eitaa logo
جرعه ناب
623 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
155 ویدیو
23 فایل
علی گلایری سطح چهار(دکتری),استاد حوزه و دانشگاه. نویسنده @Aligelayeri #جرعه_ناب ؛جرعه ای از چشمه جوشان نهج‌البلاغه و معارف اهل بیت علیهم السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
اینجا امیرکلاست _بابلکنار_بابل @jorenab
اینجا امیرکلاست _بابلکنار_بابل @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قرائت دعای سلامتی امام زمان(عج) توسط حضرت آیت‎الله خامنه‌ای @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از منظر شیعه امامان واسطه فیض الهی هستند یعنی اساس عالم بر محور فیض الهی در جریان است پس هر آنچه خداوند متعال بخواهد برعالم عطا نماید از این راه خواهد بود ابتدا لازم است معنای واسطه فیض بودن روشن شود به نظر می رسد مرحوم علامه رضوان الله تعالی علیه در تفسیر المیزان ذیل آیه شریفه ۱۲۴ سوره مبارکه بقره (وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا) به نحو بسیار زیبا و دقیق و با توجه به آیات قران کریم معنای واسطه فیض بودن را تبیین نموده است که به اختصار درینجا ذکر می شود ۱)طبق آیات قران کریم امامت غیر ازنبوت است وامامت موهبتی است الهی غیر از موهبت نبوت، رسالت و ریاست دین و دنیا و خلافت و حکومت و مطاع بودن . و از این رو خداوند پس از اینکه حضرت ابراهیم (ع) دارای مقام نبوت و رسالت بود در اواخر عمر پس از ابتلائات و امتحانات شدیدی او را برای چنین مقامی برگزید و فرمود: (... انی جاعلک للناس اماما) ۲)خداوند متعال در دو آیه شریفه امامتی را که به پیامبران خاصی اعطا کرده است به هدایت به امر الهی تبیین و تفسیر نموده است یکی در آیه ۷۲و۷۳سوره مبارکه انبیا وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ نَافِلَةً ۖ وَکُلًّا جَعَلْنَا صَالِحِینَ (۷۲) وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءَ الزَّکَاةِ ۖ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ (۷۳) و اسحاق و علاوه بر او یعقوب را به وی بخشیدیم. و همه آنان را افرادی صالح قرار دادیم. و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما، (مردم را) هدایت می کردند. و انجام کارهای نیک و برپاداشتن نمازو ادای زکات را به آنها وحی کردیم. و تنها ما را عبادت می کردند دیگری در آیه ۲۴سوره مبارکه سجده وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَکَانُوا بِآیَاتِنَا یُوقِنُونَ و از آنان پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت می کردند. چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند ۳)در آیه ۸۲و۸۳سوره مبارکه یس امر را اینگونه بیان می کند إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَن یَقُولَ لَهُ کُن فَیَکُونُ (۸۲) فَسُبْحَانَ الَّذِی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ (۸۳) فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند، تنها به آن می گوید: «موجود باش! »، آن نیز بی درنگ موجود می شود. پس منزّه است خداوندی که مالکیّت همه چیز در دست اوست. و به سوی او بازگردانده می شوید در این آیه شریفه أمر به ملکوت و باطن عالم تفسیر شده است، و ملکوت عالم همان وجه دیگر این عالم است که با آن وجه با خداوند مواجه است و از او صادر می‎شود ۴)طبق ایه ۵۰سوره مبارکه قمر امر الهی یک چیز بیشتر نیست وَمَا أَمْرُنَا إِلَّا وَاحِدَةٌ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ و فرمان ما یک امر بیش نیست، همچون یک چشم بر هم زدن پس آنچه از آیات مذکور استفاده می شود چنین است که امام به خاطر مصاحب بودن با ملکوت عالم نوعی ولایت تکوینی بر باطن عالم دارد و در اثر این مصاحبت و ولایت که قهرا دامنه آن بر باطن قلوب و اعمال مردم نیز امتداد دارد آنان را هدایت می‎کند; یعنی عملا به کمال مطلوب و هدف نهایی می‎رساند. و در حقیقت واسطه در فیض الهی می‎باشد که همان هدایت و ایصال به سوی کمال مطلق است واین غیر از ارائه طریق است @jorenab
عیبِ مِی جمله چوگفتی هنرش نیزبگو نفیِ حکمت مکن ازبهرِدلِ عامی چند . (🌸 شمال گرم است و شرجی؛ اما زیبایی هایش بی نظیر است🌸 ) @jorenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جرعه ناب
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند: لِکلِّ شَيْءٍ جَوازٌ وَ جَوازُ الصِّراطِ حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أبِي طالِبٍ. براي (عبور از) هر چيزي، جوازي لازم است و جواز گذشتن از «صراط»، محبت و عشق به علي بن أبي طالب است. بحار الأنوار، ج 39، ص 202 @jorenab
حُسْنَت بِه اِتِّفاقِ مَلاحَت جهان گرفت؛ آری، بِه اِتِّفاق، جهان می‌توان گرفت @jorenab