🍁بحث روايتى سوره کوثر🍁
✳️ تفسیر المیزان
🔹در #الدرالمنثور است كه #بخارى ابن جرير و حاكم از طريق ابى بشر از سعيد بن جبير از #ابن عباس روايت كرده اند كه گفت:
كوثر آن #خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داد. #ابوبشر مى گويد: به #سعيد بن جبير گفتم #جمعى از مردم معتقدند كه كوثر نام #نهرى در بهشت است. سعيد گفت نهرى هم كه در بهشت است يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته.
🍁🍁🍁🍁🍁
رواياتى درباره اينكه #مراد از (#نحر) در (فصلّ لربّك و انحر) #بلند كردن دستها در موقع #اداء_تكبير است.
در همان كتاب آمده كه #ابن_ابى_حاتم، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب #سنن خود، از #على بن ابیطالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره #کوثر بر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) نازل شد، از #جبرئيل پرسيد: اين (#نحيرة) كه خداى عزوجل مرا بدان #مامور فرموده چيست؟
گفت: منظور، نحيرة نيست، بلكه خداى تعالى مأمورت كرده وقتى مى خواهى #احرام نماز ببندى دستهايت را بلند كنى، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام ركوع رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در هفت آسمان هستند، و براى هر چيزى #زينتى است، و زينت نماز دست بلند كردن در هر #تكبير است.
🍁🍁🍁🍁🍁
ورسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) فرمود: دست بلند كردن يكى از مظاهر_استكانت و التماس است كه خداى تعالى (در مذمّت كفار) فرموده: «فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون».
ترجمه: (براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى).
🍁🍁🍁🍁🍁
#مؤلف: اين روايت را #صاحب مجمع البيان از #مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده، سپس گفته #ثعلبى و #واحدى اين روايت را در تفسيرهاى خود آورده اند. و نيز گفته همه #عترت طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى #نحر بلند نمودن دو دست تا محاذى گودى زير گلو در هنگام نماز است.
_____________________
@KhatmeNoor
🍁بحث روایتی سوره کوثر🍁
✳️ تفسیر المیزان
⬅️ #مؤلف: در بعضى از تواريخ آمده كه شماتت كننده وليد بن مغيره بوده. و در بعضى ديگر آمده كه ابوجهل بوده. و در بعضى ديگر آمده كه عقبه بن ابى معيط بوده. و در بعضى آمده كه كعب بن اشرف بوده، ولى معتبر همان است كه مى گفت عاصى بن وائل بوده است.
🍁🍁🍁🍁🍁
#مؤيد آن، روايتى است كه مرحوم #طبرسى آن را در #احتجاج از حسن بن على (ع) نقل كرده كه آن جناب در حديثى كه روى سخنش در آن با عمرو بن العاصى است، فرموده: تو در بسترى مشترك متولد شدى (يعنى مادرت هم با عاصى بن وائل هم_بستر مى شده و هم با ديگران)، و وقتى متولد شدى عده اى از #رجال_قريش بر سر تو نزاع كردند، ابوسفيان بن حرب گفت اين پسر از نطفه من است. وليد بن مغيره گفت: از من است. عثمان بن حارث و نضر بن حارث بن كلده، و عاصى بن وائل هر يك ادعا كردند كه از من است، تا آنكه از ميان همه آنان لئيم تر و بى حسب و نسب تر و خبيث تر و ستمكارتر و زناكارترشان #عاصى بن وائل زورش بر سايرين چربيد و تو را به خود ملحق ساخت.
🍁🍁🍁🍁🍁
و نيز اين تو بودى كه براى بر شمردن افتخاراتت به #خطبه ايستادى، و گفتى اين منم.
كه #محمد(ص) را زخم زبان مى زنم، و عاصى بن وائل گفت: محمد مردى ابتر است، يعنى اولاد #ذكورى ندارد، اگر از دنيا برود نامش از صفحه روزگار محو مى شود، و خداى تعالى در پاسخش فرمود: (ان شانئك هو الابتر) تا آخر حديث.
🍁🍁🍁🍁🍁
و در تفسير #قمى در ذيل آيه (انا اعطيناك الكوثر) آمده كه كوثر #نهرى است در بهشت، كه خدا آن را به محمد (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داده، تا عوض از پسرش #ابراهيم باشد.
🍁🍁🍁🍁🍁
#مؤلف: اين روايت علاوه بر اينكه مرسل است، يعنى سندش ذكر نشده، و علاوه بر اينكه مضمر است، يعنى تنها در آن آمده كه: (فرمود) و روشن نكرده كه كدام يك از #ائمه فرموده، با ساير روايات معارض است، و تفسير كوثر به نهرى در بهشت منافات ندارد كه كوثر به معناى #خير_كثير باشد، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتى هم مصداقى از خير كثير است.
_____________________
@KhatmeNoor
🍁 بحث روایتی سوره کوثر در تفسیر المیزان🍁
⬅️ ابن ابى حاتم از سدى روایت كرده كه گفت: قريش را رسم چنين بود كه وقتى فرزند ذكور كسى مى مرد مى گفتند: (بتر فلان). چون فرزند رسول خدا (ص) از دنيا رفت عاصى بن وائل گفت (بتر) يعنى فرزند ذكورش مرد، و اين فرد «رسول خدا(ص)» از همه بيشتر بتر شد، (چون هيچ فرزند ذكور برايش نماند).
📚 الدرالمنثور، ج۶، ص۴۰۴
@KhatmeNoor
🍁 پایان تفسیر هفتمین سوره از قرآن کریم🍁 از تفسیر المیزان👆
✳️ سوره کوثر
108.mp3
602.9K
سوره ی کوثر
بسیار زیبا وودلنشین
گوش کنید
#کوثر
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر
🍃شأن نزول آیه ی اِنّاأَعطَیناکَ الکوثر
پیغمبر اکرم (ص)از حضرت خدیجه (س) سه دختر پیدا کردند:زینب واُمِّ کلثوم وکوچکترین آنها فاطمه (س)
ودوپسر قاسم وعبدالله۰
پسرهای خدیجه مردندودخترها ماندند ۰
هنوز دوران مکّه است ۰
دشمنها خوشحال شدند ، گفتند به طور کلی نسل پیامبر قطع شد، آدمی که پسر ندارد دیگر کسی بعداز او نیست که نام اورا حفظ کند ودینش را پنگهداری کند 🍃۰اولاد پسر از او نمانده پس او ابتر است ۰
خداوند درپاسخ انها این ایه را نازل کرد۰↘️
🍃ما به تو چیزی دادیم که از او خیر کثیر برمی خیزد ۰
مقصود شخص حضرت زهراست که منبعِ همیشه جوشان است۰
تواز این دختر انقدر فرزند پیدا می کنی ، آن هم چه فرزندانی !امامان از ذریه ی او پیدا می شوند ،
➖ که هیچ صاحب پسری اینطور نیست۰
➖۱➖➖➖➖➖➖
کتاب آشنای قران،ج۱۴، شهید مطهری
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر :
انا اعطیناک الکوثر
🍃این جمله از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه علیها السلام ذریه ی رسول خدا صلی الله علیه واله وسلَم هستند ،
🍃واین خود یکی از خبرهای غیبی قرآن کریم است ۰چون همانطور که می بینیم خدای تعالی بعداز درگذشت آن حضرت برکتی در نسل آن جناب قرارداد؛به طوری که در همه ی عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی شود،آن هم با آن همه بلاها که برسر ذُریّه ی آن جناب آوردند وگروه گروه از ایشان را کشتند۰
➖۲➖➖➖➖➖
المیزان علامه طباطبائی ج۲۰ ص۶۳۹
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر
آیه ی دوم
🍃فَصَلِّ لِِرَبِّکَ وَانْحَر
پس برای پروردگارت نماز بخوان وقربانی کن۰
🍃اِنْحَر = (نَحْر) شترنَحر کن ،شتر قربانی کن۰
معنای دیگر :به هنگام تکبیر گفتن در نماز دستها را تا مقابل صورت بلند کن۰
گردن که بالاتر از سینه است را هم نحر می گویند۰
نَحرُالْبَعیر= ذبح کردن شتر است۰
➖۳➖➖➖➖
تدبّردر قران محمدحسین الهی زاده
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر:
از طریق ائمه ع از پیامبر ص نقل شده است ؛که معنای نَحر بلند نمودن دو دست تا کنار گودیِ زیر گلو در هنگام نماز است ۰
ایه ی فَصَلِّ لِِرَبِّک وَانْحَر🔹تشویقی براین دورکن عبادت ومراعات کردن انهاست
یعنی
تکبیر گفتن برای نماز وقربانی کردن.
که دو رکن عبادت است ۰
➖۴➖➖➖➖➖
تدبّر درقران محمدحسین الهی
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor
تفسیر سوره ی کوثر
⬅️ فَصَلِّ لِرَبِّکَ
🍃گویای این مطلب است که نماز باید خالصانه ودر اوج توجه به پروردگار باشد۰
🍃 ازآمدن حرف ( لِ )در کلمه ی لِرَبِّکَ بر می آید که این نماز اختصاص به پروردگارت دارد۰
نماز باید به شکرانه ی ربوبیّت الهی برپاشود ۰
عبادتی شاکرانه باشد ،نه بیمی در آن است ونه امید وآرزویی
➖۵➖➖➖➖➖
کتاب اشنای قران استاد مطهری
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
@KhatmeNoor