eitaa logo
کیمیای سعادت
41 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
260 ویدیو
138 فایل
آثار و یادداشت‌های آرش رجبی (محسن رجبی تهرانی)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴بیست و هفت اردیبهشت، یادآور رحلت شیخ الفقهاء و المجتهدین، و خاتم العرفاء الشامخین، و سند الأولیاء السالکین، و قدوة الواصلین، آیت الله العظمی شیخ (رحمة الله تعالی علیه) است. کسی که در هیاهوی دنیاخواهی و ریاست طلبی ها، با سلوک در آفاق و انفس، از باطن و ظاهر و دور و نزدیک و از ورای مرزهای فیزیکی و جغرافیایی، به هدایت و احیاء نفوس پرداخت، و اکنون نیز روح مسیطر و مهیمن آن بزرگمرد، هم چنان در کار هدایت نفوس و عقول شیفتگان معرفت و حقیقت است اگر چشم بینایی باشد و گوش شنوایی.... هم چنان در عمل معدن و کان است که بود... دنیاداران و مقام طلبان، فانی اند، حتی اگر هیاهوی اخبارشان جهانگیر باشد، و اولیاء و اقطاب همواره در دلها و جان های حقیقت جویان و آزادگان زنده و جاوادنه اند حتی اگر گمنام و بی نام باشند. اینک حکایتی از فرزند آزادمرد و عالم آن عزیز در دیدار دوران جوانی اش با 👇 ✅به علامه سلام کرد. پاسخ شنید: «علیکم‌السلام. آقازادۀ آقایی؟» _ آقازادگی نداریم! فرزند، آری. دستش را گرفت و با خودش برد بیرون. _ به چه کاری مشغولی؟ _ درس می‌خوانم. _ چه می‌خوانی؟ _ فلسفه، منطق، چند سالی خارج خواندم، مدتی ریاضیات و نجوم خواندم، مدتی هم عرفان نظری. _ عجب! کم‌تر کسی این‌ها را می‌خواند. چیزی به‌تو می‌گویم، خوب گوش کن. _ بفرمایید. _ نه! باید عمل کنی. _ آقا! به چیزی که ندانم چیست که نمی‌توانم عمل کنم. با لطافتی خندید و ادامه داد: _ گوش کن! می‌گویم، تمام کارهایت را بگذار کنار؛ و در خدمت این پیر باش. تو نمی‌شناسی‌اش. نمی‌گذارد که بشناسی‌اش. من از نجف می‌شناسمش، به فکر دنیای خودش نیست. همه کارهایت را رها کن و بیا خدمت او. هر چه می‌گوید یادداشت کن، ضبط کن و نوار بگیر، حتی کوچک‌ترین حرف‌هایش را، حتی آن‌ها را که به‌نظرت ارزشی ندارد. سال‌ها از آن روز می‌گذرد؛ اما هنوز صدای علامه جعفری رحمه‌الله در گوش اوست. (بر اساس خاطرۀ حجت‌الاسلام و المسلمین ) این بهشت، آن بهشت، ص١۵ https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴تهمت هایی از هر دست، چون سنگ، به سوی ملّا پرتاب شد؛ اما ملّا، آرام آرام، دانست که دشمنان، در چنته هایشان، چیزی بیش از آن چه در ابتدا بر سفره نهادند ندارند و سلاحی جز آن چه در نخستین حمله ها به کار بردند، و همه ی مسأله در و و خلاصه می شود، و این کلمات را یک بار که به کار گرفتی و کارآمد نبود، دیگر باره سودی نخواهد داشت و تأثیری. در باب و و مسائل دشوار، پرسش هایی شد؛ اما پاسخ ها چنان دشوار بود که ناگشوده ماندن آن ها بهتر از آن بود که باز شود و رسوا کند نابخردان را. در باب بودن ملّا و اهل بودنش هم کاری پیش نرفت؛ چرا که، به راستی، تا بن دندان، مجهز بود به محکم ترین پاسخ ها به سست ترین پرسش ها.... ص262 https://www.instagram.com/p/CPKbqC0BDtt/?utm_medium=share_sheet https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
💠از آن جا که دانش ها شعب گوناگون دارند، و فنون ادراکات بسیار است، و احاطه بر همه آن ها یا ناممکن است یا دشوار؛ و بدین رو همت آدمیان در آن متشعب است؛ دانشمندان در رسته های مختلفی پراکنده شده اند، و هر کسی در مسیری گام می زند، همت فریقی نحو و صرف و احکام است و شوق گروهی فقه و رجال و کلام. 🔴اما بر خردمند بایسته است که با سراسر وجود، همتش بر مهم ترین باشد...و پس از تحصیل ضرورات و و مقدمات و مؤخراتش، همه عمر خود را به علمی اختصاص دهد که در تکمیل ذات و قوای نظری و عملی او تمام تر و کامل تر است.... و آن و است و به این گونه مسائلی اهتمام دارد... علم بالله، علم به صفات الهی، و فرشتگان و کتب آسمانی و رسولان، و کیفیت صدور اشیاء از حق تعالی بر وجه اکمل و نظام افضل، و کیفیت عنایت و علم و تدبیر او به نظام افضل، و علم النفس و طریق آن به آخرت، و طریق اتصال به ملأ اعلا، و گسستن بندهای عالم طبیعت، و فراسو شدن از تنگنای ماده، و فرو شدن در دریاهای ملکوت، و درآمدن در سلک سکان جبروت، و رهایی از زنجیر شهوات، و آزادی از غل انفعال از آثار حرکات، و نجات از آسیب ها و سیلی های حوادث پرشمار روزگار....و و و و ... 📚برداشتی آزاد و چکیده وار همراه با تصرف از مقدمه اسفار ج1، ص2 روز_بزرگداشت_ملاصدرا https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رساله نور وحدت، نوشته خواجه عبدالله، معروف به حوراء و متخلص به مغربی است، که اولیاء الهی او را در زمره اهل معرفت و صاحب کمالات معنوی می دانستند، این رساله را به اخص الخواص شاگردان سلوکی خود تدریس می کرد و سفارش به خواندن آن می نمود. و خود تعلیقاتی بر آن نوشت، استاد پهلوانی تهرانی و استاد جعفری تهرانی نیز بر این رساله تعلیقاتی نگاشتند که اینها همه ارزش رساله را دوچندان کرد. بنا دارم از این پس نکاتی از این رساله را که می توان در این صفحه مطرح کرد، برگزینم و تقدیم اهل معرفت کنم. https://www.instagram.com/p/CPXlAehhfjv/?utm_medium=share_sheet https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
🔴خطبه 216 قال امیرالمؤمنین (علیه السلام) ...فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. وَ إِذَا غَلَبَتِ الرَّعِيَّةُ وَالِيَهَا أَوْ أَجْحَفَ الْوَالِي بِرَعِيَّتِهِ اخْتَلَفَتْ هُنَالِكَ الْكَلِمَةُ وَ ظَهَرَتْ مَعَالِمُ الْجَوْرِ وَ كَثُرَ الْإِدْغَالُ فِي الدِّينِ وَ تُرِكَتْ مَحَاجُّ السُّنَنِ فَعُمِلَ بِالْهَوَى وَ عُطِّلَتِ الْأَحْكَامُ وَ كَثُرَتْ عِلَلُ النُّفُوسِ فَلَا يُسْتَوْحَشُ لِعَظِيمِ حَقٍّ عُطِّلَ وَ لَا لِعَظِيمِ بَاطِلٍ فُعِلَ فَهُنَالِكَ تَذِلُّ الْأَبْرَارُ وَ تَعِزُّ الْأَشْرَارُ وَ تَعْظُمُ تَبِعَاتُ اللَّهِ سُبْحَانَهُ عِنْدَ الْعِبَادِ. فَعَلَيْكُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِي ذَلِكَ وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَيْهِ... 🔹 رعيت اصلاح نشود مگر به صلاح حاكمان، و حاكمان اصلاح نگردند مگر به استقامت رعيت. 🔹 پس زمانى كه رعيت حقّ والى را ادا كرد، و والى هم حقّ رعيت را رعايت نمود، حق ميان ايشان ارجمند گردد، و راه هاى دين بر پا شود، و نشانه ‏هاى عدالت اعتدال گيرد، و سنّت ‏ها در مجراى خود روان شود، و زمان آراسته و شايسته گردد، و به دوام دولت، اميد رود، و مطامع دشمنان به يأس مبدّل گردد. 🔹 ولى اگر رعيت بر والى غالب شود، يا والى بر رعيت ستم كند، اختلاف كلمه پيدا شود، و نشانه ‏هاى ستم آشكار گردد، و افساد و اختلال در دين زياد شود، و راه هاى روشن سنّت‏ ها رها گردد، و از روى هواى نفس عمل شود، و اجراى احكام رو به تعطيلى رود، و بيمارى روان ها زياد شود، در آن وقت مردم از تعطيل حقّ عظيم نترسند، و بر انجام گرفتن باطل بزرگ وحشت نكنند. به آن هنگام است كه نيكوكاران خوار، و بدكاران عزيز شوند، و كيفر خداوند نزد بندگان بزرگ گردد. پس بر شما باد به خيرخواهى در حقّ يكديگر و كمك نيكوى يكديگر بر اين كار.... https://www.instagram.com/p/CPcxbYJBPWf/?utm_medium=share_sheet https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کیمیای سعادت
📚اربعین_کلیمی ⚪️بسم الله الرحمن الرحیم 🔴اربعین موسوی یا کلیمی در اصطلاح به سی روز ماه ذی القعده به علاوه ده روز اوّل ذی الحجه گفته می‌شود که طبق روایات خداوند در این ایام حضرت موسی را به کوه طور فراخوانده و سی روز (تا پایان ماه ذی القعده) با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ده روز اول ذی الحجه آن را تکمیل فرمود. 🔵چون این چهل روز در آیات قرآن و روایات دوره عبادت حضرت موسی کلیم الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این چهل روز بود که خداوند تورات را بر آن حضرت نازل نمود این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می‌نامند. خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سورۀ اعراف به این مسأله اشاره فرموده است: 🔹وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‌ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‌ في‌ قَوْمي‌ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ . حضرت موسای کلیم در این ایام حالاتی خاص داشتند و از جذبات الهیه به شکلی مخصوص بهره‌مند بودند. در برخی روایات اشاره شده که آن حضرت در این ایام از شدّت جذبات الهیه و شوقی که داشتند نه چیزی خوردند و نه چیزی نوشیدند و نه خوابیدند: كما اخبر الله تعالى عن موسى عليه‌السّلام في ميعاد ربّه، و فسّر النّبىّ صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله‌ عن حاله انّه ما اكل‌ و ما شرب و لا نام، و لا اشتهى شيئا من ذلك في ذهابه و مجيئه اربعين يوما... منبع: سایت عرفان و حکمت https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
هدایت شده از کیمیای سعادت
🔵علامه حسن زاده آملی دامت برکاته در ضمن کلمۀ ۴۳ کتاب شریف هزار و یک کلمه، (جلد اول، صفحۀ ۵۸) بر خامۀ سراسر نورشان چنین رفته است: 🔹«بدان كه طلب رؤيت حضرت كليم- عليه السلام- بعد از رياضت اربعين‌ كليمى‌ بوده است، چه اين كه و واعدنا موسى ثلاثين ليلة ماه ذى القعده بوده است، و اتممناها بعشر دهه نخستين ذى الحجة؛ و در علّت اتمام بعشر آمده است كه لسِواكٍ استاك آخر الثلاثين قبل الإفطار؛ و چون اربعين را به اتمام رسانيد بدان نعم آلهى كه در سوره اعراف آمد تشرف يافت: وَ واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‌ لِأَخِيهِ هارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ وَ لَمَّا جاءَ مُوسى‌ لِمِيقاتِنا وَ كَلَّمَهُ رَبُّهُ قالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قالَ لَنْ تَرانِي وَ لكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكانَهُ فَسَوْفَ تَرانِي فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‌ صَعِقاً فَلَمَّا أَفاقَ قالَ سُبْحانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ قالَ يا مُوسى‌ إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسالاتِي وَ بِكَلامِي فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‌ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْ‌ءٍ فَخُذْها بِقُوَّةٍ وَ أْمُرْ قَوْمَكَ يَأْخُذُوا بِأَحْسَنِها سَأُرِيكُمْ دارَ الْفاسِقِينَ‌ «اعراف ۷: ۱۴۲ ـ ۱۴۷». در اربعين و ليله و ميقات و رؤيت و تجلى و ربّ مضاف به موسى و كلمه ربه‌ و امر كليم به نظر به جبل و دك جبل و صعق موسى و نعمى كه بعد از اتمام اربعين بدانها تشرف يافت و لطائف بسيار ديگرى كه در آيات ياد شده آمده است بايد تأمل بسزا شود و همچنين در رواياتى كه از اهل بيت عصمت در اين باب مأثور است، و ما به برخى از آنها در شرح عين ۲۸ و ۴۷ كتاب سرح العيون في شرح العيون اشارتى نموده‌ايم.» https://eitaa.com/KimiyayeSaadat
هدایت شده از کیمیای سعادت
📚اربعین_موسوی (علیه السلام) 🔴حضرت استاد سعادت پرور (رحمة الله علیه) می فرمود: اصلی ترین دستور مرحوم آیت الله آقا سیدعلی قاضی (رحمة الله علیه) در این ایام به شاگردانش «مراقبه» بود البته مراقبه ی هر کس بنا به مرتبه ای که دارد متفاوت است، ولی اصل جامع همه ی آنها حفظ حریم ادب بندگی است که ابتدایی ترین آن حفظ حریم گناه و پرهیز از محرمات الهی است، و بعد مراتب بالاتر آنست که سالک می بایست مراقبات سخت تری را در رعایت ادب بندگی انجام دهد. https://eitaa.com/KimiyayeSaadat