May 11
✏️ #گزیده_بیانات | هزاران مشتاق اعتکاف
👈 مروری بر توصیهها و نکات رهبر انقلاب درباره اعتکاف
🔹در آستانه ایام نیمه ماه رجب و برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در مساجد سراسر کشور، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب اسلامی درخواست کرد که توصیهای به معتکفین داشته باشند. حضرت آیتالله خامنهای، در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ در پاسخ به این درخواست، خطاب به کسانی که امسال در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کردهاند، فرمودند: «در حال اعتکاف سعی کنند نماز را با حضور قلب بخوانند».
پیش از این نیز رهبر انقلاب اسلامی در مناسبتهای مختلف توصیههایی را جهت بهرهبرداری معنوی بیشتر از ایام اعتکاف داشتهاند؛ ایشان در سال ۱۴۰۱ معتکفین را به اقامه نماز حضرت جعفر توصیه کرده و فرموده بودند: «در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است».
🔹شوق جوانها به اعتکاف حیرتانگیز است
خوشبختانه اقبال مردم به این سنّت [اعتکاف] خیلی بالا است؛ شوق جوانها و عشق جوانها حیرتانگیز است. من یادم است آن وقتی که ما در مشهد بودیم، اصلاً ندیده بودیم اعتکاف چه جوری است، شنیده بودیم؛ قم که رفتم در همین ایّامالبیض در مسجد امام اعتکاف میشد. شاید من یک وقت رفته بودم دیده بودم، طلبهها میآمدند دو نفر، سه نفر، یک گوشهای را انتخاب میکردند در آن شبستان مرحوم حاج ابوالفضل - آن شبستان بالایی - چادر میکشیدند؛ شاید مجموع افرادی که در آن شبستان اعتکاف میکردند به سی نفر، چهل نفر نمیرسید... امروز شما بروید دانشگاههای کشور را نگاه کنید - حالا غیر از مسجد گوهرشاد و مسجد جمکران و مساجد مهمّ دیگر و جاهای دیگری که هجوم جمعیّت است؛ در این مساجد دانشگاهها، مسجد دانشگاه تهران و جاهای دیگر - دانشجوهای ما، جوانهای ما، از مدّتی پیش صف کشیدهاند، نوبت میگیرند. ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
🔹اعتکاف برای خلوت دل است
اعتکاف در واقع [یعنی] خود را محبوس کردن در یک مکان محدود و ایجاد محدودیّت در خود. عُکوف یعنی بسته بودن؛ خود را به یک نقطهای منحصر کردن، برای اینکه خلوتی در دل بهوجود بیاید که انسان بتواند فرصت ارتباط صمیمی و خالص با خدای عالَم را پیدا کند؛ اعتکاف این است؛ یعنی عبادتی است که جنبهی ریاضت دارد. خیلی از عبادات همینجورند؛ جنبهی ریاضت دارند. ریاضتهایی که انسان با طوع و رغبت بر خود تحمیل میکند تا درون خود را، معنویّت خود را، دل خود را ارتقا ببخشد؛ این از جملهی اینچنین عبادتهایی است. حالا معمولِ ما سه روز است منتها خب، ادامه دارد یعنى تا نُه روز، ده روز، میتوانند اعتکاف کنند. ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
🔹برای فرصتهای موجود در اعتکاف برنامهریزی کنید
اعتکاف جای عبادت است؛ البتّه عبادت فقط هم نماز خواندن نیست؛ تماسّ خوب با معتکفین، ارتباط دوستانه و برادرانه، فراگیری از آنها، تعلیمدهی به آنها، معاشرت اسلامی را تجربه کردن و آموختن؛ همهی اینها فرصتهایی است که در اعتکاف ممکن است پیش بیاید؛ [برای] این باید برنامهریزی بشود. مهمترین کار، برنامهریزی است. اگر چنانچه برنامهریزی نشد و کمک نشدند این جمعِ جوانِ مشتاق و شوریدهای که برای اعتکاف وارد این مسجد شدهاند، این نیروها هدر خواهد رفت و احیاناً زیانآفرین خواهد شد. برنامهریزی هم باید، هم هوشمندانه باشد، هم با توجّه به معنای اعتکاف باشد. ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
🔹طهارت حاصل از اعتکاف ذخیرهای برای جوانان است
وقتی حالت خشوع به انسان دست داد، خضوع هم به دنبال خشوع میآید؛ و این آنوقت در زندگی اثر میگذارد؛ این جوانی که بعد از این سه روز از اعتکاف آمد بیرون، پاکیزه میشود، شستشو میشود و میآید بیرون؛ طهارتی پیدا میکند معنای او؛ این برایش ذخیره است. این خیلی چیز باعظمت و مهمّی است: سه روز روزهداری، و انقطاع از دنبالههای متعارف زندگی، و توجّه به خدای متعال و به معنویّات و به معارف و به توحید؛ اینها خیلی باارزش است. مراقب باشید این درست انجام بگیرد، درست هدایت بشود.۱۳۹۳/۰۲/۱۵
🔹اعتکاف جوانان، منظرهای زیبا و معطر را در کشور رقم میزند
واقعاً چقدر منظرهی زیبا و معطّری است که جمع کثیری از جوانهای ما برخلاف سیرهی متعارف جوانهای دنیا که غرق در شهوات و تمایلات نفسانی هستند، روزها و شبهائی را روزه بگیرند؛ بروند در یک مسجدی بنشینند، اعتکاف کنند؛ شب و روزشان را ذکر و فکر و شنیدن معارف الهی و شنیدن احکام و مذاکرهی علم حقیقی - که علم توحید است - قرار دهند؛ این خیلی چیز مهمی است. اینها از برکت انقلاب است. قبل از انقلاب، ما در این ایام نیمهی ماه رجب ندیده بودیم یا خیلی بندرت میدیدیم که کسانی بروند اعتکاف کنند. ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
✏️ ادامه👇
✏️ ادامه #گزیده_بیانات
🔹جوانها در اعتکاف، قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه بخوانند
به مسئولین مربوط - در این امور اعتکافها - یک سفارشی بکنم: اگرچه که اجتماع هزاران نفر در جاهای مختلف یک فرصت خوبی است و شنیدهایم بعضی از مسئولین مساجد، در این فرصتها برنامههای جمعی ای میگذارند که مثلاً افراد، بیشتر استفاده بکنند؛ لکن من میخواهم عرض بکنم این برنامههای جنبی مراکز اعتکاف، جوری نباشد که با خلوت هر کدام از معتکفین منافات پیدا کند. این اعتکافی که جوانها انجام میدهند، در واقع دارند با خدا خلوت میکنند. اعتکاف بیشتر یک کار فردی است؛ ایجاد یک ارتباط با خداست. جوری نشود که برنامههای جمعی این مراکز اعتکاف، حال خلوت و حال ارتباط فردی و قلبی با خدا را در افراد ضعیف بکند یا بگیرد. مجال بدهند؛ وقت بگذارند؛ بگذارند این جوانها قرآن بخوانند، نهجالبلاغه بخوانند، صحیفهی سجادیّه بخوانند. بخصوص من در این ایام اعتکاف، صحیفهی سجادیه را توصیه میکنم. این صحیفهی سجادیه واقعاً کتاب معجزنشانی است. ... از این معارف موجود در دعاهای حضرت علیبنحسین علیهالسلام در صحیفهی سجادیه، استفاده کنند؛ بخوانند؛ تأمل کنند. ۱۳۸۷/۰۴/۲۶
🔹در اعتکاف تمرین مراقبت از خود بکنید
توصیهی من این است که در این سه روزی که شما در مسجد هستید، تمرین مراقبت از خود بکنید؛ حرف که میزنید، غذا که میخورید، معاشرت که میکنید، کتاب که میخوانید، فکر که میکنید، نقشه که برای آینده میکشید، در همهی این چیزها مراقب باشید رضای الهی و خواست الهی را بر هوای نفستان مقدم بدارید؛ تسلیم هوای نفس نشوید. تمرین این چیزها در این سه روز میتواند درسی باشد برای خود آن عزیزان و برای ماها که اینجا نشستهایم و با غبطه نگاه میکنیم به حال جوانان عزیزمان که در حال اعتکاف هستند. با عملِ خودتان به ما هم یاد بدهید. ۱۳۸۴/۰۵/۲۸
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
✏️ #یادداشت_هفته | آمریکاییها چه ایرانی را میپسندند؟
👈 پای درس دشمنشناسی رهبر انقلاب
🔸دشمنشناسی و در رأس آنها شناخت آمریکا و اهداف و تاکتیکهای آن در برابر جمهوری اسلامی و مردم ایران، موضوع بیانات هفتهی گذشتهی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم بود؛ موضوعی که رهبر انقلاب با نگاهی عمیق و هوشمندانه، در قالب درسها و عبرتهای قیام نوزدهم دی سال ۱۳۵۶ بیان کردند.«بدانیم آمریکا ایران را چه جور میپسندد و چه جور آرزو میکند، چه جور میخواهد؛» این، محوری مهم از درسها و عبرتهای ماجرای تاریخی نوزدهم دی است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی، امسال، در دیدار سالانهی جمعی از مردم قم بیان کردند. قریب به نیم قرن از انقلاب اسلامی ایران میگذرد، امّا آرزوهای آمریکا نسبت به ایران تغییر نکرده است. کارتر در سفر خود به تهران که یک سال پیش از انقلاب انجام شد، تعریف و تمجید فراوانی نسبت به رژیم پهلوی کرد و ایران را «جزیرهی ثبات منطقه» خواند. امروز نیز آمریکا چنان ایرانی را میپسندد و میخواهد، با این مختصّات:
۱) وابسته و مطیع محض در سیاست خارجی؛
۲) مستبد و سرکوبگر نسبت به هر گونه مخالفت در داخل؛
۳) دارای شکاف طبقاتی شدید و پایین بودن سطح زندگی عموم مردم؛
۴) عقبمانده در علم و فنّاوری؛
۵) دور از ارزشهای اخلاقی و اسلامی و غرق در ابتذال و فساد.
پنج ویژگی فوق، سرفصل خصوصیّات اصلی و بارز حکومت پهلوی بود؛ خصوصیّاتی که هیچ ناظر منصفی نمیتوانست آنها را رد کند. بااینحال، چنین ایران منحط و عقبافتادهای مورد پسند و حمایت آمریکا بود. امروز نیز آمریکاییها چنین ایرانی را میخواهند و میپسندند، چرا که ایران باعظمت، مقتدر، مستقل و دارای فرهنگ اصیل اسلامی، به طور طبیعی نمیتواند در مدار سلطهی کاخ سفید باشد؛ پس برای رسیدن به اهدافشان تلاش میکنند تا بار دیگر همان خصوصیّات دورهی پهلوی را در ایران احیا و تحمیل کنند. یکی از اهداف اصلی بزک دورهی پهلوی و تحریف تاریخ نیز همین است؛ میخواهند زشتیها را زیبا جلوه دهند و کاستیها را پنهان کنند و تصویری کاریکاتوری و جذّاب از آن دورهی سراسر فساد و خفقان و وابستگی، برای مخاطب، بهخصوص نسل جوان، بسازند و نمایش دهند.
🔸خطای محاسباتی دستگاه آمریکا
دوّمین درس مهمّی که رهبر انقلاب دربارهی قیام نوزدهم دی مردم قم بیان فرمودند، لزوم توجّه به خطاهای محاسباتی آمریکا بود. ایشان مخاطب اصلی این درس را افرادی دانستند که مرعوب آمریکا هستند؛ یعنی «کسانی که به ظواهر آمریکا دل میبندند و عظمت معنوی ملّت خودشان را از یاد میبرند، خدا را از یاد میبرند و آمریکا در نظرشان جلوه میکند.» از نظر این جماعت، آمریکا ابرقدرتی شکستناپذیر و فعّال مایشاء است که چارهای جز تسلیم در برابر قدرت آن وجود ندارد؛ امّا تاریخ انقلاب اسلامی ایران، بهتنهایی، برای ردّ چنین تصوّری کفایت میکند.
آمریکاییها در قضیّهی انقلاب اسلامی دچار خطای محاسباتی شدند و ایرانی که «جزیرهی ثبات» میدانستند، ظرف یک سال، با انقلابی مردمی از چنگشان خارج شد. پس از انقلاب نیز آمریکاییها دربارهی جمهوری اسلامی، کم خطای محاسباتی نداشتند؛ انواع و اقسام دشمنیها و توطئهها را برای به زانو درآوردن ایران انقلابی طرحریزی و اجرا کردند، امّا نتوانستند به هدف خود برسند.
رهبر انقلاب، در جمعبندی درس دوّم این ماجرای تاریخی، تأکید کردند: «آن دیوار بتونی استکبار غرب از جایی ترک خورد که بیشترین امید را به آنجا داشت؛ از ایران. [انقلاب اسلامی] حقیقتاً حصار غرب را متزلزل کرد؛ این دیوار بتونیای که با تبلیغات و با پول و با رشوه و با انواع و اقسام جنایات درست کرده بودند ــ و هنوز هم البتّه وجود دارد؛ و این دیوار باید خراب بشود ــ اوّلین تَرک را انقلاب اسلامی در آن به وجود آورد.»
🔸مصونسازی افکار عمومی
سوّمین و شاید مهمترین درس قیام نوزدهم دی مصونسازی افکار عمومی نسبت به تبلیغات دشمن است. سال ۱۳۵۶ کوشیدند با ابزار روزنامه و آن مقالهی کذائی ضدّ امام خمینی (رحمة الله علیه)، قلبها و افکار مردم را مسموم و از ایشان دور کنند ــ که با هوشیاری مردم قم این پروژه شکست خورد و به ضدّ خود مبدّل شد ــ و امروز نیز همان هدف مسمومسازی افکار عمومی، با ظهور و بُروز ابزارهای جدید رسانهای و ارتباطی، در سطحی بسیار گستردهتر و متنوّعتر در حال اجرا است.
✏️ ادامه👇
✏️ ادامه #یادداشت_هفته
🔸مروری بر بیانات و مواضع رهبر معظّم انقلاب اسلامی در ایّام اخیر، بهروشنی گویای این مسئله است که مقابله با تبلیغات و دروغهای دشمن و جنگ رسانهای او ــ که ایشان از این مقابله با عنوان «تبیین» یاد میکنند ــ دغدغهی جدّی و بسیار مهمّ ایشان است. نگاهی به آرایش فعلی دشمن نشان میدهد اگرچه آنها در ظاهر از اقدامات و تهدیدهای اقتصادی، امنیّتی و حتّی نظامی سخن میگویند، امّا در عمل و واقعیّت امر، آنچه بیوقفه و در بالاترین سطح خود در جریان است جنگ رسانهای و تبلیغاتی است؛ جنگی چندوجهی و بسیار پیچیده که ابعاد و لایههای مختلفی دارد: میخواهند عدّهای را مرعوب کنند، برخی را با وعدههای توخالی فریب دهند، برخی را مأیوس و منفعل کنند، عدّهای را با برچسبزنی و هجمه منزوی و از میدان به در کنند، و کارهایی مانند اینها. در چنین شرایطی، «امروز کار اساسی، کار مهم برای دستگاههای تبلیغاتی ما، برای دستگاههای فرهنگی ما، تبلیغات ما، وزارت ارشاد ما، صداوسیمای ما، فعّالان فضای مجازی ما، این است که پردهی توهّم اقتدار دشمن را پاره کنند، بشکنند، نگذارند تبلیغات دشمن بر روی افکار عمومی اثر کند.»
🔸پاسخ به یک شبههی قدیمی امّا مهم
شبههی «چرایی عدم مذاکره و رابطهی جمهوری اسلامی با آمریکا» اگرچه قدیمی، امّا از منظری مهم و قابل تأمّل است؛ چرا؟ چون به دلایل و اَشکال مختلف، در دورههای مختلفی بیان شده و از این طریق سعی میشود بر اذهان و افکار عمومی اثرگذاری شود. این اثرگذاری چند هدف را به صورت موازی و همزمان دنبال میکند که از جمله میتوان به این دو مورد اصلی اشاره کرد: اوّل آنکه مقصّر عدم ارتباط و خصومت ایران است و آمریکا با ایران و ایرانی دشمنی ندارد، و دوّم آنکه با مذاکره و ارتباط با آمریکا میتوان مشکلات کشور را حل کرد.رهبر انقلاب، در این سخنرانی، به صورت مستقیم به این شبهه اشاره کرده و فرمودند: «بعضیها میگویند: شما که نسبت به آمریکا، نه حاضرید مذاکره کنید، نه حاضرید ارتباط برقرار کنید، [پس] چرا با کشورهای اروپایی ارتباط دارید؟ خب آنها هم مثل آمریکایند، چه فرقی میکند؟ خب همانطور که آنها سفارت دارند، این هم داشته باشد. نه، فرق هست [بین اینها]. فرقش این است که آمریکا اینجا تملّک کرده بود، از کف او و قبضهی او بیرون کشیده شد؛ کینهی او نسبت به کشور و انقلاب، کینهی شتری است و به این آسانیها دستبردار نیست. این فرق میکند با فلان کشور اروپایی. بله، آن کشور اروپایی هم دوستِ عزیزکردهی ملّت ایران نیست؛ این را ما میدانیم، بلدیم، امّا این با آن خیلی فرق دارد. با انقلاب اسلامی، آمریکا یک ثروت عظیم، یک امکان عظیم سیاسی و اقتصادی را از دست داده، بعد هم در این چهل و چند سال چقدر خرج کرده برای اینکه بتواند مجدّداً ایران را از چنگ انقلاب اسلامی بیرون بیاورد و در اختیار خودش قرار بگیرد و نتوانسته. کینهی او با جمهوری اسلامی با کینهی فلان کشور دیگر فرق دارد؛ خیلی فرق دارد. علّت اینکه ما بین آمریکا و دیگر کشورهای غربی تفاوت قائل میشویم، این است: آمریکا در ایران شکست خورده و درصدد است که این شکست را جبران کند، لذا هر جور بتواند دشمنی میکند.»
🔸ایشان، در پایان بیاناتشان دربارهی این موضوع، از قول کارشناسان و فعّالان اقتصادی کشور حلّ مشکلات اقتصادی و تحقّق رشد هشتدرصدی را به عنوان یکی از اهداف کشور، بدون احتیاج به خارج میسّر دانستند و به این ترتیب بهانه را از کسانی که ادّعا میکنند کشور در بنبست است و چارهای جز رفتن زیر بار باجخواهیهای بیپایان آمریکا نیست، گرفتند.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
خط حزبالله ۴۷۹.pdf
1.89M
📝 شماره ۴۷۹ نشریه خط حزبالله
💻 @Khatt_khamenei
📝 خط حزبالله ۴۷۹ | پرچمدار جهاد تبیین
🔹️چهارصد و هفتاد و نهمین شماره هفتهنامه «خط حزبالله» منتشر شد.
📝 گزارش هفته این شماره خط حزبالله به مناسبت بیستوهشتم دی ۱۳۵۸ سالروز اوّلین خطبه آیتالله خامنهای به عنوان امامجمعهی تهران اختصاص یافته است.
🔹️خط حزبالله در اطلاع نگاشتی، بیانات رهبر انقلاب درباره نقشه جنگ تبلیغاتی دشمن و راهکار مقابله با آن را مرور کرده است.
🔹نیروهای مؤمن و انقلابی سراسر کشور میتوانند در چاپ و توزیع این هفتهنامه در مساجد و هیئتهای مذهبی شهر و منطقه سکونت خود مشارکت کنند.
🌷این شماره خط حزبالله به روح مطهر شهید حجتالاسلام سیدمجتبی نوابصفوی تقدیم میشود.
📢 نسخه PDF هفتهنامه را از اینجا دریافت کنید.
💻 @Khatt_khamenei
✏️ #یادداشت_هفته | «پرچمدار جهاد تبیین»
👈 به مناسبت بیستوهشتم دی ۱۳۵۸ سالروز اوّلین خطبه آیتالله خامنهای به عنوان امامجمعهی تهران
🔹سال پیش در چنین روزی ــ جمعه، بیستوهشتم دیماه سال ۱۳۵۸ ــ حضرت آیتالله خامنهای برای نخستین بار پس از دریافت حکم امامت جمعهی تهران از سوی امام خمینی (رحمة الله علیه)، نماز جمعهی تهران را اقامه کردند؛ حکمی که چهار روز پیش از آن صادر شده بود و امام در آن تأکید کرده بودند: «جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید، به امامت جمعهی تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.»
🔹انتخاب ایشان به عنوان خطیب جمعهی پایتخت، بیدلیل نبود و به سابقهی ایشان در سخنرانیها و فعّالیّتهای تبلیغی و روشنگرانه در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی بازمیگشت. درحالیکه در آن ایّام گروهها و جریانهای مختلف با شیوههای گوناگون علیه رژیم طاغوتی مبارزه میکردند، امّا مشی و شیوهی مبارزهی امام خمینی (رحمة الله علیه) مبتنی بر آگاهسازی مردم و تبیین جنایتها و مفاسد و اصولاً ماهیّت این رژیم بود و بر همین اساس میتوان گفت آیتالله خامنهای و فعّالیّتهای ایشان در مشهد، یکی از نزدیکترین و منطبقترین شیوههای مبارزه با خطّمشی امام بود. آیتالله خامنهای، در قالب کلاسهای تفسیر قرآن و ارتباط با اقشار مختلف مردم و بهخصوص نسل جوان، چرایی و چگونگی مبارزه با رژیم پهلوی را تبلیغ و تبیین میکردند؛ مسیری که از ایشان یک خطیب توانا و دارای قدرت اقناع و جذب بالای مخاطبان ساخت و البتّه منجر به شش بار دستگیری و سه بار تبعید ایشان نیز شد.
🔸اوّلین دستگیری در پی روشنگری
در سال ۱۳۴۲ و در آستانهی ماه محرّم، امام خمینی آقای خامنهای جوان را مأمور ساخت تا پیامهایی را به آیتالله میلانی و علما، روحانیّون و هیئتهای مذهبی خراسان در جهت تداوم نهضت و آگاهسازی مردم در قبال تبلیغات رژیم پهلوی انتقال دهند. امام خمینی در این پیامها خطّمشی مبارزه را ترسیم کرده و از علما و روحانیّون خواسته بودند به منظور تبیین جنایات رژیم پهلوی، ذکر واقعهی مدرسهی فیضیّه از روز هفتم محرّم در منابر خوانده شود. آیتالله خامنهای، خود نیز برای محقّق ساختن این هدف و اجرای خطّمشی امام خمینی راهی بیرجند شدند ــ که تحت نفوذ خاندان عَلَم بود ــ و در منابر و مجالس آن شهر دربارهی حادثهی مدرسهی فیضیّه و سلطهی اسرائیل بر جوامع اسلامی سخنرانی کردند. در پی این سخنرانیهای روشنگرانه، ایشان در دوازدهم خرداد سال ۱۳۴۲ دستگیر و زندانی شدند. دستگیریها و برخوردهای بعدی نیز همگی به دلیل چنین فعّالیّتهای روشنگرانه و سخنرانیهایی بود که باعث آگاهی و به حرکت درآوردن مخاطبان میشد؛ سخنرانیها و جلساتی که در شهرهای مختلف برپا میشد، از مشهد و زاهدان گرفته تا نیشابور و تهران و دیگر شهرها.
یکی از سخنرانیهای مشهور و تاریخی ایشان در دوران مبارزه، سخنرانی در شب عاشورای آن سال در حرم مطهّر رضوی است. ایشان در نوزدهم و بیستم آذر ۱۳۵۷، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، سخنرانی پُرشوری در اجتماع بزرگ راهپیمایان مشهد ایراد کردند و خطبهی شب عاشورا را در حرم مطهّر امام رضا (علیه السّلام) به نام امام خمینی خواندند و با این اقدام انقلابی، تابوی سنّتی حکومت پهلوی را که تا پیش از آن، مراسم مذکور را به صورت تشریفاتی و با دعا برای محمّدرضا پهلوی اجرا میکرد، در هم شکستند.
مجموعهای از ویژگیها، از جمله همین فعّالیّتهای هوشمندانه و البتّه جسورانه بود که باعث شد امام خمینی (رحمة الله علیه) ایشان را به عضویّت شورای انقلاب انتخاب کنند؛ این شورا نیز در آستانهی بازگشت امام به ایران از تبعید، کمیتهی استقبال را تشکیل داد و آیتالله خامنهای مسئول کمیتهی تبلیغات آن شد.
🔸تبلیغ تعطیل نشد
پس از پیروزی انقلاب و با توجّه به وضعیّت خاصّ آن دوران، آیتالله خامنهای مسئولیّتهای متنوّع و گوناگونی را بر عهده داشتند و دنبال میکردند، از جمله نقش محوری در تشکیل حزب جمهوری اسلامی و مسئولیّت در وزارت دفاع و سپاه و مانند اینها؛ امّا در کنار همهی این کارهای سنگین و بنیادین، ایشان هیچ گاه از تبلیغ و روشنگری و ارتباط چهرهبهچهره با مردم غافل نبودند و دور نشدند. انقلاب به پیروزی رسیده بود و مبارزه و فداکاری مردم ایران به ثمر نشسته بود، امّا نیاز به روشنگری نهتنها کمتر از پیش نبود، بلکه به نوعی این نیاز بیش از پیش احساس میشد.
✏️ ادامه👇