eitaa logo
نشریه خط
1.3هزار دنبال‌کننده
697 عکس
183 ویدیو
12 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
🌵 خوب شد کشف حجاب شد 😂 🔰رهبر معظم انقلاب ✅ مرحوم آشیخ هاشم قزوینی مدرّس درجه‌ی یک بود در مشهد و ما سالها درس ایشان می‌رفتیم. ایشان می‌گفت که وقتی کشف حجاب شد، خب همه ناراحت بودند. دیدیم یکی از آقایان خیلی خوشحال است. گفتیم شما چطور [این قدر خوشحالی]؟ گفت خیلی کار خوبی شد، بگذار مردم بفهمند من چهل سال با چه کسی زندگی کرده‌ام!😁 ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌧 بار باران 🔸 بار باران از منظر شهودی به زندگی گوهرشاد بیگم عروس تیموری پرداخته است. گوهرشاد بیگم و شاهرخ پس از مرگ تیمور به سوی سرزمین هرات حرکت می کنند تا جا پای تیمور نور جهانگشای بگذارند و بخشی از سرزمین او را به نام تیمور پادشاهی کنند. 🔸 از سوی دیگر گوهرشاد و شاهرخ در راه رسیدن به طوس با مادر بیمار گوهرشاد روبرو می‌شوند. آنها می‌شنوند که در طوس سلطانی به نام رضا(ع) شفای عرب و عجم، ترک و تاتار را با بهای شکستن دل می‌دهد. گوهرشاد عهد می‌بندد... 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 7⃣ 👑 همسر شاه را می‌شناسید؟ 💡 تأملی در الگوی زنان ایرانی(۱) 🔸 او در دربار بود، ولی درباری نبود. عاشق علم و هنر بود. ثروتمند بود ولی سفره‌اش برای فقرا و محرومان باز بود. داشتن زندگی پر زرق و برق را شرافت نمی‌دانست. اموالش را صرف ساخت مسجد و مدرسه و مسائل عام المنفعه می‌کرد. در کنج خانه محبوس نبود ولی مومنانه و عفیفانه در فعالیت‌های اجتماعی شرکت می‌کرد. سعی‌اش بر تربیت صحیح فرزندانش بود. ابراهیم سلطان و میرزا بایسنقر، فرزندان عالم و هنرمند اویند. الغ‌بیک -که تربیت‌یافته او بود- درسمرقند، مدرسه علمی و رصدخانه بنا کرد. 🔹 گوهرشاد خاتون را می‌گویم. فرزند امیرغیاث الدین ترخان. ملکه خراسان. مغز تدبیر و چاره‌جویی سیاسی و مشاور مطمئن همسرش، شاهرخ تیموری. شاهرخ با تشویق‌های گوهرشاد ویرانی‌های پدرش را آباد کرد و به دانشمندان و ادیبان وهنرمندان قدر و منزلت داد. 💠 او الگوی زن ایرانی‌ست. نه جنس‌های بنجل خارجی که به اسم ترقی و پیشرفت و عدالت جنسیتی و آزادی و حقوق زن و هزار عنوان به ظاهر خوشگل دیگر می‌خواهند به زن اصیل و با شرف ایرانی قالب کنند. 🔹 زن ایرانی، اهل جلوه‌گری نیست. گوشه‌گیر هم نیست. گرچه زنان در طول تاریخ، به واسطه فرهنگ‌های غلط و معیوب، فراز و نشیب‌هایی را طی کرده‌اند، ولی این وجه ثابت زنان این سرزمین است: زندگی عفیفانه و خروش و حرکت با انگیزه‌های انسانی و الهی. 🔸 وقتی ناصرالدین شاه، میرزاحسن آشتیانی را بخاطر مخالفت با قرارداد توتون و تنباکو تبعید کرد، این زنان بودند که دسته دسته در شهر به حرکت درآمدند. مغازه‌ها را بستند و درمیدان ارگ فریاد زدند:«ای خدا! می‌خواهند دین ما را ببرند، علمای ما را بیرون کنند، تا فردا عقدمان را فرنگیان ببندند، اموات ما را فرنگیان کفن و دفن کنند، بر جنازه‌های ما فرنگیان نماز بگزارند». و این قدر به اعتراض ادامه دادند تا قرداد توتون و تنباکو لغو شد. 🔹گوهرشادها و بی‌بی مریم‌ها و فرنگیس‌ها و حدیدچی‌ها در این‌ کشور بسیاراند. همان‌ها که آرام‌اند و متین و کانون خانواده را گرم می‌کنند و در هنگامه نبرد شیر میدان‌اند و دشمن خدا را زمین می‌زنند. ✍️ مرتضی حیدری 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🚫 بدتر از ناصرالدین‌شاه 🔰رهبر معظم انقلاب 💢 هیچ‌‌‌کس نمی‌‌‌تواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدّین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصر الدّین شاه در قضیه‌‌‌ی تنباکو وقتی‌‌‌که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعه‌‌‌ی مسجد گوهرشاد را پیش‌‌‌آورد! ۱۳۷۰/۱۲/۰۴ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 8️⃣ 🌆 درد غرب‌زدگی 💢 زمینه‌های کشف حجاب 🔰در دوران پهلوی مسائل مختلفی زمینه را برای کشف حجاب آماده می‌ساخت که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. 1️⃣ زمینه‌های خارجی شرايط جهان در قرن بيستم به گونه‌ای بود که اروپايی‌ها، برای دستيابی به توسعه بیشتر، در پی گسترش فرهنگ خود و استعمار و تسلط بر نقاط بهره‌مند جهان بودند. آنها از هرگونه تغييری برای رسيدن به اهداف سياسی و اقتصادی خود در ایران استقبال می‌كردند. حضور بیشتر زنان در جامعه با تغییر در نوع لباس و پوشاک و گسترش فرهنگ مصرف‌گرايی، بازار خوبی را برای آنها ایجاد می‌کرد. با بروز علائم تغییر در ايران، توليدكنندگان اجناس زینتی و لوكس خارجی نیز، تبليغات وسيعی را براي به دست گرفتن اين بازار آغاز كردند. 2️⃣ زمینه های داخلی 🔺 تأثیر پذیری رضاشاه از سیاست‌های آتاتورک 🔺 تجددطلبی و قشر روشنفکر: سیر کشف حجاب در ایران قبل از آنکه به عنوان اقدام رضا شاه در سال ۱۳۱۴ مطرح گردد، ریشه در تجددگرایی و تجددطلبی روشنفکران دارد. در ابتدا روشنفکران ایرانی به سبک زندگی اروپایی تمایل و علاقه نشان دادند. انگیزه الگو‌برداری ایرانی‌ها و نگاه آنها به غرب، ناشی از عقب‌ماندگی‌های نظامی، صنعتی و اقتصادی بود اما در اصل، نتیجه‌ی رویکرد تجددطلبانی بود که غربگرایی را به غرب‌زدگی مبدل ساختند. از دوران قاجار، عباس میرزا نایب السلطنه، در این رابطه نقش اساسی داشت. دو محصل ایرانی را برای ادامه تحصیل و متخصص شدن به انگلستان فرستاد. یکی از این دو «محمدکاظم» بود و دیگری «میرزاحاجی‌بابا افشار». در سال ۱۳۲٠ق، یک هیئت پنج نفری از جوانان ایرانی به مدت نزدیک به چهار سال برای تحصیل در رشته های مختلف به انگلستان اعزام شدند. از میان آنها دو نفر به مناصب بالای دولتی رسیدند. یکی «میرزا جعفر مهندس» که بعدها به سفارت ایران در عثمانی رفت و مشیرالدوله لقب یافت. سپس رئیس شورای دولت گردید. دیگری «میرزا محمدصالح شیرازی» که در انگلستان به مجمع فراماسونرها (فراموش‌خانه) راه یافت. بسیاری از این محصلان پس از بازگشت، ضمن اینکه از نظر علمی تخصص مورد نظر را کسب کردند، شیفته آنها شده و تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی قرارگرفته و پرچم‌دار ترویج آن شدند. میرزا صالح در خاطرات خود به این خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب اشاره کرده و می‌نویسد: «... مدتی بعد از ورود به انگلستان ریش را تراشیده و لباس انگریزی در بر کرده... همچنین به لباس ایران بودن را نیز از عقل دور دانستم و صلاح وقت این است که ملبس به لباس انگریز شوم.» 🔺 مسافرت خارجی تجار و اشراف‌زادگان 🔺 انتشار روزنامه های متأثر از غرب: مجلات و روزنامه‌ها، مشوق زنان در پذیرش طرح کشف حجاب بودند. آنان با طرح مباحثی پیرامون بدبختی زنان و عوامل عقب‌ماندگی آنان، غالباً حجاب را به عنوان عامل اصلی عقب‌ماندگی معرفی می‌کردند. 🔺 توسعۀ مدارس خارجی در کشور: رضا شاه برای آنکه بتواند طرح اروپایی خود را به اجرا برساند، پس از آنکه نسبت به حذف تدریجی روحانیت از صحنه های حقوقی- سیاسی و اجتماعی اقدام کرد، در صدد گسترش و ایجاد مدارس آموزشی خصوصاً مدارس آموزشی دختران به سبک و سیاق غربی برآمد تا از طریق این مراکز بتواند در پیشبرد طرح حجاب زدائی اقدام نماید. 🔷 با تمهیدات کلیه دستگاهها و سازمانها، در روز ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اقدام عملی و رسمی رضا شاه به همراه خانواده‌اش، کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. به طوری که با اعلام رسمی رفع حجاب عملاً ممانعت از حجاب نیز رسمیت قانونی یافت و متخلفین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. دولت برای پیشبرد این برنامه از دو طریق تشویق و تنبیه وارد عمل شد. از جمله برگزاری جشن و سرور میان کارمندان دولت، تهیه‌ی البسه جدید برای زنان در مناطق محروم، حملات شدید و بی‌رحمانه علیه حجاب و ترسیمی زشت و منفور از چهره‌ آن. 💢 در شهرهای مذهبی و سنتی که نه تنها تمایلی جهت کشف حجاب وجود نداشت، بلکه با آن مقابله می‌شد، چهره تنبیهی اقدامات رضاخان شدت بیشتری داشت که حادثه مسجد گوهرشاد، نماد بارز آن است. ✍️ ایمان رهنما 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📽 🔺 اگر دوست دارید درباره واقعه گوهرشاد مستندی تماشا کنید، از طریق لینک زیرمی‌توانید مستند «قیام غریب» را تماشا کنید. https://ammaryar.ir/m/aydrx 📌 با زدن گزینه بیشتر می‌توانید سایر آثار موجود در این زمینه را نیز مشاهده نمایید. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔱 بی هیچ گناهی مسمومش کردند 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹 مرحوم آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود -اصلاً کسی تصور نمی‌کرد که مأمور دولتی به خانه‌ی آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانه‌ی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیه‌ی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 9️⃣ ⚔️ چشم در چشم 💢مهندسی معکوس بحران سازی دشمن 🔸هر کشوری مخصوصا کشور ما با پدیده های متعدد اجتماعی مواجه است. پدیدۀ بی حجابی، فساد، تورم، کاهش رشد تولید، تبعیض، فقر، ناامنی، تروریسم، مسکن، اشتغال و هزاران مورد دیگر. اما مدیریت این پدیده ها باید به دست حاکمیت باشد و نگذارد دشمن آنها را مدیریت کند. 🔹تمام تلاش دستگاه استکبار این است که یک پدیده را تبدیل به مسالۀ اول، آن مساله را تبدیل به مشکل، آن مشکل را تبدیل به معضل و آن معضل را تبدیل به بحران کند! در واقع دشمن سعی می کند که مدیریت پدیده های ناهنجار کشور را به دست گیرد و با بحران سازی مداوم اجازۀ مدیریت حساب شده و گام به گام آن پدیده ها را ندهد. 🔻حال باید چه کرد؟! در چنین مواقعی باید مهندسی معکوس کرد. یعنی باید بحران را تبدیل به معضل، معضل را تبدیل به مشکل و مشکل را تبدیل به مساله و مساله را تبدیل به پدیده کرد. و آنوقت پدیده ای مثل حجاب را مبتنی بر اولویت بندی و مساله سازی واقعی به سامان رساند. 🔸 کاری که دشمن، با پدیدۀ بی حجابی کرده این است و متاسفانه برخی بزرگواران عنایت ندارند و به حکمرانی و تدبیر دستگاه عاقله نظام کمک نمی کنند و اجازه نمیدهند که مهندسی معکوس در باب پدیده حجاب شکل گیرد و آنوقت با اولویت بندی و مساله سازی خودمان پیش آییم لایحه حجاب در راستای تدبیر نظام حکمرانی ماست اما متاسفانه برخی خودیها، متوجه این قصه نیستند و مدام با حرکات و گفتارشان، بحران سازی دشمن را زنده نگه می دارند! 💢 قطعا انتقاداتی به این لایحه مثل هر لایحه دیگری وجود دارد اما بالاتر از آن حواسمان باشد به تعبیر رهبری حرف حقی که پازل دشمن را تکمیل میکند، نزنیم. اجازه دهید مهندسی معکوس بحران سازی دشمن شکل گیرد! ✍️ محمدعلی رنجبر 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🕸 حکایت کشف حجاب 🖊 کتاب حکایت کشف حجاب به ابعاد گوناگون موضوع کشف حجاب می‌پردازد. 1️⃣ فصل اول با عنوان «کشف حجاب: دیدگاه، انگیزه، نتایج» سیر توطئۀ کشف حجاب را در زنجیرۀ هجوم فرهنگی غرب نشان می‌دهد. 2️⃣ فصل دوم، «اسناد خشونت رضاخانی و مقاومت مردمی»، دربردارندۀ اسنادی از کتاب خشونت و فرهنگ (اسناد محرمانۀ کشف حجاب) است که سازمان اسناد و مدارک ملی ایران منتشر کرده است. 3️⃣ فصل سوم با عنوان «وقایع مهم حرم حضرت معصومه و مسجد گوهرشاد مشهد» به چگونگی این دو واقعه و نقش علمای بزرگ در این حوادث و مبارزه‌ای که با این دستور رضاشاه انجام دادند، اختصاص دارد. 4️⃣ فصل چهارم، «حکایات و خاطرات»، بازگوکنندۀ مشاهده‌های حاضران این رویداد تاریخی از زبان جمعی از علما و عده‌ای از اهالی تهران است. 5️⃣ عنوان فصل پنجم «زن و حجاب از دیدگاه اسلام و غرب» است. نویسندگان در این فصل با ارائۀ بخش‌هایی از بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تفاوت دیدگاه اسلام وغرب را بیان می‌کنند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 0⃣1⃣ 🗽 تمدن عریان ♨️ «پشت پرده‌ی سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول» 🔹استعمار و سیاست تغییر لباس: 🔻جوامع مختلف بسته به اينكه نسبت به هستی چه بينشی داشته و چه معنايی برای زندگی قائل باشند و چه ارزشهایی را بر جهان حاكم بدانند، سبك و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه، پوشيدن لباس و... خواهند داشت. به عنوان مثال هر منطقه‌ای در هلند، لباس سنتی خاص خود را دارد و از روی همین تفاوت می‌توان تشخیص داد که این فرد پروتستان است یا کاتولیک. 🔻ورود و رواج نمادهای فرهنگی غربی در هر كشوری به معنای پيروی استفاده‌كنندگان اين‌گونه مدها و نمادها از فرهنگ بیگانه است. از نظر جنبه‌ی اقتصادی نیز اين افراد همواره كالاهای توليد شده ديگران را می‌خرند، مصرف می‌كنند يا می‌فروشند. بنابراین استعمار نوین با تغییر لباس با یک تیر دو نشان زده است؛ هم فرهنگ خود را غالب می‌سازد و هم اقتصاد خود را توسعه می‌بخشد . 🔻ترکیه یکی از کشورهایی بود که سیاست تغییر لباس با هدف مقابله با فرهنگ دینی و ملی در آن اجرا شد. آتاتورک بر سر داشتنِ کلاه «فینه» را که مردم ترکیه از آن استفاده می‌کردند و نمادی از هویت اسلامی آنها بود، به ارتجاع نسبت داد و تلاش کرد آن را از اعتبار ساقط کند. در ادامه نیز همین تغییر البسه به کشف حجاب و دین زدایی از قوانین ترکیه انجامید. 🔸کلاه پهلوی نماد ضد فرهنگ: 🔺 لباس مردان و زنان در دوره قاجار برآمده از فرهنگ کهن ایرانی و نمادی از دلبستگی ایرانیان به آموزه‌های اسلام بود. اما رضاخان میرپنج به تقلید از همتای ترکیه‌ای خود و با ترغیب انگلیس، تغییر لباس ملی ایرانیان از حالت سنتی به مدرن را کلید زد. بعد از مسافرت رضا شاه به ترکیه، کلاه لبه‎دار تبدیل به کلاه شاپو گردید و در همین زمان حضور زنان بی‎‌حجاب در محافل و مجالس به اتفاق همسرانشان خصوصاً برای کارکنان دولت جنبه اجبار به خود گرفت. 🔺 رضاخان در ابتدا چنین تصور می‎کرد که برای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب، باید زمینه‎‌های لازم را در کانون خانواده فراهم ساخت. بدین منظور، در راستای ایجاد زمینه برای رسمیت ‎یافتن و اعلام کشف حجاب، قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه را به تصویب رساند. بنابراین اجرای این مقررات و لزوم رعایت آن برای تعلیم و آموزش فرهنگ غرب و فرنگی‎‌مآب نمودن افراد جامعه بود. برای روشن شدن مطلب بهتر است نقل قولی از رضا شاه را بیان کنیم. صدرالاشراف در خاطرات خود در مورد مسافرت رضا شاه به ترکیه و تعویض کلاه می ‎نویسد: بعد از مسافرت به ترکیه رضا شاه اظهار داشت:«ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم و باید در قدم اول کلاه ها تبدیل به شاپو بشود و هنگام افتتاح مجلس شورا همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجلس کلاه را به عادت غربی‎‌ها باید بردارند». 🔺در قدم بعدی رضا شاه و عوامل فراماسونری حکومت پهلوی از جمله محمدعلی فروغی، کلاه پهلوی را به کلاه فرنگی که شباهت زیادی به کلاه سربازان انگلیسی داشت تبدیل کردند. پس از تبدیل کلاه پهلوی به کلاه فرنگی بود که شاه به وزراء و وکلاء اعلام کرد که شروع به رفع حجاب زنها نمایند و چون برای عامه مردم یک دفعه مشکل بود اقدام [به بی ‎حجابی] کنند، بدین ترتیب برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه، عملاً با رفع حجاب همراه شد و مقدمات اعلام کشف حجاب را بیش از پیش فراهم آورد. 💠 امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می‌نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم(مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ...) کافران تقلید نکنند و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند. ✍️ محمدعلی احمدخان‌بیگی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌴 همه‌چیز دربارۀ نهال، دختر طرخان 🌺 این رمان کتابی با موضوع حمله به مسجد گوهرشاد در جریان اعتراضات مردم مشهد به کشف حجاب توسط رضاخان است. این کتاب را نشر راه یار چاپ کرده است. 🎙راوی کتاب، نهال‌سادات، نوۀ حاجی طرخان است که در آن زمان نوجوان بوده است. در واقع کتاب، حدیث نفس نهال از رویدادهای مختلف زندگی خود است. نهال که مادرش را هنگام تولد و پدرش را در کودکی از دست داده و همراه با خواهر بزرگ‌ترش نزد پدربزرگش زندگی می‌کند، مشاهدات خود را در روزهای منتهی به کشتار مردم در مسجد گوهرشاد و نیز سال‌های بعدتر در جوانی و میان‌سالی روایت می‌کند. این روایات به‌گونه‌ای پراکنده و بدون ترتیب زمانی است و مخاطب با کنارهم‌گذاشتن قطعه‌های پازل، با پیشرفت کتاب کم‌کم کلیت داستان زندگی نهال را درمی‌یابد. به‌واسطۀ روایت بخشی از تاریخ، شخصیت‌های حقیقی چون محمدولی خان اسدی (دوست زمان بچگی حاجی طرخان)، فتح‌الله پاکروان، شیخ بهلول و... نیز در کتاب حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند. 💯فضای عجیب رمان، ناشی از شیوۀ روایت آن است که توسط نهال سادات، انجام می‌گیرد و همین شیوۀ روایت است که خواندن کتاب را سخت می‌کند و شاید مناسب هر مخاطبی نباشد. نهال سادات که به نظر می‌رسد در دوران میان‌سالی قرار دارد، با یادآوری گذشتۀ خود، بخش‌هایی از آن را به‌صورت پراکنده در ذهنش مرور و برای مخاطب کتاب روایت می‌کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠 انسان استثنائی 💢 نقش شیخ محمدتقی بهلول 🔻روحانی وارسته و پارسا مرحوم حجةالاسلام آقای شیخ محمد تقی بهلول (رحمةاللَّه‌علیه) بنده‌ی صالح و مجاهد و پرهیزگار كه عمر طولانی و پرماجرای خود را یكسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یكی از شگفتیهای روزگار ما بود. 🔺هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان و حق‌طلبان شد و آماج كینه‌ی حكومت سركوبگر پهلوی گشت. بیست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمل كرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانید. ♦️ سالها پس از آن در ایران بی‌هیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت. در سالهای دفاع مقدس همه جا دلهای جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ی خود نشاط و شادابی بخشید، نود سال از یك قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید. 💠 زهد و وارستگی او، تحرك و تلاش بی‌وقفه‌ی پیكر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ی بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه‌ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود. ۱۳۸۴/۰۵/۱۰ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈