eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
612 عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑 دست‌اندرکاران اختلاف 🛑 🔸صادق طباطبایی از دانشجویان مسلمان مقیم اروپا که هر از گاه بـه نجف می‌آمد گفته است: یکی از شاگردان امام در مجلسی حرف‌های تندی علیه امام موسی صدر و سید محمد باقر صدر زد و گفت که اینها مروج آقای خویی هستند نه امام. وقتی حرف‌ها را به امام گفتم خیلی متأثر و ناراحت شد. جلسه ما تعطیل شد. 🔹دو سه روز بعد در جلسه درس تذکر دادند: بنده می‌خواستم امروز مباحثه بکنم لکن دیروز دو نفر از آقایان آمدند و مطالبی گفتند که موجب تأسف شد و لازم شد که من یک تذکراتی به آقایان عرض بکنم. حتی بعضی‌شان گفتند -در پرده گفتند– که اگر جلوگیری نشود ممکن است که یک اختلاف شدید و یک زد و خورد راه بیفتد در بعضی موارد و من نمیدانم که این اختلافات سر چیست؟ سر دنیا هست؟ شما که دنیا نداشته‌اید؛ ما و شما که دنیا نداریم که سر دنیا این اختلافات را داشته باشید. همه زندگی‌های ما را که روی هم بریزند به مرتبه زندگی اشخاص مرفه نیست. برای یک امر خیلی مبتذل و خیلی پیش پا افتاده آیا لازم است که آقایان قیام بکنند و با هم جبهه بندی کنند؟ و خوف این برود که سه دسته از آقایان در بعضی موارد بریزند به جان هم. 💠 شما احتمال نمی‌دهید که یک دستی در کار باشد برای اینکه این حوزه‌ها را مفتضح کند؟ از این مفتضح‌تر؟ شما احتمال نمی‌دهید که دشمن دنبال این مطلب باشد و دست داشته باشد در این مسائل به طوری که شما ملتفت نشوید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠 این اختلافها ناشی از عدم رشد است 💠 🔹 در ایران حکومت از هر وسیله‌ای برای اختلاف میان مخالفان استفاده می‌کند تا آنها را به مسائلی غیر از مبارزه مشغول نماید. 🔸مدتی است بر سر کتاب شهید جاوید اختلاف‌های شدیدی درگرفته است. کتاب درباره اهداف امام حسین(علیه السلام) از قیام عاشوراست و گروهی به شدت منتقد و گروهی دیگر طرفدار و بعدها از اسناد ساواک مشخص شد که ساواک با نفوذی هایش به این اختلافات دامن می‌زند. 🔹آقا در نامه‌ای در ۵ فرودین ۱۳۵۰ش به یکی از روحانیون نوشته است: «آنچه اخیراً مورد تأسف این جانب است اختلافاتی است که نمی‌دانم با چه دستی در حوزه علمیه قم و بین اهل منبر بلکه محراب حادث شده است.» 🔸در این نامه به اختلاف علمای مسیحی در زمان فروپاشی بیزانس شرقی در ۱۴۹۲ میلادی اشاره می‌کند: همان نحو اختلافی که بین علمای مسیحی در وقتی که ممالک آنها را می‌گرفتند حاصل شده است... این اختلافها ناشی از عدم رشد جامعه است... کوشش کنید شاید موفق شوید آقایان را از این خواب گران بیدار کنید؛ قبل از اینکه همه چیز آنها به باد رفته باشد؛ اگر نرفته باشد. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
❇️ از متن جامعه جدا نشوید 🔸 مگر اتحاد کار آسانی است؟ هم از درون ما یک «أعدی عدوّ» است که ما را به اختلاف می‌خواند هم دشمنانی از بیرون صف کشیده‌اند تا ما را ارباً ارباً کنند. 🔹ذات اقدس الهی خطر اختلاف را به عنوان یک عذاب بازگو کرده که در مسیحی‌ها، در یهودی‌ها القاء کرده تا آنها را تعذیب کند: «و ألقينا بينهم العداوة والبغضاء إلى يوْمِ القِيامَةِ» و «فَأَغْرَينَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إلى يوم القيامة» می‌گوید ما آنها را به تازیانه‌ی اختلاف تنبیه کردیم اگر خدای ناکرده اختلافی در بین گروهی، مخصوصا عالمان دین ظهور کند، نشانه‌ی تعذیب الهی است و تنها راه رهایی، التجای به درگاه خدا است. 💠 یکی از بیانات نورانی حضرت امیر سلام الله علیه که در نهج البلاغه آمده، این است که فرمود: هیچ امتی چه در گذشته و چه در آینده از اختلاف خیری ندیده و به جایی نمی‌رسد: «إِنَّ الله سُبْحَانَهُ لَمْ يعْطِ أَحَدًا بِفُرْقَهٍ خَيرًا مِمَّنْ مَضَى وَلا مِمَّنْ بَقِى.» هرگز امت از ناحیه‌ی اختلاف به جایی نمی‌رسد. 💠 همو فرمود که از جماعت کبری و از سواد اعظم یعنی از متن جامعه جدا نشوید. بعد هم فرمود: اگر رهبری مثل من هم در میان شما باشد، مادامی که شما فضای فکری بیگانگان را نشناسید و جامعه را گرفتار اختلاف کنید، به بدترین خطر مبتلا می‌شوید. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠 تیتر مجله بریتانیایی اکونومیست : 🔹 نظم بین المللی لیبرال به آرامی در حال فروپاشی است. 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🕯 نشریه ایوان منور 💠 وحدت؛ مسئله‌ای راهبردی که مورد غفلت ماست. درحالی که «به حجم فرمایش‌های امام نگاه کنید. من گمان نمی‌کنم که در هیچ موضوعی به قدر موضوع اختلافات ایشان مطلب فرموده باشند.» 🔸 ایوان منور به دنبال طرحی برای وحدت است. 📔 نسخه چاپی با ۱٠٪ تخفیف: ۴٠۵٠٠ت 📱نسخه الکترونیکی با ۱٠٪تخفیف: ۲۲۵٠٠ت 🛍 لینک خرید نشریه 👈 «ایوان منور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔍 درجستجوی طرحی برای وحدت 🔸 نشریه «خط» به دنبال ارائه یک طرح جامع در بحث وحدت است؛ چیزی که بتواند دغدغه‌ای به این وسعت را به سمت اجرایی شدن و عملیاتی شدن پیش ببرد. در این شماره سعی شده محورهای مقدماتی رسیدن به این طرح استخراج شده شرح و بسط داده شود. و امید است پرداختن به این محورها بتواند بحث را به نقطه‌ای برساند که بتوان آن طرح جامع را یافت و ارائه کرد. 🔻اتحاد، راه دشوار (آیت الله جوادی آملی) 🔻وحدت در معنا (استاد یزدان پناه) 🔻تشکیل جامعه اسلامی، روش تربیت نفوس 🔻ایجاد وحدت با رجوع به شخصیت حضرت امام خمینی (استاد طاهرزاده) 🔻مشترک کردن تلقی، حیاتی است (استاد واسطی) 🔻حقیقت وحدت در اندیشه امام خمینی 🔻ولایت یعنی هم‌جبهگی 🔻جای خالی باب تولی و تبری در فقه 🔻آسیب شناسی اجتماعات و گروه‌های دینی 🔻نقد و بررسی گروه‌های استاد محور 📔 نسخه چاپی با ۱٠٪ تخفیف:۴٠۵٠٠ت 📱نسخه الکترونیکی با ۱٠٪تخفیف: ۲۲۵٠٠ت 🛍 لینک خرید نشریه 👈 «ایوان منور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از خانه طلاب جوان
«الدعاء يرد القضاء بعد ما ابرم إبراما، فأكثر من الدعاء فإنّه مفتاح كل رحمة و نجاح كلّ حاجة» (کافی، ج2، ص470) برای سلامتی رییس جمهور و همراهانش دعا کنیم 🔹.............🔹............🔹 💫 به "خانه طلاب جوان" بپیوندید: 🌐 @khanetolab
❤️سلوک مردم‌سالارانه و شهیدجمهور ما 1️⃣ یکم. عبارتی از رهبرانقلاب هست که برایم بسیار شیرین و دوست داشتنی است. از آن گزاره هاست که ریشه توامان در اخلاق فردی و جامعه سیاسی دارد. از آندست گزاره که یک سوی آن فرد است و یک سوی دیگر آن نظام سیاسی و حکومت اسلامی. سالها پیش فرمودند: " امروز بهترین چیزی که ممکن است ما بتوانیم برای تصحیح اخلاق و رفتار و منش خودمان یعنی مسئولان کشور ملاک قرار دهیم، مردم‏سالاری دینی است". 🔺و حالا عروج شهادت گونه رئیسی برایم سخت است چون او را جلوه و تجسم عینی این توصیه اخلاقی-سیاسی می دانستم. شهادت و سلوک فردی رئیسی از دل سلوک سیاسی او و در بستر مردمسالاری دینی رقم خورد. عجیب قیمتی است. 🔸مردم سالاری دینی چیست؟ سالار دانستن مردم. مردم را ولی نعمت و نفس جامعه را نفس الهی دانستن . اما مردمسالاری دینی چه کارکردی دارد؟ با مردم به سمت حق حرکت کردن. حرکت جمعی به سمت توحید آنهم با اختیار و اراده ایمان خود مردم. اینجاست که حاکم و مسوول اسلامی نقش طریق پیدا می کند. نقشی از جنس راه و مسیر . مسیر رسیدن به هدف. نقشی از جنس دستگیری کردن و پیشرو شدن و هدایت کردن. نقشی تعلیمی. 🔹اما چنین مسوولی چه وقت می تواند نقش راهبری و تعلیمی داشته باشد؟ زمانیکه برای تحقق چنین نقشی خودش نیز رشد کند. متحول شود. به بعثت برسد. نه رشدی جدا از سلوک اجتماعی؛ بلکه رشد فردی اش را در دل تحقق مردمسالاری ببیند. یعنی تلاش کند تا خاک راه مردم شود و از فرشی بودن به عرشی شدن برسد. 🔺رئیسی از نگاه من چنین بود. 2️⃣دوم. شهید جمهور ما از خادمی امام رضا به خادمی مردم رسید. جنس ایندو یکی است. اما دومی ارتقای یافته اولیست. خادم الرضا بودن یعنی خادمی زائرین کردن. یعنی خادمی کسانی که می خواهند با توسل به انسان کامل به رشد و تعالی برسند. با این نگاه، خادمی تنها به صحن وسرای رضوی متوقف نیست. چون این صحن و سرا تنها در حریم گنبد و بارگاه نیست و صحن رضوی به وسعت جمهوری اسلامی است و بلکه بیشتر. 🔺اینجاست که خادم الرضا یعنی خادم زائرین رضا یعنی خادم مردمی که هرجای این خاک می خواهند با اتصال به امام معصوم رشد کنند. و جمهوری اسلامی حرم است یعنی همین. یعنی جمهوری اسلامی مانند صحن رضوی کارخانه انسان سازی است و خادمین آن خادم دستگیری از انسان ها هستند. 🔻و حالا این جمله پرتکرار رئیسی معنی می شود که بارها وبارها گفت: "راه تقرب ما مسوولین خدمت به خلق است." او از خادمی امام رضا به خادمی مردم رسید و از نشان خادمی رضوی تا آغوش امام رضا را با خدمت به خلق طی کرد. 3️⃣ سوم. با این دو بند شهید جمهور را مرور کنید. او تنها در خلوت و پای سجاده شهید نبود. زندگی شهیدوار او در عمق فعالیت سیاسی و اجرایی و در بالاترین جایگاه تحقق مردمسالاری دینی بود. اینجاست که ادب اجرایی و اخلاق سیاسی و رفتار وحدت بخش و خدمت پرتلاش و خالصانه اش جور دیگری فهم می شود. 🔺شهید شدن را در شهید بودن و این سلوک فردی را در بستر سلوک سیاسی و مردم سالاری دینی محقق دید. اینجاست که خادمی زائران رضوی را به خادمی ملت ایران ارتقا بخشید. خادمی در ابعاد یک ملت یعنی تابش یکنواخت مثل خورشید. چنین تابشی بسیار سخت است و عظمت و بزرگی می خواهد و تنها از انسان های بزرگ ساخته است. ✍️ محسن مهدیان 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈
وقت عذرخواهی است. وقت توبه است. ❤️ابن شهرآشوب روایتی از موسی بن سیار نقل می‌کند که می‌گوید با امام رضاع از جایی عبور میکردیم، متوجه شدیم کسی از دنیا رفته، امام هشتم خود را به او رساند، جنازه را به خود چسباند، گفت نگران نباش، دیگر آرامش میبینی، همه نگرانی‌هایت تمام شد. پرسیدم آقا چطور او را میشناسی؟ فرمود من امامم، معلوم است که شیعیانم را هر جا باشند میشناسم. آقا دستش را بر سینه آن جنازه گذاشت و گفت بشارت باد بر تو. ❤️روایت نکته دیگری هم دارد که می‌گویم اما تا همینجا میخواهم بگویم تصور کنید سیدابراهیم، این خادم شصت و چند ساله امام هشتم را که امام بدن سوخته و گل و لای گرفته اش را به آغوش می‌کشد و مژده آرامش به او می‌دهد. میگوید دیگر خسته نباش، نگران نباش، و او مگر خسته چه بود؟ نگران چه بود؟ نگران مردم بود، خسته خدمت بود. آقا او را آرام میکند، یعنی کسی که اندازه یک امت درد داشت را آرام می‌کند. گویا دست بر سینه ایران می‌گذارد و میگوید، نگران نباشید، بشارت به شما. ثلمه و خلا نبودن این خادم عالم و مجاهد را خودم پر میکنم. اما ادامه روایت چیست؟ ❤️آقا امام رضاع به موسی بن سیار میگوید، "ای موسی بن سیار؛ هر کس مشایعت کند جنازه دوستی از دوستان ما را، از گناهان خود بیرون می شود مانند روزی که از مادر متولّد شده که هیچ گناهی بر او نیست." پشت سر این جنازه‌ها، وقت توبه است، وقت بازگشت است، وقت عذرخواهی است. ❤️آنها که مسخره اش کردند،به او تهمت زدند، برگردند، عذرخواهی کنند، خدا میبخشد، رییسی هم میبخشد، مگر ندیدید بعد از بی ادبی و دروغ مهرعلیزاده، سید ابراهیم، سراغش رفت و گفت برایت طلب غفران و بخشش الهی میکنم. پس او هم میبخشد. همانجا بخشید. ❤️آنها که دولت را تنها گذاشتند، حاضر نشدند دست آوردهایش را با صدای رسا فریاد بزنند و در این جنگ نا برابر رسانه ای تنهایش گذاشتند، بروند پشت تابوتش، وقت توبه است، وقت عذرخواهی است. ❤️آنها که در انتخابات نیامدند، می‌دانستند این مدیران بدون حضور و رای ما، فشار بیشتری را باید تحمل کنند، ولی نیامدند، می‌دانستند بدون حضور تک تک ما، مدیران ما دشمن شاد میشوند، با نیامدنشان بار روی شانه های این سید اولاد پیامبر را بیشتر کردند، بیایند تشییع جنازه، پشت تابوتش توبه کنند، عذرخواهی کنند. خدا میبخشد، امام هشتم میبخشد، این سید مظلوم هم میبخشد. ❤️آنهایی که به خاطر حب فلان حزب و فلان شخص به این خادم"عزیز" و "مغتنم" کم محلی کردند، گاهی تهمت زدند، نمازش را، گریه هایش را، خدمتش را، خلوصش را ، زبان و بیانش را نیشخند کردند، بیایند پشت این بدن‌های سوخته، عذرخواهی کنند خدا میبخشد. ❤️آنها که مردم را از مسوولین نظامشان مایوس کردند، فساد را چنان فراگیر جلوه دادند، که مردم ناامید شوند، مایوس شوند، پیشرفت‌ها را نبییند، بیایند پشت تابوت ها، وقت بازگشت است. ❤️من هم باید بیایم، تو هم باید بیایی، همه مان برویم وقت بازگشت است، وقت شروع دوباره است. به جای دعوا با هم کردن، برای هم دعا کنیم، کاری کنیم خدا توبه جمعی ما را ببخشد، اینگونه دلها نزدیک میشود، همانطور که سیدابراهیم دوست داشت ، بر خطاهای قبلیمان اصرار نکنیم. این وقت مناسب را از دست ندهیم. این بدن‌های سوخته، ثابت کرد همگی خطا کردیم، همگی کم گذاشتیم، همگی باید برگردیم. بسم الله. ✍ علی مهدیان 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــــــــط ✾═┅┄┈