eitaa logo
کشکول
2.2هزار دنبال‌کننده
86 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
991017-Akhlagh-08-Tamhis.ir(1)(1).mp3
16.62M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۷ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜علم آدم را حفظ نمیکند، باید به فهم رسید دعای مطالعه... هاشمیون شریف اند https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۴_رفتار آخوند خراسانی (صاحب کفایه) در حوزه نقد و انتقاد علمی: ملامحمدکاظم خراسانی، فقیهی حکیم بود. وی بسیار خودساخته، خردورز و بردبار بود. از شاگردان برجسته میرزای شیرازی به شمار می آمد. شیخ محمدحرزالدین می نویسد: "میرزا ازمیان انبوه تلامذه برای مرحوم آخوند و محمدتقی شیرازی و خاقانی اهمیت بالاتری در نظر داشت".۱ میرزا، به شاگردان خود آموخته بود: اندیشه، با نقد و گفت وگو، تازه و شاداب می ماند و می تواند به حیات خود ادامه دهد. راهِ نشر اندیشه های ناب و به حاشیه راندن و از میدان به در کردن اندیشه های ناباب طرد و تفسیق دارندگان آن اندیشه ها نیست، بلکه باید با خرد ورزی و نقادی فضای روشنی را پدید آورد که افراد در فضای روشن، رشد می کنند و از اندیشه های ناباب دوری می گزینند. در پرتو ارزیابی و بررسی عالمانه نظریه ها، نظریه درست خود را می نمایاند. از این روی، روش تدریس آخوند، روشن گرانه و حقیقت جویانه بود و از هرگونه نفی و طرد به دور بود. انصاف و سعه صدر وی به حدی بود که موافق و مخالف را در یک ترازو می گذاشت. در نقل آرای دیگران، امانت دار بود. آرای دیگران را با همه جوانب و دلائل بیان می کرد، سپس به بررسی، نقد و رد و یا قبول آنها می پرداخت. آخوند خراسانی از ارکان درس میرزا در نجف بود. وی، نکته های تازه ای را در درس میرزا مطرح می کرد و سخنانش استاد را به تأمل، تکاپو و اندیشه وا می داشت.۲ بسیاری اشکالها و پرسش و پاسخهای علمی میان میرزا و آخوند، گاه چنان به درازا می کشیده که شِکوَه دیگران را بر می انگیخته است.۳ شیخ عبدالکریم حائری درباره این گفت و گو، گفته است: "آخوند سالی یک مرتبه به سامرا می آمد و در درس مرحوم میرزا شرکت می کرد. آخوند که اشکال می کرد، خیلی با مقدمات مطلب را بیان می داشت. ما می گفتیم دیگر مطلب میرزا بعد از این مقدمات قیمتی ندارد و باطل شد. بعد مرحوم میرزا که مشغول جواب می شد، دیگر حرف مرحوم آخوند، کانَّ اصلاً حرفی نبود. "۴ شیوه تدریس آخوند، همانندیهای بسیاری با استادش میرزا داشت. او خود درس را آغاز می کرد و تحقیق درباره موضوع مورد بحث را به پایان می برد، پس از آن به شاگردان میدان می داد گفته های وی را نقد کنند، سخن تازه خود را بدون دغدغه بر زبان آورند. سپس، با خونسردی بدانان پاسخ می داد. پیش از آخوند، طلاب کم تر در مجلس درس سخن می گفتند و مطلبی را بر زبان جاری می کردند. در درسها آن چه مجال طرح می یافت، منحصر بود به کتابهای گذشتگان، ولی آخوند، به آنها بسنده نمی کرد، در درس مطالب و تحقیقات نو مطرح می کرد. و این فکر شاگردان را باز می کرد و به جولان وا می داشت. و راه تفکر و اندیشه وری را باز می کرد و به افراد میدان می داد تا بیندیشند و سره از ناسره را جدا سازند و در نتیجه، جامعه علمی از رکود و سکون و جمود در می آمد و اندیشه ها به رشد و پویایی و حرکت در می آمدند و راه تولید علم و اندیشه گشوده می شد. اگر کسی به آخوند می گفت آقا این سخن شما غیرمشهور، است در پاسخ می گفت: "هر مشهوری اولش غیرمشهور بوده، اولش نادر بوده. شاید این حرف ما هم یک وقتی مشهور بشود، حالا تو بگو غیرمشهور، ولی احتمال وجیهی این حرف دارد یا نه؟ اگر دارد ما این را می گذاریم جزو احتمالات وجیهه. "۵ ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ۱_اسناد سیاسی دوران قاجاریه، ابراهیم صفایی، انتشارات بابک. ۲_اسناد مشروطیت، خاطرات و اسناد مستشارالدوله صادق، کوشش ایرج افشار، انتشارات فردوسی 1362. ش. ۳_ اوراق تازه یاب مشروطیت و نقش تقی زاده، به کوشش ایرج افشار، انتشارات جاویدان. تهران 1359. ش. ۴_ برگی ازتاریخ معاصر، (حیاه الاسلام فی احوال الملک العلام) آقا نجفی قوچانی، تصحیح ر. شاکری، نشر هفت، 1378. ش. ۵_ تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک زاده، انتشارات علمی، 1363. ش. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۵_والمعروف أن أحد اللامعین من تلامذته [۱] التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس [۲] وسأله سؤال امتهان واختبار عن سر تقدیم دلیل علی آخر جاء ذکرهما فی الدرس المذکور، فقال له: إنه حاکم علیه. قال: وما الحکومة؟ فقال له: یحتاج إلی أن تحضر درسی ستة أشهر علی الأقل لتفهم معنی الحکومة. ---------- معروف است كه يكى از شاگردانش (1) در درس شيخ صاحب جواهر پيش از آنكه شيخ را بشناسد و پيش از آنكه شيخ را در ميان مردم بشناسد (2) او را ملاقات كرد و از او سؤالى بي احترامى و امتحان كرد. درباره راز اقامه دلیل برای دیگری که در درس مذکور ذکر شد، به او گفت: این دلیل حاکم است. گفت: حکومت چیست؟ به او گفت: تو باید حداقل شش ماه در درس من شرکت کنی تا معنای حکومت را بفهمی. ________ [۱]: قیل: هو میرزا حبیب الله الرشتی. [۲]: العبارة فی ط الأولی هکذا: والمعروف: أن أحد عظماء تلامذته قبل أن یتعرف علیه وقبل أن یعرف الشیخ بین الناس التقی به فی درس الشیخ صاحب الجواهر. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. ـ. اصول الفقه - ۵ - الحکومة و الورود - مجلد ۲، صفحه ۲۲۲ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ (شرائع الاسلام فی مسائل الحلال والحرام) 1 المقدمة بسم الله الرحمن الرحیم اللهم إنی أحمدک حمدا یقل فی انتشاره حمد کل حامد، ویضمحل باشتهاره جحد کل جاحد، ویفل بغراره حسد کل حاسد، ویحل باعتباره عقد کل کائد، وأشهد أن لا إله إلا الله، شهادة أعتد بها لدفع الشدائد، واسترد بها شارد النعم الأوابد، وأصلی علی سیدنا محمد، الهادی إلی أمتن العقاید وأحسن القواعد، الداعی إلی أنجح المقاصد وأرجح الفوائد، وعلی آله الغر الأماجد، المقدمین علی الأقارب والأباعد، المؤیدین فی المصادر والموارد، صلاة تسمع کل غائب وشاهد، وتقمع کل شیطان مارد. وبعد فإن رعایة الإیمان توجب قضاء حق الإخوان، والرغبة فی الثواب تبعث علی مقابلة السؤال بالجواب، ومن الأصحاب من عرفت الإیمان من شأنه واستبنت الصلاح علی صفحات وجهه ونفحات لسانه، سألنی أن أملی علیه مختصرا فی الأحکام، متضمنا لرؤوس مسائل الحلال والحرام، یکون کالمفتی الذی یصدر عنه أو الکنز الذی ینفق منه. فابتدأت مستعینا بالله ومتوکلا علیه، فلیس القوة إلا به، ولا المرجع إلا إلیه وهو مبنی علی أقسام أربعة : ............................ خدایا، تو را می ستایم برای ستایشی که از گسترش آن کم می شود، ستایش هر حمیدی، و در شهرتش زایل می شود، و انکار هر ناسپاسی، و حسد هر حسودی تبخیر می شود، و مانند قرارداد هر دسیسه کننده ای حل می شود. مولای ما محمد، راهنمای قوی ترین عقاید و بهترین احکام، دعوت کننده به سوی موفق ترین مقاصد و محتمل ترین فواید، و خاندان باشکوه و سرافراز که بر اقوام و دوردست ها مقدم است، حامیان در منابع و منابع، دعایی که هر غایب و شاهدی را می شنود و هر شیطان وحشی را سرکوب می کند. پس از آن، پرورش ایمان، مستلزم ادای حقوق برادران است و میل به ثواب، مرا بر آن می دارد تا با پاسخ، و از اصحابی که ایمان به او را می شناختند و صلاح را بر ورق چهره و ثواب او اقتباس کرده اند، پاسخ دهم. از زبانش خواست خلاصه ای از احکام اعم از سر مسائل حلال و حرام را به او املاء کنم، او مانند مفتی است که از آن صادر می شود یا گنجی است که از آن خرج می شود. پس به استعانت از خدا و توکل بر او پرداختم، زیرا نیرویی جز او نیست و جز به او اشاره ای نیست و بر چهار بخش بنا شده است. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
🔴بیان کتاب شرائع الاسلام مرحوم محقق حلی، شروع شد. انشاءالله که مفید استفاده باشد. مبلغ علم نافع باشیم...
❇️❇️ ۴۶_یکی از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌گوید: «روزی دیدم حضرت به اصحاب خود علم و حکمت بیان می‌کند. گفتم: ای پیامبر! آنچه را به یاران فرمودی، برایم تکرار کن. پیامبر گفت: آیا قلم و دوات همراه داری؟ گفتم: نه، حضرت گفت: قلم و دوات را از خود جدا مکن؛ خیر و برکت تا روز قیامت در دوات (نویسندگی) و قلم و اهل آن است. [۳] هرگاه انسان با ایمان از دنیا برود و یک برگ نوشته علمی سودمند باقی گذارد، آن نوشته فردای رستاخیز، حجابی شود بین او و آتش دوزخ». [۴] ---------- [۳]: . شرح آداب المتعلمین، ص ۱۱۲، به نقل از: حکایات برگزیده، ص ۲۶۶. [۴]: . بحارالانوار، ج ۲، ص ۱۴۴. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۷_روزی میرزای قمی با فتح علی شاه قاجار به حمام رفته بود. میرزا در حمام به شاه گفت: «کجاست لشکر و حشم شما؟ کجاست دولت و ثروت شما؟ » شاه گفت: «لشکر و دولت را که نمی شود به حمام آورد. » میزرا گفت: «اما من دولتم را به همراه دارم و آن علوم من است که در سینه دارم و همه جا تا قیامت همراه من هستند».[1] ---------- [1]: . ناصر باقری، حکایات علما با سلاطین، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، ۱۳۷۱، چ ۱، ج ۱، ص ۸۶؛ لطیفه‌های آموزنده تاریخ، ص ۶۵. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991024-Akhlagh-09-Tamhis.ir(1)(1).mp3
14.33M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۸ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜•تو که حقی نداری، آنچه که دادیم گرفتیم... •همانطور که تنها و بدون هیچ چیزی آمدی، همینگونه هم خواهی رفت. •عبودیت اینست که باید بفهمی مالک خداست، تو مالک نمیشوی پس در راه خدا انفاق کن و... https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
۴۸_فقهای معروف حله: ۱_محقق حلی ۲_علامه حلی ۳_جعفر بن نما حلی ۴_یحیی بن سعید حلی ۵_فخر الدین حلی ۶_ابن فهد حلی ۷_سید بن طاووس حلی ۸_احمد بن طاووس حلی ۹_ابن داوود حلی ۱٠_ابن ادریس حلی ⚫ما چند تن از این افراد را میشناسیم؟ حالات ورفتار این بزرگواران، هر کدام یک درس اخلاق عملی است. ................................. فقه وفقهای امامیه در گذر زمان، ص۱۴۸ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۴۹_محقق سبزواری ذوق و قریحه خوبی در شعر داشته وبه فارسی شعر می گفته است. ابیات زیر از اوست: اگر لذت، ترک لذت بدانیـ دگر لذت نفس، لذت نخوانیـ هزاران در از خلق، بر خود ببندیـ گرت باز باشد، در آسمانیـ چنان میروی ساکن خواب در سر که میترسم از کاروان باز مانیـ وصیت همین است جان برادر *که اوقات ضایع مکن تا توانیـ(۱) ............................... الکنی والالقاب ج۳ص۱۶٠،روضات الجنات ج۲ص۶۸. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
البته بعضی این اشعار را به سعدی نسبت داده اند. الله اعلم [غرض، مقصود از الفاظ بود]
https://EitaaBot.ir/poll/o2tenl 🔴نظر سنجی به نظر شما گزینه صحیح کدام است؟؟ خود را محک بزنیم. 3 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
ممنون از مشارکت دوستان جواب: محمد تقی مجلسی: مجلسی اول محمد باقر مجلسی: مجلسی ثانی سید عبدالله شبر: مجلسی ثانی محقق خوانساری: به همین نام شهرت دارد. . از جهت عقلی و عرفی چون مرحوم پدر، مجلسی اول هستند، به تبع محمد باقر به مجلسی ثانی مشهور شد. اما تنها دلیلی که ذکر میکنند برای مشهور شدن مرحوم شبر به مجلسی ثانی، کثیر التالیف بودن ایشان است. (اما لقب مرحوم شبر ابهام دارد، ثانیِ مجلسی پدر یا پسر؟) پس جواب درست همان مرحوم محمد باقر مجلسی رحمه الله میباشد. هدف این بود که بفهمیم گاهی لقب ها برای چندین نفر هست وباید اندکی تامل کرد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۵٠_ ؟ ؟ ؟ آیا در نتیجه این علما برای ما حجت اند یا آیه و روایت؟ باید دو حالت را تصور کرد: ۱_شما دکتر رفته اید و وی به شما نسخه ای داده است وباید خودتان تهیه بفرمایید. ۲_شما دکتر رفته اید و دکتر به همراه شما میاید وحتی دارو هایتان را خودش متحمل میشود وتقدیم شما میکند. ؟ مورد اول مانند همان زمانی میماند که شما به روایت دسترسی دارید واز روایت استفاده میکنید. اما در مورد دوم هم چیزی غیر از روایت نیست، اما مسیر هموار تر است، چرا که منظور روایت به راحتی به شما گفته شده است. چرا که اعمال ورفتار علما همان اوامر ونواهی است که در روایت آمده است. البته بحث اجتهادِ مجتهد هم همینطور میباشد، چرا که او هم از روایت استفاده میکند اما نتیجه چندین وچندین روز کار را در طی یک پاراگراف به صورت خیلی واضح بیان میکند. یعنی در حقیقت همان روایت هست که در روز قیامت حجت است اما چه کسی من را زود تر به مقصد میرساند که امتثال امر مولی را انجام دهم؟ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
⭕به حول وقوه الهی بعد از معرفی کتاب شرائع الاسلام، وارد معرفی کتاب وسائل الشیعه خواهیم شد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
تدریس شرح حدیث عنوان بصری ج۹.pdf
127.7K
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۹ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜علت رسالت چیست؟ ملکیت از کجا فهمیده میشود؟ ... برود یک خدایی دیگر پیدا کند!!! ⭕به دلیلی متاسفانه مجبور شدیم متن پیاده شده این جلسه را بذاریم. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۵۱_خداوند متعال به حضرت موسی علیه السلام فرمود: در تبلیغ دین از عقاید، توحید، احکام، امام زمان، فقه واخلاق بگو.(۱) بنابر این تا این علوم هست نوبت به دانش های دیگر نمی رسد؛ مگر اینکه در حوزه دین ومعرفت دینی یا در خدمت دین ودفاع از آن باشد. ولی متاسفانه طلاب زمانی که به دانشهای دیگر میپردازند هدف اصلی را فراموش میکنند و تحصیل این علوم برای آنها چنان موضوعیت واصالت پیدا میکند که تا حد افراط به ان سو کشیده میشوند. گاه آنقدر که بر اندیشه های کانت، دکارت، گادامر، وهیوم تسلط دارند با فرمایشات امام صادق علیه السلام و... آشنایی ندارند. البته پرداختن به کلمات دیگران در حد آشنایی، رفع شبهه وفهم امهات ومبانی بلا اشکال است وگاه ضرورت می یابد، ولی باید خود را از آفت ان یعنی توقف در آن دانش ها حفظ کرد. ............................. (۱)محمد باقر مجلسی؛ بحارالانوار، ج۲،ص۴(نقل به مضمون) صراط اندیشه وعمل، ص۱۳۲،۱۳۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
https://EitaaBot.ir/poll/iwl لطفا همه به این نظر سنجی پاسخ دهند. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
https://drive.google.com/drive/folders/16U4kU2vD9vad9Fu9CFsiuqK0eIx57kjw?usp=sharing @abvabeVASAEL 👆🏻👆🏿👆 صوت برخی از ابواب کتاب وسائل الشیعه، توسط استاد حائری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
البته خوشبختانه چهار جلد اول کتاب وسائل الشیعه ترجمه شده است.  [ترجمه وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه -فقط ۴جلد اول: تاابواب لباس مصلی]: https://www.ghbook.ir/Book/16716
❇️❇️ شیخ محمد بن حسن حُرّ عاملی معروف به شیخ حر عاملی، متولد سال ۱٠۳۳قمری، متوفی ۲۱رمضان سال۱۱٠۴،در سن ۷۱سالگی، در مشهد رضوی مدفون گردید. از اساتید او این افراد را میتوان نام برد: حسن حر عاملی محمد حر (عموی او) عبدالسلام (جد مادری) علی فرزند محمود مشغری عاملی محمدباقر مجلسی ملا محسن فیض کاشانی شهید ثانی و … . از شاگردان برجسته او: سید محمد حسینی اعرجی علامه مجلسی و... . از جمله تالیفات وی: وسائل الشیعة جواهر السنیة صحیفه ثانیه الایقاظ من الهجعة برهان علی الرجعة خلق الکافر الفوائد الطوسیة بدایة الهدایة امل الآمل اثبات الهداة و … . https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
991115-Akhlagh-11-Tamhis.ir(1)(1).mp3
15.35M
🎧تدریس حدیث عنوان بصری ج۱٠ (: با نوای استاد محمد رضا عابدینی• 🌑از احادیث موجز ومفید که فحول علما به ان اهتمام میورزیدند. 📜نه اینکه عقل را بذاریم کنار... واگذاری منافات با برنامه ریزی ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ۱_استناد به بیش از ۱۸٠کتاب روایی ۲_شامل ۳۵۸۶۸روایت ۳_مورد توجه علما از بدو نگارش(همانند شرائع) ۴_از ارکان اصلی استنباط احکام شرعی ۵_نگارش کتاب در طی ۲٠سال(همانند کافی) ۶_تجدید نوشتار، در طی ۳دوره ۷_این کتاب رابه همراه الوافی وبحارالانوار جوامع حدیثی (ثانویه) می‌نامند. ۸_ترتیب گردآوری و تنظیم احادیث بر اساس مباحث کتاب شرایع الإسلام محقق حلی ۹_ تنظیم شده در ۵٠موضوع فقهی و خاتمه ای پیرامون مصادر، اسانید و رجال حدیث و... . [انگیزه نگارش کتاب وسائل الشیعه به گفته خود مصنف]: «مدّتها بود که از فکر و قلم خود درخواست می‌کردم و عزم و همت خود را بر آن می‌داشتم تا کتابی را به نگارش درآورم که آرزو را برآورده سازد و در علم و عمل سرآمد و شامل احادیث مسائل شرعی و نصوص احکام فرعی باشد. احادیثی که در کتاب‌های معتبر و صحیح روایی باشد که علمای بزرگ ما تصریح به صحت و اعتبار آنها کرده‌اند تا پناهگاهی برای خودم در مسائل شرعی باشد و مرجعی برای هدایت شیعه شود و من هم در ثواب هر کس که از نور آن بهره گیرد و با پرچم مناره‌های آن هدایت گردد و از تابش خورشید و ماه آن بهره‌مند شود شریک باشم و چه گنجینه‌ای بزرگتر از ثوابی که تا روز قیامت ادامه یابد ان شاء الله». [سخنان علما در مورد این کتاب]: سید حسن صدر دربارهٔ این کتاب می‌فرماید: «کتاب وسائل الشیعة دربارهٔ احکام شرعی نگاشته شده‌است. این کتاب به گونه‌ای نوشته شده که به راحتی می‌توان از آن استفاده نمود و به مطالب آن دسترسی پیدا کرد. در این کتاب میان استدلال و فقه و کلمات فقها به بهترین شکل و صحیح‌ترین راه و معتبرترین مأخذ جمع شده‌است. هرگاه فقیه و مجتهد متبحری در این کتاب نظر کند آنچه را می‌خواهد همانند مرواریدهایی که به نظم چیده شده می‌یابد. هیچ مطلب مشکل و معضلی نیست که به آن نپرداخته باشد و موجب حیرت علما گشته و مانند آیه قرآن در برابر دیگر سخنان مطرح شده‌است.» علامه امینی در کتاب ارزشمند الغدیر دربارهٔ این کتاب می‌فرماید: «در هیچ کتاب رجال و تراجمی نامی از شیخ حر عاملی برده نشده مگر آنکه جملات مدح و ستایش فراوانی دربارهٔ کتاب گران‌بهایش یعنی وسائل الشیعة آن را فرا گرفته‌است.» اين كتاب به قدرى ارزشمند است كه مرحوم آخوند خراسانى درباره آن فرموده است: بعد از مراجعه به كتاب وسائل الشيعة با مراجعه به كتاب مستدرك الوسائل مجتهد يقين به فحص كامل پيدا مى‌كند و مطمئن مى‌شود كه روايت ديگرى در اين باب نيست و گرنه در اين دو كتاب مى‌آمد. [شروح کتاب]: ۱_تحریر وسائل الشیعة و تحبیر مسائل الشریعة نوشته شیخ حر عاملی. ۲_تعلیقه‌ای بر وسائل الشیعة نوشته شیخ حر عاملی. ۳_شرح وسائل الشیعة نوشته شیخ محمد بن شیخ علی بن شیخ عبد النبی بن محمد بن سلیمان بن مقابی معاصر با شیخ یوسف بحرانی. ۴_شرح وسائل الشیعة نوشته حاج مولی محمد رضی قزوینی، شهید در فتنه افغان‌ها. ۵_مجمع الاحکام، نوشته شیخ محمد بن سلیمان مقابی بحرانی معاصر با شیخ عبدالله سماهیجی. ۶_شرح وسائل الشیعة، نوشته سید ابو محمد حسن بن علامه هادی آل صدر الدین موسی طاب ثراه. ۷_الإشارات و الدلائل إلی ما تقدم أو تأخر فی الوسائل، نوشته حفید علامه صاحب جواهر شیخ عبد الصاحب. ۸_شرح وسائل الشیعة نوشته آیت‌الله سید ابو القاسم خوئی ۹_مستدرک الوسائل نوشته علامه بزرگ محدث نوری ۱٠_شرح آیه الله سید محمدعلی موحد ابطحی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ شيخ حر عاملى كتاب وسائل را خلاصه كرده و نام آن را« هداية الأمة إلى أحكام الأئمة» نهاده است و كتاب هداية الأمة را نيز با نام« بداية الهداية» خلاصه كرده است. وى در كتاب بدايه واجبات اسلام را ۱۵۳۵ و محرمات را ۱۴۴۸ مورد دانسته است. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2