eitaa logo
مَدرَس | رضا لک علی آبادی
1.3هزار دنبال‌کننده
72 عکس
113 ویدیو
253 فایل
﷽ - مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم - رشته‌تخصصی: علوم حدیث - کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی - سردبیر مجله پژوهشی عوائدالایام (فقهی‌اصولی) - کتب و مقالات (نقش اجتماعی طلبه انقلابی، مجموعه ۱۴ جلدی سفر آخرت، جلوه حق و...) 💻Lakaliabadi.ir 🆔 @Lakaliabadi_R
مشاهده در ایتا
دانلود
121 کفایه - قطع.mp3
18M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 121 🗂 ➖ الامر السادس ➖ الامر السابع 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 29 📝 شروع عبارت: نعم ربما یتفاوت الحال فی القطع الماخوذ فی الموضوع شرعا... . 🎧 17.1 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
122 کفایه - قطع.mp3
18.13M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 122 🗂 ➖ الامر السابع 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 33 📝 شروع عبارت: نعم کان العلم الجمالی کالتفصیلی فی مجرد الاقتضاء... . 🎧 17.2 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
123 کفایه - قطع.mp3
18.68M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 123 🗂 ➖ الامر السابع 🗂 ➖تمهید (مقدمه دوم) 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 36 📝 شروع عبارت: و اما فی ما احتاج الی التکرار... . 🎧 17.8 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
124 کفایه - قطع.mp3
16.29M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 124 🗂 ➖تمهید (مقدمه دوم) 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 39 📝 شروع عبارت: ثانیها فی بیان امکان التعبد بالامارة... . 🎧 15.5 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
125 کفایه - قطع.mp3
19.27M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 125 🗂 ➖تمهید (مقدمه دوم) 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 40 📝 شروع عبارت: و کیف کان فما قیل او یمکن ان یقال... . 🎧 18.3 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
الفائق جلسه52.mp3
18.02M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 52 🔵 🗂 باب الرابع: تمسک به عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه 🔺فصل دوم 🔺فصل سوم (طائفه اول و دوم) 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 165 🎧 17.1 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
126 کفایه - أمارات.mp3
15.43M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 126 🗂 ➖تمهید (مقدمه دوم) 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 41 📝 شروع عبارت: نعم لو قیل باستتباع جعل الحجیة للاحکام... . 🎧 14.7 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
127 کفایه - أمارات.mp3
15.12M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 127 🗂 ➖تمهید (مقدمه دوم) 📕 کفایه چاپ کنگره ج 2 ص 42 📖 شروع عبارت : نعم، يشكل الأمر في بعض الأُصول العمليّة، كأصالة الإباحة الشرعيّة... 🎧 14.4 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🌺 گرد خورشید نشسته‌اند به نورآموزی 🌅 پوستر زیبای توسل عالمان شیعه به حضرت کریمه اهل بیت علیها السلام. ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
📰 گزارش قابل تأمل خبرگزاری فارس: 🧾عنوان مطلب: آمار غیررسمی از وضع مساجد/ طلبه‌ها دوست ندارند امام جماعت شوند! 📝 قسمتی از متن: حال باهم چند اطلاعات و آمار غیررسمی درباره حضور طلبه‌ها در مساجد را ببینید: ۱ـ طلبه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی علاقه‌مند به جذب در ادارات و نهادها و ... هستند و حضور به عنوان امام جماعت مسجد اولویت آخر آنان است. ۲ـ حجت‌الاسلام حریزاوی، قائم‌ مقام سازمان تبلیغات اسلامی: متاسفانه کسی مسئولیت امام جماعت را قبول نمی‌کند و در استانی مانند بوشهر تنها ۲۰ درصد مساجد، امام جماعت دارند، زیرا باید به ۱۰ نهاد پاسخگو باشند. ۳ـ طلبه‌ای که به عنوان امام جماعت در مسجد حضور پیدا می‌کند و برای رفع نیازهای معیشتی خود مجبور است در یک اداره هم مشغول کار شود؛ بنابراین تنها یک وعده نماز جماعت برگزار می‌کند و در باقی ساعات در مسجد بسته است. ۴ـ جایگاه و شأن امام جماعت در میان طلبه‌ها مانند قبل نیست و افول کرده است. ۵ـ در مجموع از حدود ۶۳ هزار مسجد شیعی کشور، حدود ۲۹ هزار مسجد از یک تا سه وعده نماز جماعت دارند و بیش از ۵۰ درصد مساجد خالی است. 🔗لینک کامل خبر: farsnews.ir/amp/14020230000437 ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸ناگهان چشمم به گنبد طلایی حضرت معصومه (س) افتاد ...🔸 وقتی طلبۀ جوانی بودم، عزت نفس بالایی داشتم. خیلی بدم می‌آمد کسی با نظر حقارت به من نگاه کند. چون می‌گفتند طلبگی عزت دارد و باید عزتش حفظ شود. برای خرید نان در نانوایی سنگکی ایستاده بودم. نوبتم که شد، یکی دیگر آمد و نانوا هم به او زودتر داد. من به او اعتراض کردم، اعتراض محترمانه‌ای هم کردم، اما یک جواب سربالا و تندی به من داد. دلم از او رنجید. نان نگرفتم و از مغازه بیرون آمدم. در راه که می‌آمدم، دلم از دست او آتش گرفته بود. در همین آشفتگی می‌خواستم نفرینی به او کنم. یک دفعه سرم را بلند کردم و چشمم افتاد به گنبد طلایی (س). گفتم نانوا از شیعیان حضرت است. من اگر نفرین کنم، از چشم اینها می‌افتد. اهل بیت خوششان می‌آید که من دعایش کنم. دعایش کردم و گفتم: «خدایا این آدم را صالح کن». وقتی دعا کردم، آتشی که در دلم بود خنک شد. خدا را شکر کردم. بعد دیدم هر وقت کسی اذیتم می‌کند، اگر دعایش کنم دلم خنک می‌شود. به شما هم توصیه می‌کنم هر وقت کسی اذیتتان کرد، به او دعا کنید. اینها شیعه هستند. چقدر «یا حسین» «یا علی» می‌گویند. به تمام کسانی که به شما ظلم کردند دعا کنید؛ فقط به خاطر اینکه شیعه هستند. مثل مادری که به بچه‌اش دعا می‌کند و از حقش می‌گذرد. وقتی شما از این طرف بخشیدی و سختگیری نکردی، دل دیگران به شما نرم می‌شود و آنها هم برای شما طلب مغفرت می‌کنند؛ دل به دل راه دارد. حق دارانِ شما هم از شما صرف نظر می‌کنند. وقتی حق داران صرف نظر کردند راهت باز می‌شود. @haerishirazi
الفائق جلسه53.mp3
16.56M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 53 🔵 🗂 باب الرابع: تمسک به عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه 🔺فصل سوم (طائفه دوم و سوم) 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 169 🎧 15.7 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🔰استاد شهید مطهری رحمةالله‌علیه: 💢 امثال من گاهی با سؤالاتی مواجه می‌شویم که با لحن تحقیر و مسخره آمیزی می‌پرسند: ❓آقا سواره غذا خوردن شرعاً چه صورتی دارد؟! با قاشق و چنگال خوردن چطور؟! آیا کلاه لگنی به سر گذاشتن حرام است؟! آیا استعمال لغت بیگانه حرام است؟! ... 💬 در جواب اینها می‌گوییم: 🔸 اسلام دستور خاصی در این موارد نیاورده است. اسلام نه گفته با دست غذا بخور و نه گفته با قاشق بخور؛ گفته به هر حال نظافت را رعایت کن. 🔸از نظر کفش و کلاه و لباس نیز اسلام مد مخصوصی نیاورده است. از نظر اسلام زبان انگلیسی و ژاپنی و فارسی یکی است. ✅ اما اسلام یک چیز دیگر گفته است؛ گفته شخصیت باختن حرام است، مرعوب دیگران شدن حرام است، تقلید کورکورانه کردن حرام است، هضم شدن و محو شدن در دیگران حرام است، طفیلی‌گری حرام است، افسون شدن در مقابل بیگانه حرام است، الاغ مرده بیگانه را قاطر پنداشتن حرام است، انحرافات و بدبختیهای آنها را به نام «پدیده قرن» جذب کردن حرام است، اعتقاد به اینکه ایرانی باید جسماً و روحاً و ظاهراً و باطناً فرنگی بشود حرام است. 📙 استاد مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ج 1 ص 134 ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
الفائق جلسه54.mp3
15.47M
🔵 صوت ‌درس ‌ جلسه 54 🗂 باب الخامس 🔺تمهید 🔺فصل اول: تعریف الغاء خصوصیت 📖 الفائق ، چاپ هفتم، صفحه 175 🎧 14.7 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
128 کفایه - أمارات.mp3
15.58M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 128 🗂 ➖ مقدمه دوم (امکان تعبد به ظنون) : بیان اشکالات به نظر شیخ و دفاع مرحوم آخوند از نظر خودشان 📕کفایه چاپ کنگره ج2 ص 43 📖 شروع عبارت : فانقدح بما ذكرنا: أ نّه لا يلزم الالتزام بعدم كون الحكم الواقعي... 🎧 14.8 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
129 کفایه - أمارات.mp3
14.79M
🔰صوت درس کفایه2 جلسه 129 🗂 - مقدمه دوم (امکان تعبد به ظنون) : اشکال دوم به وجه جمع شیخ ؛ بیان و نقد نظر مرحوم اصفهانی - مقدمه سوم (اصل عدم حجیت در مشکوک الاعتبار) 📕 کفایه چاپ کنگره ج2 ص 44 📖شروع عبارت : وأُخرى: بأ نّه كيف يكون التوفيق بذلك‌؟ مع احتمال أحكامٍ فعليّة... 🎧 14.1 Mb ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
♨️ اهمیت جایگاه فرهنگ و کار عالمان دینی 🎙 📆 بیانات در 23 آذر 1378 🔰من این‌طور احساس میکنم که همه‌ی رفتارهای فردی و جمعىِ ما به‌عنوان مسؤول و رفتارهای ملتمان، تحت تأثیر دو مجموعه عوامل است: 1️⃣ یک مجموعه، آن استعدادها و امکانات و اینهاست - هوش، تواناییها و استعدادهای مردم - فرض بفرمایید یک فرد را که در نظر میگیریم، یک قسمت از تلاش و فعّالیتش در هر میدانی از میدانها، مربوط به آن استعدادها و تواناییها و ظرفیتهای وجودی خودش یا فضایی است که از آن استفاده میکند. 2️⃣ بخش دوم، آن عامل مؤثّر و جهت دهنده‌ی ذهنیت است. مراد ما از فرهنگ، همان ذهنیتهاست. هرجا که من تعبیر فرهنگ را به‌کار میبرم، مرادم آن معنای عام فرهنگ است؛ یعنی آن ذهنیتهای حاکم بر وجود انسان که رفتارهای او را به سمتی هدایت میکند - تسریع، یا کُند میکند - این، حدّاقل نیمی از عوامل تعیین کننده و پیش برنده و جهت دهنده به همه‌ی رفتارهاست. ☝️برای این‌که مسأله، کاملاً محسوس شود و آن نگرانی که در ذهن بنده است، بیشتر واضح گردد - که چرا گاهی اوقات به این مسأله، زیاد میپردازم - یک جبهه‌ی جنگ را فرض بفرمایید که یک مجموعه سرباز، با فداکاری، با قدرت تصمیم، با اراده و با ایستادگی میجنگند؛ مثل جنگی که ما هشت سال در جبهه داشتیم. در آن زمان، شما وارد منطقه‌ای میشدید، میدیدید یک مشت جوان مؤمنِ حزب‌الّلهىِ فداکارِ از جان گذشته، ایستاده‌اند و مبارزه میکنند. از هر کدام سؤال میکردید چرا مبارزه میکنید؟ میگفت: «وظیفه‌ی من است. امام گفتند، دستور دینی من است. دشمن به کشور من تجاوز کرده، مرزها و ناموس مرا تهدید میکند؛ ما ملت زنده‌ای هستیم و باید از خودمان دفاع کنیم!» او مجموعه‌ای از باورهای ذهنی را برای شما در میان میگذارد که اعتقاد به خدا، اعتقاد به قیامت، اعتقاد به شهادت، اعتقاد به دستور امام، لزوم اطاعت از امام، اعتقاد به متجاوز بودن این دشمن، اعتقاد به این‌که من ملتی هستم که باید از خودم دفاع کنم، در آن هست. این مجموعه‌ی در هم آمیخته‌ی در هم تنیده‌ی اعتقادات دینی و اینها در بیان او بروز میکند. شما میبینید که این اعتقادات موجب شده است تا این جوان بایستد، از آسایش خانه‌اش، از زندگی، از تحصیل و دانشگاهش دست بکشد، به جبهه برود و جان خودش را به خطر بیندازد؛ احیاناً هم کشته یا مجروح شود و تا آخر عمر با آن بسازد که الان روی چرخ، تعدادی از آنها را مشاهده میکنید. حالا اگر در همین حالی که این جوان در این میدان با این حرارت میجنگد، یک نفر بیاید، بنا کند در این باورها خدشه کردن و مثلاً بگوید: «این‌که شما میگویید این دشمن، متجاوز است، چه تجاوزی؟ ما اوّل حمله کردیم!»؛ شروع کند در ذهنیت او رخنه کردن و اعتقاد او را به متجاوز بودن این دشمن و به فضیلت و ارزش شهادت، ضعیف کند، اعتقاد او را به این‌که وقتی امام دستور داد، باید دستور امام عمل شود، تضعیف کند؛ اعتقاد و باور او را به این‌که یک فرد باید از کشور، از میهن و از مرزهای خودش دفاع کند، ضعیف کند؛ خوب، شما ببینید این جوان مؤمنِ آماده‌ای که مثل گلوله‌ی سوزانی به سمت سینه‌ی دشمن حرکت میکرد، با این تبدیل باورها تبدیل به چه میشود؟! به یک موجود پشیمان، متزلزل، مردّد و احیاناً پشت به جبهه کرده، تبدیل میشود. یعنی همین آدم، همین شخصیت، با همان استعدادها، با همان قدرت بدنی، با همان هوش، با همان توانی که از لحاظ جسمانی و مغزی و قدرت اراده و تصمیم‌گیری داشت، با تبدیل محتوای ذهنی خودش، از یک موجود فعال پیشروِ اثرگذار، تبدیل به یک موجود منفعلِ منهزم میشود. این امر بسیار واضحی است. خوب؛ ممکن است کسی هم برود، آن احساسات، آن ایمان و آن باور را در او تقویت کند، یا در کسی که آنچنان نیست، این ایمان را به‌وجود آورد و از او یک موجود اثرگذارِ فعّالِ پیشروِ آنچنانی بسازد. 👌من به این نکته، متنبّه شدم که این‌که میگویند: «مداد العلماء افضل من دماء الشّهداء»، معنایش این است. آن عالِم است که میتواند محتوای ذهن انسانی را تبدیل به چیزی کند که از این جسم - به اصطلاح رایج امروز، از این سخت‌افزارِ موجودِ بشری - یک انسان متعالی، یک انسان پیشرو و یک انسان فعال و مقاوم بسازد. یک عالِم میتواند این کار را بکند؛ «مداد العلماء»، واقعاً «افضل از دماء شهدا» است. ________________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 امام رضا علیه السلام و کثرت صلوات 🔹 و كَانَ‏ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ يَبْدَأُ فِي دُعَائِهِ بِالصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ يُكْثِرُ ذَلِكَ فِي الصَّلَاةِ وَ غَيْرِهَا. (هدایة الأمة 3:117) 🔸 همواره امام رضا (ع) آغاز و آخر دعایشان با صلوات بود و زیاد صلوات می‌فرستادند چه در نماز چه غیر نماز. 🔹 قالَ الرِّضَا ع‏ مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى مَا يُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْيُكْثِرْ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً وَ قَالَ‏ الصَّلَاةُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ التَّسْبِيحَ وَ التَّهْلِيلَ وَ التَّكْبِيرَ. (أمالی صدوق، ص73) 🔸 امام رضا (ع) فرمودند: هر کس که قادر نیست کفاره گناهاش را بپردازد، پس باید زیاد بر پیامبر و آلش (ص) صلوات فرستد چرا که صلوات گناهان را حقاً از بین می‌برد. و فرمودند: صلوات بر پیامبر و آلش نزد خداوند عزّوجلّ معدل تسبیح (سبحان‌الله گفتن)، تهلیل (لااله‌الاالله گفتن) و تکبیر (الله‌اکبر گفتن) است. _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
🌺 امام رضا (ع) و بخشش همه اموال 🔸 در روز عرفه‌ای در خراسان حضرت همه اموالش را بخشید. سهل بن زیاد گفت: این غرامت است و حضرت فرمودند: بلکه غنیمت است. غرامت حساب مکن آنچه را که وسیله اجر و کرامت قرار میدهی! 🔹... إِنَّ هَذَا لَمَغْرَمٌ فَقَالَ بَلْ‏ هُوَ الْمَغْنَمُ‏ لَا تَعُدَنَ‏ مَغْرَماً مَا ابْتَغَيْتَ بِهِ أَجْراً وَ كَرَما (وسیله اجر و کرامت قرار میدهی) ◾️ المناقب، ج 4 ص 361 _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» 🛑..عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: «قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.» 🔰از «حسین بن ثُوَیر» نقل شده است: من و «یونس بن ظَبیان» و «مفضّل بن عمر» و «ابو سلمه سرّاج» نزد امام صادق (علیه‌السلام) نشسته بودیم. از بین ما، یونس که از همه ما بزرگتر بود، سخن می‌گفت. یونس به امام صادق (علیه‌السلام) عرض کرد: فدایتان شوم، من خیلی یاد امام حسین (علیه‌السلام) می‌افتم. (در چنین حالتی) چه بگویم؟ حضرت فرمودند: بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» این را سه بار تکرار کن؛ چراکه سلام، به ایشان می‌رسد، چه از نزدیک و چه از دور.» 📚کتاب المزار مرحوم شیخ مفید ره، ص 214. _______________________ 📲 •⊱۰ @Lakaliabadi ۰⊰