eitaa logo
کلبه اندیشه و فرهنگ
549 دنبال‌کننده
226 عکس
686 ویدیو
148 فایل
تاملات و یادداشت های تحلیلی در حوزه فرهنگ، سیاست و حکمرانی @Kolbe_Andishe_Farhang ارتباط باما @mohsenmohammadi63
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ایرانی با انقلاب از خواب بیدار شد یک مغازه‌دار معمولی از میان شما اگر ببیند که شاگرد مغازه‌اش بعد از سالها جدا شدن از او، موفق‌تر و زبده‌تر و محبوبتر و پرمشتری تر از خودش شده، احتمالا خشمگین شود و اگر تقوا نداشته باشد بدنبال نابود کردنش برود. 🔹 خوب از غرب چه توقعی دارید؟ ما که شاگرد مغازه هم نبودیم. رسما نوکر و غلام غرب بودیم. گاو دوشیدنی غرب بودیم، که البته جای شیر، نفت میدادیم. 🔸 مسلم است غربیها از ما خشمگین باشند. مسلم است غربیها دنبال ضربه زدن به ما باشند. مسلم است با تحریمهایشان عملا به اقتصادمان حمله تروریستی کنند. 🔹 مسلم است غربیها با رسانه‌های یک چشمی شان، فقط عقب ماندگی‌ها و ضعفهایمان را نشان بدهند. تازه انهم با ضریب ده و صد، و با افزودن دروغ. 🔸 چرا که از نظر غربیها، از نظر مردان و زنان چشم آبی و مو زرد غربی، ما هنوز واکسی های ایرانی هستیم که در آبادان دنبالشان میدویدیم و برای چند ریال میگفتیم مستر مستر. از نظر انها ما هنوز سیاستمداران قاجار و پهلوی هستیم که در سفارت انگلیس و روسیه تزاری و امریکا، دستهایشان را میبوسیدیم و در مقابل خیانت کردن، حقوقمان را میگرفتیم. 🔹 اربابان سابق تاب این را نمی‌اورند که مردمان غرب آسیا، ایرانیهایی که در بهترین حالت قبل از انقلاب با تمسخر از انها بعنوان تازه بدوران رسیده‌های نفتی یاد میشد، برای خودشان کسی شده باشند. انها باور نمیکنند که پرشین‌های پهلوی که در بهترین حالت میتوانستند کازینوهای امریکایی را پر کنند و مثل شیوخ دوبی و ابوظبی پول ببازند، حالا ایرانیانی شده باشند که امپراطوری غرب را با تیپا و اردنگ از منطقه بیرون کنند. 🔸 مسلم است تلویزیون سلطنتی انگلیس، بی‌بی‌سی، که میتوانست در عرض چند ماه یک کودتا در ایران راه سازماندهی و یک دولت محبوب را منفور و ساقط کند، در مقابل این عظمت ملت ایران، تمام تلاشش را به کار بیاندازد. معلوم است مومیایی‌های نقاشی شده سلطنت طلب در «مهدکودک منوتو» مستقیم به چشمهای مخاطب نگاه کنند و دروغ بگویند. 🔹 اما این واقعیت را نمیتوانند بپوشانند که ایرانی با انقلاب از خواب بیدار شد و سرنوشت خودش را در دست گرفت. و ایرانی به بقیه منطقه هم راز بیدار شدن از خواب جزمی مسخ شدگی و بی هویتی را آموخت. و ایرانی با همین بیداری میتواند بر فساد و ضعفهای دیگرش هم غلبه کند. و‌خواهد کرد. که این وعده تاریخ برای همه انهایی است که زنجیر بردگی را پاره کرده‌اند. ✍علی علیزاده eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 قهرمان اول کربلا، امام حسن(علیه‌السلام) بود ◾کسانی که در جبهه‌بندی میان امام مجتبیٰ و معاویه نتوانسته بودند یک جمعیّت پُرشور قابل‌اطمینانی را برای امام حسن درست کنند، این‌قدر اینها فرق کردند که ده، دوازده سال بعد، تک‌تک در مقابل معاویه بلند شدند. ▫️ اینها همه فرآورده‌های کارخانه‌ی آدم‌سازی امام حسن‌ هستند. ◾ آخرین نفری که امام حسن مثل گلوله‌ای منفجر کرد و از آن ترکش الهی، تیری بیرون انداخت و به سینه‌ی دشمن زد، برادرش حسین‌بن‌علی است؛ یعنی . ▫️ شیخ آل‌یاسین (رضوان‌ اللّه ‌علیه) یا سیّد شرف‌الدّین میگوید که امام حسن(علیه‌السّلام) مثل آن سرداری که سربازان خود را یکی‌یکی فرامیخواند و مسئولیّت هرکدام را به آنها محوّل میکند، دانه‌دانه مسئولیّتها را به زبان بی‌زبانی، با زبان قرآن و با زبان تاریخ به یارانش حالی کرد. ◾ و در آخر حسین‌بن‌علی را مورد اشاره قرار داد و گفت «لا یَوم کَیَومِكَ یا اَباعَبدِالله!»؛ مسئولیّت تو از همه سنگین‌تر است و کار بزرگ و کار آخر را تو باید انجام بدهی، و حسین انجام داد. ▫️ اینجا است که به نظر شیخ آل‌یاسین و به نظر سیّد شرف‌الدّین، قهرمان اوّل کربلا امام مجتبیٰ است و قهرمان دوّم امام حسین‌‌بن‌علی است (علیهما‌السّلام)؛ او بود که صحنه‌ی کربلا را درست کرد. 📚 کتاب (علیه‌السلام)؛ ص۱۳۲-۱۳۴| سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در محرم الحرام ۱۳۵۱ در هیات انصارالحسین تهران 👈 در ایام محرم، هر شب بخشی از کتاب همرزمان حسین (علیه‌السلام)، در این حساب منتشر خواهد شد 🏴 @Khamenei_ir
💠جامعه‌شناسی عدالت‌خواهی: «اشرافیت ساختاری» 🔸 ما با یک اشرافیت نهادینه شده در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها مواجیهم. البته در اینجا اشرافیت را به عنوان یک برچسب یا مفهوم سیاسی به کار نمی‌برم و مقصودم هم انتساب آن به افراد خاصی نیست؛ بلکه از یک وضعیت ساختاری حرف می‌زنم. از اشرافیت معنای دقیق‌ آن را مراد می‌کنم که در برابر جمهوریت و مردم است. اشرافیت یعنی نگاه استعلایی به مردم. همان «علو» که در قرآن هست: «تلک الدّار الاخرة نجعلها للّذین لایریدون علوّا فی الارض و لا فسادا»؛ علو و برتری طلبی یعنی از بالا نگاه کردن به مردم و مردم، مردم عادی را به حساب نیاوردن. این نگاه استعلایی می‌تواند با عقبه‌ای از سرمایه‌ی اقتصادی باشد ولی لزوماً و همیشه این طور نیست. سرمایه‌ی علمی و مذهبی هم می‌تواند اشرافیت تولید کند. 🔸 امام می‌گفتند «شما دانشجویان موظف هستید که از قیام حق طلبانه و مردانه قشرهاى کارگر و کارمندان محروم و مسلمان ایران که به اعتصاب کشیده شده است پشتیبانى کنید»، می‌گفتند «روحانیت در خدمت کارگر است»؛ چرا امروز این حمایت و خدمت را از دانشجویان و روحانیت نمی‌بینیم؟ انقلابیگری و خط امام این‌هاست، نه یک مشت بحث‌های سیاسی. 🔸 چه باعث می‌شود حتی کسانی که به امام و انقلاب علاقه‌مند هستند این حرف‌ها و استراتژی‌های روشن امام خمینی را کنار بگذارند؟ یک نوع اشرافیت و متعاقب آن محافظه‌کاری نهادینه شده؛ اشرافیت در این جا وصف ساختار است و نه لزوماً یک نفر یا یک طیف از کنش‌گران. یعنی دانشجویان سراسر کشور روزانه ده‌ها نشریه و نشست و غیره دارند، کلی درباره مسائل روز حرف می‌زنند ولی آن چنان که باید از درد کارگران و رانندگان و معلمان و ... حرفی نمی‌زنند؛ همین طور هم حوزه‌ها. بالاخره نمی‌شود حقوق‌هایی با تبعیض‌های ظالمانه‌ی هفت و ده برابری و بیشتر تصویب شود، یعنی حقوق یک کارگر هفت بار، ده بار، بیست بار کمتر از حقوق یک مدیر باشد، و هیچ صدایی از حوزه در نیاید. 🔸 بعد می‌پرسیم آقایان دقیقاً دارید چه کاری می‌کنید که به این وظایف ذاتی‌تان نمی‌رسید؟ به پیمانی که خدا از علما گرفته نمی‌رسید؟ به «اخذ الله علی العلماء الایقاروا علی کظة ظالم، ولا سغب مظلوم» نمی‌رسید؟ در بهترین حالت‌ها می‌گویند در حال تولید علوم انسانی اسلامی هستیم! در حال تفکر و نظریه‌پردازی درباره‌ی تمدن اسلامی و مراحل آن هستیم. خیلی هم خوب! فقط احیاناً این علوم انسانی اسلامی‌تان ارتباطی هم با انسان دارد یا نه؟ این کارگرهایی که شلاق می‌خورند هم «انسان» هستند یا نه؟ چرا به این‌ها نمی‌پردازید؟ پاسخ روشن است چون از یک موضع استعلایی به انسان نگاه می‌شود: بحث‌های مهم‌تری هست. ما نخبگان هستیم و باید درباره مسائل کلان حرف بزنیم، درباره مبانی همه چیز حرف بزنیم؛ ما باید درباره‌ی تمدن‌سازی و مباحث تمدنی حرف بزنیم، این مردم مستضعف که اصلا اهمیتی ندارند! این تمدن‌بازی است نه تمدن‌سازی. 🔸 رهبر انقلاب نگفتند تمدن نوین اسلامی که برویم سرگرم بازی‌های ذهنی و نظری  بشویم؛ نگفتن مراحل تمدن اسلامی که بروید مشغول دایره کشیدن و مرحله‌بازی بشویم. رهبر انقلاب از مراحل تمدن اسلامی گفتند، درست؛ از این گفتند که ما در ادامه می‌خواهیم به تمدن برسیم؛ درست؛ اما همه‌ی این‌ها برای این بود که بدانیم مرحله‌ی تمدن اسلامی از رفع و رجوع همین مسائل جاری انقلاب می‌گذرد. آیا پرداختن به «امر تمدنی» مستلزم نسیان «امر انسانی» است؟ آیا می‌شود عده‌ای به اسم مباحث اجتماعی فقط با کلیات و کلمات تمدنی بازی کنند و متن مسائل اجتماع را فراموش کنند؟ 🔸 البته همواره کسانی بودند که به خاطر تنزه‌طلبی و راحت‌طلبی‌شان از مواجهه با مسائل عینی پرهیز داشتند و به مباحث ذهنی و «دقایق» نظری می‌پرداختند. قبلا هم بودند؛ حالا هم هستند. فقط قبلا بحث‌های سنتی‌تر بود؛ الان یک به روز رسانی کرده‌اند خودشان را. امام خمینی در مباحث ولایت فقیه‌شان در سال 1348 می‌فرمایند: «شما نسل جوان حوزه هاى روحانیت باید زنده باشید، و امر خدا را زنده نگه دارید. شما نسل جوانید؛ فکرتان را رشد و تکامل دهید. افکارى را که همه در اطراف حقایق و دقایق علوم دور مىزند کنار بگذارید؛ چون این ریزبینی‌ها بسیارى از ما را از انجام مسئولیت هاى خطیرمان دور نگه داشته است.» حالا هم همین تفکر دقایقی است که رشد کرده و در صورتی جدید گریبان‌گیر ما شد؛ مشغول ریزبینی‌ها شده‌ایم و مسئله‌ای به آشکاری مشکلات کارگران و رانندگان و پرستاران و معلمان را نمی‌بینیم. از انسان غافل شدیم و به علوم انسانی مشغول شده ایم؛ غافل از این‌که علوم انسانی یعنی علمی که به انسان، به مسائل و مصائب همین انسان بپردازد. حوزه و دانشگاه ما دچار یک اشرافیت معرفتی است. به واسطه‌ی این اشرافیت، «مردم» مسئله‌شان نیست. ✍ مجتبی نامخواه eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
4_5927217570431107837.pdf
876.2K
💠کتاب حسین(ع) عقل سرخ ✍سه گفتار از استاد حسن رحیم پور eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠این سؤال هميشه پرسيدنى است... در سال شصت ويك هجرى، همه چيـز بـه ظـاهر درست و طبيعى بود و تـوده مـردم و افكـار عمـومى، اوضـاع را چنـدان غيرطبيعى نمی ديدند. همه چيز در دستگاه هاى تبليغاتى شـده بـود. در سال شصت ويك هجرى هم مثل قبل بر مأذنه ها توحيد می دادند و مردم روبه قبله نماز می گزاردند؛ اما اسلام تغيير كرده بود. شهر، شـهر اسـلام بود و نبود. مردم، مسلمان بودند و نبودند. ، بود و نبود. به اين معنا كه در مجالس، حرف از دين و پيغمبر و قرآن بود؛ ، بـه اين معنا كه بيشتر احكام حكـومتى اسـلام و در رأس آن، اجـراى اسلامى و اجراى بدون حدود الهى وقوانين حكـومتى، تـرك شـده بود. در حاشيه همين شهر اسلامى بود كه گردن حسين بن على(ع) را زدند و دختران بنيانگذار و مؤسس مدينه دينى و جامعه اسلامى را بـه زنجير كشيدند. مسئله شما و ما اين است كه چه شد شـهر اسـلامى، جامعـه دينى و حكومت دينى تا اين حد شد؟ این سؤال هميشه پرسيدنى است كه در اين چند دهه به تدريج بر سر افكار عمومى چه آمد؛ چون محال بود كه كسى چون يزيـد بلافاصله بعد از پيامبر اكرم(ص) در رأس حكومت اسلامى بنـشيند. در سـه دهه اى كه چهار خليفه، حكومت می كنند و سه تن از خلفاى راشدين كـشته می شوند، در اين بيست و پنج سال، اتّفاق هاى به ظاهر كوچك قبلى، فجايع بزرگ بعدى را كم كم سازى و توجيه كردند و اين ساختار ، بالا آمد؛ ساختمان پيش ساخته اى نبود كه ناگهان نصب شده باشد و مردم صـبح از خواب بيدار شوند و ببينند كه حكومت صدر اسلام، بـه حكومـت يزيـد تبديل شده است. 📚برشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 آقازاده، علی اکبر بود... 🔸 روضه‌خوان‌ها درباره نحوه شهادتش می‌گویند که پدر با اولین درخواست او برای نبرد موافقت کرد و راحت‌تر از بقیه بنی‌هاشم او‌ را به میدان فرستاد. اگرچه پشت سرش «نگاهی یأس‌آلود به او کرد و چشمانش را به زیر افکند و گریست...» سپس به میدان رفت و نبردی تماشایی کرد، تا وقتی با لبان تشنه به‌سمت پدر برگشت و از تشنگی شکایت کرد و پدر به او وعده سیراب شدن با جامی از دستان پیامبر داد. علی به میدان برگشت و نبرد را از سرگرفت تا آن‌جا که خون از زخم‌هایش سرازیر شد و بینایی اسبش را مختل کرد و اسب، به‌اشتباه، علی را به قلب سپاه دشمن برد و از دید پدر پنهان کرد. پدرش، علی را درمیان انبوه شمشیرها و نیزه‌هایی که بر بدن او فرود می‌آمدند پیدا کرد. 🔹 امشب نه فقط برای علی اکبر و حسین(ع)، که به‌حال آقازادگی هم می‌گریم. می‌گویند علی اکبر، شبیه‌ترین مردم به پیامبر بود؛ خُلقا و خَلقا و منطقا. همان پیامبری که درباره‌اش گفته می‌شود که در مجالس، چنان درمیان مردم می‌نشست که اگر کسی از خارج وارد می‌شد، نمی‌توانست تشخیص دهد پیامبر کدامشان است. آقازاده علی اکبر بود، «اشبه‌الناس برسول الله». 🔸 «آقازادگی» را با نشین‌ها و و دو تابعیتی‌ها خراب‌ نکنید. آقازاده علی اکبر بود؛ اولین شهید بنی‌هاشم در روز عاشورا. آقازاده علی اکبر بود که برای دفاع از انقلاب الهی پدرش با لبان تشنه تکه تکه شد درحالی که از سر هیچ سفره‌ای بیشتر از خودش، چیزی برنداشته بود. شاید تنها امتیاز ویژه علی اکبر از آقازادگی، همان بود که پدر، برخلاف بقیه شهدا، به علی اکبر با اولین درخواست اذن میدان داد. ما از جایگاه عادی هیئت، درباره آقازاده کربلا این‌ها را می‌شنویم، نمی‌دانم «آقازاده‌ها» از جایگاه ویژه چه می‌شنوند... ✍روح الله اکبری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠خودمان را در لشکر عمر سعد پیدا کنیم قُرة بن قِیس حَنظلی روز عاشورا در سپاه عمر سعد بود و دوشادوش حر ایستاده بود. قرة یک سرباز عادی بود، یک شهروند ساده. آن‌قدر معمولی که حتی از ماجراهای بین بزرگان کوفه و امام بی‌اطلاع بود. او از طایفه بزرگ و سرشناسی بود اما کسی بود مثل دیگران، با این تفاوت که تا یک قدمی سعادت ابدی رفت، اما پشت کرد و برگشت. روز سوم محرم عمر سعد پیامی آماده کرد و یکی یکی بزرگان سپاه را صدا زد تا پیام را برای امام حسین در آن سوی میدان ببرند. همه سر پایین انداختند، یادشان آمد امضایشان پای دعوت‌نامه‌هایی که برای امام فرستادند بوده و پیام‌رسانی را قبول نکردند. بالاخره عمر سعد قره را صدا زد و گفت تا خیمه حسین بن علی برو و بپرس چرا قصد کوفه کرده و اصلا این‌جا چه کار می‌کند؟ قره اسبش را سوار شد و تا اردوگاه امام رفت. سلاحش را تحویل داد، به امام سلام کرد و جلو ‌رفت تا پیام عمر سعد را برساند. امام از اصحاب سوال کردند کسی این مرد را می‌شناسد؟ حبیب جواب داد او از طایفه ماست، مرد خوش عقیده‌ای بود، فکر نمی‌کردم این‌جا و در سپاه عمر سعد باشد. امام سلام قره را جواب دادند و گفتند: قره! مردم شهر شما به من نامه نوشتند و من را به کوفه دعوت کردند. من به خاطر دعوت آن‌ها تا این‌جا آمدم، اگر نمی‌خواهند، برمی‌گردم. قره از چادر امام که بیرون ‌آمد حبیب دستش را ‌گرفت. قره و حبیب هم ریشه بودند، از یک خانواده ‌و از یک طایفه بودند. حبیب ‌گفت: مرد تو آن‌جا چه می‌کنی؟ چرا به سمت لشکر ظلم برمی‌کردی؟ این حسین است، خدا به وسیله پدانش ما و تو را کرامت بخشیده، بمان و یاری‌اش کن. قره در چند قدمی امام زمانش، تنها چند دقیقه بعد از هم‌کلامی با حجت خدا، سر یک دو راهی بزرگ قرار گرفته بود: بماند یا برود. قره در سخت‌ترین انتخاب زندگی‌اش زمین‌گیر شد، به حبیب ‌گفت می‌روم و پاسخ حسین را به عمر سعد می‌رسانم و درباره پیشنهادت فکر می‌کنم بعد سوار بر اسبش ‌شد و ‌برگشت. قره پاسخ امام را به عمر سعد رساند‌. روز سوم محرم بود و عمر سعد هم هنوز بر سر دوراهی انتخاب. ‌گفت کاش خدا کاری کند که مجبور نشویم با حسین بجنگیم. بعد برای ابن زیاد نامه‌ای نوشت‌ و اوضاع اردوگاهش را به او اطلاع داد‌. کسی نمی‌داند از روز سوم تا روز عاشورا قره بن قیس چه کرد؟ به پیشنهاد حبیب فکر کرد یا رفت و در حلقه سپاه کوفیان نشست و گرم صحبت با آن‌ها شد و همه چیز را فراموش کرد؟ شاید دلش می‌خواست سمت امام برود اما هر بار که دست بر زمین می‌گذاشت تا بلند شود و خودش را از لشکر جدا کند یاد همسرش می‌افتاد که چشم‌انتظار آمدنش بوده، شاید به بچه‌هایش فکر می‌کرده، شاید به معامله‌هایی فکر می‌کرده که قرار بوده بعد از جنگ انجام دهد، شاید به سفری زیارتی فکر می‌کرده، شاید فکر می‌کرده هنوز باید چند سال دیگر کار کند تا بتواند خانه‌ای بزرگ‌تر یا باغی وسیع‌تر بخرد، شاید گاهی نگران مرگ می‌شده که خیلی به اردوگاه امام نزدیک بوده، شاید به فکر پدر و مادرش بوده، شاید قره تا روز عاشورا گرفتار انتخاب بوده و شاید هم خیلی زود تصمیمش قطعی شده. هر چه باشد تاریخ قره را جزء لشکر عمر سعد نوشته. قره رفیق حر هم بوده و در اردوگاه سپاه خیلی وقت‌ها کنار او بوده. بعدها، حتی سال‌ها بعد از واقعه عاشورا، وقتی حرفی از کربلا به میان می‌آمد قره سر تکان می‌داد و می‌گفت صبح عاشورا من در کنار حر بودم، نگاهی به من انداخت و به من گفت اسبت را نمی‌خواهی آب بدهی، بعد همان وقت که من از لشکر جدا شدم و اسبم را آب دادم، او رفت و به سپاه امام پیوست و عاقبت به خیر شد. قره می‌گفت اگر می‌دانستم، اگر حر گفته بود قرار است برود و به امام ملحق شود، حتما من هم همراهش می‌رفتم. عاشورا اما سال‌ها بود که تمام شده بود و فرصت انتخاب‌‌ها گذشته بود. قره یک خاطره دیگر هم از کربلا داشت. وقتی جنگ تمام شد، وقتی خیمه‌ها سوختند و اهل بیت اسیر شدند، قره جایی نزدیک قتلگاه شهدای کربلا بوده. می‌گوید من هیچ وقت صحنه‌ای دل‌خراش تر از آن روز ندیدم که اسرای کربلا را از کنار بدن شهدا عبور دادند و یک‌باره ناله زینب، بلندتر از همه ناله‌ها همه جا را گرفت: «ای محمد، ای محمد، فرشتگان آسمان بر تو صلوات فرستند، این حسین است که در دشت افتاده، آغشته به خون، با اعضائی بریده! ای محمد، دخترانت اسیرند، ذریه‌ات کشته شده‌ و باد بر پیکرشان می‌وزد.» قره می‌گوید ما شنیدیم و همه، همه سپاه با زینب گریه کردیم. eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
4_5927217570431107842.pdf
262.3K
💠سکوت در برابر مسئولیت، مسئولیت در برابر سکوت! ✔خطبه منای امام حسین(ع) باترجمه حسن رحیم پور یک سال قبل ازعاشورا،باحضور۲۰۰ تن ازصحابی و۵۰۰نفر از تابعین وصدها نفر از آگاهان امت @Kolbe_Andishe_Farhang
💠 تا اشک نباشد... گاهی به عزاداری‌ها اشکالات ناصحیحی صورت می‌گیرد؛ از جمله آنها اين است که: «امام حسين(ع) بيش از اينکه تشنه اشک باشد تشنه لبيک بود.» درست است که امام حسين(ع) مي‌خواست لبيک‌گو بسازد، اما لبيک‌گويش را خودش تربيت مي‌کند. تا اشک نريزيم و زنده نشويم، اين تربيت حاصل نمي‌شود. بايد دوراني بگذرد و عالم با اشک، به حيات طيبه برسد که پس از آن است که مي‌تواند نداي امام حسين(ع) را بشوند؛ زيرا هر گوشي صداي امام حسين(ع) را نمي‌شنود؛ قرآن کريم مي‌فرمايد: «وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ». پس آنان که در قبرهايشان زندگي مي‌کنند - که محيط ولايت جور قبر است - نمي‌توانند دعوت امام حسين(ع) را بشوند. انسان‌ها بايد ابتدا زنده شوند، بعد دعوت را بشنوند و لبيک بگويند. امام حسين(ع) ابتدا انسان‌ها را زنده مي‌کنند، سپس به مرحله لبيک مي‌رسانند. بله، امام حسين(ع) تشنه لبيک است، اما کساني لبيک مي‌گويند که دوران حزن را با امام حسين(ع) طي کنند و تا طي نکنند به امام لبيک نمي‌گويند. «برخی گفته‌اند بايد به جاي گريه کردن، بيشتر به تحليل عقلي عاشورا بپردازيم! اما مگر کسي مخالف تحليل کردن عاشورا است؟! به قدري علما راجع به عاشورا کتاب نوشتند و تحليل کردند که بين ساير موضوعات کم‌نظير است. ولي تا اشک به اين نگاه‌هاي عقلاني ضميمه نشود، تحليل‌هاي عقلي هيچ اثري ندارند. تحليل که کسي را به حرکت در نمي‌آورد! اگر قلب انسان تسخير عاشورا شد، آن وقت همه تحليل‌هاي عقلي راهگشا خواهند بود. اينکه علاوه بر تحليل عاشورا به جنبه‌هاي احساسي‌اش هم مي‌پردازيم، نکته‌اش همين است که اين جنبه‌هاي احساسي اثرگذار هستند و تحليل‌ها مکمل جنبه‌هاي احساسي هستند. اصولا آنچه موجب مي‌شود اين حادثه در کانون توجهات علما قرار بگيرد تا به تحليل عقلي آن بپردازند، همين جنبه‌هاي احساسي عاشورا است. بُعد احساسي عاشورا است که ما را از قيد و بندهاي شياطين آزاد کرده، آماده فداکاري مي‌کند.» ✍استادسیدمحمّدمهدی میرباقری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠عاشورا و ▪️مهمترین مسئله ی سرنوشت ساز جهان اسلام در اندیشه ی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تداوم پس از خود بود. در اینجا بود که تا همیشه با موضوع ضرورت تحقق پیوند خورد. و البته دیدیم آن شد که شد. این موضوع با نیز پیوند واضح دارد تا آنجا که گفته شد: «قُتِلَ الْحُسَیْنُ یَوْمَ السَّقِیفَه»ِ؛ امام حسین(علیه السلام) در روز به شهادت رسید. ▪️ امام حسین علیه السلام حرفش این بود که پس از حضرت امیرالمومنین فاسد شده و اکنون با روی کار آمدن یزید به نابودی ختم خواهد شد. پس اگر امکانی بود با حاکمیت خود امام تحقق یابد و اگر نبود امام با عدم بیعت نشان دهد که وجود ندارد. اما پیام این عدم بیعت خونرنگ شد و کربلا را در تاریخ آفرید که تا آخر دنیا موجب رسوایی هر مدعی بی صلاحیت دولت حق و شود. و همین گونه هم شد و امروز نیز خون امام حسین (علیه السلام) می جوشد و مدعیان را رسوا می کند . اما چگونه؟ ▪️ برای فهم این چگونگی باید عاشورای قرن پانزدهم هجری را شبیه سازی کرد و نگریست چگونه درگیری میان جریان صالح برای تحقق و دولت حق با جریان مدعیِ فاسد دراین امر در جریان است. اسلام نمی تواند سپردن قدرت دولت حاکم بر بشر به افراد و طبقات ناصالح را تحمل کند. دولت حاکم بر بشر نهایتا به نماینده اصیل اسلام یعنی الهی سپرده و تشکیل خواهد شد. بهترین نوع زمینه سازی برای ظهورِاین ، نمونه سازی و به بشریت است. این اصولا در سنت دینی تثبیت شده است که دین در کنار بیّنه و کتاب و میزان، برای بشری که بیشتر بجای تعقل عادت به دیدن و‌حس کردن دارد، الگو و اسوه را ارائه می دهد. ▪️ انقلاب اسلامی در مرحله ی اول خود یک الگو و اسوه برای بشریت بود و حاوی این پیام بود که در عصر حاکمیت فراگیر ظلم و ستم می توان با یک ولو منطقه ای را نفی کرد.اما این آغاز کار این الگو بود. قدم دوم این بود نوع حکومتی را که مردم به جای حکومت قبلی می خواستند رسمیت یابد. 50 روز پس از پیروزی مرحله اول انقلاب، جمهور مردم با انتخاب اسلامیت برای حکومت خود را تأسیس کردند. اهمیت این مرحله از آن جهت بود که مردم جهت حرکت خود را تعیین کردند. مرحله ی دوم انقلاب اسلامی پیام آور این بود که نظامی جدید در عالم پدید آمده است. این مرحله نیز خود الگو بود. ▪️ انقلاب اسلامی در ایستگاه سوم باید به می رسید. اسلامی یعنی حاکمیت اعتقادات اسلامی بر کارگزاران حکومت و اسلامی شدن رفتار کارگزاران و ایجاد نظامات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و تشکیل دستگاهها و نهادهای اسلامی. این خود می تواند الگویی برای بشریت و امید بخش این معنا باشد که می توان در این زمانه ی پر از ظلم و کفر و نفاق و شرک و الحاد باشد. در دورانی که غالب حاکمان جوامع بی صلاحیتند جلوه پرفروغی از حکومت امیر المومنین علیه السلام را در حد خود به ارمغان خواهد آورد. این بشریت را به امکان اصلاح جهان امیدوار تر می کند. ▪️ مراحل بعدی انقلاب یعنی تشکیل درایران و سپس ایرانی نیز قبل از ظهور قادر است در بخشی از جامعه ی جهانی معاصر الگویی امید آفرین و جهت بخش برای هدایت بشریت به سوی وعده ی تحقق حقیقی و ظهور باشد. ▪️ اما نیروی پیشران این حرکت نیز همان پیام است که « فَإِنِّي لا أَرَى الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَ الْحَيَاةَ مَعَ الظَّالِمِينَ إِلَّا بَرَماً؛ به‌راستی که من مرگ آزادمنشانه را جز سعادت و نيك‌بختى، و زيستن با بيدادگران را جز تحمل حقارت و نگون‌سارى نمى ‏نگرم» (بحارالأنوار، ج‏44، ص381) امروز از خاستگاه در حال جهانی شدن است و راهپیمایی اربعین نشان می دهد که پیام کار خود را خواهد کرد. ✍حجت الاسلام ثقفی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠ای منی آواره قویان ابالفضل 🎥نوحه جانسوز با صدای مرحوم موذن زاده اردبیلی 🔻مکالمه ای عاشقانه میان حضرت عباس و حسین (ترجمه فارسی) @Kolbe_Andishe_Farhang
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| مادر شهيد مدافع حرم افغانستانی خطاب به رهبر انقلاب: پسرم را در حالیکه مثل اباالفضل دست نداشت و مثل اربابش سر نداشت، برایمان هديه آوردند #تاسوعا 🏴 @Khamenei_ir
💠گریه بر حسین(ع) باید مقدمه فهم ولایت باشد. ▪️یک عده خوششان می‌آید سر خودشان را کلاه بگذارند. خیال می‌کنند دارای ولایت بودن یک آدم به این است که آدم در مجالس اهل بیت گریه کند فقط‌. خیال می‌کنند دارای ولایت بودن به این است که وقتی اسم اهل بیت می‌آید؛ علیهم‌السلام را بگوید پشت سرش حتما، فقط همین و بس. خیال می‌کنند که دارای ولایت بودن به این است که اهل بیت(عهم) در دل انسان باشد. همین و بس‌. بله محبت اهل بیت را داشتن واجب و فرض است. نام این بزرگواران را با عظمت گفتن لازم است، به نام اینها مجلس بپا کردن و از عزا و شادی آنها درس گرفتن، عزای آنها را گفتن، شادی آنها را گفتن، گریستن بر بزرگواری آنها، بر شهامت‌های آنها، بر مظلومیت‌های آنها، همه اینها لازم است. اما همه اینها ولایت نیست! ولایت از این بالاتر است. آنی که در مجلس سیدالشهداء(ع) می‌نشیند و می‌ریزد کار خوبی میکند که اشک می‌ریزد اما کار بدی می‌کند اگر اشک ریختن را برای دارای بودن ولایت کافی بداند. ▪️درست بفهمید چه می‌گویم. آن کسانی که ذهنشان تحت تاثیر تلقینات و القائات مغرضانه یا جاهلانه است درست دقت کنند، گفته نشود که با گریستن بر سیدالشهداء کسی مخالف است، نه. اگر هم کسی مخالف باشد ما مخالف نیستیم، ما . ما می‌گوییم گریستن بر امام حسین(ع) گاهی میتواند یک ملت را بدهد. ▪️اما تعظیم امیرالمومنین(ع) و امام حسین(ع) مختص شیعه نیست، جناب عالی حالا خیلی هنر کردی که وقتی می‌گویی علی‌ابن‌ابی‌طالب؛ دنبالش علیه‌السلام می‌گویی؟ خیلی کار مهمی انجام دادی؟ و خیال میکنی ولایت یعنی همین؟ بسی اشتباه بزرگ. آن ولایتی که انسان را به می‌برد این نیست. گریه بر امام حسین یکی از گوشه‌ها، شعبه‌ها، بخشهای بسیار دورِ اصل بسیار مهم ولایت میتواند به حساب بیاید. یک‌ عده‌ای از روی جهالت و ان‌شاءالله نه از روی غرض مسائل سطحی باب ولایت و تشیع را مطرح می‌کنند و منحصر میکنند ولایت را به اینها؛ و شگفتا که ولایت‌فهم‌ها و ولایت‌شناس‌ها و را با همین حربه می‌کوبند! منحصر میکنند ولایت را در یک متاغ و محدوده تنگ و کوچکی که شایسته این اصل مهم اسلامی نیست‌. ▪️ولایت در یک انسان به معنای وابستگی فکری و عملی هرچه بیشتر و روزافزون با ولی‌ست. ولی را پیدا کن؛ ولی خدا را بشناس، آن کسی که او ولیّ حقانی جامعه اسلامی است، او را مشخص کن، بعد از آنی که مشخص کردی، شخصا از لحاظ ، از لحاظ ، از لحاظ ، از لحاظ راه و رسم و ، خودت را به او متصل کن، مرتبط کن، دنبالش راه بیفت، حرکت بکن. اگر تلاشِ تو تلاشِ او، جهادِ تو جهادِ او، دوستیِ تو دوستیِ او، دشمنیِ تو دشمنیِ او، های تو جبهه‌بندی‌های او باشد؛ تو دارای ولایتی. آدم دارای ولایت این است؛ ولی را بشناسد، فکر ولی را بداند، با ولی بشود، عمل ولی را بشناسد، با ولی بشود، دنبال او راه بیفتد و خودش را فکراً و عملاً پیوسته با ولی کند. این است ✍تلخیص بیانات حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای/ رمضان‌ ۱۳۵۳/ جلسه ۲۳و۲۵ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠قاضی شریح‌ها انقلاب را سر خواهند برید... ▪️یکی از تندترین نامه‌های امیرالمومنین به کارگزارانش نامه شماره ۳ نهج البلاغه است (نسخه گردآوری مرحوم دشتی). ▪️حدود سال ۴۰ هجری است و ارزش‌های انقلاب پیامبر کم کم دارند به فراموشی می‌روند. ظاهرا به امام خبر می‌دهند كه یکی از کارگزاران به نام شريح بن الحارث، خانه‌اى اشرافی به قیمت 80 دينار خريده است. امام او را احضار می‌کند و با یادآوری ارزش‌های عدالتخواهانه انقلاب، آن نهیب‌های تند را به وی می‌زند. ( متن نامه: l1l.ir/5dae ) ▪️دست بر قضا حدود ۲۰ سال طول ‌کشید تا در سال ۶۱ هجری همین شریح بن الحارث، بشود قاضی شریح و فتوای قتل انقلابی‌ترین آدم روی زمین و تجسم عدالت و آرمان و آزادی را در ته گودال بدهد. ▪️درسی که از کربلا می‌گیریم اینست که مسئولینی که در خانه‌های اشرافی زندگی می‌کنند دیر یا زود انقلاب را سر خواهند برید. خواه قاضی باشند خواه در هر منصب‌ دیگر. ▪️این سرنوشت محتوم انقلاب و مدیران اشرافی است. حتی اگر کارگزار علی (ع) باشند. ✍وحید اشتری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠اف بر این منطق تا قیامت... ▪️آن چنان که مشهور است: وقتی از مدینه خارج می شد عبدالله ابن عمر، که آدم مقدس مآبی بود نزدیک آمد، افسار اسبش را گرفت و گفت: ای پسر رسول خدا! شهر جدت را ترک مکن و در خانه ات بنشین و بر یزید قیام نکن. تو در حجاز و یمن و عراق شیعیان بسیاری داری، کرسی درس و فتوا بگذار و محاسنت را به خون آغشته نساز... ▪️حضرت فقط یک جمله پاسخش داد: اف لهذا الکلام ابدا اف به این منطق تا قیامت! ▪️چقدر این نقل بر من اثر میگذارد و پیش از این مقدمه ی چند مطلبم نیز بوده... همیشه تاریخ، پیش از هر نبردی، یک عبد الله بن عمر سر و کله اش پیدا میشود که بزدلی و انفعالش را پشت ژست عقلانیت پنهان کرده و در صدد است تا ریش سفیدی کند و با پند های اخلاقی و توصیه های خیرخواهانه و حرف های خوب و هشدارهای ایمنی، پیش از بزنگاه و کشاکش، انسان را منصرف و سر به راه کند... تامظلوم را به شرایط موجود قانع کند، اگر نه، لااقل او را بفرستد به یک راه دراز و بی انتها و کم ریسک و آبرومندانه که هیچ گاه گذرش به کربلا نخورد... ✍حسین شهبازی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠 ما؟ این نیرو ندارد... چرا کارها انجام نمی شود و یا اگر انجام شود ندارد... دعوا سر اولویت است. مشاهده ی مواردی از این مساله در جواب را بهتر و سریع تر خواهد فهماند: وقتی امام حسین(ع) به سمت کربلا حرکت آغاز می کند٬ همه چیز از اولویت خارج می شود٬ حتی ... کسانی که با خود گفتند اول حج بگذاریم٬ بعد به حسین میرسیم... نرسیدند. من کان باذلا فینا مهجته و موطنا علی لقاء الله نفسه فلیرحل فانی راحل مصبحا ان شاء الله.‌‌‌.. هان بهوش باشید که هرکدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ایثار کند و جان خویش را در راه شهادت و دیدار خدا نثار نماید٬ بر اوست که بار سفر ببندد و‌همراهی ما را برگزیند؛ چرا که من به خواست خدا و در پرتو مهر و لطف او بامداد فردا حرکت خواهم کرد. به هر خونی نمی گویند٬ خون تازه٬ خونی را که تازه از قلب خارج می شود٬ خون پاک و تصفیه شده٬ خونی که هنوز تازه ی کار کردن است٬ ی کار برای حسین(ع)... آری اولویت برای امام حتی در قصه خرج کردن نوع خون! همه جا اولویت٬ تعیین کننده است. اولویت ها به زندگی جهت می دهد و آن را می کند. وقتی چیزی اولویت شد برایش همه کار می کنیم و اصلا بهترین برای تشخیص اولویت داشتن همین است: برای آن حاضری چقدر خرج کنی؟ چه چیزی را؟ eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام سه بار می‌گویند حق ندارند مسئول جمهوری اسلامی باشند. 🎥 محمدصادق شهبازی در برنامه ثریا @Kolbe_Andishe_Farhang
💠ماجرای CFT و لزوم تغییر استراتژی تبلیغی خسته نباشید. خداوند اجرتان دهد. چه آنانیکه در مجلس و بیرون آن برای منافع ملی به دنبال عدم تصویب سی اف تی بودند و چه آنانی که موفق به تصویبش شدند. اما تجربه این عدم موفقیت را باید بررسی کرد تا در مراحل بعدی این شکست جسر الانتصار شود و پل پیروزی. سی اف تی با ۲۰ رای فاصله و ۵ ممتنع رای آورد و این فاصله کم نشان میدهد که فشار افکار عمومی به خوبی میتوانست فضای نمایندگان مردم را تحت تاثیر قرار دهد و نتیجه آنی میشد که مطلوب مخالفان بود. ماجرای رسانه ای سی اف تی را باید در سه لایه بررسی کرد: 1⃣لایه اول استدلال بود: گزاره محوری که مطرح شد چه بود؟ چرا مخالفان حداقل در مجلس که پخش زنده رادیویی با مخاطب گسترده داشت بر گزاره "نظر رهبری اینست" تمرکز کردند؟ رهبری که از همان دیدار مجلس بعد از ماه رمضان بر بررسی کارشناسی لایحه تاکید کرده بودند و اساسا این چه روشی است که برای نظر مطلوب از رهبری هزینه شود؟ نماینده مسئول است که پاسخگوی مردم باشد و بگوید به این دلیل کارشناسی موافق یا مخالفم. نگارنده در حد مشاهده اش واقف است به حجم کارهای مطالعاتی دانشجویی و کارشناسی صورت گرفته روی این لایحه اما چرا آن کارهای کارشناسی تبدیل به استدلالها بومی و مردمی نشد؟ 2⃣لایه دوم احساس بود. چرا جامعه به حرف منتقد گوش دهد در حالیکه زمام امور در این وضع اقتصادی دست کس دیگریست؟ چه احساس مثبتی مخالفان برای افکار عمومی ایجاد کردند؟ 3⃣لایه سوم رفتار بود. چه رفتاری جامعه از موافق سی اف تی و مخالف آن دید؟ چه قضاوتی از کنشهای دو طرف دید؟ دلسوزی، عصبانیت، عقلانیت، لجبازی یا... رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان سال۹۶ اشاره کرده بودند که به من میگویند چرا مردم را به مشارکت بیشتر در انتخابات دعوت میکنید. این مشارکت نتیجه اش این شد و در جوابشان فرموده بودند من آنجا را میبینم که دشمن میخواهد این مشارکت را ده درصد کند. برای آن تلاش میکنم. شما اگر میخواهی مردم بیایند پای صندوق مطلوب شما خب شما هم تلاشت را بکن. جریان مخالف سی اف تی باید استراتژی تبلیغی خود را در این سه لایه تغییر دهد. فرمولهای تبلیغی که موافقان سی اف تی اجرا کردند شبیه فرمولهای قبلیشان بود. تبدیل استدلال ها باید مطابق فهم و درک مردم شود. و از طرف دیگر این را بداند که در این میدان رهبری هر جا لازم بود و ایشان تکلیفشان دیدند وارد میدان شده اند و دقیقا در این موضوع را به همین دلیل ورود نکردند کما اینکه قبلا هم گفته بودند و بازهم در مجلس در نامه ی مکتوب بر آن تاکید کردند. مبارزه در میدان اقناع افکار عمومی برای انقلاب بسیار شیرین است که فاذا فرغت فانصب. ✍کمیل خجسته eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
🔰رویداد آموزشی جهاد کبیر ✔️نشست های یک روزه، هر ماه به صورت مستمر با حضور اساتید جبهه فکری و فرهنگی ✔️با هدف: 1⃣معرفت افزایی و توانمندسازی فعالان فرهنگی 2⃣هم جوشی و شبکه سازی مجموعه های خودجوش فرهنگی استان زنجان 3⃣شناسایی و معرفی ظرفیت های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی •••••••••••••••••••••••••••••• 🔻نشست سوم: الگوی جهادیِ مردمی، راه برون رفت از بن بست اقتصادی 🔹با حضور: دکتر ایزدخواه (پژوهشگر و استاد دانشگاه) 🔹ثبت نام تا۲۳ مهرماه۹۷، با ارسال پیامک نام و نام خانوادگی به شماره09915758291 🔸تاریخ برگزاری: جمعه(۲۷مهرماه۹۷) از ساعت۱۰ الی۱۴ 🔸مکان برگزاری: متعاقبا از طریق پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. ✔ثبت نام 🔗کانال ارتباطی @kolbe_andishe_farhang
💠دستاوردهای جبهه انقلاب در مقابله با FATF 🔹 جبهه انقلاب بعد از حدود یک سال مبارزه در بدنه کارشناسی و حدود 5 ماه مبارزه بدنه عمومی توانست جلوی بخش عمده‌ای از برنامه جریان غربگرا را بگیرد. 🔺تخصصی‌ترین مسئله که برای مسئولین نظام هم همه ابعادش قابل فهم نبود، به عمومی‌ترین زبان ممکن و برای کف جامعه طرح شد و سطح درک عمومی جامعه بالا رفت. 🔹غربگرایان نتوانستند پشت درهای بسته و بدون اطلاع مردم کار خود را جلو ببرند. 🔺لوایح چهارقلو که برای پنهانکاری جداجدا به مجلس آورده شده بود در مسیر تصویب دچار مشکل شد. مطالبه جریان انقلابی باعث شد در مورد اصلاح قوانین داخلی بخشی از مطالبات جبهه انقلاب تأمین شود. در مورد دو کنوانسیون استعماری پالرمو و (CFT (TF هم مسیر تصویب آن با چالش روبرو شود. پالرمو در شورای نگهبان رد شود و دوباره به مجلس برگردد و قلب FATF یعنی CFT نیز در مجلسی که ابتدا به ساکن حدود 50 مخالف داشت، به‌صورت ناپلئونی و تنها با حدود 16 اختلاف رای تصویب شود که این لوایح نیز باید مسیر شورای نگهبان (که به احتمال زیاد به رد می‌انجامد)، بازگشت به مجلس و سپس مجمع تشخیص را طی کند. در مجمع تشخیص هم کمیسیون نظارت، مغایرت آنها را اعلام کرده است. خلاصه در این مورد کار به پایان نرسیده است. 🔹برای اولین بار از سال 89 به بعد که جبهه انقلاب دچار انفعال شده بود، توانست با مبارزه کارشناسی، رسانه‌ای و میدانی کار مشترک انجام دهد بدون آنکه مرکزیتی از بالا برای بدنه تعیین تکلیف کند، در این مسیر به موفقیتهای مقطعی نظیر مسکوت گذاشتن لوایح در مجلس در سه ماه پیش، اصلاح قوانین، برگرداندن آنها به مجلس، بالا بردن تعداد مخالفین و... دست پیدا کند. از همه مهمتر بدون ساماندهیهای تشکیلاتی غیرعاقلانه نظیر جبهه‌های انتخاباتی، اکثریت جبهه انقلاب گفتمان و عملیات مشترک پیدا کند. حتی مجموعه‌های ناهمراه در سیستم که مثلاً دور قبل بیانیه عدم وجود مشکل امنیتی با fatf داده بودند نیز این دور به مخالف جدی آن تبدیل شوند. مراجع موضع بگیرند، ده تن از اساتید مطرح حوزه کلاسهای خود را در روز تصویب CFT تعطیل کنند و... . 🔺برخلاف برجام، دست خالی طرفداران fatf رو شد تا آنجا که صریحا تصریح کنند هیچ تضمینی ندارند که تغییری در اوضاع اقتصادی ایجاد شود وبه توجیهات موهومی مثل گرفتن بهانه از دشمن و جوسازی در مورد نظر رهبری متوسل شدند. 🔹غربگریان نیز در طرح پزهای شفافیت و مقابله با فساد خود ناکام شوند و در موضع اتهام قرار بگیرند که اگر راست میگویید و دنبال شفافیتید نه برای دشمن که برای مردم چرا شفافیت ایجاد نمیکنید رای و حقوقتان را شفاف نمیکنید؟ 🔺هزینه تعاملات خارجی بی‌ضابطه و بی‌منطق بالا رفت و راه غرب‌گرایان برای تحمیل برجام منطقه، موشکی و حقوق‌بشر به نظام با دشواری بیشتری روبرو شدند. 🔺مدعیان اصولگرایی و اصلاحطبی مفتضح شدند و دوگانه انقلابی حامی مردم/محافظه کار و سیاست باز تثبیت شد که در انتخابات هم خود را نشان خواهد داد. 🔹از همه مهمتر جبهه انقلاب از وضعیت انفعال به موضع فعال تغییر وضعیت داد، بدنه های مردمی نیز از بدنه های دانشجویی و.... جلو زدند که خود را در حضور خودجوش مردم در تجمع مقابل مجلس در تصویب CFT نشان داد. 🔺هنوز چیز زیادی از دست نرفته است، به بن‌بست نرسیده‌ایم و باید تجربه این دستاوردها را در مسائل دیگر نیز ادامه دهیم. ✍محمدصادق شهبازی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📣 رهبرانقلاب، همه صاحب‌نظران را برای تکمیل و ارتقای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراخواندند ⭐ الگوی پیشرفت ایران برای پنجاه سال آینده 🌷 ۵۰سال_آینده 📝 متن ابلاغ رهبر انقلاب اسلامی را در PDF بالا بخوانید☝️ 💻 @Khamenei_ir
💠برای 🔺راستش را بخواهید از خبر زندان رفتن استاد حسن عباسی خوشحال شدم. در این دو‌ دهه ای که از دوران دانشجویی تا کنون می شناسمشان گمان می کنم یک‌روز هم استراحت نکرده اند... بیست ساله بودم که اولین بار در یک اردوی دانشجویی در مشهد دیدمشان، هتل نرفته بودند و 6:30 صبح مستقیم به حسینه دانشجویان آمده بودند، خودشان تک تک بچه ها را از خواب بیدار کردند، با شوخی و کشتی و... چقدر صمیمی و دوست داشتنی. و همین آغاز ارادت ما بود. در این سالها چند باری به منزلشان رفتیم، زندگی بسیار ساده، کم خرج و عجیب برای ما. 🔺چندین بار که برای مشورت در موضوعی خاص و یا مصاحبه برای مستندها تماس می گرفتیم همیشه تا پاسی از شب در حال سفر و سخنرانی در یکی از دانشگاه های کشور بودند. معمولا حدود 12 شب خودشان تماس می گرفتند و نیم ساعتی با روی باز و پر انرژی صحبت می کنند. گویی سوخت جت دارند این انقلابی ها و افسوس که برخی می خواهند موتور انقلاب سوخت جت نداشته باشد. استاد حسن عباسی در دفاع از انقلاب و در جدال با لیبرال های چپ و راست خستگی ناپذیر است... روشنگری ها و سخنرانی هایش در دو دهه اخیر در اقصی نقاط ایران خار چشم منافقان داخلی و‌ خارجی است. زندان رفتنش هم رسوا کننده 🔹لیبرالهایی است که شب و‌ روز‌ از آزادی بیان دم می زنند و در عمل.... در کنار این خوشحالی می ماند تاسف ما برای مظلومیت همیشگی بچه‌های انقلاب که گویی عادت کرده اند به اینکه روشنگری هایشان بدون هزینه نماند... هم برای حفظ انقلاب عاشقانه بجنگند و هم تاوان این عاشقی را بدهند، هم از بی بی سی و من و‌ تو‌ و تفاله های داخلیشان، فحش بخورند و هم از دستگاه های رسمی کشور. 🔹استاد عزیز! این چند ماه استراحت اجباری و‌ عاشقانه در زندان، گوارایتان باد.... گر چه میدانم در زندان هم جهاد را ادامه می دهید و دشمنان انقلاب را ناامید می کنید ✍محسن مقصودی eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠مهم‌تر از حسن عباسی در روزهایی هستیم که هیچ خبری از وضعیت پرونده برادران سران قوا در دسترس نیست، هیچ‌کسی نمی‌داند پرونده واردات خودرو به کجا رسید، هیچ‌کسی متوجه نشد پرونده اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان چقدر رسیدگی‌اش بالاخره زمان می‌برد، حقوق‌های نجومی چه شد، هیچ بنی بشری نفهمید املاک نجومی چطور ماله کشی شد و نقش معاونان شهردار سابق تهران در فساد هولدینگ یاس چه بود، و هزاران سوال دیگر. از قوه‌ای که قرار بود عدلیه باشد هرچه خبر هست خبر بریدن حکم برای است، محکومیت برای فعالان دانشجویی است، محکومیت برای چندتا کامنت در فیسبوک است، برگزاری دادگاه خنده‌دار معاون رئیس جمهور سابق است، محکومیت معلمان معترض به خصوصی سازی آموزش و پرورش است و اخیرا حبس برای معترض به لیبرالیسم افسارگسیخته در دولت است. ناگفته پیداست ساختاری که برای تحقق عدالت ایجاد شده خودش الآن از ضدعدالت‌ترین ساختارهای کشور است. مهم‌تر از جزئیات این پرونده و آن پرونده، خود قوه قضائیه است. هرچه زودتر اگر گام‌‌های اساسی برای اصلاحات در این قوه برداشته نشود خودش در تاریخ بعنوان یکی از مهمترین براندازان جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد. ✍وحید اشتری eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809
💠چگونه FATF به شدن تحریم‌ها می‌انجامد؟ 🔹در هر جنگی دو عنصر اصلی قدرت آفرین شامل (، و...) و است. منابع، قدرت ضربه زدن را برای طرف درگیر فراهم می‌کند و کارکرد اطلاعات هم افزایش این ضربات است. در جاری بین و نیز چنین گزاره‌ای است. غرب از لحاظ منابع با توجه به در اختیار داشتن ابزارهایی مانند ، و مانند و ، دست برتر را نسبت به کشور ما دارد و از نگاه نقش فراهم آوردن دومین عنصر موفقیت یعنی زیرساخت بسیار دقیقی جهت اعمال تحریم‌های جدید آمریکا (بویژه قانون ) را دارد. 🔺ماده ۲۳ دستورعمل تأکید می‌کند «کشورها باید سیستم کارآمد و مناسبی را ایجاد کنند که و سایر مؤسسات و واسطه‌های ، همه نقل و انتقالات اعم از و یا را که بالاتر از سقف صورت می‌گیرد، به یک مرکز ملی خاصی که به پایگاه اطلاعاتی مجهز است، گزارش کنند. این مرکز باید در دسترس مسئولان باشد تا در مبارزه با مورداستفاده قرار گیرد». بر اساس ماده ۳۰ دستورعمل این نهاد نیز « باید حداقل جریان‌های نقل و انتقالات پول نقد (هرپولی) را ثبت کنند، به‌طوری‌که با استفاده از آن‌ها بتوان جریان‌های نقل‌وانتقال پول نقد در سطح و همچنین، منشأ آن‌ها را زد. این با اطلاعات ترکیب خواهد شد و مجموع آن‌ها برای انجام در اختیار صندوق پول (IMF) و بانک تسویه بین‌المللی قرار می‌گیرد.» 🔹 به‌عبارت‌دیگر بر اساس فتف نه‌تنها ساختار و بین‌الدولی کشور که حتی هرگونه تراکنش ریالی در داخل کشور نیز در دسترس کشورهای در و مهم‌ترین نهاد پولی وابسته به این کشورها یعنی صندوق بین‌المللی پول قرار می‌گیرد. حداقل آسیب چنین امری شناسایی شبکه‌های تأمین‌کننده ایرانی در کشورهای مختلف که وظیفه دور زدن را به عهده دارند و حذف این شبکه‌ها است که می‌تواند تبعات مهمی مانند ایجاد بحران در حوزه‌هایی مانند و ایجاد کند. ریچارد یکی از طراحان آمریکایی تحریم‌ها علیه در کتاب با اشاره به تشدید تحریم‌های ایران در اوایل دهه ۹۰ می‌گوید که بعد از سال ۹۱ دیگر موفق به کاهش بیشتر فروش و افزایش فشار نشده است و دلیل آن را نیز اطلاعات ناقص از ساختارهای و شبکه‌های فروش نفت ایران می‌داند. 🔺 این در حالی است که ساختارهای گزارش دهی الزام شده در فتف مانند FIU (واحد )، CDD ( مشتری)، KYC (شناسایی مشتری نهایی) و افزونه SS (پایش تحریمی) که ایران موظف بر نصب آن بر روی تبادلات مالی شده است، در عمل این امکان را به می‌دهد که ساختار خود را از تحریم به تبدیل کند. 🔹موافقان فتف اغلب به خروج ایران از فتف به عنوان مهم‌ترین دستاوردی که پس از اجرایی شدن ۴۱ تعهد در برنامه اقدام حاصل خواهد شد، اشاره می‌کنند؛ ولی جالب است که برخلاف چنین ادعایی در هیچ کجای بیانیه و سایر بیانیه‌های به چنین امری اشاره نشده است و تنها چیزی که در مورد سرنوشت ایران پس از اجرای تعهدات کامل تعهدات آمده است این است که «اگر ایران تا پایان زمان تعیین‌شده به تمام عمل کند، FATF گام‌های بعدی را در نظر می‌گیرد (Consider the next Step)» و هیچ‌گونه اشاره‌ای به محتوای این گام‌ها نشده است. به‌عبارت‌دیگر حتی درصورتی‌که تمامی ۴۱ تعهد ذکر شده توسط انجام شده و مورد تأیید نیز قرار گیرد، به‌احتمال قوی مطالبات جدیدی را از مطرح خواهد کرد و دوباره همین سیکلی تکرار خواهد شد که کشور هم اکنون در آن قرار دارد. 🔺در نهایت باید گفت اگر در حداقل وعده‌هایی به داده شده بود، در فتف حتی همان وعده‌ها هم نیز وجود ندارد و صرفاً صحبت از گام‌های بعدی مبهم شده است. اگر دستاوردهای در ازای هزینه‌های سنگین به تعبیر رئیس تقریباً هیچ بود، دستاوردهای فتف تحقیقاً هیچ خواهد بود. ✍ میثم ظهوریان eitaa.com/joinchat/470286336C5a1bc85809