eitaa logo
نشریه خط
1.2هزار دنبال‌کننده
612 عکس
176 ویدیو
11 فایل
💠 نشریه علمی_فرهنگی خط؛ تلاشی در جهت تبیین مکتب امام خمینی(ره) 🔰 متعلق به خانه طلاب جوان ☎️تلفن: 02532603677 💻سایت: www.khanetolab.ir 🔖کانال خانه طلاب: @khanetolab 🗃مدیر کانال: @Heydari7676
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 نوحوا علی الحسین (علیه السلام) 💠 این اشک ما را وفادار می‎کند! ▪️همين دلسوزی‌ها و اشک ريختن‌‌ها، رابطه قلبی بين ما و سيدالشهدا(علیه ‎السلام) و اهداف او ايجاد می‌کند و باعث می‌شود که در شرايط مشابه، ما هم آمادگی آن فداکاری‌ها را داشته باشيم. 🔺️ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) 🔰 التماس دعا 🔰 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
♦️ أین الطالب بِدَم المقتولِ بِکَربلا🚩 ▪️امام حسین علیه‌السلام: 🔸️والله تا ظهور مهدی علیه‌السلام، خون من از جوش و خروش نمی‌افتد. 🔹️و اللَّهِ لَا یَسْکُنُ دَمِی حَتَّی یَبْعَثَ اللَّهُ الْمَهْدِیَّ 🏴 آجرک الله یا صاحب الزمان فی مصیبت جدک 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
💢 تبلیغ گفتمان‌ساز 🔰 رهبر معظم انقلاب 🔻 تبلیغ باید جریان ساز باشد، تبلیغ باید گفتمان ساز باشد، تبلیغ باید فضا ایجاد کند؛ گفتمان ایجاد کند. گفتمان یعنی یک مفهوم و یک معرفت همه‌گیر بشود در برهه‌ای از زمان در یک جامعه. آنوقت، این میشود گفتمان جامعه. 🔺 این، با کارهای جدا جدای برنامه‌ریزی نشده، حاصل نخواهد شد؛ این کار احتیاج دارد به برنامه‌ریزی و کارِ فعال و مثل دمیدن پیوسته‌ی در وسیله‌ی فشاری است که میتواند آب یا مایه‌ی حیات یا هوا را به نقاط مختلفی که مورد نظر است، برساند. باید دائم با این دم دمید، تا این اشتعال همیشه باقی بماند. این کار هیچ نباید متوقف بشود و به برنامه‌ریزی احتیاج دارد. 🔻 این گفتمان سازی برای چیست؟ برای این است که اندیشه‌ی دینی، معرفت دینی در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ی دینی که رشد پیدا کرد، وقتی همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود می‌آورد و همان چیزی ‌می‌شود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح، در مواردی بیدارباش، در مواردی هشدار؛ اینها کارکردهای تبلیغ است؛ آثار و نتائجی است که بر تبلیغ مترتب می‌شود. 🗓 بیانات در دیدار با جمعی از طلاب و روحانیون ۱۳۸۸/۰۹/۲۲ 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
"طلبگی از همه تخصص های موجود، تأثیرش بیشتر است"(رهبر انقلاب) 📌 با توجه به حضور طلاب در تبلیغ ثبت نام شد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ اولین اردوی سالیانه "مثل خمینی"هویت و سبک زندگی طلبه عصر انقلاب• ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ۱۵ الی ۲۰ مرداد ماه قم، مدرسه علمیه‌ سجادیه‌ی دستجرد مهلت ثبت نام: تا ۱۰ مردادماه 👈برای ثبت نام اینجا را کلیک کنید👉 📱جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی @mesle_komeini در ارتباط باشید. ╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮ @ahd_ba_khomeini ╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 7️⃣1️⃣ 📛 تناقضات درونی لیبرالیسم 🔸 نهضت لیبرالیسم گذشته از تاریخچه‌اش در طول پنج قرن تکامل یافته و بمنزله یک ایدئولوژی دارای ارزش‌هایی‌ست. ارزش‌هایی در قلمرو معرفت شناسی، فلسفی، انسان شناسی، اخلاقی و سیاسی. 🔹 از ارزش های لیبرالیسم در قلمرو سیاسی می توان به آزادی، تساهل و دموکراسی اشاره کرد. بارزترین ارزش لیبرالیسم آزادی است. تاکید بر آزادی به قدری است که وجه تمائز با دیگر مکاتب سیاسی است. آزادی در مکتب لیبرالیسم یعنی انسان آزاد اگر میل به انجام کاری دارد با مانع خارجی روبرو نشود آن موانعی که قدرت انسان را سلب می‌کند. یعنی اعتقاد به عقلانیت خودبنیاد. 🔸 در واقع آزادی‌های فردی و تاکید بر اصالت فرد که برگرفته از مکتب اومانیستی یا انسان محوری است. فرد باید حق داشته باشد که اعتقادات خود را برگزیند و بر اساس آن عمل و آن را ابراز نماید. در مکتب لیبرالیسم چون اصالت به آزادی داده می‌شود و مدعی آزادی حداکثری است، معتقد است انسان آزاد آفریده شده البته تا جایی که با حقوق دیگران و چهارچوب قوانین و نهاد‌های قانونی موجود سازگار باشد، که این خود یکی از تناقضات درونی لیبرال هاست. چگونه هم فرد را آزاد می‌دانند و هم چهارچوب و محدودیتی برای او قائل می‌شوند؟ 🔹 حتی اگر بپذیریم که منظور لیبرال‌ها آزادی بنحو مطلق نیست و فقط جنبه خودنگرانه منظور است و جنبه غیرنگرانه که ممکن است آزادی دیگران را محدود یا به آنها آسیب برساند مرادشان نیست، نمی توانیم زیربار قوانین برای اشخاص برویم. 🔸 در بعضی از کشورهایی که مدعی لیبرالیسم هستند مانند انگلیس یا آمریکا پدیده‌ای به نام حریم خصوصی وجود خارجی ندارد. دولت بوش قانونی را تصویب کرد که به موجب آن مکالمات تلفنی مردم شنود شوند و این مخل آزادی افراد در حریم خصوصی‌شان است. یا مثلا برخی از قوانین رانندگی که جنبه شخصی دارند یا سانسور محدودیت‌زا برای فرد در مطالعه یا حتی استفاده از مواد مخدر و... یا از بارزترین تناقضات لیبرالیسم در ارزش آزادی، سلب آزادی دیگر جوامع بشری بواسطه استعمار یا تحریم است. در زلزله اخیری که در سوریه و ترکیه آمد، تحریم‌های آمریکا باعث تشدید فاجعه زلزله و سخت‌تر شدن شرایط در کشور سوریه می‌شد. 🔹 این‌ها تناقضات در مقام عمل مکتب لیبرالیسم است و از نظر تئوری این قوانین با کرامت و حقوق انسان ناسازگری دارد و این مکتب راهکار مشخصی برای حل آنها پیشنهاد نکرده است. 🔸 یکی دیگر از ارزش‌های لیبرالیسم تساهل یا مداراست. اصلی اجتماعی و نیز اخلاقی که به همان اصل آزادی برمی‌گردد. تساهل یعنی آمادگی اینکه به فرد و مردم اجازه داده شود چنان سخن بگویند و رفتار کنند که مطلوب ما نباشد. معتقدند پیشرفت جامعه بشری با پیشرفت مدارا پیوند دارد و در مقابل، عدم مدارا تا حدی نشانه عقب‌ماندگی است. اصلی که غرب در ظاهر به آن معتقد است ولیکن تا آنجایی که مطابق میل‌اش است. همین قضیه اخیر آتش زدن و توهین مکرر به قرآن و آتش زدن عکس رهبر معظم انقلاب نمونه بارز به قول خودشان آزادی بیان است. یا نشریه فرانسوی شارلی ابدو که کرارا با بهانه آزادی بیان به مقدسات و حتی به مردم کشوری توهین می‌کند، از جمله کاریکاتور پیامبر اکرم (ص) و کاریکتوری که زمان زلزله ترکیه و سوریه کشیده شد و قربانیان و خسارت دیدگان را مسخره کرد. 🔹 ولی در موارد کثیری که بیان و رفتار و حق نظر در رابطه با آن مطابق میل آنان نیست و به منافع آنان ضربه می‌زند ملتزم این اصل نیستند و تحرکات تناقض آمیز مرتکب می‌شوند. یکی از بارزترین مصادیق آن قضیه هلوکاست است. مسئله‌ای که به هیچ وجه کسی حق نظر، انتقاد و هرگونه صحبت پیرامون آن را ندارد. یا قانون منع حجاب در مراکز علمی کشور فرانسه. و قس علی هذا. 🔸 این‌ها ارزش و تئوری‌هایی است که از شناخت بد و ناقص انسان، مبدا و غایت او نشات گرفته است فلذا طبیعی است که غرب، هم در بعد نظری و هم در بعد عمل دچار تناقضات برونی و درونی زیادی بشود. ✍️ جلال الدین صالحی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔍 | دانش تبلیغ تهاجمی 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور فرمودند: «امروز نگاه رایج در حوزه‌های علمیّه این است که تبلیغ در مرتبه‌ی دوّم قرار دارد. مرتبه‌ی اوّل چیزهای دیگر است مانند مقامات علمی و امثال اینها؛ «تبلیغ» در مرتبه‌ی دوّم است. ما از این نگاه باید عبور کنیم. تبلیغ، مرتبه‌ی اوّل است.» ۱۴۰۲/۰۴/۲۱ 🔹 همزمان با فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهداء، رسانه KHAMENEI.IR در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، ابعاد مسائل تبلیغ را براساس نکات رهبرانقلاب اسلامی، بررسی کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/53419 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 8⃣1⃣ ♨️ حَرِّض المؤمنین علی القتال 💠 احیای تبلیغ تهاجمی در کنار تبلیغ تدافعی[۱/۲] 🔸 از جمله نکاتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار طلاب بر آن تکیه کردند تبلیغ تهاجمی است به این معنا که بجای اینکه بنشینیم تا دشمن شبهه‌ای را مطرح کند و بعد ما به دنبال جواب آن برویم، سعی کنیم مبانی فکری دشمن را بشناسیم و به آن مبانی حمله کنیم تا از این طریق ریشه حملات دشمن خنثی شود. 🔹 گاهی شبهاتی که در جامعه مطرح می‌شود نشأت گرفته شده از یک سری مبانی فلسفی و مبنایی است و در کنار جوابگویی به شبهات روبنایی باید این ریشه ها را که خود باعث ایجاد هزاران شبهه می‌شود را شناخت و نقد کرد. واضح است که این نوع تبلیغ یک تبلیغ فکری عمیق است که نیاز به شناخت جریانات فکری دشمن دارد. 🔸 تبلیغ تهاجمی در فضای جنگ تمدنها رقم می‌خورد یعنی جایی که دو فکر و اندیشه جهانی در مقابل هم قرار می‌گیرند و هر کس به دنبال این است که کل جهان را در حیطه فکر خود قرار دهد. امروز این جنگ تمدنی بین اسلام و لیبرال دموکراسی غرب است. 🔹 برای ورود به تبلیغ تهاجمی لازم است که دشمنی دشمن پیش رویمان باشد و از آن غفلت نکنیم و الا گرفتار ظاهرگرایی‌هایی می‌شویم که توسط خود دشمن برای فریب ما ایجاد شده است. دشمن به تبعیت از شیطان سعی می‌کند در مقابل حقایق یک بدل ارائه دهد و ما را مشغول آن کند. مظهر چنین سیاستی، اسلام آمریکائی است که باظاهری اسلامی اما مبنایی کاملا شیطانی سعی می‌کند خود را جایگزین اسلام ناب کند و مسلمانان را مشغول این نسخه بدلی نماید. یکی از جلوه های تبلیغ تهاجمی، زدن این جلوه‌های شیطانی است. 🔸در تبلیغ تهاجمی دشمن را در موضع تدافعی می اندازیم و ابتکار عمل را از دست او می گیریم. تبلیغ تهاجمی باید دشمن را منفعل کند و از این طریق فرصت حمله تبلیغاتی از او گرفته شود. «در جبهه، یک فرمانده خوب، آن کسی است که بتواند بفهمد دشمن از کجا می‌خواهد حمله کند و این را به نیروهای خودش تفهیم نماید... اگر در هر نقطه‌ای که شما هستید، بتوانید بفهمید دشمن در فکر چیست، یقیناً مبالغ زیادی از حمله دشمن را پیشگیری خواهید کرد و خودتان را مصونیّت خواهید بخشید و کارهایی را که باید انجام دهید، انجام خواهید داد». 🔹 تبلیغ تهاجمی گاهی حمله مستقیم به مبانی فکری جبهه مقابل است و گاهی طرح مبانی مستحکم خودی است که با بیان آن و تبیین وجه برتری اندیشه اسلامی بر سایر اندیشه ها، به طور غیر مستقیم ریشه مبانی جبهه دشمن زده می شود. 🔺 به عنوان مثال اگر یک فکر انحرافی در دنیا مثل مارکسیست پیدا شد این فکر کم کم در حیطه های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نفوذ خواهد کرد. «اقتضای تهاجم تبلیغی این است که در همان ابتدای جوانه زدن این گونه افکار به سرعت توسط علمای دین و حوزه این افکار شناسی شود و علیه آنها افکار عالی تولید شود تا در همان نطفه جلوی رشد این افکار گرفته شود و مخاطب از ضربات این حملات فکری در امان باشد». 🔸 مقام معظم رهبری به عنوان مثال به فعالیت حزب توده اشاره می‌کنند که با نفوذ در بین جوانان سعی در القا افکار خود داشتند. هر چند جواب دادن به شبهات حزب توده مؤثر است اما کار عمیق‌تر این است که به مبانی این فکر که از اندیشه مارکیسیتی برآمده است حمله کرد. لذا مرحوم علامه طباطبایی با نوشتن کتاب روش رئالیسم این تبلیغ تهاجمی را رقم زدند یعنی بحثها را طوری مطرح کردند که به جای دفاع از اسلام در برابر مارکسیسم، مارکسیسم را از زاویه اسلام به چالش کشیدند و مارکسیسم مجبور بود از خودش دفاع کند. 🔺 البته این کار توسط شهید مطهری در حیطه های دیگر نیز توسعه پیدا کرد. از باب نمونه ایشان در گفتارهای آزادی معنوی لیبرالیسم را به چالش می کشد و نشان می دهد که دست آنان در آزادی که مهمترین ادعایشان است خالی است. کتاب علل گرایش به مادیگری نمونه دیگریست. غربیها بحث علل گرایش به دین را مطرح کرده بودند و دین را در موضع دفاع قرار داده بودند و شهید مطهری گفت که آنچه نامعقول است دین نیست که بخواهیم علل گرایش به آن را بحث کنیم بلکه مادیگری است و ما باید ببینیم چرا با اینکه مادیگری نامعقول است عده ای بدان گرایش پیدا می کنند. این شاید از بهترین مثالهای تبلیغ تهاجمی است. 🔺 مثال دیگر کتاب نظام حقوق زن در اسلام است. اول کار این کتاب سویه دفاعی دارد. اما وقتی نویسنده شبهات (آقای مهدوی) از دنیا می رود از اواسط کتاب سویه تهاجمی پیدا می کند. 🔹 تبلیغ تهاجمی باعث می شود که برتری اندیشه اسلام و ضعف اندیشه دشمن مشخص گردد و از این طریق اثرات تبلیغی دشمن خنثی گردد. «امروز کسانی که علیه ما و نظریّات اسلامی تبلیغات میکنند، در دنیا رسوایند... 🏷 «متن‌ها» از رهبر انقلاب 🔰 ادامه در پست بعدی... 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
🔰 ادامه از پست قبلی... 💢 یادداشت 8⃣1⃣ 💠 احیای تبلیغ تهاجمی در کنار تبلیغ تدافعی[۲/۲] 🔹 «امروز کسانی که علیه ما و نظریّات اسلامی تبلیغات میکنند، در دنیا رسوایند.. تبلیغاتشان نیز همین‌طور است؛ اما وقتی در خلأ وارد میشوند و در فضای بیمعارض، تبلیغات میکنند، تأثیراتی را میگذارند. بنابراین ما میتوانیم روی افکار عمومی دنیا هم اثر بگذاریم.» 🔸 «امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است. این مخصوص میدان نظامی نیست؛ در همه‌ی میدانهای انسانی امیرالمؤمنین کرّار غیر فرّار بود؛ یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد. مواضع محکم، ایستادگی بر مبانىِ مورد قبول و مورد اعتقاد، از موضع تدافعی خارج شدن و نسبت به کجیها و زشتیها و بدیها و ظلمها و بی‌عدالتی‌های دنیا در موضع تهاجمی قرار گرفتن؛ این همان صفت کرّار غیر فرّار امیرالمؤمنین است.» 🔹 چنانچه دامنه تبلیغ را وسیع‌تر تعریف کنیم که اقشار مختلفی در آن دخیل هستند مثل فرهنگیان و آموزش و پروش و وزارت علوم و اداره ارشاد و حتی دستگاه های دیپلماسی هم در این عرصه نقش آفرینند. هر چند وظیفه اصلی تبلیغ و تبیین به دست حوزویان است اما این اقشار نیز در ادامه و دامنه حوزه در این زمینه موثر هستند. «باید تلاش کنیم تا مؤلفه‌های قدرت خودمان را بشناسیم و در بسیاری از مسائل جهانی، موضع اساسی جمهوری اسلامی را به عنوان یک موضع تهاجمی اتخاذ کنیم.» 🔺 « یک وقتی یکی از من پرسید شما در مقابل فلان قضیه چه دفاعی دارید؟ من گفتم ما دفاعی نداریم، هجومی داریم. ما در بسیاری از قضایا دفاعی نداریم، هجوم داریم، سؤال داریم، مطالبه داریم در مقابل دنیا» ▪️«در قضیه‌ی حقوق بشر، موضع ما موضع تدافعی نیست؛ موضع‌مان تهاجمی است. بیاییم این‌جا عزا بگیریم که در جمهوری اسلامی حقوق بشر ضایع شده؛ چون امریکاییها و صهیونیست‌ها و رسانه‌ها گفته‌اند! این درست است؟! شما موضع تهاجمی در این قضیه دارید» ▪️«در مسأله‌ی زن هم موضع شما تدافعی نیست؛ تهاجمی است. آنها اعتراض‌شان به ما این است که چرا زنهایتان حجاب دارند؛ چرا حجاب اجباری است. خود آنها هم بیحجابی را اجباری کردند؛ این به آن در! اما مسأله‌ی آنها در قضیه‌ی زن خیلی بیشتر از این حرفهاست. زن در فرهنگ و دنیای غربی به ابتذال کشانده شده، تحقیر شده و به او اهانت شده است... شما حرف دارید و در این قضایا مدعی هستید.» ▪️« شما کسانی را که این همه سلاح شیمیایی هم خودشان مصرف کردند و هم به صدام دادند، مطرح کنید... این‌که فلان قدرت بدش می‌آید، نباید مانع شود از این‌که ما این موضع تهاجمی را از دست بدهیم. در مذاکرات سطوح مختلف این مسائل را بیاورید.» ▪️«ما در مسأله‌ی مبارزه‌ی با تروریسم و مسأله‌ی حقوق اقلیت‌ها، میتوانیم موضع تهاجمی داشته باشیم.. ما از آنها خیلی جلوتریم؛ ما خیلی بهتر از آنها هستیم.» ▪️«موضوع دیگر که مهمتر از همه است، مسأله‌ی مبارزه‌ی با سلطه است.. چرا بخش سلطه‌گر دنیا میخواهد خودش را بر همه‌ی دنیا تحمیل کند؟ این موضوع هم باید جزو مسائل تهاجمی شما قرار گیرد.» ▪️«مسأله‌ی حق حاکمیتِ برابر دولتها، مسأله‌ی مبارزه با اشغال و حضور نظامی هم از مواردی است که باید مواضع شما کاملاً در این مسائل تهاجمی باشد» ▪️«در مسئله‌ی خراب کردن اخلاقیات مردم و توسعه‌ی فرهنگ استهجان و لاابالیگری و اشاعه‌ی شهوت جنسی ما از دنیا طلبکاریم» ▪️«ما باید با افتخار، عزت‌، سربلندی‌ و شجاعت‌ و از موضعی‌ تهاجمی‌ نه‌ تدافعی‌، به‌ تبیین‌ حرفهای‌ تازه‌ خود در زمینه‌ مردم‌سالاری‌ دینی‌ و اخلاق‌ و عزت‌ بپردازیم‌ و بعنوان‌ رقیبی‌ جدی‌، لیبرال‌ دمکراسی‌ غرب‌ را بعلت‌ فنا کردن‌ اخلاق‌ بشر، ایجاد دو جنگ‌ جهانی‌، تولید سلاحهای‌ اتمی‌ و شیمیایی‌ و تأسیس‌ گروههایی‌ نظیر طالبان‌ به‌ چالش‌ بکشیم‌ و وادار به‌ پاسخگویی‌ کنیم‌». ▪️«مجموعه‌ای از شیطان‌صفتی‌ها و شرارتها در آمریکا وجود دارد که همه‌‌ی اینها میتواند آماج حملات تبلیغی قرار بگیرد.. در سیاست هست، در تعامل با ملّتها هست، در تعامل با ملّت خودشان هست، در نژادپرستی هست، در اختلاف طبقاتی هست، در اخلاق جنسی هست، در بی‌رحمی هست؛ اینها همه نقطه‌ضعف است» 🔸 یکی از حیطه های اصلی تبلیغ تهاجمی در ساحت علوم انسانی است چرا که سایر اندیشه های برآمده از مبانی است که در علوم انسانی شکل میگیرد. لذا وظیفه اندیشمندان متفکر و متعمق حوزوی است که به سرعت با علوم انسانی غرب آشنا گردند و در کنار تولید علوم انسانی اسلامی، به نقد و بی ریشگی مبانی علوم انسانی بپردازند و به وزان آن مبلغین اثرات این اندیشه ها را در فرهنگ های خرد و کلان و سبک زندگی و مدلهای حکمرانی و شهرسازی و پزشکی و... نشان دهند، از اساس جلو هجوم گسترده فرهنگی دشمن گرفته خواهد شد. ✍️ مهدی شبان 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 9⃣1⃣ 🎥 سی‌نمای تبلیغ دین ♦️ تأملی در روش‌های تبلیغی(۱) 💠 علامه جوادی‌آملی: «امروز لسان قوم همین دوربین است و فیلم! ..اگر کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث می‌شد؛ گزاف نبود که با زبان هنر سینما بیاید.» 🔹 اگر داود در زمانه‌ای زندگی می‌کرد که مردمش اهل صنعت بودند، خداوند آهن را در دست پیامبرش نرم کرد. اگر موسی بر قومی برانگیخته شد که اهل سِحر بودند، عصایی بود که زمانی مار می‌بلعید و اژدها می‌شد،‌ روزی نیل می‌شکافت و فردایش از سنگ، دوازده چشمه می‌جوشانید. اگر در زمانه عیسی طبابت بیماران مساله بود، حضرتش مُردگان زنده می‌کرد و... 🔸 امروز مردم ما با چه مشغول‌اند؟ رهبری در دیدار اخیر فرمودند: «نباید از برخی اقشار مثل کارگردانان سینما توقع زیادی داشت، وقتی در تهیه معارف و خوراک فکری لازم برای آنها کوتاهی کردیم!» اهمیت این مطلب وقتی روشن‌تر می‌شود که این عبارات معظم‌له را ضمیمه کنیم: «واقعا الآن هیچ چیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری ...هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است؛ یک روایت‌گر کاملاً مسلط که هیچ روایت‌گری تاکنون در بین این شیوه‌های هنریِ روایتِ واقعیت و حقیقت به این کارآمدی نیامده؛ یک هنر پیچیده، پیشرفته و متعالی ...امروز کلید پیشرفت این کشور به میزان زیادی به دست سینما است.» 🔹 ما که این‌همه به فیلم‌ها و رسانه‌ها انتقاد می‌کنیم و خواستار سانسور و فیلتر آنها هستیم، خود چه‌قدر در تهیه محصول فرهنگیِ طراز کمک کردیم؟ فلسفه هنر و فقه هنر چه‌قدر در حوزه بحث می‌شود؟ همانقدر هم که می‌شود چه‌قدر نظام‌مند و چه‌قدرش با توجه به رویکردهای فردگرایانه است؟ اصلا تولید خوراک فکری برای قشر هنرمند یعنی چه؟ روزگاری بود که امام‌راحل «وحدت حوزه و دانشگاه» را مطرح کرد. سال‌ها پیش نیز «وحدت حوزه و هنرمندان» توسط علامه جوادی مطرح شد. اگر آن‌یکی هنوز فهم نشده، این‌یکی اصلا شنیده نشد. 🔸 آیا اساسا سینمای دینی وجود دارد یا به قول شهیدآوینی، ترکیب «سینمایِ دینی» مثل ترکیب «امام‌جماعتِ کافر» است؟ آوینی معتقد بود می‌توان با تسخیر «تکنیک سینما» و تزریق «فرم خود» به فتح مدیوم سینما پرداخت. تلاش‌هایی هم در این‌باره کرد. خدایش رحمت کند. 🔹 ما در حوزه چه‌کردیم؟ آیا در قامت منتقد ادبی ظاهر شدیم و آثاری از گابریل مارکز، شهرنوش پارسی‌پور و محمود دولت‌آبادی را نقد کردیم؟ یا به نظریه‌پردازی در حوزه ادبیات پرداختیم؟ بله؛ ما صفایی‌حائری داشتیم که دقیقا چنین کرد! عین‌صاد نه تنها به ادبیات ایران و جهان مسلط؛ که خود صاحب ‌نظریه بود. سینمایی‌های: زیر نور ماه، روز واقعه، نیاز و.. به هدایت ایشان ساخته شد. اصلا در راه سر زدن به پشت‌صحنه یکی از فیلم‌های میرکریمی بود که به لقاء الهی پیوست. اما یقین دارم که راهش پر رهرو خواهد بود. 🔸 حوزه‌علمیه اولا باید به حل چالش‌های فلسفه هنر بپردازد تا راه برای فقه هنر گشوده شود. خلأ جدی ما امروز در این زمینه است. البته مانعی هم ندارد طلبه تفنّناً یا به‌طور حرفه‌ای ورودی عملی به هنر کند. آیةالله حَبّوبی از شاگردان ملاحسین‌قلی‌همدانی را می‌شناسید؟ از رهبران جهاد عراق با انگلیس در جنگ‌جهانی‌اول و اولین کسی که فتوا به جواز آموزش زبان‌های خارجه داد. ایشان به نظر رهبری -که خود امین شعر فارسی‌اند- یک ورود حرفه‌ای به عرصه شعر داشته است. اشعار، همیشه در آیین‌های مذهبی ما نقش به‌سزایی داشته و دارند. 🔹 به نظر نگارنده «رمان» اساسا یک امر مدرن بوده و در سده‌های اخیر رواج یافته است. اما قالب «داستان» در میان حوزویان از دیرباز نمونه‌های فراوان داشته؛ از داستان‌های بوعلی و شیخ‌اشراق بگیرید تا «موش‌و‌گربه» شیخ‌بهایی تا برسید به داستان «مُقیم و مسافر» که به روش دیالکتیکِ سقراطی توسط آیة‌الله نورالله اصفهانی در تحلیل و تبیین مشروطه نوشته شد و به عنوان فلسفه‌سیاسی‌اسلام نیز از آن یاد می‌شود. 🔸 اگر درد دین داریم، همواره «تبلیغ» در طول تاریخ از رهگذر «هنر» عبور می‌کرده است. باید زبان هنری امروز را خوب شناخته،‌ مبانی‌اش بحث کرده و خوراک فکری و مواد متناسبی برای هنرمندان تهیه کنیم. 🔺 می‌شنوید؟! ... صدای مرحوم صفایی‌حائری است ... آرام و بی‌پروا در گوش‌مان زمزمه می‌کند: «هنر دو جریان دارد؛ یکی در درون هنرمند و دیگری در دل تاریخ..!» ✍️ محمدحسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈
📝 💢 دیدار طلاب با رهبر انقلاب 0⃣2⃣ 🌐 نعلین‌پوش متاورسی ⭕️ تأملی در روش‌های تبلیغی(۲) 🔹 طبق آمار، نسل جوان حداقل یک ششم از روز خود را در فضای سایبر زندگی می‌کند و تعامل با وی در این فضا اقتضائات خود را می‌طلبد. اینستاگرام، تیک‌تاک، یوتیوب و.. اولاً و بالذات به هدف سرگرمی ساخته شدند. مخاطب برای سرگرمی و تفریح آنجاست! حوصله شنیدن از دین را جز با ابزار و تکنیک متناسب آن پلتفرم ندارد. 🔸 اما چیزی فراتر از تکنیک وجود دارد و آن فرم است. فرم پلتفرم‌ها بر اساس فرهنگ دنبال کننده آن منطقه تولید و صادر می‌شود. اگر در اینستاگرام، فرهنگِ «به اشتراک گذاشتن زندگی» وجود دارد؛ در مقابل، فرم تیک‌تاک فرهنگِ «چالش» را ترویج می‌کند. اهمیت بیشتر «موزیک‌ویدیو» در تیک‌تاک و «کلیپ‌تصویری» در اینستاگرام مشهود است. شاید چون شرقی‌ها بیشتر به «موسیقی» و غربی‌ها به «تصویر» در فرهنگ و هنر خود اهمیت می‌دادند. البته امروزه فرهنگ‌ها برخورد کرده، در حال به‌هم آمیختن‌اند و ما باید موضع خود را در برابر تمدن‌ها مشخص کنیم. آیا روبیکا فرم فرهنگی ما را نمایندگی می‌کند؟ با چه مبنایی باید ساختار Explore را عینا در روبیکا جای‌گذاری کنیم؟ چرا از ساختار For you استفاده نکردیم؟ اصلا فرق این دو در چیست؟ اکسپلور و فوریو، توئیتر و تردز، متاورس و نورالینک در مقابل چه؟ 🔹 در روزگاری که انسان معاصر با مون‌واکِرز راه می‌رود ما نعلین‌پوشان چه ایده‌ جذابی برای او داریم؟ فارغ از داشتن ایده و تولید فناوری جدید، باید به تسخیر تکنیک دشمن نیز اندیشید. همان پروژه‌ای که شهیدآوینی در سینما آن را دنبال می‌کرد. بدون تهاجم به زمین دشمن و فتح آن، ادعاهای تمدنی مضحک است! 🔸 امام‌خامنه‌ای در همایش فقه هنر (۲۱/۱۰/۹۴) مساله «غناء» در فقه را به «منزوحات بئر» تشبیه کردند که جسارتش جز در قامت یک فقیه عالی‌مقام نیست. متاسفانه تصور غالب ما از موسیقی چیزی بیش از شعر و متن آن نیست. اما موسیقی یک هنر مستقل از شعر است و ما همچنان با توجه به متن و اعتقادات فکری یا سیاسیِ یک موسیقی آن را در وزارت ارشاد به محکمه می‌بریم. 🔹 توجه به مناسبات موسیقی و آیین، سبک‌ها، دستگاه‌ها و ژانرهای موسیقی و اثرات و اقتضائات هریک را آنچنان که درخور این هنر است چه‌قدر بررسی کردیم؟ موسیقی چه چالش‌ها و فرصت‌های تمدنی‌ای برای فتح جهان به روی ما می‌گشاید؟‌ از جمله دلایلی که جوانانِ عزیزمان برای شرکت در نقشه شوم دشمن در اغتشاشات اخیر بیان می‌کردند گوش کردن به موسیقی‌هایی بود که در آن دوره تولید شده بودند. 🔸 جبهه فرهنگی رقیب را بنگرید که چگونه با پروپاگاندای رسانه‌ای و استفاده از مدیا، نیاز و مطالبه‌ای می‌سازد؛ با سینما گفتمانش می‌کند و با موسیقی همواره آن را زنده نگه‌می‌دارد. مثالی آشنا بزنم: «برادران لیلا» را غالب حزب‌اللهی‌ها دیدند. اما چرا دو فیلم قبلی از همین کارگردان به این اندازه در بین عامه مردم دیده نشد؟ حال آنکه هر سه یک خطِ روایی داشتند و اولی قوی‌تر هم بود؟ ساده است: تحریم هنر موجب ترویجش می‌شود! وقتی دو دقیقه و دوازده ثانیه موسیقیِ «برای...» از شِروین آمد؛ چندین ساعت به پویه و مویه بیفتیم و باز ببینیم در گوشِ خودِ شما هنوز تداعی می‌شود و زنده است؟ 🔹 رهبریِ مظلومِ مقتدر دو نامه خطاب به جوانان اروپایی می‌نویسد. طبعا در عموم رسانه‌های غرب تحریم می‌شود. اما چنین حرکتی مهم و تمدنی نباید ما را به فکر «ترجمه هنری» اثر بیاندازد؟ آن هنری که مرزها را در می‌نوردَد و تحریمش موجب ترویج می‌شود برای ما هم هست! هنر همواره مایه ترویج و زنده‌ماندن اثر در طول تاریخ است. 🔸 سازمانی وجود دارد به نام «فرهنگ و ارتباطات اسلامی» که قرار است وابسته‌های فرهنگی ایران در خارج را مدیریت کند. در بهترین حالت، یا نماز جمعه‌ای برگزار کند یا ۲۲بهمن شکلاتی پخش شود و یک ناهاری بپزند. «دیپلماسی فرهنگی» ما همین‌قدر کلیشه‌ای رفتار می‌کند. در حالی‌که باید بنابر بافت فرهنگی هر کشور به فکر تبلیغات هنری گسترده باشد. 🔹 باری؛ اگر امروزه اصطلاحاتی چون «گفتمان»، «راهبرد فرهنگی» و «تمدن نوین اسلامی» لقلقه زبان‌مان شده است؛ باید نیک بدانیم که جز با ابزارهای روز، نمی‌توان مطالبه‌ای ساخت و گفتمان کرد. اگر منبر سنتی ابزار پریروز ما بود، امروز –با حفظ آن- باید به جهان مدیا و سینما و موسیقی اندیشید. بجُنْبیم و بجُنْبید که فردا فراجهانی چون متاورس در پیش است. ✍️محمدحسین نجفی 📝پیرامون دیدار طلاب با رهبر انقلاب بخوانید 👇پیوستن به کانال نشریه خط 👇 ┈┄┅═✾ خــــــــــــط ✾═┅┄┈