eitaa logo
پروفسور حاج محمد لگنهاوزن
579 دنبال‌کننده
28 عکس
2 ویدیو
7 فایل
✅کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🔸ارتباط با ادمین: @legenhausen_admin 🔸این کانال توسط روابط عمومی مؤسسه امام خمینی(ره) اداره می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 «آشنایی با منطق موجهات و تاثیر آن در فلسفه زبان» ✅ صوت پروفسور محمد لگنهاوزن در حوزه علمیه ولی‌عصر(عج) که با همت گروه فلسفه زبان پژوهشگاه ولی عصر(عج) برگزار شد. ❇️در این ارائه ایشان ابتدا از خاطرات خودشان در مواجهه با منطق موجهات یاد کرده و سپس با بررسی پیشینه‌ی آن در میان فیلسوفان غربی به موضوع جلسه می‌پردازند. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ گزارش تصویری نشست «آشنایی با منطق موجهات و تاثیر آن در فلسفه زبان» در حوزه علمیه ولی عصر(عج) 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 «اسلام و کثرت‌گرایی دینی» ✅ کتاب «اسلام و کثرت‌گرایی دینی» نوشته‌ی پروفسور لگنهاوزن برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در سال 2007 ❇️ این کتاب بنا بر درخواست انتشارات طه توسط خانم نرجس جواندل به زبان فارسی ترجمه شد. ❇️ سه بخش از پیش‌گفتار ایشان بر کتاب: 1⃣ به منزله‌ی يک نظريه‌ی جذاب درباره کثرت اديان مطرح شده است. براساس اين نظريه، تفاوت‌های موجود بين اديان و مذاهب، مانند تفاوت‌های فرهنگی يا نژادی، نسبت به ذات مشترک انسانيت از اهميت ثانوی برخوردارند. در اين ديدگاه تفاوت‌های دينی را بايد همچون تفاوت‌های فرهنگی تحمل کنيم، زيرا آن‌ها نسبت به ايمان زير بنایی ذاتی که وسيله نجات همه‌ی مؤمنان است، دارای اهميت کمتری هستند. 2⃣ کتابی که پيش رو داريد، ی تلاشی است برای دريافتن اين نکته که چه جنبه‌هایی از کثرت‌گرایی دينی از منظر مسلمانی که می‌خواهد به دين اسلام وفادار بماند، مقبول است؛ زيرا هر چند کثرت‌گرایی دينی نخست در متون الهيات مسيحی مطرح شد، ولی نظر متفکران مسلمان نيز بدان معطوف شده است. 3⃣ در اين کتاب کرده ام که برخی از وجوه کثرت گرایی دينی مسيحيت ليبرال با تعاليم اسلام سازگار نيست، هر چند وجوهی را نيز در آن می‌توان يافت که قابل قبول باشند. 🔰خرید کتاب از انتشارات طه https://ketabtaha.com/product/ktp-0043401/ 🔰مطالعه‌ی برخط کتاب https://lib.eshia.ir/10741/1/0 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 بررسی نظریه اخلاقی اندیشمندان اسلامی و غرب «بررسی نظریه اخلاقی اندیشمندان اسلامی و غرب» با ارائه‌ی پروفسور محمد لگنهاوزن و حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح توسط حوزه علمیه خواهران زنجان و همکاری دانشگاه زنجان برگزار می‌گردد. 🗓 روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه 🕓 ساعت ۱۴:۰۰ 📍 زنجان، دانشگاه زنجان 🔰شرکت در برنامه به صورت مجازی: https://vcm.whc.ir/b/ex9-gd1-yhf-62q 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 «بررسی نظریه اخلاقی اندیشمندان اسلامی و غرب» ✅‌ صوت بررسی نظریه اخلاقی اندیشمندان اسلامی و غرب که با ارائه‌ی پروفسور محمد لگنهاوزن و حجت الاسلام دکتر مجتبی مصباح توسط حوزه علمیه خواهران زنجان و همکاری دانشگاه زنجان برگزار شد. 🔰گزارش جلسه: B2n.ir/nazarieakhlaghi 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ عکس دسته‌جمعی در دانشگاه زنجان پس از نشست روز چهارشنبه 🔰کانال معاونت فرهنگی دانشگاه زنجان https://eitaa.com/Znu_farhangi/3028 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅زندگی‌نامه و معرفی اجمالی ابعاد شخصیتی پروفسور لگنهاوزن ❇️با هدف آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با پروفسور لگنهاوزن، در چند مطلبِ ادامه‌دار سعی در معرفی اجمالی زندگی‌نامه و ابعاد شخصیتی ایشان داریم. ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت اول: معرفی اجمالی ❇️ پروفسور محمد لگنهاوزن (استاد سابق دانشگاه تگزاس جنوبی 1979-1989) عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) است که با برخی مراکز علمی دیگر، به‌ویژه با دانشگاه قم، دانشگاه ادیان و مذاهب و موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی نیز همکاری علمی دارد. وی در سال ۱۹۷۴ کارشناسی خود را در رشتۀ فلسفه در دانشگاه ایالتی نیورک در آلبنی به اتمام رساند و پس از آن به ترتیب در سال ۱۹۷۸ و ۱۹۸۳ در مقاطع ارشد و دکتری در همین رشته از دانشگاه رایس ایالت تگزاس فارغ‌التحصیل شد. عنوان پایان‌‏نامۀ دکتری وی « Matters of Substance» بود که زیر نظر استاد راهنمای خود باروخ برودی (Baruch Brody) دفاع کرد و پس از آن در سال ۱۹۸۴ موفق به دریافت بورس تحصیلی فوق دکتری در زمینه مطالعات تطبیقی از دانشگاه هاوایی شد. پروفسور لگنهاوزن عمدتاً در شاخه‏‌های فلسفی زیر به تدریس و پژوهش اشتغال داشته و دارد: مقدمه منطق، مقدمه فلسفه، زیبایی شناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه دین، متافیزیک، فلسفه هگل، فلسفه تحلیلی، منطق جدید، علم و دین، فلسفه سیاسی، تاریخ فلسفه، فرا اخلاق، معرفت‌شناسی اخلاق، و نسبی‌گرایی در فرا اخلاق. لازم به یادآوری است که پروفسور لگنهاوزن به و به‌ویژه به اشعار عرفانی امام خمینی (ره) علاقه وافری دارد؛ به حدی که تاکنون دو دفتر شعری امام خمینی (ره) را با عناوین: باده عشق و سبوی عشق به انگلیسی ترجمه کرده است. عنوان نخست با همکاری آقای دکتر غلامرضا اعوانی و عنوان دوم با همکاری آقای عظیم سرودلیر به سامان رسیده است. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
تز دکتری پروفسور لگنهاوسن.PDF
8.58M
📢 ✅ متن رساله‌ی دکتری پروفسور لگنهاوزن با عنوان Matters of Substance در دانشگاه رایس ایالت تگزاس 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ حضور پروفسور لگنهاوزن در سومین کنگره‌ی بزرگداشت علامه مصباح یزدی که در سالن اجلاس سران تهران در روز نهم دی ماه برگزار شد. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت دوم: زادگاه و محیط رشد ❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۱۹۵۳ میلادی در نیویورک متولد شد و در یک خانواده مسیحی کاتولیک پرورش یافت. به گفتۀ وی با اینکه تحصیلات خود را در مدرسه کاتولیک‌ها آغاز کرده بود و با محیط‏‌های دینی کاتولیک رفت‌و‌آمد داشت، ذهنش همیشه با سؤالات و شبهاتی درباره مسیحیت مشغول بود و پاسخ مناسب و درستی برای آنها پیدا نمی‌کرد، تا اینکه سرانجام در دوره دبیرستان به این نتیجه رسید که حضرت مسیح (ع) خدا نیست و نیز نمی‏‌توان تثلیث را آن گونه که در محیط‏‌های دینی مسیحیت تعلیم می‌دادند پذیرفت. با این حال، هنوز پای‏بندی او به خدا و مسیحیت باقی بود، تا اینکه در دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبنی مشغول تحصیل شد و در آنجا بود که اعتقاد خود را به آیین مسیحیت از دست داد و بی‌دین شد. مدت‌ها با همین وضعیت به سر برد، تا اینکه برای تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه رایسِ تگزاس پذیرفته شد. پس از آن در دانشگاه تگزاس جنوبی به تدریس پرداخت و در همانجا بود که با شماری از دانشجویان مسلمان، از کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران، لبنان، پاکستان، فلسطین، عربستان، اردن و نیجریه آشنا شد. آموزه‏‌های دینی و نوع نگاه این دانشجویان به دین برای وی جذاب بود. این امر نه تنها وی را به پژوهش بیشتر دربارۀ دین و مسائل گوناگون آن ترغیب کرد، بلکه در انتخاب سمت و سو و موضوع تدریس وی نیز تأثیر گذار بود و با توجه به اینکه مسئولان دانشگاه وی را در انتخاب موضوع تدریس خود آزاد گذاشته بودند، تدریس «فلسفه دین» را انتخاب کرد. در آن دانشگاه به مدت دو ترم این درس را تدریس کرد و هم‏زمان با آن به مرور آموزه‏‌های ادیان بزرگ، از جمله دین اسلام، پرداخت و به‌تدریج با اسلام آشنا شد و سرانجام پس از سه سال تحقیق دین اسلام را پذیرفت. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت سوم: تشرف به اسلام ❇️ اسلام آوردن پروفسور لگنهاوزن، به گفتۀ خود وی، برای کسانی که تبلیغ دینی انجام می‌دهند، داستان پیچیده‌ای است، چرا که در آن مجموعه‏‌ای از مسائل علمی، عاطفی و نیز مسائل مختلف دیگری دخیل بودند. وی در دوران تدریس در دانشگاه تگزاس جنوبی با دانشجویی ایرانی به نام اکبر نوجه‌دهی آشنا ‏شد؛ دانشجویی که درس «مقدمه‌ای بر فلسفه» را نزد او می‌خوانده است. غیبت دو هفته‌ای اکبر باعث اتفاق دیگری در زندگی پروفسور لگنهاوزن می‏‌شود: اکبر دو هفته‌ای به کلاس من نیامد تا اینکه او را در دفتر دانشگاه دیدم؛ از او پرسیدم: چرا به کلاس نمی‌آیید؟ گفت: مردم ما در ایران انقلاب کرده‌اند و من فکر می‌کنم خیلی مهم است که دانشجویان اینجا اطلاعات درستی در مورد آن داشته باشند، بنابراین لازم دانستم برای معرفی این انقلاب به دانشجویان تلاش کنم؛ به خاطر این نمی‌توانم سر کلاس حاضر شوم. من حرف او را تایید کردم و گفتم خوب این درست است ولی شما تکلیف دارید درس هم بخوانید. بعد من با او قرار گذاشتم که من تمام تبلیغات مربوط به انقلاب اسلامی ایران را بخوانم و در عوض ایشان درسشان را بخوانند. بعد از این جریان با همدیگر دوست شدیم و کارهای مختلفی با هم انجام می‌دادیم. اکبر دانشجوی خوبی بود. در اعتقادات خود بسیار جدی بود و هیچ گونه شکی دربارۀ آنها نداشت. اکبر پس از اتمام دوره لیسانس خود به ایران برگشت. بعدها شنیدم به جبهه رفته و در آنجا به فیض شهادت نائل شده است. پروفسور لگنهاوزن بعد از آشنایی با وی به مساجد رفت‌وآمد می‌‏کرد و با آشنایی و گفتگو با مسلمانان، به‌تدریج جذابیت‏‌های مسلمانان برایش روشن‌تر می‌‏شد. بدون آنکه رسماً شهادتین را گفته باشد، در همین مساجد گاه نماز هم می‌‏خواند و به‌ویژه شرکت در نماز جماعت برایش جذاب بود. سه سال از آشنایی با اکبر و رفت‌وآمد در میان مسلمانان می‏‌گذشت که یک روز جمعه، برخی از مسلمانان سیاه‌‏پوست آمریکا نزد وی می‌‏آیند و اظهار می‏‌کنند که دوست دارند با وی بیشتر آشنا شوند. آنها از چگونگی آشنایی او با اسلام می‌‏پرسند و گفتگوی دینی خوبی میان آنها رخ می‏‌دهد. آشنایی با آنها و مشاهدۀ اخلاص زایدالوصفِ آنها، انگیزه‏‌های مضاعفی به پروفسور لگنهاوزن می‌‏بخشد و او با اشک شوق نزد آنها شهادتین می‏‌گوید و رسماً مسلمان می‏‌شود. آنها از این اتفاق بسیار خوشحال می‏‌شوند و همان روز اول به وی پیشنهاد می‏‌دهند که پیش‌‏نمازشان شود! این آشنایی کم‌کم ادامه می‏‌یابد و پروفسور لگنهاوزن با همکاری آنها انجمن اسلامی دانشگاه تگزاس جنوبی را تأسیس می‏‌کند. البته، اکثریت گروه دانشجویان مسلمان در دانشگاه را سنی‏‏‌مذهبان تشکیل می‏‌دادند، ولی او تأکید می‏‌کند که با توجه به آنکه با نهج‌البلاغه انس داشته، هیچ شکی در شیعه شدن نداشته است. به قول خود ایشان: "چون نهج‌البلاغه را خوانده بودم، می‌خواستم یا اسلام تشیع را قبول کنم یا بی‌دین بمانم." ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت چهارم: مهاجرت به ایران ❇️ با افزایش شمار دانشجویان مسلمان، فعالیت‌های پروفسور لگنهاوزن نیز بیشتر می‏‌شد. دانشگاه از او می‏‌خواهد که در بخش مدیریت دانشگاه مشغول شود، اما علاقۀ او به درس و تدریس مانع از پذیرش این درخواست می‏‌شود. این اختلاف نظر با مسئولان دانشگاه موجب می‌شود که از دانشگاه استعفاء بدهد. یکی از مقامات دانشگاه از او پرسیده بود بعد از استعفاء چه برنامه‌ای دارید که پروفسور لگنهاوزن بی‌درنگ علاقه به تحقیقات اسلامی در ایران را مطرح کرده بودند. براساس همین هدف پروفسور لگنهاوزن به دنبال راهی برای سفر به ایران بود تا یکی از دانشجویان ایرانی وی را به آقای دکتر خرازی سفیر وقتِ ایران در سازمان ملل معرفی می‏‌کند. پس از این ملاقات مقدمات سفر وی به ایران به قصد اقامت دو ساله و تحقیق و پژوهش در فلسفۀ اسلامی آغاز می‏‌شود. گامِ نهایی سفر به ایران، با دعوت‏نامه‌‏ای از «انجمن حکمت و فلسفه» که با کمک آقای دکتر خرازی فراهم شده بود، پیموده می‏‌شود. در بحبوحۀ حرکت به ایران، در دفتر دکتر خرازی به‌طور اتفاقی با آیت‌الله مصباح یزدی ملاقات می‌کنند. ایشان پس از گفتگو و آشنایی اولیه، از پروفسور لگنهاوزن دعوت می‌کنند که به قم رفته، در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) که آن موقع با نام بنیاد باقرالعلوم (ع) فعالیت می‌کرد مشغول شود. اما به دلیل آماده نشدن به‌موقعِ دعوت‏نامه رسمی از سوی آن مؤسسه، و دعوت بهنگام انجمن حکمت و فلسفه ایران راهی ایران شده و برای آشنایی بیشتر با فلسفه اسلامی و پاره‌ای تحقیقات مشترک در آن موسسه مشغول می‌شود. در آنجا با اساتید برجسته‌ای نظیر دکتر اعوانی و همکاران دیگر باب آشنایی‌ در زمینه فلسفه اسلامی برای ایشان بیشتر گشوده می‌شود و به توصیۀ دکتر اعوانی و در معیت ایشان خواندن رساله‏‌های فلسفیِ سهروردی را به هر دو زبان فارسی و عربی نقطۀ آغاز قرار می‏‌دهد. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قطعه شعری از سعدی شاعر ایرانی به سه زبان فارسی و انگلیسی و آلمانی ❇️ برگردان این شعر به زبان انگلیسی توسط پروفسور لگنهاوزن انجام شده. ❇️ همان‌طور که در زندگی نامه‌ی ایشان گفته شد، پروفسور لگنهاوزن به شعر و ادبیات فارسی علاقه‌مند بوده تا جایی که دو دفتر شعر از امام خمینی(ره) را به زبان انگلیسی ترجمه کرده است. ❇️ برگردان آلمانی‌ این شعر نیز از فریدریش روکرت (1788-1866) شاعر آلمانی است. 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت پنجم: جوایز و افتخارات ❇️ پروفسور لگنهاوزن برگزیده نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی در سال ۲۰۰۷ است. این جایزه به خاطر تالیف کتاب اسلام و کثرت‌گرایی دینی ۱۹۹۹ به وی اعطا شد. این کتاب به درخواست انتشارات طه در سال ۲۰۰۰ توسط خانم نرجس جواندل به فارسی ترجمه شد. ترجمه عربی و ترجمه اندونزیایی آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ انجام شد. 🔰B2n.ir/farabiaval ❇️ گزینش مقاله پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۰۹ با عنوان «در کثرت کثرت‌گرایی دینی» از سوی شورای عالی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پنجمین دوره جشنواره علامه طباطبایی به عنوان مقاله برگزیده مجله بین‌المللی حکمت از افتخارات دیگر ایشان است. ❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۲۰۱۰ نیز به عنوان «چهرۀ ماندگار» برگزیده شد. خود وی، این انتخاب را لطف خدا و افتخاری بزرگ دانسته و می‏‌گوید «به خاطر این انتخاب خدا را شکر می‏‌کنم و از مسئولان و کسانی که در این امر دخیل بودند سپاسگزارم. و از اینکه احساس می‏‌کنم مردم ایران نسبت به بنده دیدگاه خوبی دارند احساس وظیفه بیشتری می‌کنم و امیدوارم بتوانم بیشتر خدمت کنم.» 🔰B2n.ir/chehremandegar ❇️ پروفسور لگنهاوزن در سال ۱۳۹۴ نیز به عنوان پژوهشگر برتر سی و سومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. 🔰B2n.ir/ketabsal ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت ششم: فعالیت‏‌های علمی(۱) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 1️⃣ متافیزیک رساله‌ی دکتریِ پروفسور لگنهاوزن درباره‌ی یکی از مهم‌‏ترین مباحث متافیزیک، یعنی بحث جوهر بوده است. به گفته‌ی خود وی، این بحث همواره دغدغه‌ی مهم فکری و علمی وی بوده و است. از زمان مطالعات دکتری معتقد بوده که اگر بخواهیم نظریه‌‏های متافیزیکی به بهترین وجه تبیین و توجیه شود، باید به تحقیق درباره‌ی سایر قلمروهای فلسفی، از جمله پیشرفت‏‌های علمی، منطق موجهات و غیره، توجه کنیم. نباید پژوهش در متافیزیک را بنیادین بدانیم، بلکه باید آن را توضیحی و روشنگرانه بدانیم. در این باره، وی آموزه‌ی تشکیک الوجود و حرکت جوهریِ ملاصدرا را دارای اهمیت خاص و بی‏‌همتایی در تاریخ فلسفه جهت توضیح و روشن کردن مسائل دینی، مخصوصاً مباحث عرفانی دین را که وی دغدغه‌ی حل آنها را داشته، می‏‌داند. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰رساله‌ی دکتری ایشان: https://eitaa.com/Legenhausen_ir/31 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت هفتم: فعالیت‏‌های علمی(۲) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 2⃣ معرفت‌‏ شناسی مطالعات و تحقیقات پروفسور لگنهاوزن درباره‌ی مباحث معرفت‏‌شناسی متمرکز بر مباحث مطرح در فلسفه علم و مسائل معرفت‏‌شناختی‌‏ای بوده است که فیلسوفانی چون پیرس، کواین، سلارز، ون فراسن، لاری لائودن، و بسیاری دیگر مطرح کرده‏‌اند. نتیجه‌ی این تمرکز، تردید و تشکیک در کامیابیِ رویکردهای مبناگروانه در معرفت‏‌شناسی بوده است؛ از نظر وی بهترین راه فهم و تفسیر توجیه معرفتی انطباق دادن آن با هنجارهای معرفتی است. توضیح آنکه با کمی دقت، روشن می‏‌شود که توجیه یک باور یا ادعا، کاری است که در اجتماع و برای افراد جامعه مخاطب صورت می‏‌گیرد. از این نظر، می‏‌توان گفت که توجیه باور یا ادعا، کاری اجتماعی است؛ یعنی باور مورد نظر به یک قلمرو علمی خاص مربوط است و مخاطبان ما در آن قلمرو ملاک یا ملاک‌‏های خاصی برای پذیرش توجیه ما دارند. و این ملاک‌‏ها از یک جامعه تا جامعه‌ی دیگر و از یک قلمرو تا قلمرو دیگر متفاوتند (برای مثال، ملاک‏‌های پذیرش یک ادعا در ریاضیات متفاوت با ملاک‏‌های مطرح در شیمی یا جامعه‏‌شناسی است). اما در سنت مرسوم معرفت‏‌شناسی سنتی، یعنی در رویکرد مبناگرایان باورها به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‏‌شود و ادعا می‏‌شود که برای توجیه یک باور یا معرفت باید آن باور یا بدیهی باشد یا به بدیهیات که مبنای باورها و معرفت‌‏های نظری است برسند. وقتی که به روند مرسوم در علوم و قلمروهای علمی می‌‏نگریم، مشاهده می‏‌کنیم که این روند سنتی در آنها رعایت نمی‏‌شود، بلکه در علوم مختلف یا از «استنتاج بهترین تبیین» استفاده می‏‌شود و یا از استقراء که در نهایت نتیجه، امری احتمالی است نه یقینی. و این احتمالی یا ظنی بودن نتیجه هیچگاه مانع از رشد آن علوم و ایجاد گفتمان میان متخصصان علوم مختلف نمی‌‏شود. نکته اینجاست که آنها اساساً به روند سنتی توجه نکرده، از آن استفاده نمی‌‏کنند. اکنون سؤال این است که اگر روند مرسوم در علوم مختلف مبتنی بر کسب یقین نیست، باید چه کنیم. به نظر می‌‏رسد که باید به علوم مختلف و روش‌‏های مورد استفاده در آنها نگریست و از آنها پیروی کرد. از این رو، برای مثال در تاریخ، اساساً تکیه‌ی اصلی بر استفاده از گزارش‏‌ها و قراینی است که بیشترین تأثیر آنها حصول گمان است. اما این امر در کار آنها خللی وارد نمی‏‌کند و همه مورخان بر همین روند تکیه می‏‌کنند و هرگز در توجیه دیدگاه خود بر روند سنتی که به دنبال حصول یقین است اعتنایی نمی‏‌کنند. در علوم دیگر نیز کم و بیش همین وضع جاری است و هیچ کس به دنبال حصول یقین نیست. پس هنجارهای معرفتی مطرح در علوم مختلف اساساً مبتنی بر مبناگرایی نیست. به نظر پروفسور لگنهاوزن فهم یک مطلب علمی مرجح است نسبت به یقین درباره همان مطلب. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت هشتم: فعالیت‏‌های علمی(۳) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 3⃣ فلسفه دین لگنهاوزن درباره‌ی باورهای دینی خود را «عقل‏گرا» می‏‌داند؛ اما با برداشت و تفسیری بسیار وسیع و گسترده درباره‌ی هنجارهای عقلیِ حاکم بر باورهای عقلی. به اعتقاد او یکی از الزامات مهم در این باره، به این هدف بازمی‌‏گردد که مجموعه‌ی واحدی از هنجارهای عقلانیت را بیابیم که بتواند بر استدلال ریاضیاتی، علمی، اخلاقی و دینی حاکم باشد. بر این اساس، لگنهاوزن نتیجه می‏‌گیرد که رد برداشت‏‌های انسان‏‌انگارانه (تشبیهی) از الوهیت ضروری است. در سطح الهیات شاید برخی از رویکردهای انسان‏‌انگارانه (تشبیهی) غیرقابل اجتناب باشد، اما در سطح فلسفی می‏‌توان آن را در امتداد سنت فلسفۀ اسلامی (از ابن‌سینا تا ملاصدرا و فراتر از آنها) حذف کرد. این امر، در قیاس با آنچه که در قالب محدودیت‌های الهیاتِ تنها به دست می‌‏آید، زمینه را برای یک دفاعیۀ رضایت‏‌بخش‌‏تر فراهم می‏‌کند. در فلسفه دین، مهم‏‌ترین سهمِ پروفسور لگنهاوزن، ارائه‌ی دیدگاه موسوم به «کثرت‏‌گراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» است. این نظریه، همواره تز اصلی برای نحوه‌ی پرداختن به مسائل گفتگوی دینی، معنویت، معرفت‏‌شناسیِ دینی و تحقیقات علمیِ متأثر از دین(نظیر علوم انسانی اسلامی) بوده است. همین طرز تفکر بود که به پیشنهادی برای پایه‏‌ریزیِ فلسفه دین اسلامی و حتی فلسفه دین شیعی انجامید که هر دوی آنها با لحاظ مسائل قابل طرح و نیز روشی که در پاسخ به آنها به کار می‌‏رود انجام گرفت. یکی از مهم‏‌ترین مسائلِ کثرت‏‌گراییِ دینی که مورد مداقّه‌ی پروفسور لگنهاوزن بوده است، تفکیک میان انواع مختلف کثرت‏‌گرایی است که به‌ویژه در مقاله‌ی «کثرتِ کثرت‏‌گرایی» انجام گرفته است. دو نکته در این بخش قابل ذکر است: ۱.یکی اینکه پروفسور لگنهاوزن خود اذعان کرده که ایده کثرت‌گرایی دینی غیرفروکاهشی خود را با الهام از آرای استاد شهید مطهری پرورانده. ۲.نکته دوم اینکه در فلسفه دین و مخصوصا در گفتمان دینی، تاکید وی بر فهم دوجانبه است؛ نکته‌ای که پیش‌تر در معرفت شناسی مطرح شد. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
📢 ✅ قسمت نهم: فعالیت‏‌های علمی(۴) ❇️ در نظر پرفسور لگنهاوزن، برخی از مباحث مطروحه در فلسفه از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‏‌ترین آنها اشاره می‏‌کنیم: 4⃣ فلسفه اخلاق پروفسور لگنهاوزن در فلسفه‌ی اخلاق از سازگاری میان رویکردهای ارسطویی(به‌ویژه آن‌گونه که در فلسفه‌ی اسلامی روایت شده) و رویکردهای کانتی(به‌ویژه با تقریرهای برساخت‏گرایانه دفاع می‏‌کند و معتقد است که حتی می توان با تلفیقی از تقریرهای هگل درباره فلسفه اخلاق این چرخه تحقیقات را کامل‌تر هم کرد. توضیح آنکه برساخت‏گرایان تصور می‎‏کردند که اگر اخلاق منشأ و ریشه‏‌ای در واقع نداشته باشد، کاملاً دل‌خواهانه خواهد شد؛ کانت در اخلاق این تصور را رد می‏‌کند و معتقد است که عقل انسان تعیین‏‌کننده‌ی اصول اخلاقی است و این اخلاق هرچند امری درونی است و نه امری خارجی، از ویژگیِ بین‌الاذهانی بودن برخوردار است؛ به این معنا که احکام عقل میان همۀ انسان‏‌ها از بنیان یکسانی برخوردار است؛ بر این اساس می‏‌توان گفت که اخلاق می‏‌تواند برساختی یا اعتباری(در مقابل تصور واقع‏گرایان) باشد، اما هرگز دل‌بخواهانه و نسبی نباشد؛ چرا که این برساخت و اعتبار از منشأ عقل بین الاذهانی برخوردار است. در این باره، آثارِ کریستین کورسگارد یکی از منابع الهام‏‌بخشِ مهم پروفسور لگنهاوزن به شمار می‏‌رود. مهم‏‌ترین پژوهش و مداقه‌ی پروفسور لگنهاوزن در این باره، مقاله‌ی «عناصر برساختی در فلسفه‌ی اخلاق ملاصدرا» است. همچنین پروفسور لگنهاوزن معتقد است که استدلال‌‏های رایج درباره‌ی نسبی‏‌گراییِ اخلاقی قرین توفیق نیستند، ولی می‏‌توان استدلال‏‌های خوبی را در رد انواع افراطیِ نسبی‌‏گرایی مطرح کرد؛ هرچند که باید نسبت به تعداد معدودی از نسبی‌‏گرایی(به همان معنایی که در آثار کسانی نظیر «جان مک‏فارلین»، «ماکس کولبل» و «لیونل شاپیرو» آمده) تسامح نشان داد. این تحقیق درباره‌ی نسبی‌‏گرایی اخلاقی با دیدگاه لگنهاوزن درباره‌ی «کثرت‏‌گراییِ دینیِ غیرفروکاهشی» قرین و یکسان است. کار عمده‌ی پروفسور لگنهاوزن در این قلمرو، به‌ویژه دو مقاله است: یکی «پارادوکس و نسبی‏‌گرایی» و دیگری، مقاله‌ی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین». پژوهش پروفسور لگنهاوزن در مقاله‌ی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین» وی را به بازگشت به فلسفه دین، به‌ویژه مسائلِ مربوط به «زبان دین» سوق داده است و از این طریق راه حل جدیدی برای نزاعِ قدیمیِ «تخطی و تصویب» در کلام اسلامی پیشنهاد کرده است و از همین جا به توضیح رویکرد خود در فلسفه‌ی دین پرداخته است. ادامه دارد... ❇️منبع این نوشتار کتاب «فیلسوف فروتن» بوده که قبل‌تر خدمتتان معرفی شد. 🔰خرید کتاب: B2n.ir/Kharidketabphilofrootan 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir
The Assessment Sensitivity of Religious Language2.pdf
332.9K
📢 ✅ مقاله‌ی «حساسیتِ ارزیابیِ زبان دین»‌ 🟢 کانال رسمی پروفسور حاج محمد لگنهاوزن 🆔@legenhausen_ir 🆔 https://eitaa.com/legenhausen_ir