eitaa logo
کانون علمی منطق و فلسفه (شیراز)
1.8هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
120 ویدیو
933 فایل
کانون علمی منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) فارس پیشنهادات و انتقادات @Avicenna
مشاهده در ایتا
دانلود
فارابی_و_پارادوکس_منون_در_رساله_الجمع_بین_رأیی_الحکیمین.pdf
448.5K
فارابی و پارادوکس منون در رساله الجمع بین رأیی الحکیمین مجید صدرمجلس چکیده: افلاطون در محاوره منون مسأله معرفت شناختی «امکان تحقیق» یا تعلیم و تعلّم را مطرح می کند که نزد اهل فن به پارادوکس منون یا تحقیق مشهور است. طبق این پارادوکس، ما آدمیان یا چیزی را می شناسیم یا نمی شناسیم؛ لیکن در هر دو صورت، امکان تحقیق و پژوهش منتفی است. افلاطون در محاوره نامبرده، معضل را با قول به نظریه «معرفت، یادآوری است» می خواهد حلّ کند. ارسطو نیز با پارادوکس منون روبرو بوده و کوشیده است در کتاب تحلیلات ثانی (برهان) آن را از راه تفکیک میان شناخت به نحو کلّی و شناخت به نحو جزئی، حلّ نماید. فارابی از جمله در کتاب الجمع بین رأیی الحکیمین به پارادوکس منون پرداخته و سعی کرده است به رفع اختلاف میان دیدگاه های افلاطون و ارسطو بپردازد. نوشته حاضر ضمن توضیح پارادوکس تحقیق، می کوشد تا هم تلّقی فارابی از راه حلّ های افلاطون و ارسطو را تبیین نماید و هم چگونگی جمع میان آراء آن دو را نزد خود فارابی، بررسی و تحلیل کند. نتیجه گیری اجمالی ما چنین است که فارابی با تکیه بر جوهره نظریه یادآوری (= معرفت)، تفسیر پرسش و پاسخهای سقراط در محاوره فایدون به عنوان استشهاد افلاطون بر مسأله خودش و بی توجهّی افلاطون به دلایل بقای نفس (و وجود قبلی آن)، توانسته است به جمع میان آراء افلاطون و ارسطو در خصوص پارادوکس منون دست یازد. @epistemology_issuew
💠 یک مقاله ی جدید (۲۰۲۲) به قلم نویسنده ای ژاپنی که در رابطه با بحث حدوث و قدم زمان در فلسفه ی معاصر قابل استفاده است: 📜 Time Does Not Pass if Time Began from an Infinite Past عنوان: «زمان گذر نخواهد کرد، اگر زمان از یک گذشته ی بی نهایت آغاز شود» 🔰 ترجمه ی فارسی چکیده: 🔻فلاسفه از قدیم بحث کرده اند که آیا زمان واقعاً گذر می کند یا نه. در همان عین، فلاسفه از این هم بحث کرده اند که آیا زمان می تواند از یک گذشته ی بی نهایت شروع شده باشد یا نه؛ 🔹این مقاله رابطه ی میان واقعیت گذر زمان و گذشته ی بی نهایت را روشن می کند. من ادعاء می کنم که اگر زمان واقعاً گذر بکند، زمان نمی تواند یک گذشته بی نهایت داشته باشد. این استدلال مبتنی است بر یک گزاره که اگر زمان واقعاً گذر کند، نمی توان سلسله ای بی نهایت از رویداد ها را تکمیل کرد. 🔸یک انتقاد به ظاهر قوی به این گزاره این است که: -اگر یک سلسله ی بی نهایت نتواند تکمیل شود، هیچ حرکتی ممکن نخواهد بود. -اما حرکت به وضوح ممکن است؛ - پس یک سلسله ی بی نهایت می تواند تکمیل گردد. ▪️من استدلال می آورم که اگرچه از نگاه استاتیک (ایستا) یک سلسله ی بی نهایت می تواند تکمیل شود، اما از نگاه داینامیک (پویا) یک سلسله ی بی نهایت نمی تواند تکمیل شود (در نتیجه زمان نمی تواند از یک گذشته ی بی نهایت آغاز شده باشد) 📌 لینک دسترسی به مقاله: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/krt-2022-0001/html?lang=en @safsat
الکتاب_التذکاري_شیخ_الإشراق_شهاب.pdf
11M
🔺 این کتاب شامل مجموعه مقالاتی در مورد سهروردی است که یک مقاله به قلم حسن حنفی درباره‌ی "پدیدارشناسی و حکمت اشراق" نوشته‌است. گرچه رساله‌ی دکترای حنفی در مورد پدیدارشناسی بوده‌است و تسلط خوبی به پدیدارشناسی داشت، اما در این مقاله نقاط کلیدی بحث را به طور مختصر بررسی می‌کند. با این حال خواندنش خالی از لطف نیست. @JAZAVAAT