eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 8⃣3⃣ سی و هشتم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 اول ✅ مقدمه 👈 انتخابات 92 جمعی از فرزندان شهدا خدمت حضرت آقا رسیده بودند و بعد یکی از آن‌ها این جلسه را برای من نقل کرد می‌فرمودند که: من از حضرت آقا پرسیدم که آقا الآن وظیفه ما چیست؟ فرمود: من این‌همه حرف زدم شما نفهمیدید وظیفه‌ی شما چیست؟ بعد می‌گفتند: که عیب ندارد آقا شما خیلی از نفهمی ما ناراحت نشوید، صریح‌تر بگویید وظیفه‌ی ما چیست؟ بعد می‌گفت: یک لبخندی زد، فرمود: وظیفه‌ی شما الآن گفتمان سازی است. 👈 نتیجه این بحث ما این می‌شود که به همه مخاطبین می‌خواهیم رو کنیم و بگوییم: شما همگی وظیفه‌ی گفتمان سازی دارید، منتها به‌عنوان طرح و حاشیه‌ی کارهای طلبگی که الآن دارید انجام می‌دهید. 👈 این به‌عنوان مأموریت طلبگی‌تان نیست، این به‌عنوان مأموریت عمومی است. 👈 "گفتمان یک جامعه مثل هوا است، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند چه ندانند چه بخواهند چه نخواهند"(14/10/1390) این جمله، جمله‌ ای بسیار کلیدی از حضرت آقا است، حال با یک دورخیز می‌خواهیم این را تبیین کنیم: ✅ و ✔️ مقدمه 👈 وارد بحث تعریف و ماهیت گفتمان می‌شویم. یک مقدمه می‌گوییم بعد تعریف می‌کنیم؛ ذیل سه تا فیش این مقدمه می آید. 1⃣ اراده 👈 انسان در عمده‌ی افعال و رفتارش فاعل بالاراده است 👈 فعل ارادی متکی بر شناخت است 👈 انواع شناختی که پشتیبان اراده است 1- یک شناخت در حد ذهنیت است 2- یک شناختی بالاتر از این است در حد یک ذائقه است 3- گاهی بالاتر از این نگرش است، نگرش من است؛ یعنی این شناخت توسعه پیداکرده است، عمق پیداکرده است، رسوخ پیداکرده است 👈 انواع میل و طلب انسان پس از هریک از این مراتب شناخت، میل و طلب انسان با آن ‌همراهی می‌کند خود میل هم یک مراتبی دارد: 1- یک‌مرتبه‌اش همین پسند و میل و شایسته خواهی است که می‌شود به آن گفت: گرایش 2- یک‌لایه دیگر طلب و خواست است؛ یعنی بیش از میل است 3- مطالبه هم با انگیزه و اراده فرق دارد. می‌بینید مطالبه دارد ولی انگیزه برای انجامش ندارد. طلب دارد ولی انگیزه ندارد، اراده‌ای ندارد برای انجامش، اراده را هم از جنس میل و طلب خواندید 👈 میل و طلب زمینه‌ی حرکت انسان را فراهم می‌کند 👈 پس از شناخت و با حضور میل و شاید هم گاهی بدون حضور میل، نهایتاً انسان با ورود قوه‌ی عاقله اراده‌ی اقدام می‌کند 👈 انگیزه و اراده فرزند عقل است، عامل به حرکت افتادن انسان‌ هم که اراده است، قوه‌ی عامله تابع اراده است و اعضا و جوارح به تبعیت از قوه‌ی عامله فعلی را صورت می‌بندد 👈 یک از قواعد انسان‌شناختی تربیتی، تأثیر باطن در ظاهر است. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای در بیانات رهبری تقدیم می شود. 🌐لینک گروه کارگروه: http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔴 در ۹۴ خبر یک دیدار عمومی تأملات و تحلیل‌هایی را در فضای عمومی حوزه‌های علمیه و قدری هم فضاهای نخبگانی جامعه برانگیخت. 🔴🔴 خبر این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی «مجمع نمایندگان طلاب حوزه علميه قم» را به حضور پذیرفته‌اند و سخنان مهمی را با ایشان در میان گذاشته‌اند. 🔴🔴🔴 آنچه از این سخنرانی منعکس می‌شد این بود که مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی مخاطبین را متوجه مخاطره کرده‌اند: 👈 «مسئله‌ی در حوزه‌ی قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشند». 💠 همه‌ی دلسوزان انقلاب به یاد آوردند که سال‌ها پیش سخن از ضرورت پیشتازی حوزه‌های علمیه در نهضت مقدس بود و به دنبال تحول و تعالی حوزه تا مرتبت تصدی‌گری راهبری این تحول بزرگ انسانی بودیم و مخاطره‌ای که مطرح می‌شد این بود که حوزه از این جایگاه بیافتد و به رسالت تاریخی و تخصصی خویش به خوبی نرسد، اما امروز توسط دیده بان آگاه و دلسوز انقلاب سخن از یک استحاله وحشتناک در میان آمده بود. به راستی لبّ سخن رهبری چه بود و آن جلسه برای چه تشکیل شده بود؟ 🔴🔴🔴🔴 💠 با نظر به متن سخنان و مرور چندباره‌ی آن و ملاحظه‌ی مجموع دغدغه‌هایی که این سال‌ها توسط ایشان در خطاب با عموم جامعه یا خصوص نخبگان مطرح شده است، این چنین به نظر می‌رسد که نقطه‌های مرکزی سخن مقام‌معظم‌رهبری حفظه‌الله‌تعالی دقیقا این مخاطره‌ی هولناک نیست. 💠 آری! مخاطره‌ی را مطرح نموده‌اند، آن را بسیار مهم شمرده‌اند، حتی اطلاع و اشراف دقیق خود بر این مسأله را نیز گوشزد کرده‌اند. ولی باید به دقت نگاه کرد که و خواسته‌ی مهمّی که متوجه ‌نیروهای انقلاب می‌شود، دقیقاً چه خواهد بود. 💠💠 به دریافت نگارنده؛ این سخنرانی کلا دو نقطه مرکزی و و تأکید دارد: 1⃣ باید دوباره را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش رساند. 2⃣ باید برای این کار هوای را داشته باشید و آن‌ها را تجهیز کنید. @khanehtollabtehran https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
انگیزه هایی برای [تهی کردن حوزه از انقلاب] وجود دارد. اگر بخواهیم نظام اسلامی انقلابی بماند، حوزه قم باید انقلابی بماند. اگر حوزه قم انقلابی نماند، حوزه های علمیّه اگر انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. : مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین یکی از پرتیراژترین کتابهای نشر https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 0⃣3⃣یک‌وقت در اوایل انقلاب، شاید سال شصت یا شصت‌ویک بود، در حال استعجاب و حیرت از یک برخورد در حادثه‌ای، ناگهان به ذهنم رسید که عجب! این همان است که ما در قرآن خوانده‌ایم. انسان خیال می‌کرد مثل اینکه ، ایشان است؛ یعنی مسائل و حقایقی که انسان باید با هزار زحمت و با راهنمایی می‌فهمید، مثل اینکه‌ برای امام روشن بود. صفحه۱۳۳ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت جوادالائمه علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 💠رهبرانقلاب ‼️امام جواد مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت ها نمی ترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۳/۷/۱۷ ‼️درس بزرگ امام جواد به ما این است که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار، باید همت کنیم که هوشیاری ‌مردم را برای مقابله‌ی با این قدرتها برانگیزیم. امام جواد همت بر این کار گماشتند که ماسک تزویر و ریا را از چهره‌ی مأمون کنار بزنند و موفق شدند. ۵۹/۷/۱۸ ‼️او نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار مأمون عباسی مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل ‌کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد! ۶۰/۲/۲۵ @Jahade_tabeini https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️فقدان لایه ای از نیروی انسانی ایدئولوگ چه ضربه ای به پشتیبانی نظری از انقلاب اسلامی زد؟! https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️طرح شهید مطهری برای تربیت ایدئولوگهای انقلاب اسلامی چه بود که با شهادتش نیمه کاره ماند؟! https://eitaa.com/kalam_Enghelabi
🔰 بسان یک در قامت و 💠کلام انقلابی در یک ساحت، یک پویش معرفتی و یک رفتار اجتماعی است. 💠زیستن با «تفکر پویای دینی» سعادت بزرگی برای یک جامعۀ مذهبی است. تکرار دسته‌ای باورها با فکر فعال نسبت به آنها متفاوت است. 💠آن کسی که فراتر از اندیشۀ مذهبی از «تفکر مذهبی» برخوردار است دائماً به آن می‌اندیشد و همین باعث می‌شود که در اذکار رایج روزانۀ خود به بار معرفتی مناسک مذهبی بپردازد و دائماً در حال ارتباط با لبّ دین باشد و سطح حساسیّتهای معرفتی و دریافتهای نظری خود را رشد بدهد. 💠چنین جامعه‌ای دچار فتور فکری نخواهد شد. چنین جامعه‌ای از یک فرهنگ مقاوم برخوردار خواهد شد. یکی از آبشخورهای جدی شکل‌گیری «اندیشۀ عمومی مذهبی» همین گفتگوی دینی است. 💠با خارج شدن کلام و گفتگوی دینی از ساحت متوقع آن، به لحاظ اجتماعی یک خلأ معرفتی پدید خواهد آمد و اکنون آمده است. امروز این گفتگوی دینی در واقع نیمه تعطیل است. تعطیلی یا کم رمقی این لایه گذشته از رخوت انسانی گسترده ای که در جامعه رقم می‌زند، به استواری و رهواری و خوش‌سخنی لایه‌های بعدی ضربه خواهد زد. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 1⃣3⃣امام بود، بود، در تصمیم خود انسانی بود؛ لکن مظهر بود، مظهر بود، مظهر بود، مظهر و در مقابل و در مقابل ، به‌خصوص نسبت به قشرهای و جامعه بود. ص_۱۴۹ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 9⃣3⃣ سی و نهم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 دوم 2⃣تأثیر ظاهر در باطن 👈هر چند عمل متأثر از نگاه و طلب بود ولی 👈نگاه و طلب نیز از عمل متأثر می شوند. 👈این فلسفۀ بزرگ تشریع است. 3⃣پدیده ی اجتماعی 👈 پدیده‌ی اجتماعی به عنصری انسانی گفته می‌شود که از موقف فردی خارج‌شده است و به امری ساری و جاری بین انسان‌ها تبدیل‌شده باشد 👈 تنها با تکثیر یک امر انسانی پدیده‌ی اجتماعی شکل نمی‌گیرد بلکه آنچه لازم است، نوعی مزج و درهم آمیختن و صیرورت است، در این صورت از پدیده‌ای که شیوع یافته است به سمت پدیده‌ای واحد که شامل است کشیده می‌شویم 👈 اهمیت پدیده‌ی اجتماعی تنها در شیوع داشتن آن نیست بلکه برخورداری آن از هویت نوین انسانی به آن اهمیت بسیار داده است، این پدیده آثاری متفاوت از خویش نشان می‌دهد آثاری که به یک پدیده‌ی ساری شباهت دارد. 👈 هم شناخت و هم خواست، امکان تبدیل‌شدن به یک پدیده‌ی اجتماعی را دارد، در آن صورت هویت جدیدی یافته است و از احکام جدیدی تبعیت می‌کند. 💠 تعریفی از معروف و منکر 👈 معروف و منکر آنچه نیست که درست و نادرست است بلکه آن است که درست و نادرست تلقی می شود. 👈 [در امر به معروف ونهی از منکر]منظور امر به ارزش‌ها و نهی از ضدّ ارزش‌ها نیست، منظور امر به یک‌چیزی است که معروف شده است، نهی از یک‌چیزی که منکر شده است، برای آن‌که معروف معروف بماند، و منکر منکر بماند، 👈 قبل از امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ است، یعنی شما اگر بخواهید لحن امربه‌معروف و نهی از منکر را برای آنجایی که تبلیغ لازم دارد به کار ببرید، قطعاً شکست می‌خورید و بعد از این‌که یک‌چیزی معروف شد و منکر شد اگر به تبلیغش بپردازید، تبلیغ شکست می‌خورد. 👈 یک اندیشه، باور داشت، گرایش یا رفتار می‌تواند معروف یا منکر باشد، ما به این می‌گوییم فرهنگ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
#اخوت_ایمانی #آیت_الله_شاه_آبادی #شذرات_المعارف .
⚠️توجه❗️ توجه❗️ 💠🙏💠مبتنی بر همین رهنمود آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره از تک تک اعضای کانال تقاضامندیم چنانچه مطالب کانال را سودمند میدانند با ارسال پست ذیل حداقل دو نفر را به عضویت این کانال دعوت بفرمایید. 🏴 لینک عضویت👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 ..
💠سلسله جستارهای 2⃣3⃣انسان نمی‌توانست در این پیکر آرام و‌ متین، که از خانه تا مسجد برای تدریس می‌رود و برمی‌گردد و عصر برای درس أصول می‌آید و برمی‌گردد، ببیند چه عظیمی از و و وجود دارد... یک بود؛ نبود که بگویند چرا با تزار روس صحبت کرده ‌بود یا با فلان لرد انگلیس؛ نبود تا بگویند سردسته‌ی یک حزب سیاسی در تبریز بود؛ نبود تا بگویند یک فردی بود که در یک دستگاهی، در یک ارگانی اقتداری داشت، نماینده‌ی مجلس مثلاً بود؛ حتی مرحوم نبود که بتوانند بگویند یک روحانی، یک آیةالله ِ از حوزه‌ بریده است؛ نه، یک بود، یک انسان والای بود، یک که با همه‌ی ایمان و باور و قبولی که خواصّ و بزرگان و اندیشمندان به او ‌داشتند، خود را از یک‌ طلبه فراتر نمی‌دانست و نمی‌گفت. ص_۱۵۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 0⃣4⃣ چهلم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 سوم 4⃣ زبان و هویت زبانی 👈 زبان خود یک پدیده‌ی اجتماعی است، زبان در عین سَیالیت نسبی از نوعی ثبات برخوردار است؛ 👈 اندیشه‌ها و تمایلات فرد در سر زبان و در افق بیان منعکس می‌شوند، با انعکاس هر اندیشه و خواستی بر سر زبان آن دو یعنی اندیشه و خواست از هویت نوین برخوردار می‌شوند؛ 👈 این تعیین زبانی که به آن، گفته، می‌گویند، به گوینده اختصاص دارد، در صورت نوعی تکرار و ثبات به‌نوعی زبان خاص تبدیل می‌شود؛ 👈 همچنین هویت بیانی یافتن آن پدیده‌های انسانی آثار نوینی دارد؛ 👈 اما بیش از این بیان کاملاً فردی با خویش یا برای خویش سخن گفتن هم از این اثر تبعیت می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ولادت پر نور و سرور حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 💠امام خمینی ره 🔰تمسك به مقام ولايت معنايش اين است كه،- يكى از معانىاش اين است كه- ما باشيم. كه و است، اين است كه چنانچه حكومت تشكيل شد، حكومت تمسكش به ولايت امير المؤمنين و اين است كه آن كه اميرالمؤمنين اجرا مىكرد، اين هم به اندازه قدرت خودش اجرا كند. به مجرد اينكه ما بگوييم ما متمسك هستيم به امير المؤمنين، اين كافى نيست، اين تمسك نيست اصلش. وقتى كه حكومت قرار داد امير المؤمنين- سلام اللَّه عليه- را در اجراء حكومتش، در اجراء چيزهايى كه بايد اجرا بكند، اگر او را الگو قرار داد، اين تمسك كرده است به ولايت امير المؤمنين. 💠رهبرانقلاب 🔰اساس کار تمسک به ولایت امیرالمومنین و ائمه طاهرین است، ما در دوران طاغوت میگفتیم الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أميرالمومنين اما این تمسک فقط عاطفی بود و در عمل ولایت طاغوت بود اما امروز ولایت اسلامی با تدبیر امام راحل که عملا به ولایت امیرالمومنین تمسک کرد و نظام اسلامی حاکم شده، ما باید این تمسک قلبی و عمل بیشتر کنیم! ۷۳/۳/۸ https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای در بیانات رهبری تقدیم می شود. 🌐لینک گروه کارگروه: http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 3⃣3⃣این واقعیت ثابت شد که شخصیت‌هایی که و و و را با هم‌ داشته باشند و نخواهند این‌ها را در خدمت قرار دهند؛ بلکه در راه و قرار دهند، می‌توانند مثل ، اقیانوسی را به درآورند. ص_۱۵۵ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣4⃣ چهل و یکم 🔰تأملی در چیستی اهمیت و الگوهای 🔴 چهارم 🔴نگاه کلی به بحث 🔵 ✅ انقلاب اسلامی ✅ 1⃣ شناخت انقلاب ⏹ نظریه حاکمیت نوین 👈 امام یک طرحی ارائه می‌کند برای حاکمیت ارزش‌ها، ارزش‌های اسلامی ارزش‌های فطری این طرح، طرح اسلامی است طرح حضرت امام است، طرح شیعی است باید عناصرش را پیدا کرد؛ 👈 آن چیزی که ما در قانون اساسی داریم یک جسد است برای این روح؛ 2⃣ چند دریاقت لازم 👈 ما یک[مواردی] را باید بفهمیم برای این‌که در مدار انقلاب قرار بگیریم: ⏹ تقریر از اسلام ⏹ تصویر از انقلاب ⏹ منویات رهبری 3⃣ درباره‌ی انقلاب ⏹ حقیقت انقلاب 👈 انقلاب را عزیزان اگر من و شما در افق سیاسی داریم قرائت می‌کنیم اول کسی که دارد این انقلاب را منحرف می‌کند من و شما هستیم حقیقت انقلاب قطعاً نزد حضرت امام این نیست؛ 👈 یک مقدار سوابق امام لازم است تا آدم متوجه بشود امام خیلی بزرگ‌تر از این حرف‌ها است، این‌قدر طوفان پشت این جسد امام ذخیره کرده است که خدا بگوید بس، این‌قدر حرف برای این بشریت داشت حضرت امام که خدا بگوید بس، آن‌قدر هم امیر هست بر دل و بیان خودش بود که خیلی از این‌ها را نفرمود؛ ⏹ روند انقلاب تا کنون ⏹ ویژگی‌های انقلاب 👈 انقلاب ما واقعاً نادر است، چنین انقلابی نه بوده است و نه ممکن است! https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .