eitaa logo
مجمع نمایندگان طلاب
2.7هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
306 ویدیو
79 فایل
مجمع (نمایندگان طلاب) پدیده‌ی بسیار خوبی است، پدیده‌ی لازمی است برای حوزه؛ باید بماند و ادامه پیدا کند؛ باید تقویت بشود. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کانال رسمی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
مشاهده در ایتا
دانلود
/ / حسد، حرص و دروغ منشاء بسیاری از ناروایی‌های اجتماعی‌اند / ۱۳۸۲/۰۶/۲۴ حَدَّثَنا اَبی رَضِیَ اللهُ عَنهُ قالَ حَدَّثَنا عَلیُّ بنُ اِبراهیمَ بنِ هاشِمٍ عَن اَبیهِ عَن اِسماعیلَ بنِ مَرّارٍ عَن یُونُسَ بنِ عَبدِ الرَّحمنِ یَرفَعُهُ اِلى اَبی عَبدِ الله عَلَیهِ السَّلام قالَ: کانَ فیما اَوصى بِهِ رَسولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه عَلیّاً عَلَیهِ السَّلام:‌ یَا عَلیُّ اَنهاکَ عَن ثَلاثِ خِصالٍ ‌عِظامٍ الحَسَدِ وَ الحِرصِ وَ الکَذِب.(۱) یَا عَلیُّ اَنهاکَ عَن ثَلاثِ خِصالٍ ‌عِظام این [این روایت بخشی از] یک مجموعه‌‌ وصایایی است از نبیّ‌ّ اکرم (صلّی‌ الله ‌علیه ‌و‌ آله ‌‌و ‌سلّم)‌ به امیرالمؤمنین که یک قسمتی‌ از آن را اینجا ذکر کرده‌اند؛ [یا علی!] از سه خصلت منفی بزرگ تو را نهی میکنم، که اگر دقّت کنیم می‌بینیم بخش مهمّی از ناملایمات و ناروایی‌ها در میان مردم ناشی از همین سه خصلت است [و این] مخصوص مسلمانها هم نیست و در هر جامعه‌ای که یک چنین خصوصیّاتی باشد، مایه‌ی وجود ناروایی‌های بسیاری در آن جامعه خواهد شد: الحَسَد یکی حسد است که موجب میشود که روابط عاطفی انسان با مردم پیرامون خود -هرچه نزدیک‌تر، بیشتر- به هم بخورد و ناسالم بشود؛ اگر انسان به نزدیکان خود، به برادر خود، به دوست نزدیک خود، به خویشاوند خود، به معاشر خود، همین طور بروید تا افراد گوناگون جامعه و تا هرجایی که دایره‌ی آشنایی او توسعه دارد، حسد بورزد، روابط عاطفی و قلبی او با این محسودین را ناسالم میکند و خراب میکند. [این] درست عکس آن چیزی است که در یک نظام سالم مورد نظر است که توادد(۲) و تراحم و محبّت و مانند اینها باشد؛ محبّتها را از بین میبرد، صمیمیّت‌ها را از بین میبرد، همکاری‌ها را از بین میبرد؛ صِرف حسد! چقدر کسانی که انسان مایل است با آنها همکاری کند، محبّت کند، به خاطر حسادت به آنها، جلوی اینها گرفته میشود؛ به او کمک نمیکند، همکاری نمیکند، دوستی نمیکند، بدگویی میکند، کارشکنی میکند به خاطر حسد. ببینید! منشأ بسیاری از ناروایی‌ها در ارتباطات اجتماعی عبارت است از حسد؛ یعنی [حسد] یک سرِ بند است، یک ریشه است برای مجموعه‌ای از ناروایی‌ها و به دنبال آن، ناکامی‌ها. وَ الحِرص حرص یک بُعد دیگر و یک جانب دیگر است که آن هم موجب میشود انسان چیزهایی را در زندگی خود هدف‌گیری کند، مادّیاتی را هدف خود قرار بدهد و در راه رسیدن به آنها دیگر هیچ ملاحظه‌ای نکند؛ مثل یک کودکی که وقتی مثلاً یک چیز جذّابی جلوی او، در دو سه متری قرار میگیرد و میخواهد برود طرف آن، دیگر سر راهش نگاه نمیکند که لیوان آب ریخت، ظرف غذا چپه شد؛ اینها را دیگر ملاحظه نمیکند، همین طور بی‌ملاحظه می‌آید به طرف آن. حرص این جوری است در انسان؛ وقتی انسان به مال دنیا حریص شد، به مقام دنیا حریص شد، به شهوات دنیوی حریص شد و هدف‌گیری کرد، دیگر بین راه ملاحظه نمیکند که از این حرکت سریع او چه اتّفاق می‌افتد، چه چیزهایی خراب میشود، چه چیزهایی میریزد، چه آبروهایی بر باد میرود، چه فضیلت‌هایی نابود میشود، چه حقهایی پایمال میشود؛ اینها را دیگر انسان ملاحظه نمیکند؛ حرص این است. وَ الکَذِب سوّمی هم کذب است؛ دروغ، دروغ‌گویی، دروغ رفتاری که نقطه‌ی مقابل صادق و صدق است که در قرآن این همه راجع به آن صحبت شده و صادقین این طور مورد مدح قرار گرفته‌اند؛ یعنی همه‌ی حقایقی را که یک انسان، یک مجموعه‌ی انسانی، یک جامعه باید بر اساس آن حرکت کنند، وارونه نشان دادن و وارونه کردن و عکس مراد را در واقع تحصیل کردن؛ کذب، این است که چیز عجیبی است. ۱) خصال، ج ۱، ص ۱۲۴؛ «امام صادق (علیه السّلام) فرمود: پیغمبر (صلّی ﷲ علیه و آله) ضمن سفارش‌هایش به حضرت على (علیه السّلام) فرمود: یا على! تو را از سه صفت بزرگ باز میدارم: حسد و حرص و دروغ.‌» ۲) محبّت 🔷 دریافت سایر جلسات: 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
+ دریافت رایگان نسخه الکترونیکی 📚 مقالاتی از اندیشه‌نامه‌ی انقلاب اسلامی ؛ تبیین اندیشه‌ی انقلاب اسلامی از منظر حضرت امام خمینی(قدس سره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) - جلد اول ✍️ : هدف اندیشه‌نامه انقلاب اسلامی، ارائه‌ی مجموعه‌ای مکتوب از مقالات علمی و پژوهشی است که خطوط فکری و مواضع نظری انقلاب اسلامی را بر اساس دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظلّه‌العالی) به‌گونه‌ای جامع و در تراز آثار دانشنامه‌ای تبیین کند. مخاطبان این مجموعه، نخبگان و فرهیختگان‌اند؛ به‌ویژه جوانان فرهیخته‌ی‌ دانشگاهی و حوزوی که درصدد تعمیق نظام‌واره‌ی اندیشه‌ی خود ذیل اندیشه‌ی انقلاب اسلامی میباشند. "اندیشه‌نامه انقلاب اسلامی" دارای 102 مدخل اصلی است که به تبیین ابعاد مختلف مواضع فکری، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و... انقلاب اسلامی می‌پردازد. از این تعداد، مقالاتِ 15 عنوان از مداخل در کتاب حاضر با عنوان جلد اول «مقالاتی از اندیشه‌نامه انقلاب اسلامی» منتشر میشود تا درعینِ‌حال فرصتی برای دریافت نظرات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران هم فراهم شده باشد. 🌐 آدرس خرید اینترنتی: yun.ir/amy8ae
،مجموعه ای است از احادیثی که آن ها را در ابتدای درس خارج شرح کرده اند. این مجموعه از تاریخ یازدهم آبان 1378 موجود است و جلسات قبلی در دسترس نیست. به همت روابط عمومی ، شماره اول این بسته محتوایی شامل جلسه ۱۹ تا ۵۰ در قالب یک فایل برای استفاده آسان تر طلاب و فضلا و مبلغین آماده شده و ارائه می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | «اگر بخواهیم -همین نظامی که الان تشکیلاتی دارد، قوای سه‌گانه‌ای دارد، نیروهای مسلّحی دارد، دستگاه‌ها و سازمانهای گوناگونی دارد- انقلابی بماند، اسلامی بماند، باید انقلابی بماند؛ اگر حوزه‌ی قم انقلابی نمانَد، اگر انقلابی نماندند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت. من این را به شما عرض کنم: حوزه‌ی قم پشتوانه است. حرف من این است که میگویم حوزه‌ی علمیّه‌ی قم بایستی به‌عنوان یک حوزه‌ی انقلابی، به‌عنوان ، به‌عنوان آن کوره‌ی آتشفشانی که همین‌طور دارد انرژی انقلابی را صادر میکند از خودش، حضور داشته باشد و ظهور داشته باشد.» ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
/ / چه کسانی تمام دنیا را دارند؟ / ۱۳۸۲/۱۰/۰۲ عَن اَبِی الدَّرداءِ قالَ‌، قالَ رَسولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه‌: مَن اَصبَحَ مُعافًى فی جَسَدِهِ آمِناً فی سَربِهِ عِندَهُ قوتُ یَومِهِ فَکَأَنَّما حیزَت لَهُ الدُّنیا.(۱) مَن اَصبَحَ مُعافًى فی جَسَدِهِ آمِناً فی سَربِهِ عِندَهُ قوتُ یَومِهِ فَکَأَنَّما حیزَت لَهُ الدُّنیا پیامبر اکرم فرمود: کسی که این سه خصوصیّت را داشته باشد وقتی که روز را آغاز میکند، مثل کسی است که همه‌ی دنیا را دارد: یکی اینکه در جسم خود بیماری‌ای نداشته باشد، سالم باشد، جسمش سالم باشد؛ [دوّم،] در مسیر زندگی و رفت و آمدهایش هم امنیّت داشته باشد؛ [سوّم،] خوراک روزش را هم داشته باشد. حکمت که میگویند این است! حرفهای سهل و ممتنع، بظاهر ساده و آسان که هر چه بیشتر روی آن فکر میکنید، بیشتر به اعماقش میرسید و می‌بینید درستش همین است. انسان همه‌ی دنیا را برای چه میخواهد؟ برای این میخواهد که جسم او سالم باشد، بیماری نداشته باشد و امنیّت داشته باشد و شکمش خالی نماند؛ اصلاً دنیا برای این است و آنچه نیازهای ضروری انسان است اینها است؛ این [انسان] مثل اینکه همه‌ی دنیا را دارد. نمیخواهد بگوید که دنبال تولید ثروت نباشید که حالا یک عدّه‌ای بگویند: «عجب! اسلام با تولید ثروت مخالف است»؛ نه، اسلام که فریاد میزند ثروتهای انباشته‌ی در درون طبیعت را با همه‌ی وجود و همه‌ی استعداد استخراج کنید که مخالف این نیست؛ نمیگوید مثلاً دنبال علم نروید یا دنبال جاه و حرمت بین مردم نروید، اسلام مانع از اینها که نیست و میگوید [دنبال] بکنید؛ میخواهد بگوید اساس راحت انسان که وقتی این را داشت دیگر باید حرص نزند، باید برای خاطر زخرف(۲) دنیا ظلم نکند، بداخلاقی نکند، بی‌انصافی نکند، جنایت نکند، این سه‌ خصوصیّت است؛ این سه خصوصیّت اساس همه چیز است و اینها آن چیزهایی است که انسان وقتی آنها را دارا هست قدرش را نمیداند. شما راحت میخورید، راحت دفع میکنید؛ نه در خوردن مشکلی دارید، نه در دفع کردن مشکلی دارید، نه در مسیر این خوراک از وقتی که از گلو پایین میرود تا وقتی که دفع میشود دردی، ناراحتی‌ای دارید؛ خب سلامت این است، در حالی ‌که بین همین آغاز خوردن غذا، یعنی از لب انسان تا انتهایی که این فاضل غذا و باقی‌مانده‌ی غذا خارج میشود دَه‌ها نوع ناراحتی و رنج ممکن است وجود داشته باشد؛ هر کدام از اینها پیش بیاید زندگی برای شما تلخ است: لب‌هایتان زخم بشود نتوانید غذا درست بخورید، دندانهایتان خراب باشد نتوانید غذا بخورید، زبانتان آفْت بزند نتوانید غذا بخورید،‌ گلویتان مشکل پیدا کند نتوانید [غذا را فرو دهید]؛ همین طور بروید تا پایین ببینید چقدر مشکلات سر این راه ممکن است وجود داشته باشد که هر یکی از اینها [پیش] بیاید زندگی را بر شما تلخ خواهد کرد. شما اینها را ندارید، ملتفت هم نیستید که این مشکلات را ندارید؛ بزرگ‌ترین راحت برای زندگی انسان، این است؛ همین طور امنیّت، همین طور خود غذا که انسان نگران و دغدغه‌ی گرسنگی را نداشته باشد. اینها آن روح حرص و آز انسانی را میخواهند در انسان کنترل کنند و مهار کنند که بدبختی‌های جامعه‌ی بزرگ بشری و خانواده‌ی بزرگ بشر هم ناشی از همین روح آز و افزون‌طلبی‌های زیادی است. ۱) خصال، ج ۱، ص ۱۶۱؛ «رسول خدا به ابى‌درداء فرمود: کسى که صبح تندرست و در امنیت باشد و خوراک همان روز را داشته باشد مثل این است که دنیا را به او داده‌اند.» ۲) زر و زیور دنیا 🔷 دریافت سایر جلسات: 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214
💠 فداکاری و خون ماه محرّم برای مذهب تشیع ماهی است که پیروزی در متن فداکاری و خون به دست آمده است. 06 دی 1357 إن شهر محرم لدی المذهب الشیعی هو الشهر الذی تحقق فیه النصر بالتضحیه والدماء. ۲۶ محرم ۱۳۹۹ ه- ق The month of Muharram for the Shi`ah school of thought marks an occasion when victory has been gained through devotion and bloody sacrifices. December ۲۷, ۱۹۷۸ بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote27961
📚همرزمان حسین (علیه‌السّلام) ؛ ده گفتار از حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(علیهم‌السّلام) این کتاب مشتمل بر 10 سخنرانی معظّمٌ‌له در ماه محرّم سال 51 است. ایشان بین سالهای 46 تا 55 به طور متناوب در مناسبتهای مذهبی به تهران مسافرت میکردند و در جلسات مختلف به ایراد سخن میپرداخته‌اند. در محرّم سال 51 به تهران عزیمت میکنند و در هیئت انصار الحسین (علیه‌السّلام) و برخی از جلسات دیگر به سخنرانی می‌پردازند. هیئت انصار الحسین (علیه‌السّلام) از هیئتهای پرشور و انقلابی تهران بود و بسیاری از مبارزان انقلابی در جلسات این هیئت شرکت میکردند و سخنرانان این جلسه نیز از میان روحانیان انقلابی انتخاب میشدند. معظمٌ‌له از ابتدای تأسیس این هیئت بارها در آن سخنرانی کرده بودند. نفس سخنرانی در این جلسه، یک اقدام انقلابی از سوی ایشان تلقّی می‌شد. این کتاب پایان راه نیست بلکه آغازی است برای آشنایی صحیح با سیره‌ی پربهجت و درس‌آموز اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) و بر دانشمندان تاریخ اسلام است تا با بهره‌گیری از نکات و سرخط‌های ارائه‌شده‌ی در این کتاب، دَین خود را نسبت به این بزرگواران و جامعه‌ی اسلامی ادا نمایند. 🌐 آدرس خرید اینترنتی: yun.ir/8nq732
🌀 مرکز واکسیناسیون ویژه طلاب راه اندازی شد ♻️ مرکز امور طلاب و مرکز خدمات حوزه های علمیه در اطلاعیه ای از راه اندازی مرکز واکسیناسیون ویژه طلاب بالای ۱۸ سال حوزه علمیه قم خبر دادند. ♻️ طلاب بالای ۱۸ سال می توانند بدون ثبت نام و با دردست داشتن کارت ملی و کارت طلبگی همه روزه از تاریخ ۴ شهریور به مدت پنج روز از ساعت ۹ صبح لغایت ۱۶ به مرکز واکسیناسیون الهادی مراجعه نمایند. ♻️ باتوجه به کمبود واکسن ایرانی برکت توصیه می شود طلاب سریعا به مرکز واکسیناسیون مراجعه نمایند. ♻️ طلاب برای واکسیناسیون به آدرس: خیابان امام(ره)، انتهای شهرک امام حسن (ع)، سمت چپ، کوچه شهیدان عطار، جنب چاپخانه تبلیغات اسلامی، مجتمع الهادی (روبروی سپاه علی بن ابیطالب (ع)) مراجعه نمایند. https://hawzahnews.com/xbhYB منبع: خبرگزاری حوزه ┅┅┅❀🔶🔷💠🔷🔶❀┅┅┅ 📲 جدیدترین اخبار مجمع نمایندگان طلاب و فضلا را اینجا دنبال کنید: https://eitaa.com/joinchat/4022206477C6f03594923
💠 پیشوایان صبر شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصایب و فجایع صبر و استقامت کردند. پیشوایان بزرگوار ما، حوادثی چون و شب یازدهم محرم را پشت سر گذاشته‌اند و در راه دین خدا چنان مصایبی را تحمل کرده‌اند. شما امروز از چه می‌ترسید؟ برای چه مضطربید؟ ۲ فروردین ۱۳۴۲ فانتم اتباع ائمه صبروا واستقاموا فی النکبات والمصائب. لقد عاش ائمتنا العظام احداثاً مثل یوم عاشوراء ولیله الحادی عشر من محرم، وتحملوا اشد المصائب فی سبیل دین اللّه. فماذا تقولون انتم الیوم؟ ومم تخافون؟ ولای شئ مضطربون؟ ۲۵ شوال ۱۳۸۲ You are the followers of those leaders who were both patient and steadfast in the face of certain calamities and hardships. our great leaders have survived such events as those which occurred on the day of 'Ashoura and the eve of Muharram 11, and they have borne these tragedies in the path of God's religion. Now then, What are you afraid of? Why are you worried? March 22, 1963 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/#quote27971
📚غرور و تعصب؛ کتابی که خلاصه انگلیسی آن را مطالعه کرده اند. ✍️: محبوب‌ترین رمان جین آستین و یکی از معروف‌ترین رمان‌های تاریخ ادبیات جهان است. قهرمان داستان یکی از جذاب‌ترین قهرمانان در کل ادبیات به حساب می‌آید. در این رمان، بازیگوشی و انضباط، جنب‌وجوش و خویشتن‌داری، ارزش‌های رمانتیک و فضیلت‌های کلاسیک و بسیاری ویژگی‌های دیگر در تقابل و تعادل قرار گرفته‌اند. نهایتاً غرور جای خود را به سجایای والاتر می‌دهد و تعصب (یا پیش‌داوری) نیز در سیر داستان رنگ می‌بازد… در دیدار برگزیدگان کتاب سال 1376 نظر خود را درباره کتاب های جین اوستین این گونه بیان فرمودند: «خلاصه انگلیسی کتاب های جین اوستین را از جمله همین کتاب «غرور و تعصب» را من خواندم. برای کسانی که انگلیسی می آموزند، خلاصه های ساده ای درست می کنند.» 🌐آدرس خرید اینترنتی: yun.ir/7t6zq5
📢 فراخوان جذب مشاور و روانشناس حوزوی ◻️ / مسئول مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان از جذب مشاور و روانشناس حوزوی در شهرهای بجنورد، بیرجند، تربت حیدریه و نیشابور خبرداد. جزئیات بیشتر:👇 hawzahnews.com/xbj2z ✅ ۱۳ شهریور آغاز سال جدید حوزه های علمیه/ تشریح جزئیات برنامه های درسی طلاب 🔻حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، معاون آموزش حوزه ­های علمیه: 🔹آغاز سال تحصیلی رسماً روز شنبه ۱۳ شهریورماه به صورت افتتاحیه مجازی در شهر قم برگزار خواهد شد. ✅ آغاز ثبت‌نام مراکز هدایت علمی تربیتی ثبت‌نام مراکز هدایت علمی تربیتی، از اول لغایت دهم شهریورماه ۱۴۰۰ ادامه دارد. طلاب می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت پذیرش حوزه‌های علمیه paziresh.ismc.ir مراجعه نمایند.
/ / چهار حقی که باید رعایت شود / ۱۳۸۳/۰۱/۳۰ عَن اَبی عَبدِ الله (عَلَیهِ السَّلام) قالَ قالَ النَّبِیّ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَلزَمُ‌ الحَقُّ لِاُمَّتی‌ فی اَربَعٍ یُحِبّونَ التّائِبَ وَ یَرحَمونَ الضَّعیفَ وَ یُعینونَ المُحسِنَ وَ یَستَغفِرونَ لِلمُذنِب.(۱) عَن اَبی عَبدِ الله (عَلَیهِ السَّلام) قال قالَ النَّبِیّ (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه) یَلزَمُ‌ الحَقُّ لِاُمَّتی‌ فی اَربَع رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمود: در چهار چیز بر گردن امّت من یک حقّی هست، یک مسئولیّتی هست. میشود «یَلزَمُ‌ الحَقُّ لِاُمَّتی» را به معنای «یلزم الحقّ علی امّتی» بگیریم، که ظاهر معنا هم همین است و موارد متعدّدی هم همین جور استعمال شده است؛ میشود هم گفت که این طوایف چهارگانه‌ای که ذکر میکنند، حق مال آنها است، آنها هم از امّتند. به هر حال، مطلب روشن است؛ چهار حق به هر حال وجود دارد که بایستی رعایت بشود. یُحِبّونَ التّائِب [حقّ اوّل:] توبه‌کننده را دوست بدارند، همچنان که خداوند متعال فرموده است «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ المُتَطَهِّرین»؛(۲) توبه‌کننده را دوست بدارند. بعضی نگاه میکنند به سابقه، میگویند این آدمِ گناهکاری است، به لاحقه نگاه نمیکنند که توبه کرده است؛ در حالی که خدای متعال به لاحقه نگاه میکند، به توبه نگاه میکند؛ وَالّا هر توبه‌کننده‌ای بالاخره گناهکاری است که حالا توبه کرده است و خدای متعال او را دوست میدارد. بعضی از ماها سختگیری میکنیم، میگوییم این آدم این سوابق را دارد، توبه‌ی او را مورد توجّه قرار نمیدهیم. این یک حق، که توبه‌کننده را مردم دوست بدارند؛ این مسئولیّتی است بر گردن مردم، همچنان که خدا او را دوست میدارد. وَ یَرحَمونَ الضَّعیف [حقّ دوّم:] بر ضعیفِ فرودست ترحّم کنند، لگدمال نکنند ضعیف را، پایمال نکنند، بر خلاف دنیای جنگل که مال حیوانات وحشی است و دنیای به‌اصطلاح متمدّنِ کنونی که از وحشی‌ها هم اینها بدترند؛ اگر احساس کردند طرف مقابلشان ضعیف است، دیگر به او ترحّم نمیکنند، پایمالش میکنند. لذا اظهار ضعف پیش مستکبرین و متکبّرین دنیا، ایجادِ مقدّمه‌ی برای لگدمال شدن است؛ یعنی هر کسی که ضعف نشان بدهد، حتماً دارد خودش را آماده میکند برای لگدمال شدن؛ رویّه‌ی دنیای جاهل و تمدّن جاهلی و نظم جاهلی این است. در اسلام عکسِ این است؛ یعنی اگر دیدید کسی ضعیف است، باید ترحّمش بکنید. وَ یُعینونَ المُحسِن [حقّ سوّم:] نیکوکار را کمک کنند؛ این یک وظیفه است. اگر دیدید کسی مشغول کار نیکی است، خدمتی دارد میکند -چه خدمت مالی به مردم، چه خدمت علمی، چه خدمت اجتماعی، چه خدمت سیاسی- نباید بگوییم «خیلی خب، دارد وظیفه‌اش را انجام میدهد، بکند»، ما هم از کنار عبور کنیم؛ نه، وظیفه است که اگر دیدید کسی کار خوبی میکند و احسان دارد میکند -هر نوع احسانی- باید به این کمک کنید. این حقّی است بر گردن مردم؛ یا حالا به معنای دوّم بگوییم حقّی است برای این گونه افراد، که طبعاً بر گردن سایر افراد خواهد بود.‌ وَ یَستَغفِرونَ لِلمُذنِب [حقّ چهارم:] با آدم گناهکاری که میدانیم دارد گناه میکند، چه جوری برخورد کنیم؟ اینجا میفرماید «یَستَغفِرون»؛ برای او استغفار کنید، [بگویید] خدایا او را ببخش. این هم با عملِ ما یک مقداری تفاوت دارد؛ ما وقتی دیدیم کسی گناهکار است، اوّل لعنتش میکنیم یا تبرّی از او میکنیم، در حالی که آن کاری که لازم است این است که اوّل استغفار کنیم برای او، بگوییم خدایا او را بیامرز. و آمرزش الهی، خود به معنای این است که خدای متعال به او کمک کند برای خروج از باتلاق گناه، از گرداب گناه. مغفرت الهی و توبه‌ی الهی این است دیگر؛ «تابَ اللهُ عَلَیهِم‌»،(۳) خدا توبه کرد به آنها، یعنی برگشت به آنها؛ توبه‌ی ما برگشتِ ما به خدا است، توبه‌ی خدا برگشتِ خدا است به ما، از روی لطف و محبّت. این توبه‌ی الهی به ما و مغفرت الهی بر ما کمک‌کننده‌ی ما است برای خروج از این باتلاق و مزبله‌ای که به او دچار شده‌ایم که مزبله‌ی گناه است. ۱) خصال، ج ۱، ص ۲۳۹؛ «رسول خدا فرمود امّتِ مرا در چهار مورد حقّی ثابت و لازم است: توبه‌کار را دوست بدارند، بر ناتوان دلسوزی کنند، مددکارِ نیکوکار باشند و برای گنهکار آمرزش بطلبند.» ۲) سوره‌ی بقره‌، بخشی از آیه‌ی ۲۲۲؛ «... خداوند توبه‌‌کاران و پاکیزگان را دوست میدارد.» ۳) سوره‌ی مائده، بخشی از آیه‌ی ۷۱ 🔷 دریافت سایر جلسات: 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6103 🆔https://eitaa.com/MNT_QOM/6214 🗂 شامل فایل PDFجلسه ۱۹ تا ۵۰ 🆔 https://eitaa.com/MNT_QOM/6291
🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: ◻️ اخلاص و مجاهدت شهیدان رجایی و باهنر درسی برای همه مسئولین است ◻️ زمان شتابان میگذرد، از هر لحظه این چهارسال استفاده کنید. ◻️ حتماً بایستی همراه باشد با که این شیوه‌ی صحیح جمهوری اسلامی از اول کار تا امروز این بوده است. ◻️ یک جلوه‌ی همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوبی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند در میان مردم با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ای از است که بسیار کار خوبی است. ⛔️ از و نگاه بالا به مردم اجتناب کنید. با مردم حرف بزنید، مشکلات را در میان بگذارید و از آنها کمک بخواهید. ◻️ اساس حکومت اسلامی بر اقامه‌ی است. در زمینه عدالت عقبیم. بخشنامه‌ها و مصوبات دولت باید پیوست عدالت داشته باشد. ◻️ مردم به دولت، آسیب دیده و باید ترمیم شود. راهکارش هم این است که مسئولین یکی باشد. ◻️برای وعده‌ها روزشمار معین کنید. ✓ کانال رسمی مجمع نمایندگان طلاب ╭┅───•••───┅╮ 💠 @MNT_QOM ╰┅───•••───┅╯