eitaa logo
نشریه خط
1.1هزار دنبال‌کننده
629 عکس
179 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 «احمق‌ها باز هم اشتباه کردند»، ما قوی‌تر شدیم. 📺 مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک و دیپلماسی دانشگاه فلوریدای جنوبی در بی بی سی: 🔸در چند ماه اخیر، وضع ایران هم از لحاظ داخلی و هم از لحاظ خارجی بهتر شده است. 🔹مهم این است که یک کشور می‌تواند از اتفاقات پیرامون خود، به نفع خودش استفاده کند یا نه؟ 🔺ایران توانسته این استفاده را ببرد. 🔰 پیوستن به کانال 👇👇 💠کانال نشریه علمی_فرهنگی خط 💠
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ "کی، چی، چرا ؟" ✳️ 🎧 قسمت صفر | فصل اول 1️⃣ ما کی هستیم ؟ 2️⃣ چی میخوایم بگیم ؟ 3️⃣ چرا میخوایم بگیم ؟ ♨️ آنچه خواهید شنید: 📍توی این قسمت با خود ما و زاویه نگاه ما به طلبگی آشنا میشید. 📍دلیل اصلی که باعث شد این پادکست رو راه بندازیم رو بهتون میگیم. 📍همچنین در مورد موضوعاتی که میخوایم توی این فصل بهش بپردازیم، حرف میزنیم. ارتباط با پادکست حجره : @HojrePodcast 〰️〰️〰️〰️〰️ 📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت 🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
⚠️ قابل توجه عزیزانی که برای همکاری ثبت‌نام کرده‌اند: 💢 ان شاءالله بررسی‌ها تا آخر هفته انجام شده و خدمت عزیزان اطلاع می‌دهیم. 🌷 از صبوری شما متشکریم. 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط 💠 @KHAT_NASHRIYE
سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: 🔺۱۲۳ اینفلوئنسر ۲.۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ درآمد داشتند/ برای این افراد ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده؛ ۲۳ نفر از اینفلوئنسر‌ها این مالیات را پذیرفته‌اند / ۵۵۱ کاربر بیش از نیم میلیون دنبال کننده دارند که مشمول مالیات می‌شوند / این افراد در پلتفرم‌های خارجی مانند اینستاگرام فعالیت دارند. 🎙 مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی: ▫️مجموع تراکنش‌های واریزی برای ۱۲۳ اینفلوئنسر در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده است، برای این افراد حدود ۱۷ میلیارد تومان مالیات تشخیص داده شده که ۲۳ نفر از اینفلوئنسر‌ها این مالیات را پذیرفتند. 🔹براساس یکی از احکام بودجه‌ای، سازمان مالیاتی مکلف شد از یکسری از افراد به عنوان اینفلوئنسر با دنبال کننده بالای ۵۰۰ هزار، مالیات دریافت کند. 🔹برخی از این افراد در فضای مجازی شناسه هویتی تعریف شده‌ای نداشتند با اسامی مستعار و متفاوت از شناسه هویتی و مشخصات سجلی خودشان در رسانه‌های کاربر محور فعالیت داشتند. طبیعتا برای شناسایی هویت این افراد و میزان درآمد آنها، لازم به شناسایی هویت اصلی این افراد بود. ▫️تعداد قابل توجهی از این افراد تا به امروز شناسایی شده‌اند و برای ۱۲۳ اینفلوئنسر که درآمد قابل توجهی داشتند، درآمد تشخیصی صادر شده‌است./ایلنا 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط 💠 @KHAT_NASHRIYE
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ایران در آستانه ابرقدرت شدن است 💢 شبکه فاکس‌نیوز در برنامه‌ای به قدرت روز‌افزون جمهوری اسلامی ایران اذعان و اعلام کرد: ایران در آستانه ابرقدرت شدن است. 🔺در برنامه‌ای که اخیرا از شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز پخش شده، ابتدا «مارک لوین» مجری این شبکه تلویزیونی ضمن اذعان به قدرت افزایی جمهوری اسلامی ایران خطاب به «ریچارد کِمپ، عضو سابق نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان» مهمان برنامه می‌گوید: «ما در مورد چین و روسیه زیاد صحبت کرده‌ایم اما امروز می‌خواهیم در مورد ایران صحبت کنیم. هیچ توجهی به این مسئله نمی‌شود که ایران در آستانه ابرقدرت شدن است. اکنون فناوری هسته‌ای نیز دارد و در حال کار برای کنار هم قرار دادن آن است‌. این یک کشور بنیادگرا است که بارها و بارها درباره نابودی آمریکا صحبت کرده است.» 🔸 وی در ادامه با طرح این ادعا که دولت اوباما با ایران توافقی ضعیف درباره پرونده هسته‌ای به امضا رساند که به موجب آن ایران حق دارد به دنبال سلاح هسته‌ای باشد، افزود: «این همه مسئله نیست، مسئله اصلی زمان آن است، دقیقا چه بر سر ایران آمده و چرا آمریکا باید نگران باشد؟!» 🔹 ریچارد کِمپ مهمان برنامه این شبکه آمریکایی نیز در پاسخ به سؤال مجری با ‌اشاره به انفعال و ناتوانی دولت بایدن در برابر جمهوری اسلامی به طرح ادعایی درباره توافق احتمالی میان آمریکا و ایران پرداخت و گفت: «رئیس‌جمهور بایدن در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای بدتر از آن چیزی است که رئیس‌جمهور اوباما با ایران منعقد کرده است. موضوعی که در ادامه‌ی رسوایی‌های سیاست خارجی دولت بایدن است، با خروج ایالات متحده از افغانستان شروع شد و با تهاجم روسیه به اوکراین ادامه یافت که به اعتقاد من عمدتاً به دلیل ضعف آمریکا بود». 🔹 عضو سابق نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان ادامه داد: «حتی واگذاری نقش میانجیگری در خاورمیانه (غرب آسیا) به چین نیز ناشی از ناتوانی سیاست خارجی رئیس‌جمهور بایدن است و اکنون با پیش بردن این توافق، تسلیم شدن کامل در برابر ایران را به آن اضافه می‌کند./کیهان 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط 💠 @KHAT_NASHRIYE
📷 تصویر روی جلد مجله اکونومیست درباره افول قدرت دلار آمریکا در جهان 🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط 💠 @KHAT_NASHRIYE
💠 یک عیدیِ حسابی به بچه‌ها بدهید! 🔹مرحوم آیت‌الله حائری‌شیرازی در یکی از توصیه‌های خود درباره عید غدیر خم، سفارش بر عیدی دادن به بچه ها نموده و گفته است: ◻️ پدرها جوری نسبت به عید غدیر ارادت به خرج بدهند که بچه‌ها از یک ماه، دو ماه قبل چشم‌ انتظار عید غدیر باشند! حتی اگر لازم شد، قرض کنید و یک عیدی حسابی -به اندازه‌ای که به علی ارادت دارید- به بچه‌ها بدهید. نگویید: «باز من باید یک چیزی خرج کنم!» نه! مقروض می‌شوی، خب بشو! تو که برای چیزهای دیگر قرض کرده ای، یک بار هم برای حضرت علی مقروض شو. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🖼 تصویرسازی بسیار زیبا 🔺 ▫️امیرالمومنین علیه‌السلام: 🔸(در روز غدیر) هرکس به برادرش، ابتداءً و بدون درخواست او یاری برساند و از رویِ اشتیاق، به او نیکی کند، اجر کسی را دارد که روز غدیر روزه بگیرد و شب آن را به عبادت احیا کند. 🔹... وَ مَنْ أَسْعَفَ [ اَضعَفَ ] أَخَاهُ مُبْتَدِئاً وَ بَرَّهُ رَاغِباً فَلَهُ كَأَجْرِ مَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ وَ قَامَ لَيْلَتَهُ 📚 اقبال الاعمال،ج۱، ص۴۶۳. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
ا﷽ 🗂 پرونده ویژه دُرّ مستور🗂 💠از متن تا فرامتن مسئله گوهرشاد💠 🔹۲۱تیرماه سالروز واقعه گوهرشاد🔹 🔸روز عفاف و حجاب🔸 🔖 بازخوانی روند تاریخی واقعه گوهرشاد 🔖 اشتبــاه راهبردی در مقوله حجــاب 🔖 پشت‌پرده سیاست تغییر لباس 🔖 بازخـوانی نقـش شخصیـت‌ها 🔖 زنان غربی خوشبخـت‌ترند؟ 🔖 زمینه های کشف حجـاب 🔖 آیا بدحجاب‌تر شده‌ایم؟ 🔖 قوانین پوشش در دنیا 🔖 معرفی کتاب، مستند 🔖 و... 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🌸 گوهرشاد باید زنده بماند 🌸 🔶 این خیلی مایه‌ی تأسف است که حادثه‌ی مسجد گوهرشاد با این عظمت و با این اهمیت هیچ انعکاسی در تاریخ ما، در ادبیات ما، در کتابهای رمان ما نداشته باشد. ۱۳۹۶/۱/۸ 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 1⃣ 🚷 قدم زدن در دل تاریکی ⚔️ روند تاریخی ماجرای گوهرشاد 🚨 دی ماه سال ۱۳۱۴ قانون کشف حجاب در ایران به تصویب رسید، اما تاریخچه این مسئله و اعتراضات پیرامون آن به سالها قبل بازمیگردد. در این نوشته سعی داریم تاریخچه‌ای کوتاه از وقایع مرتبط با کشف حجاب را از نظر بگذرانیم. 🚨 نوروز سال ۱۳۰۷ ش. هنگامی‌که تاج‌الملوک، همسر رضاخان به همراه دخترانش و تعدادی از زنان دربار ظاهراً به بهانه گذراندن لحظات تحویل سال در حرم حضرت معصومه(س)، اما درواقع برای عادی کردن ظاهر غیراسلامی و ترویج کشف حجاب به قم رفت و بدون حجاب مناسب در حرم مطهر حاضر شد، آیت‌الله شیخ محمدتقی بافقی به آن‌ها پیام فرستاد که باید این مکان مقدس را ترک یا حجاب را رعایت کنند. اما همسر رضاخان به این اعتراض بی‌اعتنایی کرد. مرحوم بافقی به همراه جمعی از مردم در صحن اجتماع و صدا به اعتراض علنی بلند کرد. همسر رضاخان که چنین دید، به خانه فرماندار قم رفت و با تلفن، شاه را در جریان ماوقع قرار داد. رضاخان با یک واحد موتوریزه نظامی خود را به قم رساند، وارد حرم مطهر شد و شیخ را زیر مشت و لگد گرفت؛ آن‌گونه که یکی از دنده‌های آن فقیه مجاهد شکست. 🚨نخستین شایعات پیرامون قانون کشف حجاب نیز پس از آن پخش شد که ملکه افغانستان «ثریا طرزی» بدون حجاب به همراه شاه افغانستان در سال ۱۳٠۸ به ایران آمد. 🚨 این رویه ادامه داشت، تا اینکه در سال ۱۳٠۹ نخستین بار بعضی از بانوان نزدیک به دربار در مجالس مهمانی به لباس زنان اروپایی در آمدند و عده کمی هم جرأت کرده، بدون حجاب در خیابان‌ها ظاهر شدند. 🚨 رضاشاه پس از سفر به ترکیه در خرداد ماه ۱۳۱۳ تحت تاثیر اقدامات آتاتورک قرار گرفت و به سمت قانونی کردن کشف حجاب پیش‌رفت. 🔺 کم‌کم اقدامات تبلیغاتی به منظور آماده ساختن افکار عمومی برای کشف حجاب انجام گرفت. جشن‌ها و مجالس سخنرانی متعددی در این زمینه در تهران و دیگر شهر‌ها برپا شد. 🚨 کانون بانوان به ریاست شمس پهلوی در اردیبهشت ۱۳۱۴ تحت نظارت وزارت معارف تأسیس شد. این کانون موظف بود مجالس مختلف سخنرانی برگزار کرده و از اشخاص معروف دعوت کند تا برای حضار سخنرانی کنند. در نشریات نیز مقالاتی در انتقاد از حجاب به چاپ رسید. 🚨 در آغاز سال ۱۳۱۴ یکی از گام‌های اصلی رضاشاه برای کشف حجاب از شیراز آغاز شد. در جشنی که با حضور علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف در مدرسه شاهپور شیراز برگزار شد. "عده‎ای از دختران جوان بر روی سن ظاهر گشته، به ناگاه برقع از روی بر گرفتند و با چهره‎ای باز و گیسوانی نمایان، پایکوبی را آغاز کردند." 🔺 متدینین شیراز چنین ننگی را برنتابیدند، فردای آن روز در مسجد وکیل شیراز اجتماعی با محوریت روحانی مبارز آیت‌الله سید حسام‎الدین فال‌اسیری برگزار شد و خواستار هوشیاری مردم در برابر توطئه‌ها شد. دعوت مردم به حضور در صحنه منجر به دستگیری و حبس سریع وی شد. 🔺 روحانیون حوزه علمیه مشهد تجمعی اعتراضی در منزل آیت‌الله شیخ یونس اردبیلی برگزار کردند و از آیت‌الله حاج آقا حسین قمی، خواستند تا جهت گفتگوی مستقیم با رضا شاه به تهران عزیمت کنند که با واکنش تند شاه مواجه شد. 🚨 واکنش تند رضاشاه موجب تجمع روحانیان معترض در مسجد گوهرشاد شد. این تجمع با حدود یکصد نفر کشته و زخمی توسط قزاق‌ها، وارد مرحله جدیدی شد. مردم به مقاومت ادامه داده و نظامیان عقب‌نشینی کردند. مردم از اطراف به مسجد گوهرشاد آمده و برای متحصنین غذا آوردند، زنان با علم کردن چادری در وسط مسجد، به نهضت پیوستند. 🚨 رضاشاه شخصا دستور قتل عام مسجدنشینان را صادر کرد. ۲۱ تیرماه با استقرار نظامیان در نقاط حساس و در مرکز تجمع مردم، مسلسل‌ها بر نقاط مشرف بر تجمع مردم نصب شد. نیمه شب مسلسل‌ها با هدف تصرف مسجد به کار افتاد. عده کشته‌شدگان بین ۲ تا ۵ هزار نفر و دستگیرشدگان ۱۵٠٠ نفر برآورد شده است. نقل موجود حکایت از حمل جنازه‌ها و زخمی‌ها با ۵۶ کامیون و دفن آن‌ها دارد. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
👑 حکمت کشف حجاب 💢نقش شخصیت‌های فرهنگی در کشف حجاب 🔰رهبر معظم انقلاب 🔸 ببینید شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه، مثلاً علی اصغر حکمت در قضیه‌ی کشف حجاب نقش ایفا کردند، نقش استعماری ایفا کردند، یعنی آن پشت جبهه‌ی حقیقی رضا شاه اینها بودند. 🔹 رضا شاه تفنگ دستش بوده و اینها کسانی بوده‌اند که فکر می‌ساختند و به رضا شاه جهت‌گیری می‌دادند که او تفنگ را کجا به کار ببرد. 🔸 به نظر من این شخصیتهای فرهنگی خیلی مؤثرند، چهره‌های اینها شناخته بشود. رضاخان فقط یک سفر خارجی رفت و آن هم به ترکیه بود در زمان آتاترک. آنجا زنهای بی‌حجاب را‌ آوردند به او نشان دادند. ایده‌ی بی‌حجابی را به او تزریق کردند و بعد این دُور و بری‌هایش گفتند راه تمدن و اینها همین کاری است که آتاترک کرده و از آن وقت او به فکر فرو رفت و مقدماتش را شروع کرد. بعد ۱۳۱۴ دیگر اجباری شد اما قبلاً چیزهای دیگری بود. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 2⃣ 💠 متّقی اهل عذاب ♨️ کشف حجاب، حرام سیاسی 🔶 در بحث ولایت الله و ولایت طاغوت داریم که عبادت ذیل ولایت طاغوت عصیان است و تکمیل کننده‌ی دستگاه شیطان و برعکس آن، یعنی شخصی که ذیل ولایت «الله» کار می‌کند و سعی در اجرای برنامه‌های الهی دارد و در آن‌جا نقش ایفا می‌کند، حال اگر معصیتی هم مرتکب شود امید به سعادتش می‌رود؛ زیرا برآیند حرکتش مثبت و رو به تعالی است. 🔺بسیاری از گناهان در ذیل این عنوان قرار می‌گیرند و تحت ولایت الله بودن اولی و حاکم است به آن معصیت. ولی برخی از معاصی دیگر در این کبری قرار نمی‌گیرند و تحت کبرای دیگری واقع می‌شوند که در ادامه عرض می‌کنیم. 🌸 حدیث شریف قدسی می‌فرماید: قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى: «لَأُعَذِّبَنَّ كُلَّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَعْمَالِهَا بَرَّةً تَقِيَّةً وَ لَأَعْفُوَنَّ عَنْ كُلِّ رَعِيَّةٍ فِي اَلْإِسْلاَمِ دَانَتْ بِوَلاَيَةِ كُلِّ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اَللَّهِ وَ إِنْ كَانَتِ اَلرَّعِيَّةُ فِي أَنْفُسِهَا ظَالِمَةً مُسِيئَةً». «اطاعت آن قدرتی که از سوی خدا و نماینده‌ی خدا نباشد، این در حد شرک است یا خود شرک است؛ برای خاطر این‌که ولو مردمی که این‌کار را انجام می‌دهند و مبتلای به این نابسامانی بزرگ اجتماعی هستند، در کارهای شخصی خودشان آدم‌های مرتب و منظمی باشند، «برة تقیه» باپروا، پرهیزگار، اما این بلای بزرگ موجب می‌شود که خدای متعال نظر لطف و رحمت را از این امت برگیرد، آنان را عذاب کند».(طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/صفحه‌ی227) 🔸 همان‌طور که خدای سبحان می‌فرماید، اطاعت قدرتی که از سوی خدا نباشد -یعنی اطاعت طاغوت- این در حد شرک است. کشف حجاب به همین دلیل حرام سیاسی است؛ زیرا دیگر یک گناه و عصیان معمولی نیست، یک گناهی است که برای شکست جبهه‌ی ایمانی و جبهه‌ی حق شکل گرفته است. دستگاه شیطان و طاغوت و مستکبرین عالم برای شکست دستگاه الهی آن را طراحی کرده‌اند و در طرح آن‌ها برای مقابله با مؤمنین نقشی راه‌بردی و تعیین‌کننده دارد و از حالت اولی خود خارج شده است و نباید آن را با دیگر معاصی مقایسه کرد. 🔹 فرد کشف حجاب‌کننده(از قصد) مرتکب یک گناه معمولی نشده است؛ او مشمول روایتی است که بالاتر ذکر کردیم و مطیع اوامر طاغوت و شیطان است و با این حرکت دارد با جبهه‌ی حق و خدای متعال اعلان مخالفت می‌کند. به عبارتی دیگر او عاصی نیست، طاغی است که مقابل برنامه‌ی الهی طغیان کرده و مخالفت دارد. 🔸 به همین دلیل است که باید بین بی‌حجاب و بدحجاب تفاوت قائل شد. شخص بدحجاب با همان پوشش، دارد با این طراحی دشمن و جبهه‌ی باطل مخالفت می‌کند. همان حجاب ولو ضعیف به این معناست که در طراحی دشمن ایفای نقش نمی‌کند و پیرو اوامر الهی است. برعکس شخص مکشفه و بی‌حجاب که مرتکب معصیتی شده است که در دعوای کنونی بین ولایت الله و ولایت طاغوت، به گناهی مهم و تعیین‌کننده تبدیل شده است و نماد مبارزه علیه اسلام و انقلاب شده است. 🔹 اما مسأله این‌جاست که آیا هر فرد مکشفه و بی‌حجاب دشمن اسلام و الله و انقلاب است و باید با شمشیر با او مواجه شد؟ همان‌طور که آقا فرمودند بخش کثیری از این افراد بی‌حجاب از نقشه‌ی دشمن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که چه برنامه و نقشه‌ای علیه اسلام و خودشان شکل گرفته و ناخواسته مشغول تکمیل آن طراحی هستند که اگر بدانند دیگر اسیر آن برنامه‌ها نخواهند شد و به مقابله با آن‌ها خواهند پرداخت. 🔸حال که متوجه این امر شدیم، باید بدانیم که وظیفه‌ی تبیین و گفت‌وگو با این افراد وظیفه‌ی نخبگان است. اساسا جهادتبیین این‌جاست که معنا پیدا می‌کند و به عنوان یک راه‌برد همیشگی و اصلی تعریف می‌شود؛ تبیینی که منجر به رشد فهم و ادراک جامعه شود و به آن‌ها افق‌بخشی کند و عمق به ‌آن‌ها ببخشد؛ وقتی چنین شد دیگر مردم مقهور حربه‌های دستگاه شیطان نمی‌شوند و خودشان پیش‌برنده‌ی برنامه‌های اسلام می‌شوند کمااین‌که در تاریخ ثابت کرده‌اند پیرو مکتب اسلام هستند و خودشان را در طراحی الهی فهم می‌کنند و برای خودشان نقش قائل هستند. ✍️ سیدمحسن حسینی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 💢قیام گوهرشاد 🔻احمد پازوکی(سینا واحد) در کتاب قیام گوهرشاد با رویکرد تاریخ شفاهی به سراغ این واقعه رفته و با افراد حاضر در این قیام مصاحبه کرده است. او با پرسش‌ها و تحلیل‌های دقیق کوشیده ابعاد و زوایای آن واقعه را برای خوانندگان روشن کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ببینید| نقشه حجاب ممنوع 🧠 فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی 🔺روایت رهبر انقلاب از قضایای گوهرشاد ❇️ زنهای مسلمان ما با وجود سختگیریها در طول زمان مقابل این فشار سرکوبگر مقاومت کردند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 3⃣ ♦️ اشتباه راهبردی راجع به حجاب 🔹 فرایض اجتماعی مثل امر به معروف و نهی از منکر و زکات و از جمله حجاب دائر مدار مصالح و مفاسدِ اجتماعیِ واقعیِ دنیوی است. اما اشتباه راهبردی بسیاری این است که تصور می کنند، انجام این فرایض صرفا برای گرفتن ثواب اخروی در بهشت و یا دوری از عقاب اخروی جهنم است لذا با صراحت اعلام می کنند که ما ثواب و عقاب اخروی را نمی خواهیم و یا اینکه رفتن به بهشت و دوری از جهنم، با زور نمی شود و حکومتها مسئول بهشت و جهنم مردم نیستند. حال آنکه فرایض اجتماعی دین، اثرات اجتماعی این دنیایی دارد و اساسا برای تنظیم حیات بشری تشریع شده اند. و فاصله گرفتن از آنها اثرات سوء دنیوی و اجتماعی برای ما دارد. 🔸 حجاب و عفاف مقوله‌ای ملی و بلکه فراملی است، یعنی فواید و مضار حجاب و بی حجابی برای همۀ ملت است اما یکی از اشکلات راهبردی ما تنزل مقوله های ملی به دعواهای فشل آمیز جناحی است. مقولات ملی مثل حجاب را نباید به دعواهای فروملی تقلیل داد چون آنوقت همه ما بازنده خواهیم بود و بزرگترین برنده دشمن ماست! 🔹 باید عنایت داشت خط قرمز اصلی نظام را نباید پوشش کامل زنان دانست و کمتر از آنرا به معنای شکست راهبردی انقلاب قلمداد کرد. خیر هرگز اهداف راهبردی و خطوط قرمز اصلی نظام و انقلاب مشخص است و رهبری عزیز و امت هم مثل کوه برای حفظ آنها ایستاده اند لذا دشمن در شرایطی که مساله اولویت دار کشور مسائل اقتصادی است سعی می کند با به حاشیه راندن این مساله و اولویت دادن به مساله ای به نام حجاب اجباری که خود آنرا طراحی و تحمیل کرده، ما را اسیر حاشیه ها کند و از مسیر اصلی دور کند. 🔸 غفلت از موارد مذکور باعث شده است که بسیاری از مردم به درستی متوجه فلسفه تشریع حجاب نباشند و تجربه فراروی خود در جوامع غربی در مقوله بی حجابی و فروپاشی نظام خانواده و پایین آمدن کمیت و کیفیت جمعیت در این جوامع را مشاهده نکنند. پدیده ای که به بحرانی بزرگ در این جوامع تبدیل شده است و عقل تجربی و عملی حکم می کند که از تجربه این جوامع استفاده کنیم تا به عاقبت آنها گرفتار نشویم البته چون روشنفکران ما از همان ابتدا در معرفی عوامل پیشرفت جوامع غربی، به بیراهه رفتند و علل پیشرفت جوامع غربی را بی حجابی عنوان کردند، باید در وهله اول مردم ما متوجه این اشتباه راهبردی باشند تا با تعمقی بهتر و کاملتر هم عوامل واقعی و نه توهمی پیشرفت از قبیل ریسک پذیری و کار و تلاش و همت مضاعف را متوجه شوند و هم از اثرات سوء بی‌حجابی بر حذر باشند. ✍️ محمدعلی رنجبر 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 📘 چهل‌ویکم 🔺نویسنده در این رمان، دو خط داستانی را در یکدیگر ادغام می‌کند که یکی، زندگی جوانی به نام ادریس است که در دوران رضاشاه مأمور نظمیه است و دیگری، کاتبی است که بعد از آشنایی با ادریس، می‌خواهد زندگی او را بنویسد. 👒 داستان به ماجرای فرمان کشف حجاب و یکسان‌سازی پوشش توسط رضاشاه می‌پردازد و واکنش‌های به این دستور را به‌خصوص در مشهد پی می‌گیرد و به‌طور ویژه، به درگیری‌های نیروهای نظامی با مردم در مسجد گوهرشاد توجه می‌کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 4️⃣ 🎞 «در گوهرشاد چه گذشت» 🔖تلاقی یک مکان و یک تاریخ، یعنی مسجد گوهرشاد و بیست و یکم تیرماه که در تقویم ایران اسلامی حاصل آن «روز عفاف و حجاب» است. از جمله قیام‌های خونین مردم مسلمان ایران که به رهبری مراجع تقلید در قرن معاصر بود. قیام مردم در مسجد گوهرشاد بر ضد دیکتاتوری رضاخان، و کشف حجاب اجباری است. جرقه این طرح به یک‌سال قبل و بازگشت رضاخان از سفر ترکیه و مشاهدات وی درمورد بی‌بندوباری و بی‌حجابی زنان ترکیه برمی‌گردد. 🔖 در پاسخ به این اقدامات، علما و روحانیون مشهد در طی جلساتی پنهانی تصمیم گرفتند که حاج آقا حسین قمی، به تهران بروند. قبل از حرکت، از ایشان درباره عملکرد و این‌که در ملاقات با شاه چه خواهد کرد، سوال شد. وی در پاسخ گفتند: «اول اصرار و التماس می‌کنم که از برنامه‌های ضددینی و اسلامی خود دست بردارد و اگر موافقت نکرد، خفه‌اش می‌کنم.» وی در تصمیم خود قاطع بود؛ به طوری که قبل از عزیمت به تهران گفتند: «اگر جلوگیری از این عمل خلاف مذهب، منجر به کشته شدن ده هزار نفر و خودم هم بشود، بازهم ارزش دارد.» 🔖پس از ورود شیخ محمد تقی بهلول از فردوس به مشهد و اطلاع از هجرت و زندانی شدن آقای قمی، وی در اعتراض به شرایط پیش آمده سخنرانی کوتاهی کرد و به واسطه این سخنرانی، دستگیر شد و پس از آزادی در سخنرانی دیگری پیشنهاد تحصن در مسجد گوهرشاد را مطرح کردند و گفتند: «کار از کار گذشته و ما نباید نرمی نشان دهیم، باید پایمردی کرده و مقاومت کنیم یا آقای قمی را از زندان آزاد کرده و احکام اسلامی را جاری کنیم، یا همه کشته شویم». همزمان با بازداشت آقای قمی، در مشهد نیز به دستور حکومت‌، برخی روحانیون همچون طبسی و نیشابوری هم دستگیر شدند. و بعد از قتل عام گوهرشاد، رضاخان سید حسین قمی را به عراق تبعید کرد. ایشان به مدت یازده سال در عتبات بودند و سرانجام درسال۱۳۲۵ در شهر نجف ارتحال نمودند. 🔖 اسلام و مسلمانان در طول تاریخ با امتحانات سختی از سوی دشمنان مواجه شدند‌. کشف حجاب اجباری رضاخانی در یک‌صده اخیر و اتفاقاتی که اکنون در زمینه حجاب در جامعه رخ داده است حاصل جنگ نرم و روانی دشمن، البته با سُکان داری تعدادی خواص و سلبریتی است. تیرماه سال ۱۳۱۴ با ریخته شدن خون مردم مسلمان و مظلوم مسجد گوهرشاد نقطه پایانی برای کشف حجاب و زیر سوال بردن حکومت نامشروع پهلوی بود. اکنون اما مردم ایران که سال‌هاست با جان و مال خود در مقابل ظلم و زور ایستادگی و همواره ثابت کردند که مدرنیته مورد نظر غرب و ترقی غربی با اعتقادات و دیانت آنها سازگاری ندارد. بی شک فتنه بی حجابی و دست پلید دشمن را از کشور کوتاه کرده و دوباره سنگر حجاب را به دست می‌گیرند. نصرٌ مِن الله وَ فتحٌ قَریبْ ✍️سیده ناهید موسوی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♨️ خودم خفه‌اش میکنم 💠 نقش محوری حاج آقا حسین قمی 🔰رهبر معظم انقلاب 🔸 ببینید اصلاً قضیه‌ی مسجد گوهرشاد برای چه به وجود آمد؟‌ این را فراموش نکنیم. نکته‌ی محوری، مرحوم حاج آقا حسین قمی است.مرحوم حاج آقا حسین قمی سر مسئله‌ی کشف حجاب گفت من می‌روم با رضا شاه صحبت می‌کنم و مجبورش می‌کنم که گوش کند. با همین نیت از مشهد بلند شد رفت تهران. که البته وقتی رسید تهران، ایشان را از طرف دولتی‌ها هدایت کردند به شاه عبدالعظیم و آنجا در یک جایی نگه داشتند و شاه هم ملاقات نداد. 🔹 البته ایشان گفته بود می‌روم و به او می‌گویم؛ اگر گوش کرد که هیچی، اگر گوش نکرد همانجا خودم خفه‌اش می‌کنم، می‌کشمش مثلاً. با این نیت رفته بود و نشد که ملاقات کند و بعد هم از همانجا ایشان را تبعید کردند به عراق. 🔸 وقتی که ایشان در تهران بود، علمای مشهد در مسجد گوهرشاد جمع شدند برای اینکه بگویند که اولاً آقای حاج آقا حسین برگردند به مشهد؛ ثانیاً حرفهایی که ایشان خواسته‌اند، باید تحقق پیدا کند. 🔹 اصلاً اجتماع علما در کشیک‌خانه‌ی مسجد گوهرشاد که بعد منجر به اجتماع مردم شد، برای این بود. 🔸یعنی عنصرِ مرحوم حاج آقا حسین قمی فراموش نشود؛ یک ملّای واقعاً مجاهدِ فی‌سبیل‌اللهِ نترسِ آماده‌ای که حاضر بود برود در دهان شیر دیگر، یعنی هیچ اِبایی نداشت. از اینجا هم که بلند شد رفت، تنها رفت؛ با خودش مثلاً حَشم و خَدم و اینها نبرد، فقط دوتا از پسرهایش ظاهراً‌ رفتند. این نکته‌ی قابل توجهی است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 5️⃣ ⚠️ آیا بدحجاب‌تر شده ایم؟ 🔸خانم بدحجاب در مترو وقتی دخترخانم شل حجاب تری را دید زیر لب گفت:« واقعا که اینا شورش را درآوردند» احتمالا شما هم ازین صحنه ها دیده باشید تحلیل این صحنه چگونه است؟ چند وقت پیش دارآباد بودم با دیدن خانمهای کوهنورد یک سوال ذهنم را درگیر کرده بود. ♦️ این ها چرا حجاب دارند؟ مگر اینجا گشت ارشاد هست؟ ♦️یک سوال دیگر؛ به نظر شما اگر حجاب آزاد شود مردم کشف حجاب می کنند؟ متن زیر، نخ ارتباطی این سه سوال است و البته یک پرسش کلیدی تر؛ آیا بدحجاب تر شدیم؟ آیا دختران ما نسبت به زنان سال ۵۹ بی‌تقواترند؟ 🔺 به نظر می رسد بدحجابی در جامعه ما بد روایت شده است این روایت نادرست باعث شده واکنش ها به بدحجابی عجیب و غریب باشد. یکی فکر می‌کند بدحجابی در ایران سیاسی است وتلاش می‌کند آنرا به براندازی نزدیک کند و دیگری فکر می‌کند بدحجابی در ایران ناشی از کاهش دین‌ورزی‌ست و تلاش می‌کند اصلا اهمیت حجاب را منکر شود. اما واقعا ریشه بدحجابی در جامعه ما چیست؟ ماجرا را از منظری متفاوت ببینید. 📊 گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس نشان می‌دهد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد جامعه حجاب شرعی دارند. اما بقیه که حجاب شرعی ندارند اعتقادشان به حجاب چیست؟ نتایج ۳ پژوهش رسمی سازمان تبلیغات و ارزشها و گرایش ایرانیان وزارت ارشاد و کتاب «وضعیت سنجی پوشش و آرایش ایرانیان» نشان می‌دهد ۹۰ درصد جامعه به حجاب شرعی اعتقاد و آن را ضروری می‌دانند اما در مصداق حجاب تابع عرف‌اند. 💌 این آمار یعنی جامعه نسبت به ضرورت حجاب و جنبه دینی و شرعی آن کاملا معتقد عمل می‌کند اما در مصداق دچار غفلت است. یعنی بین قرائت شرعی حجاب و قرائت عرفی آن از سر غفلت تفاوت قائل شده است. 🧨 دو خطای کلیدی ممکن است باعث شود تحلیل نادرستی از جامعه زنان‌مان داشته باشیم یک اشتباه در مقایسه‌ی نقطه‌ایست و دوم تحلیل ظاهرگرایانه. 🔬 تحلیل نقطه‌ای یعنی مقایسه زنان امروز با زنان در سال ۵۷ بدون اینکه شرایط جامعه تحلیل شود. اساسا تقوای جامعه را باید در حرکت تحلیل کرد برای اینکه تقوا را تحلیل کنیم باید شرایط و هجمه دشمن و قدرت شیطان را هم در نظر گرفت. تقوا در مسیر حرکت و اجتماعی شدن شکل می‌گیرد نه سر سجاده و در خلوت و انزوا. با این سخن باید سوال کرد خانم بد حجاب در جامعه امروز با این حجم از هجمه‌های شیطانی چه میزان جلوتر از زنان سال ۵۷ است؟ 🧮 ازطرف دیگر تحلیل تک بعدی و ظاهرگرایانه و متوقف بر پوشش باعث می‌شود شناخت درستی از زن ایرانی بیان نشود. زن امروز را باید با حضورش در فعالیتهای خیرخواهانه و از خودگذشتی و کمک به کشور و مردم تحلیل کرد. خانم امروز ایرانی را باید جامع دید تا درک درستی از دینداری پیدا کنیم و ظاهرگرایانه با تقلیل پوشش، حکم به کاهش دینداری ندهیم. 📈 نکته مهمتر از همه رشد حجاب است. رشد حجاب هم کمی است و هم کیفی. این رشد یعنی حجاب پرقدرت؛ حجاب پرقدرت، حجابی است که از سر جهل و میراث خانواده و غیره نیست و ابعاد انقلابی پیدا کرده است و نشانه یک اعتقاد راستین به مبارزه و جهادست چنین حجابی را در کدام برهه از تاریخ سراغ داریم؟ ✍️ محسن مهدیان 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 👤شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد 🔸مسجد گوهرشاد هفت روز تعطیل شد تا آثار خون و جنایت را از در و دیوار آن پاک کنند. فردای روز واقعه، در مشهد حکومت‌نظامی‌ اعلام شد و بسیاری از علما دستگیر و بعد از محاکمه، راهی زندان یا تبعید شدند... 🔹ایوب خرسندی در کتاب شخصیت‌شناسی قیام گوهرشاد کوشیده است این رویداد تلخ تاریخ ایران را با معرفی همۀ نقش‌آفرینان آن، برای مخاطب امروز روایت کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 6⃣ 🔍 صبر فرهنگی 📌 سه راهکار برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب 🔸 فرهنگ یک دستورالعمل نانوشته است که در طول زمان در جامعه به وجود آمده و نهادینه می‌شود. 🔻و از آن‌جایی که نقطه اثرش همه اقشار مردم است که هر کدام نیز به‌شیوه خاص خود از موضوعات تأثیر می‌پذیرند، در نتیجه برای ایجاد هر تغییری در فرهنگ جامعه، باید صبور بود و خسته نشد. 💢 ضمن آن‌که توجه به رویکردهای دین‌گریز و حیا ستیز رسانه‌های جهانی و نیز هجمه عظیم و مستقیم تهاجم فرهنگی در چند ده سال اخیر می‌تواند درک موقعیت دشواری را که در آن قرار داریم، راحتتر کند. سیاه‌نمایی حجاب و محجبه‌ها در کنار ترویج سبک زندگی غربی، یکی از مهمترین فعالیت‌های رسانه‌ای غرب برای زیر سوال بردن و ریشه‌کن کردن فرهنگ حجاب و عفاف در دنیا بوده و هست که تاکنون از طرف جوامع اسلامی بی‌پاسخ مانده و تاثیرات مخربش را بر فرهنگ این کشورها بر جای گذاشته است. 🔹 حال برای نهادینه‌سازی موضوع دشوار حجاب و عفاف در جامعه‌ای تحت فشارهای چندجانبه، چگونه باید عمل کرد تا فرهنگ حجاب و عفاف جایگزین فرهنگ برهنگی شود؟ 🔺ضمن آنکه باید توجه داشت ما بسیاری از ابزارها و امکانات طرف مقابل را به لحاظ فنی در اختیار نداریم و از بعضی ابزارها و امکانات نیز بدلیل تضاد با هدف مقدسی که داریم چشم‌پوشی می‌کنیم. بنابراین از این جهات نیز در مضیقه‌ایم. 🔸 و اما راهکارهای عملی: بهترین راهکار، قوی‌ترین و پایدارترین راهکار است و آن چیزی نیست جز ورود به میدان با ابزار منطق و استدلال. به بیان دیگر استفاده از راهکار اقناعی می‌تواند اصلی‌ترین، اثربخش‌ترین و ماندگارترین راه‌حل باشد. در این روش، به سوالات و شبهات موجود در ذهن مخاطب با توجه به سن و سال و شرایط زیست او پاسخ‌های منطقی داده می‌شود و از هر گونه احساسات‌گرایی و یا ارجاع صرف به قوانین و قواعد پرهیز می‌شود چون قرار است یک کار ریشه‌ای و قوی صورت بگیرد و مخاطب ضرورت و اهمیت موضوع را عمیقا بفهمد تا بتواند با اشراف به دلایل وجودی آن، به تصمیم‌ نهایی برای انتخاب سبک زندگی خود برسد. 🔺مخاطبی که با دلایل منطقی راهش را انتخاب کند در حفظ و تداومش نیز ثابت‌قدم‌تر از دیگران خواهد بود و به‌راحتی نمی‌توان او را از مسیری که برگزیده، خارج یا منحرف کرد. 🔺این راهکار، یک راهکار کمکی نیز در کنار خود لازم دارد تا بتواند سریع‌تر و بهتر عمل کند و آن هم این‌ است که اهمیت انتخاب‌های عقلانی و منطقی را برای افراد جا بیندازیم. یعنی درک کنند که باید در همه انتخاب‌های تاثیرگذار خود اول از همه به سراغ استدلال و منطق بروند و احساسی انتخاب نکنند. وقتی مردم متوجه شوند که چرا انتخاب عقلانی سودمندتر از انتخاب احساسی است، راحتتر در پای صحبت‌های استدلالی می‌نشینند چون می‌دانند به انتخاب‌های بهتر و موفق‌تری در زندگی‌شان منتهی می‌شود. 🔺 این دو راهکار، یک راهکار مکمل هم در کنار خود دارند و آن نشان دادن هنرمندانه نتایج زیبا یا زشت هر انتخاب است که دست اصحاب رسانه را می‌بوسد. در این راهکار، علاوه بر نشان دادن جنبه‌های عقلانی و منطقی موضوع، می‌توان روی گرایشات مخاطب نیز کار کرد و با کمک ابزار هنر، جذابیت عفاف و حجاب و اثراتش بر زندگی فردی و جمعی را به نمایش گذاشت. ♦️ برای شروع هر کدام از راهکارهای اصلی، کمکی و مکمل، بهتر است همه رده‌های سنی را به صورت پروژه مجزا ولی مرتبط با بقیه در نظر گرفت و متناسب با شرایط فکری و زیستی‌ هر کدام، برایشان محتواسازی کرد تا همه افراد به تناسب وضعیت خود امکان رشد داشته باشند و ان‌شاءالله بعد از چندسال فعالیت فکری مستمر، نتایج مثبتش در سطح جامعه مشاهده شود. ✍️ سیده مریم طیار هشجین 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈