eitaa logo
نشریه خط
1.3هزار دنبال‌کننده
697 عکس
183 ویدیو
12 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @mor_heydarii
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 8️⃣ 🌆 درد غرب‌زدگی 💢 زمینه‌های کشف حجاب 🔰در دوران پهلوی مسائل مختلفی زمینه را برای کشف حجاب آماده می‌ساخت که به طور کلی می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. 1️⃣ زمینه‌های خارجی شرايط جهان در قرن بيستم به گونه‌ای بود که اروپايی‌ها، برای دستيابی به توسعه بیشتر، در پی گسترش فرهنگ خود و استعمار و تسلط بر نقاط بهره‌مند جهان بودند. آنها از هرگونه تغييری برای رسيدن به اهداف سياسی و اقتصادی خود در ایران استقبال می‌كردند. حضور بیشتر زنان در جامعه با تغییر در نوع لباس و پوشاک و گسترش فرهنگ مصرف‌گرايی، بازار خوبی را برای آنها ایجاد می‌کرد. با بروز علائم تغییر در ايران، توليدكنندگان اجناس زینتی و لوكس خارجی نیز، تبليغات وسيعی را براي به دست گرفتن اين بازار آغاز كردند. 2️⃣ زمینه های داخلی 🔺 تأثیر پذیری رضاشاه از سیاست‌های آتاتورک 🔺 تجددطلبی و قشر روشنفکر: سیر کشف حجاب در ایران قبل از آنکه به عنوان اقدام رضا شاه در سال ۱۳۱۴ مطرح گردد، ریشه در تجددگرایی و تجددطلبی روشنفکران دارد. در ابتدا روشنفکران ایرانی به سبک زندگی اروپایی تمایل و علاقه نشان دادند. انگیزه الگو‌برداری ایرانی‌ها و نگاه آنها به غرب، ناشی از عقب‌ماندگی‌های نظامی، صنعتی و اقتصادی بود اما در اصل، نتیجه‌ی رویکرد تجددطلبانی بود که غربگرایی را به غرب‌زدگی مبدل ساختند. از دوران قاجار، عباس میرزا نایب السلطنه، در این رابطه نقش اساسی داشت. دو محصل ایرانی را برای ادامه تحصیل و متخصص شدن به انگلستان فرستاد. یکی از این دو «محمدکاظم» بود و دیگری «میرزاحاجی‌بابا افشار». در سال ۱۳۲٠ق، یک هیئت پنج نفری از جوانان ایرانی به مدت نزدیک به چهار سال برای تحصیل در رشته های مختلف به انگلستان اعزام شدند. از میان آنها دو نفر به مناصب بالای دولتی رسیدند. یکی «میرزا جعفر مهندس» که بعدها به سفارت ایران در عثمانی رفت و مشیرالدوله لقب یافت. سپس رئیس شورای دولت گردید. دیگری «میرزا محمدصالح شیرازی» که در انگلستان به مجمع فراماسونرها (فراموش‌خانه) راه یافت. بسیاری از این محصلان پس از بازگشت، ضمن اینکه از نظر علمی تخصص مورد نظر را کسب کردند، شیفته آنها شده و تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم غربی قرارگرفته و پرچم‌دار ترویج آن شدند. میرزا صالح در خاطرات خود به این خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب اشاره کرده و می‌نویسد: «... مدتی بعد از ورود به انگلستان ریش را تراشیده و لباس انگریزی در بر کرده... همچنین به لباس ایران بودن را نیز از عقل دور دانستم و صلاح وقت این است که ملبس به لباس انگریز شوم.» 🔺 مسافرت خارجی تجار و اشراف‌زادگان 🔺 انتشار روزنامه های متأثر از غرب: مجلات و روزنامه‌ها، مشوق زنان در پذیرش طرح کشف حجاب بودند. آنان با طرح مباحثی پیرامون بدبختی زنان و عوامل عقب‌ماندگی آنان، غالباً حجاب را به عنوان عامل اصلی عقب‌ماندگی معرفی می‌کردند. 🔺 توسعۀ مدارس خارجی در کشور: رضا شاه برای آنکه بتواند طرح اروپایی خود را به اجرا برساند، پس از آنکه نسبت به حذف تدریجی روحانیت از صحنه های حقوقی- سیاسی و اجتماعی اقدام کرد، در صدد گسترش و ایجاد مدارس آموزشی خصوصاً مدارس آموزشی دختران به سبک و سیاق غربی برآمد تا از طریق این مراکز بتواند در پیشبرد طرح حجاب زدائی اقدام نماید. 🔷 با تمهیدات کلیه دستگاهها و سازمانها، در روز ۱۷ دیماه ۱۳۱۴ و با اقدام عملی و رسمی رضا شاه به همراه خانواده‌اش، کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. به طوری که با اعلام رسمی رفع حجاب عملاً ممانعت از حجاب نیز رسمیت قانونی یافت و متخلفین، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. دولت برای پیشبرد این برنامه از دو طریق تشویق و تنبیه وارد عمل شد. از جمله برگزاری جشن و سرور میان کارمندان دولت، تهیه‌ی البسه جدید برای زنان در مناطق محروم، حملات شدید و بی‌رحمانه علیه حجاب و ترسیمی زشت و منفور از چهره‌ آن. 💢 در شهرهای مذهبی و سنتی که نه تنها تمایلی جهت کشف حجاب وجود نداشت، بلکه با آن مقابله می‌شد، چهره تنبیهی اقدامات رضاخان شدت بیشتری داشت که حادثه مسجد گوهرشاد، نماد بارز آن است. ✍️ ایمان رهنما 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📽 🔺 اگر دوست دارید درباره واقعه گوهرشاد مستندی تماشا کنید، از طریق لینک زیرمی‌توانید مستند «قیام غریب» را تماشا کنید. https://ammaryar.ir/m/aydrx 📌 با زدن گزینه بیشتر می‌توانید سایر آثار موجود در این زمینه را نیز مشاهده نمایید. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔱 بی هیچ گناهی مسمومش کردند 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔹 مرحوم آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود -اصلاً کسی تصور نمی‌کرد که مأمور دولتی به خانه‌ی آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانه‌ی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیه‌ی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۱۳۹۶/۱/۸ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 9️⃣ ⚔️ چشم در چشم 💢مهندسی معکوس بحران سازی دشمن 🔸هر کشوری مخصوصا کشور ما با پدیده های متعدد اجتماعی مواجه است. پدیدۀ بی حجابی، فساد، تورم، کاهش رشد تولید، تبعیض، فقر، ناامنی، تروریسم، مسکن، اشتغال و هزاران مورد دیگر. اما مدیریت این پدیده ها باید به دست حاکمیت باشد و نگذارد دشمن آنها را مدیریت کند. 🔹تمام تلاش دستگاه استکبار این است که یک پدیده را تبدیل به مسالۀ اول، آن مساله را تبدیل به مشکل، آن مشکل را تبدیل به معضل و آن معضل را تبدیل به بحران کند! در واقع دشمن سعی می کند که مدیریت پدیده های ناهنجار کشور را به دست گیرد و با بحران سازی مداوم اجازۀ مدیریت حساب شده و گام به گام آن پدیده ها را ندهد. 🔻حال باید چه کرد؟! در چنین مواقعی باید مهندسی معکوس کرد. یعنی باید بحران را تبدیل به معضل، معضل را تبدیل به مشکل و مشکل را تبدیل به مساله و مساله را تبدیل به پدیده کرد. و آنوقت پدیده ای مثل حجاب را مبتنی بر اولویت بندی و مساله سازی واقعی به سامان رساند. 🔸 کاری که دشمن، با پدیدۀ بی حجابی کرده این است و متاسفانه برخی بزرگواران عنایت ندارند و به حکمرانی و تدبیر دستگاه عاقله نظام کمک نمی کنند و اجازه نمیدهند که مهندسی معکوس در باب پدیده حجاب شکل گیرد و آنوقت با اولویت بندی و مساله سازی خودمان پیش آییم لایحه حجاب در راستای تدبیر نظام حکمرانی ماست اما متاسفانه برخی خودیها، متوجه این قصه نیستند و مدام با حرکات و گفتارشان، بحران سازی دشمن را زنده نگه می دارند! 💢 قطعا انتقاداتی به این لایحه مثل هر لایحه دیگری وجود دارد اما بالاتر از آن حواسمان باشد به تعبیر رهبری حرف حقی که پازل دشمن را تکمیل میکند، نزنیم. اجازه دهید مهندسی معکوس بحران سازی دشمن شکل گیرد! ✍️ محمدعلی رنجبر 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🕸 حکایت کشف حجاب 🖊 کتاب حکایت کشف حجاب به ابعاد گوناگون موضوع کشف حجاب می‌پردازد. 1️⃣ فصل اول با عنوان «کشف حجاب: دیدگاه، انگیزه، نتایج» سیر توطئۀ کشف حجاب را در زنجیرۀ هجوم فرهنگی غرب نشان می‌دهد. 2️⃣ فصل دوم، «اسناد خشونت رضاخانی و مقاومت مردمی»، دربردارندۀ اسنادی از کتاب خشونت و فرهنگ (اسناد محرمانۀ کشف حجاب) است که سازمان اسناد و مدارک ملی ایران منتشر کرده است. 3️⃣ فصل سوم با عنوان «وقایع مهم حرم حضرت معصومه و مسجد گوهرشاد مشهد» به چگونگی این دو واقعه و نقش علمای بزرگ در این حوادث و مبارزه‌ای که با این دستور رضاشاه انجام دادند، اختصاص دارد. 4️⃣ فصل چهارم، «حکایات و خاطرات»، بازگوکنندۀ مشاهده‌های حاضران این رویداد تاریخی از زبان جمعی از علما و عده‌ای از اهالی تهران است. 5️⃣ عنوان فصل پنجم «زن و حجاب از دیدگاه اسلام و غرب» است. نویسندگان در این فصل با ارائۀ بخش‌هایی از بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، تفاوت دیدگاه اسلام وغرب را بیان می‌کنند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 0⃣1⃣ 🗽 تمدن عریان ♨️ «پشت پرده‌ی سیاست تغییر لباس در دوران پهلوی اول» 🔹استعمار و سیاست تغییر لباس: 🔻جوامع مختلف بسته به اينكه نسبت به هستی چه بينشی داشته و چه معنايی برای زندگی قائل باشند و چه ارزشهایی را بر جهان حاكم بدانند، سبك و اسلوب خاصی در ساختن شهر، خانه، پوشيدن لباس و... خواهند داشت. به عنوان مثال هر منطقه‌ای در هلند، لباس سنتی خاص خود را دارد و از روی همین تفاوت می‌توان تشخیص داد که این فرد پروتستان است یا کاتولیک. 🔻ورود و رواج نمادهای فرهنگی غربی در هر كشوری به معنای پيروی استفاده‌كنندگان اين‌گونه مدها و نمادها از فرهنگ بیگانه است. از نظر جنبه‌ی اقتصادی نیز اين افراد همواره كالاهای توليد شده ديگران را می‌خرند، مصرف می‌كنند يا می‌فروشند. بنابراین استعمار نوین با تغییر لباس با یک تیر دو نشان زده است؛ هم فرهنگ خود را غالب می‌سازد و هم اقتصاد خود را توسعه می‌بخشد . 🔻ترکیه یکی از کشورهایی بود که سیاست تغییر لباس با هدف مقابله با فرهنگ دینی و ملی در آن اجرا شد. آتاتورک بر سر داشتنِ کلاه «فینه» را که مردم ترکیه از آن استفاده می‌کردند و نمادی از هویت اسلامی آنها بود، به ارتجاع نسبت داد و تلاش کرد آن را از اعتبار ساقط کند. در ادامه نیز همین تغییر البسه به کشف حجاب و دین زدایی از قوانین ترکیه انجامید. 🔸کلاه پهلوی نماد ضد فرهنگ: 🔺 لباس مردان و زنان در دوره قاجار برآمده از فرهنگ کهن ایرانی و نمادی از دلبستگی ایرانیان به آموزه‌های اسلام بود. اما رضاخان میرپنج به تقلید از همتای ترکیه‌ای خود و با ترغیب انگلیس، تغییر لباس ملی ایرانیان از حالت سنتی به مدرن را کلید زد. بعد از مسافرت رضا شاه به ترکیه، کلاه لبه‎دار تبدیل به کلاه شاپو گردید و در همین زمان حضور زنان بی‎‌حجاب در محافل و مجالس به اتفاق همسرانشان خصوصاً برای کارکنان دولت جنبه اجبار به خود گرفت. 🔺 رضاخان در ابتدا چنین تصور می‎کرد که برای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب، باید زمینه‎‌های لازم را در کانون خانواده فراهم ساخت. بدین منظور، در راستای ایجاد زمینه برای رسمیت ‎یافتن و اعلام کشف حجاب، قانون اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه را به تصویب رساند. بنابراین اجرای این مقررات و لزوم رعایت آن برای تعلیم و آموزش فرهنگ غرب و فرنگی‎‌مآب نمودن افراد جامعه بود. برای روشن شدن مطلب بهتر است نقل قولی از رضا شاه را بیان کنیم. صدرالاشراف در خاطرات خود در مورد مسافرت رضا شاه به ترکیه و تعویض کلاه می ‎نویسد: بعد از مسافرت به ترکیه رضا شاه اظهار داشت:«ما باید صورتاً و سنتاً غربی بشویم و باید در قدم اول کلاه ها تبدیل به شاپو بشود و هنگام افتتاح مجلس شورا همه باید با شاپو حاضر شوند و در مجلس کلاه را به عادت غربی‎‌ها باید بردارند». 🔺در قدم بعدی رضا شاه و عوامل فراماسونری حکومت پهلوی از جمله محمدعلی فروغی، کلاه پهلوی را به کلاه فرنگی که شباهت زیادی به کلاه سربازان انگلیسی داشت تبدیل کردند. پس از تبدیل کلاه پهلوی به کلاه فرنگی بود که شاه به وزراء و وکلاء اعلام کرد که شروع به رفع حجاب زنها نمایند و چون برای عامه مردم یک دفعه مشکل بود اقدام [به بی ‎حجابی] کنند، بدین ترتیب برنامه اتحاد شکل البسه و تبدیل کلاه، عملاً با رفع حجاب همراه شد و مقدمات اعلام کشف حجاب را بیش از پیش فراهم آورد. 💠 امیرالمؤمنین علی(ع) می فرمایند: پیوسته امت مسلمان به راه خیر قدم می‌نهند، تا زمانی که از فرهنگ و آداب و رسوم(مانند پوشیدن لباس و غذا خوردن و ...) کافران تقلید نکنند و اگر در آداب از بیگانگان پیروی کردند خداوند قادر آنان را ذلیل می گرداند. ✍️ محمدعلی احمدخان‌بیگی 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📚 🌴 همه‌چیز دربارۀ نهال، دختر طرخان 🌺 این رمان کتابی با موضوع حمله به مسجد گوهرشاد در جریان اعتراضات مردم مشهد به کشف حجاب توسط رضاخان است. این کتاب را نشر راه یار چاپ کرده است. 🎙راوی کتاب، نهال‌سادات، نوۀ حاجی طرخان است که در آن زمان نوجوان بوده است. در واقع کتاب، حدیث نفس نهال از رویدادهای مختلف زندگی خود است. نهال که مادرش را هنگام تولد و پدرش را در کودکی از دست داده و همراه با خواهر بزرگ‌ترش نزد پدربزرگش زندگی می‌کند، مشاهدات خود را در روزهای منتهی به کشتار مردم در مسجد گوهرشاد و نیز سال‌های بعدتر در جوانی و میان‌سالی روایت می‌کند. این روایات به‌گونه‌ای پراکنده و بدون ترتیب زمانی است و مخاطب با کنارهم‌گذاشتن قطعه‌های پازل، با پیشرفت کتاب کم‌کم کلیت داستان زندگی نهال را درمی‌یابد. به‌واسطۀ روایت بخشی از تاریخ، شخصیت‌های حقیقی چون محمدولی خان اسدی (دوست زمان بچگی حاجی طرخان)، فتح‌الله پاکروان، شیخ بهلول و... نیز در کتاب حضور دارند و نقش ایفا می‌کنند. 💯فضای عجیب رمان، ناشی از شیوۀ روایت آن است که توسط نهال سادات، انجام می‌گیرد و همین شیوۀ روایت است که خواندن کتاب را سخت می‌کند و شاید مناسب هر مخاطبی نباشد. نهال سادات که به نظر می‌رسد در دوران میان‌سالی قرار دارد، با یادآوری گذشتۀ خود، بخش‌هایی از آن را به‌صورت پراکنده در ذهنش مرور و برای مخاطب کتاب روایت می‌کند. 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💠 انسان استثنائی 💢 نقش شیخ محمدتقی بهلول 🔻روحانی وارسته و پارسا مرحوم حجةالاسلام آقای شیخ محمد تقی بهلول (رحمةاللَّه‌علیه) بنده‌ی صالح و مجاهد و پرهیزگار كه عمر طولانی و پرماجرای خود را یكسره با مجاهدت و تلاش گذرانید، یكی از شگفتیهای روزگار ما بود. 🔺هفتادسال پیش در ماجرای خونین مسجد گوهرشاد، زبان گویای ستمدیدگان و حق‌طلبان شد و آماج كینه‌ی حكومت سركوبگر پهلوی گشت. بیست‌وپنج سال مظلومانه در اسارت حكومت ظالم دیگری انواع رنجها و آزارها را تحمل كرد. پس از آن سالها در مصر و عراق ندای مظلومیت ملت ایران را از رسانه‌ها به گوش مسلمانان رسانید. ♦️ سالها پس از آن در ایران بی‌هیچ پاداش و توقعی به هدایت دینی مردم پرداخت. در سالهای دفاع مقدس همه جا دلهای جوان و نورانی رزمندگان را از فیض بیان رسا و صادقانه‌ی خود نشاط و شادابی بخشید، نود سال از یك قرن عمر خود را به خدمت به مردم و عبادت خداوند گذرانید. 💠 زهد و وارستگی او، تحرك و تلاش بی‌وقفه‌ی پیكر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه‌ی بی‌نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه‌ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگیهای اخلاقی برجسته‌ی او، از این مؤمنِ صادق، انسانی استثنائی ساخته بود. ۱۳۸۴/۰۵/۱۰ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 1️⃣1️⃣ 🛑 آیا زنان غربی خوشبخت‌ترند؟ 📡 هر روز تصاویر زیبایی از تفریحات، امکانات و چهره‌های شاد و خندان زنانی از دنیای غرب نشان داده می‌شود و انتظار می‌رود تصور کنیم مشت نمونه خروار است! گفته می‌شود در غرب آزادی و برابری حقوق غوغا می‌کند و زنان مانند مردان در همه حقوق فردی و اجتماعی برابر هستند و به کسی ظلم نمی‌شود. ❓چگونه می‌شود فهمید زنان غربی واقعا آزادی دارند؟ واقعا شادند و واقعا خوشبخت؟ 📋 گزارشات رسمی متعدد نشان می‌دهد زن‌های غربی نسبت به چند دهه قبل، در انتخاب نوع شغل خود آزادی عمل و حق انتخاب بیشتری دارند. از حق تحصیل برخوردار شده‌اند، حق حضور در مشاغل حساس را دارند، در دنیای سیاست حق انتخاب شدن و انتخاب کردن دارند، می‌توانند برای زندگی خود بیشتر از گذشته‌ها تصمیم‌گیرنده باشند، مالک دارایی‌های خود هستند و دستمزد کاری که انجام می‌دهند به حساب شخصی خودشان واریز می‌شود و نه همسر و پدر و برادر. میزان مرگ و میر ناشی از آسیب‌های دوره بارداری و زایمان کاهش پیدا کرده، سطح سلامت عمومی‌شان بالاتر رفته، خیلی بیشتر در اجتماع حضور دارند و فعالیت می‌کنند و به بیان دیگر خیلی بیشتر وجودشان در دنیا احساس می‌شود. 🔻 البته در این میان باید توجه داشت بعضی از این حقوق، از جمله حقوق مسلم و اولیه هر انسانی به شمار می‌رود و عجیب است که زنان غربی به‌تازگی آن‌ها را بدست آورده‌اند مثل حق مالکیت بر دستمزد و دارایی‌ها. 🔺از طرفی دیگر، بعضی از حقوق نیز کامل و بلاشرط و بی‌ضرر نیست. به عنوان نمونه درست است که به زنان حق انتخاب همه مشاغل داده شده ولی اولا در شرایط یکسان دستمزد کمتری نسبت به مردان در همان شغل دریافت می‌کنند و از طرف دیگر، آسیب‌هایی که بدلیل عدم هماهنگی بعضی مشاغل با روحیات و فیزیک بدنی و... به زنان وارد می‌شود هرگز و به هیچ وسیله‌ای جبران نمی‌شود و این یعنی این‌که زنان در مجموع از حق انتخاب خود دچار ضرر و زیان جبران‌ناپذیر می‌شوند. 🔸در این زمینه می‌توان به سرگذشت زنان قناری در تاریخ جنگ جهانی اول اشاره کرد که طی آن تعداد زیادی از زنان جوان و سالم و کاری اروپا، بصورت ۲۴ساعته در کارخانجات اسلحه‌سازی به‌کار گرفته شدند و آن‌قدر با مواد شیمیایی خطرناک کار کردند که اکثرا در مدت کوتاهی به سرطان، بیماری قلبی و کبدی مبتلا شده و جوانمرگ شدند. ⛓ از طرف دیگر، باید توجه داشت بعضی از آزادی‌های زنان غربی، در ظاهر آزادی است ولی در اصل چیزی جز به بند کشیدن و استثمار نیست. 💢 در دوره‌ای که پوشش و سبک زندگی جدید از طریق فیلم‌ها و پوسترهای تبلیغاتی بصورت گسترده تبلیغ شد و به وسیله سلبریتی‌ها، پوشش‌های باز، زندگی‌های آزاد از قید ازدواج و... به نمایش درآمد، فصل جدیدی از زندگی برای زن غربی گشوده شد که در آن فردگرایی حرف اول را می‌زد و نه خانواده. در این دور باطل، زنان عملا پشتوانه‌ قدرتمندی به اسم خانواده را از دست دادند و تنها شدند. حالا زن‌ها آزاد بودند؛ آزاد از همه بندها و محدودیتها؛ ولی خانواده در غرب از هم پاشید و اکنون غرب با بحران شدیدی روبروست. خانواده‌ای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سلول تشکیل‌دهنده جامعه است. وقتی سلول نباشد، جامعه چگونه باید شکل بگیرد؟ 🔹در حقیقت زنان هسته خانواده هستند و خانواده حول ایشان و با کمک نیروی عاطفه و محبت آن‌ها شکل می‌گیرد. همسر و فرزندان یک زن از وجود او نیرو می‌گیرند و به رشد و حرکت ادامه می‌دهند. وقتی در غرب نقش زن در خانواده و جامعه تغییر کرد، بسیاری از معادلات به هم خورد. حالا زن‌ها استقلال مالی داشتند ولی پشتوانه و حامی خانوادگی نداشتند. آزادی در پوشش داشتند ولی کسی نبود مانع تعرض و تجاوز به ایشان شود، درست مثل آهویی که در بیابانی از درندگان رها شده، بدون اینکه سرپناه امنی داشته باشد. 📈 نتیجه این شد که آمار تجاوزها در غرب بالا رفت. امروز در فرانسه که کشوری آزاد معرفی می‌شود تعداد فرزندان حاصل از روابط نامشروع را ۶۰ درصد کل موالید گزارش می‌کنند. 🔸در واقع در غرب به اسم آزادی، زن‌ها به شکل‌های گوناگون استثمار می‌شوند. زنان غربی بیش از آن که خوشبخت‌ باشند، شایسته ترحم و دلسوزی‌اند. ✍️ سیده مریم طیار هشجین 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
18.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥|ببینید 🦜 زنان قناری در جنگ جهانی ♨️ با آزادی و برابری جنسیتی چه بلایی بر سر زنان اروپا آوردند؟ 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🕌 🔹گل‌های معطّر🔹 🔸باز جنگی نابرابر در برابر داشتند 🔸دست امّا از سر چادر مگر برداشتند؟ 🔹گرچه چادرها به خون غلتیده و خاکی ولی 🔹زیر چکمه بوی گل‌های معطّر داشتند 🔸دست بر ماشه نمی‌بردند این قزّاق‌ها 🔸شرم اگر که از حرم نه، از کبوتر داشتند.. 🔹لحظه‌ای قبل از صدای وحشی فرمان تیر 🔹کودکانی در کنار خویش مادر داشتند 🔸چشم کاشی‌های فیروزه به گنبد خشک شد؟ 🔸یا از اوّل طرح اِسلیمیِ پرپر داشتند؟ 🔻در وصیّت‌نامۀ سرخ شهیدان دیده‌ای؟ 🔺جملگی یک خواسته در سطر آخر داشتند 📝 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 2️⃣1️⃣ 🕋 دین، ناموس مردم ⚖️ نقش مردم در حل مسائل اجتماعی 🔘 هنگام ورق زدن صفحات تاریخ این مرز و بوم به روزهایی برمی‌خوریم که حرکت و جوشش مردم، وقایعی زیبا را به تصویر می‌کشد؛ شاید آن واقعه در بدو امر اتفاقی تلخ قلمداد شود ولی حضور مردم و واکنش آنان به اتفاقات، تاریخ‌نویسی را به جنبش وا‌ می‌دارد؛ زیرا آن‌چه از تاریخ مغفول مانده دقیقا همین‌جاست. تاریخی که اجتماع مردم آن را رقم می‌زنند و نه شاهان و شاهزادگان. 🔘 واقعه‌ای مانند آن‌چه در گوهرشاد افتاد از همین مقوله است و اگر نام آن را تاریخ اجتماعی بگذاریم گزافه نیست. تاریخی که با حضور مردم، از مسیر اشتباه خود خارج می‌شود و راه صلاح را می‌طلبد؛مسیری از الگوبرداری خطای شاه مملکت و اشتباه محاسباتی از دین‌داری مردم. 🔘 واقعه گوهرشاد برگی از تاریخ است که نشان می‌دهد مردم ایران بیش از هر مسئله‌ای «دین‌دارند» و اگر از تمام ناملایمات بگذرند و صبوری کنند اما درباره دین و هویت ملی‌شان کوتاه نمی‌آیند. شاید این حرف، کلام متحصنین در گوهرشاد بود که چرا لباسی را که ما با آن زندگی کرده‌ایم و هویت دینی و ملی ماست با چیز دیگری عوض کنیم؟ 🔘 مگر نه این است که اسلام برای همه شئون زندگی مسلمانان حرف دارد چرا باید حرف دین را کنار حرف شاه بگذاریم، آن‌ هم شاهی که حرفی از خودش ندارد و مقلد است بدون داشتن حتی سوادی اندک از جامعه تحت فرمانش. مردم ایران این‌قدر توهین را حق خود نمی‌دانستند و بر نتافتند که به هرقیمتی زندگی کنند. 🔘 واقعه گوهرشاد گذشت و نکته قابل توجه و عبرت پذیر این واقعه قطعا حضور مردم است و واکنش آنان به دین و معنویت، زیرا زندگی برخواسته از باید و نباید دینی، هرگز به بیراهه و گمراهی نمی‌رسد. هم اکنون هنگام تامل مسائل کنونی کشور، درمی‌یابیم که مسائلی از جنس عفاف و پاکدامنی مقوله فرهنگی و خواست همگانی‌ست. نمی‌شود که دین‌دار بود و از آفات این وادادگی در جامعه مصون ماند. نمی‌شود اصلاح جامعه را فراموش کرد و فقط به اصلاح خود پرداخت. 🔘 مقوله حجاب در کشور ما سابقه‌ای طولانی‌دارد. باید پذيرفت که تک تک افراد جامعه در این امر دخیل هستند، چه بدانند و چه ندانند. نکته کانونی در واقعه گوهرشاد هوشیاری علما و همراهی مردم و نگرانی بسط لباس متحد الشکل به دیگر شئون زندگی مردم است که تا بن خانواده و جامعه را هرز نکند دست بردار نیست. الان هم با همین امر مواجه‌ایم، عقب نشینی از حجاب، از هر حدی و محدوده‌ای در واقع رفتن به سمت زندگانی متزلزل و دور از فرهنگ دینی و ملی ماست. این‌جاست که گوش به زنگی آحاد جامعه را می‌طلبد و حضور مردم در صحنه همانند واقعه گوهرشاد بسیار راهگشاست. 🔘 مطالبه عمومی در امر حجاب، هوای جامعه را پاک‌تر و زیباتر می‌کند. رسالت همه مسئولان فرهنگی تبیین این جهاد مهم است. جهادی که ابتدا باید ضرورت و اهمیت آن از پس صدای بلند شبکه‌های معاند به گوش مخاطب هدف برسد. آن‌وقت نقش مردم همانند هر زمان از تاریخ پر گوهر ایران دیدنی و نوشتنی‌ست. ✍️ فاطمه میری طایفه‌فرد 🌹سالروز شهادت مردان و زنان غیور کشورمان در جوار حرم نورانی حضرت سلطان، صاحب اختیار کشور ایران گرامی‌باد🌹 🔎 مطالعه پرونده ویژه «درّ مستور» 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈