eitaa logo
تجوید حفظ تفسیر تدبر ( ختم نور )
1.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
3.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
⚘﷽⚘ تقدیم محضر مولی صاحب الزمان علیه السلام #قرائت_تجوید_حفظ_تفسیر_تدبر #قرآن_ونهج_البلاغه با همکاری اساتید محترم تدبر، قرائت، تجوید و حفاظ کل قرآن کریم آیدی مدیر کانال⏬ @V012345 کانال های دیگر ما :کانال گیف استیکر⏬ https://eitaa.com/stikerrrr
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عطر گل یاس
AUD-20210624-WA0006.mp3
3.34M
سوره مبارکه ┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
هدایت شده از عطر گل یاس
👈معانی کلمات آیه 13 «أَسِرُّوا»:⬅️ لفظاً امر است و در معنی خبر. 👈معانی کلمات آیه 14 «أَلا یَعْلَمُ؟»: مگر نمی‌داند؟ استفهام انکاری است. 👈معانی کلمات آیه 15 ذلول: رام. ذل به كسر اول به معنى رام شدن است، ناقه ذلول شتر رام را گويند كه چموش نيست. مناكب: نكب: عدول «نكب عنه: عدل» منكب: شانه انسان و ناحيه هر چيز است، در مجمع فرموده: «منكب كل شى‏ء اعلاه و اصله الجانب» جمع آن مناكب است، راغب گويد: آن به معنى شانه است، اطلاقش بر زمين بطور استعاره مى‏‌باشد. نشور: طبرسى فرموده: نشور زندگى بعد از مرگ است «انشره اللَّه: احياه» نشر در اصل به معنى گستردن و گسترده شدن است. 👈معانی کلمات آیه 16 يخسف: خسف: فرو رفتن و فرو بردن «خسفه اللَّه و خسف هو». تمور: مور: جريان سريع. «مار الدم على وجهه» خون بر چهره‏اش جارى شد. ظاهرا منظور از آن حركت مار پيچى است «المور: تردد الشي‏ء بالذهاب و المجي‏ء» (مجمع). 👈معانی کلمات آیه 17 حاصب: حصب: انداختن يا انداختن سنگريزه. حاصب: با دو طوفان ريگ افشان. (طوفانى كه سنگها را پرتاب مى‏‌كند) 👈معانی کلمات آیه 18 نكير: مصدر است به معنى انكار، مراد از آن در آيه عقوبت است. 👈معانی کلمات آیه 19 صافات: صف آنست كه پرنده بالهاى خود را بگشايد به طورى كه حركت نكند در اقرب الموارد گويد: «صف الطائر جناحيه في السماء:بسطها و لم يحركها» اين كلمه با «و يقبضن» بيان پرواز آنهاست زيرا حقيقت پرواز باز كردن و بستن بالهاست، به قول بعضى: گروهى از پرندگان بال گشوده و گروهى بال زنان پرواز مى‏‌كنند (صفيف- دفيف).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عطر گل یاس
تفسیر قرآنی ┏━━━━━━🌺🍃━┓ @KhatmeNoor ┗━━🍃🌺━━━━━┛
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ «12» وَ أَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ «13» أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ «14» 🦋همانا كسانى‌كه از پروردگارشان در نهان مى‌ترسند، برايشان آمرزش و پاداشى بزرگ است. گفتارتان را پنهان كنيد يا آشكار سازيد، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سينه هاست آگاه است. آيا كسى كه آفريد، (از حالات آفريده خود) آگاه نيست؟ در حالى كه او باريك بين و آگاه است. 📝نکته ها👇 🌸طبق روايتى از تفسير نورالثقلين امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از لطيف، كوچكى ونازكى نيست، بلكه مراد آن است كه علم خدا در اشيا نفوذ دارد ولى درك او از سوى ديگران ممتنع است. 📚جلد 10 - صفحه 153 📝پیام ها🔰 🔸1- در شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. (آيات قبل سخن از كيفر دوزخيان بود و اين آيه از بهشتيان سخن مى‌گويد.) «إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ» 🔸2- خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. «يَخْشَوْنَ» فعل مضارع و نشانه استمرار است. 🔸3- پاك شدن از گناهان، زمينه دريافت الطاف الهى است. «لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ» 🔸4- تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. «يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ» 🔸5- ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن‌ها آگاه است. «عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» 🔸6- پنهان بودن، در علم عميق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نيّت‌ها و راز دل‌ها را مى‌داند. «إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» ( «عَلِيمٌ» نشانه علم عميق و گسترده است.) 🔸7- علم خداوند به مخلوقات، به خاطر خالقيّت اوست. (كسى‌كه چيزى را ساخته و آفريده، از حالات آفريده خود آگاه است.) «أَ لا يَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ» 🔸8- ايمان به علم خداوند، بهترين عامل بازدارنده از نفاق و نهان كارى است. أَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ‌ ... أَ لا يَعْلَمُ‌ ...
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استادقرائتی) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ «15» 🦋اوست كه زمين را براى شما رام ساخت، پس در شانه‌هاى آن رفت و آمد كنيد و از رزق الهى بخوريد (و بدانيد كه) برانگيخته شدن فقط به سوى اوست. 📝نکته ها👇 «منكب»⬅️ به معناى شانه است و شانه بهترين عضو براى قرار گرفتن بار بر روى آن است. شانه زمين، يعنى قسمت‌هايى از زمين كه بار رزق شما بر آن است. 📚جلد 10 - صفحه 154 زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين براى انسان رام نبود. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» 📝پیام ها🔰 🔸1- خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روى آن فراهم باشد. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَناكِبِها» 🔸2- رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» 🔸3- هستى در حال حركت و رو به تكامل است: طبيعت براى انسان. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا» انسان براى تلاش. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها» تلاش براى رزق. «كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» دنيا براى آخرت. «إِلَيْهِ النُّشُورُ» 🔸4- كاميابى‌هاى دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود. كُلُوا ... وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 أَ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّماءِ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ فَإِذا هِيَ تَمُورُ «16» أَمْ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّماءِ أَنْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ «17» 🦋آيا خود را از (قهر) كسى‌كه در آسمان است، ايمن مى‌دانيد، از اين كه شما را در زمين فرو برد، پس ناگاه زمين به لرزه افتد. يا از (قهر) كسى كه در آسمان است، ايمن شده‌ايد كه تندبادى از سنگريزه بر شما فرو فرستد. 📚تفسير نور(10جلدى)    ج‌10    154     سوره الملك، آيه 17 - 16 ..... ص : 154 به زودى خواهيد دانست كه بيم دادن من چگونه است. 📚جلد 10 - صفحه 155 📝نکته ها👇 🌸محتواى اين دو آيه، شبيه آيه 65 سوره انعام است كه مى‌فرمايد: به مردم بگو: او قادر است كه از آسمان يا زمين بر شما عذابى نازل نمايد. «قُلْ هُوَ الْقادِرُ عَلى‌ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عَذاباً مِنْ فَوْقِكُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِكُمْ» «حاصب» ⬅️به معناى تند بادى است كه سنگريزه به همراه دارد. نمونه فرو رفتن در زمين را در آخر سوره قصص درباره قارون مى‌خوانيم كه مى‌فرمايد: «فَخَسَفْنا بِهِ» ⬅️و نمونه نزول سنگريزه از آسمان را در ماجراى قوم لوط مى‌خوانيم كه فرمود: «إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً» «1» 🔹قدرت خداوند در آرامش بخشيدن به زمين، جلوه‌اى از فرمانروايى اوست كه در ابتداى سوره خوانديم: «بِيَدِهِ الْمُلْكُ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» «2» احتمال تغيير و دگرگونى در هستى، انسان را از مغرور شدن و تكيه كردن به دنيا نجات مى‌دهد. مولوى در مثنوى در اين‌باره شعر زيبايى آورده است: 🌷جمله ذرّات زمين و آسمان‌ لشگر حقّند گاه امتحان‌ باد را ديدى كه با عادان چه كرد آب را ديدى كه در طوفان چه كرد آنچه بر فرعون زد آن بحر كين‌ و آنچه با قارون نمودست اين زمين‌ وآنچه آن بابيل با آن پيل كرد وآنچه پشّه كلّه نمرود خورد و آن كه سنگ انداخت داودى بدست‌ گشت سيصد پاره و لشگر شكست‌ گر بگويم از جمادات جهان‌ عاقلانه يارى پيغمبران‌ مثنوى چندان شود كه چهل شتر گر كشد عاجز شود از بار پر 📝پیام ها🔰 🔸1- قهر و كيفر خداوند، تنها در قيامت نيست. أَمِنْتُمْ‌ ... أَنْ يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ‌ 🔸2- هيچ كس خود را از قهر خدا در امان نداند و هر لحظه احتمال نزول قهر 📖«1». قمر، 34. 📖«2». ملك، 1. 📚جلد 10 - صفحه 156 هست. «أَ أَمِنْتُمْ مَنْ فِي السَّماءِ» 🔸3- آسمان، مركز فرماندهى و تدبير الهى است. «مَنْ فِي السَّماءِ» 🔸4- آسمان، مركز مأموران مطيع و تحت امر خداوند است. «مَنْ فِي السَّماءِ» 🔸5- نظام حاكم بر طبيعت با اراده او است و هر لحظه مى‌تواند آن را تغيير دهد. «يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ» 🔸6- قهر الهى ممكن است از زير پاى انسان باشد و او را در زمين فرو برد. «يَخْسِفَ بِكُمُ الْأَرْضَ» يا از بالاى سر او، از آسمان نازل شود. «يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً» 🔸7- دست خداوند، باز است. هم مى‌تواند از آسمان باران فرستد: «يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً» «1»* و هم مى‌تواند از آسمان سنگ ببارد. «يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حاصِباً» 🔸8- تهديدات الهى را جدى بگيريم. «فَسَتَعْلَمُونَ كَيْفَ نَذِيرِ»
هدایت شده از عطر گل یاس
💢تفسیر نور (استاد قرائتی) 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 وَ لَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَكَيْفَ كانَ نَكِيرِ «18» أَ وَ لَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صافَّاتٍ وَ يَقْبِضْنَ ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمنُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ بَصِيرٌ «19» 🦋همانا كسانى‌كه قبل از آنان بودند، انبيا را تكذيب كردند، پس (بنگر كه) كيفر من چگونه بود. آيا پرندگانى را كه بر فراز آنان، در حالى كه بال‌هاى خود را گسترده و جمع مى‌كنند (و در پروازند) نمى‌بينند؟ هيچ كس جز خداوند رحمن آنها را (در آسمان) نگاه نمى‌دارد. همانا او به هر چيز بينا است. 📝نکته ها👇 🌸پرندگان با دارا بودن حركات دسته جمعى و طىّ مسافت‌هاى طولانى در چهار فصل، نشستن‌ها و پروازهاى متوالى و بدون محدوديّت مكانى، امّا عدم سقوط و تصادم با يكديگر، نشانه هايى از عظمت و قدرت الهى هستند. 📖«1». نوح، 11. 📚جلد 10 - صفحه 157 «صافات»⬅️ به صورت اسم فاعل آمده است، يعنى پرنده با بال‌هاى باز پرواز مى‌كند، ولى كلمه‌ «يَقْبِضْنَ» به صورت فعل آمده، زيرا پرنده گاهى بال‌هاى خود را جمع مى‌كند. 📝پیام ها🔰 🔸1- تهديدهاى خداوند را جدى بگيريم. (قهر خداوند درباره پيشينيان عملى شده است، قارون به زمين فرو رفت و بر قوم لوط از آسمان سنگريزه باريد. پس شما از تاريخ آنان عبرت بگيريد.) «فَكَيْفَ كانَ نَكِيرِ» 🔸2- خداوند، پيامبرش را در برابر تكذيب مردم دلدارى مى‌دهد. «لَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 🔸3- تاريخ گذشته، چراغ راه آيندگان است. «كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ» 🔸4- تكذيب انبيا، رمز قهر الهى است. كَذَّبَ‌ ... فَكَيْفَ كانَ نَكِيرِ 🔸5- ابزارهاى مادّى شما را مغرور نكند. (گرچه پرنده از طريق بال زدن پرواز مى‌كند ولى آنچه او را در هوا نگاه مى‌دارد، قدرت خداوند است.) «ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمنُ» 🔸6- هيچ چيز را براى خدا شريك قرار ندهيد. «إِلَّا الرَّحْمنُ» 🔸7- نعمت‌هاى الهى بر اساس رحمت است. «ما يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمنُ» 🔸8- نظام هستى، زير نظر خداوند اداره مى‌شود. «إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ بَصِيرٌ»