11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
🔴 جلسه یازدهم، روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#آیت_الله_سید_علی_حسینی_خامنه_ای
#تربیت_اعتقادی
https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
12 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - توحید و نفی طبقات اجتماعی .mp3
18.52M
🔴 جلسه دوازدهم، توحید و نفی طبقات اجتماعی
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#آیت_الله_سید_علی_حسینی_خامنه_ای
#تربیت_اعتقادی
https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴صاحب #الغدير، نخست در دامان پدر و نيایی اهل تقوا و علم و ولاء پرورش يافت. سپس راهی نجف شد و در پرتو انوار علوی و درک محضر عالمان زمان، به مراحل عالی علم و اجتهاد و فضيلت نفسی و موقعيّت اجتماعی و شهامت اخلاقی نايل آمد. او به جز اين صفات کسب کرده، از مواهب والایی، چون قامت بلند، پيکر رشيد، دل شجاع، کالبد توانا، استخوان بندی درشت و متناسب، سيمای جذّاب، چشمان درشت و سياه و نافذ و عميق و محبّتبار و هيئت شکوهمند ( و به تعبير ابن سينا: «سَمْتٍ رشيد») برخوردار بود، و در چنين پيکری، روحی بزرگ و دلی «چون دشتهای بی انتها» جای داشت که احساسات بیکران و تعقّل وافر آن، موجب اين همه برکت علمی و اجتماعی شد، و همراه اين صفات اکتسابی و طبيعی، فضايل ارجمند ديگری داشت چون قاطعيّت کامل، شجاعت مقدّس، ايمان سوزان، اخلاص سرشار، عاطفهای چون جوهر نسيم، و عشقی ـ چونان عظمت ـ به خاندان پيامبر....
حماسه غدير، #محمدرضا_حکيمی، ص 285.
💠دوازدهم تیرماه، سالروز ارتحال علامه شیخ عبدالحسین امینی نجفی است. بزرگ باد نام و یادش؛ مفتخرم که توفیق یافتم کتاب «ادب الزائر لمن یمّم الحائر» ایشان را سال هشتاد و پنج با عنوان «#آداب_کوی_جانان» ترجمه، تحقیق و شرح کنم، و نیز شرحی از احوال زندگی آن عالم ربانی در آن کتاب بنویسم.
#علامه_امینی
#الغدیر
#غدیر
#ولایت
#محسن_رجبی_تهرانی
🔴فرزند ايشان، حجتالاسلام و المسلمين دکتر محمّدهادی امينی می گفت: «روزی آمدم خدمت ايشان و گفتم: شما از اين همه بحثها که در دنيا هست، دست برداشتهايد و آمدهايد در مورد اميرالمؤمنين (عليه السلام) بحث می کنيد؟ ايشان تأمّلی فرمودند و فرمودند: من وقتی به درجه اجتهاد رسيدم، بنا بر اين شد که از حقوق شرعيّه، اعاشه و امرار معاش نکنم. به من هم می فرمود: ای پسر! تو نه پسر #مرجع_تقليد هستی و نه پسر مجتهد، تو پسر #کارگر هستی، من هم کار می کنم و امرار معاش می نمايم، تو هم همين طوری بايستی کار کنی و امرار معاش کنی. من هم الحمد لله در اثر دعاهای ايشان، مشغول تأليف و کار شدم و الحمد لله هم اسمی و رسمی و عنوانی در دفتر هيچ مرجع تقليدی نداشتهام. پدرم فرمود: بعد از اين که به درجه اجتهاد رسيدم، بنابراين شد که کار کنم، تأليف و تحقيق نمايم. آمدم خدمت #اميرالمؤمنين (عليه السلام) ، شرفياب شدم. بعد از اين که مراسم دعا و نماز زيارت تمام شد، رو به روی حضرت نشستم و عرض کردم: آقا! مردانه، می توانی مرا نگه داری بدون اين که به حقوق شرعيّه اين مرجع و آن مرجع نياز پيدا کنم، مرا نگه دار و هدايتم کن. امّا اگر نمی توانی، السّاعه به تبريز برمی گردم. سپس تمامی مطالب و بحثهایی که از جلوی چشمم گذراندم و هر موضوعی را بررسی کردم ديدم در آن زمينه کتابها نوشته شده و ارزش ندارد. من می خواستم يک هدف عالی و بزرگ را پیگيری کنم. بنابر اين نسبت به شخصيّتها انديشيدم! درباره که بنويسم؟ تمامی شخصيتها را بعد از وفات پيغمبراکرم (صلّی الله عليه وآله) ، از دريچه چشمم گذراندم. هيچ کس را لايق و شايسته آن نديدم که عمرم را درباره او صرف کنم، ناگهان فکرم متوجّه اميرالمؤمنين (عليه السلام) شد، هنگامی که وضع او را بررسی کردم، ديدم واقعاً در طول اين چهارده قرن، نخستين شخصی که واقعاً مظلوم تاريخ واقع شده، اميرالمؤمنين (عليه السلام) است. لذا براي اين که مظلوميّت اميرالمؤمنين (عليه السلام) را برملا کنم و به دنيا بگويم: دنيا! اميرالمؤمنين، مظلوم واقع شده است، نيروی خودم را بسيج کردم و شروع به نوشتن کتاب «الغدير» نمودم.
#علامه امینی
#الغدیر
#غدیر
#ولایت
https://www.instagram.com/p/CQ2kw2-smnk/?utm_medium=share_sheet
🔴در کتابخانه يکی از شهرهای #عراق، به #مطالعه پرداخته بود، چون اين کتابخانه در هر شبانه روز تنها چهار ساعت بيشتر باز نبود، جناب امينی هم نمی توانست بيش از چهار روز در آن شهر بماند، با توافقی که ميان وی و رئيس #کتابخانه برقرار شده بود، امينی هر روز هنگام ظهر ـ يعنی ساعت تعطيلی کتابخانه ـ وارد آن جا می شد، کتابدار در را به روی او می بست تا روز بعد ساعت هشت صبح كه در را به رويش می گشود، در نتيجه او روزی بيست ساعت در اين کتابخانه کار کرد و با لقمه نانی که همراه داشت و جرعه آبی که کتابدار در اختيارش می گذاشت، توانست از ميان چهار هزار #نسخه_خطّی، مأخذ دلخواه خود را بيابد، ضمناً زحمتی هم برای کتابدار فراهم نسازد.
حماسه غدیر، ص ۴۸۰
💠#دکتر_سيّد_جعفر_شهيدی از ياران علامه در نجف و تهران می گفت: «روزی علاّمه امينی به من گفت: برای تأليف «#الغدير» ده هزار جلد کتاب خواندهام....او مردی گزافهگو نبود، وقتی می گفت کتابی را خواندهام، به درستی خوانده و در ذهن سپرده و از آن يادداشت برداشته بود.»
#علامه_امینی
#ولایت
#الغدیر
#غدیر
https://www.instagram.com/p/CQ2l7aMsS6E/?utm_medium=share_sheet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنک قبله گاه عاشقان که در آن ارواح عاشق فانی می شوند...
و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید...
هدایت شده از کیمیای سعادت
باز نشر دستورالعمل آیت الله العظمی بهجت (قدس الله نفسه الزکیة) در مورد ختم مجرب سوره واقعه👇🏻👇🏻👇🏻
هدایت شده از کیمیای سعادت
🔸ختم سوره واقعه، از ختم های توصیه شده در روایات ائمه علیهم السلام و بسیار مجرب هست که مورد توصیه علما و بزرگان نیز بوده است و حضرت آیتالله بهجت هم مطابق اساتید معظمشان، بدان تأکید داشتهاند.
🔸دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدینصورت استکه:
چون اول ماه قمری، مصادف با دوشنبه باشد؛ شروع کند به خواندن سورۀ واقعه، با طهارت و رو به قبله، روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا روز چهاردهم، که چهارده مرتبه بخواند. همچنین هر روز بعد از پایان رساندن تلاوت تمامی سورههای مبارکه آنروز، این دعا را بخواند:
يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ.
البته در روزهای پنجشنبهای که در این ایام چهارده روز ختم هست، بعد از پایان رساندن تلاوت تمامی سورههای مبارکه آنروز، به جای دعای فوق این دعا را بخواند:
يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، [يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ] يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.
🔹 نکته جالبی که حضرت آیتالله بهجت در پاسخ به سوال یکی از شاگردان جهت رفع مشکلات مادی و جلب رزق و روزی در پایان درس میفرمایند، اینکه به قدری این ختم مهم هست که میتوان آنرا بدون شرایط ذکر شده نیز به نیت «رجاءمطلوبیت» به جای آورد؛ شرایطی مثل شروع از روز دوشنبه اول ماه، یا اینکه در چهارده روز باشد، یا سایر مطالب، بلکه میتوان بدون لحاظ هیچ یک از این ضوابط این ختم را به جای آورد، به طور مثال حتی میتوان در یک روز با تلاوت مجموع سورهها (١٠۵ بار) و خواندن دعاهای آن بجا آورده شود و تمام گردد.
✅کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
https://eitaa.com/KimiyayeSaadat