eitaa logo
مِجری🧿🧿
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
805 ویدیو
6 فایل
مِجری به معنی صندوقچه ی آهنی یا چوبي قفل دار قدیمی با روکش مخمل است که کارکرد گاوصندوق هاي کنونی را داشت. "منطقه جلگه بهاباد یزد" راههای ارتباط با ما: مالک کانال: خانم زینب صادقی آموزگار @Teachr84 خانم سهیلا صادقی احمد آباد @s_sadeqi1997
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️یاد بود یادی کنیم از مرحوم حاج محمدصادقی .مبارکه بافق شادی روحش صلوات. 🆔@MEJRi403
یادی کنیم از مرحوم حاج علی اکبر صادقی و همسرشون خانم زهراپوردهقان.معروف به زهراحسین شفیعی شادی روحشان حمدو صلوات. 🆔@MEJRi403
ریشه تاریخی ضرب المثل آتش که گرفت تر و خشک می سوزد قبل از مغولها چون گماشتگان سلطان سنجر سلجوقی بر طوایف غز فشار زیادی وارد آوردند، کار به جایی رسید که غزها شورش کردند و به خراسان و اطراف کرمان حمله کردند تا سلطان سنجر، اسیر و امام محمد یحیی شهید گردید و وارثان غز در کرمان جور و ستم را از حد گذرانیدند. «در چنین موقعیتی مجدالدین کوهبنانی دفع مضرت غز را چاره این ندید جز این که از امیر آنان که در آن وقت سرگردان ولایات بود، یعنی ملک دینار غز دعوت کند تا او به کرمان بیاید و از خرابی باز دارد. بیست و دوم رمضان 581 هجری بود که سپاهیان ملک دینار از طریق دیه اریز به کوبنان رسید. ملک دینار هم که از گرد بیابان سوزان کوبنان تشنه و خسته درآمد و مادر بچه ها را در نیشابور نهاده بود به مجرد ورود به کاخ سلجوقی او را به خطبه فرمود و در حکم خود در آورد. ملک دینار پس از چند سال که جای پای خود را مستحکم کرد، اول کارش آن بود که اولاد مجاهد کوبنانی را  (هرچند که خودشان اورا دعوت کرده بودند )از میان برداشت. آنگاه به نواحی گرمسیر پرداخت. سپس قصد قلعه منوجان کرد، قلعه آن را به رسوایی تمام بگشاد و فتحی مشتمل و احراق و شکنجه و اهراق دم ادعای روی نمود. در همین لشکر کشی قلعه «گوَر» که امروز «حوَر» خوانده میشود به آتش کشید و چون مردم کرمان این بیچارگی ها را در نتیجه دعوت مجاهدالدین کوبنانی از ملک دینار میدانستند همه نفرینها را متوجه کوبنان و خاندان مجاهد میکردند. و اتفاقا شاعر خوش ذوق هم در همین احوال و هنگام سوختن قلعه و آبادی «گوَر» گفته است: از آتش کوبنان «گوَر می سوزد آتش که گرفته خشک و تر می سوزد.» ✅ ارسالی جناب استاد محمدی نیا 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
. قدیمی چرخ نخ ریسی ابزار ریسیدن 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
# طبیعت منطقه # چشمه # چشمه ی خدا آفرین در لوت 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
11.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وافسانه ی قدیمی مربوط به مناطق روستایی کرمان چوپان نی زن ودختر کدخدا گلُ گیس (گیسه گل) 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
20.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
# پیست موتور سواری جوانان وکوهپایه هاي منطقه 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک خانم( مرحومه مادر آقای عباس زین الدینی معروف به عباس عاشق) وصحبت از قدیم وسبک زندگی قدیم ارسالی مخاطبان شادی روحش صلوات 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
21.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جالب آقای محمد علی عشقی ایشون به همراه پدرشون حسن عشقی در قنوات جلگه کار می کردند 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
گیاهی منطقه گیاهی از جمله گیاهان بومی بیابانهای منطقه ،،، مَلنگو زیره سیاه کوهی تخمه قرمزو تخمه سفیدو شاتره بابونه کوهی گل زوفا و میوه ی درختچه هایی مثل پسته کوهی (کثیردون) و بادام کوهی می توان نام برد که در محلهایی مشخص که بومیان منطقه می شناسند یافت می شود ومنبع درآمد ومصرف خانگی دارد. 🆔@MEJRi403
هدایت شده از مِجری🧿🧿
✍🏻 بیاموزیم ومطالعه کنیم ، در مورد بهاباد در گوگل یافتیم: معرفي شهرستان بهاباد تاريخچه بهاباد در يك نگاه: 1100سال قبل: -به نقل مقدسی: شهری آباد با باغات بسیار و خوش آب و هوا و توتیای آن به سایر ممالک صادر می شده است. 688سال قبل: -در زمان سلطنت آل مظفر ولایت بهاباد امیری مستقل داشت. 297سال قبل: -قلعه بهاباد و دلاورمردان بهابادی در برابر تهاجم محمود افغان مقاومت و به آنان شکستی سخت وارد کردند. 250سال قبل :  - تا این زمان شهری آباد و در مسیر شاهراه اصلی شرق به غرب کشور قرار داشت. از زمان شاه عباس صفوی این شاهراه به مسیر یزد، رفسنجان و کرمان تغییر پیدا کرد و دوره افول و عقب ماندگی بهاباد آغاز می شود. 150سال قبل: -در دوره قاجاریه بهاباد قصبه ای بیش نبود. «فرهنگ دهخدا« سال 1340 ه. ش: -با احداث خیابان، برق کشی، شبکه آبرسانی و تأسیس دبیرستان و برخی اقدامات توسط خیرین منطقه پیشرفت آغاز می شود. سال 1348 : -بخشداری بهاباد افتتاح گردید. 7 مرداد ماه ۱۳۸۸: - شهرستان بهاباد به مرکزیت شهر بهاباد از ترکیب بخشهای مرکزی به مرکزیت شهر بهاباد مشتمل بر دهستان جلگه و بخش آسفیچ مشتمل بر دهستان بنستان در تابعیت استان یزد ایجاد و تأسیس شد. بررسی موقعیت شهرستان بهاباد  الف- موقعیت جغرافیایی: شهرستان بهاباد به مرکزیت شهر بهاباد، زادگاه آخوند ملاعبدالله بهابادی در منتهی الیه شرق استان و به فاصله 200 کیلومتری شهر یزد و 80 کیلومتری شهر بافق، بر روی تپه ماهورهای بین دو رشته کوه با مختصات جغرافیایی 55 درجه و 36 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 33 دقیقه تا 32 در جه و 29 دقیقه عرض شمالی واقع شده است. از سمت شمال به شهرستان اردکان ، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافق، شرق به شهرستان طبس و کویر لوت و از جنوب به  استان کرمان محدود می گردد. این شهرستان با مساحتی معادل 8235 کیلومتر مربع و جمعيتي حدود 27800 نفر، شامل دو بخش مرکزی و آسفیج و مناطق حاصلخیز جلگه و ییلاقی بنستان و حدود 190 پارچه آبادی که 81 آبادی آن دارای سکنه و 109 آبادی آن خالی از سکنه می باشد. بهاباد دارای آب و هوای نیمه خشک و متوسط بارندگی 9/153 میلیمتر در سال می باشد. در قسمت غرب و جنوب دارای مناطق ییلاقی و خوش آب و هوایی است که در فصول بهار و تابستان تفریحگاه و استراحتگاه بسیاری از مردم مناطق دور و نزدیک می باشد. ارتفاع آن از سطح دریا در مرکز 1390 متر است. این رقم در شمال دشت بهاباد کاهش می یابد و در جنوب در قله بن لخت به حدود 3002 متر می رسد. حداکثر درجه ثبت شده در منطقه 45 درجه و حداقل تا 20 درجه زیر صفر رسیده است. تنها رودخانه دائمی بهاباد رودخانه شور در منطقه جلگه، در شمال شهرستان جریان دارد. سرزمینهای اطراف این رودخانه از نظر ژئو مور فولوژی پدیده ای کم نظیر برای مطالعه و بررسی دانشگاهیان و پژوهشگران رشته های جغرافیا و زمین شناسی می باشد ب - موقعیت تاریخی : بهاباد دارای قدمتی دیرین همپای استان کهنسال یزد که بارها با قهر طبیعت یا به دست جباران تاریخ ویران و با تلاش و عزم راسخ مردم ، تجدید بنا شده است .بر اساس شواهد ومدارک ، این شهر حدود 1100 سال قبل شهری آباد و پر جمعیت بوده که در بسیاری از کتب معتبر قدیمی از آبادی و عمران آن سخن رفته است. از جمله مقدسی جغرافی نویس مسلمان درکتاب معروف خود به  نام ( احسن التقاسیم فی معرفه الا قالیم) که به تاریخ 375 هجری قمری نگارش یافته از بهاباد و روستائی در 3 فرسنگی آن به نام قواق یاد می کند و می نویسد: ( قواق و بهاباد که بین آنها 3 فرسنگ فاصله است از نقاط سردسیر با باغهای بسیار و آباد و خوش آب و هوا هستند .) به نوشته یاقوت در قرن هفتم هجری توتیای بهاباد شهرتی فراگیر داشته و به  سایر ممالک صادر می شده است. هم اکنون نیز بقایایی از معادن توتیا در منطقه وجود دارد. وجه تسمیه بهاباد را همان آبادانی آن ذکر کرده که از  واژه های «به» و  «آباد» تشکیل شده و چنانچه «به» را به کسر بخوانیم معنای آن آبادی بهتر و اگر با فتح بخوانیم به معنای تحسین یعنی به چه آبادی می باشد.  پ- موقعیت فرهنگی – اجتماعی :  مردم بهاباد به خاطر ریشه دار بودن سنتهای مذهبی و عمق اعتقادات دینی، اصالت اجتماعی و مذهبی خود را حفظ نموده و مردمی سخت کوش، مقاوم و در عین حال مؤمن و متعبد، مهمان نواز، خونگرم، خوش فکر، سلحشور و همگی شیعه اثنی عشری و شیفته مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام می باشند. عالم ربانی و فقیه منطقی ملا نجم الدین عبدالله بن شهاب الدین حسین بهابادی یزدی شارح متفکر منطق و صاحب حاشیه معروف به حاشیه ملاعبدالله که از علمای بنام سده دهم هجری و سالیان متمادی حاکم شهر نجف و مفتخر به  تولیت آستان مقدسه حضرت امیر المومنین علی(ع) بوده است، از این منطقه برخاسته و در اواخر عمر ساکن این شهر بوده و هم اکنون مرقد پاکش زیارتگاه مردم درمنطقه مرکزی بهاباد است. 🆔@MEJRi403