eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
120 ویدیو
946 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با اساتید معاصر فلسفه ۴۸. محمد حسین حشمت پور استاد محمد حسین حشمت پور شاید گمنام ترین حکیم معاصر ایران باشند. یکی از بهترین و معتبرترین مدرسان حکمت در ایران که بسیاری از کتب مهجور در فلسفه اسلامی را نیز با تبحر مثال زدنی تدریس کرده اند که از آن جمله می توان به شرح حکمت الاشراق سهروردی، شرح طبیعیات شفا و منطق ابن سینا، شرح شواهد الربوبیه ملاصدرا اشاره کرد. ایشان اخیرا تدریس بخش منطق منظومه را شروع کرده اند که این درسها همچنان ادامه دارد. ایشان از آنجا که بسیار از شهرت پرهیز دارند هیچ اثر نوشتاری از خود منتشر نکرده اند و تنها به تربیت شاگردان و تدریس اشتغال دارند اما همه اهل فن می دانند که این پیرمرد ساده پوش و بی ریا یکی از مسلط ترین افراد به حکمت اسلامی در دوران معاصر است.  
بسم الله الرحمن الرحیم: مجموعة الإشارات والتنبيهات ١-متن الإشارات والتنبيهات للشيخ الرئيس https://t.me/kobpdf/1935 ٢-الإشارات والتنبيهات باللّغة الإنگليزية https://t.me/kobpdf/2638 https://t.me/kobpdf/2639 https://t.me/kobpdf/3424 ٣-لباب الإشارات للإمام الفخر الرازي https://t.me/kobpdf/1941 https://t.me/kobpdf/3862 ٤-تهذيب منطق الإشارات للدكتور أيمن المصري https://t.me/kobpdf/1986 ٥-شرح النخجواني https://t.me/kobpdf/1942 ٦-شرح الإمام فخر الدين الرازي https://t.me/kobpdf/1944 https://t.me/kobpdf/1945 https://t.me/kobpdf/2725 ٧-شرح نصير الدين الطوسي مع حاشية القطب الرازي https://t.me/kobpdf/1952 https://t.me/kobpdf/1958 https://t.me/kobpdf/1963 ٨-شرحا الإشارات للإمام الرازي والخواجه الطوسي https://t.me/kobpdf/4841 ٩-كشف التمويهات لسيف الدين الآمدي https://t.me/kobpdf/1946 ١٠-شرح ابن كمونة https://t.me/kobpdf/1947 https://t.me/kobpdf/1993 ١١-المباحث والشكوك للمسعودي https://t.me/kobpdf/1948 ١٢-بشارات الإشارات للسمرقندي https://t.me/kobpdf/1949 ١٣-المحاكمات بين شرحي الإشارات، لبدر الدين التستري https://t.me/kobpdf/6151 https://t.me/kobpdf/2218 https://t.me/kobpdf/3611 ١٤-شرح النجواني https://t.me/kobpdf/2444 https://t.me/kobpdf/2526 ١٥-شرح سراج الدين الأرموي https://t.me/kobpdf/6163 ١٦-حاشية على محاكمات القطب الرازي، للسيد الشريف الجرجاني https://t.me/kobpdf/2584 https://t.me/kobpdf/2585 ١٧-حاشية على شرح النصير الطوسي، للقطب الشيرازي https://t.me/kobpdf/2607 ١٨-حاشية على محاكمات شرح الإشارات، لميرزا جان الشيرازي https://t.me/kobpdf/3331 https://t.me/kobpdf/4378 https://t.me/kobpdf/4379 https://t.me/kobpdf/4842 ١٩-المحاكمات بين شراح الإشارات، للعلامة الحلي https://t.me/kobpdf/3708 ٢٠-الحاشية على شروح الإشارات، لحسين الخوانساري https://t.me/kobpdf/4849 https://t.me/kobpdf/4366 https://t.me/kobpdf/4367 ٢١-ترجمة وشرح الإشارات إلى الفارسية، لحسن ملكشاهي https://t.me/kobpdf/4417 ٢٢-ترجمة الإشارات إلى الفارسية، لعبد السلام الفارسي https://t.me/kobpdf/4595 ٢٣-ترجمة الإشارات إلى الفارسية https://t.me/kobpdf/4596 ٢٤-ترجمة الإشارات إلى الفارسية https://t.me/kobpdf/4597 ٢٥-شرح منطق الإشارات بالفارسية، لمهدي عظيمي https://t.me/kobpdf/4418 https://t.me/kobpdf/4419 ٢٦-شرح النمط الثالث من الإشارات بالفارسية، حسن المصطفوي https://t.me/kobpdf/4589 ٢٧-شرح ونقد النمط التاسع والعاشر من الإشارات بالفارسية، لمحمد رضا نكونام https://t.me/kobpdf/4590 ٢٨-شرح النمط الرابع من الإشارات باللغة الفارسية، لعلي الشيرواني https://t.me/kobpdf/4591 ٢٩-شرح النمط الرابع والخامس والسابع من الإشارات باللغة الفارسية، لأحمد بهشتي https://t.me/kobpdf/4592 https://t.me/kobpdf/4593 https://t.me/kobpdf/4594 ٣٠-أنفع التقريرات في شرح الإشارات والتبيهات، للدكتور أيمن المصري https://t.me/kobpdf/5978 https://t.me/kobpdf/5979 https://t.me/kobpdf/5980 🌹@kobPDF🌹
🌸🌺🌼📚📚🌸🌺🌼 💎«کانون علمی منطق و فلسفه» موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس https://eitaa.com/Logicandphilosophy ⭐️ اهداف کانون علمی منطق و فلسفه 1⃣ زمینه سازی جهت آشنایی بیشتر طلاب با حوزه های دانشی مرتبط با علوم و معارف اسلامی 2⃣ ایجاد زمینه ی لازم جهت شناسایی و سازماندهی طلاب مستعد 3⃣ ایجاد نشاط علمی با رویکرد پژوهش محوری 4⃣ زمینه سازی جهت فعالیت هدفمند و تخصصی در علوم اسلامی 5⃣ تقویت سطح مشارکت و همکاری های علمی پژوهشی بین طلاب ،اساتید و واحدهای آموزشی 6⃣ ارتقای سطح دانش، مهارت، توانمندی های علمی و پژوهشی طلاب واحدهای آموزشی 7⃣ ارتقای توان تفکر نقد و آزاد اندیشی علمی در واحدهای آموزشی 🌸🌺🌼📚📚🌸🌺🌼
فارابی_و_پارادوکس_منون_در_رساله_الجمع_بین_رأیی_الحکیمین.pdf
448.5K
فارابی و پارادوکس منون در رساله الجمع بین رأیی الحکیمین مجید صدرمجلس چکیده: افلاطون در محاوره منون مسأله معرفت شناختی «امکان تحقیق» یا تعلیم و تعلّم را مطرح می کند که نزد اهل فن به پارادوکس منون یا تحقیق مشهور است. طبق این پارادوکس، ما آدمیان یا چیزی را می شناسیم یا نمی شناسیم؛ لیکن در هر دو صورت، امکان تحقیق و پژوهش منتفی است. افلاطون در محاوره نامبرده، معضل را با قول به نظریه «معرفت، یادآوری است» می خواهد حلّ کند. ارسطو نیز با پارادوکس منون روبرو بوده و کوشیده است در کتاب تحلیلات ثانی (برهان) آن را از راه تفکیک میان شناخت به نحو کلّی و شناخت به نحو جزئی، حلّ نماید. فارابی از جمله در کتاب الجمع بین رأیی الحکیمین به پارادوکس منون پرداخته و سعی کرده است به رفع اختلاف میان دیدگاه های افلاطون و ارسطو بپردازد. نوشته حاضر ضمن توضیح پارادوکس تحقیق، می کوشد تا هم تلّقی فارابی از راه حلّ های افلاطون و ارسطو را تبیین نماید و هم چگونگی جمع میان آراء آن دو را نزد خود فارابی، بررسی و تحلیل کند. نتیجه گیری اجمالی ما چنین است که فارابی با تکیه بر جوهره نظریه یادآوری (= معرفت)، تفسیر پرسش و پاسخهای سقراط در محاوره فایدون به عنوان استشهاد افلاطون بر مسأله خودش و بی توجهّی افلاطون به دلایل بقای نفس (و وجود قبلی آن)، توانسته است به جمع میان آراء افلاطون و ارسطو در خصوص پارادوکس منون دست یازد. @epistemology_issuew
💠 یک مقاله ی جدید (۲۰۲۲) به قلم نویسنده ای ژاپنی که در رابطه با بحث حدوث و قدم زمان در فلسفه ی معاصر قابل استفاده است: 📜 Time Does Not Pass if Time Began from an Infinite Past عنوان: «زمان گذر نخواهد کرد، اگر زمان از یک گذشته ی بی نهایت آغاز شود» 🔰 ترجمه ی فارسی چکیده: 🔻فلاسفه از قدیم بحث کرده اند که آیا زمان واقعاً گذر می کند یا نه. در همان عین، فلاسفه از این هم بحث کرده اند که آیا زمان می تواند از یک گذشته ی بی نهایت شروع شده باشد یا نه؛ 🔹این مقاله رابطه ی میان واقعیت گذر زمان و گذشته ی بی نهایت را روشن می کند. من ادعاء می کنم که اگر زمان واقعاً گذر بکند، زمان نمی تواند یک گذشته بی نهایت داشته باشد. این استدلال مبتنی است بر یک گزاره که اگر زمان واقعاً گذر کند، نمی توان سلسله ای بی نهایت از رویداد ها را تکمیل کرد. 🔸یک انتقاد به ظاهر قوی به این گزاره این است که: -اگر یک سلسله ی بی نهایت نتواند تکمیل شود، هیچ حرکتی ممکن نخواهد بود. -اما حرکت به وضوح ممکن است؛ - پس یک سلسله ی بی نهایت می تواند تکمیل گردد. ▪️من استدلال می آورم که اگرچه از نگاه استاتیک (ایستا) یک سلسله ی بی نهایت می تواند تکمیل شود، اما از نگاه داینامیک (پویا) یک سلسله ی بی نهایت نمی تواند تکمیل شود (در نتیجه زمان نمی تواند از یک گذشته ی بی نهایت آغاز شده باشد) 📌 لینک دسترسی به مقاله: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/krt-2022-0001/html?lang=en @safsat
الکتاب_التذکاري_شیخ_الإشراق_شهاب.pdf
11M
🔺 این کتاب شامل مجموعه مقالاتی در مورد سهروردی است که یک مقاله به قلم حسن حنفی درباره‌ی "پدیدارشناسی و حکمت اشراق" نوشته‌است. گرچه رساله‌ی دکترای حنفی در مورد پدیدارشناسی بوده‌است و تسلط خوبی به پدیدارشناسی داشت، اما در این مقاله نقاط کلیدی بحث را به طور مختصر بررسی می‌کند. با این حال خواندنش خالی از لطف نیست. @JAZAVAAT