eitaa logo
کشکول
2.2هزار دنبال‌کننده
88 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ [وصیت نامه فقیه آیت الله میرزا جواد تبریزی]: باسمه تعالی اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم واهلک اعدائهم حال که پیکر اینجانب در قبر آرمیده و یا بر دستان شماست ، بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم نصیحتی دارم ، البته در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصبحتی متوجه کسی کنم ، خود بدان عمل کرده باشم . بر تمام مومنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کرده وهیچگاه اجازه ندهند بعضی افراد با القای شبهه ، عوام از مؤمنین را فریب دهند ، به ویژه در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است . حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب بر حق تشیع است ، در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید . به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند . اینجانب در طول دوران عمرم ، طلبه ای بیش نبودم و مانند یک طلبه جـوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم تا طلاب عزیز از آن استفاده کنند . عزیزانم ! سکان هدایت مردم به دست شماست ، کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید . او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان می خواهم که اگر کوتاهی از طرف اینجانب سر زده ، بر من ببخشند . عزیزانم ! به دعای خیر شما نیاز دارم ، من چه در میان شما باشم یا نباشم ، به دنیا دل نبسته ام که در ادای وظیفه خود تردید کرده باشم . هنگامی که در میان شما بودم ، خـود را یک خـادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهـل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست . حال که در میان شما نیستم بـه دعـای خـیـر شـمـا عـزيزان محتاجم !! در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر ، شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم . والسّلام عليكم جميعاً ورحمة الله وبركاته . جـواد تبریزی قم المقدسه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 28.mp3
6.87M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج28 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 29(1)(1).mp3
6.39M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج29 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️ الإجماع المنقول: - و هو الإجماع الذي لم يحصّله الفقيه و إنما ينقله له من حصّله من الفقهاء، سواء كان النقل له بواسطة أم بوسائط، و تارة يكون الإجماع المنقول منقولا بأخبار آحاد، و أخرى يكون منقولا بالنقل المتواتر. - و هو الإجماع المنقول بأخبار لم تبلغ حد التواتر. * ادعي الإجماع على نجاسة الخمر عند فقهائنا الشيعة الإمامية. يقول العلامة الحلي في كتابه (المختلف): «الخمر، و كل مسكر، و الفقاع، و العصير إذا غلى قبل ذهاب ثلثيه بالنار، أو من نفسه، نجس. ذهب إلى ذلك أكثر علمائنا، كالشيخ المفيد، و الشيخ أبي جعفر، و السيد المرتضى، و أبي الصلاح، و سلار، و ابن إدريس. و قال أبو علي بن أبي عقيل: من أصاب ثوبه أو جسده خمر أو مسكر لم يكن عليه غسلهما، لأن اللّه حرمهما تعبدا، لا لأنهما نجسان. و قال أبو جعفر ابن بابويه: لا بأس بالصلاة في ثوب أصابه خمر. لنا: أولا: الإجماع على ذلك. فإن السيد المرتضى قال: «لا خلاف بين المسلمين في نجاسة الخمر، ألّا ما يحكى عن شذاذ»، و قال الشيخ: «الخمر نجس بلا خلاف». و قول السيد المرتضى و الشيخ حجة في ذلك، فإنه إجماع منقول بقولهما و هما صادقان، فيغلب على الظن ثبوته، و الإجماع كما يكون حجة إذا نقل متواترا فكذا إذا نقل آحادا. انتهى كلام العلّامة الحلي. جدير ذكره: إن العلّامة الحلي لم يدّع الإجماع المحصّل الذي وقف عليه بإحراز مباشر، بل أنه اعتمد على نقل الإجماع، و هو نقل بأخبار آحاد الثقاة، و لم يصل إلى درجة النقل المستفيض. و لذلك لا بد من الفراغ من حجية الإجماع المنقول بأخبار الآحاد، و هو عند المعظم ليس حجة. بل إن الإجماع هو إمارة عقلائية بحساب الاحتمال، و لذلك لا بد من ملاحظة ما يتدخل في الكشف عن الحكم الواقعي إثباتا و نفيا، ليقدر مدى إمكان حصول الاطمئنان على أساس الإجماع المنقول. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص17 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️آقا جمال، پدر و پسر جمال الدين محمد خوانسارى معروف به «آقا جمال» و «جمال المحققين» فرزند آقا حسين خوانسارى معروف به «محقق خوانسارى»، «ذو الجمالين»[۱] و «استاد الكلّ في الكلّ عند الكلّ»[۲] است. پدر و پسر هر دو از دانشمندان سرشناس شيعه هستند كه جامع معقول و منقول بودند و در گسترش علوم اسلامى زحمات زيادى متحمّل شده و تأليفات ارزنده‌اى به جهان اسلام عرضه كرده‌اند. [۱]. چون هم پدرش و هم پسرش جمال الدين نام داشتند، آقا حسين به ذو الجمالين معروف بوده است. ر. ك:« تاريخ ادبيات در ايران» دكتر ذبيح اللَّه صفا، 5/ 315. [۲].« شرح غرر الحكم» تحقيق محدّث ارموى، جلد يك، ص فط:« اين عبارت از القاب خاصه آقا حسين رحمه اللَّه است كه نظر به جامعيتش بر وى اطلاق كرده‌اند و معنى آن اين است:« استاد همه علماى عصر در همه علوم به عقيده همه معاصرانش». https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاحتياط الشرعي: و هو عبارة عن حكم الشارع بلزوم إتيان ما احتمل وجوبه و ترك ما احتملت حرمته. و يراد به حكم الشارع بلزوم الإتيان بجميع محتملات التكاليف أو اجتنابها، عند الشك بها و العجز عن تحصيل واقعها، مع إمكان الإتيان بها جميعا أو اجتنابها. * كما في مسألة النظر إلى وجه المرأة بدون تلذذ، أو في مسألة ستر الوجه و الكفين للمرأة، فإنه و إن لم يدل دليل واضح عند بعض الفقهاء على حرمة النظر إلى وجه المرأة، و في مسألة ستر وجه المرأة و كفيها، فإنه احتاط في المسألتين، و ذلك رعاية للدين. و قد نوقش ذلك بأن الاحتياط في مثل هذه المسائل مما لا دليل عليه مع كونه من المسائل التي يكثر الابتلاء بها، مما يؤدي إلى الحرج الشديد، مما قد يكون خلاف مقصد الشارع المقدس. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص19 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [نظر شیخ حر عاملی در مورد احادیث مضمره]: الأحاديث المضمرة : قال الشيخ حسن في المنتفى . ونعم ما قال - : يتفق في بعض الأحاديث عدم التصريح باسم الإمام الذي يروي الحديث عنه ، بل يشار إليه ب جمع من الأصحاب أن مثله قطع ، ينافي الصحة ، وليس ذلك ـ على إطلاقه - بصحيح ، لأن القرائن في تلك المواضع تشهد بعود الضمير إلى المعصوم ، بنحو من التوجيه الذي ذكرناه في إطلاق الأسماء ، وحاصله : أن كثيراً من قدماء رواة حديثنا ، ومصنفي كتبه كانوا يروون عن الأئمة ﷺ ، مشافهة ، ويوردون ما يروونه في كتبهم جملة ـ وإن كانت الأحكام التي في الروايات مختلفة ـ فيقول في أول الكتاب : « سألت فلاناً ، ويسمى الإمام الذي يروي عنه ، ثم يكتفي في الباقي بالضمير . فيقول : « وسألته » ، أو نحو هذا الى أن تنتهى الأخبار التي رواها عنه ، ولا ريب أن رعاية البلاغة تقتضي ذلك ، فإن إعادة الاسم الظاهر ، في جميع تلك المواضع تنافيها في الغالب قطعا ، ولما أن نقلت تلك الأخبار إلى كتاب آخر ، صار لها ما صار في إطلاق الأسماء بعينه فلم يبق للضمير مرجع . لكن الممارسة تطلع على أنه لافرق في التعبير بين الظاهر ، والضمير ، انتهى . وذكر في إطلاق الأسماء المشتركة في الأسانيد نحو ذلك ، وهاتان العبارتان ـ كغيرهما . صريحتان في أن هذه الأحاديث منقولة من تلك الأصول ، والكتب المعتمدة من غير تغيير لشيء منها حتى وضع الظاهر من أسماء الأئمة ﷺ موضع الضمير . فما الظن بهم في غير ذلك من تغيير ، أو زيادة ، أو وضع ؟؟؟ وكيف يصدر منهم شيء من ذلك ، ثم يشهدون بصحتها وأنها حجة بينهم وبين ال ويكونون ـ مع ذلك ـ ثقاتاً عدولاً أجلاء ، لا يطعن عليهم في شيء ؟؟؟ وذلك واضح ، والله الموفق . https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رمز موفقیت شهید اول، استاد ذاکری.mp3
2.2M
❇️❇️ 🎙استاد ذاکری ✔️عناوین: 🔷رمز موفقیت شهید اول چه بوده است؟ 🔶سوال از جایگاه شهیدین وپاسخ آية الله وحید خراسانی 🔹نصیحت شهید اول 🔸تعبیرِ علامه از علامه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستحسان بالإجماع: و هو أن يفتي المجتهدون في مسألة على خلاف الأصل في أمثالها، أو أن يسكتوا عن فعل الناس دون إنكار. و مثلوا له بإجازة العلماء المجتهدين عقد الاستصناع، و هو أن يتعاقد شخص مع الصانع على صنع شي‌ء نظير ثمن معيّن و القياس عدم الجواز، لأن المعقود عليه وقت العقد معدوم، و لكن أجيز العمل به لتعارف الناس عليه دون إنكار العلماء. * و ذلك كما في العدول عن مقتضى القياس إلى حكم آخر انعقد عليه الإجماع، كما في عقد الاستصناع، و هو شراء ما سيصنع قبل صنعه، فإن هذا العقد بمقتضى القياس باطل و غير صحيح، و ذلك لأنه عقد على معدوم، و لقد نهى الشارع عن البيع‌ المعدوم، و لكن مع ذلك رأى بعض الفقهاء أنه قد وقع الإجماع على صحة هذا العقد استحسانا. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص24_25 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☆.mp3
226.8K
❇️❇️ ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🟥علامه حلی کیست؟ 💠نظر قاضی بیضاوی در مورد علامه حلی ❇️در سن 30سالگی🤔 🎙استاد ذاکری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️حاج شیخ محمد تقی بافقی ( ره ) ، پس از آزادی از زندان رضاخان پهلوی به شهرری تبعید شد . گویند ؛ بافقی ( ره ) روزی در منزل نشسته بود که رئیس شهربانی شهرری وارد شد و پس از سلام و اجازه جلوس ، نزدیک در اتاق نشست وعرض کرد : آقا ، من از طرف مـقـامـات مـافـوق خود مأموریت دارم که آنچه مورد احتیاج شماست ، فراهم کنم و خواسته های شما را انجام دهم . بافقی ، این عنصر توحید و توکل ، ناراحت شد و گفت : تو چکاره ای که ادعای برآوردن جميع حوائج و نیازهای مرا می کنی ؟ ـ من رئيس شهربانی هستم . ـ الآن من احتياج دارم که در این هوای صاف و آفتابی ، ابری در صفحه آسمان ظاهر شود و برای طراوت زمین باران ببارد ، تومی توانی چنین خواسته ای را انجام دهی ؟ ـ نه ، نمی توانم . ۔ مافوق تو می تواند ؟ نه . - مافوق مافوق چطور ؟ شاه مملکت چطور ؟ - نه اینها هیچ کدام نمی توانند . ۔ پس تو که به عجز خود و همه سران مملکتی اقرار می کنی و به گدائی آنها اعتراف داری ، چگونه می خواهی نیازهای مرا برآوری ؟ من از افرادی عاجز و ناتوان چون تو و سران مملکت چه بخواهم ؟ برخیز و دیگر از این گونه حرفهای شرک آمیز مزن . رئیس شهربانی خجـل زده شده ، برخاست و دانست که با این مجسمه توکل و توحید ، نمی تواند طرف شود . 📚مجاهد شهید حاج شیخ محمد تقی بافقی ص125 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 1️⃣ ✔️میگویند چون علامه مجلسی کتاب حق الیقین را نگاشت، بعد از انتشار آن به سرزمین شام رسید. در آن سرزمین هفتاد هزار از اهل تسنن به تشیع رو آوردند. 📚قصص العلماء. ص205 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستصحاب القهقرائي: و هو ما كان المشكوك فيه المتقدم زمانا على المتيقن. كما لو كان لفظ لغوي ما معلوما اليوم و شكّ في مدلوله في الزمن السابق فيبنى على الثبات، و إنه كان ثابتا في السابق. * لا إشكال فقهيا في حرمة الطيب على المحرم، على نحو ليس فيه خلاف بين المسلمين، و إن المستفاد من النصوص تصريحا و تلويحا كون العبرة في الحرمة بعنوان الطيب. و لكن قد يشكل على ذلك بأن المستفاد من هذه النصوص مجمل و هو مسقط للاستدلال، إذ يحتمل مغايرة معنى الطيب عرفا في زمان صدور الروايات لمعناه عرفا في زماننا. و يرد: بأنه مدفوع بالاستصحاب القهقرائي، إذ بعد العلم بمفهوم الطيب عرفا في زماننا فإننا إذا شككنا في كونه بهذا المعنى في زمان صدور الروايات فنستصحبه إلى ذلك الزمان، و يحكم بأن‌ معنى الطيب في عرف ذلك الزمان هو معناه في عرفنا، و به يرتفع إشكال الاجمال المانع عن صحة الاستدلال. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 2️⃣ هیبتی در لبخند: علاقه علامه نسبت به سید نعمت الله جزائری از مرز علاقه استاد به شاگرد فراتر رفته و به دوستی عمیق تبدیل گشته بود ، بطوریکه علامه هر جا که می رفت او را نیز به همراه خود می برد . « روزی علامه در منزل یکی از مریدانش مهمان بود . سید را نیز همراه خود به مهمانی برد . میزبان که برای آنان مرغ بریانی تهیه کرده بود به جهت احترام به علامه بشقاب مرغ را جلوی او قرار داد ، در هنگام صرف غذا چون دست سید به بشقاب مرغ نمی رسید ، آهسته آن را کمی کشید . چون علامه این حرکت را از سید دید به شوخی به وی گفت : سیدنا ! شما که قائل به حرمت نقل اموات * هستید ! سید که خود دست پرورده استاد بود، رو به علامه کرد و گفت : اما نقل به اماکن مشرفه اشکالی ندارد . »(۱) روح برادری و بذله گوئی و احترام متقابل استاد و شاگرد منحصر بـه نظـام حـوزه های علمی دینی است و این روح آنان را در ادامه راه ثابت قدم می دارد . اما اینگونه رفتارها هیچگاه از حد تعادل تجاوز نمیکند و در حوزه ها شاگرد هر چند به مقامات بلنـد عـلمی برسد باز خود را در مقابل استاد ، شاگرد به حساب می آورد . « سید می گوید : با اینکه علامه مرا از میان شاگردانش برگزیده بود و شب و روز با او معاشرت داشتم و به خاطر کمک کردن به او شبها در اتاق او می خوابیدم و او برای رفع خستگی با من شوخی میکرد اما با تمام این احوال هر وقت می خواستم نزد او بروم از شدت هیبت و عظمت او چنان دلم به تپش می افتاد که ، چند لحظه پشت در می ایستادم تا به حالت عادی برگردم . »(۲) * انتقال اموات از جایی به جایی دیگر بین فقهاء مورد اختلاف است برخی آنرا حرام و برخی آنرا جایز می دانند . 📚(۱): نابغه فقه وحدیث ص289 📚(۲): نابغه فقه وحدیث ص95 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
14001216.mp3
2.38M
❇️❇️ 🎙 |توصیه های اخلاقی وعملیِ استاد آخر درس فقه دوشنبه 1400/12/16 •••٠❁٠•••☘️☘️🌺☘️☘️•••٠❁٠••• https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2406542904(1).mp3
7.46M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج30 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستصحاب الموضوعي: و يراد به استصحاب موضوع من مواضيع حكم ما، كاستصحاب حياة زيد، و كرّيّة الماء لترتيب الحكم. * و بمثال أوضح نقول إذا شك في بقاء طهارة الماء فإنه يستصحب بقاء الطهارة، و هذه الطهارة موضوع للحكم بجواز شربه فيترتب جواز الشرب على الاستصحاب الموضوعي، لأنه ينقّح موضوع هذا الأثر الشرعي. ** يوم الشك في أنه من شعبان أو رمضان يبنى على أنه من شعبان فلا يجب صومه و أن صام ينويه ندبا أو قضاء أو غيرهما. و على الجملة لا ينبغي التأمل في صحة الصوم في يوم الشك و أنه مشروع في حد نفسه، للنصوص المتواترة، و الممنوع هو صومه بعنوان رمضان، فلا تقاومها الروايات المانعة من صومه، فإن كانت قابلة للتأويل، فهو إلا فلتطرح، أو تحمل على التقية. بل يمكن أن يقال إن الصحة هي مقتضى الاستصحاب الموضوعي أيضا أعني أصالة بقاء شعبان، و عدم دخول رمضان، فالحكم مطابق للقاعدة، حتى و أن لم ترد رواية أصلا. كيف و الروايات الصريحة في الجواز كافية و وافية .... 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️نقشه کلی : 1️⃣_روایة الحدیث(علم اصول الحدیث) 2️⃣_درایة الحدیث ❇️بخش اول نیز به دو دسته تقسیم میشود: 1️⃣_علم رجال 2️⃣علم مصطلح الحدیث 📚علم الحدیث، کاظم مدیر شانه چی، ص20 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
elzamate-talabegi-3-pajoohesh-ostadmarvi-1401.09.23.mp3
1.53M
❇️❇️ ✔️الزامات وبایسته های طلبگی پایان درس خارج فقه روز چهار شنبه 1401/9/23 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رموز موفقیت - استاد علیدوست.pdf
122.8K
❇️❇️ 💯رموز موفقیت ایت الله علیدوست 🔹 چند نکته طلایی 🔹 8 رمز برای رسیدن به موفقیت ✍️فرمایشات آیة الله علیدوست به مناسبت شروع سال تحصیلی 1401-1402 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
import_1_2443500753(1)(1).mp3
5.51M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج31 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 3️⃣ مقدسی خوشرو مقدس بود اما مقدسی که خوشرویی را نیز از عبادات می شمرد با اینکه ذکر خدا در لحظه لحظه زندگی از زبان و یادش محو نمی شد اما کسی نبود که در محافل و مجالس در خود فرو رود ، بلکه با رویی و کلامی آمیخته به طنز غنچه لبخند را بر لبان یکایک مردم می نشاند . وی در شوخ طبعی و حاضر جـوابـی سـرآمد روزگار خود بود و در لطیفه هایش حکمت و پیام نهفته بود . طنزگوئی او حتی دامان علما را نیز می گرفت . علامه که علاقه شدیدی به کشیدن قلیان داشت ، همیشه در کنار کتابهای انباشته بر روی هم و کاغذها و قلمها و میز کوچکی که بر روی آن می نگاشت ، قلیانش آماده بود . « علاقه اش چنان بود که گاهی هنگام تدریس و موعظه نیز دستور می داد قلیان بیاورند . »(۱) روزی یکی از معاصـريـن عـلامـه رساله ای در حرمت تـنـبـاكو نگاشت و آنرا در پارچه ای زیبا پیچید و نزد علامه فرستاد . علامه پس از مطالعه ، کتاب را نزد او فرستاد و پارچه را نگه داشت و در جواب او چنین نوشت : « من از این رساله فایده ای ندیدم مگر همان پارچه ، تا آن را کیسه تنباکو کنم . چه نیکو کیسه ای است . »(۲) 📚(۱): زندگینامه علامه مجلسی ج1،ص190 📚(۲): کارنامه علامه مجلسی، ص181 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 32.mp3
7.34M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج32 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 33.mp3
7.15M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج33 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️أصالة الاشتغال: و هو أصل يحكم به العقل و مفاده: أن كل تكليف يحتمل وجوده و لم يثبت إذن الشارع في ترك التحفظ تجاهه فهو منجّز و تشتغل به ذمة المكلف. * في تحديد الزمان الذي يصح فيه الصوم اعتبر النهار زمانا له، و مبدؤه طلوع الفجر الثاني و وقت الإفطار، و هو سقوط القرص، أو ذهاب الحمرة من الشرق. و يجب الإمساك من باب المقدمة العلمية في جزء من الليل في كل من الطرفين ليحصل العلم‌ بإمساك تمام النهار. و إنما وجب الإمساك من باب المقدمة لحكومة العقل بلزوم إحراز الامتثال بعد تنجز التكليف و وصوله فإن الاشتغال اليقيني يستدعي الفراغ اليقيني، فلا يكفي باحتمال الامتثال، بل لا بد من الجزم به المتوقف على دخول جزء من غير الواجب و ضمه إلى الواجب ليحصل بذلك الجزم بتحقيق المأمور به، و لأجل ذلك يحكم بوجوب ضم مقدار من خارج الحد في غسل الوجه و اليدين في الوضوء مثلا. و عليه يبتني وجوب الاجتناب عن أطراف العلم الإجمالي في الشبهات التحريمية، و وجوب الاتيان بها في الشبهات الوجوبية، و عليه فهذه الكبرى- أي حكم العقل- بوجوب المقدمة العلمية من باب الاحتياط، و تحصيلا للجزم بالامتثال مما لا غبار عليها. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص52_53 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2