🌺🌺🌺🌺🌺
#لحظاتی_با_احکام
🔵 مبالغ اضافهای که مردم برای #عزاداری کمک می کنند و می ماند را چهکار کنیم؟🔰
1⃣👈 اکثر مراجع تقلید (بهجز مکارم ):
🌱الف) اگه به کسانی که کمک کردن، دسترسی دارین، میتونین باقیمونده رو با اجازه اهداکنندگان در راه خیر مصرف کنین.
🌱ب) اما اگه دسترسی ندارین، باید نگه دارین برای سال بعد.
🌱ج) اما اگه از مواد فاسدشدنى مثل گوشته، مىتونين اونا رو بفروشين و پولش رو در مجالس عزادارى سال آينده مصرف كنين.
3⃣👈 آیتالله مکارم:
🌱 نذورات اضافه رو طبق نزدیکترین روش به اونچه که نذر کردن، مصرف کنین. در مورد نذورات فاسدشدنی هم میتونین در مجالس دیگه مصرف کنین. اگه اونها هم نیاز ندارن، بفروشین و پول اون رو در مجالس عزادارى آینده در همون مکان صرف کنین.
🍃 توجه: «کسانی که در این امور فعال هستن، از ابتدا طوری جمع کنن که دستشون باز باشه؛ مثلاً بگن که اگه اضافه بیاد، صرف امور خیر میشه».
➖➖➖➖➖➖
📚 توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ تحرير، ج۲، ص۱۱۸، م۵ و۲۴.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
✨✨✨✨✨
🦋🦋🦋🦋🦋
#لحظاتی_با_احکام
🔴 روش درست و صحیح #نذر کردن:
✅👈 آیات عظام امام، رهبری، سیستانی، وحید، نوری، بهجت، تبریزی، فاضل: برای نذرکردن باید لفظ «للّه علىّ كذا» یا فارسی اون رو (براى خدا بر من است) به زبون بگین تا نذرتون واجب بشه. مثلاً بگین: برای خدا بر من است که اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم.
✅👈 آیتالله مکارم: برای نذرکردن، لفظ «للّه علىّ» یا فارسی اون لازم نیست و همین که بگین نذر مىكنم اگه فلان حاجتم روا شد، فلان كار خير رو انجام بدم، نذرتون درسته.
💐 و اما چند نکته درباره #نذر:
🔺1⃣ برای واجبشدن نذر، بايد نیتتون رو با زبان بگین. پس اگه فقط در دل نیت کردین، چیزى بر شما واجب نیست؛ البته انجامش ثواب داره.
🔺2⃣ حتماً باید کلمه «خدا» توی صیغه نذر که به زبون میآرین، باشه (بهجز مکارم و مظاهری). بههمینخاطر، عبارتهایی مثل «برای امام حسین نذر میکنم که... » که کلمه خدا رو ندارن، باعث واجبشدن نذر نمیشه.
🔺3⃣ عبارتهایی مثل «برای خدا بر من است نذر فلان کار» یا «برای خدا بر من واجب باشه» یا «برای خدا بر گردن من است» یا حتی جملاتی مثل «برای خدا نذر میکنم... » یا «خدایا نذر میکنم... » یا «برای خدا نذر کردم... » یا «نذر کردم برای خدا که فلان کار رو کنم» هم، ممکنه طبق نظر بعضی از مراجع، باعث درست و کاملبودن نذر بشن. که در این صورت اگه میخواین درباره این جملات مطمئن بشین، با دفتر مرجعتون تماس بگیرین.
🔺4⃣ اگه شرایط و صیغه نذر رو درست رعایت نکرده باشین بازهم، اشکالی نداره به اون نذر عمل کنین. خدا انشاءالله حاجتتون رو میده. ما توی این مسئله فقط گفتیم که نذر واجب نشده، نه اینکه نباید انجامش داد.
➖➖➖➖➖
📚 توضیحالمسائل مراجع، م۲۶۴۱؛ تحرير، ج۲، ص۱۱۸، م۵ و۲۴؛ رساله آموزشی، ج۲، درس ۶۶ و ۸۲؛ احكام عزاداری مکارم؛ صافى، جامعالأحكام، س۷۸۹؛ سيستانی، سايت؛ استفتائات: بهجت، س۵۵۸۸؛ تبريزی، س۱۹۵۵؛ نوری، س۷۴۴ و ۷۵۴.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🍃🍃🍃🍃🍃
🔷🔷🔶🔷🔷
#لحظاتے_با_احکام
🔔نکاتی درباره رو به #قبله خوابیدن:👇
1⃣👈 رو به قبله خوابیدن به عنوان یک عمل مستحب که در روایات مورد سفارش قرار گرفته است (۱) به گونه ای است که هنگام خوابیدن انسان بر پهلوی راست بخوابد و در این هنگام صورت و جلوی بدن انسان رو به قبله قرار گیرد (شبیه حالتی که انسان را در قبر قرار می دهند) (۲)، که مقید بودن به آن آثار و برکات متعددی دارد.
2⃣👈 بسیاری از این آثار رو به قبله خوابیدن بخصوص آثار تربیتی آن، صرفا مربوط به همان توجه و رعایت جهت قبله در ابتدای خواب می باشد ، لذا بر فرض هم که انسان در طول مدت خواب با غلتیدن جهتش پشت به قبله گردد، از آثار این توصیه دینی بهره برده است. لذا لزومی ندارد که رو به قبله بودن در تمام مدت خواب رعایت گردد. بخصوص اینکه از اراده انسان خارج بوده و معمولا هنگام خواب ، چرخیدن و غلت زدن و پهلو به پهلو شدن برای بدن لازم و مفید و اجتناب ناپذیر است و به صورت غیر ارادی این کار انجام می گردد.
3⃣👈 اگر چه همه آثار و برکات و حکمتهای این عمل برای ما روشن نمی باشد و بعید نیست که به لحاظ مادی و معنوی جهت قبله در هر نقطه از کره زمین برای جسم و روح انسان دارای تاثیرات مفید خاصی باشد که علم بشر هنوز قادر به کشف آنها نشده است. ولی باز هم بدون توجه به این گونه آثار، می توان برخی از این آثار و حکمتها را بیان نمود:
🤛الف) با توجه به شباهت رو به قبله خوابیدن با حالت انسان در هنگام قرار گرفتن در قبر کمترین اثر این عمل زنده نگاه داشتن یاد مرگ در هنگام خواب و توجه به این که خواب نیز نوعی مرگ موقت است (۳) و همواره این امکان وجود دارد که فرد دیگر از خواب برنخیزد. لذا در محاسبه اعمال و رفتار گذشته خود قبل از خواب خوب بیندیشد.
🤛ب) کعبه به عنوان قبله هر مسلمان، نماد توحید و یکتا پرستی و توجه و ذکر و یاد خدا بوده و لذا جهت قبله بهترین جهت ظاهری به سوی خداوند بوده و رعایت این جهت در هر کاری باعث توجه و تذکر الهی بوده و خود نوعی ذکر خدا محسوب می گردد. لذا نه تنها هنگام خواب بلکه در هنگام هر عملی (به جز موارد خاص مثل هنگام قضاءحاجت و ...) رعایت این جهت مطلوب می باشد و یاد خدا را همواره در ذهن انسان زنده نگه می دارد.
➖➖➖➖➖
🖇(۱) علامه مجلسی، حلیه المتقین، فصل چهارم از باب هشتم؛ ص۱۸۶. نشر عصر جوان، قم، ۱۳۴۸ ش.
🖇(۲) شيخ بهايي، مفتاح الفلاح، ص ۲۸۱. دار الأضواء،بیروت ۱۴۰۵ ش.
🖇(۳) علامه مجلسی، بحارالانوار،ج ۱۴، ص ۳۴۳، الوفاء، بیروت ۱۴۰۴ق.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
✴️✴️✴️✴️✴️
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۲۸۸)
#لحظاتی_با_احکام
👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
🌺🌺🌺🌺🌺
#لحظاتے_با_احکام
📣 آیا #دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟👇
✅👈 اگر انسان خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب، آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که میگوید قصد جدی ندارد و نمیخواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخص یا حیوانی مطلبی را نقل میکند، حرام نیست.
➖➖➖➖➖
🔺 رساله آموزشی ج۲، رهبری ، احکام کذب و دروغ.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🍃🍃🍃🍃🍃
🕊🕊🕊🕊🕊
#لحظاتے_با_احکام
💢 به چه کسی #کثیرالشک می گویند؟ چه زمانی از کثیرالشک بودن خارج می شود؟🔰
✅👈امام خمینی (رحمة الله علیه): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم مثلا در نماز صبح، ظهر و عصر شک کند، کثیرالشک است و تا وقتی یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۱)
✅👈 آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم مثلا در نماز صبح، ظهر و عصر شک کند، کثیرالشک است و تا وقتی یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۲)
✅👈 آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم شک کند (برای مثال در نماز صبح، ظهر و عصر) کثیرالشک است. کثیرالشک تا وقتی یقین نکند به حالت عادی (حال عمومی مردم) برگشته، نباید به شک خود اعتنا کند.(۳)
✅👈 آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): چنانچه کسی در یک نماز سه بار شک کند یا در سه نماز پشت سر هم در هر نماز یک بار شک کند، این مقدار برای کثیرالشک شدن کافی نیست مگر اینکه این امر به اندازه ای ادامه پیدا کند و شک تکرار شود که عرف او را کثیرالشک محسوب نمایند. تا وقتی یقین یا اطمینان نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۴)
➖➖➖➖➖
🖇(۱)تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۰۷، م۱.
🖇(۲)توضیح المسائل، ص۱۹۲، ک۹۷۳ و ۹۷۶.
🖇(۳)آموزش مصور احکام، احکام عبادات، ص۲۹۸و ۲۹۰.
🖇(۴)توضیح المسائل جامع، ج۱، م۱۴۴۹.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
❇️❇️❇️❇️❇️
❌❌❌❌❌
#لحظاتے_با_احکام
🔊 #غیبت چیست؟⬇️
✅👈 امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✅👈 آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✅👈 آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✅👈 آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✅👈 آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است.
🔸 فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد.
🔸 همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛
🔸 نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
➖➖➖➖➖
📚 استفتائات، امام، ج ۲، سال ۱۳۸۰، ص ۶۱۸-۶۱۹، س ۹ و ۱۳. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م ۴۲۹، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج ۱، سال ۱۳۹۰، ص ۱۳۷، م ۵۵۲. استفتائات، بهجت، ج ۴، ص ۵۶۰، س ۶۴۶۷.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🌱🌱🌱🌱🌱