✨اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ
✨بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ
✨لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۷﴾
✨بدانيد كه خدا زمين را پس از
✨مرگش زنده مى گرداند به راستى
✨آيات خود را براى شما روشن گردانيده ايم
✨باشد كه بينديشيد (۱۷)
📚سوره مبارکه الحديد
✍آیه۱۷
┏━✨🌹✨🌸✨━┓
🌸 @KhatmeNoor🌸
┗━✨🌸✨🌹✨━
✍️اعتماد و توکل به خدا
🤔عجیبه‼️
خیلی از ماها تو مشکلاتمون به خانوادهمون، به رفیقامون #اعتماد میکنیم👇
☜رازِ دلمون رو پیششون میگیم
☜درد و دل میکنیم
☜ازشون کمک میخواهیم
☜و از راهنماییشون استفاده میکنیم
😳😳ولی به خدا اعتماد نمیکنیم.‼️
🔚 فقط میگیم #توکلبرخدا🗣
😟😰 در حالیکه تو کارهامون پُر از تشویش و نگرانی هستیم‼️
🤔پس اون توکّلی که ازش دم میزنیم چی میشه⁉️
✨✨✨✨✨
💢امام صادق(ع) فرمودند:
👈هر که به خدا #اعتماد کند، خداوند کارهاى دنیا و آخرتش را، که او را #بیقرار کردهاند، کفایت میکند.
📚 تحف العقول، ص۳۰۴
✨✨✨✨✨
👌کافی است #خدا بخواهد، به یکباره همه چیز کن فیکون خواهد شد.😍
🕋 إنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ(یس)
✨فرمان نافذ او چنان است که چون اراده چیزی کند به محض اینکه گوید: «موجود باش» بلا فاصله موجود خواهد شد.
☝️پس قول بدیم که از اعماق دلمون به خدا #توکل کنیم، و با همه وجودمون بگیم:
👇👇👇
🕋 ومَا تَوْفِیقِی إِلا بِاللَّهِ عَلَیهِ تَوَکلْتُُ (هود/۸۸)
✨توفیق من جز به(کمک) خداوند نیست. بر او توکل کردم.
@KhatmeNoor
﷽
الَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ.🍃
(هدايت شدگان) كسانى هستند كه ايمان آورده ودلهايشان به ياد خدا آرام مىگيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مىگيرد.💕
سوره رعد/آیه28/جزء13🍃
و من برای رسیدن به آرامش
تنها به تکرارِ نامِ تو بسنده خواهم کرد💕
@KhatmeNoor
صلوات خاصه امام رضا(ع)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ
بارالها درود و رحمت فرست بر على بن موسى الرضا پسنديده پيشواى پارسا و منزه
وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ
و حجت تو بر هر كه روى زمين است و هر كه زير خاك بسيار راستگو و شهيد
صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
درود و رحمتى فراوان و كامل و با بركت و متصل و پيوست و پياپى و دنبال هم همچون بهترين رحمتى كه بر يكى از اوليائت فرستادى.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@KhatmeNoor
4_5800917726310433416.mp3
16.24M
🎼عصر یک جمعه دلگیر دلم گفت ........بگویم بنویسم
👤حاج میثم مطیعی
🍁بیرون نشود عشق توأم
تا ابد از دل ...!!
#تو_کجایی_گل_نرگس
#غروب_جمعه
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
#آموزش_صوت_و_لحن
#جلسه_هفتم_آموزش_صوت_و_لحن
#تعریف_بعضی_از_اصطلاحات_در_صوت_و_لحن
(قسمت اول)
♦️تعریف مقام
در اصطلاح موسیقی به مجموعه ی اصواتی که بین یک نت و تکرار آن (جواب) با ترتیب معیّن قرار دارد مقام گفته می شود.
🔹تعریف نغمه
نغمه در لغت به معنای ملودی یا آهنگ خالی از کلام است .
در اصطلاح موسیقی نغمه به هر صدای موسیقایی ; ملودی ; هارمونی ;مقام اصلی و فرعی و یا مشتقات یک مقام اصلی (گوشه) همانند نغمه ی شوری از,مقام بیات یا نغمه هزام از,مقام سه گاه و ... گفته میشود.
🔸 تعریف لحن
لحن در تلاوت قرآن، کیفیتی است که از استفاده صحیح و مطلوب مقامات و نغمات عربی برای آرایه آیات قرآن کریم بر اساس اصول و مبانی مربوط حاصل می آید.
♦️نکته ; فواصل موسیقیایی لحن ها در هر مقام با مقام دیگر متفاوت است
🔺نکته ۲ = حدود ۳۰۰ مقام اصلی و فرعی موجود است.🔻
🔶اصطلاحات قرار / جواب / جواب الجواب یعنی چه؟
به طور کاملا ساده و قابل فهم بررسی می کنیم :
اساتیدی که بنیان گذار علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرا نت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
بعد از آن به جواب و سومین و بالاترین درجه اجرا نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند.
جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
در بعضی از منابع هم به جواب، قرار دوم و به جواب الجواب نیز جواب قرار دوم گفته اند.
اصطلاحات قرار، جواب و جواب الجواب صرفاً اصطلاحات صوتی است و ارتباطی با لحن ندارد. در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
بعضی قاریان مانند استاد منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند
جواب چیست؟
شما اگر به برنامه های جمع خوانی و تواشیح دقت نمایید یکی از افراد گروه یک جمله را در بم می خواند و دیگران همان عبارت را با صدای زیر می خوانند و در واقع دسته دوم در حال اجرای جواب صدای نفر اول هستند. (اکتاو آن را استفاده می کنند)
به طور خلاصه در مورد جواب جواب :
1-در شیوه تلاوت دو اکتاوی کاربرد دارد.
2-به درجه نهایی (هشتم) مقامات در اکتاو دوم صدا گفته می شود.
3-مفهومی مربوط به صوت است نه لحن
یعنی زمانی که قاری به جواب جواب صدا می رسد از درجه شروع تلاوت به میزان دو اکتاو اوج گرفته است.
در واقع اگر قاری به شیوه دو اکتاوی تلاوت ننماید در واقع جواب الجواب صدا را در عمل نشان نداده است
🔷 به نغمه ی اول یک لحن قرار و نغمه ی دوم جواب و نغمه سوم جواب جواب میگویند.
قرار از Do اول شروع میشود و Do دوم جواب گفته میشود ( یک اکتاو) و Do سوم جواب جواب گفته میشود (دو اکتاو)
♦️در موسیقی قرآن برای اجرای نغمات و مقامات و الحان فقط به ۲ اکتاو نیاز داریم♦️
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشنی دیدنی از جایگاه حنجره، ساختارهای آن و پروسه تولید صدا...
به مطالب تولید صوت مراجعه شود
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
اما برخی اشکالات :
متاسفانه در مسابقات با آیین نامه های بازهم متاسفانه کاملا اشتباه تاکید شده که حتما این سه بخش تلاوت شود.
خود این امر یعنی نادیده گرفتن قاریانی که به سبک استاد منشاوی و… تلاوت می کنند.
از طرفی دیگر این امر باعث افت کیفی تلاوت قاریان ایرانی شده به صورتی که آن ها فقط به همین سه بخش در اجرای سه فراز کفایت می کنند.
به همین خاطر است برخی از قاریان ایرانی در بیات خوانی مشکل دارند و حتی توانایی ۲ دقیقه تلاوت در مقام بیات را ندارند.
در صورتی که این امر تلاوت قاریانی همچون مصطفی اسماعیل نقض می شود.
اما در مسابقه بخش های دیگر مانند وقف و ابتدا و تجوید نیز وجود دارد اما وقتی در صوت و لحن حداقل نمره گرفته شود ناچار از رقابت کنار گذاشته می شود.
* این تقسیم بندی نیز برای تمامی مقامات صورت گرفته و همه مقامات دارای این تقسیم بندی هستند.
اما برای بیات : قرار بیات را دوگاه، جواب آن را محیر و جواب الجواب آن را جواب محیر یعنی اکتاو محیر می گویند و اسم خاصی هم ندارد که معمولاً در این درجه از نغمه شوری استفاده می کنند و همچنین بعضی از نغمات دیگر.
* البته بعضی ها معتقدند این تقسیم بندی برای مقام بیات بطور کامل انجام نشده است که نشانه دامنه گسترده این مقام می باشد.
شکل :
قرار ——> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——–> یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
تار صوتی پنج لایه دارد که عمیق ترین لایه ی آن، عضله است.
به مطلب #حنجره_و_تارهای_صوتی مراجعه کنید
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
🔴 در ادامه ی بحث مشخصات صدا
#طنین_صدا_و_انواع_آن
تمام اصواتی که به گوش ما میرسند علاوه بر برخورداری از ارتفاع (فرکانس)و شدت مشخص دارای رنگ یا طنین یا شیوه خاص خود هستند.طنین یا رنگ ، شخصیت ذاتی یک صدا را مشخص می نماید.برای روشن شدن موضوع به یک مثال توجه کنید.اگر فرض نمایید دو نفر از پشت یک پرده در حال نواختن دو ساز مختلف مثلا نی و ویولون و هر دو با یک شدت مشخص و یکسان و با یک نت (فرکانس) یا ارتفاع یکسان هستند.آنچه که موجب می شود شما تفاوت این دو صدای هم شدت و هم ارتفاع را تشخیص دهید همان رنگ یا طنین آن صداهاست.در میان اصوات انسانی هم هر کس دارای طنین خاص خود است که چه با خواندن و چه با صحبت کردن معمولی قابل تشخیص است.در واقع زیبایی و زشتی ذاتی یک صدا به طنین باز می گردد.بسیاری از اشخاص دارای طنین مطلوب و زیبایی در صدای خود بوده و بسیاری هم اینگونه نیستند.برای اینکه این موضوع بیش از پیش روشن شود توجه شما را به چند نکته در مورد طنین جلب می نمایم:
🔹1⃣ :طنین،کیفیتی است که موجب تفاوت و تمایز صداهای هم ارتفاع و هم شدت از یکدیگر می شود.
🔸2⃣ :طنین همانند اثر انگشت در افراد است که در دو شخص یکسان نیست و هر کس دارای طنین خاص خود می باشد.
🔹3⃣ :در خط موسیقی علامت و نشانه ای برای تعیین طنین وجود ندارد اما موسیقی دانان در رنگ آمیزی یک قطعه موسیقی به طنین سازهای مختلف اهمیت داده و بر اساس آن به انتخاب ساز می پردازند.
🔸4⃣ :همه اصوات دارای طنین بوده ولی بر اساس تجربه در میان انسانها طنین افراد غالبا بین ۶۰ تا ۷۰% معمولی ،۱۵ تا ۲۰%زشت و ۱۵ تا ۲۰%نیز دارای طنین مطلوب و زیباهستند.
🔹5⃣ :از میان ویژگیهای مختلف صدا ،طنین یا رنگ مهمترین ویژگی برای انتخاب گویندگان و مجریان در صدا و سیما است.
🔶6⃣ :طنین یک صدا ارتباط زیادی با طبقات مختلف آن صدا دارد به این مفهوم که ممکن است طنین یک صدا در پرده های پایین یا بم مطلوب و زیبا باشد اما در پرده های اوج اینگونه نباشد و یا بالعکس در پرده های بم چندان مطلوب نبوده و هر چه رو به اوج می رود بر زیبایی آن صدا افزوده گردد در میان قاریان مصری نیز برخی از آنها اینگونه هستند برای مثال مرحوم شحات انور در پرده های بم و متوسط صدای زیبا و دلپذیری دارد اما در اوج از زیبایی آن کاسته می گردد عکس این حالت در صدای مصطفی اسماعیل دیده می شود که در بخش های بم دارای طنین زیباو دلنشینی نیست اما از پرده های توسط به بالا صدای ایشان زیباتر می شود.از جمله قاریانی که در تمامی پرده ها چه بم چه توسط و چه اوج از طنین زیبایی بر خوردار هستند می توان به مرحوم محمد عمران ، مرحوم محمد صدیق منشاوی و مرحوم نقشبندی اشاره کرد
🔹7⃣ : طنین یک صدا ذاتی است و تا پایان عمر نمی توان از آن گریخت اما با فرا گیری برخی مهارت های صدا سازی می توان بطور موقت و در اثناء خواندن تغییراتی در آن ایجاد کرد به این کار پردازش طنین گویند ما در جای خود در این باره صحبت خواهیم کرد .
8⃣ : تقسیم بندیهایی در کتب و منابع موسیقی
عرب در مورد صدای انسانها بر اساس نوع آن صداها از نقطه نظر طنین و یا به تعبیر دیگر جنسیت آنها وجود دارد که در اینجا تنها به چند مورد از آنها اشاره می کنیم :
♦️صدای اَغَنْ : صدایی که در آن بویی از غنّه ( صدای بینی ) مطلوب وجود دارد .
♦️صدای اَخَنْ : صدایی که در آن غنّه نامطلوب ( صدای تودماغی زشت ) وجود دارد .
♦️صدای لُقمی : صدایی که گویی در دهان صاحب آن لقمه ای از غذا وجود دارد .
♦️صدای صیّاحی : صدایی که دایما در حال خروج از جایگاه اصلی به سمت نقصان یا ازدیاد است .
♦️صدای ناعم : صدای نمکین و صاف نغمه پذیر است .
♦️صدای اَبَحْ : صدای گرفته و همراه با هوا که ممکن است به دلیل بیماری و یا ارثی باشد .
♦️صدای شجی : بهترین نوع و زیبا ترین نوع صدا از نظر شیرینی و صفاء و نغمه پذیری است .
🔸9⃣ : یکی از ویژگیهای مهم در صدای قاریان مصری ویژگی حزن ذاتی است که در برخی از آنها وجود دارد و ارتباط مستقیمی با طنین صدای آنان دارد در بین مصریان به این نوع از صداها " صوت الخاشع " گفته می شود .در میان قراء مشهور می توان به صدای مرحوم شیخ محمد رفعت ، مرحوم محمد صدیق منشاوی ، مرحوم عبدالباسط و شیخ سعید مسلم اشاره نمود .
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
4_507651510750938737.mp3
21.13M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
📌جلسه سوم
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
پایان جلسه هفتم
#آموزش_صوت_و_لحن 👆👆👆
🔴ارسال مطالب صوت و لحن فقط با کپی لینکهای کانال جایز است
حافظ عزیز
سه دام که ممکن است در مسیر اهداف دچارش شویم :
1.⛔️کمال گرایی افراطی
2.⛔️احساس شکست و تلقین بی ارادگی
3.⛔️نا شکیبایی و نا پایداری و از دست دادن شور و شوق درمیان راه
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor
حافظ عزیز
حفظ کنید قرآن را ولو یک آیه در روز ..
ولی بهتر است نیت شما حفظ کل قرآن باشد
پس همت کنید به این کار و از کسالت و تنبلی دوری کنید
یک آیه در روز مثل بذر پر برکتی است برای اوقات شما ان شاءالله
ساعت هارادریابیم وهدرندهیم
جمعه ها تعطیل است ولی برنامه هدفدار ما تعطیل نیست
هیچ لحظه ای را بدون هدف سپری نکنیم
🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor
⚪️ نکته مهم
🖍📋سعی کنید جای هر آیه در صفحه قرآن را کاملاً به خاطر بسپارید تا آسانتر بتوانید آیه حفظ شده را به خاطر آورید و ارائه نمایید؛ مثلاً آیه 20 سوره مرسلات، یعنی آیه «ألَم نَخلُقُکم مِن ماءٍ مَهینٍ» در اول صفحه، و آیه 35 آن، یعنی آیه «هذا یَومٌ لایَنْطِقُونَ» در وسط صفحه، و آیه 50 آن، یعنی آیه «فَبِأیِّ حَدیثٍ بَعدَهُ یُؤمِنُونَ» در آخر صفحه قرآن قرار دارد.
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor