی ، صاحب تألیف فراوان ، متوفای ۱۳۵۲ ق . ۶. حاج آقا حسین قمی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۶۶ ق . ۷. حاج آقا حسین بروجردی ، از مراجع بزرگ تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۸۰ ق . د . ۸. آقا عبد الحسين رشتی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۷۳ ق . ۹. آقا سید عبد الحسین شرف الدین ، صاحب تألیف فراوان ، متوفای ۱۳۷۷ ق . ۱۰. آقا شیخ عبد الكريم یزدی حائری ، مؤسس حوزه علمیه قم ، متوفای ۱۳۵۵ ق . ۱۱. آقا سید عبد الهادی شیرازی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۸۲ ق . ۱۲. آقا شیخ محمد حسین نائینی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۵۵ ق . ۱۳. آقا سید محمود شاهرودی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۹۴ ق . ۱۴. آقا میرزا محمد ، معروف به آقازاده ، فرزند آقای آخوند و صاحب حاشیه بر كفاية ۶۸ شناخت نامه الأصول ، متوفای ۱۳۵۶ ق . ۱۵. آقا سید محسن امین عاملی ، صاحب أعيان الشیعه ، متوفای ۱۳۷۱ ق . ۱۶. آقا ضیاء الدین عراقی ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۶۱ ق . ۱۷. آقا شیخ محمد حسین اصفهانی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۶۱ ق . ۱۸. آقا سید صدر الدین صدر ، از مراجع تقلید شیعه ، متوفای ۱۳۷۳ ق . ۱۹. آقا شیخ محمد حسین کاشف الغطاء ، صاحب تألیفات فراوان ، متوفای ۱۳۶۲ ق . ۲۰. آقا شیخ ابوالقاسم قمی ، از علمای بزرگ قم ، متوفای ۱۳۵۳ ق . ۲۱. آقا شیخ محمد علی شاه آبادی ، همان عارف بزرگ و معشوق و استاد رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ( قدس الله روحه ) ، متوفای ۱۳۶۹ ق . ۲۲. آقا سید هبة الدين شهرستانی ، صاحب الهيئة و الاسلام ، متوفای ۱۳۸۶ ق . ۲۳. آقا سید میرزا علی قاضی ، متوفای ۱۳۶۶ ق . ۲۴. آقا شیخ مهدی خالصی ، صاحب حاشیه بر كفاية الأصول ، متوفای ۱۳۴۳ ق . 📚برگرفته از مقاله استاد https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 34.mp3
6.21M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج34 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 4️⃣ حر آزاده وظایف شیخ الاسلامی و رسیدگی به امور بی پناهان و یتیمان و پرونده های مردم او را از حوزه علمیه و علمای اسلام جدا نمی ساخت . در فرصت های مناسب به دیدار مدارس علمیه و علمای اسلام می رفت و هنگام ورود علما و طلاب به خانه یا محل کار وی ، به آنان دیده عظـمـت می نگریست، از زائـران خـانـه خـدا و مـزار ائمه اطهار ( عليهم السلام ) که در بازگشت به شهر خـود ، برای دیدن علامه به اصفهان می آمدند با احترامی خاص پذیرائی میکرد . و پس از انجام کارها خود را وقف آنان می نـمـود و آنان را به تماشای جاهای دیدنی اصفهان می برد . علما که بیشتر آنان با نظام اداری و تاج و تخت پادشاهان مخالـف بـودنـد و برای پادشاهان پشیزی قائل نمی شدند از نیـت عـلامه مجلسی آگاه بودند از اینرو او را مایه رحمت برای تشیع و برکت برای حوزه های عـلـمـیـه می دانسـتـنـد و رشـته مـحـبـت خـود را با او محکمتر می ساختند . 🔹میان او و شیخ حر عاملی ، علاقه و صمیمیتی خاص وجود داشت و علاوه بر دوستی و رفت و آمد ، از نظر علمی هم یکی از دیگری صاحب اجازه بودند ، بطوریکه شیخ در راه سفرهای خود به حـجـاز و عراق برای دیدار علامه به اصفحان می امد. ✔️ « روزی علامه ، شیخ را به تماشای کاخ شاه برد بعد از نشان دادن بعضی از قسمتهای کاخ وارد تالار کاخ شدند . شاه که از ورود شیخ به کاخ با خبر شده بود خود را مهیای احترام و پذیرایی ساخت و هنگام ورود شیخ با احترام از تختش بلند شد ، دیگران هم چون شاه برخاستند بعد از تعارف ها پیش از اینکه شاه اجازه نشستن دهد ، شیخ در کنار جایی که مخصوص نشستن شاه بود بدون اجازه نشست . شاه و سپس درباریان همه نشستند . این حرکت شیخ همچون پتک بر سر نامقدس شاه فرود آمد . شاه همچنانکه در درون ، خـود را می خورد در ذهنش در پی مطلبی بود که این حرکت شیخ را جبران کند . ناگاه زبان به سخن گشود و گفت : شیخ میان « خر » و « خر » چه فرق است ؟ شیخ که رادمردی از تبار آزادگان بود با شجاعت و بدون فوت وقت رو به شاه کرد و گفت : یک « مسند » و از جابرخاست. حاضرین در مجلس همه به خنده افتادند به طوری که شاه از حاضر جوابی شیخ یکه خورد و چـون عظمت شیخ و احترام و تکریم علامه نسبت به او و بدرقه او در هنگام ترک تالار را دید ، صلاح را در آن دانست که لب بر هم نهد و کار را از این بدتر نسازد . » 📙الامل الآمل، ج1ص50 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
4_5852692109659737639.mp3
6.74M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج35 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاطمئنان: - و يراد به العلم العادي، و هو حجة. * إذا اشتبه نجس أو مغصوب في محصور كإناء في عشرة يجب الاجتناب عن الجميع، و إن اشتبه في غير المحصور كواحد في ألف- مثلا- لا يجب الاجتناب عن شي‌ء منه. و ذلك إن العبرة في تنجيز العلم الإجمالي و عدم تنجيزه ليست بكون الشبهة محصورة أو غير محصورة، بل العبرة في ذلك أن أطراف العلم الإجمالي إذا بلغت من الكثرة إلى حد يصبح احتمال انطباق التكليف المعلوم بالإجمال على كل واحد منها ضعيفا بدرجة تؤدي إلى الاطمئنان بعدم الانطباق لم يجب الاجتناب لقيام الحجة حينئذ على عدم وجوبه و هي الاطمئنان، و إن لم تبلغ من الكثرة إلى هذا الحد و الدرجة وجب الاجتناب، و هذا يختلف باختلاف الموارد و الأشخاص، و ليس لذلك ضابط كلي، و مثال ذلك ما إذا اشتبه إناء واحد نجس بين ألف إناء- مثلا- فإن قيمة احتمال إنه هذا أو ذلك أو غيره واحد من ألف، و أما قيمة احتمال إنه ليس هذا أو ذاك أو غيره فهي تسعمائة و تسعون من ألف، و واضح إن قيمة الاحتمال إذا بلغت من القوة إلى هذه الدرجة فهي اطمئنان، و إن لم تبلغ من القوة تلك الدرجة لم يبلغ مرتبة الاطمئنان. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص75 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2552515997(1).mp3
6.09M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج36 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[6]: شروح وحواشی-چاپ شده-عربی کفایة الاصول: 1_تعليقة وجيزة في مباحث الألفاظ ، حسن اشگذری یزدی ( م ۱۳۵۹ ق ) . 2_تعليقة على كفاية الأصول ، شيخ عباس علی شاهرودی ( م ۱۳۸۳ ق ) 3_التعليقة على كفاية الأصول ، شیخ علی قوچانی بن شیخ قاسم ( م ۱۳۳۲ ) 4_الحاشية على كفاية الأصول ، میرزا ابو الحسـن بـن عـبد الحسين مشکینی( م ۱۳۸۵ ق ) 5_الحاشية على الكفاية ، : علي بن محمد جعفر صفائی حائری قمی . ( م ۱۳۸۵ ق ) 6_حقايق الأصول ، سيد محسن طباطبائی حکیم ( م ۱۳۹۲ ق ) 7_حاشیه کفایه ، شیخ مهدی بن شیخ محمد حسين بـن عـزيـز خـالصی کاظمی ( م ۱۳۴۳ ) 8_حاشية على كفاية الأصول ، شیخ محمد بـن عـلى ، مشهور بـه سـلطان العلماء عراقی ( م ۱۳۸۲ ق ) 9_حاشية الكفاية ، مرحوم سيد محمد حسین طباطبائی - الميزان ( م ۱۴۰۲ ق ) 10_حاشية الكفاية ، سيد محمد بن حسین موسوی نجف آبادی ( م ۱۳۵۸ ق ) 11_حاشیه بر کفایه ، محمد تقی آملی بن ملا محمد ( م ۱۳۹۱ ق ) 12_دروس و حلول في شرح كفاية الأصول ، علی بن حسین علوی ( م ۱۴۰۲ ق ) 13_دراسات في أصول الفقه ، سيد محمد کلانتر . مطبعة النعمان ، نجف ، ۱۳۸۸ ق 14_سبائك الذهب فی شرح کفایة الاصول، شیخ محمد صالح حائری، معروف به علامه مازندرانی 15_شرح كفاية الأصول ، شیخ عبد الحسين بن شیخ عیسی رشتی نجفی ( م ۱۳۷۳ ق ) 16_طريق الوصول الى تحقيق كفاية الأصول، محمد کرمی بن شیخ نصر الله حویزی 17_عناية الأصول في شرح كفاية الأصول ، سيد مرتضی حسینی فیروزآبادی 18_منتهى الدراية في توضيح الكفاية ، سيد محمد جعفر جزائري مروج 19_مصباح العقول ، محمد بن محمد حسین اشکوری 20_نهاية المأمول في شرح كفاية الأصول ، مير حسن بن سید عزیز رضوی قمی 21_نهاية المأمول في شرح كفاية الأصول ، سيد حسين بن سید عزیز حسینی تهرانی ( م ۱۳۲۸ ق ) 22_نهاية الوصول في شرح كفاية الأصول ، شيخ مصطفی کرمانشاهی بن مرحوم شیخ مرتضى 23_نهاية الدراية في شرح الكفاية ، شيخ محمد حسین غروی اصفهانی ، مشهور به کمپانی ( م ۱۳۶۱ ق ) 24_نهاية النهاية في شرح الكفاية ، ميرزا علی بن عبد الحسين بن مـولى اصـغر بن محمد باقر ایروانی ( م ۱۳۵۴ ق ) 25_نهاية المأمول في شرح كفاية الأصول ، شیخ محمد علی اجتهادی 26_نهاية الأصـول الى كفاية الأصـول ، سيد مصطفى محسن موسوی حائری ( آل اعتماد ) 27_الهداية في شرح الكفاية ، شيخ کاظمی ( م ۱۳۳۶ ق ) 28_الهداية في شرح الكفاية ، سيد محمد جعفر بن محمد طاهر موسوی طاهری شیرازی 29_الوصول الى كفاية الأصول ، سيد محمد بن مهدی حسینی شیرازی 📙شناخت نامه آخوند خراسانی، ج2ص194_201 ⭕کتاب فوق 184شرح وحاشیه چاپ نشده برای کفایة الاصول نام می برد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 5️⃣ مدالی بر سینه مقام 🔹 او کسی نبود که مقام را مدالی بر سینه خود بپندارد تا به آن ببالد او خود مدالی بود بر سینه مقام و عزتی بود برای مسند . 🔸مقام نه چیزی از خصلتهای طلبگی او کاسته و نه بر محبوبیت او در میان مردم و حوزه های علمی افزوده بود . او اندیشه ای بزرگ بود که نم حجره های کوچک ، نم مهر و محبت اهل بیت ( ع ) تا مغز استخوانش نفوذ کرده بود . 🔹 نمی که باد زرق و برقهای عمارت چهلستون و خانه آئینه و کاخ عالی قاپو هیچگاه آنرا خشک نمی کرد و او را از ذکر خدا ، تدریس و مردم جدا نمی ساخت. 🔸 « در حالیکه وظائف مربوط به شیخ الاسلامی را انجام می داد ؛ از تدریس و موعظه مردم غافل نبود و انجام مستحبات را ترک نمی گفت ، نماز شب ، تهجد ، غسل جمعه و نماز جعفر طیار و اذکار مستحب در بامدادان و شامگاهان را از یاد نمی برد . »(۱) 🔹« سید نعمت الله جزایری می گوید : چندین سال با وی معاشرت کردم و شب و روز با او بودم هیچ عمل مباحی از او ندیدم° تا چه رسد به مکروهات »(۲) 🔸« به شکایات مردم خود رسیدگی میکرد و در میان مردم حاضر می شد ، بر اموات نماز می گزارد و به اقامه نماز جماعت می پرداخت و بدين ترتيب میزبانان علامه به حدی بودند که یکی اسامی آنان را می نگاشت و او بعد از نماز عشا به ترتیب به خانه یکی از آنان می رفت .(۳) 🔹 علامه با این برخورد تنگاتنگ با مردم و رفتن به منازل آنها نه تنها به وضعیت زندگی آنها آشنا شد بلکه این ، سنت نیکوی رابطه میان مردم و روحانیت را حفظ می کرد و عملاً به طلاب جوان نشان می داد که طلبه هر چند به مراتب بلند مملکتی برسد ، نباید از مسجد و مردم جدا شود ؛ چرا که پایگاه اصلی روحانیت قلب مردم است و این رابطه همچنان باید ادامه پیدا کند . °_بارها حضرت آیه الله مرعشی نجفی ( ره ) می فرمودند : که من در بین علما شیعه از زمان غیبت گیری تا کنون کسی را مانند مرحوم علامه مجلسی ندیدم که به تمام آداب شرع از واجب و مستحب مقید و عامل باشد .. ( یادنامه علامه مجلسی / ص ٢٦ ) (۱): یادنامه علامه مجلسی ، ص ٢٦ . (۲): زندگینامه علامه مجلسی ، ج ۱ ، ص ١٤٨ (۳): اعیان الشیعه ، ج ۹ ، ص ۱۸۲ . https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️آرای مجتهد فوت شده به چه کار ما می آید ؟ ◾ مقلدان که نمی توانند بدین فتواها عمل کنند ! در پاسخ باید گفت: 🔹 با حفظ و نقل آرا و نظریات گذشتگان ، می توان بر اجماع یا شهرت آگاهی یافته ، اجماع احتمالی یا ادعا شده را می توان از اتفاق و اجماع محقق و راستين بـاز شناخت . 🔹 نیز آرای مخالف با شهرت را دانست که در فرآیند استنباط احکام ، بـه مجتهدان کنونی یاری می رساند . 🔹افزون بر این ، به این ترتیب ، میراث فقهی خود را حفظ کرده و فقه پژوهان را گرامی داشته ایم . 📚مقاله عبدالله امینی، سه اثر فقهی از آخوند مولی محمد کاظم خراسانی. شناخت نامه اخوند خراسانی ج2ص228 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
4_5875505335258582841.mp3
6.52M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج37 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 38.mp3
7.16M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج38 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 6️⃣ یکه و تنها با بحار جو حاکم بر زمان علامه و وجود خطر از ناحیه دشمنان اهل بیت و نابودی منابع کتاب ارزشمند او، وی را بر آن داشت که هر چه بیشتر به جمع آوری احادیث و روایات اهل بیت بپردازد و فرصت کم و مشاغل زیاد او مانع از آن می شد که به تصحیح روایات بپردازداز اینرو در مقدمه چنین نگاشت: « در نظر دارم که اگر مرگ مـهـلـت دهـد و فضل الهی مساعدت نماید شرح کاملی متضمن بسیاری از مقاصدی که در مصنفات سایر علما نباشد بر آن ( بحارالانوار ) بنویسم و برای استفاده خردمندان قلم را به قدر کافی پیرامون آن به گردش در آورم . »(۱) « با مطالعه کتاب « مرآة العقول » علامه که با کنجکاوی و دقت بی نظیری روایتهای کافی را تحقیق کرده و درجه صحت و درستی هر حدیثی را بررسی نموده است ، می توانیم دریابیم که علامه واقعاً علامه بود و تحقیق پیرامون احادیث از آسانترین کارهای اوست ولی به یقین اگر می خواست « بحار الانوار » را با چنین موشکافی و دقت نظری بررسی کند فرصتهای بیشتری می طلبید . »(۲) « در تدوین کتاب بحار هیچ کدام از شاگردان علامه به او کمک نکرده اند و هیچ کدام هـم چنین ادعایی ندارند . * علامه خود یکه و تنها قلم به دست می گرفت و به تحقیق ، جمع آوری و دسـتـه بـنـدی روایات می پرداخت ، ولی در بعضی از موارد از طلاب خـوش خط ، آن هم فقط برای نوشتن استفاده میکرد . »(۳) لكن تمام آیات و دعاها و عناوین بابها و سند روایات را خود می نوشت و به شرح بعضی از روایات که احتیاج به توضیح داشت ، می پرداخت . « دعاها را خودش اعراب گذاری می کرد و در کمتر موردی است اشتباهی رخ داده باشد . »(۴) تواضع و اخلاص علامه چنان بود که از کوچکترین کمک و کوشش دیگران نام می برد و از آنان تشکر میکرد . علامه مجلسی در جلد بیست و پنج بحار می نویسد : یکی از شاگردانم اخیراً کتابهایی را پیدا کرده و به من اطلاع داده است . * کسی که از این کار کوچک شاگردش این چنین تمجید کند و از نوشتن آن ابا ندارد چطور ممکن است از زحمات کلی آنها در تألیف بحار نام نبرد ؟! عمر پر برکت و سراسر نور علامه حتی به او مهلت پاکنویس کردن این دریای نور را نداد ، تا چه رسد که به تحقیق و بررسی هر یک از روایات این دریا بپردازد . « بطوریکه از جلد ۱۵ به جز چند کتاب ، تا آخر علامه فرصت نکرد که آنها را پاکنویس کند و بنابر وصیت علامه به ورثه آنها به اندازه توان خود کتابها و نوشته ها را پا کنویس کردند . »(۵) *صاحب « ریاض العلماء » ، صاحب « جامعه الرواة » ، صاحب « الأمل الآمل » و حتی سید نعمت الله جزیری که خود شاگرد و با معاصر علامه بوده اند از هیبت گردآوری بحار نامی نبرده اند . *به ظن قوی میرزا عبد الله الهندي صاحب « ریاض العلماء » باشد . ** به همین دلیل بعضی از نسخه های بحار الانوار با هم تفاوت دارند . (۱): کارنامه علامه مجلسی، ص51 (۲): پاسدار اسلام، ج18،ص59 (۳): کارنامه علامه مجلسی، ص64 (۴): کارنامه علامه مجلسی، ص65 (۵): اعیان الشیعه، ج9،ص183 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[7]: تلقيبه بالآخوند نقل عن السيد هبة الدين الشهرستاني ، ان الشيخ الآخوند كان يسافر الى كربلاء لزيارة الإمام الحسين في أيام حياة استاذه الشيخ الانصاري و في احد الايام و بـعـد إتمام الزيارة رأى الآخوند الأردكاني جالساً على منبر التدريس و الكل مصغون اليه ، فجلس الشيخ محمد كاظم الخراساني يستمع و يصغي بما يملي الاردكاني على تلاميذه و من ثم ذكر مسألة للشيخ الأنصاري و اورد عليه إشكالين ثم انهى درسه . و قد رأى الشيخ الخراساني بان اشكالات الآخوند الاردكاني صحيحة و متينة . و عندما رجع الى النجف و حضر درس استاذه الاعظم الانصاري ذكـر له القصة كاملة . فقبل الاستاذ الاشكال الاول و رد الثاني ، ولكن الخراساني أصـر عـلى صـحة الأشكال الثاني و ان الحق مع الاردكاني . واستمرت المناظرة مدة طويلة حتى انتبه احد الطلاب ليقول الى صديقه : [ انظر لهذا الأخوند كيف يؤيد اقوال ذلك الآخوند] . و قـال طالب آخر :[قرت عيوننا بهذا الآخوند بعد ذاك الآخوند] . فهكذا صار « الآخوند » لقباً ملازماً للشيخ محمد كاظم الخراساني حتى كاد يطغى على الاسم . 📚شناخت نامه آخوند خراسانی ج3شماره4،ص35و36 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2732236336(2).m4a
30.86M
❇️❇️ 💠 تدریس کتاب وسائل الشیعه ، جلد اول ادامه باب پنجم و شروع باب ششم ✳️جلسه یازدهم https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [ ]: 🔷از جمله ادله مثبتین نیاز به علم رجال سیره علمای سلف امامیه است ، که مرحوم شیخ طوسی رحمه الله در کتاب «العده» آن را بیان کرده است: 🔶«و مما یدل أیضا على صحه ما ذهبنا إلیه، أنا وجدنا الطائفه میزت‏ الرّجال‏ الناقله لهذه الأخبار، و وثقت الثقات منهم، و ضعفت الضعفاء، و فرقوا بین من یعتمد على حدیثه و روایته، و من لا یعتمد على خبره، و مدحوا الممدوح منهم و ذموا المذموم، و قالوا فلان متهم فی حدیثه، و فلان کذاب، و فلان مخلط، و فلان مخالف فی المذهب و الاعتقاد، و فلان واقفی، و فلان فطحی، و غیر ذلک من الطعون التی ذکروها، و صنفوا فی ذلک الکتب، و استثنوا الرّجال من جمله ما رووه من التصانیف فی فهارسهم، حتى إن واحدا منهم إذا أنکر حدیثا نظر فی إسناده و ضعفه برواته‏ هذه عادتهم على قدیم الوقت و حدیثه لا تنخرم، فلو لا أن العمل بما یسلم من الطعن و یرویه من هو موثوق به جائز، لما کان بینه و بین غیره فرق، و کان یکون خبره مطروحا مثل خبر غیره، فلا یکون فائده لشروعهم فیما شرعوا فیه من التضعیف و التوثیق و ترجیح الأخبار بعضها على بعض، و فی ثبوت ذلک دلیل على صحه ما اخترنا.»[۱] 💠مرحوم شیخ طوسی در تأئید نظر خودشان پیرامون عمل به روایات، می‌فرماید: مؤید نظری که اختیار کردیم این است که مشاهده می‌کینم که علمای شیعه همواره به توثیق و تضعیف روات پرداخته‌اند، همواره بین روایانی که قابل اعتماد هستند و کسانی که قابل اعتماد نیستند، فرق گذاشته‌اند و تألیفات متعددی در زمینه صفات روات و مذهب روات داشته‌اند. جدای از این استفاده‌ای مرحوم شیخ طوسی از این بیان داشته‌اند، همین مطلب نشان می‌دهد که سیره علمای شیعه استفاده از علم رجال است. در همین مساله مرحوم آیت الله خویی رحمه الله در معجم رجال الحدیث می‌فرماید: «از زمان جناب حسن بن محبوب (۲۲۵ هـ) تا زمان شیخ الطائفه (۴۶۰هـ) بیش از ۱۰۰ کتاب رجالی نوشته شده است که مرحوم حاج‌آقابزرگ تهرانی در کتاب مصفی المقال اسامی آنها را جمع کرده است.»[۲] [۱] – العده فی أصول الفقه، ج‏۱، ص: ۱۴۲٫ [۲]– «و قد بلغ عدد الکتب الرجالیه من زمان الحسن بن محبوب إلى زمان الشیخ نیفا و مائه کتاب على ما یظهر من النجاشی و الشیخ و غیرهما. و قد جمع ذلک البحاثه الشهیر المعاصر الشیخ آقا بزرگ الطهرانی فی کتابه مصفى المقال.» معجم رجال الحدیث، ج ۱، ص ۴۱٫ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع الاسلام 39.mp3
6.72M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج39 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2