🔸آیا قبر ابولؤلؤ در کاشان است؟
در منابع تاریخی آمده است که ابولؤلؤ پس از قتل خیلفه دوم اقدام به خودکشی نمود و آنچه درباره معجرة امام علی- علیهالسلام- و انتقال و فرار ابولؤلؤ به کاشان گفته میشود داستان عوامانهای بیش نیست و استناد و روایتی نیز برای آن وجود ندارد.
از این رو مرحوم مجلسى در بحار الانوار، ج31 ص13 به نقل از العدد القویة و الاستیعاب، داستان خودكشى فیروز ابولؤلؤ را بدون هیچگونه اظهار نظرى آورده است، عدماظهارنظر مجلسى را مىتوان نشانۀ پذیرش قول آنان دانست؛ چه اینكه در بخش تاریخ قتل خلیفه دوم، پس از نقل قول مشهور، سرسختانه مقابل آن ایستاده و صفحاتى از كتابش را به اثبات مدعاى خویش اختصاص داده است، افزون بر این محتوای تخیلی داستان انتقال ابولؤلؤ به کاشان آنقدر زیاد است که انتساب آن به علما موجب وهن چهره علمی آنها خواهد شد.
☄در کتاب «کاشان در مسیر تشیع، مصطفی صادقی، شیعه شناسی قم، ص76-80» توضیحی درباره آرامگاه ابولؤلؤ آمده که آن را با حذف ارجاعات ذکر شده، تقدیم شما میکنیم:
محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان بهعنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل عمر نسبت داده شده است. براى این گفته، مىتوان دلایل و شواهد ذیل را اقامه نمود:
1. از پیشینه و تاریخ بناى اولیۀ این بقعه اطلاعى در دست نیست؛ تنها «ادارۀ میراث فرهنگى» كاشان با نصب تابلویى بر سردر بقعه، آن را مربوط به دورۀ ایلخانى- صفوى دانسته و غیراز آن هیچ اطلاعات دیگرى نه در این اداره و نه در ادارات دیگر-كه به نحوى با بقعه مربوط شود- موجود نیست.
2. كتیبۀ روى قبر نامى از ابو لؤلؤ یا فیروز یا قاتل عمر نیاورده و تاریخ آن را قرن هشتم ثبت نموده است. این كتیبه امروزه در بقعه موجود نیست. اما كتابهایى كه دربارۀ بقاع كاشان مطالبى آوردهاند، اینگونه نوشتهاند: تاریخ بناى گنبد و بارگاه معلوم نیست، ولى بر كاشىهاى روى قبر، پس از فاتحه و توحید نوشته است:
«هذا قبر عبد من عباد اللّه الصالحین حشره اللّه مع من كان یتولاّه به تاریخ 777.»
باتوجه به این كلمات، مىتوان احتمال داد كه این مكان آرامگاه یكى از شیعیان بوده و به مناسبتى، مردم آن را مزار ابولؤلؤ خواندهاند. در افواه عمومى و سینه به سینه نقل شده است كه شخص مدفون در بقعه كسى است كه در مراسم نهم ربیع و عید «بقر» محور بوده و احتمالا در نقش فیروز، داستان او را نمایش مىداده است. احتمال دیگر آن است كه آنجا مزار یكى از صوفیان باشد؛ زیرا «بابا» لقب شخصیتهاى این فرقه است.
3. در كتاب النقض، كه بارها از كاشان و تشیع مردم آن و مراكز مذهبى و بارگاههاى آن یاد شده و از سوى دیگر، نام ابولؤلؤ بارها در این كتاب تكرار گردیده است. سخنى از فرار فیروز به این شهر یا درگذشت یا قبر او در آنجا وجود ندارد. این در حالى است كه میرمخدوم شریفى در قرن دهم، توجه مردم كاشان را به آرامگاه منسوب به ابو لؤلؤ از نشانههاى تشیع آنان دانسته است.
4. گفته شده در شهرستان تربت حیدریه هم قبرى منسوب به ابو لؤلؤ وجود داشته است. اعتصام الملك، كه در سال 1255 ش از این شهر دیدن كرده است، در سفرنامۀ خود مىنویسد:
«از آنجا (بقعۀ قطب الدین حیدر) رفتم به یك بقعۀ كوچكى كه قبرى از گچ در میان آن بود، گفتند: قبر ابا لؤلؤ است؛ فاتحه خواندم.»
این موضوع مؤید خوبى است بر اینكه در مناطق گوناگون، براى بزرگداشت برخى اشخاص، بناى یادبودى مىساختند و آن را زیارت مىكردند، بخصوص كه در برخى دورهها، جشن عید «بقر» در برخى شهرها از اهمیت خاصى برخوردار بوده و احتمالا این بناهاى یادبود مركز مناسبى براى این تجمّع و پایكوبى بوده است. باتوجه به پیشینۀ قوى تشیع در كاشان و به دلیل آنكه فیروز در یك گزارش تاریخى نادر، اهل فین دانسته شده، بناى یادبود فیروز در این شهر، جایگاه ویژهاى پیدا كرده است.
کانال مجمع استان اصفهان
-------------------
لینک ورود به کانال
https://eitaa.com/MNT_Esfh
ابولولو قاتل خلیفه دوم/ بسیاری از مردم ابولولو قاتل خلیفه دوم را از محبین خاص و دوستداران امیرالمومنین علیه السلام می دانند. در حالی که ابولؤلؤ، قاتل خلیفه دوّم، نه از شیعیان امام علی علیه السلام بوده و نه ارتباطی با ایشان داشته است.1 حتی معجزه و داستان انتقال وی به کاشان توسط حضرت نیز، یک داستان عوامانه و ساختگی بیش نیست و طبق مستندات تاریخی، سختگیری و دریافت مالیات زیاد از وی، عامل اصلی این قتل بوده است، طبق بعضی گزارشها نیز حس انتقام از اسارت و احساس شكست ایرانیان در وی باعث وقوع چنین عملی گشته.2
حتی جالب است بدانید محلى كه امروزه در جادۀ فین كاشان به عنوان «آرامگاه ابولؤلؤ» معروف است، ارتباطى به او ندارد و به نظر مىرسد این محل از قرن هشتم هجرى به بعد و با عنایت به سابقۀ تشیع مردم كاشان ایجاد شده و به قاتل خلیفه دوم نسبت داده شده است.3
1. تاریخ طبری ج3 ص263
2. اگر به اسناد دقیق تری نیاز دارید به کتاب نهم ربیع جهالت ها و خسارت ها ص 41_57 مراجعه فرمایید.
3. کتاب کاشان در مسیر تشیع،
-------------------
لینک ورود به کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
💢 آیا نهم ربیع روز #قتل خلیفه دوم است؟
"این متن بدنبال دفاع از #خلیفه_دوم نیست؛ بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین #شیعیان است"
✅تاریخِ #دقیق قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو :
طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همه ی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آورده اند. بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار می کنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر می کنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
✅برای اطمینان می توانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذی الحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کرده اند:
✅منابع تاریخی #شیعه یا متمایل به تشیع :
۱. تاریخ الیعقوبى ، یعقوبی، ج۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج۲ ، ص۴۹
۲. التنبیه و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است
۳. مروج الذهب ، مسعودی ، ج۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.
۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است.
۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. می دانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از امام عصر (عج) مشرف شده اند.
✅برخی دیگر از #منابع تاریخی:
۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم
۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۸. أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی
۹. الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۱۰. تاریخ الطبری، طبری، ج۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی
✅بد نیست بدانیم که #علمای قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشته اند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است
📚بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۸
✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده #نهم ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.
✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته می افزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند»
📚کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۹
لینک ورود به کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
حکم_رفتن_به_مجالس_عید_الزهرا🌺
رفتن به مجالس عید الزهرا چه حکمی دارد؟ مرجع: ایه الله خامنه ای.
📤پاسخ: از نظر رهبری توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی حرام است و ایشان حکم را به صورت کلی داده اند و تفاوتی بین لعن خصوصی و لعن عمومی قائل نشده اند و لذا شرکت در این مجالس نیز حرام است.
البته باید گفته شود که مقلدین همه مراجع عظام باید مراعات کنند و اینگونه مجالس را تشکیل ندهند و در این مجالس شرکت نکنند، زیرا اینگونه مجالس موجب سوء استفاده دشمنان شیعه می شود تا بتوانند به شیعیان اهانت کنند و بین مسلمانان تفرقه و اختلاف ایجاد کنند.
لذا بر همه شیعیان واجب است از هر کاری که موجب از بین رفتن وحدت مسلمانان می شود، اجتناب کنند.
در روایت آمده، که فردی به امام صادق (علیه السلام) خبر داد، که ای پسر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ما در مسجد می بینیم که مردی از طرفداران شما در مسجد علنی دشمنان شما لعن می کند و به آنها فحش می دهد!. حضرت پاسخ دادند، او را چه می شود!، چرا این کارها را می کند، خداوند او را لعنت کند که آبروی ما را می برد و زمینه تعرض به ما [و شیعیان و مکتب ما] را فراهم می سازد.[1]
نظر مراجع عظام نسبت به #لعن_علنی:👇
✍آيه الله مكارم شيرازي: لازم است از کارهایی که باعث تفرقه بین مسلمانان می شود خودداری شود و همه ی مسلمین در برابر دشمنان اسلام متحد شوند و ما روز نهم ربیع را به مناسبت شروع ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) جشن می گیریم و این روزی است که به نام «فرحة الزهرا» معروف است. جشن گرفتن این روز یک امر عرفی است و وجه شرعی ندارد. بعضی افراد کارهای دیگری به این مناسبت اضافه کرده اند که ما در این مورد صحبتی نمی کنیم.[2]
✍آيه الله وحيد خراسانی: لعن علني، جایز نیست.
✍آيه الله بهجت: سب و لعن علنی و گرفتن این مجالس جایز نیست، در زمان ما که اهل تسنن در میان ما هستند. و چهبسا وسایل ضبط و استراق سمع داشته و از گفتار و کردار و افراد، و از صحنهها عکسبرداری کنند، و ممکن است این کارها موجب آزار و یا قتل شیعیانی که در کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد. در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود، ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود.[3]
📚منابع:
۱. اعتقادات الامامیة، باب ۳۹، ص۱۰۸.
۲. استفتائات آيت الله مكارم شيرازي– هدانا.
۳. برگرفته از در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۸. /سانسور سالروز امامت توسط برخی جریان ها نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت امام عصر حضرت مهدی موعود(عج) است. ولی همانگونه که همه میدانیم عدهای برای این روز مناسبتی دیگر _سالروز قتل خلیفه دوم_در نظر گرفتهاند و به خاطر دلبستگیشان به آن عنوان، به هیچ وجه نمیپذیرند که روز نهمربیع به عنوان روز آغاز امامت امام عصر(عج) نامگذاری شود.
از این رو شبهاتی را در این زمینه مطرح میکنند. در ادامه به بررسی دو شبهه دراینباره میپردازیم.
☝️شبهه اول:
«در سیره ائمه (ع) هرگز نداریم که توصیه به بزرگداشت آغاز امامت آنها شده باشد. جشن آغاز امامت یک بدعت است. اين روش فرزندان پادشاهان و سلاطين ظلم و جور است كه به دنبال مرگ پدر بودند تا خود به فرمانروايي برسند، در كجای تاريخ ديده ايد فرزندان ائمه از شهادت پدر بزرگوارشان خوشحالي كنند؟!»
🔺در پاسخ میگوییم:
این افراد در حالی جشن آغاز امامت امام عصر(عج) را بدعت میدانند که با تمسک به قاعده «تعظیم شعائر الهی» و بسط مفهوم آن، بسیاری از رفتارهای موهن همچون قمهزنی را به عنوان مناسک مذهبی به حساب میآورند. اگر جشن آغاز امامت در سیره ائمه(ع) وجود ندارد، جشن میلاد ائمه(ع) هم وجود ندارد!
توصیه به عزاداری برای سایر ائمه(ع) به غیر از امام حسین(ع) هم وجود ندارد!
راهپیمایی برای عزاداری نیز در روایات نیامده است.
چرا این عده جشن تولد را سیره مستکبرانه پادشاهان برای بزرگداشت خویش به حساب نمیآورند یا آن را برگرفته از فرهنگ غربی نمیدانند؟!
به هرحال، امروز هیچکس در روز نهمربیع برای شهادت امام حسن عسگری(ع) شادی نمیکند و گره زدن آغاز امامت در روز نهمربیع با مصیبت شهادت امام حسن در هشتمربیع نوعی مغالطه است.
✌️شبهه دوم: آغاز امامت ولیعصر (عج) بلافاصله پس از شهادت امام حسن عسگری در روز هشتمربیع اتفاق افتاده است نه نهمربیع!
🔺در پاسخ می گوییم:
اصل بزرگداشت آغاز امامت ولیعصر(عج)، عنوانی عرفی است و ریزبینیهای عقلی درباره آن جایی ندارد.
اگر توصیه به جشن میلاد ائمه(ع) یا آغاز امامت، مستقیماً از ناحیه شرع مقدس اسلام بیان شده بود، جای آن بود که برای تعیین آن دقت عقلی میکردیم. ولی هنگامی که اینگونه بزرگداشتها موضوعی عرفی و جهت احترام و یادآوری ذکر امام زمان(ع) است، باید دید عرفِ مردم چه روزی را برای آغاز رهبری و امامت قرار میدهد.
لینک ورود به کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
درمان كردن با چشمه هاي آب گرم چه حكمی دارد؟ الإمام الصادق عليهالسلام :
نَهى رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله و سلّم عَنِ الاِستِشفاءِ بِالحَمّاتِ ؛ و هِيَ العُيونُ الحارَّةُ الَّتي تَكونُ فِي الجِبالِ الَّتي توجَدُ فيها رائِحَةُ الكِبريتِ .
امام صادق عليهالسلام :
پيامبر خدا ، از درمان با چشمههاى آب گرم ، نهى فرموده است ، و آنها ، چشمههايى از آب گرم در كوهستانهاست كه بوى گوگرد دارد .
. في المصدر : «بالحميّات» ، والتصويب من نسخة المجلسي في بحار الأنوار والمصادر الاُخرى .الكافي ، جلد 6 ، صفحه 389 ، حديث 1 ، تهذيب الأحكام ، جلد 9 ، صفحه 101 ، حديث 441 ، المحاسن ، جلد 2 ، صفحه 407 ، حديث 2424 نحوه وكلّها عن مسعدة بن صدقة ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 480 ، حديث 2 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 118
============
چرا از درمان كردن با چشمه هاي آب گرم نهي شده است؟
عنه عليهالسلام :
كانَ أبي عليهالسلام يَكرَهُ أن يَتَداوى بِالماءِ المُرِّ ، و بِماءِ الكِبريتِ ، و كانَ يَقولُ : إنَّ نوحا عليهالسلام لَمّا كانَ الطّوفانُ دَعَا المِياهَ فَأَجابَتهُ كُلُّها إلاَّ الماءَ المُرَّ ، و ماءَ الكِبريتِ ، فَدَعا عَلَيهِما ولَعَنَهُما .
امام صادق عليهالسلام :
پدرم خوش نداشت به آب تلخ و آب گوگرددار ، درمان كند . او مىفرمود : «نوح ، آن هنگام كه توفان به پا شده بود ، آبها را فرا خوانْد و همه آنها به او پاسخ دادند ، مگر آبهاى تلخ و آبهاى گوگرددار. پس ، اين آبها را نفرين كرد» .
الكافي ، جلد 6 ، صفحه 390 ، حديث 4 ، بحار الأنوار ، جلد 66 ، صفحه 481 ، حديث 5 دانش نامه احاديث پزشكي : 1 / 120
لینک ورود به کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
حدیث شریف کساء بصورت شعر:
روايت شد از حضرت فاطمه
حديث شريفی برای همه
که روزی حبيب خدا مصطفی
ابوالقاسم احمد رسول خدا
محمد(ص) شهنشاه دنيا و دين
که ما را پدر باشد آن مه جبين
قدم رنجه فرمود در خانه ام
منور از او گشت کاشانه ام
بفرمود يا فاطمه بر تو باد
سلام از من ای دخت نيکو نهاد
بدو عرض کردم که ای نامور
ز من برتو بادا سلام ای پدر
سپس گفت آن شاه خوبان به من
که ضعفی شده عارضم در بدن
بگفتم پدرجان ز ضعف شما
نباشد پناهم به غير خدا
مرا گفت ای دختر بردبار
کسای يمانی ما را بيار
بپوشان مرا در کسای يمن
بپوشانم او را سراسر بدن
چو کردم به رخسار خوبش نگاه
رخش می درخشيد مانند ماه
درخشيدنی چون مه چارده
بر آن ماه هرلحظه کردم نگه
چو پوشاندمش جامه را بر بدن
پس از ساعتی از در آمد حسن
چو فرزند دلبندم از در رسيد
سلامی بداد و جوابی شنيد
بگفتا که ای مادر مهربان
رسد بوی خوش بر مشام آنچنان
که گويی بود بوی جدم رسول
به پاسخ چنين گفت با وی بتول
که ای نور چشمان مادر، حسن
بهين ميوه ی نورس قلب من
بلی، جد تو رفته زير کسا
به زير کسا خفته آن پارسا
حسن رفت نزديک جدِّ گرام
چنين گفت بعد از ادای سلام
که ای جد من ای رسول خدا
دهی اِذنم آيم به زير کسا؟
جوابش چنين داد خيرالبشر
تو را باد از من سلام ای پسر
تويی وارث و صاحب حوض من
مجازی که داخل شوی ای حسن
به زير عبا رفت آن نور عين
پس از ساعتی از در آمد حسين(ع)
حسين کرد با مادر خود سلام
سپس گفت از مهر آن نيکنام
که ای مادر خوب فرخ سرشت
مشامم شده پر ز بوی بهشت
که گويی در اين کوی جدَّم بود
چنين بوی خوش بوی جدَّم بود
بگفتا به او مادر: ای نور عين
تويی ميوه ی قلب مادر حسين
بلي، جدّ والای تو با حسن
به زير کسا خفته اند آن دو تن
چو بشنيد آن کودک مه لقا
چنين پاسخ از مادر باوفا
به نزد کسا رفت و گفتا سلام
حضور همايون خيرالأنام
سپس گفت ای جد والا تبار
رسولی که حق کرده ات اختيار
مرا می دهي اِذن آيم به پيش؟
پذيری مرا در کسا نزد خويش؟
چنين داد شاهنشه دين جواب
سؤال حسين زاده ی بوتراب
تورا باد از من سلام ای پسر
تويی شافع امتم سر به سر
به تحقيق رخصت دهم بر شما
که آيی به زير کسا نزد ما
حسين شد چو داخل به زير کسا
بيامد ز در شير حق مرتضی
بگفت السلام عليک يا بتول
سلامم به تو باد دخت رسول
چو زهرا شنيد از علی اين سخن
بگفتا به تو باد ای بوالحسن
سلام من ای سرور مؤمنين
وصيِّ به حق، ای امام مبين
علي گفت ای دخت خيرالأنام
رسد بوی خوش مر مرا بر مشام
به نزد من اين بوی خوش گوييا
نشايد جز از خاتم انبيا
که باشد عزيز و دل آرای من
اخيّ و پسر عمّ و مولای من
بگفتا بلی؛ با حسين و حسن
به زير کسا خفته شاه زمن
علی با خبر شد چو از ماجرا
روان گشت با وجد نزد کسا
بگفت السلام ای رسول خدا
دهی رخصت آيا ز احسان مرا؟
که با اِذنت ای خاتم انبيا
بيايم به پيش تو زير کسا
سلام ورا رهبر بی قرين
جواب حکيمانه داد اين چنين
به تو ای برادر سلام از من است
که چشمم به ديدار تو روشن است
تويی صاحب سيف و علم و قلم
به دست تو باشد لوا و علم
به تحقيق رخصت دهم بر علی
که باشد علی ذات حق را ولی
علی گشت وارد به زير کسا
حضور شريف حبيب خدا
چو من ديدم اين چار تن رفته اند
به زير کسا نزد هم خفته اند
روان گشتم از شوق سوی کسا
رسيدم به نزديک آن چار تا
سپس عرض کردم سلام ای پدر
سلام ای پدر ای مرا تاج سر
مرا می دهيد اِذن تا با شما
شوم ملحق و آيم اندر کسا؟
پدر داد پاسخ به دختر چنين
سلام پدر بر تو ای نازنين
تويي دختر و پاره ای از تنم
کجا ديده و دل ز تو برکنم
بيا در برم ای عزيز پدر
که ام ابيهايی و خوش سيَر
چو زهرا مکين شد به زير کسا
کسا عزتی يافت بی انتها
محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) با حسن(ع)
حسين(ع) پنجمی شد در اين انجمن
چو رفتند اين پنج تن در کسا
کسا شد منور چو عرش خدا
رسول خدا از دو سوی کسا
سوی آسمان برد دست دعا
که يارب ز الطاف بی انتها
تو محظوظ کن اهل بيت مرا
هم اينان رعايت ز من می کنند
هم اين ها حمايت ز من می کنند
بود لحم ابدانشان لحم من
بود خونشان خون من در بدن
اذيت کند هر که اين چار تن
اذيت نموده ست بر جان من
کسی گر که غمگين کند حالشان
مرا کرده غمگين ز احوالشان
هر آن کس که جنگ است با اين چهار
مرا کرده با جنگ خودشان دچار
به صلحم اگر صلح گيرند پيش
وگرنه شود خاطر من پريش
هر آن کاو نمايد بر آنها ستيز
ستيزم به او موقع رستخيز
محبّ محبّان آنان منم
به خشم بد انديششان دشمنم
بود اهل بيت من اين چار تن
که روشن ز آنان بود چشم من
من از اين چهار؛ اين چهار از منند
که پاکيزه گفتار و دل روشنند
خدايا به برکات و غفران خود
رضای خود و لطف و احسان خود
نما شامل حال اين چار تن
نظر کن خدايا ز رأفت به من
از آن ها پليدی همی دور کن
دل و ديده شان را پر از نور کن
التماس دعا
شجاعی
لینک کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
⚡ مجمع نمایندگان طلاب، از انتخابات الکترونیک تا لزوم تحول در منتخبین
🔸 نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب در موعد قانونی خود یعنی پایان سال 1400 در حالی برگزار خواهد شد که چند چالش جدی این انتخابات را منحصربهفرد کردهاست.
🔸 مجمع نمایندگان که با دغدغهی تعدادی از طلاب انقلابی و تاکید صریح امام خمینی و با هدف مشارکت بدنهی طلاب در تصمیمگیریها و ارتباط با سطوح تصمیمگیر حوزه تشکیل شده بود هماینک پس از گذشت 32 سال افت وخیزهای زیادی را تجربه کرده است. افتوخیزهایی که به دلایل مختلف منجر به کمرنگتر شدن نقشآفرینی این نهاد انتخاباتی حوزوی شدهاست.
🔸 اما هماینک علیرغم همهی آنچه که در هشت دورهی اخیر گذشتهاست، در آستانهی اتمام دورهی هشتم و برگزاری انتخابات دورهی نهم قرار داریم که چند موضوع مهم در این زمینه مطرح است.
🔹 اصلیترین نقطهی قوت مجمع نمایندگان طلاب ساختار انتخاباتی آن است و نمایندگان خود را منتخب طلاب دانسته و با همین پشتوانه به دنبال ارائه طرحها و انجام سایر وظایف محوله هستند. اما در انتخابات دوره هشتم مشارکت طلاب تنزل قابل توجهی داشته – که در جای خود به صورت مشروح به چرائی آن خواهیم پرداخت- و بیم آن میرود بخاطر شرایط کرونائی، انتخابات پیشرو با استقبال سردتر از گذشته نیز مواجه شود. بویژه آنکه سبک زندگی کرونائی در دو سال اخیر هم عملا حضور در محافل عمومی را برای همهی مردم دشوار کردهاست؛ از سوی دیگر در دوسال گذشته جلسات حضوری طلاب شهرستانها هم برگزار نشدهاست.
در همین راستا پیشنهاد میشود برگزاری غیرحضوری انتخابات ( الکترونیک) مورد توجه مسئولان برگزاری قرار گیرد، چه آنکه بسترهای لازم فنی از طریق سامانههای مختلف از جمله سامانهی مرکز خدمات حوزه برای تمامی طلاب فراهم شده است. اگرچه برخی مشکلات فنی مانند حوزه انتخابی وجود دارد اما مصلحت و منافع برگزاری غیرحضوری انتخابات به قدری بالا و مهم است که میتوان راهکارهای مناسب هم برای این مشکلات فراهم نمود.
🔹 یکی از لوازم بازگشت مجمع نمایندگان طلاب به جایگاه واقعی خود تغییر اساسی بافت آن که شامل نمایندگان منتخب و به تبع آن کمیسیونها و هیئترئیسه و رئیس این مجمع است. بدون تعارف شرایط فعلی مجمع نمایندگان یک سازمان ایستا و بدون تاثیرگذاری خاصی است که عمده دلیل آن خود نمایندگان هستند. قطعا تحول جدی بویژه در بین نمایندگانی که طی چند دوره حضورشان تمامی ظرفیت خود را به کار بستهاند لازم است تا نمایندگانی با انرژی، پویا و دارای ایدهها و طرحهای نوین وارد این مجمع شوند و کمیسیونها و هیات رئیسه و بویژه رئیس هم متاثر از این تحولات، با ترکیبی جدید نهمین دوره را آغاز نماید.
🔹 از جمله دلایل کمرنگ شدن نقش مجمع نمایندگان، اعتقاد ونوع نگاه تصمیمگیران و نهادهای بالادستی به این مجمع است. به اعتقاد بسیاری از نمایندگان فعلی مجمع، متاسفانه شخصیتهای بالادستی باور لازم به جایگاه مجمع و جدی گرفتن آن را ندارند و به همین دلیل نمایندگان هم عملا انگیزهای برای نقشآفرینی و انجام وظایفی که بدان قسم یاد کردهاند ندارند. لازم است این نگاه و باور با مطالبهی جدی بدنهی حوزه علمیه و طلاب و اساتید محترم تغییر یابد.
🔸 آنچه که به صورت خلاصه بیان شد مسائل و اولویتهای فعلی مجمع نمایندگان است و مباحثات تلاش خواهد کرد در روزهای پیشرو با هدف کمک به برگزاری پرشور و انتخاب آگاهانه طلاب، به بررسی دقیقتر این مسائل از جمله آسیبهای موجود مجمع نمایندگان بپردازد.
مشاهده متن در سایت:
https://mobahesat.ir/23525
🔻🔻🔻
کانال طلاب وفضلای استان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘:جنجال افشای اسناد فساد بین المللی وفساد مالی عده ای درداخل کشور....
لینک ورود به کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ندای تفرقه شیعه وسنی ...
حرام شرعی است ...
جعفر بن محمد معروف به امام جعفر صادق(ع) (۸۳-۱۴۸ق) ششمین امام شیعیان اثنی عشری بعد از پدرش امام باقر(ع) است. وی به مدت ۳۴ سال (۱۱۴ تا ۱۴۸ق) امامت شیعیان را بر عهده داشت که با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی همزمان بود. امام صادق(ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. شمار شاگردان و راویان او را ۴۰۰۰ نفر دانستهاند. بیشتر روایات اهل بیت(ع)، از امام صادق(ع) است و از اینرو مذهب شیعه امامی را مذهب جعفری نیز میخوانند.
امام صادق(ع) در میان پیشوایان فقهی اهل سنت نیز جایگاه بالایی دارد. ابوحنیفه و مالک بن انس از او روایت کردهاند. ابوحنیفه او را عالمترین فرد در میان مسلمانان دانسته است.
امام صادق با وجود ضعف حکومت اموی و درخواست شیعیان، برضد حکومت قیام نکرد. او درخواستهای ابومسلم خراسانی و ابوسلمه را برای برعهدهگرفتن خلافت رد کرد. امام صادق(ع) در قیام عمویش زید بن علی شرکت نکرد و شیعیان را نیز از قیام پرهیز میداد؛ بااینهمه روابط حسنهای با حاکمان زمان خود نداشت. وی به جهت فشارهای سیاسی حکومتهای اموی و عباسی از روش تقیه استفاده میکرد و به یارانش نیز چنین توصیه میکرد.
امام صادق(ع) بهمنظور ارتباط بیشتر با شیعیان، پاسخ به سؤالات شرعی آنها، دریافت وجوه شرعی و رسیدگی به مشکلات شیعیان، سازمان وکالت را تشکیل داد. فعالیت این سازمان در زمان امامان بعد گسترش پیدا کرد و در غیبت صغرا به اوج رسید. در زمان او فعالیت غالیان گسترش یافت. ایشان با اندیشه غُلُوّ به شدت برخورد و غالیان را کافر و مشرک معرفی کرد.
در برخی منابع آمده است امام صادق(ع) به علت احضار حکومت، به عراق سفر کرده و به کربلا، نجف و کوفه رفته است. وی قبر امام علی(ع) را که تا پیش از آن پنهان بود، به یارانش نشان داد. برخی از علماء شیعه معتقدند که امام صادق(ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت شهید شده است. برطبق منابع روایی شیعه، وی امام کاظم(ع) را به عنوان امام بعد از خود به اصحابش شناسانده بود؛ اما بهمنظور حفظ جان وی، پنج نفر، از جمله منصور خلیفه عباسی را وصی خود معرفی کرد. پس از شهادت امام صادق(ع) فرقههای مختلفی در شیعه شکل گرفت که اسماعیلیه، فَطَحیه و ناووسیه از آن جملهاند.
لینک کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
https://eitaa.com/MNT_Esfh
ذهبیه، فرقه تهی از اسلام
💢روسای فرقه صوفیه ذهبیه سعی می کنند با ظاهر اسلامی، خود را به عنوان بخشی از جامعه اسلامی مطرح کنند. روسای فرقه ذهبیه با ابداعات شخصی و جعلیات آشکار، با دروغ و فریب سعی می کنند مسلک فرقه ای شان را به عموم جامعه اسلامی نشان بدهند. بخش از باور های این فرقه صوفیه را به اختصار بیان خواهیم کرد.
💢یکی از باورهای مذموم فرقه ذهبیه اخذ بیعت است. این مساله همانطورکه در سایر فرق تصوف هم رواج دارد، ازنظر شریعت اسلامی امری ناپسند است زیرا در زمان غیبت امام زمان (عج) بیعت با شخص معلومالحال قطب فرقه هیچ جایگاهی ندارد.
💢روسای فرقه #ذهبیه مدعی هستند همه روسای این فرقه در طول حیاتشان با صلح و دوستی با یکدیگر معاشرت داشتند و هیچ اختلافی و کشمکشی در میان آنان وجود ندارد. در حالی که این دروغ آنان بهقدری آشکار است که فرقه ذهبیه بیش از سایر فرق تصوف، به نزاع و اختلاف درون فرقهای مشهور است. ذهبیه اغتشاشیه و ذهبیه خالص از عناوین شاخههای انشعابی این فرقه صوفیه است.
💢روسای فرقه مدعی هستند عنوان ذهبیه به این خاطر است که پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند درحالیکه در احوالات مؤسس این فرقه عبدالله برزش آبادی آمده است ، وی براثر مخالفت و ناسازگاری با پیر و مرادش، ذهبیه (به معنی بیرون رفته از بدنه فرقه) خوانده شد و هیچ ارتباطی با شیعه بودن این فرقه ندارد و حتی روسای این فرقه به هتک حرمت به جایگاه ائمه معصومین علیهمالسلام در میان سایر فرق #تصوف مشهور هستند.
کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
💠 نباید به دشمنان فرصت اختلافافکنی داد
🔹امام جمعه اصفهان: مسلمانان مسائل مشترک بسیاری دارند، وحدت شیعه و اهل تسنن یک ضرورت است و نباید به دشمنان فرصت نفوذ در بین مسلمانان و اختلاف افکنی داد.
🔹وحدت بین کسانی که مشترکاتی دارند و دشمن مشترک هم دارند، یک مساله عقلی و برای ما شرعی است؛ چرا که خداوند دستور وحدت را داده است که همگی به یک ریسمان که همان ریسمان الهی است، چنگ بزنید.
کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
┈┈•✾🌸✾•┈┈
☘:
ولادت باسعادت حضرت ختمی مرتبت، خاتم الانبیاء و المرسلین، حبیب قلوب العالمین، حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله وسلم) و ولادت با سعادت جامع علم و عمل و عبادت، پرچم دار شاهراه ولایت علوى، حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام)، برهمه دوستداران اهل بيت عظمت و طهارت مبارک باشد.
محمع نمایندگان طلاب وفضلای استان اصفهان ،
کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
✳ مزدجهاد سردار استاتدارجدید
🔴 استاندار جدید آذربایجان شرقی، ۶ ماه در اسارت تکفیری های سوریه بوده
سردار عابدین خرّم فرمانده سپاه عاشورا، یکی از همان مستشاران ایرانی بود که به مدت شش ماه در اسارت تکفیریها در سوریه به سر برد
✍️ بهروز عزیزی
♦️علت سیلی به استاندار آذربایجان شرقی، تزریق واکسن به خانم ضارب توسط یک آقا!
🔹زین العابدین خرم رضوی استاندار جدید آذربایجان شرقی: ضارب می گوید به دلیل اینکه واکسن همسرم را یک آقا تزریق کرده این اقدام را انجام داده است!
🔴بیانیه سپاه عاشورا
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه سپاه عاشورا در پی اتفاق پیش آمده در مراسم تکریم و معارفه استاندار آذربایجان شرقی
♦️ضمن تبریک فرارسیدن سالروز میلاد با سعادت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و حضرت امام جعفر صادق علیه السلام؛ به دنبال رخ دادن حادثه ناگوار هتک حرمت به استاندار ولایی و جهادی آذربایجان شرقی جناب آقای عابدین خرّم
که قلوب امت حزب الله، خانواده های معظم شهدا ، بسیجیان ، پاسداران و قاطبه مردم غیور و همیشه در صحنه آذربایجان را مکدر نمود
♦️سپاه عاشورا ضمن محکوم نمودن رفتار سخیف و دون شان فرد خاطی، از مجاهدتها و رشادت های سردار خرّم در جبهه های دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و عرصه خدمت رسانی و نیز رفتار کریمانه ایشان در این موضوع قدردانی نموده و از خدای متعال توفیقات آن مجاهد خستگی ناپذیر را در خدمت به مردم شریف آذربایجان مسئلت مینمائیم
♦️انتظار دارد دستگاههای مسئول ضمن بررسی موضوع، برخورد قانونی را با فرد خاطی انجام داده و از تکرار چنین مواردی پیشگیری نمایند
# سیلی به دموکراسی یا سپاهی
🍃🌹🍃
🔻 سیلی به صورت استاندار آذربایجان شرقی در مراسم تکریم و معارفه، موجی از واکنشها و تفسیرها را برانگیخته است. با توجه به روشن نشدن انگیزه ضارب، قضاوت زود است، ولی پوشش رسانه ها از حادثه قابل توجه است!
🔹 برخی رسانه های داخلی عنوان سیلی به استاندار را انتخاب کردند. برخی نیز مانند برخی رسانه های خارجی عنوان سیلی به سپاهی و سردار #سپاه را انتخاب کردند.
🔸 جالب توجه این که همین رسانه های خارجی در حادثه #سیلی_خوردن_مکرون رئیس جمهور فرانسه عنوان حمله به #دموکراسی را تیتر زدند.
🔹 انتخاب این نوع تیترها نشان از عمق بغض و کینه این رسانه ها از سرداران سپاه پاسداران است.
🔸 به قول قرآن کریم: إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا وَإِن تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺧﻮﺷﻲ [ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﻭ ﻏﻨﻴﻤﺖ] ﺭﺳﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺪﺣﺎﻝ [ﻭ ﺩﻟﺘﻨﮓ] ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﻱ ﻭ ﻧﺎﺧﻮﺷﻲ [ﻭ ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺗﻠﺨﻲ] ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ؛ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯﻳﺪ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ، ﻧﻴﺮﻧﮕﺸﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺯﻳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ؛ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ، ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ (آل عمران، ١٢٠).
🔺 شایسته است پس از چنین حوادثی، مضروب یا ضارب مانند نماینده مجلس در ماجرای سیلی به سرباز راهور، مدتی سکوت انتخاب کنند و از واکنش ها و مصاحبه های و توجيه های هیجانی بپرهیزند. وعده مصاحبه به پس از روشن شدن کامل جوانب و انتخاب جملات بدون پیامد با مشورت مشاورین رسانهایی کمترین پیامد را خواهد داشت.
✍ #موسی_سلیمانی
بزرگواری و بخشش استاندار آذربایجان منو یاد شهید بروجردی فرمانده سپاه منطقه هفت کشور انداخت که وقتی یک سرباز که ایشون رو نمیشناخت به خاطر ندادن مرخصی ، بهش سیلی زد شهید خندید و اون طرف صورتش را برد جلو و گفت: دست سنگینی داری پسر! یکی هم این طرف بزن تا میزان بشه!
کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
🚨پیام دکتر جلیلی در پی وقوع اتفاق ناخوشایند در مراسم معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی:
🖋زینالعابدین خرم رضوی با سابقۀ مجاهدت در دفاع مقدس و شش ماه مقاومت ستودنی و هوشمندانه در اسارت تکفیریها در سوریه، با کف نفس اشترگونۀ امروز در پیشگاه خدا و مردم عزیزتر شد. این موفقیت را به او و مردم شریف آذربایجان شرقی که شاهد خدمات او بودهاند در شب میلاد پیامبر رحمت صل الله علیه و آله و سلم و پیشوای صادق علیهالسلام تبریک میگویم.
📚 پینوشت: کتابهای «شام برفی» و «ضیافت مدیترانهای» بهخوبی صبر بصیر و مقاومت کمنظیر خرم و یارانش را در سختترین شرایط شش ماه اسارت بهدست مزدوران تکفیری روایت میکنند.
✊کانال طلاب وفضلای استان اصفهان
هدایت شده از مجمع نمایندگان طلاب
❌به داد اسلام برسید!❌
مجمع نمایندگان طلاب ، به مناسب چهارم آبان سالروز افشاگری حضرت امام خمینی رضوان الله علیه درباره لایحه ننگین و استعماری کاپیتولاسیون محتواهای مرتبط با این واقعه تاریخی را در اختیار طلاب و فضلای محترم قرار می دهد.
✅ کاپیتولاسیون چیست؟:
🆔https://b2n.ir/a33536
✅ سیر تاریخی کاپیتولاسیون:
🆔https://b2n.ir/m56615
✅ ظهور و افول کاپیتولاسیون در ایران:
🆔https://b2n.ir/e23711
✅ کاپیتولاسیون چه بود و از کجا آمد/ روند اجرا و لغو نهایی کاپیتولاسیون در ایران:
🆔https://b2n.ir/e62280
✅ معرفی کتاب های درباره کاپیتولاسیون:
🆔 https://b2n.ir/g89492
✅ پیام امام خمینی پیام به روحانیون و ملت ایران (مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون):
🆔 http://emam.com/posts/sahifehbydate/43/08/04/1
✅ سخنرانی امام خمینی در جمع مردم (مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون و اعلام عزای عمومی):
🆔 http://emam.com/posts/sahifehbydate/43/08/04/2
✅ از کاپیتولاسیون روسی تا کاپیتولاسیون آمریکایی:
🆔 https://b2n.ir/u90707
✅ گزارش تاریخی| «کاپیتولاسیون» چه بود و چه تبعاتی برای رژیم شاه داشت؟:
🆔 https://b2n.ir/m32032
✅ کاپيتولاسيون و نقض حاکميت ملي نگاهي تطبيقي بر رويکرد سياسي اميرکبير، مصدق و امام خميني (ره):
🆔 https://b2n.ir/p69080
✅ معرفی کتاب «حق قضاوت کنسولی کاپیتولاسیون: مجموعه سخنرانی ها و مقالات»:
🆔 https://b2n.ir/w98926
✅ مجموعه بیانات امام خمینی درباره کاپیتولاسیون:
🆔 https://b2n.ir/u22799
✅ مجموعه بیانات رهبرانقلاب اسلامی درباره کاپیتولاسیون :
🆔 https://b2n.ir/g89492
#کاپیتولاسیون
#امام_خمینی
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#رسالت_تبیین
#مجمع_نمایندگان_طلاب
کانال رسمی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
🔴 صحبت های مهم رهبر معظم انقلاب در روز ۱۷ ربیع الاول که متأسفانه در رسانه ها به خوبی بازتاب نیافت!
🔻 بخش اول
🔹 رهبر معظم انقلاب: دو نکته باید در جهان اسلام مورد توجّه قرار بگیرد، باید حقّ جامعیّت اسلام را اداء کرد و مسئله بعدی هم مسئلهی اتّحاد مسلمین است.
🔹 عمدتاً هم این اصرار از سوی قدرتهای سیاسی مادّی است، بر اینکه اسلام را در عمل فردی و عقیدهی قلبی منحصر کنند؛ این تلاش از قدیم بوده است؛ حالا من نمیتوانم یک تاریخ معیّنی را مشخّص کنم که از این زمان شروع شده امّا از حدود صد سال، صد و خردهای سال پیش این تلاش در دنیای اسلام به طور برجسته مشاهده میشود و در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است و سعی هم میکنند که شکل سیاسی به این کار ندهند و شکل فکری بدهند؛ به تعبیر فرنگی تئوریزه کنند این را
🔹 گاهی میشنوید گفته میشود که «دیپلماسی را ایدئولوژیک نکنید»، با ایدئولوژی مربوط نکنید یعنی اسلام در مسئلهی سیاست خارجی و مسائل بینالمللی بایستی اظهار نظری نکند؛ این حرکتِ در واقع ضدّ اسلامی، عمدتاً از سوی قدرتهای سیاسی بزرگ دنیا است و آنها هستند که در این زمینه فعّالند و تلاش میکنند و سعی هم میشود که از زبان صاحبان فکر بیان بشود.
🔹 متون اسلامی صریحاً این را رد میکند و ما مسلمانها به این مسئله باید اهمّیّت بدهیم. اینکه عرض میکنم «اداء حق»، در درجهی اوّل این است: تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد، اقدام دارد، تبیین کنیم، ترویج کنیم، بیان کنیم؛ اوّلقدم این است، بعد هم سعی کنیم تحقّق پیدا کند. آنچه اسلام مطرح میکند، این است که عرصهی فعّالیّت این دین، تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریّت ارتباط دارد و اگر کسی این قضیّه را انکار کند، قطعاً به بیّنات قرآن توجّه نکرده است.
🔹 اسلام به مسئلهی حاکمیّت هم اهتمام دارد. نمیتوان فرض کرد که اسلام نظم اجتماعی را به یک شکلی مطالبه کند امّا مسئلهی حاکمیّت و ریاست دین و دنیا را در آنجا مشخّص نکند. وقتی دین، نظام شد، نظامی که به فرد و جامعه ارتباط دارد، و یک منظومهای شد که در مورد همهی مسائل فردی و اجتماعی نظر دارد، رأی دارد، مطالبه دارد، پس بنابراین لازم است که مشخّص کند در رأس این جامعه چه کسی باشد، چه باشد، و امام را معیّن کند.
🔹 لذا اگر در قرآن ملاحظه کنید، حدّاقل در دو جا از پیامبران به عنوان امام نام آورده شده: یک جا «وَجَـعَلنٰهُم اَئِمَّةً یَهدونَ بِاَمرِنا وَ اَوحَینا اِلَیهِم فِعلَ الخَیرٰتِ وَ اِقامَ الصَّلوٰة»، یک جا هم «وَجَعَلنا مِنهُم اَئِمَّةً یَهدونَ بِاَمرِنا لَمّـا صَبَروا»؛( یعنی پیغمبر، امام است، امام جامعه است، رهبر جامعه است، فرمانده جامعه است؛ لذا امام صادق (علیه الصّلاة و السّلام) در منیٰ در بین جمعیّت ایستاد و فریاد زد: اَیُّهَا النّاسُ! اِنّ رَسولَ اللهِ کانَ هُوَ الاِمام
🔹 البتّه در این زمینه وظیفهی ما در ایران سنگینتر است؛ علّت هم این است که در اینجا امکانات بیشتری هست، و میشود تلاش کرد. مسئولین کشور، بخصوص مسئولین فرهنگی و افرادی که در زمینههایی، منبرهای مهمّ اجتماعی در اختیار اینها است، بایستی این را تبیین کنند. در داخل کشور هم این جور نیست که حالا چون در جمهوری اسلامی، نظام اسلامی تشکیل شده، ما از تبیین این قضیّه بینیاز باشیم؛ نه، همین حالا در کشور ما هم نسبت به این موضوع یک تشکیکهایی ایجاد میشود، حرفهایی زده میشود و در این زمینه فعّالیّت داریم.
🔻 بخش دوم
🔹 اتّحاد مسلمانان یک فریضهی قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم. قرآن دستور داده: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ یعنی حتّی در اعتصام به حبلالله هم با اجتماع باید این کار را انجام بدهید. وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ این «امر» است دیگر؛ چرا ما این را به یک امر اخلاقی تبدیل میکنیم؟ این یک دستور است، یک حکم است که باید بر طبق این عمل کرد؛ و همچنین آیات متعدّد دیگری که در قرآن هست؛ مثل آیهی «وَ لا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم»، این یک نکته که این یک فریضه است.
🔹 نکتهی دوّم؛ وحدت و اتّحاد مسلمانها یک امر تاکتیکی نیست که حالا بعضی خیال کنند به خاطر شرایط خاصّی ما بایستی با همدیگر متّحد باشیم؛ نه، یک امر اصولی است؛ همافزایی مسلمانها لازم است؛ اگر مسلمانها متّحد باشند، همافزایی میکنند و همه قوی میشوند.
🔹 نکتهی سوّم این است که علّت اینکه ما در جمهوری اسلامی بر وحدت مسلمین، زیاد تأکید میکنیم، این است که فاصله زیاد است. امروز مرتّباً تلاش میشود که بین فِرَق مسلمین، بین شیعه و سنّی اختلاف ایجاد بشود؛ تلاش جدّی
و برنامهریزیشده. شما ملاحظه کنید، امروز کلمهی «شیعه» و «سنّی» وارد ادبیّات سیاسی آمریکا شده!
🔹 با اینکه آمریکایی ها با اصل اسلام مخالفند و دشمنند امّا مسئلهی شیعه و سنّی را رها نمیکنند. پس این چیزها هست؛ اختلافات را روزبهروز دارند زیاد میکنند، سوءتفاهمها را زیاد میکنند. بنابراین ما تأکید میکنیم و علّت تأکید ما این است. و ملاحظه هم میکنید که دستآموزهای آمریکا در هر جای دنیای اسلام که بتوانند، فتنه ایجاد میکنند. نزدیکترین نمونهاش همین حوادث تأسّفبار و گریهآور افغانستان در این دو جمعهی گذشته است که مسجد مردمِ مسلمان و در حال نماز را منفجر کردند؛ چه کسی منفجر میکند؟ داعش؛ داعش کیست؟ داعش همان مجموعهای است که آمریکاییها ــ همین گروه دموکرات آمریکا که الان در قدرتند ــ صریحاً گفتند که این را ما به وجود آوردهایم.
🔹 نکتهی چهارم این است که تصوّر نکنیم با این کار که ما هر سال در هفتهی وحدت دُور هم مینشینیم، سخنرانی میکنیم، حرف میزنیم، حالا یک جلسه، دو جلسهی دیگر در این طرف و آن طرف دنیا بنشینیم دُور هم حرف بزنیم، وظیفهی ما انجام گرفته؛ نه، وظیفه با این چیزها تمام نمیشود؛ لازم است که هر کسی، در هر نقطهای، در هر جایی که حضور دارد، محور بحث مهمّ اتّحاد باشد؛ و بحث کنیم، تبیین کنیم، تحریض کنیم، برنامهریزی کنیم، تقسیم کار کنیم در این زمینهها؛ این کار واجب و لازمی است که باید انجام بگیرد.
🔹 حالا اینکه میگویم برنامهریزی کنیم، مثلاً در همین قضیّهی افغانستان که من عرض کردم، یکی از راههای جلوگیری از این حوادث این است که مسئولان محترمِ کنونی افغانستان، خودشان در این مراکز و مساجد حضور پیدا کنند، در نمازها حضور پیدا کنند، یا برادران اهل تسنّن را تشویق کنند که در این مراکز حضور پیدا کنند. اینکه میگوییم برنامهریزی کنند، مثلاً این جور کارهایی را میشود در دنیای اسلام انجام داد.
🔹 نکتهی پنجم این است که یکی از هدفهای نظام جمهوری اسلامی که ما تعریف کردیم، عبارت است از ایجاد تمدّن نوین اسلامی؛ یعنی یکی از اهداف نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب اسلامی، ایجاد تمدّن نوین اسلامی است: تمدّن اسلامی با نگاه به ظرفیّتهای امروز و حقایق و واقعیّات امروز. این کار جز با اتّحاد شیعه و سنّی امکانپذیر نیست؛ این را تنها یک کشور و یک فرقه نمیتواند انجام بدهد؛ برای این بایستی همه با هم همکاری کنند. این هم نکتهی بعدی است؛ بنابراین این هم یک ضرورت دیگر.
🔹 نکتهی ششم، شاخص عمده برای اتّحاد مسلمین، مسئلهی فلسطین است؛ مسئلهی فلسطین، شاخص است. اگر چنانچه اتّحاد مسلمین تحقّق پیدا بکند، قضیّهی فلسطین قطعاً به بهترین وجه حل خواهد شد. هر چه ما در قضیّهی فلسطین جدّیّت بیشتری برای احیای حقوق ملّت فلسطین به خرج بدهیم، به اتّحاد مسلمین نزدیکتر میشویم. این مسئلهی عادّیسازیهای اخیر که متأسّفانه بعضی از دولتها خطا کردند، خطای بزرگی کردند و گناه کردند و عادّیسازی روابط کردند با رژیم غاصب و ظالم صهیونیستی، حرکتی ضدّ وحدت اسلامی و ضدّ اتّحاد اسلامی است؛ از این راه باید برگردند و این خطای بزرگ را بایستی جبران بکنند.
🔻 بخش سوم
🔹 رهبر معظم انقلاب: امّا آنچه مربوط به کشور ما است. من سه نکته را در مورد رسول اکرم و خصال پیغمبر انتخاب کردهام که این سه نقطه را مثل اینکه سه ستاره از این کهکشان نور را انسان انتخاب بکند، ما مردم ایران بیاییم و در جمهوری اسلامی به این سه نقطه تکیه کنیم و اهمّیّت بدهیم و دنبال بکنیم این سه نقطه را. این سه نقطه عبارت است از صبر، عدل، اخلاق.
🔹 مفهوم صبر و وظیفهی صبر در جاهای مختلف قرآن دهها آیه هست. صبر یعنی چه؟ صبر یعنی پایداری. معروف است، در روایاتِ متعدّد هم هست که صبر تقسیم میشود به صبر عن المعصیة، صبر علی الطّاعة و صبر در مقابل حوادث. خب صبر یعنی پایداری؛ در مقابل میل به گناه، انسان پایداری کند؛ در مقابل بیحالی و بیکاری و تنبلی به انجام وظیفه، انسان پایداری کند؛ در مقابل دشمن پایداری کند؛ در مقابل مصائب گوناگون، خودش را حفظ کند، نفْسش را حفظ کند، پایداری کند؛ این معنای صبر است؛ صبر یعنی پایداری. ما امروز بیش از همه چیز احتیاج داریم به پایداری.
🔹 شما مسئولینی که در اینجا تشریف دارید و مسئولین کشور در همهی ردهها، آنچه از همه چیز برایتان مهمتر است صبر است. بایستی پایداری کنید، مقاومت کنید، فشارها را تحمّل کنید، مشکلات را تحمّل کنید و راه را ادامه بدهید؛ متوقّف نباید بشوید. لازمهی صبر و پایداری برای من و شما که مسئولیم در این کشور، این است که متوقّف نشویم؛ حرکت نباید توقّف پیدا کند، باید ادامه پیدا کند؛ این صبر است. لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَة؛این میشود پیروی از پیغمبر.
🔹 عدل و عدالت. یکی از مهمترین و شاید بشود گفت مهمترین هدف میانیِ بعثت پیغمبران، عدالت است. لَقَد اَرسَلنا
رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط، این هم امر خدا است که بایستی عدالت انجام بگیرد. همهی عقلای عالم هم البتّه این را قبول دارند؛ یعنی حتّی ظالمترین قدرتهای عالم و عناصر شریر عالم نمیتوانند منکر حُسن عدالت بشوند؛ حتّی بعضیها با وقاحت تمام، ادّعای عدالت هم میکنند، در حالی که ظالمند! قرآن کریم عدالت را حتّی در مورد دشمنان لازم میداند؛ این کسی که دشمن ما است، در مورد او بیعدالتی نباید بکنیم.
🔹 شما هر تصمیمی که میگیرید، هر مقرّرهای که انجام میگیرد، چه در مجلس شورای اسلامی که قانون تصویب میکنید، چه در دولت، چه در بخشهای مدیریّتی گوناگون دیگر در سراسر کشور، یکی از مهمترین چیزهایی که مورد نظر قرار میدهید باید مسئلهی عدالت باشد که آیا این بر طبق عدالت است یا نیست. یک جاهایی لازم است تا پیوست عدالت برای آن مقرّره ترتیب داده بشود که معلوم بشود که این مقرّر جوری انجام میگیرد، این قانون جوری اجرا میشود که بر طبق عدالت باشد.
🔹 اگر بخواهیم عدالت را رعایت کنیم، توجّه بشود که عدالت فقط هم عدالت در تقسیم اموال و ثروت نیست؛ عدالت در همه چیز است؛ عادلانه برخورد کردن در همه چیز.
🔹امروز در فضای مجازی انسان گاهی اوقات بیعدالتی مشاهده میکند؛ خلاف میگویند، تهمت میزنند، دروغ میگویند، قول بغیر علم میگویند؛ اینها بیعدالتی است، اینها نباید انجام بگیرد. آن کسی که با فضای مجازی سر و کار دارد، باید خودش مراقبت کند، و آن کسی که فضای مجازی را در اختیار دارد، بایستی مراقبت مضاعف بکند که این کارها انجام نگیرد. یاد بگیریم، عادت کنیم که عادلانه با مردم رفتار بکنیم؛ عادلانه. حرف هم که میزنیم، شما ممکن است با یک نفری بد باشید، او را قبول هم نداشته باشید؛ عیبی ندارد، نظر شما است، ممکن است نظر درستی هم باشد امّا این را با تهمت، با دروغ، با اهانت، با این چیزها نبایستی آلوده کرد؛ آلوده شدنِ اینها خیلی بد است.
🔹 مسئلهی بعدی مسئله اخلاق است؛ پیروی از پیغمبر در اخلاق که خدای متعال فرمود: «وَ اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیم»؛ چیزی را که خدای خالق عظمت عظیم بداند، این دیگر از لحاظ عظمت فوقالعاده است: وَ اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیم. این اخلاق بایستی برای ما به عنوان یک دستورالعمل همواره مورد نظر قرار داده بشود.
🔹تواضع داشته باشیم، گذشت داشته باشیم اینها اخلاق اسلامی است سهلگیری در مسائل شخصی داشته باشیم. در مسائل عمومی و آنچه به حقوق مردم و حقوق عمومی و حقوق دیگران مربوط است، نه، سهلانگاری جایز نیست امّا در مسائل شخصی سهلانگاری داشته باشیم، سهلگیری داشته باشیم؛ احسان، پرهیز از دروغ، پرهیز از تهمت، پرهیز از سوءظنّ به مؤمن، گذشت از مؤمنین. در یکی از دعاهای صحیفهی سجّادیّه عمدهِی مضمون این دعا همین است که پروردگارا! هر کسی که به من ظلم کرده، به من مطلب ناروایی نسبت داده، کار خلافی کرده، من مظلمهای بر گردن او دارم از او گذشتم.
کانال طلاب وفضلای استان اصفهان