eitaa logo
فَتَأَمَّلْ! | جمال‌زاده
540 دنبال‌کننده
100 عکس
56 ویدیو
16 فایل
✏️ نوشته‌های محمدحسین جمال‌زاده 📚 پژوهشگر فسلفه و علوم اجتماعی 💡 تا پایان بر میثاق طلبگی می‌خوانم 👈 @Jamalzadeh_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
عکس زیبای قدیمی و پرمعنی از شهر سامرا 🔹خانه های مسکونی که حرم امامین عسکریین علیهما السلام را احاطه کرده، در حالی که کاخ بنی العباس آن طرف رها شده است. این کاخ همزمان با تاسیس شهر سامرا و بدستور معتصم ساخته شده بود که پس از شهادت و تدفین امامین عسکریین علیهما السلام اینگونه در گذر زمان مرکزیت خود را از دست داده است. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
مسجد باید سیاسی باشد نه سیاست‌زده! منتشر شده در شماره نهم مجله امین 🔹 اسلام و سیاست جامعیت دین اسلام به گونه‌ای است که برای تمام شئون و مراحل زندگی انسانی دارای برنامه و هدف است. از نظر اسلام، سعادت انسان فقط به فرد انسانی وابسته نیست بلکه اجتماع انسانی نیز در سعادت و رستگاری او نقش آفرین است. حوزه اجتماع و سیاست نیز همچون حوزه‌های فردی و خانوادگی مدنظر خداوند بوده است و در قالب دستورات و راهنمایی‌های سازنده و انسان‌ساز و به واسطه خاتم الانبیاء و المرسلین صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم برای همه بشریت ابلاغ شده است. از این رو اسلام برای مدیریت توحیدی جامعه دارای مبانی، اصول، راهبردها و راهکارهای سیاسی است تا انسان را به هدف آفرینشش نزدیک کند. برنامه سیاسی اسلام برای نیل و رسیدن به هدف آفرینش انسان که به حکم آیه شریفه «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» (ذاریات، 56) رسیدن به نقطه عبودیت و بندگی محض برای حق تعالی است، از مجرای انسان کامل و ولی الهی در زمین محقق می‌شود. از این رو پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نه تنها پیام آور خداوند برای انسان هاست بلکه مدیر اجتماع مسلمین و حاکم جامعه اسلامی است تا با ولایت الهی خود انسان‌ها را به سعادت برساند. پس از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نیز ائمه اطهار علیهم السلام عهده دار این وظیفه هستند تا سیاست اسلام را در جامعه پیاده کنند. از این رو می‌توان گفت اسلام یک دین کاملاً سیاسی است و سیاست به معنای «راه و رسم و شیوه مدیریت اجتماع برای رسیدن به اهدافی خاص» در جزء جزء برنامه‌های اسلام نهفته است و اگر کسی بخواهد اسلام را از سیاست و سیاست را از اسلام جدا سازد، چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند و سیاست نیز تبدیل به خدعه و نیرنگ و فریب می‌شود. چرا که سیاست اسلام همان ولایت ولی الهی است و اساس اسلام نیز به فرموده امام باقر علیه السلام ولایت است آنجا که فرمودند: «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلی خَمْسٍ: عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ وَ لَمْ یُنَادَ بِشَیْ‏ءٍ کَمَا نُودِیَ بِالْوِلَایَةِ؛ اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت، آنگونه که به ولایت فراخوانده شده، به چیزی ندا داده نشده است» (الکافی ج 2، ص 18) 🔹 مسجد و اسلام سیاسی اسلام سیاسی یا به تعبیر بهتر، اسلام ولایی، تجلی گاه می‌خواهد. جایی می‌خواهد که خودش را نشان بدهد. مکانی که بتواند کارآمدی خود را نشان بدهد. پیامبر اکرم مسجد را به عنوان این تجلی گاه و نمایان کننده اسلام سیاسی تعیین کرد. مسجد به مثابه کالبدی برای روح اسلام سیاسی بوده و هست. اما به این دلیل که اسلام سیاسی منافع و موجودیت برخی از فرصت طلبان و منفعت گرایان را به خطر می‌اندازد از همان روزهای نخست حضور رسول خدا در مدینه و تشکیل حکومت اسلامی توسط ایشان، عده ای سیاسی بودن مسجد و طرح مباحث اسلام سیاسی در آن را به انحراف کشاندند و مسجد ضرار ساختند تا خود کمتر ضرر ببیند. اما چون اسلام سیاسی برای رسول خدا موضوعیت و طریقیت داشت، مسجد ضرار باید تخریب شود تا نفع اسلام سیاسی به همه مسلمین برسد. اسلام، سیاسی است. به تعبیر امام خمینی (ره): «والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کرده اند. سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه می‌گیرد.پایگاه استقلال اسلامی اینجاست». (صحیفه امام، ج 1، ص 270) اسلام سیاسی و سیاست اسلامی ریشه در مسجد دارد و اگر کسی بخواهد به اسلام سیاسی و سیاست اسلامی ضربه ای وارد کند از مسجد شروع می‌کند. شاید بپرسید چگونه؟ کافی است کارکرد جامع مسجد که در همه حوزه‌های فردی، خانوادگی، عبادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است را به یکی از اینها تقلیل بدهد و منحصر و محبوس در یکی از اینها کند. انگاره اینکه مسجد فقط محل عبادت است چنان در عالَم اسلام تقویت شده است که اگر کسی بخواهد دیگر کارکردهای مسجد را فعال کند سریعاً به او اتهام سیاسی بودن می‌زنند و این اتهام او را از صحن مسجد طرد می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در همین باره می‌فرماید: « بعضی‌ها مسجد را -برخلاف آنچه ما حالا عرض کردیم- از مسائل سیاسی میخواهند بکلّی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیش‌نمازی محض. این همان سکولاریسم است. سکولاریسم به‌معنای بی‌دینی نیست، سکولاریسم به‌معنای این است که دین در غیر عمل شخصی، هیچ بُروزوظهوری نداشته باشد. این همان چیزی است که دشمنان میخواهند؛ دشمنان همین را میخواهند. آن دینی که با آن مخالفند، آن ایمانی که با آن میجنگند، آن ایمانی است که به ایجاد نظام اسلامی می‌انجامد و اسلام را قدرتمند میکند؛ با آن مخالفند. از اسلام میترسند؛ کدام اسلام؟ اسلامی که دارای قدرت است، دارای نظامات است، دارای سیاست
است، دارای حکومت است، دارای ارتش است، دارای نیروی مسلّح است، دارای توانایی‌های علمی است، دارای توانایی‌های بین‌المللی [است‌]. از این‌جور اسلامی میترسند. آن‌وقت ما بیاییم اسلام را در کانونهای اصلی خود یعنی مساجد، از مسائل جامعه، از مسائل سیاست، از مسیر جامعه، از مصیرجامعه بکلّی منصرف کنیم؟ این جفای بزرگی است در حقّ مسجد» (31/5/1395) 🔹 مسجد و سیاست اسلامی مسجد محل سیاست اسلام است. تجلی گاه سیاست ورزی اسلامی است. آنهایی که سیاست و سیاست ورزی را صرفاً به مسئله حکومت و انتخابات و مثل اینها منحصر کرده اند نه تنها به اسلام و سیاست اسلام خیانت کرده‌‌اند که به خود سیاست هم خیانت کرده‌اند. سیاست و سیاست ورزی در نگاه اسلام راه و رسم مدیریت اجتماع برای رسیدن به سعادت است. و چه جایی بهتر از مسجد برای این کار. مدیریت اجتماع هم اعمال عبادی می‌خواهد هم فعالیت فرهنگی می‌خواهد هم اقدامات اجتماعی می‌طلبد و هم کار سیاسی می‌خواهد. همه اینها با هم می‌شود سیاست اسلامی. و مسجد بهترین جایگاهی است که همه اینها با یکدیگر جمع می‌شوند. پس «مسجد سیاسی است» به این معنا که به دنبال مدیریت اجتماع است برای رساندن انسان به سعادت نهایی. مسجد سیاسی است چون اسلام سیاسی است. اما در این میان افرادی و گروه‌هایی هستند که از سیاست اسلام و اسلام سیاسی برای منافع گروه و حزب و دسته خودشان سوء استفاده می‌کنند. اینجاست که سیاست‌زدگی معنا می‌شود. سیاسی بودن یعنی تلاش کردن برای تحقق برنامه سعادت اسلام در اجتماع. و سیاست زده بودن یعنی تلاش کردن برای سوء استفاده کردن از نام اسلام برای رسیدن به منافع گروه و حزب. مسجد اولی یعنی سیاسی بودن را می‌خواهد نه دومی و سیاست‌زدگی را. سیاست‌زدگی مسجد را بی روح می‌کند. چون مسجد و موجودیت و تقدس آن را به خدمت اهداف یک گروه و منافع یک حزب در می‌آورد. مسجد سیاست زده نه تنها راهی برای نجات و رستگاری اهالی اش نخواهد بود، بلکه پایگاهی می‌شود برای بدنام کردن دین و دینداران. مسجد سیاست زده مسجدی است که قدرت و قدرت گرایی در آن اهمیت دارد نه عبودیت و بندگی خدا. مسجد سیاست زده مسجد نیست. محل سجده و عبادت برای خدا نیست، محل اطاعت از منافع حزب و گروه و دسته است. اما مسجد سیاسی مسجدی است که پرورش‌یافتگان آن ستارگانی می‌شوند برای هدایت. چراغ‌هایی می‌شوند برای راهنمایی مردم. نقل است که مرحوم آیت‌الله شهید سعیدی در جریان مبارزات انقلاب اسلامی در مسجد سخنرانی می‌کرد و روشنگری می‌کرد. ساواک او را تهدید کرد که دیگر حق منبر رفتن ندارید. این شهید پرورش یافته مسجد و خادم مسجد ایستاده به سخنرانی می‌پرداخت. او را از ایستادن هم منع کردند. می‌نشست روی زمین و اهالی مسجد را آگاه می‌کرد. او را از حرف زدن با مردم منع کردند. روی سجاده اش می‌نشست و با خدا حرف می‌زد. حرفهای سیاسی، حرف‌هایی که نشانه‌های خدا روی زمین را نمایان می‌کرد. حرف ها رو به آسمان و برای خدا بود ولی مخاطبش اهل مسجد بودند. این می‌شود مسجد سیاسی. مسجدی که سیاست اسلام و اسلام سیاسی برایش اهمیت دارد نه سیاست‌زدگی حزب و گروه و دسته ای خاص که می‌خواهند از اسلام علیه اسلام استفاده کنند. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💯 ناامیدسازیِ پروژه ناامیدسازی منتشرشده در روزنامه شهرآرا، ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ 💠 پروژه ناامیدسازی ملت ایران سال‌هاست که از طرف دشمنان قسم‌خورده‌اش، آغاز شده است. ناامیدسازی یک هدف دارد و آن گرفتن نیروی محرکه ملت ایران برای فتح قله‌های پیشرفت و پیروزی است. ناامیدسازی مردم بهانه می‌خواهد که فراوان است؛ از جنگ و سیل و زلزله گرفته تا مشکلات اقتصادی و تورم و گرانی. دشمن از هر یک از اینها به‌گونه‌ای استفاده می‌کند تا مردم را از نظام اسلامی ناامید کند. این روزها که دیگر بهانه‌های کوچک بهتر از بهانه‌های بزرگ به کار دشمن می‌آید. 🔰 اما راه‌حل چیست؟ «ناامیدسازیِ پروژه ناامیدسازی» تنها راه‌حل این خدعه نخ‌نمای دشمن است. باید پروژه ناامیدسازی را ناامید کرد. همان‌طور که وقتی جوانه‌ای به زردی می‌گراید باید نور و خاک و آب آن را تقویت کرد تا دوباره جان بگیرد و رشد کند، وقتی بذر ناامیدی در جامعه‌ای پاشیده می‌شود، باید آن جامعه را در برابر این بذر هرز مقاوم کرد و نور و خاک و آبش را تقویت کرد. 🔅 ناامیدسازیِ پروژه ناامیدسازی دو رکن دارد. اولین رکن آن مردم هستند. مردم هدف ناامیدسازی هستند، پس برای عقیم کردن ناامیدسازی هم باید مردم به میدان بیایند. مردم؛ چون با هم گفتگو می‌کنند و افکار و احوالشان را با هم تبادل می‌کنند، می‌توانند پروژه ناامیدسازی ملت را شکست دهند. چگونه؟ با قطع زنجیره ناامیدسازی و جایگزین‌کردن روزنه‌های امید ملی در دل یکدیگر، با بازخوانی مسیری که پشت سر گذاشته‌اند و آینده‌ای که انتظارشان را می‌کشد. 💯 رکن دوم، دولتمردان هستند. این دولتمردان هستند که می‌توانند بذر امید را در جامعه بگسترانند و نور و آب و خاک جوانه امید را در دل‌ها بپرورانند. چگونه؟ با صداقت و مجاهدت و اخلاص و ابتکار. ✅ اگر مردم و مسئولان به وعده‌های الهی امیدوار باشند و زنجیره ناامیدسازی را قطع کنند، خداوند هم به چنین جامعه‌ای که از رحمت الهی ناامید نشده، نظر می‌کند و جوانه امید را به نهال و نهال امید را به درخت تنومندی تبدیل می‌کند و پروژه ناامیدسازی یک ملت شکست می‌خورد. 💠 باید این کلام امیر بیان را همواره به خاطر داشت که: «قطعاً بزرگ‌ترین گناه نزد خداوند، یأس از نفحه الهی و ناامیدی از رحمت اوست» (الکافی، ج ٢، ص۵۴۵.) 🔰 این همان راهبردی است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به آن تصریح کرده‌اند: «سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است... در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است». ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💡 در عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر منتشر شده در روزنامه شهرآرا، ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ 📌 همین که بحث از عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌شود عده‌ای خیال می‌کنند منظور تعطیل کردن این واجب فراموش شده است. در حالی که نه تنها به معنای تعطیل کردن آن نیست بلکه به منظور احیای آن و ترویج این قدرت اجتماعی اسلام است. 🔰 اول‌ازهمه باید دانست که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک واجب به‌شدت اجتماعی است، ولو «یک نفر»، «شخص دیگری» را امر به «یک معروف» کند یا از «یک منکر» نهی کند. وقتی یک واجب ماهیت اجتماعی پیدا کرد، پیچیدگی‌هایش هم به قاعده اجتماع و مسائل اجتماعی خواهد بود. فهم عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کمک می‌کند تا پیچیدگی‌های انجام این کار ساده‌تر باز شود. ✳ اولین گام در فهم عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این است که در لایه مردمی هم آمر و ناهی و هم مخاطب امرونهی بدانند این عمل بر اساس یک ارتباط ولایی و اتصال عاطفی اجتماعی صورت می‌گیرد. اگر چنین باشد نه در آن پرخاش و خشونتی خواهد بود و نه واکنش و تنشی. 🔰 اگر مخاطب امر و نهی از تذکر من احساس مهربانی و عطوفت نکرد، ایراد از مخاطب نیست، ایراد از من است که نتوانستم ارتباط ولایی و اتصال عاطفی اجتماعی موجود در این عمل خیرخواهانه را به او انتقال بدهم. همه باید به این بلوغ اجتماعی برسیم که این عمل یک دلسوزی و خیرخواهی اجتماعی وسیع است و معنایش آن است که من نسبت به تو و جامعه بی‌تفاوت نیستم، تو هم نباید نسبت به من و جامعه بی‌تفاوت باشی، وگرنه بی‌تفاوتی اجتماعی منجر به ولنگاری اجتماعی می‌شود. ‼ عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک لایه حکمرانی نیز دارد که به دست حاکمیت است و خودش را در سیاستگذاری و فرهنگ عمومی و رسانه و نظم و انتظام نشان می‌دهد. در این لایه نیز اتصال عاطفی و ارتباط ولایی حاکم است و چه بسا بیشتر از لایه مردمی نیز باشد، چه آنکه حکومت وظیفه دارد زمینه صلاح و فلاح اجتماع را فراهم سازد. ❇ وقتی عقلانیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فهم شود، نه دشمنان می‌توانند از کشف حجاب برای شکاف اجتماع سوءاستفاده کنند و نه منافقان می‌توانند ماست‌پاشی را به اسیدپاشی پیوند بزنند و پالس جنایت به دشمنان بدهند و نه دوستان، نظام اسلامی را متهم به اهمال و دست‌ روی دست گذاشتن می‌کنند و نه هیجان اجتماعی مؤمنین را تحریک می‌کنند. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
▪️ خطوط آخر نهج البلاغه ریخت به خاک شاعر: محمدمهدی سیار امام، رو به پریدن... عمامه روی زمین! قیامتی شد ـ بعد از اقامه ـ روی زمین خطوط آخر نهج‌البلاغه ریخت به خاک چکید هر طرفی صد چکامه روی زمین... خودت بگو به که دل خوش کنند بعد از تو گرسنگان «حجاز» و «یمامه» روی زمین؟! زمان به خواب ببیند که باز امیرانی رقم زنند برسم تو نامه روی زمین: «مرا بس است همین یک دو قرص نان ز جهان مرا بس است همین یک دو جامه روی زمین..» ... تو رفته‌ای و زمین مانده است و ما ماندیم و میزهای پر از بخشنامه؛ روی زمین! السلام علیک یا ولی الله، أنت اول مظلوم... ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
✅ظاهر نماز تکرار می شود، ولی باطنش تکراری نیست. 🔴 کسانی که قالی می بافند. هر روز قالی بافی را تکرار می کنند ولی هر روزی یکجا نیستند. یک روز اول قالی هستند روز های بعدی وسط قالی و روزی هم می رسد که قالی را به اتمام می رسانند. پس هر روز بافتن را تکرار می کنند ولی هر روز در یک نقطه نیستند. ♦️حکایت نمازگزار هم حکایت قالی باف است هر روز نماز را تکرار می کند ولی هر روز در یک نقطه نیست بلکه هر روز در نقطه ای از ایمان است تا اینکه این تکرار او را به بالاترین نقطه ی ایمان می رساند. ‼️پس ظاهر نماز تکرار می شود ولی باطن نماز تکراری نیست. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸قدرت معلم🔸 بعد از شهادت امام حسین (ع) ظاهراً به معاویةبن یزید پیشنهاد خلافت کردند و قبول نکرد. گفت: «تا علی بن‌الحسین هست، من سزاوار این کار نیستم؛ حق با آنها است». ناراحت شدند و تحقیق کردند که چرا اینطور گفت و آبروی ما را برد؟ چرا این فردی که ما گذاشتم سخنرانی کند چنین گفت؟ به اینجا رسیدند که معلم مکتب‌دار او، عمر القصوص، یک شیعه بوده و او از همان طفولیت برای معاویه‌بن یزید همه‌چیز را گفته و جریانات را به اطلاعش رسانده است. عمر القصوص را گرفتند. گودالی کندند و زنده زنده او را خاک کردند، که چرا فرزند یزید را اینطوری تغییر داده‌ای. زنده به‌گور کردن او چه نتیجه‌ای داد؟ قبل از آن‌که عمر القصوص را زنده به‌گور کنند او بنی‌امیه را زنده به گور کرده بود. قدرت معلم این است که برخلاف جریان محیط می‌تواند شنا کند، فرزند را برخلاف خواست پدر و مادر می‌تواند جهت دهد. من به آن معلمی که شاگردان او فرزندان خانواده‌هایی هستند که اهل انقلاب نیستند می‌گویم که: شما مأیوس نباشید که از این فرزندان، جوانانی انقلابی و قاطع بسازید. شما می‌توانید مثل عمر القصوص تعلیم بدهید و شاگردانتان را متعهد و انقلابی بار بیاورید. @haerishirazi
🔅 تاریخ مادری و دختری منتشرشده در روزنامه شهرآرا، دوشنبه 1 خرداد 1402 🔹 نگاه تاریخمند به مفاهیم و مقوله‌های انسانی کمک می‌کند تا تحولات آنها را در یک تصویر ببینیم و بتوانیم بیشتر درباره آن تأمل داشته باشیم. برخی از مفاهیم انسانی فقط در آینه تاریخ است که قابلیت بازیابی دارند و می‌توانند نیروی حداکثری خود را در خدمت اجتماع بیاورند. مادری و دختری از همین سنخ هستند. مادری و دختری یک چرخه زمانی بی وقفه به درازای تاریخ این مرز و بوم دارد که مقوم مفهوم مادری و دختری است اما کمتر به آن پرداخته شده است. 💠 اگر این تجربه‌های پیشین را در آینه تاریخ ضرب کنیم و مفهوم مادری و دختری را در تاریخ اجتماعی ایرانمان بیابیم و قطعه قطعه کنار هم بگذاریم تصویر دقیق‌تری از فرهنگ و اجتماعمان به دست خواهیم آورد، و ظرفیت مضاعفی در برابر بدخواهان نهاد خانواده ایرانی اسلامی برای مقابله به دست خواهیم آورد، چه آنکه مادر و دختر همواره مقوم یک همسر یا پدر بوده اند و به خانواده معنا بخشیده اند. 🔰 اگر مقام مادری و نقش دختری، توسط جامعه به خوبی درک شود، عطوفت اجتماعی مضاعف می‌شود، همدلی گسترده‌تر می‌شود و حفظ حریم‌ها توسعه پیدا می‌کند ولی اگر مقام مادری و نقش دختری میان برخوردهای سلیقه ای افراطی و تفریطی خود را گم کند، بنیان جامعه با خطر نابودی رو به رو خواهد شد. ✳ اگر مادری و دختری در آینه تاریخ بازخوانی شود، مادرِ دختر آفرین امروز، مربی بهتر و اثرگذارتری برای دختر ِ مادری آفرین فردا خواهد بود، چه آنکه تاریخ دیروز و امروز و فردای ملت‌ها به دست مادران و دختران هر سرزمین سینه به سینه منتقل شده و می‌شود. ♻ این روزها که به نام روز دختر گرامی داشته می‌شود یا روزهایی که مقام مادر پاسداشت می‌شود در حافظه تاریخی ما نسبت به مقوله مادری و دختری اثرگذارند هر چند نسبت به آن التفات کافی هم نداشته باشیم، اما ناخودآگاه بر درک ما از مادر و دختر و احترامی که به مقام مادری و نقش دختری می‌گذاریم تأثیر می‌گذارد. ❇ پاسداشت مقام دختر و مادر در جامعه ما باید بتواند جریان جنایت‌کار غربی نسبت به مقام زن را اولاً رسوا کند و ثانیاً جریان تکریم مقام زن در کشورهای مسلمان را با یکدیگر متحد کند تا افق تمدنی تاریخ مادری و دختری رقم بخورد. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
از تهران گرفته تا موکب‌های کوچک روستاها، ثابت کرد این اسلام انقلابی است که می‌تواند را از مهجوریت بیرون سازد، نه اسلام‌های تقلبی و حداقلیِ انجمنی و سکولار. ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔦 از تهران تا استکهلم یک دوربین مخفی از دو مکان متفاوت ۱- سوئد / یکی از پارک های استکهلم ۲- ایران / میدان امام حسین تهران چرا یاریگیری در ماهیت و هویت جامعه ایرانی نهادینه شده است؟ ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادای احترام پیرزن عراقی به پرچم جمهوری اسلامی ایران در حرم حضرت زینب سلام الله علیها در حاشیه اجرای سرود رفیق شهیدم ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
هدایت شده از هیأت روضةالعباس فسا
🔊 🏴 شبهای پایانی ماه صفر 🚩۲۲ لغایت ۲۵ شهریور ماه مــسـجـد 📚فیض منبر و سخنرانی شیخ محمدحسین‌جمال‌زاده زندگی‌وبندگی‌به‌سبک‌اربعین 🌙هیأت‌روضـةالعباس‌فسا 🇮🇷رهروان‌مکتب‌حاج‌قاسم 🆔 @rouzeh133
🌀 طلبگی چه فایده‌ای دارد؟! به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه 👤 مرحوم علی صفایی حائری 🔸 هنگامی که من وارد حوزه شده بودم، افرادی که دلسوزی می‌کردند و استعداد مرا می‌شناختند، می‌گفتند: «پسرم! آخر آخوندی چه فایده‌ای دارد؟ اصلا آخوندی دوره‌اش گذشته»! و گاهی می‌گفتند: «ببين آخوندها چقدر بد هستند و چه کارها که نکرده‌اند!» و شروع می‌کردند دادِ سخن دادن در این زمینه‌ها. 🔹 و هنگامی که خطابه طولانی آنها تمام می‌شد، می‌گفتم: «این حرف‌ها را قبول دارم و بهتر از شما هم می‌دانم و چون اینها را دانسته‌ام مجبور شدم که در این راه بیایم. اگر به اندازه احتیاج، آخوند و روحانی داشتیم، که به من احتياج نبود. اما حالا شما هم باید بیایید تا این زمینه پر شود و به اندازه احتیاج و نیاز اجتماع، فقیه در دین تهیه شود و آنگاه به کارهای دیگر بپردازیم، چون اجتماعی که مغز و قلبش گرفتار است، فکر و روحش عليل است، نمی‌توان برایش لباس قشنگ و وسایل قشنگ و مدرن و تکنیک پیشرفته درست کرد؛ چون این تکنیک پیشرفته با این فکر مسموم و قلب آلوده، جز به نابودی و هلاکت ما خدمت نمی‌کنند، جز تیغ دادن در کف زنگی مست نیست!» 🔻 و در اینجا بود که همان خطابه‌سرایان زبردست، با بیچارگی می‌گفتند: «آخر ما کار داریم و بار داریم و فلان داریم و بهمان داریم». 🔹 و من می‌گفتم: «وقتی که انسان کارهای زیادی پیش رو دارد، باید به ترتيب الأهم فالأهم شروع کند و با ملاک اهمیت جلو بیاید. مگر این تربیت‌ها و آدم‌سازی‌ها و درمان دردها، بیکاری است؟! این بزرگترین نیاز و بزرگترین احتياج و در نتیجه بالاترین کار است.» «آخر آدم‌هایی که از درون پوک و فاسد شده‌اند، طبیب و مهندس می‌خواهند چه کار؟! یا مربی می‌خواهند و یا جلّاد. و تازه این‌قدر داوطلب در آن طرف هست که هر سال پشت دیوار کنکور روی هم کپک می‌زنند و گند می‌گیرند. پس برای این طرف هم باید کاری کرد و با این توجه شروع به کار کرد، که همه فاسد و بد هستند و همانطور که می‌گویید فلان و بهمان هستند. 🔻 و در اینجا بود که می‌گفتند: «آخر این کارها هم نتیجه ندارد. این همه آخوند، مگر چه کرده‌اند؟!» 🔹 و در اینجا بود که مشتشان باز می‌شد، می‌گفتم: «تا به حال می‌گفتید همه بد هستند و فلان و بیسار هستند. خب، از بدها چه توقع دارید و چه کاری می‌خواهید؟!» ✅ و می‌گفتم: «بر فرض اینها کاری نکرده باشند، این وسیله‌ی تبرئه‌ی شما نمی‌شود و دلیل نشدنِ کار نمی‌شود. شما دست‌ها را بالا بزنید و مریض‌ها را درمان کنید و از غرق شده‌ها دستگیری نمایید و لااقل دارو و درمان را در دسترس بگذارید تا هر کس بخواهد نجات بیابد و هرکس نخواست و از روی نخوت و عناد درمان پذیرفت، با حجت تمام جان بکند و بمیرد.» 📗 روحانیت و حوزه، صص۱۷۵-۱۷۷ ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
💠 شهید بهشتی: ای معلم! انسان بساز! ▫️حتما آزادی را برای خودتان خیلی مطلوب می‌یابید. خیلی خوب؛ حالا آقایان و خانم‌ها را ببریم سر کلاس: به این بچه‌ها که در دوران شکوفایی استعدادها و شکل گیری شخصیت خویشتن‌اند چقدر آزادی عنایت می‌فرمایید؟ اگر تاکنون به این بچه‌های عزیز و انسان‌های آینده‌ساز، آزادی لازم را عنایت نفرموده‌اید، چقدر به آنها ظلم و خیانت شده است؟ و به چه چیز آنها خیانت شده؟ به شخصیت انسانی آن‌ها. ▫️ای معلم باایمان آگاه و آزاد! به عنوان یک دوست و همفکر و همراهت خواهش می‌کنم، شما را به خدا در این کلاس‌ها یک مشت انسان‌نمایِ قالبیِ خاک‌برسر نسازید. انسان بسازید، نه یک مشت انسان‌نمایِ قالبیِ ابزاری ▫️و تو ای روحانی و ای عالم دینی! یا تو ای نویسنده و گوینده غیرمعمم! با گفته‌ها و نوشته‌هایت یک مشت موجود قالبی، یک مشت انسان‌نمایی که به کارخانه بزرگ اجتماع سفارش داده‌اند تا با فلان مدل به دنیا بیاید، با فلان مدل بیندیشد، با فلان مدل زندگی کند، و با فلان مدل بمیرد، تحویل آینده نده! آینده بشریت به انسان نیاز دارد؛ انسان برخوردار از شخصیت انسانی؛ انسانی که خود را بسازد و محیط خود را. ▫️دوست ندارم دیگر معلم خود را «باغبان» بنامد. دوست ندارم دیگر معلم و مربی خود را «چوپان» تلقی کند. این کلمات مبتذل شایسته شأن معلم نیست. نه شایسته شأن او و نه شایسته شأن آنان که مسئول تعلیم و تربیت آن‌هاست. معلم و مربی برترین کمک‌کار به انسانی است که در حال خودساختن است. 📚سيد محمد حسینی بهشتی، نقش آزادی در تربیت کودکان، ص۱۵۹ ✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
JIS_Volume 13_Issue 2_Pages 97-116.pdf
363.3K
📑 انتشار مقاله پژوهشی «آسیب‌شناسی دینی ایران عصر صفوی از منظر محقق سبزواری در روضةالانوار عباسی» در مجله پژوهشهای ایرانشناسی. 🌐 لینک مقاله: https://jis.ut.ac.ir/article_94135.htmlفتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
بنظرم جالب ترین وجه حمله امروز حماس اینه که گذاشتن روز شنبه انجام دادن که برای صهیونیست ها خیلی مهم و مقدسه! فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸استراتژی جنگ با صهیونیست‌ها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸 قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] می‌گوید: لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ ‌بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ ‌تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ‌ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ یعنی این‌ها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاح‌های سنگین» بنشینند و بجنگند. این‌ها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمی‌توانند رودررو بیایند؛ نمی‌توانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو می‌داند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمی‌تواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیب‌پذیری و می‌داند. می‌گوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. ! دستش را بالا می‌کند. زره‌اش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست. @haerishirazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله خامنه ای! ( و سپس صدای سرفه های متعدد) آقای نتانیاهو، قبل از آوردن این اسم گلوتو قشنگ بمال، این اسم گنده تر از دهنته! فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 eitaa.com/joinchat/1481179187C9d1c87f28b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در کرب و بلا بی طرفان بی شرفانند ..! برای مردم مظلوم دعا کنید 💔 ‌‌✅ فتأمل را در ایتا دنبال کنید 👇 🌐 @MH_Jamalzadeh