eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.2هزار دنبال‌کننده
942 عکس
18 ویدیو
172 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 سلاحی اختصاصی در دست جبهه حق 👈 خط‌حزب‌الله ۴۷۱ را بخوانید. 🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور 📢 نسخه PDF هفته‌نامه از اینجا دریافت کنید. 💻 @Khatt_khamenei
✏️ | سلاحی اختصاصی در دست جبهه حق 👈 شرحی بر دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه بر اساس سوره‌ی مبارکه‌ی فتح و آیات قرآن کریم 🔹دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه دعای امام سجّاد(ع) هنگام مواجهه با ظلم ستمگران و درخواست نصرت الهی در برابر ظالمان است. حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای، در توصیه‌ی اخیر خود به مردم ستمدیده‌ی لبنان و غزّه، بر خواندن دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه، سوره‌ی مبارکه‌ی فتح و دعای توسّل تأکید فرمودند. به همین مناسبت، نشریّه‌ی خطّ حزب‌اللّه معارف عمیق دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه را بر اساس آیات سوره‌ی مبارکه‌ی فتح و دیگر آیات قرآن کریم، شرح داده است. 🔸خدا؛ شاهد ظلم ظالمان 🔹امیدبخش‌ترین گزاره‌ی این دعا این است که «خدا از همه‌ی اخبار ستمگران و ستمدید‌گان آگاه است.» امام می‌فرماید: «يا مَن لا يَخفىٰ عَلَيهِ اَنباءُ المُتَظَلِّمين»؛ خبرهای دادخواهان و آهِ سوزانِ آن‌ها بر خدا پوشیده نمی‌مانَد. نیز، برای آگاهی از سرگذشت آنان، به گواهی و شهادت کسی نیاز ندارد، زیرا خود همه‌ی حوادث را می‌بیند. قرآن کریم، شهادت خداوند را برای پاداش مؤمنان و عذاب کافران کافی می‌داند: «وَ كَفىٰ بِاللَّهِ شَهيدا»؛ در جای دیگر نیز برخلاف یهودیان که با تعبیر «يَدُ اللَّهِ مَغلولَة» خداوند را دست‌بسته می‌دانند، قرآن کریم به‌صراحت می‌فرماید به همه‌ی رفتارهای کافران و ستمگران احاطه دارد ــ «وَ اللَّهُ بِما يَعمَلونَ مُحيط» ــ و همه‌ی کارهای انسان‌ها را می‌بیند. 🔸خدا؛ یاور ستمدیدگان 🔹امام سجّاد در فراز دیگر این دعا می‌فرمایند: «وَ يا مَن قَرُبَت نُصرَتُهُ مِنَ المَظلومين»؛ ای کسی که یاری‌اش به ستمدیدگان نزدیک است. این باور امام برگرفته از وعده‌ی صادق الهی به تمام مظلومان جهان است، آنگاه که پیامبر و یاران ایشان چنان به محنت‌ها و سختی‌ها گرفتار شده بودند که می گویند «مَتىٰ نَصرُ اللَّه» و خداوند در یک پاسخ قطعی می‌فرماید: «اَلا اِنَّ نَصرَ اللَّهِ قَريب»؛ هان! به‌يقين، يارى خدا نزديک است. امام در ادامه‌ی دعا می‌فرماید: «ای آنکه امدادش از ستمگران دور است»؛ این بیان حضرت همان تعبیر خداوند در قرآن کریم است که فرمود: «وَ اللَّهُ لا يَهدِی القَومَ الظَّالِمين»؛ خدا ستمکاران را هدایت نمی‌کند. در مقابل، در سوره‌ی مبارکه‌ی فتح، می‌فرماید که هدف از پیروزی بزرگ فتح مکّه این است که پیامبر را به راهی راست هدایت کند، راهى راست كه به گسترش دين و حاكميّت اسلام مى‌انجامد: «اِنّا فَتَحنا لَكَ فَتحًا مُبينًا ... وَ يَهدِيَكَ صِراطًا مُستَقيما». اساساً، قانون الهی این است که «يُخزِهِم وَ يَنصُركُم عَلَيهِم»؛ دشمنان را خوار می‌سازد و مؤمنان را پیروز می‌گرداند. 🔸نقشه‌های نقش‌بر‌آب 🔹امام در فراز دیگری به خدا عرض می‌کند: «خُذ ظالِمی وَ عَدُوّی عَن ظُلمی بِقُوَّتِك»؛ معبودا! با قدرت و نیروی خودت، ستمکار و دشمنم را از ستم به من بازدار، تیغ ستمش را کُند گردان، او را به چیزهای دیگری مشغول کن و از هر دشمنی‌ای که در سر دارد ناتوانش گردان. این درخواست امام از خداوند متعال بر اساس وعده‌ای راستین است که خداوند در قرآن می‌فرماید: «لَن يَضُرُّوا اللَّهَ شَيئًا وَ سَيُحبِطُ اَعمالَهُم»؛ دشمنان هرگز اندک‌زيانى به خدا نمى‌رسانند و به‌زودى خدا كارهايشان را كه براى از بين بردن اساس دين سامان داده‌اند، تباه و بى‌اثر خواهد كرد. 🔸انتقام، تا فرونشستن خشم 🔹یکی دیگر از خواسته‌های امام در این دعا انتقام از دشمنان است: «اَعدِنی عَلَيهِ عَدوى حاضِرَة». بر اساس بیان امام، اثر انتقام باید به گونه‌ای باشد که شدّت خشم و کینه از دشمنان را بهبود داده و دادِ دلِ مظلومان به‌تمامی گرفته شود. اساساً، خداوند انتقام‌گیرنده است: «اِنّا مِنَ المُجرِمينَ مُنتَقِمون». خداوند دلیل انتقام دشمنان را این می‌داند که یاری مؤمنان را بر خود واجب کرده است: «كانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنين». 🔸مصیبت‌های ناچیز و آسان 🔹امام سجّاد، در برابر ستم‌های دیگران، از خداوند درخواست پاداش می‌کند. ایشان دو پاداش «بخشش» و «رحمت الهی» را به عنوان عوض ستم‌های ظالمان، از خداوند طلب می‌کند؛ چرا که برخورداری از این دو پاداش، ناخوشایندی‌ها را ناچیز و مصیبت‌ها را آسان می‌سازد: «فَكُلُّ مَكروهٍ جَلَلٌ دونَ سَخَطِكَ وَ كُلُّ مَرزِئَةٍ سَواءٌ مَعَ مَوجِدَتِك». امّا کسانی که مبتلای به خشم و غضب الهی هستند، مشکلات بر آن‌ها گران و مصیبت‌ها سخت می‌گردد. رمز آسان شدن مصیبت‌ها و سختی‌ها همراه بودن خدا با مؤمنان است. اگر موسیٰ در برابر بزرگ‌ترین ستمگر دورانش ــ فرعون ــ تاب مبارزه دارد، به خاطر این است که خداوند به او و برادرش فرمود: «ایاا»؛ من همراه شما هستم و همه چیز را می‌شنوم و می‌بینم. ✏️ ادامه گزارش هفته👇
✏️ ادامه 🔸نه ستم‌پذیری، نه ستمگری 🔹امام در فراز دیگری از این دعا به یکی از مهم‌ترین اصول دین اسلام تصریح می‌فرماید: «اَللَّهُمَّ فَكَما كَرَّهتَ اِلَیَّ اَن اُظلَمَ فَقِنی مِن اَن اَظلِم»؛ خدایا! همان‌گونه که پذیرش ظلم را زشت می‌دانی، من را از ستمگری نیز نگاه دار. این اصل مهم به‌صراحت در قرآن کریم نیز ذکر شده است: «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون»؛ نه ستم مى‌ورزيد و نه بر شما ستم مى‌رود. 🔸یاری نخواستن از حاکمان طاغوت 🔹امام در ادامه‌ی دعا هشدار می‌دهد که مؤمنان نباید برای تغییر شرایط به غیر خدا شکایت کنند، نباید از هیچ حاکمی جز خدا یاری بخواهند: «اَللَّهُمَّ لا اَشكو اِلىٰ اَحَدٍ سِواكَ وَ لا اَستَعينُ بِحاكِمٍ غَيرِك». قرآن کریم نیز به‌صراحت مؤمنان را از مراجعه به حاکمان طاغوت نهی می‌کند و دستور می‌دهد مؤمنان به حاکمان طاغوتی کفر بورزند: «يُريدونَ اَن يَتَحاكَموا اِلَى الطّاغوتِ وَ قَد اُمِروا اَن يَكفُروا بِه». به طور کلّی، اصل اساسی در قرآن کریم «کفر به طاغوت و ایمان به خدا» است: «فَمَن يَكفُر بِالطّاغوتِ وَ يُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَكَ بِالعُروَةِ الوُثقىٰ». امام سجّاد می‌فرماید: خدایا! حاشا که با وجود تو چنین کنیم؛ خدایا! خودت دعایمان را اجابت کن و شرایط سختی را که ستمگران به وجود آورده‌اند تغییر ده. 🔸تسلیم در برابر مقدّرات الهی 🔹در فرازهای پایانی دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه، امام به مقام «رضا» و «تسلیم» می‌پردازند: «وَفِّقنی لِقَبولِ ما قَضَيتَ لی وَ عَلَیَّ وَ رَضِّنی بِما اَخَذتَ لی وَ مِنّی»؛ خدایا! مرا به پذیرش آنچه در مبارزه با ستمگران به سود و زیانم مقدّر فرموده‌ای توفیق ده، و به آنچه برای من از دیگری گرفته‌ای و پیروزم ساختی و نیز از من برای دیگری گرفته‌ای و او پیروز شده است خشنودم ساز. مقام «رضا» بالاترین مقام سالکان الی‌اللّه است و ایمان به مقدّرات الهی و تسلیم در برابر خواسته‌های خداوند نیز قدرت مظلوم را در مبارزه با ستمگران دوچندان می کند، چرا که به پیروزی‌ها مغرور نمی‌شود و از شکست‌های ظاهری سرخورده و ناامید نمی‌گردد.خداوند در سوره‌ی مبارکه‌ی فتح از گروهی از مؤمنان یاد می‌کند که خدا از آنان راضی است، لذا در آنان آرامش و اطمینان قلب پدید آورد و ديرى نمى‌گذرد كه فتح خيبر را به آنان پاداش خواهد داد: «لَقَد رَضِیَ اللَّهُ عَنِ المُؤمِنينَ ... فَاَنزَلَ السَّكينَةَ عَلَيهِم وَ اَثابَهُم فَتحًا قَريبا». 🔸به تصویر کشیدن شکست دشمنان 🔹امام سجّاد در آخرین فراز دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه از خدا درخواست می‌کند تا پاداش وعده‌داده‌شده به مظلومان و مجازات دشمنان و ستمگران را در دل مؤمنان به تصویر بکشد و مجسّم کند: «وَ صَوِّر فی قَلبی مِثالَ مَا ادَّخَرتَ لی مِن ثَوابِكَ وَ اَعدَدتَ لِخَصمی مِن جَزائِكَ وَ عِقابِك». این درخواست حضرت به هدف اطمینان قلب مؤمنان در تحقّق وعده‌های الهی برای پیروزی نهایی مؤمنان و شکست خفّت‌بار دشمنان است؛ همان‌گونه که حضرت ابراهیم، به هدف اطمینان قلب، از خداوند درخواستِ به تصویر کشیدن و تجسّم زنده شدن مردگان را کرد: «وَ لٰكِن لِيَطمَئِنَّ قَلبی». در نهایت، امام سجّاد با درخواست استجابت ــ «آمينَ رَبَّ العالَمينَ اِنَّكَ‏ ذُو الفَضلِ العَظيمِ وَ اَنتَ‏ عَلىٰ كُلِّ شَی‏ءٍ قَدير» ــ دعای چهاردهم صحیفه‌ی سجّادیّه را به پایان می‌رسانند. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
تابلو اعلانات ۴۷۱ خط حزب‌الله.pdf
713.6K
📝 نسخه | شماره ۴۷۱ نشریه خط حزب‌الله 💻 @Khatt_khamenei
✏️ | سرمشق‌های عملی برای حیات طیّبه 👈 تاملی در تقریظ‌های اخیر رهبر انقلاب بر سه کتاب زندگی شهدا 🔹تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مجید بربری» زندگی داستانی حُرّ مدافعان حرم شهید مجید قربان‌خانی؛ به قلم کبری خدابخش دهقی بسم الله الرّحمن الرّحیم ــ اینجا فطرتی پاک را، دلی روشن را، دستی خدمتگزار به ضعیفان را می‌بینیم که رشته‌ئی از انوار خورشید حسینی، آنها را در خط نورانی جهاد و شهادت، به کار می‌اندازد و دارنده‌ی آنها را به اوج میرساند. مجید قربانخانی مصداق آیه‌ی: فَمَن یُرد الله ان یهدیه یشرح صدره للإسلام است. او لایق این عروج بوده و دل با صفا و روح با مرام او ظرفیت آن را داشته است.. گوارایش باد و الحقنا الله به انشاءالله تیر ماه ۴۰۲ ــ خانواده‌ی این شهید عزیز را در اینجا از نزدیک زیارت کردم. 🔸تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «بیست سال و سه روز» زندگی شهید سید مصطفی موسوی؛ به قلم سمانه خاکبازان به نام خدا ــ این شرح حال نیز برای امثال من غبطه‌انگیز و حسرت‌زا است. نور این جوان و امثال او چشم امثال مرا خیره میکند و ما را متوجّه تاریکیهائی که در آن گرفتاریم میسازد. آفرین به آن انگیزه‌ی نجات‌بخش که سیدمصطفی‌ها را به چنین اوجی میرساند و مرحبا به صبر و توکلی که پدر و مادری را در فقدان چنین فرزندی آرامش می‌بخشد. خدا را سپاس که در دوران چنین انسانهائی زندگی میکنیم خرداد ۱۴۰۳ 🔹تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب«هواتو دارم» روایت زندگی شهید مدافع حرم مهندس مرتضی عبداللهی؛ به قلم محمدرسول ملاحسنی بسم الله الرّحمن الرّحیم ــ این نیز جلوه‌ئی دیگر از رویشهای انقلاب است: جوان دلاوری با عقلانیّت دهه‌ی ۹۰ و احساسات دهه‌ی ۶۰.. مصداق: الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه.. با جهادی در بهترین راه و سرانجامی برترین سرانجام.. هنیئاً لأرباب النعیم نعیمُهم.. معرفت و صبر راوی (همسر شهید) در خور ستایش است.. گرامی و سربلند باد. ۲ تیر ۴۰۲ ـ نگارش کتاب، خوب و در موارد بروز احساسات، عالی است و نیز مقدمه بخصوص چند سطر پایانی آن. 🔸خبر انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر شش کتاب حوزه‌ی «ادبیّات پایداری» در روزهای پایانی شهریورماه و در آغاز هفته‌ی دفاع مقدّس، خبر از پاییزی جذّاب برای اهل کتاب می‌داد؛ پاییزی که خیلی زود و با «پاییز آمد» تنورش گرم شد و اوّلین مراسم رونمایی، اواخر مهرماه در زنجان برگزار شد. دوّمین آئین رونمایی از سه کتاب تقریظی مصادف شد با روزهای پایانی آبان‌ماه و هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی؛ و چه فرصتی بهتر از اینکه در دل پاییز زیبا و دل‌انگیز، قصّه‌هایی عاشقانه بخوانیم از انسان‌هایی که عشق را به معنی حقیقی و متعالی آن تعریف کرده‌اند! ماجرای عشق مرتضیٰ و ستاره در «هواتو دارم»، ماجرای سیّدمصطفیٰ و محبّت عجیب مادرش در «بیست سال و سه روز»، و ماجرای غیرتی شدن مجید قربانخانی برای دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها که ماجرای یک عشق ناب به اهل‌بیت علیهم السلام را در کتاب «مجیدبربری» به تصویر می‌کشد. 🔹پای درس اخلاق و عرفان 🔸جنس کتاب‌هایی که این بار مورد توجّه رهبر انقلاب قرار گرفته است، با گذشته کمی متفاوت است. جدای از بحث ادبی و زیبایی‌شناسی کتاب‌ها ــ که می‌تواند جداگانه بررسی شود ــ محتوای هر یک از آن‌ها حاوی نکاتی عمیق و قابل تأمّل است. وقتی زندگی این شهدا را می‌خوانی، گویی پای درس یک استاد عارف واصل اخلاق نشسته‌ای. در «بیست سال و سه روز»، مخاطب با یک جوان دهه‌هفتادی مواجه است که در زندگی خود اهداف بزرگی دارد و برای رسیدن به‌ آن‌ها از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند؛ تلاش‌هایی که هر یک از آنان، همچون فانوسی پُرفروغ، مسیر و راه درست زندگی را برای ما روشن می‌کند. نویسنده‌ی کتاب جایی در مصاحبه‌اش گفته: «این سِیر او تا رسیدن به شهادت، برای من همیشه غبطه‌ی بسیار بزرگی است. سیّدمصطفیٰ برای من استادی کم‌سنّ‌وسال ولی بسیار بزرگ است.» 🔹جنگ روایت‌ها 🔸روایت را اگر درست و دستِ‌اوّل نگویی، دشمن روایت خود را غالب می‌کند و از صحنه‌ی شکست خود با تصویر پیروزی بیرون می‌آید. روایت مجیدبربری و سیّدمصطفیٰ موسوی و مرتضیٰ عبداللّهی از همین جنس روایت‌های دستِ‌اوّل است که مردم را با واقعیّت عشق جوانان این خطّه‌ی مقدّس به دین و وطنشان آشنا می‌کند؛ روایتی که سال‌ها است دشمنان در تلاش هستند تا آن را از خطّ حقیقی خود تحریف کرده و با القاء ناامیدی به جامعه، جوانان این مرزوبوم را دل‌زده از دین و میهن نشان دهند. امّا حقیقت را باید لابه‌لای صفحات کتاب زندگی غیورمردانی بخوانیم که با شجاعت و ایستادگی خود، ورق تاریخ را برگرداندند؛ شهیدانی که اتّفاقاً شبیه کسانی بودند که هر روز آن‌ها را در کوچه و خیابان می‌بینیم و از کنارشان به‌سادگی عبور می‌کنیم و لحظه‌ای به ذهنمان خطور نمی‌کند که شاید اینان نیز در بزنگاه خود، حماسه بسازند. ✏️ ادامه👇
✏️ ادامه 🔹مخاطب؛ نسل جوان 🔸رهبر انقلاب، چندی قبل و در دیدار دست‌اندرکاران کنگره‌ی ملّی شهدای کرمانشاه، فرمودند: «بروید سراغ خروجی این کارها؛ ببینید کتاب شما را چند نفر خواندند،‌ چند نفر استفاده کردند، چند نفر یادداشت برداشتند، چند نفر نقاط برجسته‌ی آن شهیدی را که شما در آن کتاب معرّفی کردید در دفترچه‌شان یادداشت کرده‌اند برای اینکه از آن استفاده کنند؛ بروید سراغ اینها و روی اینها کار کنید، روی اینها تکیه کنید. مخاطب کارهای شما جوانهایند؛ باید این مجموعه‌ی کارهایی که انجام میدهید روی جوانها اثر بگذارد.» تأکید رهبر انقلاب بر تولید کتاب اثرگذار، موضوع دیگری است که دربرگیرنده‌ی توجّه به دو مقوله‌ی مهمّ «فرم» و «محتوا» در تولید آثار است. تقریظ‌های سه کتاب اخیر نیز نشان‌دهنده‌ی توجّه ویژه به این دو موضوع مهم است. به عنوان مثال، در تقریظ بر کتاب «بیست سال و سه روز» می‌خوانیم: «آفرین به آن انگیزه‌ی نجات‌بخش که سیّدمصطفی‌ها را به چنین اوجی میرساند و مرحبا به صبر و توکّلی که پدر و مادری را در فقدان چنین فرزندی آرامش میبخشد»، که در این قسمت تقریظ، مستقیماً به جنبه‌های محتوایی و معنوی کتاب اشاره شده. و یا جایی دیگر در تقریظ بر کتاب «هواتو دارم» می‌خوانیم: «نگارش کتاب، خوب و در موارد بُروز احساسات، عالی است؛ و نیز مقدّمه، بخصوص چند سطر پایانی آن»، که نشان‌دهنده‌ی توجّه به بُعد فرمی و شکلی اثر است. 🔹فراخوان عملی 🔸رهبر معظّم انقلاب، همچنین در تقریظ‌هایی که بر کتاب‌ها می‌نگارند، با نگاهی عمیق و اندیشمندانه، دیگران را به دنیای پُررمزوراز کتاب‌خوانی فرامی‌خوانند. ایشان، با نگاهی ژرف به ارزش‌های علم و معرفت، کتاب را به منزله‌‌ی منبعی گران‌بها برای رشد فکری و فرهنگی معرّفی می‌کنند و به خوانندگان یادآور می‌شوند که در دنیای پُرشتاب امروز، آگاهی و دانش چراغ راهی برای آینده‌ای روشن است.اشاره به محتوای غنی، توجّه به نیازهای جامعه، تشویق به تفکّر و تعمّق و همچنین رویکردهای هنرمندانه و عمیق، تقریظ‌های ایشان را نه‌تنها به توصیه‌ای ساده بلکه به فراخوانی جدّی برای ورود به دنیای جذّاب کتاب و کتاب‌خوانی تبدیل می‌کند. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهیدان اکبریان و زاهدی تقدیم میشود. 📜 khl.ink/khat |
🔰 مقاومت یعنی هم دعوت، هم استقامت 📜 khl.ink/khat |
🔰 غرور، ضد فرهنگ بسیجی است 📜 khl.ink/khat |
🔰 حکم شک در خواندن آیه‌های حمد یا سوره 📜 khl.ink/khat |
🔰 بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است 📜 khl.ink/khat |
🔰 بسیج، نشان اقتدار ملت و آماج دشمن است 📜 khl.ink/khat |
🔰 «هسته‌های مقاومت جهانی»؛ جنبه فرامرزی بسیج 📜 khl.ink/khat |
🔰 حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله‌زده‌ی سرپل ذهاب استان کرمانشاه؛ آبان‌ماه ۱۳۹۶ 📜 khl.ink/khat |
🌷 حوزه موظف است خود را روزآمد کند 📜 khl.ink/khat |
🌷 واکنش دکتر علی لاریجانی از واکنش سران سوریه و لبنان به پیام رهبر انقلاب 📜 khl.ink/khat |
خط حزب‌الله ۴۷۲.pdf
4.1M
📝 شماره ۴۷۲ نشریه خط حزب‌الله 💻 @Khatt_khamenei
📝 بن‌بست شکنانِ بی ادّعا 👈 خط‌حزب‌الله ۴۷۲ منتشر شد. 🖼 چاپ و توزیع به همت نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور 📢 نسخه PDF هفته‌نامه از اینجا دریافت کنید. 💻 @Khatt_khamenei
✏️ | بن‌بست‌شکنانِ بی‌ادّعا 👈 چرا دشمن از روحیّه‌ی بسیجی زخم‌خورده و هراسان است؟ 🔹رهبر معظّم انقلاب اسلامی، در دیدار بسیجیان که به سنّت همه‌ساله در روز تشکیل «بسیج مستضعفین» انجام می‌شود، دو پایه و ویژگی اصلی بسیج را «خداباوری» و «خودباوری» عنوان کردند: «اگر من بخواهم آن منطق و پایه‌ای را که بسیج بر روی آن قرار گرفته در دو کلمه توضیح بدهم و عرض بکنم، باید بگویم آن دو کلمه عبارت است از "ایمان" و "اعتماد به نفْس"؛ یا میتوانید تعبیر کنید: "خداباوری" و "خودباوری"؛ این دو پایه‌ی بسیج است. بسیج بر روی خداباوری و خودباوری بنا شده. هر چه هم این درخت، امروز و فردا و آینده ثمره بدهد، ناشی از همین دو چیز است: خودباوری و خداباوری. بسیج خصوصیّات زیادی دارد که همه از این دو پایه‌ی اصلی نشأت میگیرد. بسیج، شهامت دارد، ابتکار دارد، سرعت عمل در کارها دارد، دید وسیع دارد، دشمن‌شناسی دارد، در برابر تحرّکات گوناگون حساسیّت دارد ــ اینها مال بسیج است ــ امّا همه‌ی اینها و سایر خصوصیّات ممتاز بسیج، ناشی از همان دو خصوصیّت است که اگر فکر کنیم، بشکافیم، بحث کنیم، کاملاً روشن میشود.» ۱۴۰۳/۹/۵ 🔸انقلاب؛ دستاورد روحیّه‌ی بسیجی 🔹ایشان، در ادامه‌ی بیانات خود، به نتیجه‌ی این دو ویژگی در بسیج و خروجی آن در ادوار مختلف و از منظرهای گوناگون پرداختند. همان‌طور که ایشان با ظرافت و دقّت اشاره کردند، روحیّه و تفکّر بسیجی چیزی فراتر از یک نهاد و سازمان رسمی است. از این جهت، می‌توان گفت آن جوانانی که در اوایل دهه‌ی ۴۰ شمسی به ندای انقلابی امام راحل پاسخ گفتند و به میدان مبارزه آمدند، دارای روحیّه و تفکّر بسیجی بودند؛ «خداباوری» آنان را واداشت که در برابر ظلم و جُور رژیم پهلوی به وظیفه‌ی مبارزاتی و انقلابی خود عمل کنند و از چیزی نترسند و «خودباوری» آن‌ها نیز باعث می‌شد باور داشته باشند که حتّی با د ست خالی نیز می‌توان در برابر یک رژیم سفّاک و تا دندان مسلّح که از حمایت همه‌ی قدرت‌ها و مستکبران شرق و غرب عالم برخوردار است، ایستاد.با این مقدّمه، می‌توان گفت که بسیج به معنای جمعیّتی مردمی، با دو ویژگی اصلی «خداباوری» و «خودباوری»، پیش از پنجم آذر ۱۳۵۸ نیز وجود داشت و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ محصول و دستاورد همین جمعیّت و جماعت بود. اغلب انقلاب‌ها، پس از پیروزی، به دلایل مختلف رو به افول یا انحراف می‌روند. امام خمینی(رحمة اللّه علیه) با کیاست و هوشمندی دریافتند که رمز تداوم انقلاب و حفظ دستاوردهای آن، استمرار حضور مردم در صحنه است؛ ابتکار تشکیل «بسیج مستضعفین» گامی بزرگ در این زمینه بود که دستاوردهای تاریخی و درخشان خود را به‌زودی به نمایش گذاشت و گره‌هایی به دست بسیج باز شد و بن‌بست‌هایی شکسته شد که در ظاهر غیر‌ممکن و ناشدنی می‌نمود. 🔸برگ برنده‌ی ایران در دفاع مقدّس 🔹اوّلین آزمون جدّی بسیج کمتر از یک سال پس از تشکیل آن رخ داد. با تهاجم رژیم بعث صدّام به ایران، جنگی همه‌جانبه و تمام‌عیار آغاز شد که موجودیّت انقلاب و جمهوری اسلامی و حتّی تمامیّت ارضی ایران را نشانه رفته بود. محاسبات دشمن و حامیان ابرقدرتش، روی کاغذ، چندان هم غلط به نظر نمی‌رسید. با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران زیروزِبَر شده بود و تقریباً همه چیز نوپا بود. کشور از سویی درگیر ناآرامی‌ها و قائله‌های مختلف قومی بود که به تحریک بیگانگان، امنیّت را به طور جدّی تضعیف کرده بودند و از سوی دیگر قوای نظامی نیز در شرایطی خاص به سر می‌بردند. سپاه پاسداران در حال شکل‌گیری بود و سازمان و انسجام خود را پیدا نکرده بود؛ ارتش نیز پس از تکانه‌ی انقلاب، با چالش‌های جدّی و خاصّ خود روبه‌رو بود. از سویی برخی فرماندهان اصلی و سرسپرده‌ی طاغوت تصفیه شده بودند و از سوی دیگر برخی عناصر سیاسی، با دلایل مختلف و ناموجّه، حتّی به دنبال انحلال ارتش بودند. جنگ تحمیلی در چنین شرایطی آغاز شد و برآورد دشمن پیروزی سریع بود.آنچه دشمن محاسبه نکرده بود توان و حضور نیروهای مردمی و، در واقع، روحیّه‌ی بسیجی بود. بار اصلی جنگ، در هشت سالی که به طول انجامید، بر دوش این گروه بود؛ گروهی که جنگیدن و نظامیگری حرفه‌ی او نبود، همه کشاورز و کارگر و دانشجو و دانش‌آموز و بازاری و فرهنگی و کارمند و طلبه و مانند این‌ها بودند امّا وقتی دیدند به حضورشان نیاز است، اسلحه به دست گرفتند و داوطلبانه و شجاعانه وارد میدان شدند. این حضور آگاهانه‌ی مردمی و از جنس بسیج بود که علی‌رغم برتری تسلیحاتی و نظامی دشمن، سرنوشت جنگ تحمیلی را با سربلندی و پیروزی برای ایران رقم زد. ✏️ ادامه👇
✏️ ادامه 🔸پای کار مردم و کشور 🔹پس از جنگ تحمیلی نیز بسیج در عرصه‌های مختلف خوش درخشید. ریشه‌کنی فلج اطفال در اوایل دهه‌ی هفتاد که با مشارکت صدها هزار بسیجی انجام شد، یک نمونه‌ی دیگر از بن‌بست‌شکنی‌های بسیج است که در تاریخ ایران ثبت شد و حتّی ناظران جهانی را به شگفتی و تحسین واداشت. دکتر مرندی، وزیر بهداشت وقت، می‌گوید با اجازه‌ی رهبر انقلاب از بسیج کمک گرفتیم و ششصد هزار بسیجی داوطلب شدند و در مدّت دوازده ساعت، در یک طرح ملّی، نُه میلیون کودک زیر پنج سال واکسن دریافت کردند. بعد از واکسیناسیون همگانی فلج اطفال در ایران، کارول بلامی، مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، در نامه‌ای به آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور وقت، اجرای یک‌روزه‌ی برنامه‌ی واکسن ضدّ فلج کودکان را موفّقیّتی بزرگ و طرحی بی‌نظیر خواند. شرکت گسترده در سرشماری نفوس و مسکن در دهه‌ی ۸۰ با حضور در مناطق سخت‌گذر کشور، مبارزه با کرونا در اواخر دهه‌ی ۹۰ و رسیدگی به بیماران و خانواده‌های آن‌ها، مبارزه با شرارت‌ها و ناامنی‌های مختلف در سال‌های گوناگون، مشارکت در تأمین امنیّت مناطق مرزی به‌خصوص در جنوب شرق و شمال غرب کشور، فعّالیّت‌های گسترده‌ی محرومیّت‌زدایی در قالب‌هایی همچون اردوهای بسیج سازندگی، و حضور در صحنه‌ی بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و کمک به آسیب‌دیدگان، تنها چند نمونه و سرفصل‌هایی از اقدامات و کارنامه‌ی بن‌بست‌شکن بسیج است. 🔸تکثیر یک الگو 🔹موفّقیّت چشمگیر بسیج در آزمون‌های دشوار و متنوّع در ایران باعث شد تا برخی کشورهای دیگر نیز برای پُر کردن بعضی خلأهای خود از آن الگو بگیرند و به‌نوعی مدل بومی آن را ایجاد کنند. حشدالشّعبی که در مقابله با داعش نام خود را در تاریخ عراق ماندگار و درخشان کرد، یکی از این نمونه‌ها است. مردم و مسئولان عراقی معترفند که اگر این حضور بموقع، شجاعانه و خودجوش مردمی برای مقابله با خطر بزرگ داعش نبود، مشخّص نبود که سرنوشت این کشور به چه سمتی می‌رفت. در سوریه نیز وقتی که کار به بن‌بست رسیده بود و تقریباً همه از دوست و دشمن معتقد بودند که باید سوریه را از‌دست‌رفته دانست، با آوردن مردم به صحنه و کمک گرفتن از آن‌ها برای دفاع از کشورشان در برابر تکفیری‌های مورد حمایت غرب و رژیم صهیونیستی، ورق برگشت و «شکست» جای خود را به «پیروزی» داد. انصار‌اللّه یمن نمونه‌ی دیگری از این حضور مردمی و بسیجی‌وار در صحنه است؛ یمنی که در جریان جنگ اخیر در منطقه، با تکیه بر «خداباوری» و «خودباوری»، راه دریایی را به روی رژیم صهیونیستی بست و آمریکا و دیگر حامیان این رژیم با همه‌ی توان و ادّعای خود نتوانستند مانع آن‌ها شوند و به اعتراف اغلب تحلیلگران غربی، در این نبرد نابرابر شکست خوردند.این روزها لبنان نیز صحنه‌ی تبلور روحیّه‌ی بسیجی است. حزب‌اللّه که از دل مردم برخاسته و در دل مردم جای دارد، در این جنگ، متحمّل هزینه‌های بسیاری شد امّا دشمن نتوانست روحیّه‌ی مقاومت را در مردم بشکند و این همان رمز پیروزی است: «بدون شک این روحیه‌ی بسیجی، این توانایی بسیجی، این حالت بسیجی که در کشور ما هست و خوشبختانه در تعدادی از کشورهای دیگر، در اعضای جبهه‌ی مقاومت این روحیه وجود دارد، قطعاً بر همه‌ی ‌سیاستهای آمریکا و غرب و استکبار و رژیم صهیونیستی غلبه پیدا خواهد کرد.» ۱۴۰۳/۹/۵ 👈 بنابر‌این، بی‌دلیل نیست که دشمن به‌شدّت از روحیّه‌ی بسیجی هراس دارد و با هزار‌ویک ترفند و توطئه‌ی سخت و نرم در پی تضعیف و حذف آن است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
📝 | یک ایران همدل 👈 پویشی که دوستان مقاومت را شاد و دشمنان را خشمگین کرد 🔸بنی‌آدم اعضای یک پیکرند! فرقی نمی‌کند سیل و زلزله باشد یا کرونا؛ وقتی عدّه‌ای از مردم دچار مشکل و درد شوند، ایرانیان بی‌تفاوت نیستند، به میدان می‌آیند و در حدّ توان خود سعی می‌کنند گامی بردارند و مرهمی بر زخم آن‌ها بگذارند. مال امروز و دیروز هم نیست؛ هشت سال دفاع مقدّس، یکی از نمونه‌های بارز این مشارکت مردمی و همدلی اجتماعی است. دانش‌آموزهای دهه‌ی 60 هنوز قلّک‌های پلاستیکی کمک به جبهه را فراموش نکرده‌اند؛ قلّک‌هایی که سعی می‌شد با پول‌توجیبی‌های اندکِ آن دوره پُر شود. آن قلّک‌ها، در برابر هزینه‌ی گزاف درد و زخم ناشی از جنگ تحمیلی، شاید چندان بزرگ نبود؛ امّا فارغ از اثرگذاری مادّی آن‌ها، یک کارکرد بسیار مهم و ماندگار داشت: به کودکان یاد می‌داد که درد و رنج دیگران درد و رنج ما نیز هست و این کشور برای همه‌ی ما است و ما اعضای یک پیکریم، چه در شادی‌ها و سُرور و چه در مصائب و مشکلات. 🔹سوار یک قایق 🔸زمان گذشت و گذشت و یاد گرفتیم که سرنوشت ما و درد و رنج و شادی ما فراتر از مرزها است؛ درد و رنج دیگر مسلمانان قلب ما را نیز می‌فشارد که همه، در نهایت، سوار بر یک قایقیم و دشمنی مشترک داریم. روزگار به ما آموخت که سرنوشت ما فراتر از مرزهای جغرافیایی است و اگر کسی گمان کند وقتی بیت‌المقدّس و بیروت و دمشق در تب‌وتاب و آتش باشند تهران و تبریز و اصفهان در آرامشی پایدار خواهند بود، در خوشبینانه‌ترین حالت، خیال خامی بیش نیست. ماجرا از هفتم مهرماه شروع شد؛ وقتی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت حملات سنگین رژیم صهیونیستی به لبنان تأکید کردند: «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌اللّه سرافراز بِایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث، آن را یاری کنند.» 🔹ایران همدل؛ گام چهارم 🔸پنج روز پس از این پیام بود که مرحله‌ی چهارم پویش «ایران همدل» برای کمک به مردم مظلوم لبنان و غزّه به طور رسمی کار خود را آغاز کرد. پویشی که در اطّلاعیّه‌ی آغاز‌به‌کار آن آمده است: «در پی تهاجم وحشیانه‌ی رژیم صهیونیستی به شهرها و روستاهای فلسطین در نوار غزّه و شهادت ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه این منطقه و تخریب جدّی زیرساخت‌های شهری و منازل مسکونی و از بین رفتن معیشت مردم غزّه در یک سال اخیر و همچنین تخریب منازل و ساختمان‌های مردم در جنوب لبنان و شهادت جمع زیادی از مردم بی‌گناه و خسارت‌های گسترده به آن‌ها، در لبّیک به ندای رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، چهارمین مرحله‌ی پویش مردمی «ایران همدل» به منظور جمع‌آوری مشارکت‌های نقدی هم‌وطنان عزیز برای کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغاز‌به‌کار کرد. در این مرحله نیز همانند سه دوره‌ی قبل، همه‌ی کمک‌های مردمی واریزی به حساب پویش، توسّط جمعیّت هلال‌احمر و گروه‌های مردمی فعّال در این حوزه برای رفع نیازهای ضروری و حیاتی مردم مظلوم فلسطین و لبنان هزینه می‌شود.پویش «ایران همدل» بزرگ‌ترین حرکت جمعی و مردمی برای مواسات و کمک مؤمنانه است که از سال ۱۳۹۸ و پس از بیانات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر شکل‌گیری نهضت تعاون و احسان و کمک مؤمنانه، در کشور آغاز‌به‌کار کرد.» 📝 ادامه👇