غالبا کشته شدن
جسم انسان
راحتتر از
زمانی است که
قرار است
منِ انسان کشته شود !
[شهید دیالمه]
؛حنیفا
هیچستان|🇵🇸
🏴🏴🏴هیئت هنر
بسم الله الرحمن الرحیم
*چهل روز دیگر خیمه عزای هیئتمان بر پا میشود و ما را چارهای نیست جز شستشوی خویش در زلال آیات و مناجات با باریتعالی و توسل به صاحبان این بارگاه، تا اذن ورودمان دهند. که لباس نوکری شایستگی میخواهد و آمادگی..
در این چهل شب هر کس به طریقی میکوبد درب این آستان را و تمنای خویش عرضه میدارد. باشد که مقبول افتد و انتخاب شود و با دعای خویش وساطت کند دیگر مشتاقان را.
آنچه در این مسیر به تقلا و تمنایمان قوام میبخشد آگاهی بیشتر به حقیقت این راه است که آن جز با تفکر و غور در ژرفای اقیانوس معرفت الهی صید نمیشود.
کتاب «جدال دو اسلام» میتواند راهگشای این مهم باشد و شبهات دنیای مدرن در تشخیص حقیقتِ اسلام را برطرف سازد.*
این کتاب ارزشمند با چند یادداشت و گفتوگو از صاحبنظران فرهنگی سیاسی، به بررسی شاخصههای تقابل اسلام ناب با اسلام آمریکایی در گفتمان امام راحل(ره) پرداخته و سپس گزیدهای از مطالب جلد بیستویکم صحیفۀ امام خمینی(ره) را با عنوان «مصحف انقلاب» مورد بازخوانی قرار داده است که شامل سخنرانیهای مهم، نامهها و پیامهای تاریخی ایشان در آخرین سالهای حیات پربرکتشان است.
از آنجا که به فرموده مقام معظم رهبری اولین و اصلیترین نقطه در مبانی امام خمینی(ره)، مسئله «اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم» است؛ یعنی اسلام ظلم ستیز، اسلام عدالت خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پا برهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان. در مقابل این اسلام، امام اصطلاح «اسلام آمریکایی» را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد. «اسلام آمریکایی» یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیاده خواهی، اسلام بی تفاوت در مقابل دست اندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همه اینها می سازد.
در کتاب *جدال دو اسلام* حضرت امام خمینی(ره) با تأکید بر مشخصات و ویژگیهای اسلام ناب محمدی سعی دارد مسلمانان را متوجه خطری بزرگ و پنهان کند و آن خطر، راندنِ سیاست و جامعه از گسترۀ آموزههای اسلامی و جانشین کردنِ اسلام سرمایهداری و استعماری با اسلام راستین است.
امروز نیاز مبرم جامعهٔ هنری جوان و انقلابی است که با اندیشههای راهبردی و مبانی نظری انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شود تا سرعتبخش رسیدن این قافله به قله باشد.
لذا در این چهل روز برآنیم تا با مطالعهٔ کتاب «جدال دو اسلام» توشهٔ محرم و صفر خویش را ببندیم و با آشنایی با پیچ و خم این راه مأموریت خود را نیکوتر به انجام رسانیم و هنری مورد قبول قرآن بیافرینیم که به فرمودهٔ خمینی کبیر «تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانهخوردگانِ تاریخِ تلخ و شرمآور محرومیتها باشد. هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایهداری مدرن و کمونیسم خونآشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بیدرد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد».
پ.ن
*مشخصات کتاب*: *«جدال دو اسلام»*
(جدال اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه واله وسلم) و اسلام امریکایی)
به کوشش انجمن فرهنگی هنری/ شهید بهروز محمدی/ نشر معارف
؛حنیفا
هیچستان|🇵🇸
🍀| رئیسجمهور زن؟! ؛حنیفا
آيا زنان مىتوانند رئيسجمهور شوند؟
در اين كه خانمها مىتوانند رئيسجمهورى باشند يا خير، در ميان فقها، چه در ميان مراجع و چه در ميان فقيهان مجلس خبرگان [قانون اساسی]، نظر يكسانى وجود نداشت. عدهاى آن را منطبق با موازين اسلام مىدانستند و عدهاى نمىدانستند. قانون اساسى ناچار بود مطابق با رأى اكثريتِ دو سوم كل نمايندگان، كه تقريباً به صورت معدل نمايشگر رأى اكثريت دو سوم مردم ما باشند، تنظيم شود تا پشتوانه اسلامى و اعتقادى و دينى آن محكم باشد و چون رأى نياورد متن به صورتى تنظيم شد كه ان شاءالله در آينده اگر اين بينشى كه مىتواند گستردهتر شود حمايت دو سوم مردم را به دست آورَد، آن وقت راه براى اين منظور هموار شود.
دقت بفرماييد خواهران! شما مىدانيد كه عملاً و براى مدت طولانى، جامعه ما وقتى مىخواهد رأى بدهد و انتخاب بكند، به آن مرحلهاى كه خواهرى براى تصدى اين گونه سمتها فرصت و رأى كافى را به دست بياورد نمىرسد. اين مسألهاى است كه از نظر زمان با آن روبهرو خواهيم بود. اين بود كه اصل به اين صورت تنظيم شد. ابتدا اصل را طورى تنظيم كرده بودند كه صريحاً مىخواست بگويد از نظر اسلامى بانوان نمىتوانند رئيسجمهور شوند كه اين رأى نياورد، چون آراء مخالف حتى از فقهاى حاضر در جلسه زياد بود. بنابراين به اين صورت درآمد كه قانون اساسى به بن بست كشيده نشود ولى معلوم باشد كه اين مسأله در روند زمان بايد همچنان مورد توجه قرار بگيرد و همه خواهران و برادران به اين اهميت بدهيد كه قانون اساسى شما قانونى باشد كه لااقل از طرف دو سوم مردمتان مورد حمايت قرار گرفته باشد. اين خيلى مهمتر است.
اين مطلب را كمى توضيح مىدهم. سنت بيانگر قرآن است. سنّت باطل كننده قرآن نيست ولى بيانگر قرآن است.
در قرآن كريم آيهاى كه با صراحت امكان رياست جمهورى يك زن را نفى كند نداريم. به همين دليل برخى از صاحبنظران فقيه در مجلس هم اين مطلب را نمىپذيرفتند. چند روايت داريم كه مفاد آنها فرمانروايى و زمامدارى را از زن سلب مىكند. منتها اين روايات ضد قرآن نيست تا يكباره درباره آنها تصميم بگيرند و بگويند آنها را كنار بگذاريم. در قرآن اين مسأله نه نفى و نه اثبات مىشود، يعنى نه در قرآن آيهاى هست كه با صراحت و دلالت كافى بگويد كه زن نمىتواند زمامدار باشد و نه در قرآن آيهاى هست كه با صراحت بگويد زن مىتواند زمامدار باشد. اگر در قرآن آيه صريحى داشتيم كه مىگفت و تصريح مىكرد كه زن مىتواند زمامدار باشد، آنوقت احاديث از اعتبار مىافتاد. حديث مخالف قرآن اعتبارى ندارد. ولى وقتى درباره مسألهاى در قرآن با صراحت بحثى نمىشود آن وقت نوبت به روشنگرىِ سنّت مىرسد.
دقت بفرماييد! ما مىگوييم در جامعه زن و مرد وجود دارد. مسلّماً، و نه منحصراً، مرد مىتواند اين سمت را بپذيرد. براى پذيرش او نه در كتاب منعى هست و نه در سنت. به اين ترتيب قدر مسلم اين است كه مرد مىتواند اين كار را بكند. آنچه در آن سؤال هست اين است كه آيا زن مسلمان هم مىتواند رئيسجمهورى باشد يا خير؟ چرا اين سؤال وجود دارد؟ به دليل اين روايات. قرآن نفى كننده آن نيست. در قرآن نسبت به اين قسمت، نه راجع به مرد و نه راجع به زن، نصىّ وجود ندارد. درباره نفى زمامدارى مرد مطلبى نيست و بنابراين تكليف مرد روشن مىشود. اما راجع به زن، چون بعضى از روايات هست، يك سؤال و يك ابهام به وجود مىآيد كه بايد آن را فقيهانه روشن كرد نه با احساسات، كه ان شاءالله در آينده براى شوراى فقها مسأله حل مىشود. براى خود من دلايلى كه در روايات آورده مىشود كه زن نمىتواند زمامدار و رئيسجمهورى باشد كافى نيست و هيچ وقت هم كافى نبوده است. از ابتدا كه در اين مسأله به صورت بررسى اجتهادى تحقيق كردم دلايل برايم غير كافى بوده است. ولى تا اين نظر به صورت گسترده مورد قبول تحقيقىِ دو سوم آراء ملت و فقهاى ملت در نيايد و مورد قبول قرار نگيرد براى آن شتابزدگى نكنيد.
بنابراين عرض من اين است كه قانون اساسى فعلى آن قدرِ مسلّم را گفته است، يعنى رجال مذهبى مىتوانند زمامدار باشند و فعلاً راجع به زنان مسأله را مسكوت گذاشته تا وقتى كه زمينه فقاهتى گسترده آن به صورت روشن آماده شود. در آن موقع مىتوان اين را مطرح كرد و به تصويب رساند و به آن مرحله رسيد.
📚 سیدمحمد حسینی بهشتی، مبانی نظری قانون اساسی، صص۶۷-۶۸
@beheshtium_ir
هیچستان|🇵🇸
🍀| رئیسجمهور زن؟! ؛حنیفا
#خبرنامه | #اختصاصی
🔻مراجعه به تصویر
🗞 بیایید تکلیف احساس تکلیفمان را روشن کنیم
📌 " این روزها تب احساس تکلیف بر سر دست یافتن به صندلی ریاست جمهوری بالا گرفته تا جایی که داغی این حس تکلیف به جامعهی زنان نیز کشیده شده و چهار زن را به وادی این رقابت کشانده است. بحث بر سر ریاست جمهوری زنان در جمهوری اسلامی یک بحث سابقهدار است."
🔹سخنگوی شورای نگهبان به یک بانوی خبرنگار که پرسید «با توجه به ثبت نام یک خانم با عنوان نامزد ریاست جمهوری و طبق تعریف شورای نگهبان از یک رجل سیاسی آیا میتوانیم این انتظار را داشته باشیم که تأیید صلاحیت یک خانم برای اولین بار رقم بخورد؟» اینگونه پاسخ داد: «مبنای ما مصوبه مربوط به اصل 115 قانون اساسی است و مسئله جنسیت در قانون وجود ندارد و ثبت نام مانعی ندارد. بقیهش به تشخیص اعضای شورا» پاسخی زیرکانه به خبرنگاری که تلاش میکرد به موضوعی که بر سر مبنای آن اختلاف نظر فقهی وجود دارد وجههای ژورنالیستی بخشد. ما هم اینکه «رجل سیاسی» معنایی عام دارد یا خاص را همچون سخنگوی محترم به اهلش واگذار میکنیم. اما فارغ از دعواهای جنسیتی که حالا بیشتر پایش به صحنهی انتخابات باز شده و کشاکش بر سر تصاحب مناصب سیاسی را به جدلهای جنسیتی بدل کرده است، میخواهم این پرسش را مطرح کنم که چه بر سر زنان و مردان سیاستورز ما آمده که رسالت خود را اینگونه بیمهابا در رسیدن به مناصب قدرت دیدهاند و هر یک منصب ریاست جمهوری را در خود متعین یافتهاند؟
🔸وقتی به حالت رهبر انقلاب در زمانی که مجلس خبرگان به اتفاق، رأی به رهبری ایشان داد و تلاشهای ایشان برای امتناع از پذیرش این بار سنگین مسوولیت فکر میکنم، اینهمه اشتیاق برای زیر بار مسوولیت رفتنی چنین خطیر برایم غیرقابل درک میشود. مردانی که با علم به رد صلاحیت یا عدم اقبال عمومی به آنها یا حتی عدم توانایی ادارهی کشور در صورت تایید صلاحیت اقدام به ثبت نام در این انتخابات کردهاند چقدر به هزینههای بیت المال، وقت و انرژی فکر میکنند که قرار است برای بررسی صلاحیت آنها و بعد از تأیید صلاحیت صرف تبلیغات و معرفی آنها شود، آن هم برای هیچ. آیا این مردان نمیدانند که هزینهی هر یک از صندلیهای خدمت چندین هزار شهید بوده، شهدایی که دغدغهشان نسبت به بیتالمال آنها را وا میداشت تا با پای برهنه از میدان مین عبور کنند که مبادا پوتینشان که بیتالمال است آسیب ببیند تا کمتر به مملکت هزینه تحمیل شود. شهدایی که نه تنها از خودکار بیتالمال برای مصرف شخصی استفاده نمیکردند، بلکه در میدان جنگ از روشن کردن کولر ماشین پرهیز داشتند تا مبادا سوخت بیشتر مصرف شود. شهدایی که شیعیان راستین امیرالمومنین علیه السلام بودند که شمع بیتالمال را هنگام صحبت در مورد مسائل غیر حکومتی خاموش میکرد.
🔹اما روی سخنم با شما بانوانی است که با رویکردی جنسیتی اقدام به ثبت نام کردهاید. شما چقدر به سنگینی این بار تکلیف فکر کردهاید؟ چقدر شانهتان توانایی کشیدن مسوولیتی چنین سنگین را دارد؟ زنان و مردان سیاس ایران زمین امیدوارم روزی برسد که همهی ما به چنان بلوغ سیاسی و فکری رسیده باشیم که تا یقین نکردهایم تکلیفی در ما متعین شده است، اینگونه احساس تکلیف نکنیم.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐 |@asrezanan_ir|