eitaa logo
الکشکول
223 دنبال‌کننده
156 عکس
285 ویدیو
61 فایل
﷽ ✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
البيان_33_أم_البنين_ع_السيرة_والعبر_الشيخ_أحمد_سلمان_ELHO9_uGMqo.ogg
12.18M
البيان (33): أم البنين (ع) السيرة والعبر 🎤الشيخ أحمد سلمان
🔶️بانویی که هیچکس نمی‌تواند در کسب فضيلت بر او پیشی بگیرد: 🔴عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ عَبْدِ اَلصَّمَدِ بْنِ بَشِيرٍ قَالَ: دَخَلَتِ اِمْرَأَةٌ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) فَقَالَتْ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ إِنِّي اِمْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَ مَا اَلتَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لاَ أَتَزَوَّجُ قَالَ وَ لِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ اَلْفَضْلَ فَقَالَ: اِنْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلاً لَكَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى اَلْفَضْلِ . 🔰عبد الصمد بن بشير گويد: زنى به خدمت امام صادق (عليه السّلام) شرف‌ياب شد و گفت: خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارك دنيا هستم. امام صادق عليه السّلام فرمود: ترك دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. حضرتش فرمود: از اين كار صرف نظر كن؛ اگر ترك شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا (عليها السّلام) از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 📚 الکافي ج ۵، ص ۵۰۹.
🔶️شفیعه روز محشر: 🔴حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ (رحمه الله) قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْكَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (ع) يَقُولُ لِفَاطِمَةَ (ع) وَقْفَةٌ عَلَى بَابِ جَهَنَّمَ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ كُتِبَ بَيْنَ عَيْنَيْ كُلِّ رَجُلٍ مُؤْمِنٌ أَوْ كَافِرٌ فَيُؤْمَرُ بِمُحِبٍّ قَدْ كَثُرَتْ ذُنُوبُهُ إِلَى النَّارِ فَتَقْرَأُ فَاطِمَةُ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مُحِبّاً فَتَقُولُ إِلَهِي وَ سَيِّدِي سَمَّيْتَنِي فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتَ بِي مَنْ تَوَلَّانِي وَ تَوَلَّى ذُرِّيَّتِي مِنَ النَّارِ وَ وَعْدُكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ صَدَقْتِ يَا فَاطِمَةُ إِنِّي سَمَّيْتُكِ فَاطِمَةَ وَ فَطَمْتُ بِكِ مَنْ أَحَبَّكِ وَ تَوَلَّاكِ وَ أَحَبَّ ذُرِّيَّتَكِ وَ تَوَلَّاهُمْ مِنَ النَّارِ وَ وَعْدِيَ الْحَقُّ وَ أَنَا لَا أُخْلِفُ الْمِيعَادَ وَ إِنَّمَا أَمَرْتُ بِعَبْدِي هَذَا إِلَى النَّارِ لِتَشْفَعِي فِيهِ فَأُشَفِّعَكِ وَ لِيَتَبَيَّنَ لِمَلَائِكَتِي وَ أَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي وَ أَهْلِ الْمَوْقِفِ مَوْقِفُكِ مِنِّي وَ مَكَانَتُكِ عِنْدِي فَمَنْ قَرَأْتِ بَيْنَ عَيْنَيْهِ مُؤْمِناً فَخُذِي بِيَدِهِ وَ أَدْخِلِيهِ الْجَنَّةَ. 🔰محمد بن مسلم از امام باقر (علیه‌السّلام) نقل می‌کند: فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بر درب جهنم توقف دارد، چون روز قیامت شود بین دیدگان هر شخصی نوشته می‌شود که او مؤمن است یا کافر، چه‌بسا شخصی را که دوست‌دار اهل‌بیت پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است می‌آورند و به واسطه گناهان زیادش دستور داده می‌شود او را در آتش بیاندازند، فاطمه (سلام‌الله‌علیها) بین دو دیدگانش را می‌خواند که نوشته او دوست‌دار اهل‌بیت است، به درگاه پروردگار عرض می‌کند: پروردگارا تو مرا فاطمه نام نهادی و (وعده دادی که) بوسیله من، ‌هر کسی که من و ذرّیّه‌ام را دوست دارد از آتش دوزخ جدا کنی، همانا وعده تو حق است، در این هنگام خداوند متعال می‌فرماید: ‌ای فاطمه راست می‌گویی، من تو را فاطمه نام نهاده‌ام و وعده داده‌ام که هر کسی که محبّت و ولایت تو و فرزندانت را داشته باشد از آتش جهنم جدایش کنم. 📚علل الشرائع،الشیخ الصدوق،ج۱،ص۱۷۹،ناشر:منشورات المكتبة الحيدرية.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶️روش ساخت کاغذ پاپیروس در استان الشرقیه مصر. 🔰صنعت تاریخی مصری از دوران فراعنه در حوالی ۳۵۰۰سال قبل میلاد. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
البيان (34): ميلاد المسيح (ع) أسئلة مشروعة 🎤الشيخ أحمد سلمان 🔸️متى ولد ‌ المسيح⁩ عيسى (ع)؟ 🔸️‏هل صحيح أنه ولد في 25 ديسمبر؟ 🔸️‏هل لمولده العذري علاقة بادعاء الالوهية فيه؟ ‏‌
🔶️مولد الزهراء(١): 🔸️انها (عليها السلام) كانت تحدث امها و تؤنسها وهي في بطن امها(عليها السلام): عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ : قُلْتُ لَهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَيْفَ كَانَتْ وِلاَدَةُ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ قَالَ إِنَّ خَدِيجَةَ لَمَّا تَزَوَّجَ بِهَا رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَجَرَهَا نِسْوَةُ قُرَيْشٍ فَكُنَّ لاَ يَدْخُلْنَ عَلَيْهَا وَ لاَ يُسَلِّمْنَ عَلَيْهَا وَ لاَ يَتْرُكْنَ اِمْرَأَةً تَدْخُلُ عَلَيْهَا فَاسْتَوْحَشَتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ وَ كَانَ جَزَعُهَا وَ غَمُّهَا حَذَراً عَلَيْهِ فَلَمَّا حَمَلَتْ بِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ كَانَتْ فَاطِمَةُ تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا وَ كَانَتْ تَكْتُمُ ذَلِكَ مِنْ رَسُولِ اَللَّهِ فَدَخَلَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَلَيْهَا يَوْماً فَسَمِعَ خَدِيجَةَ تُحَدِّثُ فَاطِمَةَ فَقَالَ لَهَا يَا خَدِيجَةُ مَنْ تُحَدِّثِينَ قَالَتِ اَلْجَنِينُ اَلَّذِي فِي بَطْنِي يُحَدِّثُنِي وَ يُؤْنِسُنِي قَالَ يَا خَدِيجَةُ هَذَا جَبْرَئِيلُ يُبَشِّرُنِي بِأَنَّهَا أُنْثَى وَ أَنَّهَا اَلنَّسْلُ اَلطَّاهِرَةُ اَلْمَيْمُونَةُ وَ أَنَّ اَللَّهَ سَيَجْعَلُ نَسْلِي مِنْهَا وَ سَيَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ يَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَ فِي أَرْضِهِ بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِهِ. 🔰مفضل بن عمر روايت مى‌كند كه از امام صادق-عليه السّلام-پرسيدم: چگونه فاطمه-سلام اللّٰه عليها-متولد شد؟ فرمود: هنگامى كه حضرت خديجه با پيامبر اكرم ازدواج كرد، زنان قريش با او قطع رابطه كردند و به خانۀ او نرفتند و به وى سلام نكردند و اجازه ندادند هيچ زنى با او در ارتباط‍‌ باشد. خديجه از اين مسأله ناراحت شد و همّ‌ و غمّ‌ او بخاطر پيامبر بود. وقتى كه به فاطمه-سلام اللّٰه عليها-حامله شد، حضرت فاطمه در شكم او با او سخن مى‌گفت و او را به صبر و شكيبايى دعوت مى‌نمود و خديجه اين را از پيامبر مخفى مى‌كرد. پس روزى پيامبر بر او وارد شد و شنيد كه خديجه با فاطمه سخن مى‌گويد. فرمود: اى خديجه! با چه كسى سخن مى‌گويى‌؟ گفت: اين كودكى كه در شكم من هست با من انس گرفته و سخن مى‌گويد. فرمود: اى خديجه! جبرئيل به من بشارت داد كه او دختر مى‌باشد و نسل پاك و با بركتى خواهد بود و خدا نسل مرا از او قرار خواهد داد. و امامان، از نسل او خواهند بود و آنان جانشينان خدا بر زمين بعد از انقضاى وحى خواهند بود. 📚الخرائج و الجرائح ج ۲، ص ۵۲۴،مؤسسة الإمام المهدي (علیه السلام) - قم ایران.
🔶️مولد الزهراء(٢) 🔸️كيفية ولادتها عليها الصلوات والسلام: [قال الصادق عليه السلام]فَلَمْ تَزَلْ خَدِيجَةُ عَلَى ذَلِكَ إِلَى أَنْ حَضَرَتْ وِلاَدَتُهَا فَوَجَّهَتْ إِلَى نِسَاءِ قُرَيْشٍ أَنْ تَعَالَيْنَ لِتَلِينَ مِنِّي مَا تَلِي اَلنِّسَاءُ مِنَ اَلنِّسَاءِ فَأَرْسَلْنَ إِلَيْهَا عَصَيْتِينَا وَ لَمْ تَقْبَلِي قَوْلَنَا وَ تَزَوَّجْتِ مُحَمَّداً يَتِيمَ أَبِي طَالِبٍ فَقِيراً لاَ مَالَ لَهُ فَلَسْنَا نَجِيءُ وَ لاَ نَلِي مِنْ أَمْرِكِ شَيْئاً فَاغْتَمَّتْ خَدِيجَةُ لِذَلِكَ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذْ دَخَلَ عَلَيْهَا أَرْبَعُ نِسْوَةٍ طِوَالٍ كَأَنَّهُنَّ مِنْ نِسَاءِ بَنِي هَاشِمٍ فَفَزِعَتْ مِنْهُنَّ لَمَّا رَأَتْهُنَّ فَقَالَتْ إِحْدَاهُنَّ لاَ تَحْزَنِي يَا خَدِيجَةُ فَإِنَّا رُسُلُ رَبِّكِ إِلَيْكِ وَ نَحْنُ أَخَوَاتُكِ أَنَا سَارَةُ وَ هَذِهِ آسِيَةُ بِنْتُ مُزَاحِمٍ وَ هِيَ رَفِيقَتُكِ فِي اَلْجَنَّةِ وَ هَذِهِ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ وَ هَذِهِ كُلْثُمُ بِنْتُ عِمْرَانَ أُخْتُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ بَعَثَنَا اَللَّهُ إِلَيْكِ لِنَلِيَ مِنْكِ مَا تَلِي اَلنِّسَاءُ مِنَ اَلنِّسَاءِ فَجَلَسَتْ وَاحِدَةٌ عَنْ يَمِينِهَا وَ اَلْأُخْرَى عَنْ يَسَارِهَا وَ اَلثَّالِثَةُ بَيْنَ يَدَيْهَا وَ اَلرَّابِعَةُ مِنْ خَلْفِهَا فَوَضَعَتْ فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَى اَلْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا اَلنُّورُ حَتَّى دَخَلَ بُيُوتَاتِ مَكَّةَ وَ لَمْ يَبْقَ فِي شَرْقِ اَلْأَرْضِ وَ لاَ غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلاَّ أَشْرَقَ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ وَ دَخَلَ عَشْرٌ مِنَ اَلْحُورِ اَلْعِينِ بِيَدِ كُلِّ وَاحِدَةٍ طَشْتٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ وَ إِبْرِيقٌ مِنَ اَلْجَنَّةِ وَ فِي اَلْإِبْرِيقِ مَاءٌ مِنَ اَلْكَوْثَرِ فَتَنَاوَلَتْهَا اَلْمَرْأَةُ اَلَّتِي كَانَتْ بَيْنَ يَدَيْهَا فَغَسَلَتْهَا بِمَاءِ اَلْكَوْثَرِ وَ أَخْرَجَتْ خِرْقَتَيْنِ بَيْضَاوَيْنِ أَشَدَّ بَيَاضاً مِنَ اَللَّبَنِ وَ أَطْيَبَ رِيحاً مِنَ اَلْمِسْكِ وَ اَلْعَنْبَرِ فَلَفَّتْهَا بِوَاحِدَةٍ وَ قَنَّعَتْهَا بِالثَّانِيَةِ ثُمَّ اِسْتَنْطَقَتْهَا فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ بِالشَّهَادَتَيْنِ فَقَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَ أَنَّ أَبِي مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ سَيِّدُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَنَّ بَعْلِي عَلِيٌّ سَيِّدُ اَلْأَوْصِيَاءِ وَ وُلْدِي سَادَةُ اَلْأَسْبَاطِ ثُمَّ سَلَّمَتْ عَلَيْهِنَّ وَ سَمَّتْ كُلَّ وَاحِدَةٍ بِاسْمِهَا وَ أَقْبَلْنَ يَضْحَكْنَ إِلَيْهَا وَ تَبَاشَرَتِ اَلْحُورُ اَلْعِينُ وَ بَشَّرَ أَهْلُ اَلسَّمَاءِ بَعْضُهُمْ بَعْضاً بِوِلاَدَةِ فَاطِمَةَ عَلَيْهَا السَّلاَمُ وَ حَدَثَ فِي اَلسَّمَاءِ نُورٌ زَاهِرٌ لَمْ تَرَهُ اَلْمَلاَئِكَةُ قَبْلَ ذَلِكَ وَ قَالَتِ اَلنِّسْوَةُ خُذِيهَا يَا خَدِيجَةُ طَاهِرَةً مُبَارَكَةً زَكِيَّةً مَيْمُونَةً بُورِكَ فِيهَا وَ فِي نَسْلِهَا فَتَنَاوَلَتْهَا فَرِحَةً مُسْتَبْشِرَةً وَ أَلْقَمَتْهَا ثَدْيَهَا وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَنْمُو فِي اَلْيَوْمِ كَمَا يَنْمُو اَلصَّبِيُّ فِي اَلشَّهْرِ وَ تَنْمُو فِي اَلشَّهْرِ كَمَا يَنْمُو فِي اَلسَّنَةِ. 🔰خديجه در اين حال بود تا اينكه وقت ولادت فاطمه-سلام اللّٰه عليها-رسيد. و حضرت خديجه به زنان قريش متوجه شد كه بيايند و در امر زايمان به او كمك كنند. زنان قريش كسى را نزد خديجه فرستادند و گفتند: كه تو با ما مخالفت نمودى و حرف ما را قبول نكردى و با محمّد-صلّى اللّٰه عليه و آله-، يتيم ابو طالب ازدواج كردى كه فقير بود و هيچ مال و ثروتى نداشت. پس ما نمى‌توانيم بياييم و كارهاى تو را انجام بدهيم!!خديجه از اين قضيه اندوهگين شد. در اين حال بود كه چهار زن بلند قامت كه به زنان بنى هاشم شبيه بودند، وارد شدند. خديجه از ديدن آنان وحشت كرد كه يكى از آنان گفت: اى خديجه! خوف مكن، ما فرستادگان خداى تو به سوى تو و ما خواهران تو مى‌باشيم؛ من «ساره» هستم و اين «آسيه» دختر مزاحم، همراه و رفيق تو در بهشت است. و اين يكى «مريم» دختر عمران است و آن ديگرى كلثوم دختر عمران و خواهر حضرت موسى مى‌باشد. خداوند ما را به سوى تو فرستاده است تا كارهاى زايمان تو را بر عهده بگيريم. پس يكى جلو نشست و ديگرى طرف راست و سومى طرف چپ و چهارمى پشت سر حضرت خديجه قرار گرفت. و او، حضرت فاطمه را پاك و پاكيزه به دنيا آورد. وقتى كه فاطمه-سلام اللّٰه عليها-به زمين افتاد، نورى از او ساطع شد و تمام خانه‌هاى مكّه را روشن نمود. و در مشرق و مغرب زمين جايى باقى نماند مگر اينكه از اين نور، روشن شد 👇👇
و ده نفر حور العين از بهشت آمدند كه در دست هر كدام طشت و ابريق (تنگ) بهشتى بود. و در ابريق آب كوثر وجود داشت. زنى كه در جلو بود، ابريق را گرفت و فاطمه-سلام اللّٰه عليها-را با آب كوثر شست و دو پارچۀ سفيد كه از شير سفيدتر و از مشك و عنبر، خوش بوتر بود، بيرون آورد و با يكى، حضرت زهرا را پيچيد و با ديگرى، سر او را پوشاند، آنگاه از فاطمه-سلام اللّٰه عليها-خواستند كه سخن بگويد و زهرا-سلام اللّٰه عليها-شهادتين را به زبان آورد و گفت:«اشهد ان لا اله الاّ اللّٰه و ابى« مُحَمَّدٌ رَسُولُ‌ اَللّٰهِ‌ »و سيّد الأنبياء و ان بعلى على سيّد الاوصياء و ولدى سادة الاسباط‍‌». سپس به هر يك از آن زنان سلام داد و نام هر يك از آنان را برد. آنان نيز به روى فاطمه-سلام اللّٰه عليها-خنديدند. حوريان بهشت، بخاطر ولادت او بشارت دادند و اهل آسمان نيز همديگر را به ولادت فاطمه بشارت و مژده مى‌دادند و از آن زمان به بعد، نور درخشنده‌اى در آسمان پديد آمد كه قبل از آن، ملائكه اصلا آن را نديده بودند. آن زنان گفتند: اى خديجه! بگير اين فرزند پاك، مبارك، پاكيزه، بايمن و بركت را، خداوند به او و نسل او بركت دهد. خديجه با شادى تمام او را گرفت و فاطمه-سلام اللّٰه عليها-پستان مادرش را مكيد و در هر روز به اندازۀ يك ماه بچه‌هاى ديگر و هر ماه به اندازۀ يك سال بچه‌هاى ديگر، رشد مى‌كرد. 📚الخرائج و الجرائح ج ۲، ص ۵۲۴_٥٢٦،مؤسسة الإمام المهدي (علیه السلام) - قم ایران.
🔶️حضرت زهرا سلام الله علیها مادر مومنین هست: 🔸️السيدة الزهراء عليها السلام أم المؤمنين: جاء في زيارتها عليها السلام: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اَللَّهِ وَ خَيْرِ خَلْقِهِ بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ اَلْحَسَنِ وَ اَلْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ اَلْجَنَّةِ 👈اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ اَلْمُؤْمِنِينَ. 📚إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۲۴،ناشر: دار الكتب الإسلاميه‌_تهران.
ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٞ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٰجِعُونَ حمله‌ی تروریستی به گلزار شهدای کرمان و شهید و مجروع شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان را تسلیت عرض می‌‌کنیم.
🔶️قال سید الاوصیاء امير المؤمنين عليه السلام: 🔸️ أَمَا وَ اَللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلاَنٌ وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ اَلْقُطْبِ مِنَ اَلرَّحَى آگاه باشيد! به خدا سوگند! ابا بكر، جامۀ خلافت را بر تن كرد، در حالى كه مى‌دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى‌كند. 🔸️يَنْحَدِرُ عَنِّي اَلسَّيْلُ وَ لاَ يَرْقَى إِلَيَّ اَلطَّيْرُ او مى‌دانست كه سيل علوم از دامن كوهسار من جارى است، و مرغان دور پرواز انديشه‌ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز كرد. 🔸️فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَيْتُ عَنْهَا كَشْحاً پس من رداى خلافت رها كرده و دامن جمع نموده از آن كناره گيرى كردم 🔸️وَ طَفِقْتُ أَرْتَئِي بَيْنَ أَنْ أَصُولَ بِيَدٍ جَذَّاءَ أَوْ أَصْبِرَ عَلَى طَخْيَةٍ عَمْيَاءَ و در اين انديشه بودم كه آيا با دست تنها براى گرفتن حق خود به پاخيزم‌؟ يا در اين محيط‍‌ خفقان‌زا و تاريكى كه به وجود آوردند، صبر پيشه سازم‌؟ 🔸️يَهْرَمُ فِيهَا اَلْكَبِيرُ وَ يَشِيبُ فِيهَا اَلصَّغِيرُ وَ يَكْدَحُ فِيهَا مُؤْمِنٌ حَتَّى يَلْقَى رَبَّهُ كه پيران را فرسوده، جوانان را پير، و مردان با ايمان را تا قيامت و ملاقات پروردگار اندوهگين نگه مى‌دارد! 🔸️فَرَأَيْتُ أَنَّ اَلصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى پس صبر و بردبارى را خردمندانه‌تر ديدم. 🔸️فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًا پس صبر كردم در حالى كه گويا خار در چشم و استخوان در گلوى من مانده بود. 🔸️أَرَى تُرَاثِي نَهْباً و با ديدگان خود مى‌نگريستم كه ميراث مرا به غارت مى‌برند!. 📚نهج البلاغة،الخطبة ٣. 🔴۲۲جمادی الثانيه سالروز هلاک غاصب اول ابوبکر بن أبي قحافه.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 و اما ابوبکر 🎙 با صدای: استاد رضایی قمی 🔴به مناسبت ۲۲ جمادی الثانی سالروز مرگ غاصب اول
🔴قطرة من فضائل سيدة نساء اهل الجنة(عليها السلام): 🔸️وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ، عَنِ اَلْحُسَيْنِ ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ ، وَ أَبِي بَصِيرٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ (تَعَالَى) أَمْهَرَ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ) رُبُعَ اَلدُّنْيَا، فَرُبُعُهَا لَهَا، وَ أَمْهَرَهَا اَلْجَنَّةَ وَ اَلنَّارَ ، تُدْخِلُ أَعْدَاءَهَا اَلنَّارَ ، وَ تُدْخِلُ أَوْلِيَاءَهَا اَلْجَنَّةَ ، وَ هِيَ اَلصِّدِّيقَةُ اَلْكُبْرَى، وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ اَلْقُرُونُ اَلْأُوَلُ . 🔰ابى بصير از امام صادق عليه السّلام روايت كرد كه آن حضرت فرمود:خداوند(والا مقام)يك چهارم دنيا را مهريۀ فاطمه عليها السّلام قرار داد پس يك چهارم دنيا براى اوست و بهشت و جهنّم را [هم]مهريه او قرار داد،دشمنانش را وارد آتش مى‌كند و دوست دارانش را وارد بر بهشت مى‌نمايد و او صدّيقۀ كبرى[بزرگترين درستكار]است و سده‌هاى نخستين بر شناخت او گذشت. 📚الأمالي (للطوسی) ، ص ۶۶۸.
🔶الإمام الهادي عليه السلام و العالم الناصبي: وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُعَيْدٍ مَوْلًى لِوُلْدِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ثُمَّ ذَكَرَ حَدِيثاً طَوِيلاً حَاصِلُهُ: أَنَّ عُمَرَ بْنَ فَرَجٍ اَلرُّخَّجِيَّ قَدِمَ اَلْمَدِينَةَ فَطَلَبَ رَجُلاً عَالِماً أَدِيباً مُخَالِفاً مُعَانِداً لِأَهْلِ اَلْبَيْتِ، فَأَمَرَهُ أَنْ يُلاَزِمَ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي صِغَرِهِ بَعْدَ مَوْتِ أَبِيهِ، وَ أَنْ يَمْنَعَ اَلشِّيعَةَ مِنْهُ وَ يُعَلِّمَهُ اَلْعِلْمَ وَ اَلْأَدَبَ، فَحَبَسَهُ فِي اَلْقَصْرِ وَ كَانَ إِذَا خَرَجَ أَقْفَلَهُ، وَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يُعَلِّمَهُ شَيْئاً وَجَدَهُ عَالِماً بِهِ، فَسُئِلَ عَنْهُ؟ فَقَالَ مَا فِي اَلْمَدِينَةِ أَحَدٌ أَعْلَمُ مِنِّي إِلاَّ هَذَا اَلصَّبِيُّ، ثُمَّ قَالَ بِإِمَامَتِهِ فَسُئِلَ عَنْ ذَلِكَ؟ فَقَالَ: هَذَا مَاتَ أَبُوهُ بِالْعِرَاقِ وَ هُوَ صَغِيرٌ بِالْمَدِينَةِ وَ نَشَأَ بَيْنَ هَذِهِ اَلْجَوَارِي اَلسُّودِ فَمِنْ أَيْنَ عَلِمَ هَذَا؟ . 🔰عمر بن فرج رخجی هنگام که به مدینه آمد(حاکم مدینه از طرف بنی العباس) مردی عالم و ادیب از سنیهای معاند اهلبیت را طلب نمود و به او دستور داد که بعد فوت امام جواد همراه امام هادی باشد در سن کودکی اش و شیعیان را از او منع کند و به او علم و ادب آموزش دهد. و او را حبس کرد در قصری و هروقت خارج میشد درب آن را قفل میکرد. و هر وقت میخواست چیزی به او بیاموزد میدید او آن را بلد است. از او در مورد امام هادی سوال شد؟ گفت: در مدینه احدی نزد من داناتر از این طفل نیست . سپس قائل به امامت امام هادی شد(شیعه شد) پس پرسیده شد از آن؟ گفت: این بچه پدرش در عراق مرد و او کوچک بود در مدینه و بین این كنيزان سیاه رشد کرد. پس این علم از کجاست؟ 📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۴، ص ۴۱۲،ناشر:مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بیروت - لبنان ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴الخامس من رجب يوم شهادة فخر الدورق العالم النحوي الكبير ابن سكيت (رضوان الله عليه) من هو أبن السكيت؟: (ابن سكيت)بكسر السين وتشديد الكاف ابويوسف يعقوب بن اسحاق الدورقي الاهوازي الامامي النحوي اللغوي الاديب، ذكره كثير من المؤرخين واثنوا عليه وكان ثقة جليلا من عظماء الشيعة ويعد من خواص الامامين التقيين (ع)وكان حامل لواء علم العربية والادب والشعر واللغة والنحو وله تصانيف كثيرة مفيدة منها: تهذيب الالفاظ وكتاب اصلاح المنطق. قال ابن خلكان: قال بعض العلماء ما عبر على جسر بغداد كتاب من اللغة مثل اصلاح المنطق ولا شك انه من الكتب النافعة الممتعة الجامعة لكثير من اللغة ولا نعرف في حجمه مثله في بابه وقد عني به جماعة واختصره الوزير المغربي وهذبه الخطيب التبريزي.... وقال ثعلب اجمع اصحابنا انه لم يكن بعد ابن الاعرابى اعلم باللغة من ابن السكيت وكان المتوكل قد الزمه تأديب ولده المعتز بالله انتهى. [شهادته رحمه الله] قتله المتوكل في خامس رجب سنة 244 وسببه ان المتوكل قال له يوما ايهما احب اليك ابناي هذان أي المعتز والمؤيد ام الحسن والحسين؟ فقال ابن السكيت: والله إن قنبرا خادم علي بن ابي طالب خير منك ومن ابنيك فقال المتوكل للاتراك سلوا لسانه من قفاه ففعلوا فمات. 📚الكنى والالقاب،القمي،ج١،ص٣١٤_٣١٥،باختصار. 🔶️توضيح:دَوْرَقُ: بفتح أوله، وسكون ثانيه، وراء بعدها قاف: بلد بخوزستان، وهي قصبة كورة سرّق يقال لها دورق الفرس(معجم البلدان،ج٢،ص٤٨٣). وتسمى اليوم بشادگان.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیل لي انت مغالً في عليً قلت مهلا ما سمعتم عن علاه غیر حرف لیس الا 🎤شیخ احمد الدر العاملي
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ يُرِيدُ أَنْ يَحْيَى حَيَاتِي، وَيَمُوتَ مَوْتِي، وَيَسْكُنَ جَنَّةَ الْخُلْدِ الَّتِي وَعَدَنِي رَبِّي، فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَإِنَّهُ لَنْ يُخْرِجَكُمْ مِنْ هُدًى، وَلَنْ يُدْخِلَكُمْ فِي ضَلَالَةٍ» 🔰هر کس مى خواهد همانند من زندگى کند و همانند من بمیرد و ساکن بهشت خلد شود که پروردگار من وعده آن را داده است، پس باید به ولایت على بن ابى طالب ملتزم شود; زیرا او هرگز شما را از هدایت خارج نکرده و هرگز در گمراهى وارد نخواهد کرد . تصحيح سند حديث: قال الحاكم النيسابوري بعد نقل الحديث المذكور:هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ ، وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ،حاکم نیشابوری پس از نقل حدیث گوید:این حدیث سندش صحیح است ولی بخاری ومسلم نقلش نکردن. ————— 📚المستدرك على الصحيحين/أبو عبد الله الحاكم النيسابوري /ج:3/ص:139/تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا /الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت.
🔴 کودک بت شکن: 🔸️وَ مِنْهَا: أَنَّ أَبَا طَالِبٍ قَالَ لِفَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ وَ كَانَ عَلِيٌّ صَبِيّاً رَأَيْتُهُ يَكْسِرُ اَلْأَصْنَامَ فَخِفْتُ أَنْ تَعْلَمَ كُفَّارُ قُرَيْشٍ ذَلِكَ فَقَالَتْ يَا عَجَبَا أُخْبِرُكَ بِأَعْجَبَ مِنْ هَذَا وَ هُوَ أَنِّي اِجْتَزْتُ بِمَوْضِعٍ كَانَتْ أَصْنَامُهُمْ فِيهِ مَنْصُوبَةً وَ عَلِيٌّ فِي بَطْنِي فَوَضَعَ رِجْلَيْهِ فِي جَوْفِي شَدِيداً لاَ يَتْرُكُنِي [أَنْ] أَقْرُبَ مِنْهَا وَ أَنْ أَمُرَّ فِي غَيْرِ ذَلِكَ اَلْمَوْضِعِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمْ أَعْبُدْهَا قَطُّ وَ إِنَّمَا كُنْتُ أَطُوفُ بِالْبَيْتِ لِعِبَادَةِ اَللَّهِ لاَ اَلْأَصْنَامِ . 🔰هنگام كودكى على-عليه السّلام-، ابو طالب به مادرش فاطمۀ بنت اسد گفت: او را دیدم كه بتها را مى‌شكند و ترسيدم كه اين را كفّار قريش بفهمند. فاطمه گفت: شگفتا! از اين شگفت‌تر باخبرت کنم وآن اینست از جايى كه بتها در آن منصوب بودند گذشتم و على-عليه السّلام-را در شكم داشتم، پس پايش را محكم به شكم من زد و نگذاشت به بتها نزديك شوم بلكه از جاى ديگرى بگذرم در حالى كه من آنها را نمى‌پرستيدم و كعبه را براى عبادت خدا طواف مى‌كردم نه به خاطر بتها . 📚الخرائج و الجرائح ،ج ۲، ص ۷۴۱. @kashkolka