eitaa logo
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
649 دنبال‌کننده
36 عکس
3 ویدیو
9 فایل
✅کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🔸ارتباط با ادمین: @legenhausen_admin 🔸این کانال توسط روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ خلاصه‌ی ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن در نشست علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. ❇️ پروفسور لگنهاوزن: بنابر تجربه خود بنده سه شیوه گفت‌وگوی مهم و کاربردی وجود دارد: ۱. گفت‌وگوهای دیپلماتیک و رسمی؛ مثلا هیئت‌هایی از شوراهای کلیسایی پروتستانی یا کاتولیکی به‌ کشوری مسلمان سفر می‌کنند و یا بلعکس و با رهبران و مقامات رسمی آن کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. سفر پاپ به عراق و گفت‌‌‌وگوی او با آیت‌الله سیستانی (ره) نمونه‌ای از این نوع گفت‌‌وگو است. ۲. گفت‌وگوهای عمومی؛ به این‌ معنا که گفت‌‌وگوهای بین‌الادیانی در میان افراد جوامع مختلف صورت می‌پذیرد تا ارتباطی بین آن‌ها ایجاد شود. اثرگذاری این شیوه گفت‌‌وگو نیز قابل توجه است. مثلا در تورهای مسافرتی معمولا مردم َمن آشنایی با فرهنگ کشورهای دیگر با دین و آداب و رسوم و مناسک مذهبی آن‌ها هم آشنا می‌شوند و گفت‌گوهایی هم بین آن‌ها صورت می‌گیرد. ۳. گفت‌وگوهای آکادمیک و دانشگاهی به منظور ارتقای جایگاه علمی گفت‌گوهای دینی. در این نوع گفت‌‌وگوها هر کسی نمی‌تواند شرکت کند، زیرا طرفین گفت‌‌وگو باید به مباحث اعتقادی طرف مقابل کاملا اشراف داشته باشد و نکته مهم‌تر اینکه احترام متقابل به ارزش‌ها نیز کاملا حفظ شود. در غیر این‌ صورت گفت‌‌وگو از حالت علمی و آکادمیک خارج می‌شود. فرق بین گفت‌وگوی دیپلماتیک و عمومی این است که در گفت‌‌وگوی عمومی همه می‌توانند شرکت کنند و هدف آن ایجاد ارتباط است. در حالی که هدف در گفت‌‌وگوی دیپلماتیک بیشتر سیاسی است و شاید نیازمند انعقاد قرارداد باشد. در این نوع گفت‌‌وگو برای حل مناقشه اعتقادی باید ارزش‌های مقدس طرفین مثل مکان‌‌ها و شخصیت‌های مقدس مورد توجه ویژه قرار گیرند و به‌طور رسمی از طرفین خواسته شود که به هیچ‌وجه توهین و تمسخری درباره نمادهای دینی صورت نگیرد. خودمحوری از هر یک از طرفین مجاز نیست، زیرا نه تنها راهگشا نیست، بلکه مناقشه را افزایش می‌دهد. گفت‌‌وگوی بین‌الادیانی از منظر علامه مصباح سه گونه است؛ الف. طرفین باید تفاهم داشته باشند، به این شکل که هدف تغییر عقیده طرف مقابل نباشد، بلکه رفع سوء‌تفاهم باشد. ب. پرداختن به اعتقادات مشترک. باید اجازه داد که طرف مقابل بنابر آموزه‌های خودش فکر کند و تصمیم بگیرد. ج. همکاری. بنابر روایت آخرالزمانی شیعیان به رهبری امام عصر (ع) ارواحنا فداه و مسیحیان پیرو حضرت مسیح (ع) در جنگ علیه دَجّال و شیاطین اتحاد و همکاری خواهند داشت تا با پیروزی بر ظلم و ستم، شرایط و مقدمات لازم برای برقراری عدالت و صلح جهانی فراهم شود. ❇️ پرسش و پاسخ: یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که از جناب پروفسور لگنهاوزن پرسش شد بدین شرح است؛ به نظر شما با توجه به ناسالم بودن فضای سیاسی فرق و ادیان راه‌کارهای عملی گفت‌وگو چیست؟ و آیا در فضای دانشگاهی، آزادی بیان وجود دارد که بتوان حرف حق را گفت؟ پاسخ پروفسور لگنهاوزن: سوال خیلی خوبی پرسیدید،... باید نقطه نظرات را دید و با آگاهی کامل حرکت کرد و کسانی باید پا به عرصه گفت‌‌وگو بگذارند که تسلط کافی بر مبانی اعتقادی طرف مقابل داشته باشند و منظور طرف مقابل را به‌خوبی درک کنند. طرفین گفت‌وگو باید شناخت کافی از خطرات گروه‌های افراطی مثل داعش و تبشیریون داشته باشند و بدانند که آن‌ها با اقدامات افراطی خود در مباحث مختلف، زمینه را برای گفت‌وگوی ناسالم و خطرناک آماده می‌کنند. 🔰 نشانی نشست در کانال مجمع جهانی شیعه شناسی: https://eitaa.com/shiastudyir/2391 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی» ✅ گزارش تصویری علمی با عنوان احترام به ارزش‌های ادیان ابراهیمی با ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن که به همت مجمع جهانی شیعه شناسی با همکاری موسسه رجعت عیسی«ع» برگزار گردید. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
❇️ ضبط دوره فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با تدریس پروفسور لگنهاوزن به پایان رسید. ✏️ به گزارش خبرنگار آکادمی بین‌المللی حکمت در راستای ادامه برنامه‌های تابستانی این مجموعه در سال ۱۴۰۳ دوره‌ای با عنوان فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با تدریس پروفسور حاج محمد لگنهاوزن -عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)- در استودیو این مجموعه ضبط شد. 🔄 دوره فلسفه اسلامی پس از تدوین در سایت آکادمی بین‌المللی حکمت قرار می‌گیرد و مخاطبین می‌توانند از این دوره فاخر بهره‌مند شوند. 📍برای مشاهده خبر در سایت به لینک زیر مراجعه کنید: hekmat.academy/news/islamic-philosophy 🔸آکادمی بین‌المللی حکمت eitaa.com/joinchat/1830879264C6fc532bd89
68.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 «نسبی‌انگاری و عینیت» پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024) ❇️ این کنگره در شهر رم برگزار شده و ایشان با ارائه‌ی مقاله‌ای با عنوان Relativism and Objectivity (نسبی‌گرایی و عینیت) در آن شرکت کرده اند 🔰اطلاعات بیشتر راجع به کنگره https://wcprome2024.com 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
Relativism and Objectivity.pdf
1.74M
📢 «نسبی‌انگاری و عینیت» ✅ فایل ارائه‌ شده توسط پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024) 🔰اطلاعات بیشتر راجع به کنگره https://wcprome2024.com 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «پرچم کربلا» ✅ شعری از پروفسور لگنهاوزن در رسای امام سوم شیعیان(علیه السلام) باعنوان «پرچم کربلا» به مناسبت اربعین حسینی ❇️ The Flag of Karbala My blood is red like the flag of Karbala, glistening in the sunlight. My spine is the rod of the flag of Karbala, bent in the fast hot wind. My breath blows through the flag of Karbala, snapping with the catch in my throat, A wind bearing dust and salt, the salt of torrid tears, tears lost on the wretched plain, Over which his life was spilled. And I have grown from the clay Upon which he was slain. I am the flag of Karbala marking the grave of Husayn (‘a)! My breath the wind, My spine the rod, My blood the color red… Husayn! The place you fell is where I plant my feet. Between heaven and hell Is where I wave to greet The pilgrims whom I meet For whom this song I tell, To breathe a word In praise of God To stand up in the wind, Upon the earth stained with his blood To offer up this hymn: Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «Religion and Temporality» International Meeting on Comparative Theology ✅ تصویری از ارائه‌ی پروفسور لگنهاوزن با موضوع «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» در کنفرانس دین و زمان‌مندی نشست بین المللی الهیات تطبیقی که به همت دانشکده‌ی الهیات کاتولیک دانشگاه بن برگزار شد. 📍دانشگاه بن آلمان 🗓 آگوست ۲۰۲۴ 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
AtemporalityInIslamicphilosophy.pdf
5.4M
📢 «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» ✅ فایل ارائه مقاله‌ «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید»‌ ارائه شده در نشست بین المللی دین و زمان‌مندی دانشگاه بن آلمان 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir
📢 «بی‌زمانی در فلسفه اسلامی و فیزیک جدید» ✅در این مقاله دیدگاه‌ برخی از فیلسوفان مسلمان برای نشان‌دادن بیرون از زمان‌بودن خداوند بررسی شده است. تمرکز عمده بر آرای ابن‌سینا و ملاصدرا استوار است. ❇️ آنچه در پی می‌آید خلاصه‌ای است از مطالبی که در این نشست ارائه شد. پیش از ابن‌سینا دیدگاه رایج وابستگی زمان به حرکت و تعیین حرکت با فلک اطلس بود. همان‌گونه که علامه مصباح فرموده‌اند نظام افلاک اکنون قابل دفاع نیست‌ و فلسفه اسلامی باید پاسخگوی این امر باشد که به جای فلک اطلس چه چیزی می‌تواند حرکت را تعیین کند. به عبارت دیگر، چه چیزی می‌تواند اکنون مقیاس حرکت باشد. با بررسی دیدگاه ملاصدرا متوجه می‌شویم که هرچند نظریه افلاک مورد پذیرش او بود، ولی مقیاس حرکت را مستقل از نظام افلاک می‌دانست. از نظر ملاصدرا زمان بعد چهارم اجسام است و نهایتا حرکت از حرکت جوهری تعیین می‌‌شود. از طرف دیگر می‌بینیم که زمان در فیزیک جدید و براساس نظریه نسبیت خاص اینشتین(Special Relativity Theory) نسبی است و این مسئله که آیا دو حادثه همزمان هستند یا نه نیز مطلبی نسبی است. نتیجه فیزیک جدید برای الهیات این است که خداوند نمی‌تواند داخل زمان باشد، زیرا خداوند در فضا-زمان(space-time) مکانی ندارد و چیزی که جایی در فضا-زمان ندارد، نمی‌تواند زمانی باشد.‌ در فلسفه اسلامی هم ملاصدرا و هم ابن‌سینا هر دو نشان می‌دهند که خداوند نمی‌تواند زمانی باشد، ولی چون ملاصدرا زمان را به عنوان بعد چهارم اجسام معرفی می‌کند راحت‌تر می‌توانیم نظریه او را برای سازگارشدن با نظریه فیزیک جدید یا نظریه اینشتین بپرورانیم. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔 eitaa.com/legenhausen_ir 🆔 t.me/legenhausen_ir