eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋یادداشت استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین قنبریان درباره کتاب مقام مردم بسم الله الرحمن الرحیم 🔰جامعه هم نحوی از هستی داردوصرف اعتبار نیست. با مسلمان شدن،"صورتی نو" می پذیرد و با تشیع،"فعلیتی برتر" می گیرد و با اسلام ناب و تولی به ولیّ عادل ،تعالی می گیرد. 🔰درجای خود ثابت است که هرموجود، فیوضات رب را با " صورت اخیر" و " فعلیت آخرِ" خود جذب می کند. نبات با فعلیت نباتی اش چیزی جذب می کند که جماد نمی تواند آنرا جذب کند. انسان با فعلیتِ عقل و نطقش ،فیضی می گیرد که حیوان از آن بی خبر است. 🔰حال جامعه ای که از دوگانه پرستی درآمد و مسلمان شد، از" اسلام فتوحات" ،بالا آمد و" اسلام اهلبیت(ع)" را طوعاً پذیرفت؛ از " تشیع صفوی" به " تشیع انقلابیِ حسینی" رسید و علیه و سلطنت ویزیدِمتشیع انقلاب کرد، مقابل سفیانی های اسلام نما ایستاد و اسلام ناب پابرهنگان را مقابل اسلام مرفهین آمریکایی قرارداد و دست بیعت با ولایت(درحصه غیبتش)داد؛ صورت اخیری یافته است که فیض بیشتری طلب می کند: • ثبوتاً این فیض، جریان اراده الهی در اراده عمومی مردمِ متولی به ولایت است. • اثباتاً ترجیح تشخیص و عمل مردم بر جمع ها و گروه های نخبگی است. 🔰کتابچه با مسمای" " اثر فاضل ارجمند با استناد به بیّناتی از فرمایشات امامین انقلاب مشحون این دو مقام برای مردم است: 1️⃣ در صفحه۱۹و۲۰ می نویسند: 《 امام معتقد بود اگر تصدی گری حکومت توسط یک انسان موحد امر موجهی است، تنها برای آن است که خواست و اراده مشروع مردم را در جامعه جاری کند البته همانطور که از پیام تبریک ۱۲فروردین برمی آید او خواست و اراده فراگیر مردم را مظهر اراده حق تعالی می دانست》 در صفحه۳۶ می آورند:《درمکتب اسلام که امام، ذهن و دل خود را بدون پیش داوری به آن سپرده بود و هر آموزه ی برجسته ای را به جان خریده بود، قاطعانه گفته شده که اراده ی الهی به دنبال اراده عمومی مردم به میان خواهد آمد و طبعاً تغییر و تحول ها و معجزه های بزرگ اجتماعی با تغییر مردم در خود ایجاد خواهد شد. به همین جهت، حضرت امام یک نصیحت بیشتر نداشتند و آن این که بی معطلی به خاطر خدا به پا خیزید. حضرت امام برای دست یابی به آستان آن ناموس بزرگ الهی( تحول عمومی مردم) بر وحدت کلمه تاکید پرتکراری داشتند و دست خدا را همراه جماعت می دانستند》 این نگاه راهگشا به آنجا می کشد که ولیّ " من انفسهم" بوده/گردد. چنانچه از امام عزیز نقل می کنند:《 بارها گفته ام من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست》(مقام مردم ص۲۰) 2️⃣درصفحه ۲۳ نگرانی امام(ره) را چنین تصویر می کنند: 《 بعد از انقلاب نگران بود به نام اسلام و حکومت اسلامی، مردم را از صحنه کنار بزنند و نوعی نخبگی مذموم بلکه مشکوک و آفت دار یا آسیب پذیر را بر این کشور حاکم کنند》 از امام به جا نقل می کنند:《این ها می خواهند با شیطنت هایشان کار خودشان را انجام بدهند . آن وقت شیطنت این بود که سیاست از مذهب خارج است... و مابسیار ضرر خوردیم و آن ها هم بسیار نفع بردند. این مطلب شکست خورده. حالا می گویند که سیاست حق مجتهدین است. یعنی در امور سیاسی در ایران پانصد نفر دخالت کنند، باقی شان بروند سراغ کارشان. یعنی مردم بروند سراغ کارشان، هیچ کار به مسائل اجتماعی نداشته باشند، و چند نفر پیرمرد ملّا بیایند دخالت بکنند. این از آن توطئه ی سابق بدتر است برای ایران. ما اگر نظارت نکنیم، یعنی ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگرکنار بروند،بسپارند دست این ها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهی بکشد》(ص۲۲و۲۳) از رهبر انقلاب هم نقل می کنند:《توده های مردم ،اصل و تعیین کننده و تصمیم گیرنده اند و آنها هستند که جریانها را هدایت می کنند》(ص۳۱) از همین جا سپردن کارها به مردم ترجیح می یابد که نمونه هایی در "مقام مردم" شمارش و توضیح داده شده است. از نقطه مقابلش به درستی گلایه شده :《 بنام ملت ،دولتی فربه پدید آوردن و علی رغم رهنمودهای مکرر امام همه چیز را دور و بر خود جمع کردن و نهادهای مردمی چون جهاد سازندگی را گام به گام به نابودی کشیدن رویه و خواست و منطق و بینش مردمی امام نبوده و نیست》(ص۴۱) 🔰"مقام مردم" نکاتی بیش از اینها دارد که غیر از تحلیل و توجیه رویه رهبر انقلاب در تجربه مذاکرات و برجام ، می تواند مبانی درست نگاه انتقادی بر برخی رویه های نخبه گرا مقابل رویکرد مردم گرا باشد. سپاس و دست مریزاد به استاد ارجمند حاج آقا فلاح شیروانی، ان شاء الله توشه راه جوانان انقلابی واقع شود. محسن قنبریان ۲۴مهر۱۴۰۰ —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰دیباچه 💠 وقتی اسلحه ای به سمت ما نشانه رود تمام وجودمان خطر را حس میکند و به فکر چاره افتاده و برای نجات تقلا می زنیم؛ ولی اگر جور دیگری ما را بخواهند بکشند چه؟ در این صورت متوجه نشده و می گوییم انشاءالله خبری نیست!!! 💠 وقتی در معرکه نبرد تمدنی هستیم پارامترهای تمدنی را به درستی نشناخته و کنش و طرح و نقشه فعالانه ای نداریم. ضعف درک تمدنی باعث شده سالها استضعاف مستکبران عالم را به جان بخریم. 💠 برخی ساده لوحانه «ملئت ظلماً و جوراً» را کاملا سطحی معنا کرده و مصادیق آن را صرفا سر بریدن انسانی مظلوم یا حتی بمباران ملتی مظلوم قلمداد میکنند اما باید پرسید این «پرشدگی» صرفا به معنای سطحی است یا معنای تمدنی دارد؟ 💠 واقعا باور داریم نظام سلطه چون در برابر تمام موجودیتش ایستاده ایم او هم میخواهد ریشه ما را از بیخ و بن بکند؟! 💠عقلانیت قرآن را قبول داریم یا آن را صرفا برای تزیین میخواهیم؟!! «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» 💠واقعا باور داریم ابلیس الابالسه اراده سد امداد الهی را دارد؟ امدادی که حق سبحانه فرمود: «وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ» 💠 اگر حوزه های علمیه از بینش تمدنی و درک نبردهای تمدنی برخوردار می بودند شاید قبل از آنکه دیر بشود علاج حادثه را دنبال میکردند. ◀️ در نشستی که ترتیب داده شده است بر آنیم که ابعاد نبرد تمدنی جمعیت را ولو به قدر روزنه ای بکاویم. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حجت‌الاسلام‌والمسلمین صدرا بهرامی 🔴 بحران 🔰 سومین‌نشست‌صمیمانه جمعی‌از منبری‌های‌جوان هیأت‌های‌کشور 🗓 |آبان‌ماه ۱۴۰۰| 📌 |تهران، مجتمع‌فرهنگی‌سرچشمه یادمان‌شهدای‌انقلاب‌اسلامی| 💠جامعه‌‌ایمانی‌‌مشعر ✅ @www1542org
🔰مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری «اندیشکده معنا» و «ستاد جامع پیشرفت منطقه ای» برگزار می کند: 💠رویداد 📜سرفصل های رویداد ✅سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب ✅فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ✅فناوری مشارکت قاعده‌مند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای ✅دو پیش‌نیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی: الف) الگوی کلان حل مسئله ب) سه کلان نظریه انسجام بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی» 🗓 پنج شنبه مورخ 18 آذر 🕢زمان 7:30 الی 12 💳هزینه ثبت نام: 20 هزار تومان 🖊جهت ثبت نام به حساب کاربری، @ali_abedi273 پیام بدهید. 🔴 🔴 —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بشنوید : 📌صوت کامل نشست تخصصی مکتب انقلاب اسلامی 🔰با عنوان: "روش شناسی فهم بیانات مقام معظم رهبری و تحلیل بیانیه گام دوم" 👤حجت‌الاسلام ‌و المسلمین فلاح شیروانی 📆سه شنبه 1400/9/13 🆔@ofogh_es —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰رویداد پیشرفت مردمی ➖سیر مفهوم پیشرفت در اندیشه رهبر معظم انقلاب ➖فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ➖فناوری مشارکت قاعده‌مند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه‌ای ➖پیش‌نیازهای مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی: الف) الگوی کلان حل مسئله ب) سه کلان نظریه انسجام‌بخش «تمدن نوین اسلامی»، «هویت ایرانی اسلامی» و «پیشرفت اسلامی ایرانی» 🔻ارائه شده توسط: 🔹حجت الاسلام محمد نهاوندی‌فر 🔹حجت الاسلام علی محمدی ▪️قم | پنج‌شنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ تا ۱۲ 🆔 کانال ایتا: https://eitaa.com/maana_hamandishi —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰 رهیافت‌هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه 1ـ «پیشرفت ـ توسعه»: دوگانه واقعی و معنادار گام دوم انقلاب 2ـ رهیافت‌های مختلف در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 3ـ لایه‌های نظری اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 4ـ مسیرهای پیش رو در نسبت میان اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 5ـ روایت‌های مختلف در مورد تمایز اصول و ارزش‌های پیشرفت با اصول و ارزش‌های توسعه 6ـ امتداد عملی اصول و ارزش‌های پیشرفت در حل مسئله‌ 7ـ نظریه‌های موردنیاز اندیشه پیشرفت: «نظریه‌های پایه»، «نظریه‌های عرصه‌ای» و «نظریه‌های منطقه‌ای» 🔰 دکتر حمید ابدی مسئول دفتر مطالعات پیشرفت و تمدن اندیشکده معنا 📆پنج شنبه ۲۵ آذر ماه 🕖ساعت ۷ صبح 📌 مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠نشست "جنگ جهانی جمعیت" ▫️روایتی راهبردی از نبرد تمدنی جمعیت 🔻مباحث ارائه شده: 🔸سیر کلی طرح "کنترل جمعیت" در ایران و جهان 🔸طرح "تنظیم خانواده" و ارتباط آن با کنترل جمعیت 🔸سقط های درمانی و عقیم سازی های دولتی 🔸روند شکل گیری طرح غربالگری و چگونگی اجرای آن 🔸و ... 🎙ارائه: دکتر طه شوکتیان 📆 11/ آذر / 1400 کیفیت صوت: متوسط —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست "پیشرفت مردمی" ◀️ بخش اول 🔻بحث ارائه شده: 🔸سیر مفهوم "پیشرفت" در اندیشه مقام معظم رهبری 🎙ارائه: حجت الاسلام محمد نهاوندی فر 📆 18 / آذر / 1400 کیفیت صوت: متوسط —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست "پیشرفت مردمی" ◀️ بخش دوم 🔻مباحث ارائه شده: 🔸فناوری مشارکت نخبگان در طراحی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی 🔸فناوری مشارکت قاعده مند مردم و نخبگان محلی در طراحی و اجرای نقشه پیشرفت منطقه ای 🎙ارائه: حجت الاسلام علی محمدی 📆 18 / آذر / 1400 کیفیت صوت: متوسط —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست "پیشرفت مردمی" ◀️ بخش سوم 🔻مباحث ارائه شده: 🔸دوپیش نیاز مشارکت فراگیر نخبگان و مردم در پیشرفت اجتماعی: 1️⃣الگوی کلان حل مسئله 2️⃣سه کلان نظریه انسجام بخش "تمدن نوین اسلامی" ، "هویت ایرانی اسلامی" و "پیشرفت اسلامی ایرانی" 🎙ارائه: حجت الاسلام علی محمدی 📆 18 / آذر / 1400 کیفیت صوت: متوسط —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نشست "رهیافت هایی در تبیین مناسبات اندیشه پیشرفت با اندیشه توسعه" 🔻مباحث ارائه شده: 🔸"پیشرفت-توسعه" دوگانه واقعی و معنادار گام دوم انقلاب 🔸لایه های نظری اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 🔸مسیرهای پیش رو در نسبت میان اندیشه پیشرفت و اندیشه توسعه 🔸امتداد عملی اصول و ارزش های پیشرفت در حل مسئله 🔸و ... 🎙ارائه: دکتر حمید ابدی 📆 25 / آذر / 1400 کیفیت صوت: متوسط —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
💠 خلاصه محتوای نشست جمعیت 1️⃣ در بحث جمعیت با یک پارادایم بسیار مفصل و با پشتوانه قوی مواجه هستیم که کاملا برنامه ریزی شده و هدفمند، به تعبیر قرآنی به دنبال اهلاک حرث و نسل است اما در پوشش های بسیار شیک آن را عرضه می کند. به عنوان مثال اینگونه مطرح می کنند که یکی از شاخص های سلامت در دنیا، شاخص مرگ و میر مادران است. یکی از بهترین و ساده ترین مسیر ها برای بهبود این شاخص، باردار نشدن خانم هاست! 2️⃣ برای حل مسئله جمعیت حوزه های مختلف حاکمیتی نقش دارند اما کلیدی ترین قسمت حوزه بهداشت و درمان است. 3️⃣ خانم ستاره فرمانفرمائیان، قبل از انقلاب بعد از دوره دیدن در آمریکا به ایران می آید و نظام تنظیم خانواده را راه می اندازد. اما طبق گزارش ها چون آموزش ها حرفه ای نبوده و همچنین مردم به رژیم اعتماد نداشتند و این طرح با آداب و رسوم مردم تطابق نداشته، آنطور که می خواهند رونق نمی گیرد. 4️⃣ سال 1365 که سرشماری انجام می شود بحث انفجار جمعیت مطرح می شود. بعضی می گویند که واژه انفجار را به عمد طرح کرده اند که متولیان و تصمیم گیرندگان کشور را فریب بدهند. 5️⃣ در برنامه توسعه که سال 1368 تنظیم می شود، مقرر شد که تا افق 1390 نرخ باروری کل به 4 برسد. نرخ باروری اگر بیشتر از 1/2 باشد، نرخ رشد جمعیت در بلند مدت بالا می رود و اگر کمتر باشد، نرخ رشد جمعیت منفی خواهد شد. در سال 71 نرخ باروری به 4 می رسد و این سرعت در رسیدن به نرخ مورد نظر، یک شُک جمعیتی به پیکره جامعه است. 6️⃣ سال هاست که به علت تبلیغات، انگاره مردم سن مناسب باروری را 18 تا 35 سال می داند. اما این انگاره حتی با گزارش علمی روز نیز که بازه زمانی بیشتری را مطرح می کند مطابق نیست! یکی از کارهای کوتاه مدت برای بالا رفتن میزان جمعیت، تغییر این انگاره است. 7️⃣ در سال 72 قانون تنظیم خانواده را تصویب می کنیم. این قانون فرزند چهارم به بعد را به رسمیت نمی شناسد. به عنوان مثال بچه چهارم به بعد از حقوق و بیمه محروم است. در سال 79 نرخ باوروی به 1/2 می رسد و از آن سال به بعد نرخ باروری زیر حد جایگزینی است و نرخ رشد جمعیتمان نیز کمتر از یک در صد شد و تا چند سال آینده طبق پیشبینی ها به صفر می رسد. 8️⃣ برای اولین بار سال 89 آقای احمدی نژاد بحث افزایش جمعیت را مطرح کردند. سال 91 نیز مقام معظم رهبری بیان کردند و تذکر دادند و نهایتا سال 93 سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شد. 9️⃣ سال 93 قانون اصلاح قوانین تنظیم خانواده تصویب می شود که در این اصلاح، فرزند چهارم به بعد نیز به رسمیت شناخته می شود و با دیگر فرزندان دارای حقوقی مساوی می باشد. 🔟 اگر نظام پرداخت یارانه ها عادلانه شود، در افزایش جمعیت بسیار کمک کننده خواهد بود. 1️⃣1️⃣ طرح کنترل جمعیت مانند یک پازل است که از قطعات اصلی آن می توان به توسعه خدمات و اقلام پیشگیری از بارداری در پوشش حمایت از بانوان و ارتقای سلامت آن ها، آزادی سقط جنین، قبح زدایی از رفتارهای جنسی نامتعارف و توسعه غربالگری های مختلف اشاره کرد. 2️⃣1️⃣ راه حل متولیان جهانی کنترل جمعیت در برخی کشورهای اسلامی که سقط جنین را بر نمی تابند، اضافه کردن قید درمانی به سقط است (سقط درمانی). 3️⃣1️⃣ یکی از بحث هایی که در کنترل جمعیت مطرح می شود، بحث کودک همسری است. 4️⃣1️⃣ بعد از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت متاسفانه محتوا هیچ تغییری نکرد و فقط عنوان تنظیم خانواده به عنوان سلامت باروری تبدیل شد. ▶️ ادامه 🔽 —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243