eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
136 دنبال‌کننده
77 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از rt
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: پیامبر (ص) می ‌فرماید: خدا اقوامی را به برخورداری از نعمتی اختصاص می ‌دهد که به سود مردم است. این نعمت را تا هنگامی در میان آنان نگه می ‌دارد که آن را بذل کنند و هرگاه از بذل آن سرباز زدند خدا نعمت را از آنان می ‌گیرد و به دیگران می ‌دهد. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ أقْواماً یخْتَصُّهُمْ بالنِّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ ویقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها، فإذا مَنَعُوها نَزَعَها مِنْهُمْ فَحَوَّلها إلی غَیرِهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 احیای حق

▫️ جامعه اگر جامعه جاهل باشد، می ‌شود باطل را به صورت حق نشان داد. دستگاه شام اولین کاری که کرد این بود که یک نسبت به جوان‌ ها و دیگران به راه انداخت که حق را باطل و باطل را حق نشان دادند و حکومت انسان فریبکار فاسد را به عنوان دین ارائه کردند و اگر کسی مخالف حکومت یزید بود، او را به عنوان مرتد معرفی می‌کردند و مهدور الدم می دانستند! ▫️ وجود مبارک حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) ، سخنرانی روشنگر و فرهنگی و دینی و الهی را در مکه ایراد کرد، هدف خود و راه خود را مشخص کرد و دودمان ننگین اموی را رسوا کرد. ▫️ وقتی از حضرت علی بن الحسین زین العابدین (صلوات الله و سلامه علیهما) پرسیدند در این صحنه مبارزه چه کسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ اگر خواستی بفهمی در جریان چه کسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو ببین در اذان و اقامه نام چه کسی را می بری و زنده می کنی؛ ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم، ما را زنده کردیم و برگشتیم، در حالی که آنها درصدد محو توحید محو خلافت و محو رسالت بودند. ↙️ لینک آپارات: https://aparat.com/v/lJxS8 ↙️ متن کامل پیام: https://news.esra.ir/fa/w/293817 📚 پیام موضوعی محرم تاریخ: 1397/06/16 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
7.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠
دعای مظلوم

▫️ امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر(سلام الله علیهما) این وصیت را دارد فرمود ظلم همیشه حرام است و بد ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جز خدا ندارد به او ستم نکن! 👈 «إِیاك وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه‏» چون آن فقط به «الله» می رسد. کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او است. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جاثیه جلسه 3 تاریخ: 1394/12/10 🌐 http://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
مقصود قیام
▫️ هم شهادت، وسیله است و هدف نیست و هم اشک، وسیله است و هدف نیست. هم ، وسیله است که کشور، طیب و طاهر بشود و میوه طیب و طاهر بدهد و هم ریختن، وسیله است تا انسان، میوه طیب و طاهر بدهد؛ نه خود را فریب بدهد نه بی راهه برود و نه راه کسی را ببندد. ▫️ هدف والای حسین بن علی فقط و فقط بود و لا غیر! اینکه رسول گرامی فرمود: «الْإِسْلَامُ یعْلُو وَ لَا یعْلَی عَلَیه» که جمله خبریه‌ ای است که به داعی انشا القا شده و به ما می ‌گوید سعی کنید این مکتب را قرار بدهید، حسین بن علی فقط و فقط برای همین قیام کرد و در همه این موارد فقط به فکر اسلام بود و رفت اسلام را زنده کرد. ▫️ نشانه ‌اش هم آن بیان نورانی امام سجاد است که وقتی سؤال کردند که «مَن غَلَب»؛ در این صحنه چه کسی پیروز شد، فرمود ما! فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم‏»؛ ما رفتیم اسلام را زنده کردیم و برگشتیم. معلوم می ‌شود سخن از بیعت و شخص حسین بن علی و اموی در برابر علوی و اینها نبود، سخن از کفر بود در برابر اسلام و اسلام بود در برابر کفر! ـ پیام هم همین است ـ پیام هم همین است ـ هم برای همین است. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1396/07/08 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام سجّاد علیه السلام: 🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان. 📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ———————- ◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
💠
سیره جاهلی
▫️ دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن معرفی کرد و بر روی آنها خطّ بطلان کشید؛ گفت یک غدّه بدخیم فکری این است که اینها حرکت می ‌کنند و غدّه دیگر این است که در مقام عمل، حرکت می‌ کنند نه با عقل عملی. ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ در بخش انگیزه! 👈 فرمود در مرز عمل، با هوا تصمیم می‌ گیرند و در مرز اندیشه، با گمان فکر می ‌کنند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. ▫️ فرمود جاهلیت این است، ما آمدیم هر دو را اصلاح کردیم؛ گفتیم: ﴿إِنَّ الظَّنَّ لا یغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیئاً﴾ یعنی تا می ‌توانید -مدار_علم حرکت کنید، بعد هم گفتیم: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ اگر بخواهید به مقصد برسید باید روی پا بگذارید، چون هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. ▫️ از ما زمین می ‌خواهد و معدن می ‌خواهد و حداکثر جان ما را می ‌خواهد؛ اما که با معادن ما و با مال ما کار ندارد، هوس در درجه اوّل با دین ما کار دارد، بعد با آبروی ما. اگر کسی را ـ خدای ناکرده ـ بی ‌دین کرد، این طور نیست که او را رها کند، بلکه او را «مسلوب الحیثیة» و بی ‌آبرو می ‌کند، بعد می ‌اندازد دور. این دو کار برای هوس است؛ لذا وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود بدترین دشمن، همین هوس است. این نه از ما خانه و باغ و راغ می ‌خواهد، نه معدن نفت و گاز می ‌خواهد؛ از ما اوّل دین می خواهد، بعد آبرو؛ انسان را بی ‌حیثیت می ‌کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پیام قیام

▫️ وجود مبارك در سه بخش، مثل سه بخش قرآن، دارد: 1️⃣ یك بخش قرآن، بخش ‌هایی است مربوط به قسمت های ؛ مثل تعبیر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ که با مؤمنین كار دارد و احكام درون ‌گروهی ما را بیان می ‌کند. 2️⃣ یك بخش از آیات قرآن مربوط به است نه ملی و محلی؛ یعنی ما و مسیحی‌ ها، ما و یهودی ‌ها، ما و زرتشتی ‌ها و ما و اهل ملت الهی كه خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند. 3️⃣ یك بخش هم مربوط به مردم جهان است که ما با مردم جهان داریم زندگی می‌كنیم؛ چه مسلمان، چه ملحد، چه موحّد. ▫️ آن بخش ‌ها را هم قرآن كریم در آیه هشت سوره مباركه «ممتحنه» بیان كرده است؛ فرمود كفّاری كه با شما بد نكردند، بد نمی ‌كنند و نفوذی نیستند، می ‌توانید به آنها احسان كنید: ﴿لا ینْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ﴾. ▫️ سالار شهیدان با این سه بخش، خونش را ادامه داد: با ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ خطاب ‌های فراوانی داشت؛ در دِیر راهبان در بین راه، آنها را هم هدایت كرد و در قتلگاه، این حرف منطقه سوم را زد، فرمود دین، یك دارد: 👈 «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ». فرمود ما یك با همه مردم جهان داریم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/07/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
‏یکی از چیزهایی که قبر و برزخ را تاریک می‌کند، بداخلاقی است. یکی دیگر از دلایل تاریک شدن برزخ، زبان است؛ دل نشکنید، آبروی کسی را نبرید، غیبت نکنید! گِره باز کردن از مشکلات دیگران، موجب روشنایی برزخ است. | استاد فاطمی‌نیا رحمت‌الله‌علیه | ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🏴 احیای عاشورا ▪️ ، برای این است كه جامعه را روشن و بیدار كند، ببینیم چرا حسین‌ بن علی این ‌چنین نثار و ایثار كرد، خطر چه بود كه حسین ‌بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و كودك خود را داد، جان خود را داد، اسارت فرزندان خود را خرید. ▪️ حسین ‌بن علی خطری كه احساس كرد این بود كه دشمن، تنها خود را از صف اسلام جدا نكرد، بلکه چندین كار را درباره اسلام و مسلمان ها كرد: اولاً آمد اسلام را خواباند. این كه عامل بیداری بود را خواباند. اگر عامل بیداری بخوابد دیگر بیداركننده نیست! 👈 چگونه اسلام را خواباند؟ گفت ، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین كاری با حُكّام ندارد، كاری با ظالمان ندارد، كاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، كاری به راه ‌اندازی ندارد، كاری به تظاهرات ندارد، این فقط در خلاصه می‌ شود به صورت نماز و روزه و مانند آن. آن چیزی كه عامل حركت است وقتی بخوابد حركت رخت بر می ‌بندد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/6mWOv 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم اتصال به ولایت خدا: امام ابوالحسن (موسی بن جعفر) (ع) فرمود: برادر مؤمنی كه برای رفع نیاز خود نزد برادر مؤمنش می ‌آید، رحمتی از سوی خداست كه به سوی او سوق داده است. اگر او درخواست یاد شده را پذیرفت این كارش وی را به ولایت ما اهل ‌بیت پیوند داده است كه به ولایت خدا متصل است. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حَاجَةٍ فَإِنَّمَا هِىَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی سَاقَهَا إِلَیهِ، فَإِنْ قَبِلَ ذَلِكَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوَلایتِنَا وَ هُوَ مَوْصُولٌ بِوَلایةِ اللَّهِ (الكافى، ج2، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 498 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مرتضی یوسفی راد
حکمرانی حکیمانه/دولت و سیاست مبتنی بر حکمت:حکمت در لغت به معانی استحکام، قوت و مانع شدن از گسستن و اقدام به اصلاح امور است و حکیم کسی است که کارهای او بر پایه بینایی و دانایی می باشد. خواجه نصیرالدین طوسی با ملاحظۀ ابعاد نظری و اصلاح گرایانۀ آن حکمت را چنین تعریف می کند: «حکمت دانستن همه چیزها است، چنان که هست و قیام نمودن به کارها چنان که باید» .چه این که نقطه اوج دو دانش نظری و عملی، چیزی جز شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن دو قوه نظر و عمل نفس ناطقه نمی باشد. انسان نزد حکمای اسلامی موجودی دو ساحتی(ساحت مادی و معنوی و جسمانی و نفسانی) است، هر چند ابعاد مادی وجود انسان خود از اموری شگفت¬انگیز، بدیع و متمایز از دیگر موجودات تشکیل شده است، اما انسان در سیر کمالی خود پایانی ندارد و به وزان مثال خالقش که از هرجهت موجودی بی نهایت است، توانایی سیر در بی¬نهایت را دارد.از نظر ابن‌سینا فلسفۀ حکمت و علوم عملی آن است که انسان بتواند با آن فکر و اندیشه صحیح نموده و آن را پشتوانه عمل و رفتار خود در قلمرو نفس خود یا خانواده و یا در قلمرو زندگی اجتماعی و جامعه قرار داده تا رفتارها و کنش های اتفاق افتاده تلطیف و نرم شده و نه تنها افراد جامعه را آزار نداده بلکه دیگران بهره برده و خود را نیازمند به آن بدانند . به عبارت دیگر هدف حکمت عملی ایجاد اعتدال در زندگی خاصه زندگی مدنی و سیاسی انسان است. قلمرو این دانش سه حوزه نفس و منزل و جامعه بوده و سه عنوان "تدبیر نفس" ، "تدبیر منزل" و "تدبیر مدن" بخود می گیرند . تدبیر نفس تدبیری است که قوۀ عاقله با حکومت بر قوای شهوی و غضبی به کنترل و تعدیل این دو قوه برمی آید. تدبیر منزل تدبیری خردورزانه است که در قلمرو یک خانواده با هدف ایجاد اعتدال در مدیریت خانواده، رئیس خانواده روش اعتدال را پیش می گیرد و تدبیر و مدیریت خود در قلمرو جامعه است که آن را فرد(در مصداق یک شهروند یا مدیر و کارگزار و یا حاکم و حاکمان) در تعاملات و کنش های رفتاری خود با دیگران بکار می گیرد تا هم از پشتوانه علم و حکمت و دانایی و هم از پشتوانه خردو تعقل و هم از پشتوانه لطافت و مدنیت و محبت و انس و الفت در قلمرو یک شهر، جامعه، امت و جامعه جهانی در نیل به نشاط و شادی و معنویت و سلامتی جسمی و روحی و معنوی و بالاخره به سعادات و کمالات انسانی شهروندان بینجامد.