🔷🔷🔶🔷🔷
#لحظاتے_با_احکام
🔔نکاتی درباره رو به #قبله خوابیدن:👇
1⃣👈 رو به قبله خوابیدن به عنوان یک عمل مستحب که در روایات مورد سفارش قرار گرفته است (۱) به گونه ای است که هنگام خوابیدن انسان بر پهلوی راست بخوابد و در این هنگام صورت و جلوی بدن انسان رو به قبله قرار گیرد (شبیه حالتی که انسان را در قبر قرار می دهند) (۲)، که مقید بودن به آن آثار و برکات متعددی دارد.
2⃣👈 بسیاری از این آثار رو به قبله خوابیدن بخصوص آثار تربیتی آن، صرفا مربوط به همان توجه و رعایت جهت قبله در ابتدای خواب می باشد ، لذا بر فرض هم که انسان در طول مدت خواب با غلتیدن جهتش پشت به قبله گردد، از آثار این توصیه دینی بهره برده است. لذا لزومی ندارد که رو به قبله بودن در تمام مدت خواب رعایت گردد. بخصوص اینکه از اراده انسان خارج بوده و معمولا هنگام خواب ، چرخیدن و غلت زدن و پهلو به پهلو شدن برای بدن لازم و مفید و اجتناب ناپذیر است و به صورت غیر ارادی این کار انجام می گردد.
3⃣👈 اگر چه همه آثار و برکات و حکمتهای این عمل برای ما روشن نمی باشد و بعید نیست که به لحاظ مادی و معنوی جهت قبله در هر نقطه از کره زمین برای جسم و روح انسان دارای تاثیرات مفید خاصی باشد که علم بشر هنوز قادر به کشف آنها نشده است. ولی باز هم بدون توجه به این گونه آثار، می توان برخی از این آثار و حکمتها را بیان نمود:
🤛الف) با توجه به شباهت رو به قبله خوابیدن با حالت انسان در هنگام قرار گرفتن در قبر کمترین اثر این عمل زنده نگاه داشتن یاد مرگ در هنگام خواب و توجه به این که خواب نیز نوعی مرگ موقت است (۳) و همواره این امکان وجود دارد که فرد دیگر از خواب برنخیزد. لذا در محاسبه اعمال و رفتار گذشته خود قبل از خواب خوب بیندیشد.
🤛ب) کعبه به عنوان قبله هر مسلمان، نماد توحید و یکتا پرستی و توجه و ذکر و یاد خدا بوده و لذا جهت قبله بهترین جهت ظاهری به سوی خداوند بوده و رعایت این جهت در هر کاری باعث توجه و تذکر الهی بوده و خود نوعی ذکر خدا محسوب می گردد. لذا نه تنها هنگام خواب بلکه در هنگام هر عملی (به جز موارد خاص مثل هنگام قضاءحاجت و ...) رعایت این جهت مطلوب می باشد و یاد خدا را همواره در ذهن انسان زنده نگه می دارد.
➖➖➖➖➖
🖇(۱) علامه مجلسی، حلیه المتقین، فصل چهارم از باب هشتم؛ ص۱۸۶. نشر عصر جوان، قم، ۱۳۴۸ ش.
🖇(۲) شيخ بهايي، مفتاح الفلاح، ص ۲۸۱. دار الأضواء،بیروت ۱۴۰۵ ش.
🖇(۳) علامه مجلسی، بحارالانوار،ج ۱۴، ص ۳۴۳، الوفاء، بیروت ۱۴۰۴ق.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
✴️✴️✴️✴️✴️
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۲۸۸)
#لحظاتی_با_احکام
👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲
🌺🌺🌺🌺🌺
#لحظاتے_با_احکام
📣 آیا #دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟👇
✅👈 اگر انسان خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب، آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که میگوید قصد جدی ندارد و نمیخواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخص یا حیوانی مطلبی را نقل میکند، حرام نیست.
➖➖➖➖➖
🔺 رساله آموزشی ج۲، رهبری ، احکام کذب و دروغ.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🍃🍃🍃🍃🍃
🕊🕊🕊🕊🕊
#لحظاتے_با_احکام
💢 به چه کسی #کثیرالشک می گویند؟ چه زمانی از کثیرالشک بودن خارج می شود؟🔰
✅👈امام خمینی (رحمة الله علیه): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم مثلا در نماز صبح، ظهر و عصر شک کند، کثیرالشک است و تا وقتی یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۱)
✅👈 آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم مثلا در نماز صبح، ظهر و عصر شک کند، کثیرالشک است و تا وقتی یقین نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۲)
✅👈 آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی): اگر کسی در یک نماز سه مرتبه شک کند یا در سه نماز پشت سر هم شک کند (برای مثال در نماز صبح، ظهر و عصر) کثیرالشک است. کثیرالشک تا وقتی یقین نکند به حالت عادی (حال عمومی مردم) برگشته، نباید به شک خود اعتنا کند.(۳)
✅👈 آیت الله سیستانی (دام ظله العالی): چنانچه کسی در یک نماز سه بار شک کند یا در سه نماز پشت سر هم در هر نماز یک بار شک کند، این مقدار برای کثیرالشک شدن کافی نیست مگر اینکه این امر به اندازه ای ادامه پیدا کند و شک تکرار شود که عرف او را کثیرالشک محسوب نمایند. تا وقتی یقین یا اطمینان نکند که به حال معمولی مردم برگشته باید به شک خود اعتنا نکند.(۴)
➖➖➖➖➖
🖇(۱)تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۰۷، م۱.
🖇(۲)توضیح المسائل، ص۱۹۲، ک۹۷۳ و ۹۷۶.
🖇(۳)آموزش مصور احکام، احکام عبادات، ص۲۹۸و ۲۹۰.
🖇(۴)توضیح المسائل جامع، ج۱، م۱۴۴۹.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
❇️❇️❇️❇️❇️
❌❌❌❌❌
#لحظاتے_با_احکام
🔊 #غیبت چیست؟⬇️
✅👈 امام خمینی: اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✅👈 آیت الله خامنه ای: غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✅👈 آیت الله بهجت: هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✅👈 آیت الله مکارم: غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✅👈 آیت الله سیستانی: غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است.
🔸 فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد.
🔸 همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛
🔸 نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
➖➖➖➖➖
📚 استفتائات، امام، ج ۲، سال ۱۳۸۰، ص ۶۱۸-۶۱۹، س ۹ و ۱۳. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م ۴۲۹، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج ۱، سال ۱۳۹۰، ص ۱۳۷، م ۵۵۲. استفتائات، بهجت، ج ۴، ص ۵۶۰، س ۶۴۶۷.
◦•●◉✿ #لحظاتی_با_احکام ✿◉●•◦
🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🌱🌱🌱🌱🌱
#هر_روز همراه با یک صفحه از #قرآن_مجید ( امروز صفحه۲۸۹)
#لحظاتی_با_احکام
👉🆔https://eitaa.com/joinchat/729743599Cdc863cab97
🤲🤲🤲🤲🤲