#قرآن کریم حجاب را برای عده ای خاص بیان کرده! نه برای همه و استخراج احکام حجاب فقط از روایات است.
پاسخ👇
اگر کسی به قرآن استناد میکند، لابد ایمانی (هر چند ضعیف) دارد، پس جزو مۆمنین و مۆمنات میباشد، و اگر هیچ ایمانی ندارد، نباید برای خطای خود به قرآن استناد کند.
بسیاری از آنان که (به جای سۆال) شبهاتی را چنین رایج میکنند، مردانی هستند که اصلاً مخاطب آیات حجاب زنان نمیباشند، بلکه مسئولیت و کارشان شبههافکنی است؛ یک عده از دختران و بانوان نیز مایل نیستند حجاب را رعایت کنند و اصلاً برایشان فرقی ندارد که قرآن چه فرموده یا چه نفرموده، اما برای توجیه به شبهات آنان تأسی میکنند.
رعایت ننمودن حجاب، یک معصیت و خطای بزرگ فردی و اجتماعی است، اما مجتهد شدن مخالفان حجاب (یا سایر احکام الهی)، مصیبتی بسیار سنگینتر و مضرتر از بدحجابی میباشد.
گویی چگونگی رکعات و آداب نماز، یا چگونگی مناسک حج مثل طواف یا سعی، یا چگونگی بسیاری از احکام دیگر، همه در ظاهر قرآن کریم بیان شده است و فقط مانده است، مسئله حجاب.
پس اگر اندک تعقل و تأملی در همین ظاهر قرآن کریم بنمایند، متوجه میشوند که قرآن به تنهایی نازل نشده است، لذا در همین ظاهر آیاتش نیز مکرر توصیه و تأکید به فراگیری اسلام و قرآن از پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت صلوات الله علیهم اجمعین شده است تا هر کس یک کتاب چند صد برگی زیر بغل نزند و با تفسیر به رأی انواع و اقسام احکام ، باب میل را به نام اسلام صادر کند.
الف – اگر در قرآن کریم تصریح شده باشد که مۆمنین و مۆمنات باید چنین و چنان کنند، معنایش این نیست که دیگران مشمول این اوامر و احکام الهی نیستند، بلکه یعنی همه باید مۆمن باشند و رعایت این احکام است که سبب ایمان میگردد و عدم رعایت نیز ضایع کنندهی ایمان است.
بالاخره کسی که برای بدحجابیاش به آیات قرآن کریم استناد میکند، لابد ایمان و باوری دارد، پس مراقب باشد که ضایع نشود و اگر اصلاً باور و ایمان ندارد، پس چرا به قرآن استناد میکند؟!
ب – آیا اگر در قرآن کریم فرمود: به مردان مۆمن بگو: که چشمچرانی نکنند و از زنا پرهیز کنند «قُل لِّلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ» و فرمود: به زنان مۆمنه بگو: که هیزی نکنند و زنا نکنند«وَقُل لِّلْمُۆْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ»، معنایش این است که این قبیل مفاسد برای دیگران هیچ اشکالی ندارد؟!
یا اگر فرمود: مۆمنین باید از نماز خود مراقبت و محافظت کنند، به عهد خود وفا کنند، از لغو پرهیز کنند و ... (سوره المۆمنون) معنایش این است که لزومی ندارد دیگران نماز بخوانند، مراقب نماز خود باشند که ضایع نشود و به کارهای بیهوده مشغول شوند و جفای در عهد و خیانت در امانت بکنند؟! این چه استدلالی است؟!
ج – پس اگر در سوره «النّور، 31»، امر به حجاب نموده، همگان را شامل میگردد و همگان مسئول و البته مورد مۆاخذه خواهند بود، چنانچه اگر امر به نماز، روزه، جهاد و ... نموده نیز همگان را شامل میگردد، نه این که فقط مردان و زنان مۆمن را شامل گردد.
د – در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که در آنها امر به اطاعت از رسول اعظم و اولیالامر نموده است و آیات بسیاری وجود دارد که امر به رجوع به «راسخون فی العلم» نموده است، و در آیاتی تأسی به ایشان را به عنوان بهترین الگو و اسوه دستور داده است و از جمله امر نموده که در مباحثی که نسبت به آن علم ندارید، وارد نشده و اظهار نظر ننمایید، به ویژه اگر مربوط به اسلام، قرآن و احکام الهی باشد که غالباً نتیجهی آن دروغ بستن به خدا میشود.
از این رو، کسانی که حجاب (یا سایر واجبات و محرمات) را رعایت نمیکنند، باید مراقب باشند که شیاطین انس و جنّ، آنها را به گناه بزرگتر که حمل کردن گناهشان به قرآن است نیاندازند. مراقب باشند که سر خود اجتهاد نکنند.
چنان میگویند: «این احکام در #روایات آمده و نه در قرآن»، که گویی قرآن کریم به خودشان نازل شده است؟! مگر نه این است که همین قرآن را پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله به مردم ابلاغ کرده است، پس چگونه است که بین سخنان ایشان فرق میگذارند، بخشی را میپذیرند و بخشی را نمیپذیرند؟!
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
#قرآن کریم حجاب را برای عده ای خاص بیان کرده! نه برای همه و استخراج احکام حجاب فقط از روایات است. پ
رعايت حجاب وظيفه همه مسلمانانه و همسران پيامبر(ص) به سبب انتساب به حضرت و قرار گرفتن در كانون وحى الهى، داراى موقعيت ويژه اى بودند و نسبت به حجاب و دورى از نامحرم، مورد تأكيد بيشترى قرار داشتند، ولى آيات حجاب فقط درباره آنان نيست؛ زيرا: 👇✨
الف - مورد خطاب واقع شدن زنان پيامبر(ص) در آيات 32 و 33 سوره احزاب (يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً ) (وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً )، جهت تأكيدست نه اختصاص داشتن حكم به آنان؛ چون در اين آيات دستورهايى آمده است كه به زنان پيامبر اختصاص ندارد؛ مانند: به پاداشتن نماز، پرداخت زكات، اطاعت از خدا و رسول و..؛ بنابراين، حكم حجاب و دورى از نامحرم نيز به آنان اختصاص ندارد، بلكه همانند نماز، زكات و.. بين آنان و ديگران مشتركه.
ب - در آيات ديگر مربوط به حجاب، همه زنان مسلمان مورد خطاب واقع شدهاند؛ مانند آيه 31 سوره نور و آيه 59 سوره احزاب
ج- به جز آیات، روایات بسیاری که به حد تواتر معنوی می رسد، بر لزوم حجاب برای زنان مسلمان دلالت دارد.
د- علاوه بر این، اجماع فقهای اسلامی از آغاز تاکنون بر رعایت حجاب و پوشش تأکید دارد.
حال اگر در مورد این امر سؤالی مطرح شود مبنی براینکه چرا آيه 59 سوره مباركه احزاب (اى پيامبر! به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را به وسيله چادر فروپوشند) دختران مؤمنان را مخاطب قرار نداده و تنها به دختران پیامبر(ص) بسنده كرده؟ 👇
الف- اين نوع خطاب ها به چگونگى خطاب هاى قرآن كريم باز مى گردد. قرآن كريم خطاب هاى متعددى دارد؛
1. برخى از آنها عام است و مراد از آنها همه افرادند؛ مانند: هو الذى خلق لكم ما فى الارض جميعاً
2. برخى خطاب ها خاص هستند: يايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك
3. گروهى از خطاب ها عامند؛ اما مرادشان خاص است.
4. و برخى خاص اند؛ اما با مراد عام: يا ايها النبى اذا طلقتم النساء..اى پيامبر! هر زمان خواستيد زنان را طلاق دهيد..
اين جا مخاطب شخص پيامبرند، ولى مراد از آن، عموم مسلمانان.
بسيارى از خطاب هاى قرآن اين گونه است. آيه 59 سوره احزاب مخاطبان اوليه اش زنان و دختران پيامبر اكرم(ص) هستند، ولى مرادش عام است و همه زنان و دختران مسلمان را شامل مى شو،؛ حتى اگر عبارت نساء المومنين در ادامه نمى آمد، باز هم مراد عام بود؛ چنان كه آيه 22 و بخش ابتدايى آيه 33 و آيه 34 سوره احزاب چنينست.
(لَمَّا رَأَ الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزابَ قالُوا هذا ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُمْ إِلاَّ إيماناً وَ تَسْليماً ) و چون مؤمنان آن گروه ها را ديدند، گفتند: اين همان چيزى است كه خدا و پيامبرش به ما وعده داده اند و خدا و پيامبرش راست گفته اند. و جز به ايمان و تسليمشان نيفزود.
(وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً
و در خانه هاى خود بمانيد و چنان كه در زمان پيشين جاهليت مى كردند، زينت هاى خود را آشكار مكنيد. و نماز بگزاريد و زكات بدهيد و از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد. اى اهل بيت، خدا مى خواهد پليدى را از شما دور كند و شما را پاك دارد.
(وَ اذْكُرْنَ ما يُتْلى في بُيُوتِكُنَّ مِنْ آياتِ اللَّهِ وَ الْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كانَ لَطيفاً خَبيراً
آنچه را در خانه هايتان از آيات خدا و حكمت تلاوت مى شود، ياد كنيد، كه خدا باريك بين و آگاهست.
ب- واژه نساء عام است و شامل زنان، دختران و حتى دختر بچه ها نيز مى شود؛ بنابراين در اين آيه، به طور مستقيم به دختران مؤمنان اشاره نشده؛ ولى چون عام است، شامل آنان نيز مى شود.
اين گونه سخن گفتن در فارسى رايجه؛ براى مثال وقتى مىگوييم: زنان ايرانى بسيار باهوش هستند، به اين معنى نيست كه دختران ايرانى، كودن هستند و از هوش بهره اى ندارند. بنابراین خطاب آیات حجاب را نمی توان اختصاص به زنان پیامبر داد، بلکه حجاب و وجوب آن یک امر همگانی در مورد تمامی مسلمانان است.
رعایت حجاب برای تمامی زنان مومن و مسلمان، تکلیف الهیست و رعایت آن علاوه بر رشد دادن شخصیت فرد از لحاظ اجتماعی و فرداز لحاظ اجتماعی و فردی در تأمین بهداشت روحی و آرامش خانواده و امنیت در جامعه نیز نقش به سزایی ایفا میکند
کلاس چرا حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
کلاس چرا حجاب
رعايت حجاب وظيفه همه مسلمانانه و همسران پيامبر(ص) به سبب انتساب به حضرت و قرار گرفتن در كانون وحى ال
📌نکته بسیار مهمی که در خصوص این پرسش باید به آن توجه داشت این است که ماهیت و حقیقت اجرای #احکام_اسلامی دایر مدار نوع عملکرد و مدیریت کشورهای به ظاهر اسلامی نیست؛ چرا که اگر قرار باشد ملاک و معیار استخراج احکام اسلامی، بسته به نوع عملکرد و مدیریت کشورها باشد، در این صورت همین پرسش میتواند در سایر موضوعات نیز مطرح شود، برای نمونه چرا در برخی کشورهای اسلامی شراب سرو میشود، و یا اینکه معاملات ربوی آزاد است، و یا روابط نامشروع و دیسکوها در هتلهای چند ستاره عربی قانونی شده است.
آیا وجود این #منکرات_اجتماعی در این کشورها مجوزی برای گسترش و آزادی آنها در سایر بلاد اسلامی میشود؟
برخی از آزادیها در تضاد جدی با آیات الهی است.
آیا آزاد کردن بی حجابی در برخی کشورهای عربی مصداق روشن اشاعه فحشا و منکر نیست؟! و اینکه آیا این آزادی در جامعه در ضدیت آشکار با آیات #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر نیست که خدای متعال آن را در جامعه بر همگان واجب کرده است؟ ، آیا شعائری همچون حجاب اسلامی جزئی از حدود الهی نیست که آمران به معروف و ناهیان از منکر باید، نسبت به آن رفتار و کنش صحیح و اخلاقی داشته باشند.
وقتی #بی_حجابی در جامعه آزاد و قانونی شود، یعنی این قانون در نقطه مقابل آیات حجاب و عفاف قرار گرفته است، در این چنین فضایی آیا #آیات وحی مقدم است یا قوانین سکولار کشورهای اسلامی که در پی اهداف خاص سیاسی و اجتماعی هستند؟
اگر در برخی کشورهای عربی که داعیه اسلامی بودن دارند مقررات دینی و اسلامی حجاب رعایت نمیشود، نمیتوانند الگو و اسوهی جوامع اسلامی باشند.❌
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
#شنونده خوبی برای نوجوان خود باشید، پس زمانهایی را صرف گوش کردن به صحبت های نوجوان خود کنید.
واقعاً به حرفهای نوجوان خود گوش دهید. مثلا آنچه را که انجام میدهید متوقف کنید، تماس چشمی با او برقرار کنید و صحبتهایش را قطع نکنید.
برای نظرات نوجوان خود ارزش و احترام قائل شوید و توجه کنید که او دیدگاهی متفاوت از شما نسبت به دنیا دارد.
به جای ضمیر «تو» از ضمیر «من» استفاده کنید.
برای نمونه به فرزند خود نگویید که «تو هیچگاه به حرفهای من توجه نمی کنی❌ و برای من توضیح نمی دهی که به کجا می روی» به جای آن بهتر است بگویید:
✅«اگر برای من توضیح ندهی که کجا می روی من نگران تو می شوم»
توجه داشته باشید که اگر به حرفهای #نوجوان خود گوش نداده و توجه نکنید، او ارتباطش را با شما قطع می کند.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
حجاب از زوایای مختلف-انسانشناسی، حقوقی، اجبار و... 971104.mp3
36.22M
سخنرانی در دوره آموزشی #حجاب و #عفاف درباره حجاب از منظر #انسانشناسی و حقوقی و تاملی درباره مغالطه #حجاب_اجباری
پنجشنبه 5 بهمن 1397
🚫از اشتباهات افراد در فهم پدیده حجاب آن است که در این پدیده، سه زاویه #تعبدی ( #محدوده_شرعی پوشش )، #محتوایی ( #عفت ) و #هویتی ( #نماد مسلمانی) را تفکیک نمیکنند؛ بحثها با هم خلط میشود و امکان سوءاستفاده مهیا می گردد.
از این رو، در فایل ضمیمه،
🔸ابتدا از موضع انسانشناسی (آنتروپولوژی) نکاتی درباره مساله پوشش (و به تبع آن، مساله حجاب) مطرح شد؛
🔸سپس صورت مساله به لحاظ حقوقی بیان شد و نشان داده شد که اساساً تعبیر «حجاب اجباری» مفهومی است که ما را در میدان بازی رقیب قرار میدهد و باخت را قطعی میکند؛
و چگونه
اولا باید بحث را به افق بحث «قانون» کشاند.
ثانیا چگونه با تفکیک حوزههای بحث، می توان نشان داد که «شبهات ناظر به حجاب» اصلا #شبهه جدیای نیست و بیشتر با فضای تبلیغاتی به یک شبهه تبدیل شده است.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
#مسیح_علینژاد دقیقا همان کاری را با مردم ما می کند که دولتمردان غرب چندین سال قبل با مردمشان انجام دادند.
به بهانه آزادی و تساوی حقوق زنان با مردان قوانینی را علیه #عفت و #حیا و انسجام خانواده ها وضع کردند تا بدینوسیله بتوانند نیروهای کار ارزانتری را به کار گمارند و زنان سرخوش از اینکه حق و حقوقشان را از این جماعت مفت خور خواهند گرفت ...
اما بعد از چندین سال به خود آمده و فهمیدند که جز ابزاری در دستان این جماعت زورگو نیستند...
.
و امروز مسیح پولی نژاد نیز به بهانه #آزادی و #تساوی_حقوق_زنان با مردان می خواهد همان بلا را بر سر مردم ما بیاورد.
و این جماعت نادان و گوش به فرمان مصیح دقیقا چند سال بعد می فهمند که ابزاری بوده اند جهت عقده گشایی یک زن ناقص العقل که بدلیل مجازاتی که بر اثر سوء رفتار در ایران گریبانش را گرفته اینک می خواهد همه کسانی را که در این امر از نظرش مقصر هستند را نابود کند.
او می کوشد تا با بها دادن جماعتی که سالیان طولانی به دلیل سوءرفتارشان جامعه پذیرایشان نبوده را با خود همراه کند و از طریق آنها به هدف خود که همان #اشاعه_فحشا و قوانین غیر انسانی غرب و کمرنگ کردن اعتقادات است دست یابد...
.
ببینید اینجا همان غربیست که چندین سال پیش امثال همین زنانی که امروزه دنباله رو مصیح هستند آنجا انقلاب جنسی راه انداختند و اینگونه قوانین غیر انسانی را در جامعه رواج دادند از نظر اینها اینجا نه فاحشه خانه است و نه فاحشه ای وجود دارد زیرا زن و شوهرها با رضایت یکدیگر همسران خود را در اختیار دیگران قرار می دهند و مسیح و امثالهم مروج همین رفتارهای حیوان گونه می گردند.
و چون هر دو طرف راضی به اینکار هستند پس هیچ مشکلی ندارد و می توانند آزادانه هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند.
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش جالب دختر بچه ۳ ساله در مقابل هدیه🎁🎈 خیلی کوچک مامانش که در شبکه های اجتماعی بیشتر از ۲۰ میلیون بار دیده شده
اگر بچهتونو این طوری #تربیت کردید که با چنین چیزهای کوچکی خوشحال میشه و لازم نیست هر دفعه یک جایزه گرون براش بخرید تا خوشحالش کنید، در تربیتش موفق بودید👌✨
#حجاب
#چرا_حجاب
#کلاس_چرا_حجاب
🌺 eitaa.com/Kelasecherahejab