اما برخی اشکالات :
متاسفانه در مسابقات با آیین نامه های بازهم متاسفانه کاملا اشتباه تاکید شده که حتما این سه بخش تلاوت شود.
خود این امر یعنی نادیده گرفتن قاریانی که به سبک استاد منشاوی و… تلاوت می کنند.
از طرفی دیگر این امر باعث افت کیفی تلاوت قاریان ایرانی شده به صورتی که آن ها فقط به همین سه بخش در اجرای سه فراز کفایت می کنند.
به همین خاطر است برخی از قاریان ایرانی در بیات خوانی مشکل دارند و حتی توانایی ۲ دقیقه تلاوت در مقام بیات را ندارند.
در صورتی که این امر تلاوت قاریانی همچون مصطفی اسماعیل نقض می شود.
اما در مسابقه بخش های دیگر مانند وقف و ابتدا و تجوید نیز وجود دارد اما وقتی در صوت و لحن حداقل نمره گرفته شود ناچار از رقابت کنار گذاشته می شود.
* این تقسیم بندی نیز برای تمامی مقامات صورت گرفته و همه مقامات دارای این تقسیم بندی هستند.
اما برای بیات : قرار بیات را دوگاه، جواب آن را محیر و جواب الجواب آن را جواب محیر یعنی اکتاو محیر می گویند و اسم خاصی هم ندارد که معمولاً در این درجه از نغمه شوری استفاده می کنند و همچنین بعضی از نغمات دیگر.
* البته بعضی ها معتقدند این تقسیم بندی برای مقام بیات بطور کامل انجام نشده است که نشانه دامنه گسترده این مقام می باشد.
شکل :
قرار ——> یک اکتاو بالاتر —–> جواب ——–> یک اکتاو بالاتر ——> جواب الجواب
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
تار صوتی پنج لایه دارد که عمیق ترین لایه ی آن، عضله است.
به مطلب #حنجره_و_تارهای_صوتی مراجعه کنید
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
🔴 در ادامه ی بحث مشخصات صدا
#طنین_صدا_و_انواع_آن
تمام اصواتی که به گوش ما میرسند علاوه بر برخورداری از ارتفاع (فرکانس)و شدت مشخص دارای رنگ یا طنین یا شیوه خاص خود هستند.طنین یا رنگ ، شخصیت ذاتی یک صدا را مشخص می نماید.برای روشن شدن موضوع به یک مثال توجه کنید.اگر فرض نمایید دو نفر از پشت یک پرده در حال نواختن دو ساز مختلف مثلا نی و ویولون و هر دو با یک شدت مشخص و یکسان و با یک نت (فرکانس) یا ارتفاع یکسان هستند.آنچه که موجب می شود شما تفاوت این دو صدای هم شدت و هم ارتفاع را تشخیص دهید همان رنگ یا طنین آن صداهاست.در میان اصوات انسانی هم هر کس دارای طنین خاص خود است که چه با خواندن و چه با صحبت کردن معمولی قابل تشخیص است.در واقع زیبایی و زشتی ذاتی یک صدا به طنین باز می گردد.بسیاری از اشخاص دارای طنین مطلوب و زیبایی در صدای خود بوده و بسیاری هم اینگونه نیستند.برای اینکه این موضوع بیش از پیش روشن شود توجه شما را به چند نکته در مورد طنین جلب می نمایم:
🔹1⃣ :طنین،کیفیتی است که موجب تفاوت و تمایز صداهای هم ارتفاع و هم شدت از یکدیگر می شود.
🔸2⃣ :طنین همانند اثر انگشت در افراد است که در دو شخص یکسان نیست و هر کس دارای طنین خاص خود می باشد.
🔹3⃣ :در خط موسیقی علامت و نشانه ای برای تعیین طنین وجود ندارد اما موسیقی دانان در رنگ آمیزی یک قطعه موسیقی به طنین سازهای مختلف اهمیت داده و بر اساس آن به انتخاب ساز می پردازند.
🔸4⃣ :همه اصوات دارای طنین بوده ولی بر اساس تجربه در میان انسانها طنین افراد غالبا بین ۶۰ تا ۷۰% معمولی ،۱۵ تا ۲۰%زشت و ۱۵ تا ۲۰%نیز دارای طنین مطلوب و زیباهستند.
🔹5⃣ :از میان ویژگیهای مختلف صدا ،طنین یا رنگ مهمترین ویژگی برای انتخاب گویندگان و مجریان در صدا و سیما است.
🔶6⃣ :طنین یک صدا ارتباط زیادی با طبقات مختلف آن صدا دارد به این مفهوم که ممکن است طنین یک صدا در پرده های پایین یا بم مطلوب و زیبا باشد اما در پرده های اوج اینگونه نباشد و یا بالعکس در پرده های بم چندان مطلوب نبوده و هر چه رو به اوج می رود بر زیبایی آن صدا افزوده گردد در میان قاریان مصری نیز برخی از آنها اینگونه هستند برای مثال مرحوم شحات انور در پرده های بم و متوسط صدای زیبا و دلپذیری دارد اما در اوج از زیبایی آن کاسته می گردد عکس این حالت در صدای مصطفی اسماعیل دیده می شود که در بخش های بم دارای طنین زیباو دلنشینی نیست اما از پرده های توسط به بالا صدای ایشان زیباتر می شود.از جمله قاریانی که در تمامی پرده ها چه بم چه توسط و چه اوج از طنین زیبایی بر خوردار هستند می توان به مرحوم محمد عمران ، مرحوم محمد صدیق منشاوی و مرحوم نقشبندی اشاره کرد
🔹7⃣ : طنین یک صدا ذاتی است و تا پایان عمر نمی توان از آن گریخت اما با فرا گیری برخی مهارت های صدا سازی می توان بطور موقت و در اثناء خواندن تغییراتی در آن ایجاد کرد به این کار پردازش طنین گویند ما در جای خود در این باره صحبت خواهیم کرد .
8⃣ : تقسیم بندیهایی در کتب و منابع موسیقی
عرب در مورد صدای انسانها بر اساس نوع آن صداها از نقطه نظر طنین و یا به تعبیر دیگر جنسیت آنها وجود دارد که در اینجا تنها به چند مورد از آنها اشاره می کنیم :
♦️صدای اَغَنْ : صدایی که در آن بویی از غنّه ( صدای بینی ) مطلوب وجود دارد .
♦️صدای اَخَنْ : صدایی که در آن غنّه نامطلوب ( صدای تودماغی زشت ) وجود دارد .
♦️صدای لُقمی : صدایی که گویی در دهان صاحب آن لقمه ای از غذا وجود دارد .
♦️صدای صیّاحی : صدایی که دایما در حال خروج از جایگاه اصلی به سمت نقصان یا ازدیاد است .
♦️صدای ناعم : صدای نمکین و صاف نغمه پذیر است .
♦️صدای اَبَحْ : صدای گرفته و همراه با هوا که ممکن است به دلیل بیماری و یا ارثی باشد .
♦️صدای شجی : بهترین نوع و زیبا ترین نوع صدا از نظر شیرینی و صفاء و نغمه پذیری است .
🔸9⃣ : یکی از ویژگیهای مهم در صدای قاریان مصری ویژگی حزن ذاتی است که در برخی از آنها وجود دارد و ارتباط مستقیمی با طنین صدای آنان دارد در بین مصریان به این نوع از صداها " صوت الخاشع " گفته می شود .در میان قراء مشهور می توان به صدای مرحوم شیخ محمد رفعت ، مرحوم محمد صدیق منشاوی ، مرحوم عبدالباسط و شیخ سعید مسلم اشاره نمود .
❌ کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
@quran_ghanavati
4_507651510750938737.mp3
21.13M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖
🔵 #استادغلامرضاشاه_میوه
📌جلسه سوم
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
پایان جلسه هفتم
#آموزش_صوت_و_لحن 👆👆👆
🔴ارسال مطالب صوت و لحن فقط با کپی لینکهای کانال جایز است
حافظ عزیز
سه دام که ممکن است در مسیر اهداف دچارش شویم :
1.⛔️کمال گرایی افراطی
2.⛔️احساس شکست و تلقین بی ارادگی
3.⛔️نا شکیبایی و نا پایداری و از دست دادن شور و شوق درمیان راه
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor
حافظ عزیز
حفظ کنید قرآن را ولو یک آیه در روز ..
ولی بهتر است نیت شما حفظ کل قرآن باشد
پس همت کنید به این کار و از کسالت و تنبلی دوری کنید
یک آیه در روز مثل بذر پر برکتی است برای اوقات شما ان شاءالله
ساعت هارادریابیم وهدرندهیم
جمعه ها تعطیل است ولی برنامه هدفدار ما تعطیل نیست
هیچ لحظه ای را بدون هدف سپری نکنیم
🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀⚡️🥀
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor
⚪️ نکته مهم
🖍📋سعی کنید جای هر آیه در صفحه قرآن را کاملاً به خاطر بسپارید تا آسانتر بتوانید آیه حفظ شده را به خاطر آورید و ارائه نمایید؛ مثلاً آیه 20 سوره مرسلات، یعنی آیه «ألَم نَخلُقُکم مِن ماءٍ مَهینٍ» در اول صفحه، و آیه 35 آن، یعنی آیه «هذا یَومٌ لایَنْطِقُونَ» در وسط صفحه، و آیه 50 آن، یعنی آیه «فَبِأیِّ حَدیثٍ بَعدَهُ یُؤمِنُونَ» در آخر صفحه قرآن قرار دارد.
🌷🌷🌷🌷
🌷🌷🌷🌷🌷
#نکات_آموزشی_حفظ_قرآن_کریم
@KhatmeNoor
632415_690.mp3
1.48M
#دعای_ربّنا
با صدای زیبا و ملکوتی قاری نوجوان سید علیرضا موسوی...
#التماسدعایفرج
ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّل لِوَلِيِّكَ ٱلْفَرَج وَٱلْعَافِيَةَ وَٱلنَّصْرَ
@KhatmeNoor
#یاایهاالعزیز
چه شود ای گل نرگس با تو دیدار کنم
جان و مال و هستی ام برتو گرفتار کنم
روزه ی وصل تو از پا بینداخت مرا
کی شود با رطب وصل تو افطار کنم.
🤲مهمانان ضیافت الهی لحظه ی اجابت دعاست..
🌹اللهم عجل لولیک الفرج🌹
﷽
أَرَضِيتُمْ بِالْحَياةِ الدُّنْيا مِنَ الْآخِرَةِ فَما مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ☘
- آيا به جاى آخرت، به زندگى دنيا راضى شدهايد؟ پس بدانيد بهرهى زندگى دنيا در (برابر) آخرت، جز اندكى نيست.🌱
سورهی توبه/آیهی38جزء10🍃
من هنوز لذت عشق تو را نچشیده به دنیا مبتلا شدم !
به این دلی که دکّان دنیا شده ،رحم میکنی؟!🍃
@KhatmeNoor
﷽
ألَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ ٱللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ🍃
آگاه باشید! که دوستان خدا نه ترسی دارند و نه غمگین میشوند.💕
سوره یونس/آیهی62جزء11🍃
دلخوشم به عاشقانه بودنت،
در لحظههایی که غریبترین صدای
نفسهایم را فقط تو شنیدی...💕
@KhatmeNoor
دعای فرج.mp3
1.32M
💢 پویش استغاثه جهانی
🔴 #طلب_منجی_موعود
✅ از شب نیمه شعبان
🌷هر روز به نیابت از یک شهید
🤲 دعا و توسل و التجا به نیت سلامتی و تعجیل فرج منجی عالم بشریت
⏰ هرشب راس ساعت ۲۱:۴۵ #چله_قرائت_دعای_الهی_عظم_البلا
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
javadmoghaddam-@yaa_hossein.mp3
2.23M
ولادت #امام_حسن مجتبی علیه السلام
🎵اومده یاور حضرت زهرا، اومده امام مجتبی
🎙جواد مقدم سرود
کانال #قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
@KhatmeNoor
056.mp3
7.55M
⏰ #قرار_هر_شب تلاوت سوره #واقعه
قاری: استاد شاطری
🌸یکی از بهترین راه ها برای افزایش رزق مادی و معنوی
@KhatmeNoor