مشق حدیث پژوهی
گام نخست:
آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی
دوم تا چهارم بهمن ماه 1400
نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی
حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد الهی خراسانی
2 بهمن ـ ساعت 16 تا 17:30
نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی
حجت الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی
2 بهمن ـ ساعت 18:30 تا 20
نشست سوم: چالش های سندپژوهی
حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم رحمان ستایش
3 بهمن ـ ساعت 18:30 تا 20
نشست چهارم: چالش های متن پژوهی
حجت الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی
4 بهمن ـ ساعت 16 تا 17:30
نشست پنجم: درآمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان
حجت الاسلام و المسلمین علی راد
4 بهمن ـ ساعت 18:30 تا 20
گواهی معتبر برای ثبت نام کنندگانی که همه جلسات رو شرکت کنندصادر خواهد شد لینگ ثبت نام : paziresh.dte.ir
نشانی:
https://bbb01.dte.ir/b/mku-gao-lut-gva
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
اداره کل فرهنگی-تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و دفتر مطالعات و پاسخگویی به شبهات پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار میکنند:
دورهٔ «آشنایی با مبانی و مهارتهای پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی»
ارائه دهنده: حجتالاسلاموالمسلمین مجید خاموشی مؤلف کتاب
«مبانی و مهارتهای پاسخگویی به پرسشها و شبهات دینی»
پنجشنبهها: ساعت ۱۲:۱۵ ظهر
جلسه دوم: پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰
مکان برگزاری: دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه سوم، اتاق جلسات
نشانی مجازی:
https://bbb01.dte.ir/b/ved-g7h-on5-ebx
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
هدایت شده از معاونت علمی مدرسه علیبنابیطالب علیهالسلام
🤔مبتدا؛ معلوم یا معرفه؟
👌محمد جواد طحانی بر این باور است که بر خلاف نگرش رایج، اصل در مبتدا، معلوم بودن است و نظریه رایج مبنی بر اینکه "اصل در مبتدا معرفهبودن است مگر در نکره مخصصه"، مورد نقض میباشد.
🔹از دیدگاه او موارد نقض اصل معرفه بودن مبتدا، آنقدر زیاد است که قابل چشمپوشی نیست و نمیتوان از آنهمه، به خلاف اصل تعبیر نمود افزون بر آنکه در آیاتی از قرآن کریم نیز نکره غیر مخصصه مبتدا واقع شده است!
✅ در بررسی مسوغات ابتدا به نکره نیز موارد متعددی مشاهده میشود که نمیتوان تخصیص در آنها را پذیرفت و بنابر تصریح نحوییون، معلوم بودن مبتداست که مجوز ابتدائیت برای آن شده است.
♨️با دقت بیشتر میتوان دریافت که معلومتر بودن مبتدا نسبت به خبر موجب تمایز نقش این دو عنصر کلامی میباشد حتی در مواردی که خبر معرفه باشد و مبتدا نکره! اما مبتدای نکره، برای مخاطب معلومتر باشد. بنابراین ملاک در ابتدائیت معلومتر بودن است. براساس این نظریه به حالت مخاطب و غرض کلام نیز توجه شده است.
مثال1: ابتدا به نکره معلوم، اما بدون مسوغ: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ
مثال2: معرفه خبر واقع شده و نکره مبتدا واقع شده است، بنابر قرائت ابن عامر: أَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ آيَةٌ أَنْ يَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَني إِسْرائيلَ
🔻 ساختار پیشنهادی برای نگارش مقاله را در پست بعدی مشاهده نمایید.
#محتوای_تولیدی #ادب_عربی #نحو #کرسی_آزاد_اندیشی
@M_v_110
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
#پژوهش_مدرسه_امامعلیعلیهالسلام
╔═🦋🌸════╗
@pajohesh110
╚════🌼🦋
هدایت شده از معالم🇮🇷
🔸اولین نشست از سلسله نشست های آشنایی با فقه مقارن
💠 با موضوع: تأثیر فقه مقارن در فهم روایات اهل بیت علیهم السلام
🔹حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آموزشی فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوندخراسانی
⏰ چهارشنبه 6 بهمن، ساعت 10-11:30 به صورت حضوری و آنلاین
🏢 آدرس حضوری: دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه سوم، اتاق جلسات
🌐 لینک آنلاین:
👉 https://bbb01.dte.ir/b/knf-10c-hck-c5m
🆔 @maalem_ir | معالم
#تازه_های_نشریات_علمی_پژوهشی
💢شماره جدید فصلنامه علمی-پژوهشی «جستارهایفقهی-اصولی» منتشر شد.
💠بیستوپنجمین شماره پیاپی فصلنامه علمی-پژوهشی «جستارهایفقهی-اصولی» در زمستان ۱۴۰۰با هفت مقاله و در ۲۳۲ صفحه نمایه شده است.
🔸عناوین مقالات عبارتند از:
۱- «قرینهارتکاز و کارایی آن در حل مسائلجدید فقهی»
۲- «بازکاوی حدیثرفع»
۳- «فلسفه فقهسیاسی»
۴- «ساختار فقهتمدنی»
۵- «تاملی بر حکم ابطالروزه با فروبردن سر زیرآب»
۶- «بازشناسی تاثیر گونههای ضمیمهوانضمام در نیتتقرب»
۷- «بازاندیشی فقهی-ادبی قرائت های«ارجلکم» و حکم مستفاد از آیهوضو»
🔵علاقهمندان میتوانند برای مطالعه هریک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند:
http://jostar-fiqh.maalem.ir/issue_4938_5095.html
#مجلات_نشریات
#فصلنامه_جستارهای_فقهی_اصولی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار میکند:
کارگاه «نویسندگی خلاق»
چهارشنبهها ساعت ۱۴
پاییز و زمستان ۱۴۰۰
با حضور استاد محمد جواد استادی
نویسنده و منتقد ادبی، روزنامهنگار، مدرس ادبیات، مبانی هنر و سینما
سرفصلها:
۱. اصالت و جایگاه نوشتن
۲. نویسندگی، مهارت و دانش
۳. نوشتن: فرم یا محتوا؟
۴. ویژگیهای نوشته خوب
۵. مفهوم خلاقیت
۶. پرورش خلاقیت
۷. نویسندگی خلاق چیست؟
۸. اصول نویسندگی خلاق
۹. تکنیکهای نویسندگی خلاق
و … .
#Creative_Writing
#نویسندگی_خلاق
#محمد_جواد_استادی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
211117-1439editelow.mp3
11.93M
#صوت
کارگاه «نویسندگی خلاق»
استاد محمد جواد استادی
چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰
جلسه چهارم: نقشه ذهنی
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
211014-1212editelow.mp3
15.67M
#صوت
کارگاه «نویسندگی خلاق»
استاد محمد جواد استادی
جلسه یکم: اصالت و جایگاه نوشتن
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
211103-1433editelow.mp3
9.77M
#صوت
کارگاه «نویسندگی خلاق»
استاد محمد جواد استادی
چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰
جلسه سوم: موانع نوشتن ۲ (کمالگرایی، تمرکز نداشتن، خستگی و ...)
تفاوت سوژه و موضوع
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
Creative-Writing-2-edite-low.mp3
11.77M
#صوت
کارگاه «نویسندگی خلاق»
استاد محمد جواد استادی
جلسه دوم: گونههای نوشتار-موانع نوشتن
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس