eitaa logo
🔰کشکول احکام دین🔰
258 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
758 ویدیو
28 فایل
برای پاسخ به سئوالات شما بزرگواران واستخاره به ایدی مدیر مراجعه کنید⬇️ @AMDarzi https://eitaa.com/Kashkool_Ahkam تبادل @admingoleyas @Arabahmadi_2 کارشناس پاسخگوی خانم↙️ @sahel113
مشاهده در ایتا
دانلود
    اى مردم (راه تحصیل ) زهد و دل نبستن بدنيا ۱- كم كردن آرزوها ۲-و شکر گزاری دربرابر نعمت های الهی ۳- و اجتناب و دورى از حرامها است، درصورتی که نمی توانید هر سه تا را انجام دهيد پس دو تاى از آنها راهرگز ترك نکنید یک- حرام بر شكيبائى شما غلبه پيدا نكند (در برابر حرام شكيبا باشيد و خود را از حرام ها دور نگه دارید ) و دو-سپاسگزارى از نعمتها ى حقّ تعالى) را فراموش نكنيد چون درصورتی که مخالفت نمایيد، به عذاب الهی گرفتار می شوید خداوند بوسيله حجّتهاى پيدا و روشن (پيغمبران و دليل عقل) و كتابهاى (آسمانى كه) آشكار و هويدا (در دسترس همه شما است) جاى عذر براى شما باقى نگذاشته.است  أَيُّهَا النَّاسُ الزَّهَادَةُ قِصَرُ الْأَمَلِ وَ الشُّكْرُ عِنْدَ النِّعَمِ وَ الْوَرَعُ عِنْدَ الْمَحَارِمِ فَإِنْ عَزَبَ ذَلِكَ عَنْكُمْ فَلَا يَغْلِبِ الْحَرَامُ صَبْرَكُمْ وَ لَا تَنْسَوْا عِنْدَ النِّعَمِ شُكْرَكُمْ فَقَدْ أَعْذَرَ اللَّهُ إِلَيْكُمْ بِحُجَجٍ مُسْفِرَةٍ ظَاهِرَةٍ وَ كُتُبٍ بَارِزَةِ الْعُذْرِ وَاضِحَةٍ (نهج البلاغه خطبه ۸۰) @jorenab
🔻سوال مخاطبین: روند مذاکرات هسته ای در چه مرحله ای قرار دارد؟ 🔹پاسخ: مذاکرات هسته ای همان زمان که آمریکا از آن خروج پیدا نمود عملا منتفی شده است. اما به دلیل اینکه چین و روسیه به ایران این خبر را رسانند که اگر جمهوری اسلامی ایران میز مذاکرات را ترک نماید از طرف سازمان انرژی هسته ای متهم می گردد و تحت فشار قرار می‌گیرد، به این دلیل ایران به مذاکرات هسته ای ادامه می دهد. بنابراین جمهوری اسلامی ایران برای فرار از بهانه دادن دست سازمان انرژی هسته ای به صورت فرمالیته به مذاکرات هسته ای ادامه می دهد. 🔸️آیدی مدیر کانال جهت دریافت سوالات شما عزیزان: @menhaj67 🔹به کانال پاسخ به شبهات سیاسی بپیوندید لینک کانال: https://eitaa.com/menhaj314
┈┈•••✾•🍃حدیث کلامی🍃•✾•••┈┈ ▪️تشبیه و توصیف▪️ ــــــــــــــــــــ 📜عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَنْ شَبَّهَ اَللَّهَ بِخَلْقِهِ فَهُوَ مُشْرِكٌ وَ مَنْ وَصَفَهُ بِالْمَكَانِ فَهُوَ كَافِرٌ وَ مَنْ نَسَبَ إِلَيْهِ مَا نَهَى عَنْهُ فَهُوَ كَاذِبٌ 📄 امام رضا عليه السّلام فرمودند: هركس خدا را به آفريده‌اش تشبيه كند، مشرک است و هركس او را با مكان توصيف نمايد كافر است و هركس آنچه را كه از آن نهى كرده به او نسبت دهد دروغگوست. ــــــــــــــــــــ 📚 توحید صدوق ج ۱، ص ۶۸
┈┈┈•••••✾•🍃تقویم شیعه🍃•✾•••••┈┈┈ 📅 وقایع پنجم جمادی الاول 🗒 ولادت حضرت زینب سلام الله علیها 🔹 ولادت با سعادت حضرت زینب سلام الله علیها در مدینه طیبه در سال پنجم یا ششم هجری در این روز واقع شده است.(۱) 🔹 اقوال دیگر در ولادت آن حضرت(۲) عبارت است از: ۵ جمادی الاولی سال ۶ هجری قمری، اوایل شعبان سال ۶ هجری قمری، ماه رمضان سال ۶ هجری قمری، دهه آخر ربیع الثانی در سال ۵ یا ۶ یا ۷ هجری قمری‌. 🔹 پدر بزرگوار آن حضرت امیرالمؤمنین سلام الله علیه، و مادر گرامی‌اش حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است. همسر آن حضرت جناب عبدالله بن جعفر ابی طالب سلام الله علیه، و فرزندان آن حضرت، علی، عون، عباس، محمد و ام کلثوم هستند که عون و محمد در کربلا شهید شدند. 🔹 کنیه آن مخدره امّ کلثوم، امّ عبدالله و امّ الحسن است، ولی کنیه‌های خاص حضرت امّ المصائب، امّ الرزایا و امّ النوائب است. 🔹 القاب آن مخدره بسیار است و از آن جمله: عقیلة بنی هاشم، عقیلة الطالبین، صدیقه صغری (اشاره به مادرش که صدیقه کبری است و پدرش که صدیق اکبر است)، عصمت صغری، ولیة الله، الراضیة بالقدر و القضاء، صابرة البلوی من غیر جزع و لا شکوی، امینة الله، عالمة غیر معلمة، فهیمة غیر مفّهمة، محبوبة المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، ثانیة الزّهراء سلام الله علیها، الشریفة.(۳) 🔹 از نسل علی فرزند حضرت زینب سلام الله علیها که معروف به زینبی است فرزندان زیادی به دنیا آمده‌اند که سیوطی رسابه زینبیه را درباره آن‌ها تألیف کرده است.(۴) 🔷 ماجرای ولادت حضرت 🔹 هنگام ولادت آن حضرت، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در سفر بودند. امیرالمؤمنین سلام الله علیه برای نامگذاری این مولود فرمودند: «بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم سبقت نمی‌گیرم». تا آن که حضرت آمدند و منتظر وحی شدند. جبرئیل نازل شد و عرض کرد: خداوند سلام می‌رساند و می‌فرماید:«این دختر را زینب نام بگذار، چه این که این نام را در لوح محفوظ نوشته‌ایم». 🔹 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حضرت زینب سلام الله علیها را طلب کرده بوسیدند و فرمودند:«وصیت می‌کنم به حاضرین و غائبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید، که همانا وی به خدیجه کبری سلام الله علیها مانند است». 🔹 سکینه و وقار آن حضرت را به خدیجه کبری سلام الله علیها و عصمت و حیایش را به فاطمه زهرا سلام الله علیها و فصاحت و بلاغتش را به علی مرتضی سلام الله علیه و حلم و بردباری‌اش را به حسن مجتبی سلام الله علیه و شجاعت و قوّت قلبش را به حضرت سیّدالشّهداء سلام الله علیه همانند نموده‌اند. 🔹 ابن حجر در اصابه و ابن اثیر در اسد الغابه در حالات آن حضرت نوشته‌اند: در مجلس یزید لعنت الله علیه حضرت زینب سلام الله علیها کلماتی فرمودند که دلالت بر قوّت قلب آن حضرت دارد. 🔹 آن حضرت در کرم و بصیرت و حلم مشهور خاندان بنی هاشم و عرب بوده، و بین جمال و جلال، سیرت و صورت و اخلاق و فضیلت جمع کرد. شب‌ها در عبادت بود و روزها روزه و او به اهل تقوی معروف بود.(۵) _________________________________________ ۱. عقیله بنی هاشم علیها السّلام: ص ۵. زینب الکبری علیها السّلام: ص ۱۷. منتخب التواریخ: ص ۹۴-۹۵. ریاحین الشریعه: ج ۳، ص ۳۳. ۲. ریاحین الشریعه: ج ۳، ص ۳۳. ۳. ریاحین الشریعه: ج ۳، ص ۴۸. ۴. منتخب التواریخ: ص ۱۱۳. تاریخ الخمیس: ج ۲، ص ۳۱۷. تذکره الخواص: ص ۴. ۵. مجله الاسلام: شماره ۲۷، محمّد غالب شافعی. 📚 تقویم شیعه
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری | صحبتهای جالب و شنیدنی کشیش مسیحی کریستوفر کلوهسی در مورد مقام حضرت زینب سلام الله علیها «زینب نیمه دوم قلب من است»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😊 خانمه به شوهرش میگه : از حاج رحمان یاد بگیر، از بس زنشو دوست داره؛ بعد از فوت زنش مسجد ساخت به نام زنش🤓 میگه : عزیزم منم زمینشو خریدم، آماده‌ست؛ منتها تأخیر از خودته😂😂😂 👇🏽 🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷 🌷🌹🌷🌹🌷 1️⃣ یعنی واگذار کردن یا ملک به شخص خاص 🌷 مثل وقف برای سادات ...یا عام مثل ... 2️⃣در وقف خصوصی همین که طرف بگوید قبول کردم ، آن خانه یا ... از ملک او خارج میشود و دیگر نمیتواند پشیمان شود.👍🏻 3️⃣ ولی در وقف عمومی مثل مسجد قبول کردن لازم نیست بلکه همین که زمین را مسجد کردند وقف درست میشود🕌
وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌" راغب كلمه "تفويض" را به معناى رد دانسته. و بنا به گفته وى تفويض امر به خدا، برگرداندن و واگذارى امر است به او، در نتيجه تفويض با توكل و تسليم قريب المعنى مى‌شود، چيزى كه هست اعتبارها مختلف است. ۱_و اگر آن را (تفويض) مى‌گويند به اين اعتبار است كه بنده خدا آنچه را كه به ظاهر منسوب به خودش است، به خدا برمى‌گرداند و حال عبد در چنين وضعى حال كسى است كه بركنار باشد و هيچ امرى راجع به او نباشد ۲_و اگر( توكلش )مى‌خوانند به اين اعتبار است كه بنده خدا پروردگار خود را وكيل خود مى‌گيرد، تا هر تصرفى را كه خواست در امور او بكند ۳_و اگر (تسليمش )مى‌نامند، به اين اعتبار است كه بنده خدا رام و منقاد محض است در برابر هر اراده‌اى كه خداى سبحان در باره‌اش بكند، و هر كارى كه از او بخواهد بدون اينكه هيچ امرى را به خود نسبت دهد، اطاعت مى‌كند . پس تفويض و توكل و تسليم مقامات سه‌گانه‌اى هستند از مراحل عبوديت، از همه پايين‌تر و سطحى‌تر توكل است و از آن دقيقتر و بالاتر تفويض و از آنهم دقيق‌تر و مهم‌تر تسليم است. (ترجمه المیزان ج۱۷ص۵۰۵)
۱-آتش زده شدن خانه حضرت فاطمه (س) چنان معروف و مشهور بوده که وقتی عبدالله بن زبیر بر شهر مکه مسلط گردید اعلام کرد هرکس با من بیعت ننماید خانه او را آتش می زنم آنگونه که خانه فاطمه را آتش زدند و سپس حسن بن محمد بن حنفیه که بیعت ننموده بود را دستگیر و زندانی کرد و خانه او را آتش زد، و بنی هاشم را در شعب جمع کرده و می خواست آنها را زنده زنده در آتش بسوزاند. (مروج الذهب، ج ۳، ص ۷۷) ۲-ان ابابکر بعد ما اخذ البیعه لنفسه من الناس بالارعاب والسیف و القوه ارسل عمر ، و قنفذا و جماعه الی دار علی و فاطمه علیها السلام و جمع عمر الحطب علی دار فاطمه علیها السلام و احرق باب الدار . مقاتل بن عطیه می گوید: ابابکر بعد از آن که با تهدید و ترس و شمشیر از مردم بیعت گرفت عمر و قنفذ و جماعتی را به درب خانه علی و زهرا (علیهما السلام) فرستاد، عمر هیزم را درب خانه ی فاطمه جمع نمود و درب خانه را به آتش کشید. هنگامی که فاطمه ی زهرا (علیهما السلام)  که پشت درب آمد عمر و اصحاب او جمع شدند و عمر آن چنان حضرت فاطمه را پشت درب فشار داد که فرزندش را سقط نمود و میخ درب به سینه ی حضرت فرو رفت و بر اثر آن صدمات حضرت به بستر بیماری افتاد تا آن که از دنیا رفت. (الامامه و الخلافه، مقاتل بن عطیّه ص ۱۶۰-۱۶۱) ۳-«فَوَجهُوا اِلی مَنْزلِهِ فَهَجَمُوا عَلَیْهِ وَ اَحْرَقُوابابَهُ وَ ضَغَطُوا سَیدَةَ النساءِ بِالْبابِ حَتی اَسْقَطَتْ مُحْسِنا؛پس (عمر و همراهان) به خانه علی علیه السلام رو کرده وهجوم بردند، خانه آن حضرت را به آتش کشیدند؛ با در به پهلوی سیده زنان عالم زدند؛چنان که محسن را سقط نمود.»( اثبات الوصیة، مسعودی، (چاپ بیروت) ص۱۵۳) ۴-غلامی به نام قُنفُذ با غلاف شمیر به دست یا پهلوی مبارک حضرت زده است که بعداز آن جریان حضرت همیشه در ناراحتی واندوه بود تا به جوار حق شتافت وحتی آمده است عمر گفته بود اگر از خانه خارج نشوید خانه را به آتش می کشم گفته شد هرچند حضرت زهرا داخل خانه باشد گفت حتی اگر زهرا باشد (تاریخ الطبری ج۳ ص۱۹۸ ) ۵-احمد شهرستانی در الملل و النحل درباره نظام می نویسد: از جمله عقائد نظام آن بود که می گفت: عمر به خانه فاطمه حمله ور شده و فریاد می زد: خانه را با اهلش به آتش بکشید، در حالی که در خانه نبود مگر علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام. او در ادامه می نویسد: همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه در روز بیعت زد که فاطمه جنین خود (محسن) را از شکم انداخت.( الملل و النحل، ج ۱، ص ۵۷، چاپ دارالمعرفه بیروت @jorenab
در (كشف الغمه) و غيره روايت كرده اند كه چون وفات حضرت فاطمه عليه السلام نزديك شد، (اسماء بنت عميس) را فرمود كه آبى بياور كه من وضو بسازم، پس وضو ساخت و بروايتى غسل كرد، نيكوترين غسلها و بوى خوش طلبيد و خود را خوشبو گردانيد و جامه هاى نو طلبيد و پوشيد و فرمود: اى اسماء! جبرئيل در وقت وفات پدرم چهل درهم كافور آورد از بهشت، پدرم آنرا سه قسمت كرد يكحصه را براى خود گذاشت و يكى از براى من و يكى از براى على، آن كافور را بياور كه مرا بان حنوط كنند، چون كافور را آورد، فرمود: نزديك سر من بگذار، پس پاى خود را رو بقبله كد و خوبيد و جامه بر روى خود كشيد و فرمود: اى اسماء! ساعتى صبركن، بعد از آن مرا بخوان اگر جواب نگويم على را طلب كن و بدانكه من بپدر خود ملحق گرديده ام. (اسماء) ساعتى انتظار كشيد بعد از آن آنحضرترا ندا كرد صدائى نشنيد، پس گفت: اى دختر مصطفى اى دختر بهترين فرزندان آدم! ايدختر بهترين كسيكه روى زمين راه رفته است اى دختر آنكسى كه در شب معراج بمرتبه قاب قوسين اوادنى رسيده است! چون جواب نشنيد جامه را از روى مباركش برداشت ديد كه مرغ روحش برياض جنت پرواز كرده است، پس بر روى آنحضرت افتاد و آنحضرت را ميبوسيد و ميگفت: چون بخدمت حضرت رسول برسى، سلام (اسماء) بنت عميس را بآنحضرت برسان در اين حال (حسنين) از در در آمدند و گفتند: اى (اسماء)! مادر ما، در اين وقت چرا بخواب رفته است؟ (اسماء) گفت: مادر شما بخواب نرفته وليكن برحمت رب - الارباب واصل گرديده است، پس حضرت امام حسن خود را بر روى مادر افكند و روى انورش را ميبوسيد و ميگفت: ايمادر بامن سخن بگو، پيش از آنكه روحم از جسد مفارقت كند و حضرت امام حسين بر پايش افتاد و ميبوسيد آنرا و ميگفت: ايمادر بزرگوار منم، فرزند تو حسين، بامن سخن بگو پيش از آنكه دلم شكافته شود و از دنيا مفارقت كنم. پس (اسماء) گفت: اى دو جگر گوشه رسولخدا! برويد و پدر بزگوار خود را خبر كنيد و وفات مادر خود را باو برسانيد، پس ايشان بيرون رفتند چون نزديك بمسجد رسيدند، صدا بگريه بلند كردند، پس صحابه باستقبال ايشان دو يدند، گفتند سبب گريه شما چيست! ايفرزندان رسولخدا! حق تعالى هرگز ديده شما را گريان نگرداند مگر جاى جد خود را خالى ديده ايد و گريان شده ايد از شوق ملاقات او. گفتند: مادر ما از دنيا مفارقت كرد چون حضرت امير، اين خبر وحشت اثر را شنيد بر رو در آمد و فرمود: بعد از تو خود را به كه تسلى دهم، پس اين دو شعر را در مصيبت آنحضرت ادا فرمود: ( (لكل اجتماع من خليلين فرقة و كل الذى دون الفراق قليل و ان افتقادى واحدا بعدواحد دليل على ان لايدوم خليل) ) چون خبر وفات حضرت فاطمه در (مدينه) منتشر گرديد، مردان و زنان همه گريان شدند در مصيبت آنحضرت و صداى شيون از خانه هاى (مدينه) بلند شد زنان و مردان بسوى خانه آنحضرت دويدند و زنان بنى هاشم در خانه آنحضرت جمع شدند و نزديك شد كه از صداى شيون ايشان مدينه بلرزه در آيد و ايشان مى گفتند: اى سيده و خاتون زنان اى دختر پيغمبر آخر زمان! مردم فوج فوج بتعزيه بسيوى حضرت امير المؤ منين (ع) مى آمدند آنحضرت نشسته بود و حسنين (ع) در پيش آنحضرت نشسته بودند و ميگريستند و مردم از گريه ايشان ميگريستند (ام كلثوم) بنزد قبر رسولخدا (ص) آمد و گفت: يا ابتاه يارسول الله! امروز مصيبت تو بر ما تازه شد و امروز تو از دنيا رفتى. دختر خود را بسوى خود بردى. مردم جمع شده بودند و گريه ميكردند و انتظار بيرون آمدن جنازه را ميكشيدند، پس ابوذر بيرون آمد و گفت اى مردم! بيرون آوردن جنازه تاءخير افتاد پس مردم متفرق شدند و برگشتند. چون پاسى از شب گذشت و ديده‌ها بخواب رفت، جنازه را بيرون آوردند و حضرت امير المؤ منين و حسنين و (عمار) و (مقداد) و (عقيل) و (زبير) و (ابوذر) و (سلمان) و (بريده) و گروهى از بنى هاشم و خواص آنحضرت بر حضرت فاطمه نماز كردند و در همان شب او را دفن كردند. حضرت امير بر دور قبر او هفت قبردیگر ساخت (فیض الاعلام. شیخ عباس قمی ص۲۸۷) @jorenab
12.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مقامات فاطمه زهرا بی حد و حصر است. امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید زهرا را زهرا گفتند چون نوری بود از سوی خدا. نوری بود از سوی خدا که چشم ملائکه را می‌زد و از این نور دوازده امام پدید آمدند. مقام باطنی فاطمه زهرا این است که آن نور، بسط پیدا می‌کند و کل عالم را فرا می‌گیرد. اگر این حقیقت را در فاطمه زهرا بفهمید، همه جا جلوه او است. همه آنچه در عالم می‌بینیم در امامان ریشه دارد و امامان ریشه در مادرشان فاطمه زهرا دارند. در روایات آمده ما اهل بیت حجتیم بر مردم و فاطمه زهرا مادرمان حجت الله علی الحجج است. حجة الله علی الحجج یعنی از نور آن حضرت، نور ائمه منتشی شده است.