eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
317 دنبال‌کننده
898 عکس
29 ویدیو
119 فایل
كَانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
راه‌های ارتباط با پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه سطح ۱ و سطح ۲و ۳ تخصصی فقاهت 🏢حضوری: اتاق ۱۰۱ (شهید محمد معروفی) برای ارائه خدمات مطلوب‌تر، بهتر است از پیش، زمان تشریف‌فرمایی خود را هماهنگ فرمایید. ☎️تلفن مستقیم: ۰۵۱۳۲۰۰۵۲۷۱ 📱فضای مجازی: حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین دکتر خاموشی 📱09102043149 🔗@mkh_57 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ظریف 📱09390565052 🔗@GhasemZarif پیوند عضویت در کانال‌های پژوهش مدرسه @MESRESEARCH @FiqhMESResearch
دیروز ایمیل بسیار جالبی از فدراسیون جهانی خوجه‌های اثناعشری به دستم رسید، عنوان ایمیل "?Are you READY for KHUMS" و محتواش تشویق به محاسبه و پرداخت خمس بود. چند نکته بسیار قابل توجه در این ایمیل بود که به نظرم می‌رسه می‌تونه مورد توجه فعالان سنتی شیعی درون ایران هم قرار بگیره. من به سه نکته مهمتری که به نظرم رسیده اشاره می‌کنم. ادامه در :https://vrgl.ir/EQZz1
📌یادگیری زبان انگلیسی در حوزه علمیه 🔹محیطی که ٢٠٠ معمم در کنار بقیه تربیت کند، مورد علاقه‌ هیچ‌یک از ماها نیست. اگر امکاناتی داریم، می‌گذاریم در اختیار آن عاشق‌ها، نه در اختیار آن نِق‌نِق‌زن‌ها! عاشق که این‌قدر نق نمی‌زند. عاشق که این‌قدر آفتاب و سایه نمی‌کند. عاشق که این‌قدر پرتوقع نمی‌شود. گفته می‌شود چرا کتاب‌های درسی اصلاح نشده است؟ چه کسی باید این کار را بکند؟ می‌گویید ماها در حد توانمان نکرده‌ایم یا می‌گویید نشده است؟ اگر نکرده‌ایم، شما بکنید؛ این شمایید حامل بقیه‌ کار. 🔸تفاوت امروز با ٣٠ سال پیش را شماها نمی‌توانید بفهمید چیست. ماها می‌فهمیم که مال آن ٣٠ سال پیش هستیم. درست ٣١ سال از ورود من به قم می‌گذرد. آن‌وقت چه امکاناتی داشت، حالا چه دارد؟ بنده چهار کتاب Reader خوانده بودم، آمده بودم به قم، طلبه‌های علاقه‌مند در گوشه‌وکنار می‌آمدند روزهای جمعه، در وقت بی‌کاری من، انگلیسی پیش بنده می‌خواندند. حالا بهترین استاد انگلیسی ممکن را برای آقا آماده می‌کنید، می‌گویی بفرمایید، ناز می‌کند! همه‌اش عیب‌گیری، خرده‌گیری. تذکر، انتقاد سازنده، پیشنهاد قابل عمل، چشم! نق‌نق، بهانه‌گیری، تنبلی و تن‌آسایی باید از قاموس کار این مدرسه به کلی حذف شود. اگر چهار نفر هم اینجا بمانند، با آنها کار می‌کنیم. ٢٠٠ نفر می‌خواهیم چه کار کنیم؟! 📚سخنرانی شهید بهشتی در جمع طلاب مدرسه حقانی 📷 حکم دبیری زبان انگلیسی شهید بهشتی در دبیرستان حکیم نظامی قم . سال 1330ه.ش 📚کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
🎙سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» ✅نشست پنجم با حضور: *جناب آقای دکتر احد فر
[در پاسخ به پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه] چکیده‌ای از سخنان استاد احد فرامرز قراملکی در نشست پنجم سلسله نشست‌های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» برگزارکننده: پردیس فارابی دانشگاه تهران 🔖ضعف الهیات در کشور این است که بیش از اندازه نظری و دور از فضای زندگی است؛ داستان علم داستان هوس برای نظریه دادن نیست و باید بین کار علمی نظریه‌پردازانه و از روی هوس تفاوت قائل شویم. 🔖اگر توفیق خداوند نباشد، انسان نمی‌تواند به جایی برسد، بنابراین از این جهت که خدا توفیق دانشجویی به بنده داده، شکرگزار هستم؛ ما یک سنوات داریم و یک تجربه؛ کسانی هستند که ۱۵ یا ۲۰ سال سنوات دارند، ولی تجربه نیندوخته‌اند و برعکس کسانی هستند که با ۵ سال سنوات به اندازه ۱۰ سال ذخیره و تجربه دارند و تأکید بنده این است که تجارب حرفه‌ای مهمتر از سنوات است. 🔖ماجرای تلخ این است که در سیستم اداری ما به کسی بیشتر بها و حقوق داده می‌شود که سنوات بیشتری دارد و این شیپور وارونه زدن پیامدهای خوبی نداشته است و باعث شده تا گرفتار سنوات‌زدگی شده‌ایم. مواجهه ما با حوادث و فعالیت‌های پژوهشی دو گونه است؛ یا آگاهانه و تحلیلی یا بی‌خبرانه است؛ اگر آگاهی تحلیلی و سنجش‌گرایانه داشته باشیم، تجربه اندوخته‌ایم. 🔖در حوزه و دانشگاه توسعه و تولید فراوانی رخ داده است، اما اینکه چقدر روشمند است، جای بحث دارد؛ بنده در این زمینه به اصلی رسیدم به نام «تقدم توسعه روش‌شناختی بر توسعه معرفت»؛ یعنی اگر بر توسعه معرفت تأکید کنیم، اما توسعه روشمندی نداشته باشیم، همچنان شیپور وارونه نواخته‌ایم و حاصلی نخواهد داشت؛ در غالب مراکزی که رشته‌های الهیات را دارند یا اصلاً روش‌شناسی وجود ندارد یا روش‌شناسی تحقیق علوم رفتاری را برای دانشجویان الهیات بازگو می‌کنند. 🔖در سال ۱۳۷۶، نزد یک قاضی سختگیر یعنی وجدانم خودم را محاکمه کردم و به خودم تعهد دادم که اولاً در جایی پژوهش کنم که نیاز مبرم جامعه باشد؛ حوزه و دانشگاه پاسخگوی بالفعل نباشد و از عهده بنده برآید و اولین کار بعد از این تعهد، نوشتن کتاب روش‌شناسی بود که به زبان عربی هم ترجمه شده است و خوشحالم که محققان تفسیر و فقه و ... بعد از این اثر، به روش‌شناسی رو آوردند. 🔖 ما در حوزه الهیات بیش از اندازه نظری و معطوف به خود جلو می‌رویم، اما دانش پزشکی الگوی خوب برای ما هست، زیرا پزشکی بدون بیمارستان رشد نمی‌کند و در الهیات هم باید دنبال ایجاد بیمارستان الهیاتی باشیم؛ بنابراین دنبال این مقوله رفتم؛ یعنی به عنوان فردی الهیاتی سراغ صنعت رفتم، بدون اینکه آشنا و پارتی داشته باشم، زیرا ما از طریق اخلاق حرفه‌ای و سازمانی می‌توانیم بهره‌وری صنعت را افزایش دهیم و افزایش بهره‌وری یعنی درآمد بیشتر، لذا خوشبختانه صنعت این مسئله را پذیرفت و شاید تقریباً محالی ممکن شد. 🔖بنده گاهی احساس می‌کردم که تبدیل به کامیونی از اطلاعات شده‌ام که آن را بر ذهن و روح دانشجویان خالی می‌کنم، ولی بعد از مدتی به این رسیدم که کار معلمی تخلیه بار اطلاعات روی دانشجو نیست؛ بلکه تدریس، فرایند جمعی اکتشافی است؛ لذا مدتی است که وقتی در مقطع دکتری اسفار تدریس می‌کنم، ابتدا اسفار آیت‌الله مصباح و جوادی آملی را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهم و می‌خواهم حتماً آن را بخوانند، بنابراین در جلسه آینده باید کار جدیدی ارائه شود که این مدل به طرح «از متن‌خوانی تا متن‌پژوهی» تبدیل شد. مدل این بود که ما در تدریس، دانشجو را وارد فرایند تاریخی می‌کنیم. 🔖هوس نظریه‌پردازی در کشور دو دلیل دارد، افزود: اولین دلیل ساده‌لوحی و دیگری کبر و نخوت است، زیرا فردی که این دو ویژگی را دارد، هر چه به ذهنش رسید آن را نظریه می‌داند؛ بنابراین ما نیاز به پختگی متواضعانه داریم؛ داستان علم داستان هوس برای نظریه دادن نیست و باید بین کار علمی نظریه‌پردازانه و از روی هوس تفاوت قائل شویم.
15.pdf
2.06M
فایل کتاب «هفت شهر عشق» این کتاب رو به مؤکدا پیشنهاد می‌کنم بخونید... رمانی بسیار زیبا با قلمی عالی🍃👌🏻 نویسنده کتاب رو از اول تا آخر بیان کردند با استناد بر منابع معتبر... البته کتاب اینه که به‌ صورت‌ داستانی بیان شده و کامل تو ذهن مخاطب مجسم میشه...👌🌷 این کتاب رو تو این روزا حتما بخونید...
نشست علمی۳۳، دکتر همایون همتی (تحلیلی از قیام کربلا).mp3
17.2M
‌ 🔊 صوت نشست علمی شماره ۳۳ 🌹 با موضوع تحلیلی از قیام کربلا (بررسی نظریات جدید پیرامون قیام امام حسین ع) 🎙 با حضور دکتر همایون همتی 📆 شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ✅ کیفیت خوب (۱۷ مگابایت) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
🔻✨مژده به طلاب عزیز✨🔻 📣📣📣 كتب درسي و كمك درسي سال تحصيلي 1400_1401 رسيد. 💠تخفیف 15 تا 35 درصد کتب مطالعاتی ۲۵ تا ۴۰ درصد تخفیف ليست و قيمت،تخفيف ويژه و نحوه تهيه آن:👇 🔗 اطلاعات بیشتر در لینک زیر👇 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه فقه و اصول (دوره 53، شماره 2، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. بررسی صاحب خیار در بیع حیوان با رویکردی بر نظر امام خمینی (ره) ۲. بررسی مشروعیت انتخاب جنسیت جنین در فقه امامیه و اهل‌سنت ۳. تعریف و قلمرو حیله های جنگی و تمایز آن با خیانت در مخاصمات مسلحانه از منظر حقوق بشردوستانه اسلامی در مقایسه با معاهدات بین المللی ۴. مدیریت سازمانی در اجرای شریعت از منظر فقهی ۵. بررسی فقهی حکم رانت‌خواری با استناد به قاعدۀ لاضرر ۶. چالش‌های فقهی مسئولیت زوجه در قبال نوزاد، مبتنی بر داده‌های پزشکی با تأکید بر نوزادان نارس ۷. درآمدی بر ادلۀ موافقان مفهوم شرط در پرتو انحصار علیت ۸. بررسی حکم فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: https://jfiqh.um.ac.ir نویسنده پیام:‌ هاشمی منش
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه پژوهش های فقهی (دوره 17، شماره 2، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی ۲. قلمرو نظارت حاکم بر قاضی تحکیم (داور) در فقه و حقوق موضوعه ۳. بررسی تطبیقی مشروعیت حیل ربادرمذاهب اسلامی ۴. اندازه‌های شرعی، تطبیق دقیق یا تسهیل در تطبیق؟ ۵. بازخوانی نگاه سلفیان به اجتهاد و تقلید ۶. رویکردی فقهی راجع به استرداد هدایای همسران ۷. بررسی حقوق مصرف‌کنندگان در فقه امامیه با نگرشی اجمالی به نقش سازمان تعزیرات حکومتی ۸. تحلیل موضوع ادله لاحرج ۹. تحلیل ادلۀ نظریۀ عمومی ارش در قراردادها براساس نگرش اقتصادی با مطالعۀ تطبیقی در حقوق کامن‌لا ۱۰. فقدان دلیل عقل در فرایند هنجارسازی قواعد بین‌المللی ۱۱. واکاوی "دلیل عقل" در مبانی استنباط محقق اردبیلی در مجمع الفایده و البرهان ۱۲. درنگی در بایستگی اخذ برائت از بیمار ۱۳. فقه تعامل با پیروان مذاهب اسلامی ۱۴. «قصاص بدون اذن حاکم» از منظر محقّق اردبیلی و قانون مجازات اسلامی مصوّب 1392 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: https://jorr.ut.ac.ir/issue_10472_10679.html نویسنده پیام:‌ هاشمی منش
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه پژوهش های اصولی (دوره 7، شماره 26، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. بررسی و نقد نظریه «تزاحم حفظی» در جمع بین حکم ظاهری و واقعی ۲. بررسی امکان «وجوب مشروط» با تاکید بر دیدگاه استاد آملی لاریجانی ۳. مفهوم تعلیل ۴. واکاوی حقیقت مفهوم مخالف و ملاک تحقق آن در مدرسه اصولی فریقین ۵. جریان استصحاب در شبهات مفهومیه ۶. تأملی در ضوابط عدم حصر شبهه 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: http://www.juosul.ir نویسنده پیام:‌ هاشمی منش
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه«فقه» (دوره۲8، شماره 106، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. تحلیل فقهی گستره ولایت حاکم اسلامی در نصب و عزل متولی در نهاد وقف ۲. ملاک فقهی تعیین ارش جنایت ۳. بررسی فقهی-حقوقی تبدیل قصاص نفس به دیه در صورت اعدام قاتل با عنوان حدی ۴. نقد اطلاق ماده 448 قانون مدنی در اشتراط اسقاط خیار رؤیت ۵. امکان‌سنجی ضمانت از اعیان خارجی در فقه و حقوق ایران ۶. واکاوی گستره منع قصاص زنِ باردار از دیدگاه حقوق کیفری و فقه اسلامی ۷. ضوابط نصب قاضی غیرمجتهد بر پایه عناوین ثانوی مصلحت و اضطرار 🌐علاقمندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: https://jf.isca.ac.ir/issue_4963_5083.html نویسنده پیام:‌ هاشمی‌منش