📢 #اخبار_کوتاه
✅ فراخوان ثبت نام از همسر و فرزندان ممتاز طلاب و روحانیون محترم سراسر کشور کلید خورد.
🗓مهلت ثبت نام:
16 مرداد لغایت 31 شهریور 1400
🖥جهت ثبت نام به پنل شخصی خود در #سامانه_سخا مراجعه نموده و قسمت خدمات فرهنگی/برنامه ممتازین را انتخاب نمایید.
✅ به گزارش کانال خبری تحلیلی «رسانهی نخبگان» نشست هم اندیشی «بازشناسی جایگاه نخبگان در رسانه» چهارشنبه، بیستم مرداد به همت واحد رسانه طرح جامع مدیریت استعداد شهید بیاضیزاده در قم برگزار میشود.
⏰ این نشست ساعت 10:30 در ساختمان غدیر به نشانی خیابان عمار یاسر، خیابان شهید قدوسی، خیابان شهید شفیعی اقدم پلاک 12 ساختمان غدیر، طبقه پنجم برگزار میشود.
به دلیل رعایت شیوه نامههای بهداشتی شرکت در جلسه تنها به صورت مجازی ممکن خواهد بود که علاقهمندان میتوانند از طریق لینک https://croom.ir/b/bayazi1 در این نشست شرکت کنند.
قابل توجه اساتید محترم
✅ مرحله نهایی انتخاب درس (ثبت، حذف و اصلاح دروس اصلی و جنبی، مشاوره علمی، تربيتی و حديث خوانی) جهت تدریس در سال تحصيلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اعلام میگردد.
📆در این مرحله سامانه از تاريخ ۲۰ مردادماه لغایت ۲۶ مردادماه فعال میباشد.
💻جهت ورود به سامانه اساتید از طریق صفحه پیشخوان اقدام فرمایید.
http://login.ismc.ir
مجمع نمایندگان طلاب
#شرح_حدیث / #جلسه_چهل_و_ششم / عزیزترین و مبغوضترین مردم چه کسانی هستند؟ / ۱۳۷۹/۰۸/۲۳ + صوت جلسه
وَ قیلَ لِاَبی عَبدِ اللهِ (عَلَیهِ السَّلامُ): مَن اَکرَمُ الخَلقِ عَلَى الله؟ فَقالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) اَکثَرُهُم ذِکراً لله (۱)
بنا بر این روایت، نفْس یاد خدا یک ارزش است، با قطع نظر از اطاعت که آن هم یک ارزش دیگری است؛ وجه آن هم معلوم است، چون خود ذکر و یاد، مقدّمهی همهی خیرات است؛ «اِنَّما تُنذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّکر»(۲) که اصلاً [اگر] یاد و توجّه و ذکر نباشد، اِنذار انبیا هم امکانپذیر نخواهد بود؛ یعنی توجّه و یاد. نقطهی مقابل ذکر، غفلت است که اگر غفلت شد، باب همهی خیرات بر روی انسان بسته خواهد شد. لذاست که خود ذکر در اینجا یک ارزشی محسوب شده.
قُلتُ فَمَن اَبغَضُ الخَلقِ اِلَى الله؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مَن یَتَّهِمُ الله
آن [فِقرهی قبلی] «اَکرَمُ الخَلقِ عَلَى الله» بود، [یعنی] عزیزترین مردم؛ در این [فِقره] سؤال میکند که مبغوضترین مردم کیست؟ [حضرت میفرمایند:] آن کسی که خدا را متّهم کند.
قُلتُ اَحَدٌ یَتَّهِمُ الله؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) نَعَم، مَنِ استَخارَ اللهَ فَجاءَتهُ الخیَرَةُ بِما یَکرَهُ فَیَسخَطُ فَذلِکَ یَتَّهِمُ الله
راوی میگوید: عرض کردم مگر کسی خدا را متّهم میکند؟ فرمود: [بله]، کسی که در یک مسئلهای از خدای متعال طلب خیر میکند -در اینجا معلوم نیست که مراد از استخاره، این استخارهای که ما با تسبیح و قرآن میکنیم باشد؛ استخاره یعنی طلب خیر کردن؛ همچنانی که در صحیفهی شریفهی سجّادیّه هم عنوان دعایی است، فی الاستخارة مِن الله،(۳) در [مورد] استخاره و طلب خیر کردن- تضرّع میکند، دعا میکند که آنچه خیر من است در این امر اتّفاق بیفتد، بعد، اختیار پروردگار، آن چیزی است که او آن را کراهت دارد، آن را نمیپسندد، آنچه در پاسخ دعای او واقع میشود، آن چیزی نیست که او پیشداوری کرده، و قبلاً آن را در دل خود خواسته و آن را ترجیح داده است، [پس] خشمگین میشود؛ این، [آن] کسی است که خدای متعال را متّهم میکند. خدای متعال عالِم است به همهی جهات و همهی مصالح و مفاسد، و دعای این شخص هم مستجاب شده است لکن چون او عالم نیست، چون نمیداند و خیر خود را تشخیص نمیدهد، خدای متعال را متّهم میکند که خیر مرا به من نداد. این یکی.
قُلتُ وَ مَن؟ قالَ یَشکُو الله
این راوی سؤال میکند که دیگر چه کسی متّهم میکند خدای متعال را؟ [فرمود:] آن کسی هم که از خدا شکایت میکند، [در واقع] خدا را متّهم میکند.
قُلتُ وَ اَحَدٌ یَشکُوه؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) نَعَم مَن اِذَا ابتُلِیَ شَکا بِاَکثَرَ مِمّا اَصابَه
راوی میپرسد: آیا کسی هست که از خدای متعال شِکوه کند؟ شکایت کند از خدای متعال؟ بله، هستند؛ لازم نیست حتماً بنشیند پای کسی درد دل کند که العیاذ بالله خدا به ما این کار را کرد، این بدی را کرد؛ لازم نیست این جوری باشد، این هم نوعی شکایت از خدا است که وقتی که مبتلای به یک گرفتاری شد، شکایت میکند از آن ابتلاء خود بیش از آنچه شایستهی شکایت کردن است. فرض کنید یک بیماریای دارد، میپرسند: آقا حال شما چطور است؟ بنا میکند که «بله، چقدر چنینیم، چنانیم»، شِکوه میکند از حال خود، در حالی که واقع قضیّه این جور نیست و این همه شکایت ندارد؛ امّا او بیش از اندازه از درد خود، از حال خود، از روز خود، از فقر خود شکایت میکند. آن کسی که وقتی مبتلا میشود، به بیش از آنچه به او بدی رسیده است شِکوه میکند [نزد خدا مبغوض است].
قُلتُ وَ مَن؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) اِذا اُعطیَ لَم یَشکُر وَ اِذَا ابتُلیَ لَم یَصبِر
سؤال میشود: دیگر چه کسی؟ این هم یک کس [دیگری] که وقتی نعمت خدا به او میرسد شکر نمیکند، امّا وقتی بلای الهی به او میرسد صبر نمیکند و شکایت میکند، شِکوه میکند.
قُلتُ فَمَن اَکرَمُ الخَلقِ عَلَى الله؟ قالَ (عَلَیهِ السَّلامُ) مَن اِذا اُعطیَ شَکَرَ وَ اِذَا ابتُلیَ صَبَر
اینها تأدیب الهی و تربیت خدا است که ما نفوس خودمان را تقویت کنیم.
۱) تحفالعقول، ص ۳۶۴
۲) سورهی یس، بخشی از آیهی ۱۱؛ «بیم دادن تو، تنها کسى را [سودمند] است که کتاب حق را پیروى کند...»
۳) اشاره به دعای سیوسوّم صحیفهی سجّادیه
🔷 دریافت سایر جلسات:
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
#معرفی_کتاب
📚 خاندان ویرانی؛ واقعیتهایی از حکومت خاندان پهلوی بر ایران به روایت رهبر انقلاب اسلامی
✍️#درباره_کتاب:
خاندان ویرانی! خاندانی که هم پدر و هم پسر نوبر بودند و تاریخ شبیه اینها را کمتر دیده است. خاندانی عجیبوغریب که پدرشان به دست انگلیسیها سرکار آمد و همینکه تاریخمصرفش تمام شد، همانهایی که سرکارش آورده بودند تبعیدش کردند آن سر دنیا و پسرش را روی کار آوردند تا بیشتر بتوانند جیبهایشان را پر کنند.
خاندان ویرانی روایت خانواده پهلوی است که تا میتوانستند به منافع خودشان و اربابان انگلیسی و آمریکاییشان فکر میکردند. از غارت منابع طبیعی کشور گرفته تا بیتوجهی به استعداد، توانایی و عزت مردم ایران.
کتاب خاندان ویرانی بر اساس بیانات آقا در قالب مجموعهای مصور منتشر شده است که مخاطب با روایت رهبر انقلاب با زوایای مختلف رژیم پهلوی آشنا میشوند.
🌐 آدرس خرید اینترنتی:
yun.ir/qbp367
هدایت شده از مجمع نمایندگان طلاب
همراهان گرامی؛برای دسترسی آسان تر به محتوای کانال،از پُرتکرار ترین هشتگ ها استفاده کنید:
#امامین_انقلاب_اسلامی
#انتخابات_ریاست_جمهوری
#آشنایی_با_مجمع
#تبلیغ_دینی
#حوزه_انقلابی
#حوزه_های_علمیه
#دفاع_مقدس
#رسالت_تبیین
#منشور_روحانیت
#مجمع_نمایندگان_طلاب
#مجمع_عمومی
#محتوای_تبلیغی
#بسته_خبری_انتخابات
#هیئت_رئیسه
#معرفی_کتاب
#شرح_حدیث
#اخبار_کوتاه
#قفسه_کتاب
╭┅───•••───┅╮
🇮🇷 @MNT_QOM
╰┅───•••───┅╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
27.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل پیام تلویزیونی رهبر انقلاب درباره وضعیت بیماری کرونا
May 11
#معرفی_کتاب + دریافت رایگان نسخه الکترونیکی
📚 72 سخن عاشورایی از بیانات مقام معظّم رهبری
✍️ #درباره_کتاب:
کتاب حاضر گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی) دربارهی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی میباشد که از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب 72 سخن جمعآوری شده است. برخی از این بیانات مانند سخن 2 و 5 صرفاً در حدّ چند عبارت و برخی همچون سخن 27 و 44 بنا بر مقتضیات زمان و اهمیّت مطلب دارای حجم بیشتری میباشد.
همچنین در سخن 72 دعاهایی که معظمله با محتوای مطالب مربوط به حماسهی عاشورا در سخنرانیهای مختلف ایراد فرمودهاند جمعآوری و ارائه شده است. درج مطالب در این کتاب بر اساس ترتیب زمانی صورت گرفته امّا برای یاری به خوانندگانی که به مطالعهی موضوعی مطالب علاقه دارند، راهنمای مطالعهی موضوعی نیز در ابتدای کتاب ارائه شده است.
🌐 آدرس خرید اینترنتی:
yun.ir/i8xc44
💠معنای روضه + صوت سخنرانی رهبر فقید انقلاب اسلامی
یک دستهای آمدهاند میگویند که نه، دیگر روضه نخوانید! نمیفهمند اینها که روضه یعنی چه... گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه داشتن نهضت، و زنده نگه داشتن همین معنا [ست] که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراتوری بزرگ ایستاد. ۳۰ مهر ۱۳۵۸
فی یومنا هذا یحاول البعض السیر علی خطی رضا خان ویطلب بالکف عن إقامه مجالس العزاء!... إنهم لایدرکون ان البکاء علی الحسین هو المحافظه علی ثورته وعلی قیام فئه قلیله بمواجهه امبراطوریه ظالمه. ۳۰ ذی القعده ۱۳۹۹
hat is the similar case as it was in time of Rida Khan who prohibited meetings. Now, there comes another group saying," no elegy sessions"!...They do not know weeping over Imam Husayn (`a) 's martyrdom is to revive the sense that a minor group stood against a major empire. October ۲۲, ۱۹۷۹
#امام_خمینی
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/#quote27960
مجمع نمایندگان طلاب
#شرح_حدیث / #جلسه_چهل_و_هفتم / پایههای اصلی شُکر / ۱۳۷۹/۱۰/۱۹
وَ عَن اَبی عَبدِ الله مَن اَنعَمَ اللهُ عَلَیهِ نِعمَةً فَعَرَفَهَا بِقَلبِهِ وَ عَلِمَ اَنَّ المُنعِمَ عَلَیهِ اللهُ فَقَد اَدّى شُکرَها... (۱)
بنا بر این [روایت] شکر دارای این دو پایهی اصلی است: اوّل اینکه انسان بداند که این نعمت از خدا است؛ مثل قارون نگوید که «اِنَّما اوتیتُه عَلیٰ عِلم»؛(۲) قارون خیال میکرد که او است که این ثروت را برای خود جمع کرده است؛ میگفت: توانستهام، جمع کردهام، مال خودم است. [مثلاً] کسی مقامی دارد، میگوید: بله، استعداد داشتم، زرنگ بودم، توانستهام، به دست آوردهام، به کسی هم مربوط نیست؛ این ضدّ شکر است. شکر این است که بداند -ما بِکُم مِن نِعمَـةٍ فَمِنَ الله-(۳) اگر استعدادی هم انسان دارد، مال خدا است؛ اگر همتی هم به خرج داده، متعلّق به ذات اقدس باریتعالی است؛ اگر امکانات جور شده است، اگر توفیقی هم پیش آمده است -توفیق، یعنی جور شدن امکانات، پیش آمدن امکانات؛ چون گاهی انسان همهی هنرها را هم به خرج میدهد امّا امکانات جور نمیشود، توفیق پیش نمیآید- باز متعلّق به خدا است، صُنع الله است؛ [اگر] اینها را انسان بداند -به حقیقت دانستن و عَن ظهر القلب(۴)- همین که انسان بداند این نعمت مال خدا است و «من» وجود ندارد، پایهی اوّل شکر است. این خُیَلاء(۵) است، تصوّر باطل است که انسان گمان کند که او است که با هنر خودش این موفّقیّت را، این امکان را، این پول را، این مقام را، این وجهه را، این محبوبیّت را، این علم را، به دست آورده است؛ نخیر، از خدا است. این پایهی اوّل شکر.
و پایهی بعد که حالا آن را قبلاً در این روایت ذکر کردهاند، [اینکه] نعمت را بشناسد؛ شناختن نعمت. بعضی انسانها -که خود ماها هم از این قبیل هستیم- از بسیاری از نِعَم الهی غافلیم، غفلت داریم. مهمترین نیازهای ما که در زندگی روزمرّه و عادیمان برآورده میشود، نعمتهای بزرگ خدا است: گرسنه میشوید، یک لقمه نان در دهانتان میگذارید، میجَوید، فرو میدهید؛ خب این چیز کمی نیست، خیلی از امکانات دست به دست هم دادهاند که شما میتوانید این لقمه را بجَوید و فرو بدهید؛ بعضی هستند نمیتوانند این را بگذارند [درون] دهانشان، یکی دیگر باید بگذارد دهانشان؛ بعضی هستند نمیتوانند بجَوند؛ بعضی هستند میتوانند بجَوند، نمیتوانند فرو بدهند؛ بعضی هستند فرو میدهند، نمیتوانند هضم کنند؛ بعضی هستند هضم میکنند، نمیتوانند دفع کنند. خب، یک کار عادی روزمرهی معمولی که انسان یک لقمه نان را بگذارد دهانش، به دست خودش، با اشتهای خودش و اشتها هم داشته باشد و بجَود و فرو بدهد، بعد هم دفع کند؛ ببینید چقدر نعمت دست به دست هم دادهاند که این یک کار عادی روزمره حاصل شده برای انسان؛ بشناسیم این نعمتهای خدا را. وقتی انسان از یک نعمتی محروم شد، یک نعمتی از انسان سلب شد، آن وقت میفهمد که این نعمت در او بود؛ این پایهی اوّل، بعد هم بدانیم که این از خدا است. کسی که اینها را بداند، شکر کرده؛ ولو نگوید «خدایا تو را شکر!»، همهی وجود او شکر است؛ دل او شاکر است، روح او شاکر است، خاضع است، ولو حالا به زبان هم نگوید. این خیلی بهتر از این است که انسان نداند که این نعمت مال خدا است، از خودش بداند، اصلاً نشناسد نعمت را و یک «الهی شکر» هم به زبان و بیتوجّه بگوید که ارزشی ندارد. پس حقیقت شکر این است.
وَ مَن عَلِمَ اَنَّ المُعاقِبَ عَلَى الذُّنوبِ اللهُ فَقَدِ استَغفَرَ وَ اِن لَم یُحَرِّک بِهِ لِسانَه
و [بعلاوه] این هم [که بشناسد کیفردهنده را]، خودش استغفار کرده، طلب مغفرت کرده؛ استغفار حقیقی این است؛ ولو به زبان هم این استغفرالله را نیاورد. البتّه معنایش این نیست که نباید گفت استغفرالله، یا نباید گفت شکراً لله؛ باید گفت، چون انسان مرکز غفلتها است، هر لحظهای عوامل گوناگونی بر روح انسان اثر غفلتآور و اثر نسیانآور میگذارد و احتیاج داریم که به طور دائم این خاکسترهای غفلت را که لحظه به لحظه بر روی این گداختگی ایمان در دلمان مینشیند پس بزنیم؛ این هم نمیشود مگر با تلقین، با گفتن، با تذکّر، با متوجّه بودن و با مراقبت؛ این همان چیزی است که به آن گفته میشود مراقبت؛ پس بنابراین گفتن استغفرالله، گفتن شکراً لله لازم است، امّا حقیقت شکر این نیست، حقیقت استغفار این نیست؛ حقیقت شکر و همچنین استغفار آن چیزی است که گفته شد.
۱) تحفالعقول، ص ۳۶۹
۲) سورهی زمر، بخشی از آیهی ۴۹؛ «... تنها آن را به دانش خود یافتهام ...»
۳) سورهی نحل، بخشی از آیهی ۵۳؛ «... هر نعمتى که دارید از خدا است ...»
۴) باور قلبی داشتن
۵) خودخواهی و تکبّر
🔷 دریافت سایر جلسات:
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
📢 #اخبار_کوتاه
✅ موافقت مجلس با استعفای زاکانی
🔹نمایندگان مجلس با ۱۴۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در جلسه با استعفای زاکانی موافقت کردند.
✅ اردوی اندیشه و حکمت اسلامی بامحوریت بیانیه گام دوم
👥با حضور برجسته ترین اساتید
🗓زمان برگزاری: 8 شهریور بمدت ۴روز
جزئیات در :
https://eitaa.com/Karasy/3357
✅ دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی(ره)
🔷 گروه علمی فرهنگی دوره معرفتی اندیشه اجتماعی امام خمینی(قدس سره) را به صورت حضوری و غیر حضوری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می کند.
اطلاعات بیشتر:
https://eitaa.com/tablighnews/5974
🌷همراهان گرامی و کتابخوان سلام🌷
برای دسترسی بهتر به کتاب های معرفی شده در کانال از #قفسه_کتاب استفاده کنید:
💠 #قفسه_سوم
11_ مسلم بن عقیل،شهید جاوید
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6143
12_ گزیده ای جامع از الغدیر
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6153
13_ روش تحلیل سیاسی
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6156
14_ لشکر خوبان
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6166
15_ فرهنگ نامه مباهله
🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6184
#معرفی_کتاب
📢 #اخبار_کوتاه
✅ فرصتی طلایی برای بهره مندی از کتابخانه و مطالعه کتاب به صورت غیر حضوری!
کتابخانه دیجیتال نور، بزرگترین کتابخانه اینترنتی علوم اسلامی و انسانی، اقدام به عرضه فهرستی از کتابهای منتخب و مرتبط با سید الشهداء علیه السلام نموده است.
🔷 تخفیف ویژه در خرید شارژ نورلایب تا پایان دهه محرم 1400
جزئیات در :
https://eitaa.com/noorsoft/1164
✅ هشدار دادستان کل به بانکها؛ عملیات ربا ممنوع
حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور با ارسال نامهای به بانکهای کشور ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در مؤسسات مالی، از تعقیب عاملان عملیات ربا در بانکها خبر داد.
✅ یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
🔷 بزرگترین مسابقه مجازی کشور،
🎁 همراه با جوایز ارزنده
نهاد کتابخانههای عمومی کشور
www.samakpl.ir
#معرفی_کتاب
📚 نظام سیاسی در اسلام
✍️ #درباره_کتاب :
اثر پیش رو بازنویسی کتاب مبانی حکومت اسلامی است که ۲۰ سال پیش انتشار یافت و بارها تجدید چاپ شد و به عنوان متنی آموزشی از سوی برخی مراکز حوزوی و دانشگاهی انتخاب گردید و اکنون در سامانی جدید با تفکیک نظام سیاسی از نظام حقوقی در دو جزء منتشر میشود.
🔸 در کتاب حاضر محورهای کلی نظام سیاسی در اسلام در سه بخش ارائه شده است؛ بخش اول به «اسلام و حکومت»، بخش دوم به «مشروعیت حاکمیت و حکومت» و بخش سوم به «ساختار دولت حکومت اختصاص یافته است».
🔹در بخش اول این کتاب «رابطه اسلام با سیاست» و «بررسی دیدگاه نفی رابطه اسلام با سیاست» و در بخش دوم نیز «حاکمیت و ولایت خداوند»، «ولایت پیامبران و امامان(حکومت در عصر حضور)» و «ولایت فقیهان(حکومت در عصر غیبت)» مورد بررسی قرار گرفته است.
🔸همچنین نویسنده محترم در بخش سوم این کتاب «ارکان دولت»، «چگونگی تحقق ولایت»، «قلمرو ولایت» و «قوای حکومت» را مورد تبیین قرار داده است.
🌐 آدرس خرید اینترنتی:
yun.ir/qv3i9e
📱#پیامک_عاشورایی
چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند که مساله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه این قدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را «ملت گریه» نمیگویند، ما را «ملت حماسه» میخوانند.
#امام_خمینی
📆 ۳۱ خرداد ۱۳۶۱
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/view/3018
کانال رسمی مجمع نمایندگان طلاب
https://eitaa.com/joinchat/4022206477C6f03594923
◼️ویژه برنامه #این_خانه_عزادار_حسین_است
➖معاونت خانواده و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزههای علمیه برای تقویت فضای معنوی و انس هر چه بیشتر فرزندان طلاب با اهلبیت علیهمالسلام به ویژه سرور و سالار شهیدان و یاران با وفایش، ویژه برنامه "این خانه عزادار حسین است" را برگزار مینماید.
➖ویژه: فرزندان طلاب و روحانیون(برادر و خواهر)
عناوین برنامه:
◾️ خانه و محله خود را سیاهپوش و یا روضه خانگی برگزار نموده، فیلم یا عکس آن را ارسال نمایید.
◾️قرائت زیارت عاشورا، مداحی و مرثیه سرایی فرزندان پسر و شعر خوانی دختران(زیر هشت سال) و فیلم آن را ارسال نمایید.
🎁هدایا:
1. پنج نفر مبلغ پنج میلیون ریال
2. هفتاد و دو نفر مبلغ یک میلیون ریال
3. هفتاد و دو نفر مبلغ پانصد هزار ریال
🗓زمان ارسال آثار: 21 مرداد الی 12 شهریور
علاقه مندان می توانند آثار خود را به معاونت فرهنگی مرکز خدمات حوزههای علمیه قم در پیامرسان ایتا به نشانی @csis_farhangi_qom ارسال کنند.
📢برای دریافت آخرین اخبار مرکز خدمات، روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه قم را دنبال کنید.
🆔 @csis_0
+کانال مجمع نمایندگان طلاب
May 11
مجمع نمایندگان طلاب
#شرح_حدیث / #جلسه_چهل_و_هشتم / شرح حدیثی درباره مواعظ حضرت عیسی(ع) به حوارییون / ۱۳۸۰/۰۲/۱۰
وَ مِن وَصیَّةٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ نَقلاً عَنِ المَسیحِ عَلَیهِ السَّلامُ بِحَقٍّ اَقولُ لَکُم لا یُغنی عَنِ الجَسَدِ اَن یَکونَ ظَاهِرُهُ صَحیحاً وَ باطِنُهُ فاسِداً کَذٰلِکَ لا تُغنی اَجسادُکُمُ الَّتی قَد اَعجَبَتکُم وَ قَد فَسَدَت قُلوبُکُم وَ ما یُغنی عَنکُم اَن تُنَقّوا جُلودَکُم وَ قُلوبُکُم دَنِسَةٌ لا تَکونوا کَالمُنخَلِ یُخرِجُ مِنهُ الدَّقیقَ الطَّیِّبَ وَ یُمسِکُ النُّخالَةَ کَذٰلِکَ اَنتُم تُخرِجونَ الحِکمَةَ مِن اَفواهِکُم وَ یَبقَى الغِلُّ فی صُدورِکُم یا عَبیدَ الدُّنیا اِنَّما مَثَلُکُم مَثَلُ السِّراجِ یُضیءُ لِلنّاسِ وَ یُحرِقُ نَفسَه.(۱)
بِحَقٍّ اَقولُ لَکُم لا یُغنی عَنِ الجَسَدِ اَن یَکونَ ظَاهِرُهُ صَحیحاً وَ باطِنُهُ فاسِدا
از قول حضرت مسیح است به حواریّین: ظاهر جسم، سالم و صحیح باشد، امّا زیر لباس، بیماری و زخم و کثافت باشد؛ این چیز خوبی نیست. به صورت و بَشَره(۲) و ظاهر که انسان نگاه میکند ببیند آقا تَرتمیز و سالم است، امّا لباسش را که بِکَند ببیند که بدنش زخم و دارای عفونت و چرک و مانند اینها است. انسان به این قانع نمیشود که فقط این ظواهر را، صورت را، دستها را، لباسها را تمیز کند.
کَذٰلِکَ لا تُغنی اَجسادُکُمُ الَّتی قَد اَعجَبَتکُم وَ قَد فَسَدَت قُلوبُکُم
اگر جسم شما هم سالم باشد در حالی که دل شما خدای نکرده ناسالم است، این هم مثل همان است؛ هیچ تفاوتی ندارد. وجود شما از ظاهر و باطن آمیخته شده؛ کافی نیست که سر و صورت را درست کنید، باطن خراب باشد؛ باطن را باید درست کرد، دل را باید آباد کرد.
وَ ما یُغنی عَنکُم اَن تُنَقّوا جُلودَکُم وَ قُلوبُکُم دَنِسَة
حضرت عیسیٰ به حواریّین خود میفرماید کافی نیست که پوست خود را تمیز کنید، در حالی که دل شما آلوده و ناپاک است.
لا تَکونوا کَالمُنخَلِ یُخرِجُ مِنهُ الدَّقیقَ الطَّیِّبَ وَ یُمسِکُ النُّخالَة
بعد میفرماید مثل غربال نباشید -غربال و الک را میگویند «مُنخَل»- که آرد ریز نرم تمیز را از خودش خارج میکند، امّا نخالهها را در خودش نگه میدارد؛ این جوری نباشید.
کَذٰلِکَ اَنتُم تُخرِجونَ الحِکمَةَ مِن اَفواهِکُم
مثل این است که امروز با ما حرف زدهاند! شما هم حکمت را از زبان خودتان بیرون میریزید؛ مثل همان آردهای تمیز خوب نرم مطلوب که از الک میریزد پایین، ما هم حکمتها را همین طور میریزیم بیرون.
وَ یَبقَى الغِلُّ فی صُدورِکُم
امّا دشمنیها و تلخیها و آلودگیها و ناخالصیها در دلتان باقی میماند، نستجیر بالله.
یا عَبیدَ الدُّنیا اِنَّما مَثَلُکُم مَثَلُ السِّراج
ای بندگان دنیا! داستان شما داستان چراغ است.
یُضیءُ لِلنّاسِ وَ یُحرِقُ نَفسَه
خود را میسوزاند، به دیگران نور میدهد. خب این حرف میتواند با زبان ستایش گفته بشود، میتواند با زبان مذمّت گفته بشود. خود ما معمولاً میگوییم فلانی مثل شمع میسوزد تا به دیگران روشنی بدهد؛ خیلی خب، این از آن بُعد، با آن نگاه، میشود ستایش؛ یعنی خودش رنجها را تحمّل میکند که دیگران نور بگیرند. امّا میتوان با یک نگاه دیگر، این تمثیل را شماتتآمیز دانست که حالا حضرت عیسیٰ به حواریّین از این بُعد نگاه میکند؛ میگوید شما خودتان هیچ سودی از خودتان نمیبرید، از تلاش خودتان هیچ بهرهای خودتان نمیبرید. مراد از «بهره» پولوپَله و مقام و عنوان نیست؛ یعنی بهرهی معنوی و روحی، تعالی، کرامتهای انسانی، قرب الیالله. خود شما هیچ بهرهای نمیبرید امّا دیگران از حرفهای شما بهره میبرند. ما جوانها را تشویق میکنیم میافتند به عبادت، در میدانهای صفا و معنویّت، در میدان جهاد -هر وقتی یک جوری- تا آن ملکوت اعلا میروند امّا خود ما پای در گِل و پای در غُل باقی میمانیم؛ خیلی خطرناک است. [بایستی] نیّتها را خالص بکنیم و سخن را فقط برای دیگران نگوییم؛ اوّل برای دل خودمان بگوییم، فقط برای دل خودمان. من دیدم در حالات مرحوم آشیخ حسنعلی اصفهانی نخودکی همشهری ما -مشهدی- که یک جایی میگوید من روزی فلان قدر، فلان تعداد، چند هزار این ذکر را بر دل تاریک خود خواندم. بَهبَه! این خوب است؛ ذکر این است. ذکر را انسان باید بر دل خودش بخواند؛ این دلِ مرده. ذکر «لاالهالّاالله» و ذکر «استغفرالله» را بر دل بخواند، بر دل خود تلاوت کند؛ اوّل این است. چقدر خوب است که انسان دعای کمیل که میخواند در یک جمعیّتی، فقط برای آنها نخواند، برای خودش هم بخواند دعای کمیل را. بعضیها دعا را فقط برای دیگران میخوانند؛ این، آن جوری است.
۱) تحفالعقول، ص ۳۹۳
۲) چهره، صورت
🔷 دریافت سایر جلسات:
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103
🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 مجموعه کتیبه | پویش «عزاداری خالصانه؛ رعایت مومنانه»
▪️رهبر انقلاب: مردم مؤمن بیشتر از دیگران به شیوهنامهها عمل میکنند
▫️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR بر اساس تأکیدات مکرر حضرت آیتالله خامنهای به رعایت شیوهنامههای بهداشتی در هیاتهای عزاداری در شرایط کرونا از کاربران دعوت میکند تا تصاویر خود از رعایت شیوهنامههای بهداشتی در جلسات عزاداری را در شبکههای اجتماعی با هشتگ #عزاداری_خالصانه_رعایت_مومنانه منتشر کنند.
📥 همچنین فایل کتیبههای ویژهی شعار این پویش برای چاپ و نصب در اختیار کاربران و دستاندرکاران هیئات قرار گرفته است.
📱 صفحه پویشهایKHAMENEI.IRدر اینستاگرام👇
Instagram.com/hamgam_pouyesh