eitaa logo
خط حزب‌ اللّه
10.1هزار دنبال‌کننده
834 عکس
18 ویدیو
156 فایل
نشریه خط حزب الله ‏‏‏هفته‌نامه جامعه مؤمن و انقلابی 🔗 farsi.khamenei.ir/weekly 🔗 ble.ir/khattehezbollah 🔗 virasty.com/khattehezbollah
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 «پیامی با جوهر خون» در چهارصد و چهل‌وششمین شماره خط حزب‌الله منتشر شد 🔹️حضور حماسی مردم در مراسم‌های رئیس‌جمهور شهید را چگونه باید تحلیل کرد؟ در این شماره هفته‌نامه «خط حزب‌الله» بخوانید. 📥 دریافت نسخه PDF
📝 | پیامی با جوهر خون 👈 حضور حماسی مردم در مراسم های رئیس‌جمهور شهید را چگونه باید تحلیل کرد؟ 🔸 اسب، آرام بود و زیبا؛ با خالی سفید بر پیشانی. زنان پارچه‌های سیاه را آوردند و با دقت و ظرافت آن را سیاهپوش کردند، از انتهای یال تا دم. شالی سبز و سرخ هم گردن حیوان را پوشاند. جوانها از سیاه چادر دو برنو آوردند و تفنگ‌ها را از دو سوی پهلوی اسب آویختند. یکی عکسی آورد و روی پارچه سیاه، کنار برنو آویخت. ساده و سیاه و سفید؛ نقاشی صورت آن بزرگی که از دست رفته بود. 🔹 مردان در چند ردیف به صف ایستاده بودند، همه سیاه پوش. پشت به کوه و رو به آفتاب. بیشترشان روی پیراهن سیاه، چوقا هم به تن داشتند، با کلاه سیاه. چند نفری روی چوقا قطار فشنگ بسته بودند و تفنگ سر‌شانه‌شان آویزان بود. صورت‌ها آفتاب سوخته بود و چشم‌ها قرمز. افسار اسب را دست یکی از مو سفیدهای ایل دادند. مردِ لاغر و کشیده، آرام آرام گام برمی‌داشت و اسب به دنبالش روان بود. گاگریوخوانی شروع شد. مردان به سینه می‌زدند و اشک به آرامی بر صورت آفتاب سوخته‌شان می‌غلتید. زنان اما شیون می‌کردند و بی‌بی گل از همه بی‌تاب تر بود. با ظرف آتش و اسفند در دست. یادش آمد که در اولین سفر سیدابراهیم به چهارمحال و بختیاری، وقتی شنیده بود رئیس جمهور به کوهرنگ آمده و ممکن است از کنار روستای آنها هم عبور کند، نامه‌ای نوشته بود و خود را رسانده بود لب جاده خاکی. با خودش گفته بود نامه را به دست یکی از همراهان هم برسانم خوب است دیگر، اما رئیس جمهور شخصاً نامه‌اش را گرفت و پیگیری کرد. 🔸 بی‌بی گل در نامه‌اش از مشکلات شخصی خود نوشته و درخواست کمک کرده بود اما نامه پربرکتش مشکلات روستای دورافتاده لبد بازفت را هم حل کرد؛ جاده و مدرسه روستا. بخاطر همین بود که وقتی خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش به بی‌بی گل سلیمانی رسید، اول از همه خود را به مدرسه روستا رساند و با دختران دانش آموز این غم را به سوگ نشستند تا مراسم کتل بندان و عزاداری سنتی ایل بختیاری را که مخصوص از دست دادن بزرگان است اجرا کنند. 🔹 این یکی از هزاران مراسم عزاداری کوچک و خودجوشی است که در کنار مراسم‌ها و تجمع‌های گسترده مردمـی در گـوشه و کنار کشور در غم از دست دادن «رئیسی عزیز» بـــرگزار شـد. وقتی خبرنگار فلان شبکه اروپایی، سیل جمعیت تشییع کنندگان در پایتخت را سانسور می‌کند و می‌رود به کوچه‌ای فرعی تا داستان ببافد که مردم زیادی هم برای بدرقه شهید جمهور نیامده بودند، چه انتظاری می‌توان و باید داشت که انبوه عزاداری های کوچک اما باشکوهی مانند آنچه در روستای دورافتاده‌ای بر بلندای کوه‌های زاگرس برگزار شد را ببینند و به جهان مخابره کنند؟! 🔸 البته ملت مظلوم ایران به این ندیدن‌ها عادت دارند. آنهایی که چشم خود را به روی واقعیت‌ها می‌بندند، دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند و آنکه محاسباتش اشتباه باشد، غافلگیر خواهد شد و با سیلی واقعیت از خواب و خیال بیرون خواهد آمد؛ «خب البتّه دشمن طمع‌ورزی‌هایی دارد، حرفهای بی‌ربط و یأس‌آلودی هم میزند، قبلاً هم میزدند، حالا هم میزنند. آن اوایل انقلاب صدّام‌حسین وقتی که حمله کرد به ایران، یک مصاحبه‌ای کرد در نزدیک مرزهای ما، طرف نزدیک ایلام و آنجا یک مصاحبه‌ای کرد، گفت مصاحبه‌ی بعدی هفته‌ی آینده در تهران! این جوری گفت. وعده داد به خودش و به مستمعینش که هفته‌ی بعد بیایند تهران، تهران را فتح کنند و مصاحبه‌ی بعدی را بکنند. دیدید به چه سرنوشتی دچار شد در جنگ و در بعد از جنگ.» ۱۴۰۳/۰۱/۲۳ صدام وقتی وعده مصاحبه در تهران را می‌داد، خیلی چیزها را ندیده بود یا نخواسته بود ببیند و لاجرم در محاسباتش جایی نداشت از جمله مردان ایل و تفنگ‌های برنوشان را. 🔹 مواجهه اغلب تحلیلگران و رسانه‌های غربی با ماجرای از دست دادن رئیس جمهور شهید و همراهانش و حال و هوای مردم ایران در این روزها نیز تقریباً چیزی از همین جنس است. علاقه چندانی به دیدن واقعیت ندارند و هیچ علاقه‌ای به انعکاس آن. شاید چاره‌ای هم جز این ندارند. سه سال و بلکه بیشتر از عدم محبوبیت رئیسی گفته بودند، حالا با چه‌رویی این سیل جمعیت را در تبریز، قم، تهران، بیرجند و مشهد نشان بدهند و به مخاطب خود چه بگویند؟! ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ 🔰 ادامه👇
📝 ادامه 🔸 این شعور و حضورِ جمعی به وسعت ایرانِ پهناور، واجد پیام‌های مهم و متعددی است که عبور ساده از آنها تنها برای دشمنان این آب و خاک تبعات ندارد. ما نیز اگر درست و کامل نبینیم دچار خطا در تحلیل و به دنبالش عمل خواهیم شد. درباره خیلی چیزها؛ اتحاد و انسجام ملی، دلبستگی مردم به اسلام و انقلاب و... 🔹 از همین روست که رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و می‌فرمایند: «این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌‌جمهور همراه بود، نشان‌ دهنده‌ی دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.» 🔸 رهبر انقلاب در پیام تسلیت خود به مناسبت این واقعه جانکاه و توصیفات بعدی درباره این شهید، صفات متعددی را برای ایشان ذکر کردند که نکاتی مانند مردمی بودن و خستگی ناپذیری در خدمت به مردم از جمله این صفات برجسته است. ویژگی مهم دیگری که رهبر انقلاب بر آن تاکید کردند، پایبندی عمیق و عملی رئیس جمهور فقید بر ارزشهای انقلاب بود؛ «آقای رئیسی از همان ابتدا که وارد تبلیغات انتخابات شد، بر روی شعارهای انقلاب و سخنان امام تکیه کرد و همه دنیا ایشان را به عنوان رئیس جمهور انقلاب می‌شناختند.» ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ 🔹 دو قاب مشهور از ایشان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از یادها نمی‌رود. یک بار عکس حاج قاسم را بالا برد و سالی دیگر که قرآن در اروپا مورد اهانت قرار گرفته بود، قرآن را در دست گرفت و از حرمت کتاب خدا در برابر مدعیان آزادی بیان، در جایی که توجه همه جهانیان را به خود جلب کرده بود، دفاع کرد. شهید رئیسی بعدها در مصاحبه‌ای گفت یکی از دلایل بالا بردن عکس حاج قاسم در آن نشست بین‌المللی، رساندن پیام اقتدار و مظلومیت او به چشم و گوش جهانیان بوده است. حالا شهادت خود او و تکریم و تعظیم گسترده مردم، پیامی دیگر از جمهوری اسلامی ایران به دنیاست. 🔸 رهبر انقلاب در منزل شهید رئیسی از خدمات ارزنده او پس از حیاتش گفتند. بدون شک یکی از این خدمات ارزنده، زدن مهر بطلان بر ادعاهای پر سر و صدا و مکرر دشمنان ایران، مبنی بر جدایی مردم از جمهوری اسلامی است. مهری ماندگار و گرانبها که جوهر آن، خون «رئیسی عزیز» بود؛ «این حادثه، در مقابل دیدگان جهانیان و در عمل ثابت کرد که ملت ایران به رئیس جمهور و کسانی که مظهر شعارهای انقلاب بودند چه دلبستگی و وفاداری دارند.» ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ 🔹 اسب در دشت می‌تازد و برنوها آویخته شده‌اند برای روز مبادا. زنان و مردان ایل اگر چه سیاه پوش اما به جنب و جوش زندگی بازگشته‌اند که کوهستان پابرجاست و قله‌ها در پیش. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله| ایتا| ویراستی
🎨 | کارآمد، مردمی و خستگی ناپذیر 👈‌ مروری بر ویژگی های شخصیتی و خصوصیات مدیریتی حجت‌الاسلام والمسلمین شهید حاج سید ابراهیم رئیسی از منظر بیانات رهبر انقلاب 🔹️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران مسئولیت‌های مختلف حجت‌الاسلام والمسلمین شهید رئیسی، نکاتی را درباره ویژگی‌های شخصیتی و روشهای خوب مدیریتی ایشان برشمردند که «خط حزب‌الله» این موارد را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و در قالب اطلاع‌نگاشت منتشر میکند. 🖤 📄 بله | ایتا | ویراستی
🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهدای پلیس پیشگیری تهران بزرگ، استوار یکم فرزاد روزبهانی، سرهنگ دوم مسعود کرمی، ستوان سوم احسان منشی‌زادگان تقدیم میشود. 📜 khl.ink/khat |
🔰 رهبر انقلاب در پیام به‌مناسبت آغاز مجلس دوازدهم: آرامش بخش، امید آفرین، برانگیزاننده همتها و دعوت کننده به همدلی در محیط عمومی کشور باشید 📜 khl.ink/khat |
🔰 نعمت کار برای نظام اسلامی شکرگزاری دارد 📜 khl.ink/khat |
🔰 دست قدرت الهی پشتیبان انقلاب اسلامی است 📜 khl.ink/khat |
🔰 نگاه به زنان غیر مسلمان 📜 khl.ink/khat |
🔰 رجایی و دیگران اگر نیستند، خدا هست 📜 khl.ink/khat |
🔰 خدمتگزاران ملت، بنده صالح خدا و مورد احترام مردم هستند 📜 khl.ink/khat |
🔰 دیدار خانواده مرحوم حاج عبدالله والی 📜 khl.ink/khat |
🔰 یاد مرحوم ابوترابی در چشم ملت ایران گرامی خواهد ماند 📜 khl.ink/khat |
شماره ۴۴۷ نشریه خط حزب‌الله.pdf
513.9K
🖼 شماره ۴۴۷ نشریه خط حزب‌الله 📄 بله | ایتا | ویراستی
📝 «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی امام» 🔹️در آستانه سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، تازه‌ترین شماره هفته‌نامه‌ی خط‌حزب‌الله با عنوان «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی امام» منتشر شد. 🔹️در گزارش «وحدت کلمه؛ میراث حیاتی»، وصیت کلیدی امام خمینی کبیر از ابتدای انقلاب تا آخرین روزها مرور شده است. 🔹️با توجه به شروع فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام نامزدها، در یادداشت هفته این شماره،چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نظر رهبر انقلاب بررسی شده است. 🌷این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهدای قیام پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲ تقدیم می‌شود. 📥 دریافت نسخه PDF
📝 | «وحدت کلمه» میراث حیاتی امام 👈 وصیت کلیدی خمینی کبیر از ابتدای انقلاب تا آخرین روزها 🔹اغلب، به اشتباه سخنرانی حضرت امام خمینی در بهشت زهرا (سلام‌الله علیها) را اولین سخنرانی ایشان پس از بازگشت به میهن پس از ۱۵ سال تبعید می‌دانند، اما رهبر کبیر انقلاب اولین سخنرانی را در جمع استقبال‌کنندگان در فرودگاه مهرآباد ایراد کردند. ابتدا قاری نوجوان چند آیه از قرآن مجید را تلاوت کرد و سپس یک گروه، سرود ماندگار «خمینی ای امام» را اجرا کردند و پس از آن هم حضرت امام سخنان کوتاهی را بیان می‌کنند که می‌توان گفت «اهمیت وحدت و هشدار درباره توطئه اختلاف‌افکنی» مهم‌ترین نکته این سخنان کوتاه است. ایشان در این سخنرانی دو بار به صراحت «وحدت کلمه» را عامل پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرده و می‌گویند: «ما باید از همه‌ی طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا اینجا به‌واسطه‌ی وحدت کلمه‌‌ ‌‌بوده است. وحدت کلمه‌ی مسلمین همه، وحدت کلمه‌ی اقلیتهای مذهبی با مسلمین،‌‌ ‌‌وحدت دانشگاه و مدرسه‌ی علمی، وحدت طبقه‌ی روحانی و جناح سیاسی. باید همه این‌‌ ‌‌رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و‌‌ ‌‌خدای نخواسته، شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.» 🔸یک روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه جمعی از مردم ملاوی در لرستان، چند خطی را مرقوم می‌کنند و ضمن تشکر و پاسخ به ابراز احساسات آنان، تنها توصیه و نکته‌ای که بیان می‌کنند این است: «امید است به یاری خدای‌‌ ‌‌تعالی این همبستگی را تا پیروزی کامل حفظ فرمایید، و از تفرقه و اختلاف که وسیله‌ی‌‌ ‌‌تسلط دشمنان اسلام و بیگانگان است پرهیز نمایید.» 🔹به همه ملت توصیه می‌کنم 🔸یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز باز هم دست روی این نکته کلیدی گذاشته و در پیامشان تأکید می‌کنند: «از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است که عمده‌ی آن توجه‌‌ ‌‌به حفظ وحدت کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم؛‌‌ ‌‌باز باید همه‌ی اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از‌‌ ‌‌تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به‌‌ ‌‌پیروزی نهایی برسیم. من به همه‌ی ملت توصیه می‌کنم که به همین نحو که تا کنون به‌‌ ‌‌وحدت کلمه‌ی خودشان ادامه داده‌اند از این به بعد هم ادامه دهند.» و برای ساختن دوباره ایران نیز، حضور و مشارکت همه را لازم و ضروری عنوان می‌کنند: «اینک ما باید ایران را بسازیم؛‌‌ ‌‌از نو بسازیم ولی مشکلات دارد مشکلات فقط با دولت رفع نمی‌شود، مشکلات با یک‌‌ ‌‌قشر یا دو قشر از ملت رفع نمی‌شود. همه‌ی ملت باید دست به هم بدهند و هرکس در هر‌‌ ‌‌شغل، مقام و مکانی که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بنای جدید را به‌‌ ‌‌پایان برسانیم، و یک ملت جدید و یک دولت جدید و یک بنای جدید که همه اسلامی ‌‌باشد و همه انسانی باشد ما از سر بنا کنیم.‌» 🔹با مروری بر مواضع و پیام‌های امام در روزهای پس از پیروزی انقلاب که قطعاً می‌توان آن را خاص‌ترین و حساس‌ترین روزهای انقلاب اسلامی دانست، به ندرت می‌توان سخنرانی یا پیامی را دید که در آن به طور پررنگ بر نقش کلیدی وحدت و هشدار درباره خطر مهلک تفرقه تأکید نشده باشد. 🔸سه ماده از فرمان هفت ماده‌ای 🔹در طول حیات مبارک ایشان در کسوت رهبر انقلاب اسلامی نیز، هیچ مقطع خطیری را نمی‌توان یافت که در آن بر لزوم وحدت و پرهیز از تفرقه تأکید نکنند. گاهی این توصیه همگانی است و گاهی نیز بنا به شرایط، به طور مشخص مسئولین یا خواص کشور را مخاطب قرار می‌دهند. برای نمونه اوایل سال ۱۳۶۰ که اختلاف میان دولت بنی‌صدر و سایر ارکان کشور به جاهای باریکی کشیده است، حضرت امام در ۱۲ فروردین ماه پیامی هفت‌بندی را صادر می‌کنند که سه بند ابتدایی آن به طور مشخص انذار از اختلاف و تشتت است و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که به دادستان کشور نیز در این خصوص تکلیف به ورود می‌کنند: «بر جمیع سخنرانان، چه در محیط‌های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته‌های اختلاف‌انگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است. و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس‌اماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریکای جهانخوار، نیست. و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌کند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد. دادستان کل کشور موظف است تا به این طریقه‌ی خطرناک خاتمه دهد. سخنرانی‌های سالم و سازنده در محیط‌های سالم غیرمتشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.» 🔸ادامه👇
🔰 ادامه 🔹«رمز پیروزی» را با «سم کشنده» عوض نکنید 🔸استفاده از عبارت قابل تأمل «سم کشنده» برای اختلاف در کشور، ریشه در اعتقاد عمیق حضرت امام به اثر سرنوشت ساز دو عنصر وحدت و تفرقه دارد. کما اینکه ۱۵ تیرماه سال ۱۳۵۸ یعنی تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان با چنین عباراتی درباره لزوم وحدت سخن می‌گویند: «ای احزاب مختلف، ای گروه‌های مختلف! اگر شما برای کشور خودتان‌‌ ‌‌دلسوز هستید و برای ملتتان دلسوز هستید، باید بدانید که این ایجاد گروه‌های‌‌ ‌‌مختلف برای ملت سم قاتل است و کشور شما را باز به حال اول خدای‌‌ ‌‌نخواسته برمی‌گرداند...[اجانب] مشاهده‌ی عینی کردند که دو چیز‌‌ ‌‌پیروزی برای ما آورده است و به این دو چیز حمله کردند: یکی ایمان، اسلام؛ یکی‌‌ ‌‌وحدت کلمه. با دست عمال خودشان این رمز پیروزی، که دارای دو جهت بود، به هر دو‌‌ ‌‌حمله کردند. در سطح وسیعی در ایران مشغول تفرقه افکندن شدند. تفرقه در همه‌ی اطراف‌‌ ‌‌ایران. احزاب مختلفه؛ گروه‌های مختلف؛ جبهه‌های مختلفه و مع‌الأسف همه با هم‌‌ ‌‌مخالف. این وحدت کلمه را دارند از ما می‌گیرند.» 🔹موعد گفتن مهم‌ترین حرف‌ها 🔸انسان‌ها، بخصوص شخصیت‌های بزرگ، مهم‌ترین و اصلی‌ترین حرف‌های خود را در پایان عمر و به طور مشخص در وصیت‌نامه خود مطرح می‌کنند. حضرت امام خمینی نیز در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود اهمیت مسئله را به ملت گوشزد می‌کنند: «اینجانب که نفس‌های آخر عمر را می‌کشم به حسب وظیفه، شطری از آنچه در‌‌ ‌‌حفظ و بقای این ودیعه‌ی الهی دخالت دارد و شطری از موانع و خطرهایی که آن‌‌ ‌‌را تهدید می‌کنند، برای نسل حاضر و نسل‌های آینده عرض می‌کنم...» و در اولین بند از توصیه‌های خود باز هم بر نقش حیاتی وحدت تأکید می‌کنند؛ «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز‌‌ ‌‌پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن‌‌ ‌‌اصلی آن: انگیزه‌ی الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در‌‌ ‌‌سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد.‌ 🔹اینجانب به همه‌ی نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام‌‌ ‌‌و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از‌‌ ‌‌کشورتان قطع شود، این انگیزه‌ی الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن‌‌ ‌‌سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و‌‌ ‌‌بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که‌‌ ‌‌بوق‌های تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده‌های بومی آنان تمام توان خود را‌‌ ‌‌صرف شایعه‌ها و دروغ‌های تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار برای آن‌‌ ‌‌صرف می‌کنند.» 🔹امام نهیب می‌زد 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در دوره زعامت خود، همان نگاه راهبردی را به اهمیت وحدت و پرهیز از تفرقه داشته و دارند و در این مسئله نیز ادامه‌دهنده سیره خمینی کبیر هستند: «امام بزرگوار از روز اوّل روی یکی از چیزهایی که همیشه تکیه میکرد، مسئله‌ی «اتّحاد» بود. بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام‌ (رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید»... به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ، امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه‌ی مختلف داشته باشند امّا برادری‌شان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند.» ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ 🔹امروز بیشتر محتاجیم 🔸امروز که مجلس دوازدهم کار خود را آغاز کرده و به خاطر عروج شهیدان پرواز اردیبهشت، ناگزیر به برگزاری انتخابات زود‌هنگام و تعیین رئیس جمهور جدید هستیم، لزوم وحدت و همدلی در جامعه بیش از پیش ضروری است. بدون شک در این مسیر خطیر، وظیفه چهره‌هایی که تابلوی انقلاب و اصول آن را بلند کرده‌اند، و خود را برای پذیرش بار سنگین مدیریت اجرایی کشور در معرض رای آحاد ملت قرار می‌دهند، در برابر پای‌بندی به «وحدت کلمه» این «میراث حیاتی امام» بیشتر و سنگین‌تر است. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله| ایتا| ویراستی
📝 | مرزهای هشت‌گانه تبیین و تخریب 👈 چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از منظر رهبر انقلاب چیست؟ 🔹عروج ناگهانی رئیس‌جمهور شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، فضای کشور را بر اساس قانون اساسی به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ برده است. خط‌حزب‌الله در یادداشت بیاناتی پیش رو، الگوی مناسب رفتاری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را از منظر رهبر انقلاب را تبیین میکند. 🔸ایام انتخابات، فصل مسابقه خدمت، گفت و شنود و مباحثه نامزدها و طرفداران آنها با یکدیگر است. آنچه در این عرصه مهم است، رعایت اخلاق انتخاباتی از طرف نامزدها و طرفداران آنهاست. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های متمادی، مصادیق متعددی از اخلاق مداری در انتخابات را بیان فرموده‌اند. یکی از مهمترین ارکان آن، رعایت مرز «تبیین» و «تخریب» در گفتگوها است. 🔹در نارضایتی‌ها و انتقادات «راهش تخریب و اهانت به اشخاص نیست... راهش تبیین است.»۱۳۸۵/۶/۹ چرا که اساساً «تخریب، فضای انتخابات را خراب میکند.»۱۳۸۵/۷/۱۸ «مردم از فضای تخریب خوششان نمی‌آید.»۱۳۸۷/۶/۲۹ در مقابل «از اول، حرکت انقلاب بر اساس تبیین به وجود آمد.»۱۳۸۵/۶/۹ اتفاقاً «ظرافت کار اینجا است که ممکن است... در میدان و در عرصه گفتگو باشد - گفتگوهای گرم و داغ - درعین‌حال نفرت‌پراکنی نباشد.»۱۳۹۲/۳/۶ ناگفته پیداست توجه به این بُعد از اخلاق انتخاباتی، می‌تواند یکی از ملاک‌های انتخاب اصلح باشد؛ چرا که «برای یک مسؤول، عقیده و اخلاق مسأله‌ی شخصی نیست؛ مسأله‌ای اجتماعی و عمومی است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.»۱۳۸۲/۹/۲۵ در ادامه به ۸ تفاوت و مرز میان «تبیین» و «تخریب» می‌پردازیم. 🔸رعایت یا شکستن چارچوب نظام 🔹در تبیین، چارچوب و ساختار نظام حفظ می‌شود؛ اما در تخریب، چارچوب و قاعده نظام شکسته می‌شود. لذا «اگر چنانچه کسی وارد میدان رقابت انتخاباتی و مسابقه‌ی انتخاباتی بشود، اما بخواهد چهارچوب را بشکند، او از قاعده‌ی نظام خارج شده است، از قواعد حرکت انتخاباتی خارج شده؛ این غلط است، این درست نیست. باید همه چیز در چهارچوب نظام باشد.»۱۳۸۸/۱۲/۶ «آنچه که اهمیت دارد، این است که مواضع عزت‌آفرین و صحیح و عاقلانه و حکیمانه‌ی انقلاب و نظام تثبیت شود.»۱۳۹۲/۳/۶ 🔸تقویت یا سلب قدرت تفکر مردم 🔹در تبیین، آگاهی‌ها و قدرت تصمیم‌گیری مردم تقویت می‌شود؛ اما در تخریب قدرت تفکر و تصمیم‌گیری از مردم سلب می‌شود. لذا نامزدها «اذهان عمومی را تخریب نکنند. این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب کننده‌ی اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد.»۱۳۸۸/۲/۲۲ «فشار تبلیغات پُر زرق و برق توخالی، با سخنان فریب‌آمیز، آن‌چنان بر ذهن مردم سنگینی میکند، که امکان انتخاب درست را به مردم نمیدهد؛ نمیگذارند مردم فکر کنند... فضا را مسموم میکند و قدرت فکر کردن به آن‌ها نمیدهد.»۱۳۷۰/۹/۲۷ «مردم چه تقصیری کرده‌اند که بایستی ذهن آن‌ها به خاطر انگیزه‌های مختلف سیاسی اشخاص و گروه‌ها و جناح‌ها و مجموعه‌ها، آشفته و مغشوش شود... بگذارند مردم در یک فضای آرام، با تشخیص، با بصیرت و بدون سراسیمگی انتخاب کنند.»۱۳۸۵/۸/۲ 🔸نقد گفتمان یا نقد فرد مقابل 🔹در تبیین، گفتمان فرد نقد می‌شود؛ اما در تخریب، خود شخص و عیوب فردی او مورد هجمه قرار می‌گیرد. «بعضی جاها در دنیا معمول است اسرار خانوادگی یکدیگر را برملا میکنند، عکسهای پنهانی از هم میگیرند، افشا میکنند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۲ این رفتار، کاملاً ضد اخلاق است. لذا توصیه به طرفداران نامزدها این است که «علاقه‌مندی خودتان را از راه تخریب دیگران، اهانت به دیگران، متهم کردن دیگران نشان ندهید. هرچه میخواهید، از نامزد مورد علاقه‌ی خودتان تمجید کنید، تعریف کنید؛ اما دیگران را تخریب نکنید.»۱۳۸۶/۱۰/۱۲ چرا که «وقتی انسان یک جایی روشنایی را معرفی کرد، تاریکی به خودی خود معرفی خواهد شد... اسم آوردن از اشخاص، تخریب کردن چهره‌های محترم و موجّه، منطق عقلی ندارد.»۱۳۸۵/۶/۹ 🔸رعایت یا نادیده گرفتن انصاف 🔹در تبیین، انصاف رعایت می‌شود و نقاط قوت و ضعف با هم دیده می‌شود؛ اما در تخریب، انصاف رعایت نمی‌شود و فقط به نقاط ضعف تأکید می‌شود. «به طور طبیعی هر نامزدی حرفی دارد و حرف مقابل خود را رد میکند؛ این رد و ایراد فی نفسه اشکالی ندارد؛ اما مشروط بر اینکه تویش بی انصافی نباشد، کتمان حقیقت نباشد.»۱۳۸۸/۱/۱ اینطور نباشد که «خدمات فراوانی انجام میگیرد، انسان همه را کنار بگذارد، به نقطه‌ای بچسبد، این درست نیست.»۱۳۸۷/۶/۲۹ اساساً «انتقاد به معنای انکار جهات مثبت نیست؛ انتقاد این است که انسان کار مثبت را بگوید، نقص و ضعف را هم بگوید.»۱۳۹۲/۳/۱۴ 🔰ادامه👇
📝 ادامه 🔸مرزبندی یا اشتراک با دشمن 🔹در تبیین، با دشمن مرزبندی می‌شود؛ اما در تخریب، مرزهای با دشمن کمرنگ می‌شود. لذا «خط درگیری با دشمن را مشخص کنیم. گاهی هست که یک نفری در لباس خودی است، اما حنجره‌ی او سخن دشمن را تکرار میکند!»۱۳۹۱/۷/۲۴ توصیه به نامزدها این است که «مواظب باشید مرزهای میان شما و دشمن کمرنگ نشود؛ پاک نشود. مرز وقتی کمرنگ شد، احتمال اینکه کسانی از این مرز عبور کنند یا دشمن از این مرز عبور کند و بیاید این طرف یا دوست و خودی غافل شود و از مرز عبور کند و برود به دامن دشمن، زیاد خواهد بود. مرزها را روشن کنید؛ مشخص کنید.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ همچنین «مبادا نامزدها در اثنای فعالیتهای انتخاباتىِ خودشان جوری رفتار کنند و حرفی بزنند که دشمن را به طمع بیندازند.»۱۳۸۸/۱/۱ 🔸استدلال محوری یا هوچی گری 🔹در تبیین، استدلال محور گفتگوها و انتقادات است؛ اما در تخریب، هوچی‌گری و هیاهو غلبه دارد. لذا «فضا باید متعادل، منطقی و عقلایی باشد. گفتگوی انتقادی اشکالی ندارد؛ اما گفتگو با های و هوی فرق دارد. در مردم‌سالاری اسلامی، گفتگو با عربده‌کشی و چاقوکشی در بعضی از دمکراسیها تفاوت دارد. این‌جا گفتگو میکنند؛ به قول امام، مثل مباحثه‌های طلبگی.»۱۳۸۲/۵/۱۵ لذا توصیه به نامزدها این است که «بدگوئی و اهانت و تهمت و ایـن حرفهـا را مطلقاً راه ندهند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ «مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است.»۱۳۸۹/۱۲/۱۹ بنابراین نه میان نامزدها و نه میان طرفداران «مقابله‌ی آنها با یکدیگر هیچ لزومی ندارد که به صورت تخریب باشد... منطقی حرف بزنند.»۱۳۸۷/۶/۲۹ 🔸تقویت اتحاد و امید یا دمیدن بر اختلاف 🔹در تبیین، اتحاد و امید اجتماعی تقویت می‌شود؛ اما در تخریب، اختلاف‌ها و ناامیدی‌ها عمیق‌تر می‌شود و کدورت‌ها فوران میکند. اساساً «انتخابات یک عرصه‌ی ظهور و بروز وحدت ما، عقلانیت ما، شعور ملی ما می‌تواند قرار بگیرد. بعضی خیال می‌کنند انتخابات، زمزمه‌های انتخابات، فضای انتخاباتی، مایه‌ی اختلاف است؛ نه، می‌تواند مایه‌ی اتحاد باشد.»۱۳۸۶/۷/۲۱ اساسا «رقابت غیر از خصومت است... رقابت این نیست که کسی اثبات خود را متوقف بر نفی دیگری بداند.»۱۳۹۰/۱۰/۱۹ لذا نامزدها «توجه کنند که انتقاد باید به معنی عزم و نیت برای پیمودن آینده‌ی پرتلاش و افتخارآمیز باشد، نه به معنای سیاه‌نمائی و منفی‌بافی و بی‌انصافی.»۱۳۹۲/۳/۱۴ طرفداران نامزدها نیز «از این اختلافات جزئى و غیـر اصولى صرف نظر کنند.»۱۳۸۸/۹/۴ 🔸تشنه قدرت یا میدان خدمت 🔹در تبیین، کرامت نامزد رقیب حفظ می‌شود؛ اما در تخریب، مردم از حضور نامزد رقیب ترسانده می‌شوند. لذا «این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. میدان انتخابات، میدان مسابقه‌ی خدمت است.»۱۴۰۰/۳/۶ «بعضی ها رقیب انتخاباتی خودشان را «شیطان اکبر» به حساب می آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است؛ رقیب جناحی که شیطان اکبر نیست.»۱۳۹۱/۷/۲۴ به عکس، نامزدها «در انتخابات با کرامت رفتار کنند.»۱۳۸۶/۱۰/۱۹ لذا توصیه به نامزدهای انتخاباتی این است که «انتخابات را صحنه‌ی جنگ قدرت قرار ندهید.»۱۴۰۰/۳/۶ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 📄 بله| ایتا| ویراستی
🌷 این شماره‌ هفته‌نامه خط‌ حزب‌الله به روح مطهر شهدای قیام پانزده خرداد تقدیم میشود. 📜 khl.ink/khat |