eitaa logo
༺ ོکاروان‌عاشقانོ ༻
126 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
421 ویدیو
16 فایل
وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا :) ✨قرآن و عترت: @Qoran_And_Etrat 🏴هیئت انصارالمهدی(عج): @heyyat_ansaralmhd 💾گروه فرهنگی_رسانه‌ای فاطر: @fatermediagroup اللّهُمَ عَجِّل لِوَلیِکَ الفَرَج🌱
مشاهده در ایتا
دانلود
༺ ོکاروان‌عاشقانོ ༻
‌`•. 🎙 خطبهٔ ۱۹۹ : >> فراز 3⃣ : امانت درود خداوند بر امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام فرمو
آیهٔ امانت " ما این امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، از تحمل آن اِبا کردند و از آن ترسیدند، انسان آن را حمل کرد که او ستمکار و نادان بود. " • آیه ۷۲، سوره مبارکه احزاب ‌
༺ ོکاروان‌عاشقانོ ༻
■ آیهٔ امانت " ما این امانت را بر آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها عرضه داشتیم، از تحمل آن اِبا کردند و از
° • 📝 در قرآن كريم سوره ۳۳ [احزاب] آیه ۷۲ مى‌فرمايد: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًا» يعنى ما امانت را بر آسمان‌ها و زمين و كوه‌ها پيشنهاد نموديم؛ پس آن‌ها زير بار آن نرفتند و ترسيدند و انسان كه بسيار ستمگر و نادان است آن را قبول نمود. در تأويل اين آيه شريفه فرموده‌اند: مراد از امانت تكليف به عبوديّت و بندگى خداوند سبحان است به قدر استعداد هر يک از بندگان و مهم‌ترين عبوديّت قبول خلافت الهيّه است براى اهل آن و ادّعا نكردن آن مقام براى خود، و مراد از عرض آن بر آسمان‌ها و زمين و كوه‌ها و زير بار نرفتن‌شان، فهماندن لياقت نداشتن آن‌ها است، و مراد از زير بار رفتن انسان براى كسى است كه به جهت تكبّر بر اهل آن، با [وجود] استحقاق نداشتن و لايق نبودن آنرا بخود نسبت داده، و مراد از ستمگر و نادان بودن آن است كه قواى غضبيّه و شهويّه بر او غلبه دارند، و در معنى امانت سخنان ديگر گفته شده و روايات بسيار نقل گرديده كه محتاج به تأمّل و انديشه است و مى‌توان گفت كه آيه عرض امانت به متشابهات قرآن كريم مى‌ماند. 📚 ترجمه و شرح نهج‌البلاغه، فیض الاسلام ‌
༺ ོکاروان‌عاشقانོ ༻
‌`•. 🎙 خطبهٔ ۱۹۹ : >> فراز 3⃣ : امانت درود خداوند بر امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه‌السلام فرمو
° • ■ دو مطلب مهم و پيچيده : در اين آيه دو نکته مهم و پيچيده وجود دارد: نخست اينکه منظور از اين امانت الهى که آن قدر سنگين بود که آسمان و زمين و کوه‌ها از پذيرش آن سرباز زدند، چيست؟ بسيارى از مفسّران آن را همان تکليف الهيّه و اوامر و نواهى و ايمان و از جمله ولايت معصومين مى‌دانند و عدم پذيرش آن از سوى آسمان و زمين به دليل عدم استعداد آن‌ها براى پذيرش اين مسئوليت بود، بنابراين عرضه داشتن اين تکليف الهى بر آن‌ها به زبان حال بوده است، هر چند بعضى معتقدند خداوند در آن زمان عقل و هوش کافى براى مخاطب شدن به اين خطاب را به آن‌ها عطا فرمود؛ ولى به هر حال انسان با دارا بودن استعداد فوق‌العاده الهى آن را پذيرا شد. به يقين اين افتخار بزرگى براى انسان است که مخاطب به اوامر و نواهى الهى است و لذا روز بلوغ خود را جشن مى‌گيرد. از همين رو «ظلوم و جهول» را به پايان کار تفسير کرده‌اند يعنى در پذيرش اين بار امانت ظلوم و جهول نبود، بلکه در اداى حقّ آن بر خويشتن ظلم کرد و قدر مقام خود را ندانست و به آن جاهل بود. اين روشن‌ترين تفسيرى است که مى‌توان براى آيه فوق کرد؛ ولى اين تفسير از دو جهت با آنچه در خطبه مورد بحث آمده سازگار نيست. نخست اينکه مى‌گويد: اگر آسمان و زمين و کوه‌ها زير بار اين امانت نرفتند، به واسطه عقل و هوشيارى آنها بود و ديگر اينکه انسان که از آن‌ها ضعيف‌تر بود بر اثر جهل و نادانى به خويشتن ظلم کرد و زير بار اين امانت رفت و به اين ترتيب پذيرش اين امانت تکليف، نکته ضعفى براى انسان‌ها و عدم پذيرش آن از سوى آسمان و زمين نقطه قوتى براى زمين و آسمان محسوب مى‌شود. اين معنا افزون بر اينکه با آيه فوق نمى‌سازد با آيات ديگر قرآن نيز سازگار نيست، زيرا خداوند انسان را برترين موجود آفرينش معرفى کرده و درباره او (لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى ادَمَ... وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِير مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلا) (سوره اسراء) فرموده و تمام فرشتگان را دستور داده است بر او سرفرود آورند و او را «خليفة الله» در زمين معرفى کرده و در حق او (إِنِّى جَاعِلٌ فِي الاَْرْضِ خَلِيفَةً) (سوره بقره) فرموده است. آيا ممکن است انسان با اين افتخارات، از جماداتى مانند زمين و آسمان و کوه‌ها ضعيف‌تر و پست‌تر باشد؟! اين راستى مسئله پيچيده‌اى است و جمع ميان محتواى اين خطبه با آيه شريفه کار آسانى نيست و شارحان نهج‌البلاغه نيز در پى حلّ اين مشکل نرفته‌اند. تنها راه حلى که به نظر مى‌رسد اين است که آيه را يک قضيّه کليّه بدانيم و کلام امام را بر قضيّه جزئيه حمل کنيم. به اين معنا که بگوييم: کلام امام (عليه‌السلام) ناظر به گروهى از انسان‌هاست، گروهى که به حکم آيه شريفه (أُوْلئِکَ کَالاَْنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ) (سوره اعراف) عقل و دانشى ندارند و پرده‌هاى جهل و غرور و غفلت و هواپرستى بر فکر آنها افتاده و پذيرش اين امانت الهى به جاى اينکه مايه افتخارى براى آن‌ها شود سبب بدبختى آن‌ها شده است و نظير آن را در قرآن مجيد درباره بيماردلان و منافقان مى‌خوانيم: « ( وَ إِذَا مَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ فَمِنْهُمْ مَّنْ يَقُولُ أَيُّکُمْ زَادَتْهُ هذِهِ إِيمَاناً فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَزَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ * وَ أَمَّا الَّذِينَ فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَتْهُمْ رِجْساً إِلَى رِجْسِهِمْ وَ مَاتُوا وَ هُمْ کَافِرُونَ)؛ و هنگامى که سوره‌اى نازل مى‌شود بعضى از آنان (به ديگران) مى‌گويند: اين سوره، ايمان کدام يک از شما را افزون ساخت؟ (به آنها بگو): اما کسانى که ايمان آورده‌اند بر ايمان‌شان افزوده و آن‌ها (به فضل و رحمت الهى) خوشحالند و اما آن‌ها که در دلهای‌شان بيمارى است پليدى بر پليدی‌شان افزوده و از دنيا رفتند در حالى که کافر بودند.» (سوره توبه) سزاوار است اين مسئله از سوى پژوهشگران، بيش از اين، مورد غور و بررسى قرار گيرد. 📚 شرح پیام امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام 🖋 استاد مکارم‌شیرازی و همکاران ‌
6.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چه‌ موقع باید امر به معروف و نهی از منکر کرد؟! " 4⃣ شرط اصلی امر به معروف و نهی از منکر " 👤 استاد علی تقوی @Karvane_asheghan
📚 دوستِ بی‌جایگزین 📗 هر چقدرم تکنولوژی پیشرفت کنه نیاز ما به کتاب کم نمیشه که هیچ، زیادم میشه! 📲 اصلا تکنولوژی هم خودشو با کتاب شارژ می‌کنه! 📚 🌱 @Nojavan_Khamenei
🥀🏴 شهادت رئیس مذهب شیعه، صادق آل پیمبر، حضرت جعفر ابن محمد (افضل‌صلوات‌الله‌علیه‌‌)، محضر امام زمان (ارواحنافداه) و همهٔ شیعیان و محبان ایشان تسلیت باد. @Karvane_asheghan
° • السلام علیک یا جعفر ابن محمد الصادق 🖤 دوّمین بار است در شهر نبی، در سوخته خانه ی اَمنی به دست یک ستمگر سوخته کمتر از خون گریه کردن، حقّ این مرثیّه نیست آستــان صـادق آل پیـمبـر سوخــته ارثِ زهراییِ این آقاست که کاشانه‌اش بین شهر مادری چون بیت مادر سوخته او نمی‌سوزد میان شعله‌ها و مانده‌ام با جسارت، عدّه‌ای گفتند کوثر سوخته! آتشی که از در و دیوار بالا رفته است بی‌گمان بر غربت اولاد حیدر سوخته هم بلاهایی که مادر دیده پیرش کرده است هم دلش بهرِ بنی الزّهرا مکرّر سوخته شک ندارم هر زمانی آب دیده، ساعتی گوشه‌ای رفته به یاد حلق اصغر سوخته بس که می‌پیچد به خود از سوزش زهر جفا پیکرِ شیخ الائمه، پای تا سر سوخته چشم‌های اهلبیتش کاسه‌ی اشک‌ست وخون بیشتر از هر کسی موسی ابن جعفر سوخته سالیانی پیش‌تر از قوم‌شان در کربلا خیمه و پیراهن و دامان و معجر سوخته 🖋 شعر: محمد قاسمی @Karvane_asheghan
🖤 آرزوی صادق آل محمد ... قال اباعبدالله جعفر ابن محمد الصادق علیه‌السلام: لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَیامَ حَیاتِی اگر دوران او (قائم) را درک می‌کردم، همه‌ی زندگی‌ام را در خدمت به او می‌گذراندم. ● کتاب الغیبة، محمد ابن ابراهیم النعمانی، ص ۲۴۵. 🔖 گروه رسانه‌ای فآطر @Karvane_ashghan
༺ ོکاروان‌عاشقانོ ༻
🖤 آرزوی صادق آل محمد ... قال اباعبدالله جعفر ابن محمد الصادق علیه‌السلام: لَوْ أَدْرَکْتُهُ لَخَدَ
° • موافقین روز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام یک قرار بذاریم؟! الان همهٔ ما این حدیث شریف رو خواندیم و فهمیدیم که آرزوی رئیس مذهب ما امام جعفر صادق علیه‌السلام، خدمت کردن به امام زمان ارواحنافداه بوده؛ می‌تونیم از حالا به بعد هر کار خیری که از دست‌مون برمیاد برای امام زمان ارواحنافداه انجام بدیم رو _حالا چه کارهای کوچک و چه بزرگ_ نیت کنیم و از طرف امام صادق علیه‌السلام اون کار رو برای امام زمان ارواحنافداه انجام بدیم🤍 چقدر خوبه این رو مرحمت کنید و به بقیه آشنایان و رفقاتون هم پیشنهادش رو بدید ... هم امام صادق علیه‌السلام خیلی به گردن ما حق دارن و یک خدمت کوچکی در قبال سال‌ها مجاهدت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام برای اینکه دین درست و مذهب صحیح به ما برسه، به ایشون کردیم و هم از طرف دیگه، کمکی که از طرف ما به امام زمان ارواحنافداه باشه کجا و کمکی که از طرف صادق آل محمد علیه‌السلام باشه کجا ... هر دو سر سود که چه عرض کنم، هر دو سر نوره✨ @Karvane_asheghan
◾️🤲 صلوات خاصه امام صادق علیه‌السلام @Karvane_asheghan
"فقط" در کنار سجاده نماز شب ... 📿✨ @Karvane_asheghan
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♡•° وَ سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ کسانی را هم که در حضور خدا مراقب رفتارشان بوده‌اند، گروه‌گروه به‌طرف بهشت بدرقه می‌کنند. وقتی به آنجا می‌رسند، درحالی‌که درهایش باز است، با صحنه‌ای شگفت‌انگیز روبه‌رو می‌شوند. نگهبانانش به آنان می‌گویند: «سلام بر شما. خوش آمدید! وارد بهشت شوید که در اینجا ماندنی هستید.» ● سوره زمر - آیه ۷۳ با نوای: اساتید احمد ابوالقاسمی، حامد شاکرنژاد، سید حسنین الحلو. @Karvane_asheghan